Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 68) Forslag til Lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 6:

”Er der rådgivende organer på de områder, hvor Danmarks Evalueringsinstitut kan lave evalueringer af egen drift, og hvad er i givet fald forskellen mellem disse rådgivende organer og Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen?”

 

Svar:

På undervisningsministerens område er der rådgivende organer for uddannelser, hvor instituttet kan gennemføre evalueringer af egen drift, mens der ikke er sådanne rådgivende organer på videnskabsministerens område.

 

Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen er nedsat for på nationalt plan at styrke evalueringen og kvalitetsudviklingen af folkeskolen og ungdomsskolen og bistå kommunalbestyrelser og kommunalforvaltninger samt skoleledere i kvalitetsudvikling. Rådet ledes som noget nyt af et formandskab, der repræsenterer en særlig indsigt i forhold om folkeskolen. Formandskabet har ansvaret for, at der hvert år afgives en årlig beretning til undervisningsministeren med forslag til initiativer, der fremmer kvaliteten i folkeskolen og ungdomsskolen.

 

De øvrige rådgivende organer på undervisningsministerens område rådgiver generelt om uddannelserne, uddannelsesdækning i forhold til arbejdsmarkedet mv.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder