Europaudvalget 2005-06
2708 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
2. februar 2006
FVM 332
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006
___________________________________________________________________
1.
Forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets strategiske retningslinjer for udvikling af
landdistrikterne (programperioden 2007 – 2013)
KOM (2005) 304
Vedtagelse
Side 2
Meddelelse fra Kommissionen - En EU strategi for biobrændstoffer
KOM-dokument foreligger ikke
Præsentation
Side 7
2.
3.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en EF-
handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006 – 2010)
KOM (2006) 13
Udveksling af synspunkter
Side 8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
243938_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 20. februar 2006
1.
Forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets strategiske retningslinjer for
udvikling af landdistrikterne (programperioden 2007 – 2013)
KOM (2005) 304
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 10. november 2005. Ændringer er markeret i
marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag om fælles strategiske retningslinjer, som fastlagt i landdi-
striktsforordningen 2007-2013, som blev vedtaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20.
september 2005. De fælles strategiske retningslinjer udformes for at sikre, at landdistriktspolitikken
sammenkædes med og bidrager til overordnede EU-målsætninger om bæredygtig vækst og jobska-
belse, som de er udtrykt i konklusionerne fra møder i Det Europæiske Råd i Lissabon og Göteborg.
Der blev opnået generel indstilling om de strategiske retningslinier på rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 22.-24. november 2005.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 304 af 5. juli 2005 fremsendt forslag til Rådets beslutning om
fælles strategiske retningslinjer for landdistriktsudvikling (programperioden 2007-2013). Forslaget
er oversendt til Rådet den 6. juli 2005. Forslaget forelå i dansk sprogversion den 27. juli 2005.
Forslaget er fremsat med hjemmel i den nye landdistriktsforordnings artikel 9, stk. 2, og i TEF arti-
kel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes at være på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den
20. februar 2006 med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september 2005 vedtog Rådet forordningen om støt-
te til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrik-
terne (ELFUL). Det fremgår af forordningens artikel 9, at Rådet på fællesskabsniveau skal vedtage
strategiske retningslinjer for udvikling af landdistrikterne for programmeringsperioden fra 1. januar
2007 til 31. december 2013 på baggrund af de højt prioriterede mål for politikken, der er fastsat på
EU-plan. En beslutning om fælles strategiske retningslinjer skal vedtages senest fem måneder efter
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedtagelsen af forordningen. Med de fælles strategiske retningsliner som udgangspunkt skal der i
slutningen af 2005 og i begyndelsen af 2006 udarbejdes nationale strategiplaner.
De fælles strategiske retningslinjer udformes for at sikre, at landdistriktspolitikken sammenkædes
med og bidrager til overordnede EU-målsætninger om bæredygtig vækst og jobskabelse, som de er
udtrykt i konklusionerne fra møder i Det Europæiske Råd i Lissabon og Göteborg. Endvidere skal
strategien være med til at sikre sammenhæng med EU-politikker vedrørende samhørighed, miljø og
strukturudvikling. Retningslinjerne skal endvidere medvirke til, at foranstaltningerne for landdi-
striktsudvikling skaber mest mulig merværdi på EU-niveau, og til gennemførelsen af landbrugsre-
formen.
I de strategiske retningslinjer beskrives, hvorledes den fælles landbrugspolitik i sin helhed og land-
distriktsudvikling i særdeleshed kan bidrage til målsætningerne om konkurrenceevne og bæredygtig
udvikling i EU. Landbrugsreformen fra 2003 hjælper med til at markedsorientere den europæiske
landbrugssektor og skaber større overensstemmelse mellem forbrugerønsker og landbruget. Politik-
ken for landdistriktsudvikling skal gå hånd i hånd hermed og fokusere på 3 områder: Landbrugs- og
fødevaresektoren, miljøet samt den bredere landdistriktsøkonomi og befolkning.
Udgangspunktet på EU-niveau i landdistrikterne beskrives kortfattet. Udfordringerne er blandt an-
det, at landdistrikterne i EU sammenlignet med byområderne samlet set har
en lavere indkomst pr. indbygger,
færre kvinder på arbejdsmarkedet,
en mindre udviklet servicesektor,
færre højtuddannede, og
færre med adgang til bredbåndsforbindelser.
Det beskrives ligeledes, hvorledes land- og skovbrugssektoren stadig er en meget væsentlig faktor i
EU. Der er således en række udfordringer for landdistrikterne, hvad angår vækst, job og bæredyg-
tighed, men der er også muligheder i form af vækst på nye områder såsom landlige herlighedsvær-
dier, attraktive omgivelser, turisme og deres rolle som ophav til naturressourcer. Landdistriktspoli-
tikken for perioden 2007-2013 skal bidrage til at nå målene gennem en strategisk tilgang til konkur-
renceevne, jobskabelse, innovation og en forbedret styring i programmerne.
Prioriteter for landdistriktsudviklingen 2007-2013
De strategiske retningslinier identificerer fællesskabets prioriteter, og præsenterer en række aktioner
for hver prioritet. Prioriteterne falder inden for de 4 akser i landdistriktsforordningen:
Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne.
Forbedring af miljøet og landskabet.
Forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne og diversificering af landdistriktsøkonomien.
Opbygning af lokal kapacitet for beskæftigelse og diversificering (Leader).
Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne (akse 1)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det overordnede mål er en stærk og dynamisk sektor via fokus på overførsel af viden, innovation og
prioriterede sektorer for investeringer i fysisk og menneskelig kapital. Som eksempler på nøgleakti-
oner nævnes:
Facilitere innovation og adgang til forskningsresultater.
Bedre integration i fødevaresektoren, bl.a. gennem kvalitetsordninger og rådgivning.
Fremme brug og spredning af informations- og kommunikationsteknologi.
Skabe dynamisk iværksætteri i landbrugssektoren.
Skabe nye markeder for landbrugs- og skovbrugsprodukter, herunder non-food produkter.
Forbedre miljøindsatsen i land- og skovbrug.
Omstrukturering af landbrugssektoren særligt i de nye medlemslande.
Særlige kombinationer af foranstaltninger målrettet yngre jordbrugere bør overvejes.
Forbedring af miljøet og landskabet (akse 2)
Det overordnede mål er at bidrage til de tre prioriterede EU-politikker: Biodiversitet, vand og kli-
maforandringer. Som eksempler på nøgleaktioner nævnes:
Fremme miljøydelser og dyrevelfærdsmæssig landbrugspraksis.
Bevare det dyrkede landskab.
Bekæmpe klimaforandringer ved hjælp af fremskridt inden for vedvarende energi og bio-
energi.
Styrke den økologiske produktionsmetode.
Fremme økonomiske og miljømæssige win-win initiativer, hvor miljø og jobskabelse går
hånd i hånd.
Fremme balancen mellem by og land.
Forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne og diversificering af landdistriktsøkonomien (akse 3)
Det overordnede mål er at skabe beskæftigelsesmuligheder. Der skal særligt satses på kapacitetsop-
bygning, tilegnelse af færdigheder og organisering af lokale strategier. Som eksempler på nøgleak-
tioner nævnes:
Øge den økonomiske aktivitet og beskæftigelsesrater i den bredere landdistriktsøkonomi.
Fremme kvinders deltagelse i arbejdsmarkedet.
Udvikling af mikrovirksomheder.
Uddannelse af unge i traditionelle landlige færdigheder.
Fremme brug og spredning af informations- og kommunikationsteknologi.
Udvikle forsyningen med og innovativ anvendelse af vedvarende energikilder.
Fremme udviklingen af turisme.
Forbedre den lokale infrastruktur, særligt i de nye medlemsstater.
Opbygning af lokal kapacitet for beskæftigelse og diversificering - Leader (akse 4)
Målet er her at bidrage til målene under de tre andre akser, men også at bidrage til forbedret styring
af programmerne og mobilisering af landdistrikternes eget udviklingspotentiale. Som eksempler på
nøgleaktioner nævnes:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
243938_0005.png
Opbygge lokal partnerskabs-kapacitet.
Fremme privat-offentligt partnerskab.
Fremme samarbejde og innovation.
Forbedre lokal styring.
De ovennævnte EU-prioriteter skal tilpasses de enkelte geografiske områder, for hvilke der udar-
bejdes programmer. Når medlemsstaterne udarbejder nationale strategier, skal de sikre synergi in-
den for og imellem akserne. De skal også vurdere, hvordan der i strategien tages højde for andre
strategier på EU-niveau såsom den Økologiske Aktionsplan, Kommissionens seneste kommunikati-
on om vedvarende energi m.fl. Ikke mindst skal der sikres komplementaritet og sammenhæng mel-
lem aktioner, der finansieres af landdistriktsfonden og andre EU-fonde.
Rapporteringssystemet
Strategien forudsætter også et rapporteringssystem til at overvåge og evaluere fremdriften af pro-
grammerne. Systemet skal bestå af en fælles ramme, der indeholder et begrænset sæt fælles indika-
torer og en fælles metodologi. Denne suppleres med programspecifikke indikatorer for hvert enkelt
programområde. Evalueringen vil være fortløbende og indeholde bl.a. ex-ante-, midtvejs- og ex-
post-evalueringer på programniveau.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Europa-Parlamentet forventes at behandle
forslaget den 15. februar 2006.
Gældende dansk ret
Landdistriktsforanstaltningerne på landbrugsområdet er gennemført ved lov om støtte til udvikling
af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004. Landdi-
striktsforanstaltningerne på skovbrugsområdet er gennemført ved skovloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 959 af 2. november 1996.
Konsekvenser
Forslaget har i sig selv ikke nogen konsekvenser, da der alene er tale om strategiske retningslinjer.
Der er ingen statsfinansielle konsekvenser af forslaget, ligesom der ikke er konsekvenser for EU-
budgettet.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet har fremsendt foreløbige bemærkninger og forbeholder sig ret til at komme med
yderligere bemærkninger set i lyset af, at forslaget først blev fremlagt af Kommissionen den 5. juli
2005. Landbrugsraadet henviser endvidere til afgivne høringssvar i forbindelse med forhandlinger-
ne om forordningsforslaget.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
243938_0006.png
Landbrugsraadet finder det positivt, at der i forbindelse med det kommende landdistriktsprogram
for perioden 2007-2013 udarbejdes strategiske retningslinjer, hvorved en overordnet linje for den
fælles politik sikres.
Landbrugsraadet deler i vid udstrækning Kommissionens syn på landdistriktspolitikkens rolle som
et naturligt supplement til den netop reformerede fælles landbrugspolitik. Med øget fokus i land-
brugspolitikken på markedsorientering og bæredygtig udvikling er det naturligt, at landdistriktspoli-
tikken prioriteres som katalysator for vækst og udvikling samt natur og miljø. Forhold, der netop er
de bærende elementer i de danske prioriteter.
Landbrugserhvervet og de afledte aktiviteter spiller ifølge Landbrugsraadet en stor rolle for landdi-
strikternes mulighed for at bidrage til, at EU kan nå Lissabon-målsætningerne. Dette sikres navnlig i
form af fokus på innovation, vækst, udvikling og konkurrenceevne. Derfor bør netop disse områder
ifølge Landbrugsraadet være et bærende element i EU’s strategiske retningslinjer.
Kommissionen lægger vægt på, at landdistriktspolitikken skal målrettes tiltag, der sikrer størst mu-
lig virkningsgrad, hvilket er helt på linje med Landbrugsraadets holdning – også for akse 3 og
Leader-tilgangen. Ifølge Landbrugsraadet bør det være kvaliteten og de forventede resultater af pro-
jekter, der skal være afgørende for, hvor støtten tildeles.
FødevareIndustrien ønsker principielt at anføre vigtigheden af, at et nyt program ikke tilrettelægges
på måder herunder i form af støttepolitikker, som skaber nye forvridninger mellem sektorer og regi-
oner, også hvad angår de betydelige beløb, der forventes at indgå i rammerne for programperioden.
FødevareIndustrien anfører endvidere, at landdistriktsprogrammet kun bør være understøttende for i
øvrigt selvbærende projekter. Kun herigennem sikres reel vækst og skabelse af arbejdspladser i
landdistrikterne.
FødevareIndustrien finder det helt centralt, at fødevaresektoren som helhed er omfattet af program-
met og adresseres under de relevante delelementer. FødevareIndustrien henstiller derfor til, at dette
rettes, så det eksplicit fremgår af overskriften under akse 1. FødevareIndustrien finder det også helt
centralt, at der i et nyt program kan være fleksibilitet i medlemsstaternes prioritering af midler på de
4 akser, herunder at alle akser ikke nødvendigvis skal være omfattet i de enkelte medlemsstaters
programmer. Fra en dansk vinkel bør fokus være på innovation, videnspredning og anvendelsen af
ny teknologi herunder informationsteknologi samt miljø.
Endvidere ser FødevareIndustrien meget gerne, at der gøres en aktiv indsats for, at forskningsområ-
det inddrages som et prioriteret område i akse 1. Indsatsområder på en række andre områder under
akserne 3 og 4 findes kun lidt relevante i dansk sammenhæng. FødevareIndustrien henviser til det
nuværende program, hvor det ifølge FødevareIndustrien havde været hensigtsmæssigt med langt
større fokusering.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man støtte forslaget til strategiske retningslinjer.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
243938_0007.png
Fra dansk side henholder man sig overordnet set til Folketingets vedtagelse af 5. november 2002
(V13 under F11) vedrørende den fælles landbrugspolitik, hvor regeringen opfordres til at arbejde
for, at landdistriktspolitikken tillægges større betydning og målrettes indsatser, der støtter forbru-
gerhensyn, fødevaresikkerhed, fødevarekvalitet, miljø og dyrevelfærd.
Fra dansk side lægges der endvidere overordnet vægt på, at det fælles indre marked og den fælles
landbrugspolitik, herunder landdistriktspolitikken, opretholdes og udvikles. Den fælles landdi-
striktspolitik skal omfatte en udviklingsorienteret og fremadrettet indsats, der fremmer bæredygtige
og konkurrencedygtige landdistrikter, både inden for og uden for jordbrugssektoren. Landdistrikts-
politikken skal baseres på en klar fælles EU-ramme, på subsidiaritetshensynet og på transparens i
udmøntningen af politikken.
Fra dansk side lægges der vægt på, at landdistriktspolitikken fremmer både vækst og udvikling samt
beskyttelse og bevaring af natur og miljø, herunder at forslaget bidrager til at nå målene i konklusi-
onerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Göteborg om at gøre EU til det mest konkurrencedyg-
tige, vidensbaserede økonomiske område inden 2010 samt at understøtte miljømæssig og social
bæredygtighed.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en generel opbakning til forslaget, og forslaget forventes vedtaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. november 2005 i forbindelse med fore-
læggelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-24. november 2005, jf. samlenotat af 10. no-
vember 2005, den 14. oktober 2005 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmøde (landbrug og fi-
skeri) den 23.-24. oktober 2005, jf. samlenotat af 6. oktober 2005, og den 15. juli 2005 i forbindelse
med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2005, jf. samlenotat af 7. juli 2005.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.
Meddelelse fra Kommissionen - En EU strategi for biobrændstoffer
KOM-dokument foreligger ikke
Sagen hører under Transport- og Energiministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra
Transport- og Energiministeriet.
3.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en EF-
handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006 – 2010
)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
243938_0008.png
KOM (2006) 13
Sagen hører under Justitsministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Justitsministeriet.
8