Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 13) Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven) (Fleksible tilrettelæggelsesformer) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 7. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 2:

”Hvad vil ministeren foretage sig for at løse de problemer, der opstår for mange brugere af folkeoplysningsloven, når de offentlige lokaler, de bruger i løbet af sæsonen, skal bruges af ejerne til egne formål? ”

 

Svar:

Spørgsmålet giver mig lejlighed til i hovedtræk at gennemgå folkeoplysningslovens bestemmelser om anvisning af offentlige lokaler.

 

Kommunalbestyrelsen har efter loven pligt til at stille offentlige lokaler til rådighed for den frie folkeoplysende virksomhed. Folkeoplysningsudvalget anviser de til formålet egnede ledige offentlige lokaler, der er beliggende i kommunen og tilhører kommunen, amtskommunen eller staten. Lokalerne skal kun anvises, når de er ledige, det vil sige, når kommunen, amtskommunen eller staten ikke selv bruger dem eller har disponeret til anden side.

 

Ved anvisningen af lokaler må der også tages hensyn til, om lokalerne er egnede, det vil f.eks. sige, om de ligger i rimelig nærhed i forhold til deltagerne, og om de er anvendelige i forhold til den aktivitet/undervisning, der skal finde sted. Anvisningspligten omfatter kun eksisterende lokaler. Ved anvisningen skal udvalget normalt prioritere lokaler til aktiviteter for børn og unge førend lokaler til undervisning af voksne og lokaler til aktiviteter for voksne.

 

Normalt vil lokalerne have et primært formål, som ikke er folkeoplysende virksomhed. Lokalerne stilles til rådighed med den indretning og det inventar, der er til rådighed, når lokalerne anvendes til deres primære brug. Der kan ikke stilles krav om særlig indretning og særligt udstyr til lokaler, fordi de er blevet anvist til folkeoplysende virksomhed.

 

Kommunalbestyrelsen fastsætter nærmere regler om bl.a. anvisning af offentlige lokaler. Folkeoplysningsudvalget har bl.a. ansvaret for offentliggørelsen af oversigter over offentlige lokaler.

 

Hvis et lokale i den periode, hvori det af folkeoplysningsudvalget er anvist i overensstemmelse med lokaleoversigterne og de af kommunalbestyrelsen fastsatte regler, undtagelsesvis skal benyttes til dets primære brug, vil det være naturligt i så god tid som muligt at varsle til den, der har fået stillet lokalet til rådighed.

 

Jeg har ikke mulighed for at pålægge kommunalbestyrelserne yderligere forpligtelser på lokaleområdet.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder