Dato:            22. november 2006

Kontor:         Lægemiddelkontoret

J.nr.:             2006-1307-2

Sagsbeh.:   KST

Fil-navn:       L 51 - spørgsmål nr. 10 - svar.doc

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 10 (L 51) som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 15. november 2006

 

Spørgsmål 10:

"Agter ministeren i konsekvens af lovforslaget at udarbejde en udtømmende liste over, hvilke lovlige reklameaktiviteter en apoteker kan udbyde til salg over for leverandørerne af lægemidler? Ministeren bedes samtidig oplyse, om der kræves offentlighed om de priser, som apotekerne tager for de udbudte reklamepositioner på apoteket, uanset om disse reklamemuligheder udbydes af den enkelte apoteker eller via en apotekskæde."

 

Svar:

Jeg kan oplyse, at det ikke er hensigten med lovforslaget at ændre lægemiddelleverandørernes adgang til at reklamere for deres produkter på apoteker og andre udsalgssteder. Afgørende vil altid være, at den enkelte aktivitet overholder de gældende regler om reklame for lægemidler.

 

Ligesom i dag vil der bl.a. være krav om, at der ikke reklameres for receptpligtige lægemidler over for offentligheden, samt at apotekets/salgsstedets rådgivning af kunderne er uvildig og således ikke påvirkes af reklame.

 

Apotekernes tilbud til leverandørerne vil hovedsagelig omfatte udleje af vinduesareal eller anden plads til udstilling af håndkøbslægemidler i salgslokalet. Tilbuddet vil også kunne omfatte aktiviteter målrettet apotekspersonalet. Jeg finder det ikke nødvendigt, at lægemiddelmyndighederne udarbejder en udtømmende liste over, hvilke konkrete reklameaktiviteter der vil være lovlige.

 

For så vidt angår apoteker- og apotekskæders priser for udbudte reklamepositioner, vil der ikke komme krav om, at de skal være offentligt tilgængelige.