Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. december 2006

J. nr.           200-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. november 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 17, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  17:

 

"Vil lovforslaget og administrationsgrundlaget give bindinger, der betyder, at kommercielt drevne, danske lufthavne ikke på tilstrækkeligt frie vilkår vil kunne konkurrere med lufthavne i andre europæiske lande?"

 

Svar:

 

Formålet med takstreguleringen i luftfartslovens § 71 er at sikre fair konkurrence og ens og lige vilkår for de luftfartsselskaber, der benytter lufthavnene.

Baggrunden for forslaget om ændringen af luftfartslovens § 71 er at præcisere og modernisere retsgrundlaget, samt sikre effektiv håndhævelse af den eksisterende takstregulering gennem tilvejebringelse af mulighed for bødestraf til de lufthavne, der ikke efterlever reglerne.

 

Statens Luftfartsvæsen har ansvaret for reguleringen af lufthavnstaksterne, og reguleringen er baseret på ICAO´s (FN´s internationale civile luftfartsorganisation) anbefalinger. Disse anbefalinger skal sikre, at de nationale lufthavne står åbne for luftfartøjer fra andre lande på samme vilkår, som gælder for nationale luftfartøjer, og at lufthavnstaksterne fastsættes, således at de er omkostningsrelaterede, ikke-diskriminerende og gennemskuelige.

 

Forbuddet mod forskelsbehandling og misbrug af dominerende stilling er gældende for alle EU's lufthavne, der er underlagt bl.a.  EU's statsstøtte- og konkurrenceregler. Konkurrencevilkårene indenfor lufthavnsområdet får stadig større bevågenhed indenfor EU, og som det fremgår af lovforslaget, skal der i dag være overensstemmelse med eventuelle rabatordninger og ”EF-retningslinjer for finansiering af lufthavne og statslig startstøtte til luftfartsselskaber, som opererer fra regionale lufthavne”.

Der er endvidere EU regulering på ground handling-området, hvor lufthavnene i en vis udstrækning er forpligtet til at åbne op for adgangen til markedet for ground handling.

 

Lufthavnenes takstfastsættelse er således på grund af monopolstillingen underlagt EU regulering og regulering gennem ICAO. Der gælder således i vid udstrækning fælles regler for alle europæiske lufthavne.

For at sikre et effektivt tilsyn med lufthavnenes efterlevelse af regelsættet vedrørende takstfastsættelse, er de fleste europæiske lufthavne,- som det gælder for de danske lufthavne-, underlagt statslig regulering i form af regler for godkendelse af taksterne.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen