Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 188) Forslag til Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 10. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

”Vil ministeren oplyse, hvordan lovforslaget – ifølge ministeren – sikrer, at de kommende professionshøjskoler ikke blot bliver store CVU’er, men tværtimod ansporer bestyrelser, ledelser, medarbejdere og studerende til at være innovative og nyskabende i etableringen af de kommende professionshøjskoler?”

 

Svar:

Samlingen af CVU’erne og en række enkeltstående MVU-institutioner i syv professionshøjskoler vil skabe bedre rammer for den udvikling af de professionsrettede uddannelser, som er målsætningen i globaliseringsaftalen.

 

Professionshøjskolerne vil i kraft af større faglige miljøer og en stærk ressourcemæssig basis få en større faglig, økonomisk og ledelsesmæssig kapacitet, der giver mulighed for at prioritere udviklingsopgaver i forhold til både eksisterende og nye praksisrettede uddannelser. Der skabes grundlag for at skabe og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer med et relevant og fleksibelt uddannelsesudbud af høj kvalitet overalt i landet.

 

Professionshøjskolerne vil i lighed med universiteterne blive ressourcestærke miljøer, der i langt højere grad vil være i stand til foretage strategiske prioriteringer, og dermed blive de ligeværdige samarbejdsparter, som universiteterne har efterlyst

 

Dannelsen af flerfaglige professionshøjskoler er et vigtigt initiativ i forbindelse med internationaliseringen af uddannelserne. Forudsætningen for at skabe internationale miljøer er, at institutionerne har tilstrækkelig kapacitet, synlighed og international anerkendelse.

 

Med lovforslaget vil professionshøjskolerne få en effektiv og professionel ledelse, hvor der vil være en enstrenget ledelsesstruktur med ét bestyrelsesniveau, som har det overordnede ansvar for den samlede institution. Professionshøjskolerne får med lovforslaget mulighed for at nedsætte et repræsentantskab med henblik på samarbejde og dialog mellem det omgivende samfund og bestyrelsen.

 

Med henblik på at understøtte udviklingsprocesserne på professionshøjskolerne, forslås det i lovforslaget, at der skal udarbejdes udviklingskontrakter mellem undervisningsministeren og bestyrelserne for professionshøjskolerne, hvor der defineres forpligtende mål for udviklingsarbejdet, formidling af resultater, fastholdelse af studerende m.v.

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder