N O T AT
14. februar 2006
J.nr.
Ref. ssj/ca/ptr
Område 3
Side 1/2
”Ministeren bedes oversende et uddybende notat om medlemslandenes muligheder i dag
for at påbyde selskaber en bestemt iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel, her-
under eventuelle ændringer som følge af Kommissionens forslag til biomassehandlings-
plan, jf. KOM (2005) 0628.”
Svar:
EU’s brændstofkvalitetsdirektiv, 98/70/EF ændret ved direktiv 2003/17/EF regulerer en række
egenskaber ved og indhold af enkelte brændstoffer til transport. I Danmark er direktivet im-
plementeret ved bekendtgørelse nr. 884 af 3. november 2003 om kvaliteten af benzin, diesel-
olie og gasolie til brug i motorkøretøjer (brændstofbekendtgørelsen).
I brændstofkvalitetsdirektivets artikel 5 står der
”Ingen medlemsstat må forbyde, begrænse eller hindre markedsføring af brændstoffer, der er i
overensstemmelse med direktivets krav.”
Med den nuværende udformning af brændstofkvalitetsdirektivet kan den enkelte medlemsstat
derfor ikke fastsætte krav om tilsætning af biobrændstoffer til benzin og diesel.
EU-Kommissionen har imidlertid gjort gældende, at den enkelte medlemsstat kan kræve, at
den samlede mængde brændstoffer, leverandørerne afsætter til det nationale marked, omfatter
en minimumsmængde biobrændstoffer – forudsat at medlemsstaterne ikke specificerer, hvil-
ken form for blanding dette mål skal nås ved. Leverandørerne skal altså i givet fald kunne
vælge, om de vil opfylde forpligtelsen ved at sælge biobrændstofferne i ren form og/eller ved
tilsætning til benzin eller diesel i forskellige blandingsforhold. Når denne forudsætning er
opfyldt, finder Kommissionen ikke, at en sådan forpligtelse ville hindre den frie bevægelighed
for varer i det indre marked.
I sin nuværende udformning rummer brændstofkvalitetsdirektivet en overgrænse for den
mængde ethanol, der må tilsættes almindelig benzin på 5 pct. efter volumen, hvilket på grund
af ethanols lavere energiindhold svarer til 3,2 pct. efter energiindhold, som er målestokken i
biobrændstofdirektivet. Tilsætning af ethanol kan i øvrigt skabe problemer med at overholde
kravet til benzinens damptryk, som er miljømæssigt begrundet.
Der må gerne sælges ethanol-benzin blandinger med et større indhold af ethanol, men de må
ikke benævnes som almindelig benzin. Et eksempel er E85 bestående af 85 pct. ethanol og 15