Europaudvalget 2005-06
2708 - landbrug og fiskeri Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
7. februar 2006
FVM
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006
____________________________________________________________________
4.
(evt.) Sukkersektoren
- Udkast til Rådets forordning:
a) om den fælles markedsordning for sukker
b) om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler
for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse
af visse støtteordninger for landbrugere
c) om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Det Euro-
pæiske Fællesskab og om ændring af forordning (EF) nr. 1258/1999 om finan-
siering af den fælles landbrugspolitik
KOM (2005) 263
Vedtagelse (formodentlig som a-punkt)
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
245627_0002.png
SUPPLERENDE NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 20. februar 2006
4.
(evt.) Sukkersektoren:
- Udkast til Rådets forordning
a)
om den fælles markedsordning for sukker
b)
om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fæl-
les regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte
og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere
c)
om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i
Det Europæiske Fællesskab og om ændring af forordning (EF) nr.
1258/1999 om finansiering af den fælles landbrugspolitik
KOM (2005) 263
Revideret genoptryk af orienterende notat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 1. december
2005. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
I forbindelse med behandlingen af de endelige juridiske tekster til en sukkerreform forud for den
formelle vedtagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 er der konstateret et
udestående om udmøntningen af formuleringen af art. 44 i forslaget til Rådets forordning om den
fælles markedsordning for sukker. Artiklen giver Kommissionen hjemmel til ved hjælp af en forvalt-
ningskomitéprocedure at foretage en forhåndsreduktion af produktion af sukker inden for kvote i
det kommende markedsår 2006/07.
Baggrund
Rådet (landbrug og fiskeri) nåede den 24. november 2005 frem til en generel indstilling om en re-
form af EU's markedsordning for sukker.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet. Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende råds-
møde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 med henblik på formel vedtagelse, formentlig som
a-punkt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
245627_0003.png
Formål og indhold
Reformen kan opdeles i fire delelementer, som omhandler
en fælles markedsordning for sukkersektoren
en midlertidig omstruktureringsordning for sukkersektoren
kompensation til sukkerroe-dyrkerne
overgangsforanstaltninger.
Elementerne beskrives nedenfor, idet der først er en angivelse af hovedsporet i reformen (som lig-
ger tæt op ad det oprindelige forslag) og dernæst en række særindrømmelser, som var nødvendige
for at skabe et kvalificeret flertal.
Hovedsporet
Prisfald 36 pct. (oprindelig foreslået 39 pct.). Prisfald det første år på 20 pct. (som oprinde-
lig foreslået).
Kompensation 64,2 pct. (oprindelig 60 pct.).
Fuld afkobling.
4 års indfasning af prisfaldet i stedet for to år.
Begrænset interventionsmekanisme som sikkerhedsnet i en overgangsperiode (var ikke fore-
slået oprindelig).
Omstruktureringsstøtte til miljøudgifter, omskoling, engangsbeløb til landmænd og maskin-
stationer for tabte investeringer, samt regional diversificering i de regioner, der lukker (efter
samme principper som landdistriktsstøtte og inden for statsstøttereglerne). Omstrukture-
ringsstøtten udgør 730 €/t faldende til 520 €/t, og diversificeringsstøtten udgør 109 €/t fal-
dende til 78 €/t.
Markedsordnings-budgettet: Status quo, idet de i den endelige beslutning tilkomne udgifts-
krævende aktiviteter finansieres af langsommere indfasning.
Omstruktureringsfondens midler stiger fra 4,1 mia. € til ca. 6 mia. €, idet afgiften hæves (fra
119 mio. € til 174 mio. € i DK)
Særindrømmelser til lande, der rammes særlig hårdt af lukninger
Generel betingelse: Mere end 50 pct.’s kvoteafgivelse
For de landmænd, der fortsat dyrker sukkerroer ydes 64 pct. afkoblet støtte. Dertil kommer
en FEOGA
1
-finansieret ekstra koblet støtte på 30 pct., samt mulighed for en yderligere nati-
onal tillægspræmie (top-up). Disse tillæg er tidsbegrænset til 5 år.
For regioner, hvor produktionen ophører, ydes en supplerende regional diversificeringsstøt-
te, dvs. forhøjelse af de 109 €/ton i basis (engangsbeløb) med 50 pct. ved mere end 50 pct.
kvoteophør, forhøjet med 75 pct. ved mere end 75 pct. kvoteophør og endelig forhøjet med
100 pct. ved fuldt ophør (alt sammen som engangsbeløb).
1
Del af EU's land bru gsbu d get
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
245627_0004.png
Desuden er der en række indrømmelser til f.eks. Østrig, Sverige (5 mio. € til Gotland), Fin-
land (350 €/ha i statsstøtte til 2014/15) samt til raffineringsindustrien (inkl. Portugal og Ita-
lien m.fl.) og forhøjelse af isoglucosekvoterne.
Markedsordningen
Reformen af markedsordningen skal træde i kraft den 1. juli 2006. Bestemmelserne om priser, kvo-
ter og intern markedsstyring vil være gældende til og med markedsåret 2014/2015. Der er ikke in-
kluderet en generel revision af ordningen. Kun for så vidt angår kvoterne foreslås en revision i 2010
med mulighed for en lineær reduktion.
Priser
Den nuværende interventionspris for sukker erstattes af en institutionel referencepris. Referencepri-
sen reduceres fra de nuværende 631,9 €/ton i 2006/2007 til 404,4 €/ton fra 2009/2010 og fremefter.
Det samlede prisfald på 36 pct. fordeles med 20 pct. i år 1, 27,5 pct. i år 2, 32,4 pct. i år 3 og endelig
36 pct. i år 4.
For sukkerfabrikanterne bliver den effektive referencepris reduceret fra år 1 som følge af, at der
indføres en afgift med henblik på finansiering af omstruktureringsordningen. Se tabel 1.1.
Tabel 1.1
Referencepris, hvidt sukker €/Ton
(Forbruger)
Omstruktureringsafgift
Netto referencepris, €/ton
Interventionspris 06-07
07-08
08-09
09/10
631,9
631,9
631,9
540,7 404,4
126,4
505,5
173,8
458,1
113,3
0
427,4 404,4
Roepriser
Minimumsprisen bevares for sukkerroer, men reduceres med ca. 40 pct. over fire år fra det nuvæ-
rende vejede niveau på 43,63 €/ton til ca. 26 €/ton fra 2009/2010 og fremefter.
Kvoter
Kvoterne opretholdes uændret, men de nuværende A- og B-kvoter slås sammen. Under hensyn til
markedssituationen i EU kan der blive tale om midlertidige kvotereduktioner, men først i 2010 kan
der eventuelt blive tale om en permanent kvotereduktion, hvis EU-produktionen ikke er faldet til-
strækkeligt til at overholde de internationale forpligtigelser (WTO-eksportlofter mm.).
Der kan derudover tildeles tillægskvote indenfor et samlet EU-loft på godt 1 mio. tons, der er for-
delt på medlemsstater. Tillægskvoterne, som tildeles mod betaling af et engangsbeløb på 730 €/ton,
er hovedsageligt til fabrikker, der har produceret C-sukker i 2004/2005.
Danmark har en kvote på 420.746 tons, svarende til de tidligere A- plus B-kvoter og får desuden
tildelt et loft for tillægskvoter på 31.720 tons.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sverige, Italien og Litauen tildeles (yderligere) isoglucosekvoter mod betaling af et engangsbeløb
på 730 €/ton og endelig fastholdes de garanterede mængder til raffinering (raffineringsmængder
fordeles landevis) indtil 2009/10, hvor en samlet raffineringsmængde vil blive fastsat for hele EU.
Sukker udenfor kvote
Sukker, der produceres udenfor kvote, skal
anvendes til industriel forarbejdning fx til kemiske eller farmaceutiske produkter,
overføres til næste års kvote, eller
anvendes til den særlige forsyningsordning for ydre regioner, eller
eksporteres såfremt WTO-loftet tillader det.
Anvendes sukkeret ikke indenfor disse muligheder, skal det underlægges en ekstraafgift, som skal
fastsættes af Kommissionen til et niveau, der hindrer akkumulation af sukker uden for kvote.
Industrisukker
Industrien kan købe sukker, der er produceret udenfor kvote og derfor er billigere end kvotesukke-
ret. Med henblik på at sikre industrien forsyning med sukker til priser på verdensmarkedsniveau,
kan endvidere ydes produktionsrestitutioner til både sukker udenfor kvote og kvotesukker. Produk-
tionsrestitutionerne kan ydes uafhængigt af om slutprodukterne eksporteres eller ej. Som yderligere
instrumenter kan Kommissionen åbne helt eller delvis toldfri importkontingenter til industrien, lige-
som der er mulighed for aktiv forædling.
Markedsstyring
Kommissionen kan iværksætte mekanismer med henblik på stabilisering af markedet, enten i form
af støtte til privat oplagring ved længerevarende prisfald eller ved tilbagetrækning af en vis andel
sukker fra markedet i en given periode for at hindre strukturel ubalance. Som udgangspunkt overfø-
res tilbagetrukket sukker, således at det bliver en del af det følgende års kvote. Efter behov kan det
dog markedsføres i EU, eksporteres eller anvendes til industrielle formål. Som overgangsforanstalt-
ning bevares en interventionsmekanisme frem til 2009/2010. Interventionsprisen fastsættes til 80
pct. af det følgende års referencepris, med en årlig mængde-begrænsning på 600.000 tons.
Afgifter
Med henblik på bidrag til finansiering af eventuelle udgifter ved markedsordningen indføres en fast
produktionsafgift på 12 €/ton sukker fra 2007/2008, hvoraf fabrikanterne kan kræve, at roedyrkerne
bærer halvdelen. Endvidere indføres en produktionsafgift på 6 €/ton for isoglucose. De nuværende
variable afgifter, som fastsættes med henblik på selvfinansiering af visse dele af den nuværende
ordning, fjernes.
Samhandel med tredjelande
Forslaget fastlægger regler omkring eksport/import. Der tages herunder højde for, at eksport og
import kan styres via udstedelse af licenser. Importen af sukker vil være underlagt en told, som fast-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lagt i Den Fælles Toldtarif. Tolden kan dog suspenderes for visse mængder, i det omfang det er
nødvendigt for at sikre Fællesskabets forsyninger, eller modsat kan der, i det omfang det er nødven-
digt for at beskytte det indre marked, pålægges en tillægstold.
Forslaget fastlægger endvidere bestemmelser med hensyn til dels administration af de toldkvoter,
Fællesskabet er bundet til via internationale forpligtelser, dels sikringen af et traditionelt forsy-
ningsbehov for råsukker til Fællesskabets raffinaderier. Endelig kan der, indenfor rammerne af
WTO-lofterne for eksport og i det omfang det er nødvendigt med henblik på at afsætte sukker eller
produkter forarbejdet heraf på verdensmarkedet, tildeles eksportrestitutioner.
Endelig vil Kommissionen i forbindelse med den endelige vedtagelse fremlægge en erklæring,
hvorefter Kommissionen forpligter sig til at overveje indgriben, hvis importen fra et 3. land under
EBA-aftalen (Everything But Arms) stiger med mere end 25 pct. fra et år til et andet (safeguard
measures). Ligeledes vil Rådet fremlægge en erklæring, hvori Kommissionen opfordres til at ændre
reglerne om oprindelse med det formål at sikre, at sukker importeret under EBA-aftalen også reelt
stammer fra EBA-lande.
Omstruktureringsordningen
Der etableres en midlertidig omstruktureringsfond, hvorfra der ydes engangsstøtte til sukkerfabrik-
ker, der ønsker at afgive kvote, idet de ikke længere vil være konkurrencedygtige til de nye lave
EU-priser, samt til diversificeringsforanstaltninger i de regioner, der berøres af lukningerne. Afgi-
ves der ikke kvote, kan almindelige rationaliseringsbestræbelser udøves på almindelig vis uden for
markedsordningens regi.
Omstruktureringsstøtten er degressiv. I ordningens første år 2006/2007 samt 2007/2008 ydes en
støtte på 730 €/ton faldende til 520 €/ton i 2009/2010 (Se tabel 1.2 for satserne)
Støtten tildeles på betingelse af navnlig nedlukning og fjernelse af produktionsfaciliteter, genetable-
ring af gode miljø-forhold, hvor fabrikken ligger og gennemførelse af foranstaltninger med henblik
på at lette genansættelse af arbejdsstyrken, herunder omskoling. Sukkerfabrikanterne skal inden
afgivelse af kvoten foretage høringer indenfor rammerne af brancheaftalen mellem fabrikanter og
roedyrkere, samt præsentere en omstruktureringsplan for medlemsstaten. Medlemsstaten skal god-
kende planen i forhold til fællesskabsregler samt nationalt fastsatte kriterier.
En fabrik kan nøjes med at afgive en del af kvoten og overflytte den resterende del til effektivise-
ring af andre fabrikker.
I de tilfælde hvor produktionsfaciliteterne ikke fjernes, men anvendes til andre formål ydes en ned-
sat engangsstøtte, hvis størrelse afhænger af, hvorvidt fabrikken anvendes til sukkerrelateret pro-
duktion (35 pct. af støtten) eller til en helt anden type produktion (75 pct. af støtten).
Mindst 10 pct. af omstruktureringsstøtten skal tilfalde landmænd og maskinstationer, der har lidt tab
som følge af omstruktureringen. Medlemsstaterne kan bestemme, at andelen skal forhøjes.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
245627_0007.png
Udover engangsstøtten til fabrikker og landmænd ydes en engangsstøtte til medlemsstaten til brug
for diversificeringsforanstaltninger i de berørte regioner. Støtten udgør 109,5 €/ton i de to første år
faldende til 78 €/ton afgivet kvote i 2009/2010. Støtten forhøjes såfremt et land afgiver en stor andel
af den samlede kvote. Således forhøjes den med 50 pct., hvis et land afgiver mere end 50 pct. af sin
samlede kvote, med 75 pct., hvis der afgives mere end 75 pct. og med 100 pct., hvis hele landets
kvote afgives. Der er endvidere afsat et engangsbeløb til særlige formål i Sverige, Østrig samt til
raffineringsindustrien.
Tabel 1.2
Omstruktureringsordning
Støttesats €/ton afgivet kvote
Diversificering €/ton afgivet
kvote
Afgift, €/ton kvote, der besid-
des
06/07
07/08
08/09
09/10
09/10
730
730
625
520
0
109,5
173,8
93,8
113,3
78
0
0
0
109,5
126,4
Kompensation
Roedyrkerne ydes en kompensation beregnet som 64,2 pct. af den indkomstnedgang, de fastsatte
reduktioner i minimumsprisen for sukkerroer vil medføre. Denne kompensation tildeles i form af en
fuldt ud afkoblet støtte, der for den enkelte landmand beregnes på grundlag af en referenceperiode,
der vælges af medlemsstaten indenfor perioden 2001 - 2006 og udbetales under enkeltbetalingsord-
ningen.
De medlemsstater, der afgiver mere end 50 pct. af deres samlede kvote, kan i en overgangsperiode
på 5 år, ud over kompensationen på 64,2 pct., yde en EU-finansieret koblet støtte, på halvdelen af
kompensationen. De pågældende medlemsstater kan endvidere yde en national støtte i tillæg hertil.
Endelig er det fastlagt, at for Finland, Irland, Portugal, Spanien og UK skal kompensationen i en
fireårig overgangsperiode beregnes på baggrund af de afledte priser.
Som yderligere elementer gives Finland mulighed for at yde statsstøtte til roedyrkere, mens Frank-
rigs nuværende mulighed for at yde statsstøtte til de franske oversøiske departementer forhøjes.
Budgetmæssige aspekter af forslaget
Udgifter og indtægter i henhold til den foreslåede markedsordning for sukker, omstruktureringsfon-
den, samt kompensationen under enkeltbetalingsordningen vil være en del af den europæiske garan-
tifond for landbruget, garantisektionen (EUGFL). Med reformen opretholdes status quo.
Omstruktureringsfonden finansieres via afgifter, som pålægges sukkerfabrikanterne. Der kan kun
udbetales midler fra fonden indenfor rammerne af de midler, der er til rådighed. Fonden påvirker
således ikke budgetloftet i EUGFL, bortset fra et eventuelt uudnyttet beløb i fonden, der efter udlø-
bet af omstruktureringsordningen overgår til garantifonden.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
245627_0008.png
Midlertidig kvotereduktion for markedsåret 2006/07
I det forslag til en markedsordning for sukker, som der blev opnået enighed om i november 2005,
var der i art. 44 en hjemmel for Kommissionen til at vedtage overgangsforanstaltninger med henblik
på at lette overgangen fra den nuværende markedsordning til den nye. I det forslag til endelige juri-
diske tekster, som Kommissionen har udarbejdet efter kompromiset, er art. 44 blevet præciseret.
Kommissionen har i den seneste udgave af forslagets art. 44 indføjet en udtrykkelig hjemmel til ved
hjælp af en forvaltningskomitéprocedure at foretage en midlertidig forhåndsreduktion af kvotepro-
duktionen i det kommende markedsår 2006/07.
Nødvendigheden af denne overgangsforanstaltning følger af, at markedsperspektiverne tyder på et
væsentligt overskud af sukker ved udgangen af indeværende markedsår og næste markedsår. Kom-
missionen ønsker derfor at foretage en forhåndsreduktion af næste års kvoteproduktion. Denne re-
duktion vil i givet fald skulle besluttes kort efter vedtagelsen af sukkerreformen, og dermed inden
såning af roer i størstedelen af EU. Der forventes at være behov for en forhåndsreduktion på ca. 10 -
15 %.
Kommissionen har den 2. februar 2006 offentliggjort en meddelelse, hvoraf fremgår, at en for-
håndsreduktion kan forventes. Kommissionen har den 6. februar 2006 fremlagt et udkast til en er-
klæring, som skal ledsage art. 44 ved vedtagelsen af sukkerreformen. Heri redegør Kommissionen
for sine intentioner i relation til en midlertidig forhåndsreduktion. Det fremgår, at Kommissionen
med hjemmel i art. 44 agter at fremsætte forslag om en kvotereduktion for 2006/07, under hensyn-
tagen til en kombination af de kriterier, der henvises til i art. 19 i forslaget til en markedsordning for
sukker (dvs. en lineær reduktion) og de kriterier, der fremgår af art. 10 i den gældende markedsord-
ning (dvs. en reduktion på baggrund af koefficienter fastsat på baggrund af landenes A- og B-
kvoter), samt under hensyntagen til de lande, der afgiver kvote i forbindelse med omstrukturerings-
ordningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har den 19. januar 2006 offentliggjort sin udtalelse vedr. sukkerreformen.
De
vigtigste elementer i Europa-Parlamentets udtalelse er ændringsforslag vedrørende omstrukture-
ringsfonden, og ønsket om et sikkerhedsnet under priserne. Dette er imødekommet, idet interventi-
onsmekanismen fastholdes i en overgangsperiode. Også Parlamentets ønske om en mindre drastisk
prisreduktion er blevet delvist imødekommet, ligesom indfasningen af prisreduktionen også sker
over en længere periode end oprindelig foreslået. Endelig er ønsket om en styrkelse af styringen af
forsyningerne, om at der skal gøres en særlig indsats for de lande, der berøres mest af reformen,
samt om at medlemslandene kan øge kompensationen til roedyrkerne imødekommet. Alle disse
elementer anses for imødekommet eller delvis imødekommet med kompromiset fra den 24. novem-
ber 2005.
Konsekvenser
Forslaget til art. 44 har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Ved
en efterfølgende forhåndsreduktion af kvoten for 2006/2007 med hjemmel i art. 44 kan følgende
konsekvenser påpeges:
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
245627_0009.png
Der er ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom en forhåndsreduktion
heller ikke forventes at få konsekvenser for EU-budgettet.
For sukkerindustrien vil konsekvenserne af en forhåndsreduktion af kvoten for 2006/2007 rent fak-
tuelt være en reduceret indtjening bevirket af den reducerede kvoteproduktion.
Set i forhold til et scenarie, hvor der ikke gennemføres en forhåndsreduktion af kvoten, er konse-
kvenserne af en forhåndsreduktion overordnet positive for industrien, idet alternativet er, at indu-
strien efter at have produceret sukkeret vil blive pålagt for egen regning at oplagre en given andel
kvotesukker frem for at markedsføre sukkeret. Med direkte hjemmel i rådsforordningen vil denne
tilbagetrækning af sukker fra markedet i 2006/2007 med stor sandsynlighed bevirke at kvoten for
2007/2008 reduceres med en tilsvarende mængde.
En forhåndsreduktion af kvoten for 2006/2007 vil således spare sukkerindustrien for udgifter til et
års oplagring af sukker, der er trukket tilbage fra markedet.
Høring
§ 2-udvalget for landbrug vil blive hørt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter det kompromis om sukkerreformen, som blev indgået på rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 22.-24. november 2005.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der sker en forhåndsreduktion af sukkerkvoten for
2006/07, således at der ikke produceres sukker, som det på forhånd vides skal oplagres, idet marke-
det ikke kan aftage det. En sådan forhåndsreduktion skal fastsættes i overensstemmelse med kom-
promiset om reformen af sukkersektoren i en markedsorienteret retning. På den baggrund agter re-
geringen at arbejde for, at det gøres muligt at forhåndsnedskrive kvoten for markedsåret 2006/07,
samt at dette sker ved en lineær reduktion, hvor der eventuelt ikke betales omstruktureringsafgift af
den midlertidigt reducerede kvote. Med henblik på at opnå en forhåndsreduktion af kvoterne kan
regeringen dog acceptere en kombination af en lineær reduktion med en reduktion på basis af koef-
ficienter. Regeringen agter således at støtte formuleringen af artikel 44, såfremt den ledsages af en
Kommissionserklæring på linje med udkastet til erklæring af 6. februar 2006.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhåndsreduktion af kvoterne har været drøftet i rådsregi. Mange lande støtter, at der bør ske en
forhåndsreduktion, og der er peget på forskellige modeller for, hvordan reduktionen bør foretages.
Nogle lande, herunder Danmark, har talt for en lineær reduktion. Herudover er der peget på en mo-
del, hvor der tages udgangspunkt i den eksisterende rådsforordning 1260/2001 art. 10, hvorefter der
foretages en reduktion efter bestemte koefficienter og på en model, der tager udgangspunkt i reduk-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
245627_0010.png
tion i B-kvoterne. En stor og potentielt blokerende gruppe lande ønsker ikke en ren lineær redukti-
on.
Flere lande har givet udtryk for den holdning, at afgiften ikke skal betales af den del af kvoten, der
midlertidigt nedskrives, idet disse lande argumenterer for, at det nok er en kvote man besidder, men
som man ikke kan udnytte næste år. Kommissionen har under drøftelserne holdt fast i, at afgiften
skal betales af hele basiskvoten og henviser til de tekster, man opnåede enighed om i november.
Der tegner sig et kvalificeret flertal for den foreslåede formulering af artikel 44 om kvotereduktion i
overgangsåret 2006/07 ledsaget af den af Kommissionen fremsatte erklæring af 6. februar 2006. Det
forventes, at Polen, Grækenland og Litauen vil stemme i mod sukkerreformen, uanset udformnin-
gen af art. 44. Det forventes, at forslaget kan vedtages som a-punkt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt orienterende notat om sukkerreformen til Folketingets Europaudvalg den 1. de-
cember 2005.
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. november 2005 i forbindelse med
forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. – 24. november 2005, jf. samlenotat af 10.
november 2005. Forslaget blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på for-
handlingsoplæg den 4. november 2005 , jf. revideret samlenotat af 2. november 2005 og samlenotat
af 1. november 2005.
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. juli 2005 i forbindelse med
forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2005, jf. samlenotat af 7. juli 2005.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 14. juli 2005.
Der er oversendt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2005.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
10