Dato:            5. december 2006

Kontor:         SPOL/Sundhedsdokumentation/

J.nr.:             2006-1200-131

Sagsbeh.:   TJN

Fil-navn:       Dokument 6

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 33 (L 50), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 13. november 2006

 

Spørgsmål 33:

"Vil ministeren indhente og tilsende udvalget de fem kommende regioners kommentar til den foreslåede nedsættelse af behandlingsfristen fra 2 måneder til 1 måned?"

 

Svar:

Jeg har bedt Danske Regioner om at indhente de 5 kommende regioners kommentarer til forslaget herom, som hermed oversendes.

 

De fleste regioner har peget på, at nedsættelse af behandlingsfristen efter den udvidede fritvalgsordning fra 2 måneder til 1 måned vil medføre vanskeligheder med at rekruttere og fastholde personale på sundhedsområdet.

 

Ligeledes finder de fleste regioner det væsentligt, at Danske Regioner fastholder DUT-kravet i forbindelse som følge af en ændring af behandlingsfristen.

 

Svarene giver mig anledning til følgende bemærkninger:

 

Der er med økonomiaftalen for 2007 mellem regeringen og regionerne afsat en økonomisk ramme til at finansiere en aktivitetsstigning på 3 pct. fra 2006 til 2007 på sygehusområdet. Der vurderes således med økonomiaftalen for 2007 at være skabt økonomisk råderum til finansiering af den aktivitet, der kan henføres til ændring af ordningen. Forslaget er omfattet af DUT-princippet. De økonomiske konsekvenser forventes således i øvrigt drøftet med Danske Regioner i forbindelse med forhandlingerne om regionernes økonomi for 2008.

 

Jeg er naturligvis meget opmærksom på personalesituationen i det offentlige sundhedsvæsen.

 

Indførelsen af udvidet frit valg ved to måneders ventetid har bidraget til en effektivisering og øget produktivitet i sundhedsvæsenet. På bundlinjen har det betydet flere behandlinger og kortere ventetider for patienterne. Jeg har en forventning om, at regionerne i forbindelse med tilpasningerne i sundhedsvæsenet til den nye struktur med forbedringen af ordningen vil være ansporet til at hente yderligere produktivitetsgevinster bl.a. ved mere effektive arbejdsgange, som kan gøre det samme personale i stand til at behandle flere patienter.

 

Samlet er det således min vurdering, at forbedringen af det udvidede frie valg snarere vil føre til en bedre udnyttelse af personaleressourcerne i sundhedsvæsenet end det modsatte. Men jeg vil naturligvis fortsat følge personalesituationen i sundhedsvæsenet tæt.