Folketinget - Finansudvalget

København, den 25. september 2007       

Sagsnr.:  8446

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Finansudvalg har ved skrivelse af 10. september 2007 anmodet om min besvarelse af spørgsmål 1 ad L 219 Forslag til lov for finansåret 2008. vedr. § 24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af finansministeren (Thor Pedersen).

 

 

Spørgsmål 1:

”Idet der henvises til ministerens svar af 23. september 2005 på § 24 - spørgsmål 3, folketingsåret 2004-05, 2. samling, vedrørende FFL 2007, og svar af 26. september 2006 på § 24 – spørgsmål 4, folketingsåret 2005-06 vedrørende FFL 2007, ønskes en ajourført beskrivelse af fiskeriets situation og herunder erfaringerne med den nye EU-fiskeriforordning, der trådte i kraft den 1. januar 2007?”

 

Svar:

Ny Regulering af fiskeriet er den reform af den nationale danske fiskeriforvaltning, som indgår i den fiskeripolitiske aftale af 3. november 2005 mellem Regeringen og Dansk Folkeparti. Reguleringen trådte i kraft den 1. januar 2007. Ny Regulering skal fremme strukturudviklingen og økonomien i erhvervet samt søge udsmid begrænset. Formålet er, at den enkelte fisker skal få bedre mulighed for at drive et fiskeri, der passer til hans fartøj og fangstmetoder, at sikre fiskeriets samlede indtjeningsgrundlag og fremme et reguleringssystem, der fremmer en mere bæredygtig udnyttelse af fiskebestandene.

 

Det er min vurdering, at Ny Regulering i betydeligt omfang har sat gang i strukturtilpasningen i fiskerflåden, at indtjeningen er stigende, og at generationsskiftet og fornyelsen af fiskerflåden nu sker hurtigt. Det er ligeledes mit indtryk, at de private finansieringsinstitutters låneaktivitet til fiskeriet er væsentlig forøget, og at fiskerne opnår bedre lånebetingelser end tidligere. Dette understreges bl.a. af, at fiskernes restancer til Fiskeribanken er faldende, og at bankens udlånsaktivitet i modsætning til situationen i den private sektor er faldende. Jeg har også noteret mig, at Fødevareøkonomisk Institut har vurderet, at omlægningen af fiskeriforvaltningen på længere sigt indebærer potentielle økonomiske gevinster i størrelsesordenen 800 mio. kr. om året i forhold til situationen i 2002.

 

Fiskeriudviklingsprogrammet (EFF) støtter de samme aktiviteter som FIUF-programmet. Hertil kommer nye typer aktiviteter, som kan opnå støtte. Fiskerifonden udgør sammen med Fiskeriudviklingsloven grundlaget for den danske strukturpolitik for fiskeri og akvakultur, og lægger med afsæt i EU´s reviderede fiskeripolitik vægt på en bæredygtig forvaltning af fiskeriressourcerne.

 

Programmet under EFF betyder, at der over en forholdsvis bred ramme ydes støtte til en række foranstaltninger, herunder investeringsstøtte til fiskeri og akvakultur og udviklingsstøtte i forskellige former, herunder til havne og til udvikling af fiskeriområder. Som eksempler på nye positive og moderne tiltag under EFF-programmet kan jeg nævne motorudskiftning under moderniseringsordningen og støtte til anlæg til dioxinfjernelse under forarbejdningsordningen.

 

Som et godt eksempel på en væsentlig nyskabelse skal jeg fremhæve, at det, i lighed med landdistriktsprogrammet, er muligt at støtte en bæredygtig udvikling af fiskeriområder efter LEADER-metoden baseret på lokale aktionsgrupper og en lokal udviklingsstrategi. Etableringen af disse lokale aktionsgrupper er i gang, og Fødevareministeriet har holdt en række informationsmøder herom rundt i landet.

 

Det skal nævnes, at i forhold til FIUF-programmet er EU-medfinansieringen af den offentlige støtte fastsat i EFF-forordningen i forhold til, at hver prioriteret akse i programmet skal udgøre maksimalt 50 % af de samlede offentlige udgifter for ikke-konvergensregioner herunder Danmark. Den finansielle ramme tildelt Danmark i den 7-årige periode vil være på i gennemsnit ca. 140 mio. kr. årligt. Fuld hjemtagning af EU-midler er søgt sikret i 2008, idet det bemærkes, at der udover den statslige medfinansiering også forventes en betydelig medfinansiering fra kommunerne, ligesom fonde vil kunne bidrage.

 

Det forventes, at det nye fiskeriudviklingsprogram vil kunne være godkendt af EU-kommissionen ultimo 2007. De væsentligste udestående forhandlingspunkter mellem Kommissionen og Danmark for EFF-programmet er følgende:

 

 

Fiskerifondens støtteordninger under EFF har ikke kunnet sættes i gang så tidligt som forventet. Der er imidlertid tale om en generel forsinkelse, som også berører de andre medlemslande, og som bl.a. skyldes, at kravene til programmet er blevet mere omfattende, end man kunne forudse.

 

Der vil ikke kunne iværksættes ansøgningsrunder under EFF-programmet, før dette er godkendt formelt af EU-kommissionen. Når Kommissionens godkendelse foreligger, vil Fødevareministeriet kunne færdiggøre de relevante bekendtgørelser og kunne iværksætte EFF-ordningerne.

 

Derfor har der i 2007 været anvendt overgangsordninger inden for rammerne af FIUF-programmet medfinansieret af bevillingen på finansloven 2007 under konto, § 24.26.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering. Overgangsordningerne udløber ved udgangen af september måned 2007. Såfremt der herefter viser sig at være

 

mulighed for fortsat statslig medfinansiering, og hvis Kommissionens formelle godkendelse af det danske EFF-program forsinkes yderligere, vil der kunne blive tale om yderligere overgangsordninger under FIUF eventuelt helt frem til 31. december 2007.

 

 

 

                                                  Eva Kjer Hansen

                     

 

/ Aase Thusholt-Madsen