Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. januar 2007

J. nr.           004-U18-55

 

 

Trafikudvalget har i brev af 12. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 39 ad L 35, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 39:

 

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. december 2006 fra DTL, jf. L 35 – bilag 36.

 

Svar:

Dansk Transport og Logistik (DTL) har den 11. december 2006 sendt bemærkninger til ”Faktuelt notat om modulvogntog og om foreslåede krav til modulvogntog”, som jeg sendte udvalget som svar på spørgsmål 5 ad L 35.

Indledningsvis vil jeg gerne bemærke, at de tekniske krav til modulvogntog ikke skal fastlægges i detaljer nu i forbindelse med lovforslaget. Den typiske procedure, når man skal indføre sådanne tekniske krav, er via udstedelse af en bekendtgørelse, som der bliver hjemmel til, når loven er vedtaget. I den forbindelse høres erhvervets organisationer og DTL’s bemærkninger vil selvfølgelig indgå i grundlaget for udarbejdelsen af det udkast, som bliver sendt til høring.

Det er naturligvis vigtigt, at der ikke stilles unødvendige tekniske krav, men alene krav som står mål med effekten på sikkerheden.

Jeg vil desuden gerne pege på, at vi først kan gennemføre realistiske prøvekørsler på det danske vejnet efter lovforslagets vedtagelse og ikrafttræden, da jeg på nuværende tidspunkt ikke har hjemmel til at tillade modulvogntog med link-trailer på motorveje.

Betydningen af eventuelt at kræve elektrisk styrede bremser (EBS) på køretøjerne vil kunne demonstreres på et køreteknisk anlæg.

Da Sverige indførte modulvogntog i 1997 brugte de i øvrigt samme tankegang om at benytte ny teknologi og stillede krav om blokeringsfri bremser (ABS), som dengang ikke fandtes på alle køretøjer, men kun på de nyere.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen