Dato:            12. december 2006

Kontor:         Forvaltningsjuridisk kt.

J.nr.:             2006-1640-17

Sagsbeh.:   MER

Fil-navn:       EPJ/Ft-behandling/L 50/Svar 128


Besvarelse af spørgsmål nr. 128 (L 50), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 11. december 2006

 

Spørgsmål 128:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. december 2006 fra Dansk Psykolog Forening, jf. L 50 - bilag 41. "

 

Svar:

I henvendelsen fra Dansk Psykolog Forening peges der på, at fortroligheden mellem patient og psykolog er meget central, og at patienten bør give et informeret samtykke, forinden der foretages opslag i patientjournalen.

 

Lovforslaget ændrer ikke ved, at patienten stadig skal give et informeret samtykke til, at selve behandlingen kan foretages, jf. sundhedslovens § 15.

 

Såfremt patienten ikke ønsker, at der indhentes helbredsoplysninger af f.eks. den behandlende læge, når det er nødvendigt i forbindelse med en aktuel behandling, kan patienten efter lovforslagets § 1, nr. 13 ( § 42 a, stk. 4), frabede sig dette. Patienten skal informeres om sige-fra-adgangen. Patienten vil således efter forslaget selv regulere, hvem der skal have adgang til oplysninger om patienten i en elektronisk patientjournal.

 

Denne sige-fra-adgang er i naturlig forlængelse af den gældende regel i § 24, stk. 2, nr. 1, i lov om patienters retsstilling, der videreføres i sundhedslovens § 41, stk. 2, nr. 1, hvorefter der uden patientens samtykke kan videregives helbredsoplysninger m.v., når det er nødvendigt af hensyn til et aktuelt behandlingsforløb for patienten, og videregivelsen sker under hensyntagen til patientens interesse og behov.

 

Det fremgår endvidere af henvendelsen fra Dansk Psykolog Forening, at  den foreslåede begrænsning af adgangen til at indhente elektroniske helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske patientjournaler (EPJ) vil hindre psykologer i at læse relevante oplysninger i journalen, og at den samlede sundhedsydelse derved vil blive forringet.

 

I det fremsatte lovforslag er der lagt op til, at læger, sygeplejersker og jordemødre skal have adgang til de elektroniske patientjournaler. Lovforslaget er udtryk for en afvejning af to hensyn. På den ene side hensynet til, at vi i sundhedsvæsenet udnytter de fordele, som elektroniske patientjournaler indebærer med hensyn til at give hurtig adgang til relevante oplysninger om den enkelte patient. På den anden side er der hensynet til at sikre, at patienterne ikke skal føle sig utrygge ved, om for mange sundhedspersoner har adgang til for mange helbredsoplysninger mv.

 

Jeg er opmærksom på de problemstillinger, som der peges på i henvendelsen også i forhold til psykologer. I det videre arbejde med lovforslaget skal der findes løsninger på, hvordan vi understøtter det øvrige personales behov for adgang til elektroniske patientjournaloplysninger.

 

Jeg har besluttet at fremsætte forslag over for Sundhedsudvalget om opdeling af lovforslaget med henblik på, at EPJ-delen af lovforslaget først træder i kraft 1. april 2007. Dette vil sikre den fornødne tid til drøftelser vedrørende bl.a. fastlæggelsen af den kreds, der skal have adgang til at indhente elektroniske helbredsoplysninger, med henblik på fremsættelsen af et nyt ændringsforslag.

 

Jeg vil således senere fremsætte et ændringsforslag til den del af lovforslaget, der vedrører reguleringen af adgangen til at indhente helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske systemer. Dette ændringsforslag vil tage højde for, at de psykologer, der udfører sundhedsfaglig virksomhed, vil få adgang til de fornødne oplysninger i EPJ.