Text Box: j.nr. 07-047671
Dato : 13. marts 2007

                                                                                                              

 

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

L 143 - forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Landsskatterettens og Skatteministeriets kompetence i visse sager m.v. )

.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1, 2, 3 og 4 af 12. marts 2007.

(L 143 )

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /  Tina R. Olsen


Spørgsmål 1:

"Skatteministeren bedes redegøre for, på hvilket grundlag SKATs forventede omkostninger til information på 250.000 kr. er beregnet, når det anføres, at informationen vil bestå af et tema på SKATs hjemmeside samt udsendelse af en pressemeddelelse."

 

Svar:

De 250.000 kr. for omkostninger til information relaterer sig til en del af forslaget, som ikke kom med i det endelige fremsatte lovforslag. Det er således en fejl, at beløbet er nævnt i forslagets bemærkninger.

 

Information på hjemmesiden og ved udsendelse af pressemeddelelse er uden økonomiske omkostninger for SKAT.

 


Spørgsmål 2:

"Skatteministeren bedes redegøre for grundlaget for beregningen af, at det vil koste SKAT ca. 2 mio.  kr. til systemtilretning vedrørende den foreslåede ændring i personskattelovens § 13, stk. 5. Det bedes samtidig oplyst, hvorledes de anførte udgifter vil blive fremskaffet budgetmæssigt."

 

Svar:

Skatteyder kan i udlandet have fradragsret i, hvad der svarer til personlig indkomst, kapitalindkomst og skattepligtig indkomst. Informationer om arten og størrelsen skal kunne indberettes til edb-systemerne, dels for at kunne foretage beregningen af reduktionen i bortseelsen og dels for at kunne forklare skatteyder størrelsen på de udgifter, som SKAT anser, at vedkommende har fradrag for i udlandet.

 

Begrænsningen af overførslen af underskud til ægtefælle foretages bedst maskinelt, da beregningen er meget kompliceret. Edb-løsningen sparer samtidig skattecentre for en meget tidskrævende manuel beregning. Samtidig vil de nye regler indgå i de sædvanlige beregningsfaciliteter for banker, revisorer og andre skatterådgivere m.fl.

 

Udgiften på de ca. 2 mio. kr. til systemændringer afholdes inden for SKATs nuværende ramme.


Spørgsmål 3:

"Det bedes oplyst, hvor mange skatteydere, der forventes berørt af den foreslåede ændring af personskattelovens § 13, stk. 5?"

 

Svar:

Det er ikke ud fra systemerne muligt præcist at oplyse, hvor mange af skatteydere, der vil være omfattet af den foreslåede ændring.

 

SKAT har oplyst, at der i indkomståret 2005 findes i alt ca. 11.500 ægtepar

(= 23.000 skatteydere) med udenlandske indkomster, der vedrører PSL § 13, stk. 5. Af disse har ca. 1.700 ægtepar rent faktisk fået overført underskud som følge af bortseelsen for udenlandsk personlig indkomst mv.


Spørgsmål 4:

"Det bedes oplyst, om de anførte udgifter til systemmodernisering vedrører systemmodernisering af varig karakter, eller om der er tale om rettelser af systemer, der inden for kort tid erstattes af nye systemer på grund af den generelle systemmodernisering?"

 

Svar:

Gennemførelse af lovforslaget medfører alle ændringer i SKATs personrettede systemer, som er en del af systemmoderniseringens tredje fase, som er i planlægningsfasen.

 

Den overvejende del af ændringerne vil ske i beregningsdelen af person-systemerne. Denne del af systemerne tegner til at bestå, også efter systemmoderniseringen er gennemført, hvorfor SKAT vil få gavn af de gennemførte ændringer på såvel kort som lang sigt.