Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. november 2006

J. nr.           200-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. november 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 10, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 10:

 

" Ville lovforslagets intentioner ikke kunne opfyldes, hvis man lod området regulere af den kommunale styrelseslov, konkurrencelovgivningen og EU-lovgivningen og hvis ikke bedes ministeren forklare, hvorfor det vurderes at være nødvendigt at supplere de nævnte reguleringer med det aktuelle lovforslag? "

 

Svar:

 

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 3 (L36) er formålet med lovforslaget at modernisere og præcisere retsgrundlaget for lufthavnenes takstopkrævning. Det indebærer, at på områder, hvor der ikke er konkurrence eller mulighed herfor, der er sektorreguleringen nødvendig.

 

Lovforslaget er blandt andet en udmøntning af de anbefalinger, som en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Statens Luftfartsvæsen og Transport- og Energiministeriet kom med i ”Rapport om fastsættelse af lufthavnstakster i Danmark” fra april 2006. I anbefalingerne fra arbejdsgruppen fremgår det, at takstreguleringen skal sikre, at Københavns Lufthavn og de større provinslufthavne ikke udnytter deres særlige position på markedet ved f.eks. at forskelsbehandle de kunder, der benytter lufthavnen.

 

Sektorreguleringen i luftfartsloven medfører, at ændringer i lufthavnenes takster skal godkendes af Statens Luftfartsvæsen, og hvis de ikke er godkendt, kan lufthavnene straffes med bøde. En sådan regulering, der ikke findes i den almindelige konkurrencelovgivning, sikrer et særligt effektivt tilsyn med priserne og dermed  fair og lige konkurrence på et marked, hvor der på nogle områder er tale om monopolvirksomhed.

Konkurrencevilkårene indenfor lufthavnsområdet får stadig større bevågenhed indenfor EU, og som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, skal der i dag være overensstemmelse med eventuelle støtteordninger og ”EF-retningslinjer for finansiering af lufthavne og statslig startstøtte til luftfartsselskaber, som opererer fra regionale lufthavne”.

Fremadrettet ventes Kommissionen at udarbejde nye forslag om fælles regler for lufthavnstakster og en revision af groundhandling-direktivet.  Det er endnu uvist, hvornår disse forslag eventuelt vil foreligge.

Den danske model for regulering af lufthavnstaksterne vil naturligvis blive vurderet i lyset af disse nye regler, og det foreliggende lovforslag om ændring af luftfartsloven skal derfor ses som den bedst mulige løsning, indtil EU eventuelt barsler med nye fælles regler for området.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen