J.nr. SNS-101-00622

 

 

  

Den 11/4 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 148 Forslag til lov om ændring af lov om planloven (Revision af detailhandelsbestemmelserne), stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål nr. 2

Ministeren bedes kommentere materialet modtaget i forbindelse med De Samvirkende Købmænds foretræde for udvalget den 28. februar 2007, jf. L 148 - bilag 4.

 

Svar

De Samvirkende Købmænd (DSK) støtter generelt op om det fremsatte lovforslag, men advarer dog mod bestemmelsen i § 5 t, stk. 2, der giver mulighed for at fradrage op til 200 m2 i beregningen af bruttoetagearealet, hvis disse benyttes til personalefaciliteter. DSK fremfører, at bestemmelsen vil give anledning til håndhævelses- og fortolkningsproblemer, ligesom kommunerne vil blive pålagt endnu en tilsynsforpligtigelse.

 

Den omhandlede bestemmelse har ikke været drøftet i Detailhandelsudvalget, men er udtryk for resultatet af de efterfølgende overvejelser i regeringen ud fra et ønske om at sikre gode faciliteter for medarbejderne.

 

I bemærkningerne til lovforslagets § 5 t, stk. 2, er det nøje beskrevet, hvad der forstås ved personalefaciliteter, og hvad der ikke hører herunder. Det giver tilsynsmyndighederne, det vil sige kommunerne, nogle helt entydige rammer at arbejde indenfor, når de skal påse, at planlovens bestemmelser overholdes.

 

Kommunernes kontrol med, at bestemmelsen overholdes, sker først og fremmest i forbindelse med en ansøgning om tilladelse til opførelse/ombygning af butiksbyggeri.

 

I forbindelse med byggeansøgningen angiver ansøger butikkens samlede bruttoetageareal. Hvis der ønskes etableret op til 200 m2 til brug for de i loven angivne personalefaciliteter, skal det fremgå af byggeansøgningen, hvor de 200 m2 til personalefaciliteter skal placeres. Byggetilladelse kan kun meddeles i det omfang, det ansøgte er i overensstemmelse med loven, og hvis byggemuligheden på grunden i øvrigt giver mulighed herfor.

 

Derudover vil kontrollen med overholdelse af bestemmelsen ske i forbindelse med, at kommunen bliver opmærksom på, at de fysiske forhold i butikken ikke er i overensstemmelse med den byggetilladelse, der er meddelt. Kommunen er efter planlovens § 51 forpligtet til påse overholdelse af planloven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, samt at foranledige ulovlige forhold lovliggjort. Der er med lovforslaget ikke forudsat en yderligere tilsynsforpligtigelse for kommunerne.

 

DSK anfører, at det bliver vanskeligt for andre (fx DSK) at få indblik i, om bestemmelsen overholdes ved nybyggeri. Fordelingen af areal mellem butik og personalefaciliteter vil fremgå af byggetilladelsen, og DSK og andre vil som i dag kunne søge aktindsigt heri.

 

Der findes ikke i dag en samlet opgørelse over arealer, der bruges til personalefaciliteter, og de reelle udvidelsesmuligheder for butikkerne kan derfor ikke opgøres.

 

Det er ikke fundet nødvendigt at differentiere størrelsen af de arealer til personalefaciliteter, der kan fradrages i beregningen af bruttoetagearealet, i forhold til butiksstørrelsen. Det må dog forventes, at arealet står i forhold til butiksarealet i øvrigt.