Europaudvalget 2005-06
2705+2706 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
239277_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 19. januar 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 30.-31. januar 2006
Samlenotat
1. Lissabon-strategien
2. Det vestlige Balkan
3. Belarus
4. Mellemøsten
5. Iran
6. Irak
7. WTO/DDA
8. Burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa
9. Præsentation af Kommissionens meddelelse om Latinamerika
10. Rådets arbejdsprogram for 2006 samt Kommissionens arbejdsprogram
for 2006
11. Forslag om ændring af den interne aftale om foranstaltninger og procedurer
ved gennemførelsen af Cotonou-aftalen
12. Rådsbeslutning vedr. bemyndigelse af Kommissionen til underskrivelse
af aftale mellem Euroatom og KEDO om midlertidig forlængelse af
fællesskabsdeltagelse (Euroatom) i KEDO (Korean Peninsula Energy
Development Organisation)
13. Listen over sager til åbne debatter
14. Afghanistan
15. Eventuelt
(side 2)
(side 6)
(side 8)
(side 10)
(side 12)
(side 14)
(side 16)
(side 18)
(side 20)
(side 22)
(side 26)
(side 28)
(side 30)
(side 32)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0002.png
2
1. Lissabon-strategien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
I medfør af den relancerede Lissabon-strategi skal Kommissionen hvert år udarbejde en rapport om imple-
menteringen af strategien. På baggrund af Kommissionens rapport vil Det Europæiske Råd hvert forår gøre
status over fremskridt med implementeringen af strategien og beslutte eventuelle nødvendige justeringer. Kom-
missionens første årlige statusrapport ventes offentliggjort den 25. januar og vil blive præsenteret i Rådet på
mødet den 30.-31. januar. I centrum for rapporten vil være en evaluering af medlemslandenes nationale re-
formprogrammer, hvor det ikke forventes, at den indeholder forslag til direkte økonomisk-politiske ”anbefa-
linger” til de enkelte lande, men alene de mindre ambitiøse landespecifikke ”vurderinger”. Vurderingen af
Danmarks nationale reformprogram ventes at være altovervejende positiv. Desuden forventes Kommissionens
rapport at have særligt fokus på de globaliseringsemner, der blev drøftet på det uformelle topmøde på Hamp-
ton Court (især forskning og udvikling, universiteter og energi), som også bliver en del af forberedelsen af for-
årstopmødet.
2. Baggrund
I forbindelse med midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien besluttede Det Europæiske
Råd i marts 2005 at iværksætte en ny treårig cyklus for at forbedre implementeringen af stra-
tegien (den nuværende cyklus går fra 2005 til 2008).
Som udgangspunkt for denne cyklus og med grundlag i Det Europæiske Råd’s konklusioner
vedtog Rådet et sæt ”integrerede retningslinjer”. Disse udgøres af de overordnede økono-
misk-politiske retningslinier (BEPG) samt retningslinjerne for beskæftigelsen (EG), som blev
integreret til i alt 24 retningslinier. På basis af disse retningslinier har landene udarbejdet na-
tionale reformprogrammer (NRP) i lyset af landenes specifikke situationer og behov. Re-
formprogrammer blev tilsendt Kommissionen i efteråret 2005, og udgør grundlaget for gen-
sidig overvågning mellem medlemslandene og for Kommissionens årlige evaluering i frem-
skridtrapporten om Lissabon-strategien. På baggrund af denne rapport vil Det Europæiske
Råd gøre status over implementeringen af strategien og identificere de områder, der kræver
større fælles opmærksomhed.
Globaliseringsemnerne fra Hampton Court (især forskning og udvikling, universiteter og
energi) forventes også at indgå i Kommissionens fremskridtsrapport.
Kommissionens fremskridtsrapport og forberedelsen af forårstopmødet vil være på dagsor-
denen for en række rådsformationer: ECOFIN den 24. januar 2006, 14. februar 2006 og 14.
marts 2006, Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse den 10. marts
2006, Miljørådet den 9. marts 2006, Uddannelsesrådet den 23. februar 2006 samt Konkur-
renceevnerådet den 13. marts 2006, hvilket bidrager til, at ejerskabet for Lissabon-strategien
bliver bredt funderet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I overensstemmelse med Sevilla-metoden skal Rådet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) forberede møderne i Det Europæiske Råd, hvor det næste ”forårstopmøde”
finder sted den 23.-24. marts 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Da Lissabon-processen tager udgangspunkt i den åbne koordinationsmetode og de nationale
kompetencer, vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes at offentliggøre sin fremskridtsrapport den 25. januar 2006 og efter-
følgende give en præsentation af rapporten i Rådet. Rapporten ventes ikke at indeholde lan-
despecifikke anbefalinger, men alene de mindre ambitiøse landespecifikke vurderinger.
Kommissionen har imidlertid signaleret, at det vil kunne ske ved næste evaluering af NRP.
På kort sigt lægger Kommissionen større vægt på, at der skabes ejerskab til den nye metode
og fremgangsmåde, hvor NRP’erne er det centrale element. Kommissionen har tilkendegi-
vet, at den ikke vil anbefale ændringer i BEPG eller EG på baggrund af analysen af NRP.
Kommissionens fremskridtsrapport kan forventes at drage en række generelle konklusioner
fra NRP vedr. makro-økonomiske forhold (især offentlige udgifters holdbarhed og kvalitet),
mikro-økonomiske forhold (især 3% målet for forskning og udvikling, det indre marked og
konkurrenceforhold) og beskæftigelsesforhold (især arbejdsmarkedsreformer og fremme af
unges, kvinders og ældres beskæftigelsesfrekvens).
Kommissionens vurdering af det danske nationale reformprogram ventes at være altoverve-
jende positiv.
I sin foreløbige faktuelle evaluering fremhæver Kommissionen, at det danske reformprogram
er bredt, ambitiøst, vidtrækkende og realistisk. For så vidt angår investeringer i forskning og
udvikling påpeger Kommissionen, at Danmark med 2,6 pct. af BNP ligger et godt stykke
over EU-gennemsnittet på 1,9 pct. Derfor vurderer Kommissionen også, at Danmark har
gode chancer for at nå den fælles målsætning om 3 pct. af BNP i 2010. Hvad angår imple-
menteringen af indre markedspolitikker, er Danmarks indsats ifølge Kommissionen opmun-
trende. Kommissionen er generelt enig i analyserne i reformprogrammet og mener, at særligt
de makro-økonomiske politiske initiativer sandsynligvis vil bidrage til øget vækst og beskæf-
tigelse. Vedrørende de mikro-økonomiske initiativer efterlyser Kommissionen flere konkrete
forslag samt klarere tidsfrister for succesfuld implementering og foreslår blandt andet en
øget indsats imod karteldannelse. Selv om Kommissionen vurderer, at de beskæftigelsespoli-
tiske initiativer formentlig kan øge beskæftigelsen i Danmark, kan de danske mål om 50-
60.000 flere i arbejde blive svære at nå. Hvad angår målene indenfor uddannelsesområdet,
finder Kommissionen dem fyldestgørende og fokuserede, om end enkelte vurderes måske at
være noget optimistiske.
I forhold til den videre behandling af Kommissionens fremskridtsrapport har det østrigske
formandskab lagt op til, at EPC (under ECOFIN) diskuterer strukturpolitiske emner og de
landespecifikke vurderinger i Kommissionens rapport og udarbejder et kort papir, der giver
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
et horisontalt overblik med fokus på de specifikke udfordringer for hvert medlemsland i for-
hold til at fremme vækst og beskæftigelse (ECOFIN har den 6. december 2005 haft en første
indledende eksamination af reformprogrammernes økonomiske aspekter og samtidigt vedta-
get Rådskonklusioner). Konkurrence Højniveau-gruppen (under Konkurrenceevnerådet) og
EMCO (under EPSCO) vil ligeledes komme med bidrag.
Kommissionens fremskridtsrapport forventes desuden at omfatte flere af de globaliserings-
emner, der blev drøftet på det uformelle EU-topmøde på Hampton Court i oktober 2005.
Det gælder især for emnerne forskning og udvikling, universiteter og energi.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen forudses ikke sendt i høring.
Lissabon-strategien drøftes løbende i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien, hvor en bred
kreds af interesseorganisationer og ministerier er repræsenteret, og hvor Udenrigsministeriet
er formand. Der planlægges møder i udvalget frem mod forårstopmødet.
10. Regeringens holdning
Danmark forventer at kunne støtte rapporten og dens konklusioner.
Danmark støtter, at alle relevante rådsformationer og arbejdsgrupper bidrager til forberedel-
sen af mødet i Det Europæiske Råd i foråret 2006 med sikring af konsistens mellem eventu-
elle politikanbefalinger på forskellige områder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fra dansk side havde man helst set, at Kommissionen udarbejdede landespecifikke anbefa-
linger i sin statusrapport, hvilket ville kunne bidrage til en mere effektiv gensidig evaluering
og dermed en mere dynamisk reformproces i EU’s medlemslande. Kommissionen og for-
mandskabet frygter, at man vil kunne støde en række medlemslande, som mangler at gen-
nemføre vigtige reformer, fra sig, hvis de kritiseres. Visse lande har netop givet udtryk for, at
man ikke ønsker at styrke den multilaterale overvågning af deres politikker. På ECOFIN den
6. december 2005 kunne der heller ikke opnås fuld opbakning til ønsket om landespecifikke
anbefalinger, og som kompromis blev Kommissionen alene opfordret til at inkludere lande-
specifikke ”vurderinger”.
Andre landes holdninger er endnu ikke kendt, men der ventes ikke væsentlige indvendinger
mod rapporten fra andre lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Den danske regerings nati-
onale reformprogram blev sendt til Folketingets Europaudvalg den 20. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0006.png
6
2. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på folkeafstem-
ningen i Montenegro om løsrivelse fra Statsunionen med Serbien og udnævnelsen af ny EU's Særlige Repræ-
sentant i Bosnien-Hercegovina. Desuden ventes præsentation af Kommissionens meddelelse om status for sta-
biliserings- og associeringsprocessen for Det vestlige Balkan.
2. Baggrund
Rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan ventes at fokusere på den kommende fol-
keafstemning i Montenegro om løsrivelse fra Statsunionen med Serbien. Folkeafstemning
ventes at finde sted i foråret 2006. Det er vigtigt, at folkeafstemningen overholder internati-
onale valgstandarder. Desuden ventes omtale af udnævnelsen af Dr. Christian Schwarz-
Schilling, Tyskland, som ny EU's Særlige Repræsentant i Bosnien-Hercegovina. Schwarz-
Schilling afløser Paddy Ashdown pr. 1. februar 2006. Endelig ventes EU's Kommissær for
Udvidelse at præsentere en meddelelse om status for stabiliserings- og associeringsprocessen
for Det vestlige Balkan.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
på folkeafstemningen i Montenegro om løsrivelse fra Statsunionen med Serbien og udnæv-
nelsen af ny EU's Særlige Repræsentant i Bosnien-Hercegovina. Desuden ventes præsentati-
on af Kommissionens meddelelse om status for stabiliserings- og associeringsprocessen for
Det vestlige Balkan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 12.-13. december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0008.png
8
3. Belarus
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
I lyset af præsidentvalget den 19. marts 2006 forventes en drøftelse af situationen i Belarus og Unionens
ageren i denne forbindelse. Der ventes vedtaget rådskonklusioner, der blandt andet udtrykker bekymring over
den stadige forringelse af menneskerettighedssituationen, herunder forfølgelse af politiske partier, frie medier og
NGO’er samt påny opfordrer Lukasjenko regimet til at tillade fuld international valgobservation af
OSCE/ODIHR.
2. Baggrund
Formentlig under indtryk af den stigende udenlandske støtte til civilsamfundet har præsident
Lukasjenko fremrykket det forudsete sommer-præsidentvalg til den 19. marts 2006. Samtidig
har regimet yderligere strammet kursen over for oppositionelle, frie medier og menneskeret-
tigheds-aktivister og NGO’er. Europarådets Venedig-kommission har betegnet den belarus-
siske folkeafstemning i oktober 2004, der muliggjorde Lukasjenkos opstilling til præsident-
valget i 2006, som retsstridig. Regimet har hidtil afvist seriøs dialog med EU og andre orga-
nisationer om landets menneskerettighedssituation. Repræsentanter for EU-landene vil forud
for rådsmødet have mulighed for at mødes med oppositionens fælles kandidat Milinkevic.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I opfølgning af Rådets drøftelse forventes der vedtaget rådskonklusioner, der blandt andet
udtrykker bekymring over den stadige forringelse af menneskerettighedssituationen, herun-
der forfølgelse af politiske partier, frie medier og NGO’er samt på ny opfordrer Lukasjenko
regimet til at tillade fuld international valgobservation af OSCE/ODIHR.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side arbejder man for at fremme menneskerettigheder i Belarus og støtter på for-
skellig vis relevante demokratiske kræfter og NGO’er, hvorfor konklusionsudkast med det
forudsete indhold vil kunne støttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til udkastet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 7. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0010.png
10
4. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten især i lyset af det planlagte valg til det Palæstinensiske
Lovgivende Råd den 25. januar 2006. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen vedrørende den mellemøstlige fredsproces er i øjeblikket domineret af de plan-
lagte valg til det Palæstinensiske Lovgivende Råd (PLC) den 25. januar 2006 henholdsvis det
israelske Knesset den 28. marts 2006. For palæstinensernes vedkommende er det første gang
siden 1996, at der kan stemmes ved valg til PLC. Israel har trods Ariel Sharons pludselige
sygdom fastholdt datoen for deres parlamentsvalg.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten på baggrund af det – ifølge planen –
netop afholdte valg til PLC, samt de (foreløbige) resultater, der måtte være kendt så hurtigt
efter valgets afholdelse. Såfremt der er grundlag herfor forventes drøftelsen af munde ud i
vedtagelse af rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne med at
fremme fredsprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0012.png
12
5. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte EU’s generelle politik overfor Iran med fokus på Irans atomprogram.
2. Baggrund
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram. Behandlingen af Iran på
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006 sker i
forlængelse af rådsmøder (almindelige anliggender og eksterne forbindelser), herunder senest
den 7. november 2005 samt den 21.-22. november 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) besluttede på sit møde den 11.-12.
oktober 2004, at Trioen (Frankrig, Tyskland og UK, bistået af Den Høje Repræsentant Sola-
na) skulle forsøge at undgå konfrontation med Iran ved at tilbyde en pakke med både krav
og incitamenter med henblik på at finde en forhandlingsløsning på sagen om det iranske
atomprogram. Den 15. november 2004 i Paris blev Trioen og Iran enige om en foreløbig
aftale om grundlaget for forhandlingerne. Ifølge aftalen skulle Iran under overvågning af Det
Internationale Atomenergiagentur (IAEA) suspendere enhver uranberigelsesaktivitet og
genbekræftede, at man ikke ønskede at udvikle eller erhverve atomvåben. Iran forpligtede sig
endvidere til at fremkomme med ”objektive garantier” for atomprogrammets entydigt civile
karakter. EU fremlagde i august 2005 en omfattende forslagspakke, som skulle danne grund-
lag for forhandlinger om en endelig løsning på sagen. Iran afviste imidlertid pakken få dage
senere og genstartede umiddelbart herefter visse berigelsesrelaterede aktiviteter.
IAEA’s Styrelsesråd vedtog den 24. september 2005 en resolution, som fastslog, at Iran ikke
har efterlevet sine forpligtelser i henhold til landets aftaler med IAEA baseret på NPT-
traktaten. IAEA er forpligtet til at rapportere sådanne tilfælde til FN’s Sikkerhedsråd. Reso-
lutionen understreger endvidere, at Irans hemmeligholdelse af atomaktiviteter og utilstrække-
lige samarbejde med IAEA falder inden for Sikkerhedsrådets kompetence. Tidspunkt og
indholdet af en rapportering ville blive besluttet senere. Den 24. november 2005 afholdtes et
nyt møde i IAEA’s Styrelsesråd, hvor det efter blandt andet russisk og kinesisk ønske beslut-
tedes at udskyde spørgsmålet om rapportering til Sikkerhedsrådet for at give mere tid til
sonderinger af muligheden for en genoptagelse af forhandlingssporet.
Den 21. december 2005 afholdte Trioen og Iran et møde i Wien med henblik på at drøfte
grundlaget for en mulig genoptagelse af forhandlingerne. Mødet endte uden resultat. Den 9.
januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-resolutioner forsknings- og udviklingsak-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
tiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. I en fælles erklæring fra Tri-
oen den 12. januar 2006 meddeltes, at man betragtede de seneste iranske skridt som en af-
visning af EU-Iran-forhandlingsprocessen, og at man nu vil søge IAEA’s Styrelsesråd eks-
traordinært indkaldt med henblik på at træffe beslutning om en rapportering af sagen om det
iranske atomprogram til FN’s Sikkerhedsråd.
Rådet ventes drøftet status for sagen, herunder EU’s stilling til det videre forløb frem mod
det kommende møde i IAEA’s Styrelsesråd samt den eventuelle efterfølgende inddragelse af
Sikkerhedsrådet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s resolutioner og påbud, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Såfremt Iran fortsat ikke efterlever IAEA’s vedtagelser støttes,
at sagen atter rejses i IAEA’s Styrelsesråd med henblik på en eventuel rapportering til Sik-
kerhedsrådet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning i EU til, at sagen rejses i IAEA med henblik på en eventuel
rapportering til Sikkerhedsrådet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU’s politik overfor Iran og Irans atomprogram har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0014.png
14
6. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det ventes, at Rådet vil drøfte udviklingen i den politiske proces i Irak, herunder det irakiske parlaments-
valg den 15. december 2005. Der ventes endvidere vedtaget konklusioner med vægt på parlamentsvalget den
15. december 2005, hvor EU blandt andet ventes at opfordre til en hurtig regeringsdannelse og en fortsat
inklusiv demokratisk udvikling i Irak.
2. Baggrund
EU’s samlede engagement i Irak er under udbygning, og der er i efteråret 2005 undertegnet
en fælles erklæring om gennemførelse af en politisk dialog mellem EU og Irak og fremsat
forslag om etablering af et repræsentationskontor i Bagdad i første halvdel af 2006. Via fæl-
lesskabsbistanden har EU ydet 518 mio. euro til genopbygningsindsatsen i Irak, hvoraf stør-
stedelen af midlerne er givet som bidrag til fonde administreret af FN og Verdensbanken.
Af Det Europæiske Råds erklæring om Mellemøsten fra december 2005 fremgår, at Det Eu-
ropæiske Råd fortsat er engageret i Iraks genopbygning, herunder via EUJUST LEX-
retsstatsmissionen, og at Det Europæiske Råd vil fortsætte den politiske dialog med Irak.
Endvidere fremgår det, at EU håber at kunne udvide og styrke forholdet til Irak i takt med at
den irakiske politiske proces skrider frem, herunder ved indgåelse af kontraktuelle relationer,
blandt andet en handels- og samarbejdeaftale.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
om den politiske proces i Irak er at skitsere, hvordan EU kan styrke sit engagement i Irak,
herunder fortsat støtte op om den demokratiske udvikling.
Den politiske proces i Irak har gennem 2005 været præget af fremskridt. Den 30. januar
2005 var der valg til et irakisk overgangsparlament, hvorpå en overgangsregering blev dan-
net. Den 15. oktober 2005 vedtog irakerne med 78% af de afgivne stemmer en ny forfatning,
dog stemte langt størstedelen af sunniaraberne imod. Ved parlamentsvalget den 15. decem-
ber 2005 stemte ca. 70% af de godt 15 mio. stemmeberettigede irakere. Der foreligger endnu
ikke et endeligt valgresultat.
Begyndelsen af 2006 ventes at blive præget af komplekse og tidskrævende forhandlinger om
valg af en præsident og dannelse af en irakisk regering. Parallelt hermed vil en parlaments-
kommission skulle nedsættes til at komme med ændringsforslag til forfatningen. Når det nye
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
parlament er trådt sammen og en ny regering godkendt af dette, vil den politiske proces være
kommet ud over de mål, der er opstillet i FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1546.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Givet den positive udvikling i den politiske proces i Irak i 2005 er det dansk holdning, at EU
nu bør fremme sit engagement i Irak yderligere, herunder videreføre den politiske dialog
mellem EU og Irak. Det er endvidere dansk ønske, at EU snarest opretter et repræsentati-
onskontor i Bagdad, at EU yder støtte til Irak for at sikre opretholdelse af retssikkerhed og
respekt for menneskerettigheder, at EU forlænger og udvider mandatet for EUJUST LEX-
retsstatsmissionen på baggrund af anmodningen fra de irakiske myndigheder, samt at EU
indgår en handels- og samarbejdsaftale med Irak.
Fra dansk side forventer man derfor at kunne støtte de forventede konklusioner på rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006 om den politi-
ske proces i Irak.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for et stærkere EU engagement i Irak. Der er imid-
lertid forskellige opfattelser af, hvor hurtigt dette kan finde sted.
Skillelinien går især med England og blandt andet Danmark og Sverige på den fløj, der øn-
sker et stort engagement og en hurtig og synlig tilstedeværelse i Irak, og Frankrig på en mere
tøvende fløj, hvor sikkerhedsproblemerne fremhæves som en bremsende faktor.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0016.png
16
7. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
WTO er på som et eventuelt dagsordenspunkt for at drøfte resultaterne fra ministermødet i Hongkong den
13.-18. december 2005 samt diskutere EU’s strategi for de videre forhandlinger i Runden.
2. Baggrund
Ministermødet i Hongkong samt det kommende uformelle handelsministermøde den 29.
januar 2006 i marginen af rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser).
Frankrig udtrykte i oktober 2005 ønske om, at WTO fremover figurerer som fast b-punkt på
dagsordenen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes at give en vurdering af resultaterne af Hongkong-mødet samt skitsere
forventningerne til de videre forhandlinger i Runden, eventuelt også på baggrund af WTO
mini-ministermøde i margin af World Economic Forum i Davos den 25.-29. januar 2006.
Resultat af Hongkong-mødet
Det lykkedes i Hongkong at nå et tilfredsstillende resultat, som holder Doha-runden på spo-
ret. Man undgik efter hårde og intensive forhandlinger et sammenbrud som i Cancun 2003
og demonstrerede dermed fortsat global politisk vilje til at fastholde det multilaterale han-
delssystem. Der blev sat en række vigtige tidsfrister for det videre arbejde i 2006, herunder et
væsentligt næste skridt senest den 30. april 2006 med fastlæggelse af rammerne for den af-
sluttende forhandlingsfase vedrørende landbrug og industritold (”fulde modaliteter”).
Selv om Hongkong-resultatet på den baggrund i dansk optik rent forhandlingsmæssigt var
tilfredsstillende, så var det ikke ideelt for så vidt angår EU's prioriteter. EU fik relativt lidt på
industritold og tjenesteydelser, selv om man med løftet om at udfase alle eksportsubsidier på
landbrugsområdet senest i 2013 gav et substantielt og politisk vigtigt bidrag. Særligt Brasilien
fremstod uvillig til at medvirke til et ambitiøst resultat på industritold og tjenesteydelser.
På den positive side lykkedes det at opnå enighed om vigtige punkter i en udviklingspakke til
de fattigste udviklingslande (LDC´erne), selv om især USA ikke kunne medvirke til 100%
told- og kvotefri adgang for LDC´erne eller udfasning af støtten til bomuldssektoren i USA.
Med støtte fra især Pakistan og Sri Lanka lykkedes det USA at begrænse den øgede LDC-
markedsadgang til 97% af egne toldlinier, således at følsomme produktkategorier på land-
brugs- og tekstilområdet vil kunne friholdes. De 97% er dog et væsentligt positivt resultat,
som muligvis vil kunne komme på bordet igen og eventuelt blive forhøjet i det videre for-
handlingsforløb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0017.png
17
Den videre proces
Der var dog i Hongkong enighed om fortsat at forsøge at afslutte handelsrunden i 2006.
Med henblik herpå vil der sandsynligvis skulle afholdes nyt ministermøde i første halvdel af
2006. Der bliver ikke nødvendigvis tale om en egentlig ministerkonference, idet man eksem-
pelvis kunne beslutte at benytte modellen fra juli 2004 med deltagelse af ministre fra centrale
medlemmer i forbindelse med et møde i WTO’s Generelle Råd. Spørgsmålet om tid og sted
for næste ministermøde forventes fastlagt i WTO’s Generelle Råd hurtigst muligt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Organisationer og NGO’er har løbende drøftelser indenfor rammerne af Beach Club-
samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionen arbejder forsat på at det endelige resultat af forhandlingerne i Doha-Runden
bliver så detaljeret og på alle områder substantielt som muligt. Denne linie støttes fra dansk
side. Det er således væsentligt for Danmark, at EU fortsat efter Hongkong-mødet påtager sig
et hovedansvar og spiller en ledende rolle i at drive forhandlingerne fremad, herunder særligt
med sigte på at tilgodese de fattigste landes interesser og integration i verdensøkonomien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Frankrigs højrøstede kritik i efteråret af Kommissionens forhandlingslinie blev nedtonet op
til Hongkong-mødet. Selv om punktet er på dagsordenen på foranledning af Frankrig, vil
den neddæmpede tone formodentlig fortsætte i lyset af den relative tilfredshed internt i EU i
Hongkong.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, herunder senest
forud for rådsmøderne (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. og 29.
juli 2004, 10.-11. oktober 2004, 7. november 2005, 21.–22. november 2005 og 12.-13 de-
cember 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0018.png
18
8. Burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa
Genoptryk af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbin-
delser) den 12.-13. december 2005.
1. Resumé:
EU’s Fælles Holdning over for Burma indeholder blandt andet et visumforbud omfattende en defineret kreds
af medlemmer af militærregimet og andre tilknyttet regimet. Forbuddet har betydet, at ASEM-ministermøder
i Europa ikke har kunne gennemføres som planlagt.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma blev iværksat i 1996. Den nuværende Fælles Holdning
fra den 30. april 2004 (og den efterfølgende ændring af den 25. oktober 2004) blev forlænget
den 25. april i 2005 med yderligere 12 måneder.
EU’s Fælles Holdning over for Burma indeholder en række restriktive foranstaltninger,
blandt andet et indrejseforbud omfattende en defineret kreds af medlemmer af militærregi-
met og andre personer, der har størst fordel af regimets vanstyre.
Det vigtigste samarbejdsforum mellem Europa og Asien er ’Asien-Europa Møde’ (Asia-
Europe Meeting, ASEM). EU’s Fælles Holdning over for Burma indebærer, at burmesiske
ministre ikke kan deltage i ASEM-møder i Europa. I forbindelse med et ASEM-
udenrigshandelsministermøde i Rotterdam i september i 2005 afviste de nederlandske værter
i sommer at udstede visum til den burmesiske handelsminister. Få dage inden mødets start
besluttede en række asiatiske lande, at de ikke ønskede at deltage på ministerniveau, hvoref-
ter mødet måtte gennemføres på embedsmandsniveau. Der er på denne baggrund usikker-
hed om gennemførelsen af ASEM-møder i Europa i 2006, specielt topmødet, som er plan-
lagt til at finde sted til sommer i Helsingfors.
3. Hjemmelsgrundlag
Den Fælles Holdning: Traktaten om Den Europæiske Union, artikel 15.
Forordningen: Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, artikel 60 og 301.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at styrke Europas samarbejde med Asien gennem en løsning på problemet om
burmesisk deltagelse i ASEM ministermøder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tillægger relationerne til Asien stor betydning og ønsker således at styrke ASEM-
processen. Regeringen ønsker samtidig at støtte den demokratiske opposition i Burma ved at
stå værn om EU’s Fælles Holdning over for generalerne i Rangoon. Regeringen vil derfor
arbejde for en pragmatisk løsning på burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa,
som ikke indebærer en ændring af den Fælles Holdning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemslande ønsker at løse problemet om burmesisk deltagelse i ASEM-
ministermøder gennem en svækkelse af visumforbuddet over for generalerne i Rangoon,
dvs. en svækkelse af den Fælles Holdning. Danmark finder det er et forkert signal i en situa-
tion, hvor udviklingen i Burma er negativ. Enkelte medlemslande ønsker ligesom Danmark
at stå værn om den Fælles Holdning og søger at finde en løsning inden for rammerne af den
eksisterende Fælles Holdning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s Fælles Holdning har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25.-26. april i 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0020.png
20
9. Præsentation af Kommissionens meddelelse om Latinamerika
KOM(2005) 636 final.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen vil i Rådet præsentere meddelelsen vedr. styrkelsen af det strategiske partnerskab mellem EU
og Latin Amerika.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 8. december 2005 en meddelelse med titlen ”Et stærkere partner-
skab mellem den Europæiske Union og Latinamerika” (KOM (2005) 636 final). I meddelel-
sen foreslår Kommissionen en række strategiske indsatser med henblik på at styrke det bire-
gionale samarbejde. Kommissionens meddelelse afløser og opdaterer en tilsvarende medde-
lelse om Latinamerika af 1995 (COM(95)495). Meddelelsen fremsætter forslag for EU’s lang-
sigtede relationer til Latinamerika og udgør samtidig en væsentlig del af EU’s forberedelser
til EU-Latinamerika-topmødet i Wien den 12. maj 2006. Der afholdes hvert andet år topmø-
der mellem EU og landene i Latinamerika/Caribien (EU-LAC). Det overordnede tema for
topmødet i Wien i maj 2006 er ”Styrkelse af det biregionale strategiske partnerskab”.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissær Ferrero-Waldner forventes på rådsmødet at præsentere Kommissionens medde-
lelse, der dels udgør et forslag om EU’s langsigtede relationer til Latinamerika og dels er et
bidrag til forberedelsen af det IV. EU-LAC topmøde i Wien den 12. maj 2006. Dokumentet
udgør et idekatalog over initiativer og indsatser med henblik på - i samarbejde med de latin-
amerikanske lande - at håndtere nogle af de væsentligste udfordringer regionen står overfor
for indeværende. Kommissionens meddelelse foreslår en række konkrete tiltag, der blandt
andet sigter på at intensivere den politiske dialog mellem de to regioner, fremme det øko-
nomiske og handelsmæssige samkvem, styrke den regionale integration, bekæmpe fattigdom
og sociale uligheder samt målrette udviklingssamarbejdet mellem EU og Latinamerika. Der
forventes ikke nogen drøftelse på mødet. Der ventes på et efterfølgende rådsmøde vedtaget
rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse vedrørende partnerskabet mellem EU og
Latinamerika.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttel-
sesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen som et væsentligt bidrag i forbe-
redelsen af EU-LAC topmødet i Wien i maj 2006, der netop vil skulle identificere områder
for styrket biregionalt samarbejde.
Der lægges fra dansk side vægt på, at de rådskonklusioner der efterfølgende vedtages vedrø-
rende Kommissionens meddelelse, afspejler danske prioriteter for styrkelsen af det strategi-
ske partnerskab mellem EU og Latinamerika. Til de væsentligste danske mærkesager hører:
En utvetydig fremhævelse af fattigdomsorientering og internationalt vedtagne principper for
bistandseffektivitet i udviklingssamarbejdet i Latinamerika, herunder via Fællesskabsbistan-
den, så dette så effektivt som muligt bidrager til bæredygtig udvikling og opfyldelse af årtu-
sindemålsætningerne; fremme af sikkerhed, demokrati og menneskerettigheder, herunder
oprindelige folks rettigheder; fremme af ligestillingshensyn; styrket miljøsamarbejde.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet forventes at hilse Kommissær Ferrero-Waldners fremlæggelse af Kommissionens
meddelelse velkommen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0022.png
22
10. Rådets arbejdsprogram for 2006 samt Kommissionens arbejdsprogram for 2006
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Østrig og Finland fremlagde den 5. december 2005 udkast til det fælles arbejdsprogram for Rådet for 2006.
Der vil i juni 2006 blive gjort status vedrørende tænkepausen. I arbejdsprogrammet fremhæves en række
prioritetsområder i 2006: 1) vækst og beskæftigelse, 2) bæredygtig udvikling, 3) retlige og indre anliggender,
4) den fortsatte udvidelse samt 5) EU’s rolle i verden.
Kommissionen vedtog sit arbejdsprogram for 2006 den 25. oktober 2005. Programmet for 2006 tager ud-
gangspunkt i Kommissionens strategiske målsætninger for 2005-2009: 1) velstand, 2) solidaritet, 3) sik-
kerhed og 4) EU som verdenspartner. Kommissionen vil i 2006 være særlig opmærksom på at sikre fuld
overholdelse af subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet.
Der ventes generel støtte på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30-31. januar
2006 til både Rådets og Kommissionens fremlagte arbejdsprogrammer for 2006.
2. Baggrund
Der vil på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar
2006 være en åben debat om Rådets og Kommissionens arbejdsprogrammer for 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet vil blive foretaget ved behandling af de enkelte forslag i
arbejdsprogrammerne, efterhånden som de fremsættes.
5. Formål og indhold
Rådets arbejdsprogram
Østrig og Finland fremlagde den 5. december 2005 udkast til fælles arbejdsprogram for Rå-
det for 2006. Programmet blev præsenteret på rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 12.-13. december 2005.
For så vidt angår beslutningen på Det Europæiske Råd i juni 2005 om at iværksætte en tæn-
kepause vedrørende EU’s fremtid, lægger programmet op til, at der på topmødet i juni 2006
vil blive gjort status over de nationale debatter samt taget stilling til det videre arbejde.
Arbejdsprogrammet fokuserer herudover på fem prioritetsområder: 1) vækst og beskæftigel-
se, 2) bæredygtig udvikling, 3) retlige og indre anliggender, 4) den fortsatte udvidelse samt 5)
EU’s rolle i verden.
For så vidt angår 1) vækst og beskæftigelse, vil fokus i 2006 blive lagt på at sikre en succes-
fuld implementering af det nye system med nationale reformprogrammer samt på initiativer
på fællesskabsplan til supplering heraf. Der vil blive lagt særlig vægt på færdiggørelse af det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0023.png
23
indre marked vedrørende service, telekommunikation, energi og det finansielle område. Der
vil også blive lagt vægt på skabelse af gode rammebetingelser vedrørende forskning og ud-
vikling, herunder i forbindelse med det 7. rammeprogram.
I forhold til 2) bæredygtig udvikling vil Det Europæiske Råd i juni 2006 skulle tage stilling til
en fornyelse af EU-strategi for bæredygtig udvikling, som fortsat vil være et vigtigt mål for
EU.
På 3) området for retlige og indre anliggender vil Haag-programmet komme til at spille en
rolle blandt andet i forbindelse med implementering af erklæringen om bekæmpelse af terro-
risme samt samarbejde om asyl- og migrationsspørgsmål.
Vedrørende 4) EU’s udvidelse vil man i 2006 skulle forholde sig til spørgsmålet om monito-
rering af Rumænien/Bulgarien, åbning af forhandlingskapitler med Tyrkiet og Kroatien samt
eventuelt beslutning om at indlede forhandlinger med Makedonien.
På 5) det udenrigspolitiske område vil i 2006 blive afholdt en række vigtigt topmøder med
blandt andet USA, Rusland, Latinamerika samt i ASEM. Arbejdet med Det vestlige Balkan
og Middelhavslandene vil fortsætte indenfor naboskabspolitikken, ligesom den nordlige di-
mension vil blive prioriteter. EU vil også i 2006 arbejde for resultater i DOHA-runden.
Kommissionens arbejdsprogram
Kommissionens arbejdsprogram for 2006 blev vedtaget af Kommissionen den 25. oktober
2005 og udgør grundlaget for Kommissionens arbejde i 2006. Programmet ventes præsente-
ret på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006.
Arbejdsprogrammet for 2006 tager udgangspunkt i Kommissionens strategiske prioriteter
for 2005-2009: 1) velstand, 2) solidaritet, 3) sikkerhed og 4) EU som verdenspartner.
Vedrørende 1) velstand, vil implementeringen af Lissabon-processen vil stå centralt, herun-
der i forbindelse med forårstopmødet, hvor Kommissionen skal aflægge beretning til Det
Europæiske Råd om de 25 nationale reformprogrammer. Kommissionen vil i 2006 lægge
vægt på initiativer, som fremmer viden og innovation for vækst og beskæftigelse, samt gør
EU til et mere attraktivt område for investeringer og arbejde.
Vedrørende 2) solidaritet, vil Kommissionen i 2006 udarbejde ideer til, hvordan EU kan bi-
drage til at tackle Europas demografiske udfordring. Der vil desuden blive arbejdet videre
med forvaltning af migration, klimaforhandlinger og forpligtelser i henhold til Kyoto-
protokollen for perioden efter 2012, bæredygtig ressourceforvaltning (herunder initiativer
vedr. energiforsyning) samt nedbringelse af faren ved pesticider for sundheden og miljøet.
Der vil endvidere blive taget initiativ til at styrke og modernisere arbejdet med ligestilling og
arbejdsmiljø.
Inden for 3) sikkerhed, vil Haag-programmet stå centralt. Kommissionen lægger op til initia-
tiver med henblik på forebyggelse, beskyttelse og yderligere indsats. Der vil blive lagt vægt på
initiativer, der kan fremme et mere sikkert EU, som kan beskytte borgerne mod kriminalitet
samt sikre bedre beskyttelse i hverdagen, blandt andet mod terrorisme og grænseoverskri-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0024.png
24
dende kriminalitet. Kommissionen vil desuden arbejde for at styrke kapaciteten til civilbe-
skyttelse og udvikling af EU’s kapacitet til en hurtig indsats i tilfælde af kriser.
Endelig vedrørende 4) EU som verdenspartner, vil Kommissionen prioritere den videre ud-
videlse og associeringsproces. Der vil blive arbejdet videre med naboskabspolitikken, og i
2006 blive lagt vægt på EU’s udviklingsbistand, særligt til Afrika i medfør af Afrika-
strategien.
Kommissionen vil som et tværgående initiativ i 2006 lægge stor vægt på bedre lovgivning
med henblik på at sikre, at lovgivningsrammerne i EU opfylder nutidens krav. Særligt vil
Kommissionen i 2006 være opmærksom på at sikre fuld overholdelse af subsidiaritets- og
proportionalitetsprincippet.
Kommissionens arbejdsprogram for 2006 blev drøftet ved Folketingets minikonference den
2. december 2005, med deltagelse af udenrigsministeren og kommissær Nellie Kroes.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Rådets arbejdsprogram, som vil blive præ-
senteret for Europa-Parlamentet den 18. januar 2006 af den østrigske kansler Schlüssel.
Kommissionsformand Barroso og næstformand Wallström præsenterede den 15. november
2005 Kommissionens arbejdsprogram for Europa-Parlamentet, og Europa-Parlamentet har
efterfølgende vedtaget en resolution om arbejdsprogrammet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling i forbindelse med
fremlæggelse af de enkelte forslag.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder overordnet, at der er tale om gode arbejdsprogrammer for både Rådet og
Kommissionens i 2006. Regeringen vil tage stilling til de enkelte forslag i takt med at de
fremlægges.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådets arbejdsprogram blev præsenteret af Østrig og Finland på rådsmødet (almindelige an-
liggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. december 2005. Der var ikke bemærkninger
fra delegationerne.
Der ventes generel støtte på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 30-31. januar 2006 til både Rådets og Kommissionens fremlagte arbejdsprogrammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. december 2005.
Kommissionens arbejdsprogram blev desuden drøftet ved Folketingets minikonference her-
om den 2. december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0026.png
26
11. Forslag om ændring af den interne aftale om foranstaltninger og procedurer ved
gennemførelsen af Cotonou-aftalen
SEK (2005) 1546) af den 30. november 2005.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes truffet beslutning om ændring af den interne aftale mellem repræsentanterne for medlemsstater-
nes regeringer, forsamlet i Rådet, om foranstaltninger og procedurer ved gennemførelsen af Cotonou-aftalen og
om foreløbig anvendelse af ændringerne indtil aftalen kan træde i kraft efter fornøden godkendelse fra med-
lemslandenes side. Ændringsforslaget er en følge af ændringer i den reviderede Cotonou-aftale mellem udvik-
lingslande i Afrika, Karibien og Stillehavet (AVS-landene) og EU, der blev underskrevet den 25. juni
2005.
2. Baggrund
I forbindelse med gennemførelsen af Cotonou-aftalen om udviklingssamarbejdet mellem
AVS-landene og EU blev der den 18. september 2000 indgået en intern aftale mellem repræ-
sentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om de foranstaltninger, der
skulle træffes og de procedurer, der skulle følges ved gennemførelsen af Cotonou-aftalen.
Aftalen indeholdt blandt andet bestemmelser om fremgangsmåden fra EU’s side i forbin-
delse med konsultationer med et AVS-land om foranstaltninger som følge af manglende
overholdelse især af menneskerettigheder og demokrati. I forbindelse med revisionen af Co-
tonou-aftalen blev der indsat bestemmelser i aftalen blandt andet om, at mulighederne for
politisk dialog mellem parterne skal udtømmes inden konsultationer iværksættes - medmin-
dre der er tale om særligt hastende tilfælde. Dette har sammen med en ny bestemmelse i den
ændrede Cotonou-aftale om samarbejde om bekæmpelse af massespredningsvåben nødven-
diggjort ændringer i den interne aftale.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagene er baseret på Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, Cotonou-
aftalen og den reviderede Cotonou-aftale.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I forslaget til intern aftale er indsat bestemmelser om den ændrede EU procedure i forbin-
delse med politisk dialog og konsultationer med AVS-landene især om manglende overhol-
delse af menneskerettigheder og demokrati og samarbejdet om bekæmpelse af massespred-
ningsvåben. Endvidere åbnes der op for de nye medlemslandes tiltrædelse af aftalen. Aftalen
skal godkendes af medlemsstaterne på basis af deres lovgivning herom. Det foreslås, at der i
en afgørelse truffet af repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet,
træffes beslutning om foreløbig anvendelse af aftalen indtil fornøden godkendelse fra alle
EU-medlemslandene foreligger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget afspejler resultatet af revisionen af Cotonou-aftalen. Regeringen er derfor indstillet
på at give tilslutning til forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande må forventes at stille sig positivt til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0028.png
28
12. Rådsbeslutning vedr. bemyndigelse af Kommissionen til underskrivelse af aftale
mellem Euroatom og KEDO om midlertidig forlængelse af fællesskabsdeltagelse
(Euroatom) i KEDO (Korean Peninsula Energy Development Organisation)
KOM dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at bemyndige Kommissionen til at underskrive en aftale mellem Euroatom og Korean Peninsula
Energy Development Organisation (KEDO) til midlertidig forlængelse af Euroatom deltagelse i KEDO
frem til senest januar 2007, med henblik på at lukke letvandsreaktorprogrammet samt selve organisationens
virke.
2. Baggrund
KEDO’s oprindelse går tilbage til en rammeaftale, der den 21. oktober 1994 blev underteg-
net mellem USA og Nordkorea. Formålet med aftalen var at sikre, at Nordkorea ikke trak sig
ud af traktaten om ikke-spredning af kernevåben (NPT).
Den Koreanske Halvøs Energiudviklingsorganisation KEDO blev oprettet den 9. marts
1995 med deltagelse af Nordkorea, USA, Japan og Sydkorea. Hensigten var at finansiere og
levere to letvandsreaktorer af vestlig konstruktion, for derigennem at hindre spredning af
nukleart materiale.
EU tiltrådte KEDO’s bestyrelse den 19. september 1997. Organisationen KEDO samt let-
vandsreaktorprogrammet ventes lukkes og udfaset i løbet af 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at forlænge EU’s medlemskab af KEDO, imens organisationens aktiviteter ud-
fases og lukkes, for at sikre en ordentlig udfasning af programmerne og organisationen samt
sikre EU’s finansielle interesser.
Aftalen fornyr fællesskabets medlemskab frem til KEDO’s afvikling eller senest til 1. januar
2007, med henblik på at varetage udfasningen af letvandsreaktorprojektet og den efterføl-
gende lukning af selve KEDO.
Euroatoms årlige finansielle bidrag til KEDO for 2006 begrænses til betaling af 10% af
KEDO’s administrative omkostninger op til 1 mill. USD, som afholdes over EU’s budget.
Det understreges i aftalen, at EU/EF ikke påtager sig yderligere finansielle omkostninger i
forbindelse med afviklingen udover bidraget til de administrative omkostninger.
Kommissionen vil løbende rapportere til Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en ordentlig afvikling af EU’s deltagelse i KEDO. På den baggrund støt-
tes en midlertidig forlængelse af EU’s medlemskab med op til et år for at afvikle hhv. let-
vandsreaktorprojektet samt selve organisationen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed blandt EU-landene om at bemyndige Kommissionen til at underskri-
ve en aftale om midlertidig forlængelse af EU’s medlemskab af KEDO.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0030.png
30
13. Listen over sager til åbne debatter
Rådsdokument 5363/06 og 5364/06
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt en liste med forslag til åbne debatter under det østrigske formandskab med
henblik på Rådets godkendelse heraf.
Fra dansk side lægges vægt på de positive resultater, der er opnået med intro-
duktionen af åbne debatter, og ønsker, at denne praksis fortsat styrkes.
2. Baggrund
I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla og Rådets forret-
ningsorden har det østrigske formandskab fremlagt en liste over åbne debatter under det
østrigske formandskab med henblik på Rådets godkendelse heraf.
3. Hjemmelsgrundlag
Ifølge Rådets forretningsorden artikel 8, stk. 1 skal der holdes åbne debatter om retsakter
vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure i henhold til EF-traktatens artikel 251.
For så vidt angår øvrige åbne debatter sker dette efter Rådets forretningsorden artikel 8, stk.
3.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet foreslår åbne debatter i forbindelse med 10 rådsmøder i følgende rådsforma-
tioner: generelle anliggender og eksterne forbindelser; konkurrence (2 møder); miljø; trans-
port, telekommunikation og energi (2 møder); retlige og indre anliggender (2 møder); uddan-
nelse, ungdom og kultur samt beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik.
Desuden har formandskabet udarbejdet en liste over de primære lovforslag, der er vedtaget
under fælles beslutningstagen, som ligeledes foreslås behandlet som åbne debatter på råds-
møderne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af det østrigske formandskabs liste over åbne debatter vurderes ikke at have
lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Vedtagelsen af det østrigske formandskabs liste over forslag til åbne debatter vurderes ikke
at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på de positive resultater, der er opnået med introduktionen af
åbne debatter, og ønsker, at denne praksis fortsat styrkes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemslande ventes at kunne tilslutte sig vedtagelsen af listen over åbne debatter.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Det østrigske formandskabs liste over åbne debatter har ikke tidligere været forelagt Folke-
tingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
239277_0032.png
32
14. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På hollandsk foranledning forventes en kort drøftelse af situationen i Afghanistan.
2. Baggrund
Under henvisning til ISAF’s kommende operationer i det sydlige Afghanistan under NA-
TO’s ledelse, ønsker Holland at få lejlighed til at adressere situationen i Afghanistan på
rådsmødet. Formandskabet understreger, at man ikke ønsker en omfattende debat.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Med henblik på at fastlægge køreplanen for en fortsat demokratisering af Afghanistan vil der
blive afholdt en international konference om Afghanistan d. 31. januar - 1. februar 2006 i
London som ventes at resultere i en ny aftale - Afghanistan Compact - mellem det internati-
onale samfund og Afghanistan. Afghanistan Compact vil afløse Bonn-aftalen og ventes at
resultere i konkrete aftaler om politiske, sikkerhedsmæssige og udviklingsmæssige mål.
FNs Sikkerhedsråd bemyndigede efter anmodning fra den daværende afghanske overgangs-
regering ved resolution 1386 af 20. december 2001 og resolution 1510 af 13. oktober 2003
oprettelsen af en international sikkerhedsstyrke (ISAF) til at bistå den afghanske overgangs-
regering med opretholdelse af sikkerheden i Kabul og andre områder af Afghanistan. Den
internationale sikkerhedsstyrkes mandat blev forlænget frem til d. 13. oktober 2006 ved reso-
lution 1623 af 13. september 2005.
Hovedformålet med ISAFs militære tilstedeværelse er at bistå den afghanske regering med at
udbrede sin myndighedsudøvelse til hele Afghanistan. Der er tale om en langsigtet indsats.
Ustabilitet i det sydlige og østlige Afghanistan er en af de væsentligste trusler mod genop-
bygnings- og demokratiseringsprocessen i Afghanistan. Udstrækning af sikkerhed til hele
Afghanistan er en forudsætning for at de internationale styrker på sigt kan trække sig ud af
Afghanistan, og ydermere en forudsætning for at Al-Qaida og Taliban ikke igen får mulighed
for at få fodfæste og benytte området til etablering af træningslejre for terrorister.
Rådet ventes kort at ville drøfte sagen. Der ventes udarbejdet et sæt overordnede konklusio-
ner bl.a. med henblik på konferencen i London.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter ISAF’s udvidelse mod syd i Afghanistan og ønsker, at Danmark skal leve-
re et styrkebidrag dertil.
11. Generelle forventninger til andres landes holdninger.
Det forventes at de øvrige medlemmer af EU har en tilsvarende holdning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.