Folketinget - Finansudvalget

København, den 25. september 2007

Sagsnr.:  8446

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Finansudvalg har ved skrivelse af 10. september 2007 anmodet om min besvarelse af spørgsmål 4 ad L 219 Forslag til lov for finansåret 2008. vedr. § 24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af finansministeren (Thor Pedersen).

 

Spørgsmål 4:

”Ad §24.37.10. Fiskeridirektoratet

Der ønskes en status for samt uddybende redegørelse om direktoratets planer vedrørende de 4 fiskerikontrolskibe.”

 

Svar:

Fiskeridirektoratet råder over fire fiskerikontrolskibe - to større enheder (Nordsøen og Vestkysten), som primært opererer i Nordsøen og Skagerrak, samt to mindre enheder (Havørnen og Havternen), som opererer i indre danske farvande og Østersøen.

 

Mens Vestkysten er 20 år gammel og fortsat overordnet set teknologisk tidssvarende, er Nordsøen næsten 40 år gammel og vil blive udskiftet af et nyt fiskerikontrolskib i 2009. Skibet, som er under konstruktion på et værft i Vigo i Spanien, vil - udover fiskerikontrol- og redningsopgaver - kunne deltage i bekæmpelse af olieforurening. Jeg kan henvise til Akt 84 14/3 2007.Havørnen og Havternen er fra henholdsvis 1995 og årsskiftet 2006/2007.

 

Fiskerikontrolskibene er bemandet med maritimt uddannede medarbejdere, der samtidig har de fiskerikontrolfaglige kompetencer, som er nødvendige for at kunne gennemføre kontrolforretninger i de farvande og havne, hvor skibene indsættes.  

 

Flådens dimensionering, herunder antal og størrelse på de enkelte enheder, og primære operationsområder, er tilpasset dels de opgaver, som direktoratet skal løse fsva. søværts fiskerikontrol, der er direktoratets hovedopgave, dels opgaver vedrørende søredning og bugsering.

 

Fiskerikontrolskibene Nordsøen, Vestkysten og Havørnen udgør Fiskeridirektoratets bidrag til det maritime redningsberedskab, der ressortmæssigt hører under forsvarsministeren. Fiskeridirektoratet leverer årligt 950 sejldøgn til det maritime redningsberedskab.

 

Bugsering mod betaling af f.eks. fiskefartøjer forekommer ca. 5-10 gange årligt. Tendensen har de seneste år været, at antallet af bugseringsassistancer er faldende. Det er min opfattelse, at behovet er blevet mindre, fordi fiskeflåden er blevet mindre i antal fartøjer, og fordi antallet af motorstop og andre havarier til søs har været faldende.

 

Forsvarsministeriet har iværksat en risikoanalyse af det maritime redningsberedskab. Hovedformålet med analysen er at få udarbejdet en dynamisk/matematisk beregningsmodel, der skal kunne anskueliggøre og vurdere konsekvenser ved ændringer i Søredningsberedskabet. Analysen forventes færdig i foråret 2008.

 

Med udgangspunkt i det nævnte hovedformål, er det min forventning, at man med analysen vil få et bedre grundlag for at vurdere de enkelte elementers effekt i redningsberedskabet, og dermed også vil kunne foretage en vurdering af, hvorvidt Fiskeri-direktoratets årlige bidrag på 950 sejldøgn kan reduceres.

 

Jeg skal henlede udvalgets opmærksomhed på, at FFL08 indeholder finansiering af og dermed opretholdelse af den nuværende dimensionering af skibsflåden i 2008. Jeg forudser, at man – når risikoanalysen foreligger – vil kunne se på omfanget af Fiskeridirektoratets samlede maritime opgaveportefølje og dermed kunne fastlægge dimensioneringen af direktoratets flåde og bevillingen hertil. 

 

Afslutningsvis vil jeg gerne pointere, at Fiskeridirektoratets kerneopgave er fiskerikontrol til lands og til vands. Kontrollen skal til en hver tid være effektiv og effektfuld, og Fødevareministeriet arbejder løbende med at sikre, at dette er tilfældet.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

                                                                                          / Aase Thusholt-Madsen