Europaudvalget 2005-06
2703 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
12. januar 2006
FVM 326
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006
___________________________________________________________________
1.
Formandskabets arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Præsentation
Side 3
2.
Handlingsplan for biomasse: Meddelelse fra Kommissionen
- Landbrugsaspekter
KOM (2005) 628
Forelæggelse og første udveksling af synspunkter
Side 6
3.
Fødevarekvalitet
a) Forslag til Rådets forordning
- om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter
- ændring af forordning (EØF) nr. 2092/91 om økologisk produktionsmetode for
landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levneds-
midler
KOM (2005) 671
Forelæggelse
Side 6
b) Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindel-
sesbetegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler
KOM (2005) 698
Forelæggelse
Side 11
c) Forslag til Rådets forordning om landbrugsprodukter og levnedsmidler som garante-
rede traditionelle specialiteter
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KOM (2005) 694
Forlæggelse
Side 14
4.
(Evt.) Udkast til Rådets beslutning om godkendelse af Cyperns ydelse af ekstraordinær
national støtte til cypriotiske landmænd med henblik på tilbagebetaling af en del af den
gæld i landbruget, som er opstået længe inden Cyperns tiltrædelse af EU
KOM-dokument foreligger ikke
Vedtagelse
Side 17
(Evt.) Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en fælles-
skabshandlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd 2006-2010
KOM-dokument foreligger ikke
Forelæggelse
Side 20
5.
Punkterne 1) og 4) hører under fødevareministerens ressort. Punkt 2 under transport- og energimini-
sterens ressort. Punkt 3a) hører under familie- og forbrugerministerens og fødevareministerens res-
sort. Punkt 3 b) og 3 c) hører under familie- og forbrugerministerens ressort og punkt 5 hører under
justitsministerens ressort.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 23. januar 2006
1.
Formandskabets arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Det forventes, at Østrig under sit formandskab i første halvdel af 2006 overordnet vil fortsætte ar-
bejdet med forenkling og forbedring af lovgivningen på landbrugs- og fiskeriområdet. Formand-
skabet vil på landbrugsområdet fortsætte arbejdet med at konsolidere CAP-reformen med vægt på
behovet for at reflektere over CAP’ens udfordringer i de kommende år, navnlig i lyset af Lissabon-
strategien. På fiskeriområdet vil fokus være på at få afsluttet forhandlingerne om en ny fiskerifond
og på at sikre et bæredygtigt fiskeri. Formandskabets program har i sig selv ingen konsekvenser for
Danmark.
Baggrund
Østrig vil på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 præsentere programmet for sit
formandskab i første halvår af 2006 vedrørende fødevarer, landbrug og fiskeri.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingta-
gen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Det østrigske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske
program for 2004-2006 (udarbejdet af Irland, Nederlandene, Luxembourg, Storbritannien, Østrig og
Finland) samt det operationelle arbejdsprogram for 2006 (udarbejdet af Østrig og Finland). Østrig
forventes at lægge vægt på følgende temaer:
Landbrug
Formandskabet vil på landbrugsområdet fortsætte arbejdet med at konsolidere CAP-reformen med
vægt på behovet for at reflektere over CAP’ens udfordringer i de kommende år, navnlig i lyset af
Lissabon-strategien. I den forbindelse vil der blive fokuseret på, hvorledes CAP-reformen bidrager
til jobskabelse og vækst i en mere konkurrencedygtig og markedsorienteret landbrugspolitik, der
støtter innovation og udvikling og fremmer miljøbeskyttelse.
På det internationale plan vil formandskabet bestræbe sig på at videreføre forhandlingerne i WTO,
som senest mundede ud i et oplæg til en aftale på WTO-ministermødet i Hong Kong i december
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2005. Der forventes nye forhandlinger i Genève i første halvår af 2006 og det må forventes, at der
løbende vil blive orienteret om status for disse forhandlinger.
Ifølge de foreløbige rådsmødedagsordner vil det løbende arbejde i Rådet under det østrigske for-
mandskab indebære præsentation og behandling af blandt andet følgende sager:
Forslag om økologisk produktion
Forslag til handlingsplan om biomasse (landbrugsmæssige aspekter)
Forenkling af CAP’en
Forslag til en EU-strategi for biobrændstof
Ændring af markedsordningen for tørret foder
Revision af strategien om bæredygtig udvikling
Ændring af den fælles markedsordning for bananer
GMO-Sameksistens
Forslag om markedsstandarder for æg
Vin og spiritus
Fiskeri
På fiskeriområdet vil det østrigske formandskab arbejde for, at der opnås enighed om den nye Euro-
pæiske Fiskerifond samt forslaget om finansiering af aktioner, der ikke er omfattet af Den Europæi-
ske Fiskerifond. Formandskabet vil endvidere lægge vægt på udviklingen af et bæredygtigt fiskeri
gennem vedtagelse af en række forslag om bevarelsesforanstaltninger, øget fiskerikontrol, kontrol-
udøvelse og inspektion samt partnerskabsaftaler om fiskeri med tredjelande.
Det løbende arbejde i Rådet vil under det østrigske formandskab ifølge de foreløbige rådsmøde-
dagsordner indebære præsentation og behandling af blandt andet følgende sager:
Forslag om en genopretningsplan for torsk i Østersøen og en forvaltningsplan
for rødspætte og tunge i Nordsøen
Forslag om fiskeriforvaltning i Middelhavet
Forslag om elektronisk logbog og teledetektion
Arbejdsmetoder i Rådet vedrørende fiskerisager
Forslag om fiskerilicenser til tredjelande
Aktionsplan om regelforenkling og -forbedring
Forslag om EU’s vedtagelse af IATTC-konventionen
Forslag om hasteforanstaltninger for forvaltningen af ål
Vedtagelse af fiskeripartnerskabsaftale med Marokko
Forslag om ændringer af kontrolregler og tekniske regler i ICCAT-regi
Forslag om ophævelse af fiskeriaftale med Angola
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Meddelelser om hhv. foranstaltninger til omstrukturering af fiskerisektoren,
om eco-labelling af fiskeriprodukter og om den maksimale bæredygtige udnyt-
telse (MSY)
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om programmet.
Konsekvenser
Præsentationen af programmet har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Programmet tager i et vist omfang sigte på at højne beskyttelsesniveauet.
Høring
Programmet har været i skriftlig høring i §2 og § 5-udvalget. Landbrugsraadet har bemærket, at
formandskabets arbejdsprogram efter Landbrugsraadets opfattelse medtager de væsentligste opga-
ver, som det vil være relevant at behandle i Ministerrådet i indeværende halvår. § 5-udvalget har
ikke fremkommet med bemærkninger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0006.png
2.
Handlingsplan for biomasse: Meddelelse fra Kommissionen
- Landbrugsaspekter
KOM (2005) 628
Notat fremsendes efterfølgende.
3.
a) Forslag til Rådets forordning
-
om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter
-
ændring af forordning (EØF) nr. 2092/91 om økologisk produktionsmeto-
de for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter
og levnedsmidler
KOM (2005) 671
Nyt notat. Sagen hører under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
Resumé
Som opfølgning på anbefalingerne i den Europæiske Aktionsplan for økologiområdet har Kommis-
sionen fremsat forslag til Rådets forordning om økologisk produktion samt mærkning af økologiske
produkter. Forordningen foreslås sat i kraft den 1. januar 2009, idet forslaget dog indeholder en
overgangsordning på importområdet, som skal gælde fra 1. januar 2007. Forslaget skønnes ikke at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
På baggrund af Rådets konklusioner i forbindelse med Den Europæiske Aktionsplan for økologiske
fødevarer og økologisk landbrug har Kommissionen den 21. december 2005 fremsendt forslag om
økologisk produktion og mærkning på landbrugsprodukter og fødevarer. Forslaget foreligger endnu
ikke i en dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 med henblik
på Kommissionens forelæggelse.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om revision af en eksisterende retsakt,
og da ændringerne primært omfatter præciseringer heraf.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formål og indhold
Kommissionen fremlagde i juni 2004 Den Europæiske Aktionsplan for økologiområdet. Aktions-
planen indeholder en række anbefalinger til sikring af økologiens fortsatte udvikling. Rådet konklu-
derede i oktober 2004 bl.a., at Aktionsplanens anbefalinger burde indarbejdes i fællesskabslovgiv-
ningen.
Med Kommissionens forslag om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter defi-
neres formål og principper for økologisk produktion under hensyntagen til lokale forhold og udvik-
lingsniveau, hvorved der vil kunne tages hensyn til nationale geografiske og klimatiske faktorer.
Desuden sikres det med forslaget, at formål og principper gælder ensartet på alle niveauer af økolo-
gisk husdyrbrug, akvakultur, plante- og foderproduktion såvel som produktion af økologiske føde-
varer og udgør dermed en forenkling i forhold til den gældende ordning. Med forslaget omfattes
akvakultur således af økologiforordningen, hvilket er en udvidelse af anvendelsesområdet i forhold
til den gældende ordning. Med forslaget sikres det endvidere på fællesskabsplan, at kød kun mar-
kedsføres som økologisk, når det stammer fra dyr, der fra fødsel er opdrættet i det økologiske pro-
duktionssystem. Denne regel gælder allerede i Danmark.
Efter de gældende regler må der ikke anvendes GMO i den økologiske produktion. Med forslaget
præciseres det, at de GMO-mærkede produkter ikke også kan mærkes som økologiske.
Forslaget foreskriver, at Kommissionen skal udforme et fælles EU-logo for økologi. Desuden stilles
der forslag om obligatorisk mærkning med ”EU-økologisk” på varer, der ikke bærer EU-logoet.
For at fremme ”et fælles EU- koncept” for økologisk produktion foreslås det, at der indføres be-
grænsninger på mærkning og anprisning af private økologimærkningsordninger. Det foreslås, at
mærkning eller reklame ikke må indeholde generelle anprisninger af, at private eller nationale øko-
logi-standarder er bedre eller strengere end EU-reglerne. I den forbindelse foreslås det, at bevisbyr-
den for opfyldelse af ækvivalente standarder pålægges kontrolorganerne.
Det foreslås desuden, at medlemsstaterne tilrettelægger kontrollen i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med
henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevel-
færdsbestemmelserne overholdes (den generelle kontrolforordning) og på grundlag af en risikovur-
dering. Med forslaget indføres yderligere indberetningskrav fra kontrolorganer til Kommissionen.
I henhold til forslaget skal Kommissionen bistås af en forvaltningskomité, der udtaler sig efter en
forvaltningsprocedure. Efter de gældende regler er der nedsat en forskriftkomité, der arbejder efter
en forskriftprocedure. Forvaltningsproceduren giver Kommissionen umiddelbar mulighed for at
iværksætte tiltag, der ikke i forvaltningskomiteen er blevet forkastet ved kvalificeret flertal. I dag
skal Kommissionen have kvalificeret flertal i forskriftkomiteen for at kunne iværksætte tiltag, uden
først at skulle forelægge dem for Rådet og orientere Parlamentet. En eventuel ændret procedure fra
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0008.png
forskriftkomité- til forvaltningskomitéprocedure vil derfor medføre, at Kommissionen kan gennem-
føre tiltag uden, at der er kvalificeret flertal blandt medlemsstaterne.
Forslaget indeholder også et delforslag, der fastlægger en overgangsordning på importområdet med
ikrafttrædelse den 1. januar 2007. Overgangsordningen ophører ved ikrafttrædelsen af forslaget om
økologisk produktion og mærkning på landbrugsprodukter og fødevarer, som forventes den 1. janu-
ar 2009. Det foreslås endvidere, at der udvikles permanente importregler, der medfører adgang til
fællesskabet for økologiske produkter, som lever op til Codex-kravene eller er ækvivalente med
EU-reglerne. Med forslaget åbnes der mulighed for, at importen ikke indskrænkes, indtil et nyt sy-
stem er etableret. Forslaget indebærer en sidestilling af de vejledende retningslinjer i Codex Ali-
mentarius for økologimærkning med EU-standarderne. Desuden afvikles det nuværende system
med nationale importtilladelser, og erstattes af et system, hvor særligt EU-godkendte kontrolorganer
får kompetence til at certificere import fra ikke-godkendte tredjelande.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Området er reguleret af reglerne i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økolo-
gisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og
levnedsmidler med senere ændringer samt Økologiloven lov nr. 118 af 3. marts 1999 med senere
ændringer samt tilhørende bekendtgørelser.
Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller for EU’s budget. En vedtagelse af forslaget vil eventuelt kunne få nationale lovgivningsmæssi-
ge konsekvenser. Da der er tale om overordnede rammebestemmelser skønnes forslaget ikke umid-
delbart at have væsentlige samfundsmæssige eller administrative konsekvenser for virksomheder og
borgere.
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i § 2-udvalget, Det Økologiske Fødevareråd og i Det Rådgi-
vende Fødevareudvalg. Forslaget sendes desuden i høring hos en høringskreds af interesseorganisa-
tioner og myndigheder i henhold til fødevarelovens § 3. jf. artikel 9 i Fødevareforordningen
78/2002/EF.
FødevareIndustrien har bemærket, at man generelt er tilfredse med bestræbelserne på at harmonise-
re reglerne for omsætning af økologiske fødevarevarer i EU, hvilket vil gøre omsætningen af øko-
logiske fødevarevarer internt i EU nemmere.
Landbrugsraadet har fremsendt enkelte overordnede bemærkninger. Landbrugsraadet finder det er
hensigtsmæssigt, at der fremsættes forslag til en ny økologiforordning, som muliggør en betydelig
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0009.png
forenkling af reglerne i forhold til den gældende forordning. Landbrugsraadet har med tilfredshed
noteret sig, at der lægges op til forbedring af mulighederne for samhandel over grænserne, herunder
import fra tredjelande, en styrkelse af økologikontrollen, og at rækkevidden af forordningen udvides
til også at omfatte akvakultur. Landbrugsraadet finder imidlertid, at det er særdeles uheldigt, at for-
slaget lægger op til en meget bred adgang til at fastsætte lempeligere nationale/regionale regler.
Landbrugsraadet finder, at adgangen hertil skal indskrænkes betydeligt og primært rettes mod kli-
matisk betingede forskelle. Man er desuden bekymrede over, om hensigten med den intensiverede
overvågning af kontrolorganerne kan gennemføres i praksis – og om den omvendte bevisbyrde i
samhandelstvister vil løse de reelle problemer. Endeligt finder Landbrugsraadet, at forslaget om at
vedtagelse af ændringer flyttes fra forskiftskomitéen til en forvaltningskomité bør overvejes nøjere
med henblik på medlemsstaternes indflydelse og dermed Kommissionens mulighed for at indføre
ændringer uden opbakning i medlemsstaterne.
Økologisk Landsforening understreger indledningsvist at forslaget udgør et godt udgangspunkt.
Foreningen er tilfreds med, at forordningen kommer til at omfatte akvakultur og vin. Foreningen
udtrykker dog bekymring for muligheden for at lave mere lempelige regler. Det bemærkes, at det er
meget vanskeligt at balancere hensigten om at imødekomme det regionale landbrug på dets pågæl-
dende udviklingsstadie uden at risikere at etablere en unfair konkurrence, der kan være ødelæggen-
de for produktionens muligheder de steder, hvor reglerne er mere restriktive. Der er derfor fortsat
behov for at kunne lave mere restriktive nationale regler.
Foreningen bakker op om initiativerne til at forbedre mulighederne for samhandel over grænserne,
herunder import fra tredjelande, og styrke økologikontrollen. Økologisk Landforening anser dog
forslaget for at være svagt for så vidt angår kontrollen. Det understreges, at det er nødvendigt at
skærpe tilsynet, for at få den fornødne sikkerhed for, at kontrolorganerne lever op til EU-kravene og
dermed at sikrer konkurrencen om kunderne.
Økologisk Landsforening finder også, at henvisning til EU-økologi må være et tilbud til producen-
terne, men bør ikke blive obligatorisk. Anvendelsen af logo eller tekst vil alt andet lige kunne give
praktiske problemer og øgede udgifter i forbindelse med gårdbutikker, direkte salg og lignende.
For så vidt angår forbud mod anvendelse af GMO noterer foreningen sig, at Kommissionen har be-
stræbt sig på at nævne forbudet flere steder. Foreningen er dog bekymret for, om det er hensigts-
mæssigt, idet man ønsker at sikre sig, at det ikke omvendt betyder, at det indirekte er blevet tilladt
de steder, hvor forbudet ikke er nævnt. Foreningen vurderer umiddelbart at ét overordnet forbud vil
være mere gennemskueligt.
Økologisk Landsforening forudser i øvrigt at tekstforslaget vil genåbne diskussionen angående sær-
lige tærskelværdier for GMO i økologiske fødevarer. Foreningen ønsker at understrege, at man ikke
ønsker særlige økologiske tærskelværdier bortset fra området for såsæd. Man ser i sidstnævnte til-
fælde gerne en tærskelværdi svarende til detektionsgrænsen, idet såsæden er en potentiel forure-
ningsvej.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår øvrige forbud, finder Økologisk Landforening at der bør være forbud mod synteti-
ske aminosyrer og at dette begrundes med, at anvendelsen af syntetiske aminosyrer ikke er i over-
ensstemmelse med de økologiske principper og ikke bør være baseret på en nusituation, hvor de
måske kun kan skaffes fremstillet på grundlag af GMO.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering forholder sig positivt til harmoniseringen af økologiske produktionsmetoder
og af angivelser heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler.
Regeringen finder dog, at Kommissionen bør bistås af en forskriftkomité og ikke en forvaltnings-
komité.
Det er endvidere vigtigt at understrege, at den gældende forordning allerede forbyder GMO i den
økologiske produktion. Regeringen er positiv overfor en præcisering af forbuddet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da forslaget overvejende er en udmøntning af anbefalingerne i Den Europæiske Aktionsplan og
Rådskonklusionerne herom, forventes forslaget at blive positivt modtaget af de øvrige medlemslan-
de.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den 10. januar 2006.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0011.png
3.
b) Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og
oprindelsesbetegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler
KOM (2005) 698
Nyt notat. Sagen hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 698 af 23. december 2005 offentliggjort forslag til Rådets for-
ordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser for landbrugsproduk-
ter og levnedsmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 23. januar 2006 med hen-
blik på forelæggelse.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om revision af en eksisterende retsakt.
Det er regeringens vurdering, at forslaget som følge heraf er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Formål og indhold
Der foreslås en videreførelse af forordning (EØF) nr. 2081/82 om beskyttelse af geografiske beteg-
nelser og oprindelsesbetegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler i en ny forordning efter
indføjelse af en række ændringer.
Forordningen fastslår under hvilke betingelser, man kan forbeholde anvendelse af betegnelser, som
knytter sig til afgrænsede geografiske områder, for landbrugsprodukter og levnedsmidler med op-
rindelse i de pågældende områder.
Kommissionen ønsker med forslaget at strømline såvel ansøgninger som sagsbehandlingsprocedu-
rer, herunder at foretage en klar ansvarsfordeling mellem medlemslande og Kommission. Dette be-
tyder i praksis, at Kommissionen ønsker, at medlemslandene skal overtage en del af sagsbehandlin-
gen, som i dag foretages af Kommissionen. Herudover foreslår Kommissionen en mere specifik
beskrivelse af medlemslandenes kontrolforpligtelser.
Vigtigst af alt og årsagen til, at forslaget stilles netop nu, er dog, at fristen nærmer sig for at ændre
de bestemmelser, som under en WTO panelsag afgjort i april 2005 blev erklæret ikke at være i
overensstemmelse med fællesskabets forpligtelser under WTO. Der var her tale om bestemmelser
om gensidighed og ækvivalens.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der foreslås en mindre opstramning af definitionen af en geografisk betegnelse, idet såvel produkti-
on som fremstilling og tilvirkning fremover skal ske i det afgrænsede område i modsætning til hid-
til, hvor der har været valgfrihed, så længe en af processerne fandt sted i området.
Det foreslås tillige, at man ved bedømmelse af, om en betegnelse er blevet en artsbetegnelse, alene
skal se på forholdene i Fællesskabet.
Som noget nyt foreslås det, at ansvaret for sagsbehandlingen flyttes fra Kommissionen til medlems-
landenes myndigheder, således at Kommissionens arbejdsbyrde lettes. Der medtages dog en be-
stemmelse om, at Kommissionen skal vurdere medlemslandenes indstillinger med henblik på at
sikre ensartethed i sagsbehandlingen. Medlemslandene skal i forbindelse med denne sagsbehandling
etablere en national indsigelsesprocedure, som omfatter en passende offentliggørelse af ansøgnin-
gen og sikrer en passende periode til at gøre indsigelser gældende. Alle indsigelser fra parter i det
medlemsland, hvor ansøgningen indgives, skal håndteres i denne proces, da det kun er parter fra
andre medlemslande samt fra tredjelande, der forudsættes at kunne afgive indsigelser efter Kom-
missionens offentliggørelse af ansøgningen i EU-Tidende. Kommissionen træffer afgørelse om ind-
førsel af betegnelsen i registret.
Stramningerne på kontrolområdet medfører, at medlemslandene nu skal medtage ordningen i de
nationale, flerårige kontrolplaner samt i de årlige rapporter herom, ligesom medlemslandene skal
udpege et kompetent organ, som er ansvarlig for at udføre kontrollen under ordningen. Den generel-
le kontrol af, at rettighedshavere ikke krænkes under ordningen, er myndighedernes ansvar, medens
kontrollen af, at rettighedshavere under ordningen opfylder betingelserne i specifikationen kan
overlades til private kontrolorganer. Sidstnævnte kontrol sker dog for rettighedshavers regning, li-
gesom det nu foreslås, at medlemslandenes myndigheder kan opkræve gebyr for behandling af an-
søgninger og indsigelser.
Udtalelser
Europa-Parlamentets skal i henhold til TEF art. 37 høres. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Gældende dansk ret
Der er til den eksisterende forordning fastsat bestemmelser om kompetent organ samt om sanktio-
ner for overtrædelse i bekendtgørelse nr. 951 af 10. december 1993.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
På baggrund af det tidlige stadie i processen er det ikke muligt at give en fyldestgørende vurdering
af forslagets økonomiske og finansielle konsekvenser. Dog vurderes forslaget ikke at få væsentlige
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det forventes ej heller at medføre er-
hvervsmæssige eller administrative konsekvenser for virksomhederne.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0013.png
Høring
Forslaget sendes i høring hos en høringskreds af interesseorganisationer og myndigheder i henhold
til fødevarelovens § 3. jf. artikel 9 i Fødevareforordningen 178/2002/EF. Forslaget vil desuden blive
sendt i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser frem til Kommissionens præsentation af forslaget. Forslaget er endnu ikke fremsat
på dansk, og Regeringen afventer høringssvar og den interne procedure i regeringen, før der tages
stilling til forslaget.
Orientering om andre landes positioner
Regeringen er ikke bekendt med andre medlemslandes offentligt kendte holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0014.png
3.
c) Forslag til Rådets forordning om landbrugsprodukter og levnedsmidler som
garanterede traditionelle specialiteter
KOM (2005) 694
Nyt notat. Sagen hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 694 af 23. december 2005 offentliggjort forslag til Rådets for-
ordning om landbrugsprodukter og levnedsmidler som garanterede traditionelle specialiteter. For-
slaget er endnu ikke fremsendt på dansk.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 23. januar 2006 med hen-
blik på forelæggelse.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om revision af en eksisterende retsakt.
Det er regeringens vurdering, at forslaget som følge heraf er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Formål og indhold
Der foreslås en ophævelse af den nuværende ordning om specificitetsattestering af landbrugspro-
dukter og levnedsmidler, idet ordningen dog foreslås videreført under et andet navn og i en udbyg-
get form.
Der foreslås således etableret en ordning vedrørende beskyttelse af garanterede, traditionelle specia-
liteter. Formodningen er, at dette navn vil være mere velegnet til at identificere produkterne end det
nuværende.
Som i den eksisterende ordning er det hensigten, at betegnelser for landbrugsprodukter og levneds-
midler, som er fremstillet af traditionelle råvarer, som har en traditionel sammensætning eller en
produktions- og/ eller en forarbejdningsmåde, som er knyttet til den traditionelle produktions- og/
eller forarbejdningsform, kan optages i et register og beskyttes mod anvendelse på sammenlignelige
produkter. Beskyttelsen kan omfatte betegnelsen enten i en kombination med betegnelsen ’garante-
ret traditionel kvalitet’ og et til formålet udarbejdet fællesskabslogo, således at betegnelsen fortsat,
blot uden ordene garanteret speciel kvalitet og logo kan anvendes af andre, som ikke opfylder sam-
me specifikationer, eller således at al anvendelse af betegnelsen forbeholdes produkter, som opfyl-
der specifikationerne. Dette alt afhængig af, hvad der måtte være blevet ansøgt om.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget indeholder, ud over en række bestemmelser, som sikrer produkter fra tredjelande adgang
til ordningen samt producenter i tredjelande indsigelsesret under ordningen en række præciseringer
og uddybninger af den eksisterende ordning, herunder en markant udbygning af kontrolbestemmel-
serne.
Kommissionen foreslår nu at definere ”traditionel” som havende været markedsført i EU i mindst
en generation, og der opstilles mere specifikke bestemmelser for, hvad en ansøgning skal indeholde.
Som noget nyt foreslås det, at ansvaret for sagsbehandlingen flyttes fra Kommissionen til medlems-
landenes myndigheder, således at Kommissionens arbejdsbyrde lettes. Der medtages dog en be-
stemmelse om, at Kommissionen skal vurdere medlemslandenes indstillinger med henblik på at
sikre ensartethed i sagsbehandlingen. Medlemslandene skal i forbindelse med denne sagsbehandling
etablere en national indsigelsesprocedure, som omfatter en passende offentliggørelse af ansøgnin-
gen og sikrer en passende periode til at gøre indsigelser gældende. Alle indsigelser fra parter i det
medlemsland, hvor ansøgningen indgives, skal håndteres i denne proces, da det kun er parter fra
andre medlemslande samt fra tredjelande, der forudsættes at kunne afgive indsigelser efter Kom-
missionens offentliggørelse af ansøgningen i EU-Tidende.
Ud over tekniske detaljer vedrørende ansøgningen samt bestemmelser vedrørende efterfølgende
ændringer af specifikationerne foreslår Kommissionen tillige, at det skal gøres obligatorisk at an-
vende det fælles logo, når der på et produkt refereres til, at der er tale om en garanteret traditionel
specialitet.
Ansvaret for kontrollen af ordningen pålægges nu entydigt medlemslandene. Kommissionen refere-
rer i forslaget til kontrolforordningen 882/2004/EF og fastslår, at kontrol af ordningen skal være
omfattet af de nationale, flerårige kontrolplaner samt i medlemslandenes årlige rapporter herom.
Som noget nyt foreslås det, at medlemslandene kan opkræve gebyr for den administration, der på-
lægges myndighederne under ordningen, d.v.s. behandlingen af selve ansøgningen, eventuelle ind-
vendinger samt eventuelle ændringer af specifikationerne.
Udtalelser
Europa-Parlamentets skal i henhold til TEF art. 37 høres. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Gældende dansk ret
Forordningens bestemmelser er suppleret med en bekendtgørelse nr. 951 af 10. december 1993, som
udpeger den kompetente myndighed og fastsætter sanktionsbestemmelser.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. På bag-
grund af det tidlige stadie i processen er det ikke muligt at give en fyldestgørende vurdering af for-
slagets økonomiske og finansielle konsekvenser. Dog vurderes forslaget ikke at få nævneværdige
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0016.png
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det forventes ej heller at medføre er-
hvervsmæssige eller administrative konsekvenser for virksomhederne.
Høring
Forslaget sendes i høring hos en høringskreds af interesseorganisationer og myndigheder i henhold
til fødevarelovens § 3, jf. artikel 9 i Fødevareforordningen 178/2002/EF. Forslaget vil desuden blive
sendt i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser frem til Kommissionens præsentation af forslaget. Forslaget er endnu ikke fremsat
på dansk, og Regeringen afventer høringssvar og den interne procedure i regeringen, før der tages
stilling til forslaget.
Orientering om andre landes positioner
Regeringen er ikke bekendt med andre medlemslandes offentligt kendte holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0017.png
4. (Evt.) Udkast til Rådets beslutning om godkendelse af Cyperns ydelse af ekstraor-
dinær national støtte til cypriotiske landmænd med henblik på tilbagebetaling af
en del af den gæld i landbruget, som er opstået længe inden Cyperns tiltrædelse
af EU
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 1. december 2005. Ændringer er markeret i
marginen.
Resumé
Cypern har anmodet Rådet om tilladelse til at yde ca. 39 mio. EUR i statsstøtte til cypriotiske land-
mænd for at afvikle den gæld, som disse har oparbejdet som følge af Tyrkiets invasion af NordCy-
pern i 1974 og som følge af en længerevarende tørkeperiode i 1990’erne. I anmodningen henviser
Cypern til, at man ikke har udnyttet loftet for ydelse af top-up/statsstøtte i henhold til tiltrædelses-
traktaten, og at de ca. 39 mio. EUR ligger inden for dette uudnyttede loft.
Baggrund
Cypern har på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-24. november 2005 fremsendt en anmod-
ning om i medfør af TEF artikel 88, stk. 2, 3. afsnit, at få Rådets tilslutning til at yde støtte på ca. 39
mio. EUR til cypriotiske landmænd med det formål delvist at eftergive gæld opstået på grund af
ekstraordinære omstændigheder og fra før optagelsen af Cypern i EU.
TEF art. 88, stk. 2, 3. afsnit, 1. punktum har følgende ordlyd:
”På
begæring af en medlemsstat kan Rådet med enstemmighed beslutte, at en af denne stat ydet
eller planlagt støtte, uanset bestemmelserne i artikel 87 eller de i artikel 89 nævnte forordninger,
skal betragtes som forenelig med fællesmarkedet, hvis ganske særlige omstændigheder berettiger en
sådan beslutning.”
Bestemmelsen indebærer, at kompetencen til at godkende statsstøtte, der normalt tilkommer Kom-
missionen, midlertidigt er overført til Rådet. Det er ikke nogen betingelse for Rådets behandling af
sagen, at medlemsstaten først har anmeldt den planlagte støtte til Kommissionen. Imødekommelse
af anmodningen kræver enstemmighed.
Statsstøtten er efter det oplyste anmeldt til Kommissionen, som dog ikke vil behandle sagen, så
længe den behandles i Rådet. Rådet har en frist på tre måneder til at behandle sagen, dvs. indtil den
21. februar 2006.
Formanden for det cypriotiske parlament fremsendte den 8. december 2005 et brev til Folketingets
formand Christian Mejdahl, hvori han anmodede det danske Folketing om at støtte Cyperns anmod-
ning.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0018.png
Anmodningen var sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. – 22. december
2005, men blev den 9. december 2005 – efter Cyperns ønske – formelt taget af dagsordenen, efter
at Cypern havde fået at vide, at den danske regering ikke ville støtte anmodningen. Cypern har ved
brev af 20. december 2005 til udenrigsministeren oplyst, at man på ny har bedt om at få sat anmod-
ningen på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006.
Anmodningen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 med
henblik på eventuel vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Sagen vedrører en anmodning om statsstøtte, som skal behandles efter reglerne i TEF artikel 87-88.
På denne baggrund må nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
Formål og indhold
Cypern begrunder anmodningen om statsstøtte med den alvorlige økonomiske situation, som den
cypriotiske landbrugssektor befinder sig i, dels som følge af Tyrkiets invasion af Nordcypern i
1974, dels som følge af en længere tørkeperiode i 1990’erne, som hensatte cypriotiske landbrugere i
stor gæld.
I anmodningen henviser Cypern til den særlige supplerende nationale direkte betalingsordning
(”top-up”), der blev indført for de nye EU-lande i forbindelse med deres tiltrædelse (jf. nedenfor).
Cypern anfører således, at landet ikke fuldt ud har udnyttet loftet for ydelse af supplerende land-
brugsstøtte i 2004 og heller ikke forventer at udnytte lofterne i 2005 og fremover, og at man således
ønsker at akkumulere de uudnyttede lofter til finansiering af gældssaneringen.
Cypern oplyser videre, at støtten på ca. 39 mio. EUR, som nu ønskes ydet til gældssanering, ikke vil
overstige de uudnyttede midler og understreger, at fjernelse af gældsophobningen er nødvendig for
at fremme implementeringen af landdistriktsudviklingsprogrammerne, bl.a. fordi banker og kredit-
institutter ikke vil give yderligere lån, før de gamle er betalt. Desuden er der et voldsomt politisk
pres på den cypriotiske regering for at få løst gældsproblemet i sektoren. Cypern anslår, at godt 15
000 landbrugere vil blive omfattet af gældssaneringsordningen.
Cypern understreger, at landet før optagelsen i EU ikke som andre optagelseslande var omfattet af
”førtiltrædelsesprogrammerne” f.eks. PHARE, SAPARD m.fl, som de øvrige nye medlemsstater,
undtagen Malta, var.
I henhold til tiltrædelsestraktaten har de nye lande mulighed for at udbetale supplerende national
støtte (”top-up”) oveni de støttesatser for direkte støtte, der var forudset. Cypern fik en særlig ord-
ning, som indebærer, at der kan ydes supplerende national støtte til en producent under en hvilken
som helst ordning under de fælles markedsordninger, op til det totale niveau for støtten som produ-
centen var berettiget til i Cypern i 2001. Dette svarer i årlige beløb til (beløb i €):
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0019.png
År
Beløb
2004
37 221 182
2005
35 587 790
2006
35 107 238
2007
34 535 778
2008
32 476 606
Ligesom det gælder for de øvrige lande, der er omfattet af ”top-up” ordningen, kan ”top-up” støtten
delvist finansieres af landdistriktsmidlerne i perioden 2004-2006. Herefter betales den udelukkende
af nationale midler.
Derudover kan Cypern yde statsstøtte, der overstiger niveauet for den direkte støtte eller støtte de
sektorer, der ikke er dækket af EU´s direkte støtte, som en lineær degressiv statsstøtte i en periode
på maksimalt 7 år. Statsstøtten kan ydes for en lang række sektorer med følgende beløb:
År
Beløb
2004
72 140 945
2005
60 797 123
2006
49 801 366
2007
39 149 111
2008
29 361 833
2009
19 574 556
2010
9 754 835
Baggrunden for særordningen var, at Cyperns støtteniveau til landbruget var væsentligt højere end
niveauet i EU.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Cyperns anmodning om statsstøtte blev forelagt for § 2- udvalget (landbrug) den 6. december 2005.
Landbrugsraadet fremførte, at man principielt er imod statsstøtte, men at der ikke burde investeres
for meget forhandlingskapital ved at gå imod anmodningen fra Cypern.
Ved den skriftlige høring foretaget i § 2-udvalget med frist den 11. januar 2006 har Landbrugsraa-
det på ny udtalt, at man principielt er imod statsstøtte, idet man dog erkender, at den relative betyd-
ning af den pågældende sag er begrænset.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den generelle danske holdning, at statsstøtte bør begrænses mest muligt, og at det bør være
Kommissionen, der vurderer medlemsstaternes statsstøtteordninger og disses forenelighed med EF-
traktatens regler.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige medlemsstater ikke vil modsætte sig anmodningen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
237288_0020.png
Sagen indgik i samlenotat, oversendt til Folketingets Europaudvalg den 1. december 2005, men
punktet blev taget af dagsordenen efter at Cypern overfor formandskabet havde tilbagekaldt sin
anmodning om behandling af sagen på decemberrådsmødet.
Notatet blev ligeledes sendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en fælles-
skabshandlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd 2006-2010
KOM-dokument foreligger ikke
Sagen hører under Justitsministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Justitsministeriet.
20