Europaudvalget 2005-06
2711+2712 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
248641_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 16. februar 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 27. februar 2006
Samlenotat
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006
- Udkast til kommenteret dagsorden
2. Finansielle perspektiver - Ny inter-institutionel aftale (IIA)
3. Det vestlige Balkan
4. Iran
5. Mellemøsten
6. Irak
7. (Evt.) Den Demokratiske Republik Congo
8. Reaktioner i den muslimske verden på publikationer i europæiske medier
(tegningesagen)
9. Rådets fælles action om forlængelse af mandatet for Den Europæiske Unions
særlige repræsentant i De Store Søers Område i Afrika
10. Forslag fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger med partnerne i Middelhavsområdet om en
tvistbilæggelsesordning vedrørende handelsbestemmelser
11. Eventuelt
(side 2)
(side 4)
(side 11)
(side 13)
(side 15)
(side 17)
(side 19)
(side 21)
(side 23)
(side 25)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0002.png
2
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006
- Udkast til kommenteret dagsorden
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes at præsentere en kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 23.-
24. marts 2006. Et første udkast ventes modtaget forud Coreper II’s drøftelse heraf den 23. februar 2006.
Hovedemnet ventes at blive Lissabon-strategien med afsæt i Kommissionens Fremskridtsrapport.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet forventes i forbindelse med møde i Coreper II den 23. februar 2006 at præ-
sentere et første udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 23.-24.
marts 2006.
Hovedemnet for topmødet forventes at blive Lissabon-strategien med afsæt i Kommissio-
nens Fremskridtsrapport (der henvises til grundnotat af 10. februar 2006 vedr. Lissabon-
strategien og Fremskridtsrapporten). Dertil kommer øvrige emner under eksterne relationer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet forventes at drøfte dagsor-
densemnerne for Det Europæiske Råd enten på sin plenarsamling den 13.-16. marts 2006
eller på mini-plenarsamlingen den 22.-23. marts 2006.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne tage formandskabets orientering om den kommenterede
dagsorden til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0004.png
4
2. Finansielle perspektiver - Ny inter-institutionel aftale (IIA)
KOM (2006) 36 final af 1. februar 2006.
Nyt notat.
1. Resume
Kommissionens forslag til inte institutionel aftale udgør en væsentlig del af udmøntningen af aftalen om de finan-
sielle rammer for EU's budget for 2007-2013, som blev indgået på Det Europæiske Råds møde den 15.-16.
december. Hoveddelen af aftalen fastlægger implementeringsregler og regler for samarbejde mellem institutionerne,
mens udgiftsrammerne udgør et anneks hertil. Aftalen skal tiltrædes af Rådet, Parlamentet og Kommissionen.
Fra dansk side støttes kompromiset, som indgået på Det Europæiske Råd. Endvidere lægges vægt på budgetdi-
sciplin og sund finansforvaltning samt at balancen mellem institutionerne bevares.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde i juli 2004 sit samlede udspil til EU's flerårige finansielle rammer, de
såkaldte finansielle perspektiver, for 2007-13 i form af en ny inter-institutionel aftale om budget-
disciplin og forbedring af budgetproceduren (IIA)
1
. Denne aftale indeholder det centrale anneks
om de flerårige finansielle rammer for 2007-2013 - også kaldet finansielle perspektiver. Kommis-
sionen har den 1. februar 2006 fremlagt et revideret forslag som følge af den aftale, der blev ind-
gået på Det Europæiske Råd den 15.-16. december.
3. Hjemmelsgrundlag
IIA’en er en politisk aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen, som forpligter
de tre institutioner i aftaleperioden.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-niveau, og
det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ny interinstitutionel aftale er i betydelig grad en videreførelse af be-
stemmelserne i den nuværende IIA. Kommissionen fremhæver således, at den nuværende aftale
har sikret finansiel disciplin, fornuftig udvikling i udgifterne og godt interinstitutionelt samarbej-
de gennem perioden 2000-2006. Kommissionen har dog indarbejdet korrektioner som følge af
aftalen i Det Europæiske Råd den 15.-16. december samt en række ændringer som Kommissio-
nen finder hensigtsmæssige på baggrund af erfaringerne med den nuværende aftale.
Kommissionens forslag til en ny IIA har overordnet samme struktur som den eksisterende IIA,
dvs. at den består af:
-
-
Del 1: En række definitioner og gennemførelsesbestemmelser for de finansielle perspek-
tiver.
Del 2: En række aftaler om, hvorledes samarbejdet mellem de tre institutioner skal forlø-
be under den årlige budgetprocedure.
1
Doc 11745/04 – COM (2004) 498 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0005.png
5
-
En række annekser, der uddyber de hoveddele, herunder det centrale anneks 1, som fast-
lægger EU’s årlige udgiftslofter udtrykt i forpligtelser og betalinger i aftaleperioden
2
.
Kommissionen har imidlertid ladet det centrale anneks 1 være tomt, dvs. i første omgang und-
ladt at indsætte de udgiftsrammer, som fremgår af Rådets kompromis indgået på Det Europæi-
ske Råd den 15.-16. december 2005.
De væsentligste ændringsforslag i forhold til den nuværende IIA er i øvrigt følgende:
1. Forenkling og konsolidering
Finansieringen af EU's Solidaritetsfond blev i 2002 sikret ved en selvstændig interinstitutionel
aftale uden for de eksisterende finansielle rammer. Reglerne for Solidaritetsfondens finansiering
foreslås nu indarbejdet i den generelle IIA, idet de eksisterende regler for fondens anvendelse
fastholdes, dvs. at der kan anvendes op til 1 mia. euro årligt uden for rammerne i de finansielle
perspektiver (Kommissionen har også fremlagt et selvstændigt forslag om revision af Solidari-
tetsfonden).
Der lægges op til en forenkling af den årlige justering af udgiftsrammerne som følge af inflatio-
nen. I dag anvendes en fast 2 pct. deflator for strukturfonds- og landbrugsudgifterne (svarende
til omkring 80 pct. af budgettet) af hensyn til planlægningssikkerheden. Dette foreslås nu an-
vendt for alle udgiftsområder. Modsat i dag vil der ikke være mulighed for at tage størrelsen af
den faste deflator op til revision midt i perioden.
Den nuværende garantireserve for lån til tredjelande foreslås indarbejdet under relevante ud-
giftsprogrammer frem for at blive opretholdt som en særskilt reserve. Et nyt forslag til rådsfor-
ordning herom er under behandling.
2. Fleksibilitet i budgetlægningen
Kommissionen anfører, at de lavere udgiftsniveauer sammenlignet med Kommissionens oprin-
delige forslag, som Det Europæiske Råd blev enige om, betyder strammere udgiftslofter og der-
med behov for etablering af fleksibilitet således, at EU kan reagere på kommende udfordringer.
Reglerne for at ændre de finansielle perspektiver foreslås bevaret uændret. Det vil fortsat gælde,
at såfremt Parlamentet og Rådet ikke kan blive enige om en revision af de finansielle perspekti-
ver, vil de eksisterende beløb blive videreført uændret.
Indenfor
udgiftsrammerne foreslås følgende fleksibilitetsmuligheder: 1) En Nødhjælpsreserve på
221 mio. euro årligt, 2) En Globaliseringsfond med et udgiftsloft på årligt 500 mio. euro til hjælp
til arbejdere ramt af større strukturelle ændringer i verdenshandelen, som foreslås oprettet i hen-
hold til Det Europæiske Råds konklusioner i den 15.-16. december 2005 samt 3) Mulighed for at
afvige 10 pct. fra de referencebeløb, som fremgår af programmer vedtaget i fælles beslutnings-
procedure. Disse fleksibilitetsmuligheder skal således supplere den fleksibilitet, der fortsat skal
sikres ved at reservere en margen under de enkelte udgiftskategorier til uforudsete udgifter.
Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens be
talingsbevillinger er udtryk for de faktiske udbetalinger, som EU kan foretage et givet budgetår.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Nødhjælpsreserven bevares som i dag med den tilføjelse, at midlerne også kan anvendes til akti-
oner til civil krisestyring, jf. den praksis der blev aftalt mellem Rådet og Parlamentet i den årlige
budgetprocedure tilbage i 2003.
Finansieringen af Globaliseringsfonden skal i henhold til Det Europæiske Råds konklusioner ske
ved uforbrugte midler under udgiftslofterne (forpligtelsesbevillinger) samt ved forpligtelser der
bortfalder (decommitments). Kommissionen foreslår dette konkretiseret til at gælde uforbrugte
midler under sidste års udgiftsramme samt bortfaldne midler gennem de seneste 2 år. Beslutning
om fondens anvendelse sker i enighed mellem Rådet og Parlamentet i henhold til de normale
budgetprocedurer.
Muligheden for at fravige op til 10 pct. i forhold til de indikative udgiftsrammer angivet i retsak-
ter vedtaget i fælles beslutningsprocedure er et nyt forslag fra Kommissionen. Som reglerne er i
dag kan fravigelse kun ske i tilfælde af, at nye, objektive og langsigtede forhold gør sig gældende.
Forslaget har primært betydning for såkaldte ikke-obligatoriske udgifter, hvor Europa-
Parlamentet har det sidste ord i den årlige budgetprocedure.
Udenfor
udgiftsrammerne foreslås Solidaritetsfonden som nævnt at fortsætte på samme finansie-
ringsvilkår som i dag. Endvidere foreslås et fleksiblitetsinstrument på årligt 700 mio. euro, dvs. i
alt op til knap 5 mia. euro over perioden 2007-2013. Uforbrugte midler kan ifølge Kommissio-
nens fortolkning videreføres til efterfølgende år. Forslaget erstatter det nuværende instrument
med en årlig udgiftsramme på 200 mio. euro. Som noget nyt lægges op til, at der kan finansieres
flerårige tiltag under fleksibilitetsinstrumentet. En bestemmelse om, at instrumentet som ud-
gangspunkt ikke kan finansiere samme forhold flere år i træk foreslås ophævet.
3. Revisionserklæring
Kommissionen foreslår indarbejdet en kortfattet ny artikel der anfører, at Kommissionen vil
foretage en gennemgribende revision af såvel indtægtssiden og udgiftssiden, som vil blive fore-
lagt Rådet og Parlamentet i form af en hvidbog i 2008/2009, jf. konklusionerne fra Det Europæ-
iske Råd den 15.-16. december 2005.
4. Den fælles sikkerheds- og udenrigspolitik og fiskeriaftaler
Fastsættelsen af bevillinger til FUSP’en samt internationale fiskeriaftaler har været kilde til visse
uenigheder mellem Rådet og Parlamentet i den årlige budgetprocedure. De to områder hører
indholdsmæssigt under Rådets enekompetence, men finansieres under kategori 4, eksterne poli-
tikker, hvor Parlamentet generelt har det sidste ord (primært ikke-obligatoriske udgifter). Parla-
mentet har derfor traditionelt søgt at anvende den årlige budgetprocedure til at opnå øget ind-
flydelse på de to områder. Dette er baggrunden for, at den nuværende IIA indeholder en række
detaljerede regler for, hvorledes bevillingerne på disse områder fastsættes i den årlige budgetpro-
cedure.
Fsva. fiskeriaftaler fastholdes de nuværende samarbejdsregler om budgettering og informations-
udveksling, idet det anføres, at midler, der sættes i reserve til kommende fiskeriaftaler, udgør
obligatoriske udgifter.
Angående FUSPen lægger Kommissionen op til, at reglerne herom videreføres næsten uændret.
Det vil dermed gælde, at hvis Parlamentet og Rådet ikke kan blive enige om budgettet for fælles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0007.png
7
udenrigs- og sikkerhedspolitik vælges det laveste af følgende beløb: Det foregående års budget
eller Kommissionens budgetforslag.
Kommissionen foreslår tilføjet, at Rådet i højere grad forpligtes til at informere Parlamentet om
FUSP’en. Konkret foreslås, at den aftale om øget information, som Rådet og Parlamentet blev
enige om i forbindelse med det årlige budget for 2004 (fem årlige konsultationer mellem for-
mandskabet og Parlamentet), gøres permanent.
5. Øvrige justeringer
IIAen indeholder undtagelser fra princippet om, at afholdelse af midler over EU's budget både
kræver bevilling og en bagvedliggende retsakt (”det dobbelte hjemmelskrav”), jf. hjemmel i fi-
nansforordningen
3
. Undtagelserne vedrører såkaldte pilotprojekter og forberedende foranstalt-
ninger. Kommissionen lægger op til en forhøjelse af de årlige beløbsgrænser til hhv. 38 mio. euro
for pilotprojekter og 90 mio. euro for såkaldte forberedende foranstaltninger, herunder maksi-
malt 36 mio. euro til nye forberende foranstaltninger. I dag udgør grænserne 32 mio. euro årligt
til såkaldte pilotprojekter og 75 mio. euro årligt til forberedende foranstaltninger, herunder mak-
simalt 30 mio. euro til nye forberende foranstaltninger.
Henvisning til at landbrugsretningslinien som fastsat ved Rådsforordning 2040/2000 foreslås at
bortfalde, idet Kommissionen senere vil forslå, at forordningen bortfalder under henvisning til,
at landbrugsudgifterne (både vedrørende den fælles landbrugspolitik og landdistriktsstøtte) alle-
rede er begrænset af de aftalte udgiftslofter frem til 2013 samt at procedureforskrifterne vedrø-
rende overholdelse af budgetdisciplin overtages af andre forordninger.
Kommissionens forslag indeholder forslag til erklæring om, at såfremt retsakter vedrørende
strukturfonde, landdistriktsstøtte og fiskeri ikke er vedtaget d. 1. januar 2007 kan budgetmyndig-
heden efter forslag fra Kommissionen vælge at overføre uforbrugte midler fra 2007 til de efter-
følgende år. Den nuværende IIA for 2000-2006 indeholder tilsvarende en bestemmelse om, at
budgetmyndigheden forpligtede sig til at justere lofterne i 2001 ved at fremføre ikke-udnyttede
bevillinger fra 2000 i tilfælde af, at vedtagelsen af strukturfondsprogrammerne blev forsinket.
Der er således tale om en blødere, men til gengæld bredere klausul end den nuværende.
Kommissionen foreslår endelig, at der indsættes en ny regel om, at såfremt der sker suspende-
ring af betalinger fra Samhørighedsfonden ved ”uforholdsmæssigt store budgetunderskud”, jf.
stabilitets- og vækstpagten, kan, Rådet i forbindelse med ophævelsen af en sådan suspension
beslutte at tilpasse udgiftsloftet for samhørighedsmidler således, at de suspenderede forpligtel-
sesbevillinger overføres til det efterfølgende år.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har i et positionspapir fra juni 2005 fastlagt en holdning tæt på Kommissi-
onens oprindelige forslag. Der lægges op til en formel udgiftsramme på 1,18 pct. i gennemsnit
over perioden 2007-2013, hvortil kommer forslag til samlede fleksibilitetsreserver svarende til ca.
0,03 pct. af BNI (ca. 1000 mia. euro i alt). Til sammenligning udgør Rådets kompromis 1,045
pct. af BNI (862 mia. euro i alt). Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin nærmere holdning til
tekstdelen af IIAen, idet dets indflydelse på revisionen i 2008/2009 forventes at stå centralt.
3
Rfo 1605/2002 af 25. juni 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0008.png
8
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den interinstitutionelle aftales flerårige finansielle rammer udgør lofterne for EU’s udgifter,
hvilket sammen med reglerne for EU’s finansiering danner rammerne for Danmarks årlige bi-
drag til EU.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Det årlige danske EU-bidrag er afhængig af indholdet af det endelige kompromis med Europa-
Parlamentet, samt hvordan den faktiske årlige budgettering og implementering af budgettet bli-
ver.
Tages udgangspunkt i det foreliggende kompromis fra Det Europæiske Råd i december samt at
budgetlofterne udnyttes fuldt vil det betyde en stigning i det danske EU-bidrag i forhold til 2006
på i gennemsnit 0,8 mia. kr. i gennesnit, jf. tabel 1. Bliver margenen mellem udgiftslofterne og
implementeringen gennemsnitlig den samme i 2007-2013 som i 2006 opnås samme gennemsnit-
lige merudgift på 0,8 mia. kr. Der er traditionelt store udsving i implementeringsgraden af ud-
giftsrammerne i de enkelte år.
Opgjort som andel af BNI vil det danske EU-bidrag være faldende.
Tabel 1. Danmark nettobetalinger ved fuld udnyttelse af udgiftsrammerne, 2006-13
Mia. DKK (2004-
2007-13
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
priser)
Gns.
Danmarks EU-
17,0 17,7 18,4 17,4 18,1 17,5 17,7 17,7
17,8
bidrag
Andel af DKs BNI,
1,11 1,13 1,15 1,07 1,08 1,03 1,02 0,99
1,06
pct.
For 2006 ville fuld udnyttelse af udgiftsrammerne betyde et dansk EU-bidrag på ca. 17 mia. kr.
(2004-priser), jf. tabel 1, mens der på finansloven er budgetteret med 16 mia. kr. (16,6 mia. kr. i
2006-priser).
Forslaget udmønter aftalen fra Det Europæiske Råd i december om de overordnede udgifts-
rammer for 2007-2013. De mere præcise konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - positive og negative - afhænger af den konkrete
udmøntning af midlerne ved de årlige budgetter og ved de bagvedliggende retsakter.
9. Høring
Kommissionens oprindelige forslag til flerårige finansielle rammer blev sendt i ekstern høring.
Den konkrete udmøntning i den interinstitutionelle aftale har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side står man ved indholdet i det kompromis, som blev indgået på Det Europæiske
Råd i december 2005, herunder beløbsrammer og den aftalte evaluering i 2008-2009. I det om-
fang de videre forhandlinger fører til forslag til ændringer i de opstillede udgiftsrammer vil man
dansk side henholde sig til den allerede fastsatte danske holdning ved forhandling om de finan-
sielle perspektiver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Endvidere lægges vægt på budgetdisciplin og sund finansforvaltning samt at balancen mellem
institutionerne bevares. Fleksibilitetsinstrumenter bør begrænses, idet det kan svække de finan-
sielle rammer som udgiftspolitisk styringsinstrument og gennemsigtigheden i budgettets gen-
nemførelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Parlamentet udtalt deres utilfredshed med Rådets kompromis på Det Europæiske Råd den 15.-
16. december 2005, idet de samtidig ønsker at indgå i konstruktive drøftelser.
Rådet forventes generelt at fokusere på at fastholde kompromiset fra Det Europæiske Råd den
15.-16. december. Der må således forventes at være betydelig modstand mod etablering af nye
fleksibilitetsreserver uden for de opstillede udgiftsrammer. For implementeringsreglerne i øvrigt
forventes stor fokus på at bevare den institutionelle balance i forhold til Parlamentet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den interinstitutionelle aftale har ikke i sig selv tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg. Aftalens centrale punkt om EU's finansielle rammer for 2007-2013 har løbende været fore-
lagt Folketingets Europaudvalg gennem de seneste 2 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0010.png
10
Bilag 1. Oversigt over de finansielle perspektiver 2007-2013, jf. kompromiset på Det Euro-
pæiske Råd den 15.-16. december 2005
Forpligtelsesbevillinger,
2004, priser, mia. euro
1.
1
a
1
b
Bæredygtig vækst
Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
2007
2008
2009
2010
2011
54,94
5
10,95
0
43,99
5
52,38
6
41,45
3
2012
56,38
4
11,75
0
44,63
4
51,76
1
41,04
7
2013
57,84
1
12,60
0
45,24
1
51,14
5
40,64
5
Total
2007-13
379,739
72,120
307,619
371,244
293,105
10,270
6,630
3,640
50,010
50,300
0,800
Strukturfonde mv.
Forvaltning af naturres-
2. sourcer
hvoraf: markedsordninger og
direkte betalinger
3. Borgerskab, frihed, sik-
kerhed og retfærdighed
3 Retlige og indre anliggen-
a der
3
b Borgerskab
4. EU som global partner
5. Administration
6. Kompensationer
Samlede forpligtelser
andel af BNI
Samlede betalinger
andel af BNI
Disponibel margen
Loftet for egne indtægter, som
andel af BNI
51,09 52,14 53,33 54,00
0
8
0
1
10,20
8,250 8,860 9,510
0
42,84 43,28 43,82 43,80
0
8
0
1
54,97 54,30 53,65 53,02
2
8
2
1
43,12 42,69 42,27 41,86
0
7
9
4
1,120 1,210 1,310 1,430 1,570 1,720 1,910
0,600 0,690 0,790 0,910 1,050 1,200 1,390
0,520
6,280
6,720
0,419
120,6
01
1,10
%
0,520
6,550
6,900
0,191
121,3
07
1,08
%
0,520
6,830
7,050
0,190
122,3
62
1,06
%
0,520 0,520 0,520 0,520
7,210 7,420 7,740 8,070
7,180 7,320 7,450 7,680
122,7 123,6 125,0 126,6
52
41
55
46 862,363
1,04 1,03 1,02 1,00
%
%
%
% 1,045%
116,6 119,5 111,83 118,0 115,5 119,0 118,6
50
35
0
80
95
70
20 819,380
1,06 1,06 0,97 1,00 0,96 0,97 0,94
%
%
%
%
%
%
% 0,99%
0,18 0,18 0,27 0,24 0,28 0,27 0,30
%
%
%
%
%
%
% 0,25%
1,24 1,24 1,24 1,24 1,24 1,24 1,24
%
%
%
%
%
%
% 1,24%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0011.png
11
3. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på status for
samarbejdet med det internationale krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugoslavien (ICTY), Kosovo samt
folkeafstemningen i Montenegro om løsrivelse fra Statsunionen med Serbien.
Desuden ventes vedtaget at forlænge fælles holdning (2005/227 af 16. marts 2005) til støtte for
det arbejde, der udføres af ICTY.
2. Baggrund
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
status for samarbejdet med det internationale krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugosla-
vien (ICTY) på baggrund af en orientering om ICTY’s chefanklager Carla del Pontes besøg i
Serbien og Montenegro og Bosnien-Hercegovina den 6.-7. februar 2006. Derudover ventes
Rådet kort at drøfte status for situationen i Kosovo efter præsident Rugovas død og forbe-
redelserne af den kommende folkeafstemning i Montenegro om løsrivelse fra Statsunionen
med Serbien.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
på status for samarbejdet med det internationale krigsforbrydertribunal for det tidligere Ju-
goslavien (ICTY), Kosovo og folkeafstemningen i Montenegro om løsrivelse fra Statsunio-
nen med Serbien og udnævnelsen.
Desuden ventes vedtaget at forlænge fælles holdning (2005/227 af 16. marts 2005) til støtte
for det arbejde, der udføres af ICTY.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 30.-31. januar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0013.png
13
4. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en generel drøftelse af situationen i Iran.
2. Baggrund
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram. Behandlingen af Iran på
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. februar 2006 sker i
forlængelse af rådsmøder, herunder senest den 30.-31. januar 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet besluttede på sit møde den 11.-12. oktober 2004, at Trioen (Frankrig, Tyskland og
UK, bistået af Den Høje Repræsentant Solana) skulle forsøge at undgå konfrontation med
Iran ved at tilbyde en pakke med både krav og incitamenter med henblik på at finde en for-
handlingsløsning på sagen om det iranske atomprogram.
IAEA’s Styrelsesråd vedtog den 24. september 2005 en resolution, som fastslog, at Iran ikke
har efterlevet sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten. IAEA er forpligtet til at rappor-
tere sådanne tilfælde til FN’s Sikkerhedsråd. Resolutionen understreger, at Irans hemmelig-
holdelse af atomaktiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA falder inden for Sikker-
hedsrådets kompetence.
Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-resolutioner forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. Herefter meddelte
Trioen den 12. januar 2006, at man betragtede de iranske skridt som en afvisning af EU-
Iran-forhandlingsprocessen, og at man via IAEA’s Styrelsesråd ville søge sagen rapporteret
FN’s Sikkerhedsråd. Den 4. februar 2006 vedtog Styrelsesrådet en resolution, ifølge hvilken
sagen formelt rapporteres til Sikkerhedsrådet. En substansbehandling i Sikkerhedsrådet vil
dog først finde sted til marts, efter at sagen igen har været behandlet i Styrelsesrådet på
grundlag af ny Iran-statusrapport fra IAEA’s Generaldirektør.
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. februar 2006 ventes
en bredere drøftelse af sagen, herunder EU’s linje frem mod Sikkerhedsrådets behandling af
sagen til marts.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s resolutioner og påbud, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Inddragelse af Sikkerhedsrådet skal primært finde sted for at
styrke den diplomatiske indsats og IAEA’s befatning med sagen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU’s politik overfor Iran og Irans atomprogram har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0015.png
15
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten især i lyset af resultatet af valget til det Palæstinensiske
Lovgivende Råd den 25. januar 2006.
2. Baggrund
Den mellemøstlige fredsproces er i øjeblikket præget af status quo. I de palæstinensiske selv-
styreområder afventes dannelsen af en ny regering og dennes program efter afholdelsen af
valget til det Palæstinensiske Lovgivende Råd (PLC), hvor kandidater med tilknytning til
Hamas vandt et absolut flertal af mandaterne. I Israel fortsætter valgkampen op til valget til
Knesset den 28. marts 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten på baggrund af resultatet af det afholdte
valg til PLC. I forlængelse af de udtrykte forventninger i rådskonklusionerne af 30.-31. januar
2006 forventes Rådet at fortsætte drøftelsen af EU’s fremtidige samarbejde med det palæsti-
nensiske selvstyre i lyset af en evt. ny regeringsdannelse og fremlæggelse af et regeringspro-
gram.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at en grundig drøftelse i EU af forholdet til en evt. kommende Hamas
regering i PA er vigtig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen..
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0017.png
17
6. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det ventes, at Rådet vil drøfte udviklingen i den politiske proces i Irak, herunder det irakiske parlaments-
valg den 15. december 2005. Der forventes for indeværende ikke vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU’s samlede engagement i Irak er under udbygning. Der er i efteråret 2005 undertegnet en
fælles erklæring om gennemførelse af en politisk dialog mellem EU og Irak samt fremsat
forslag om etablering af et repræsentationskontor i Bagdad i første halvdel af 2006.
Af rådskonklusionerne fra 30. - 31. januar 2006 fremgår, at der fortsat er engageret i Iraks
genopbygning, herunder via EUJUST LEX-retsstatsmissionen, og at der vil fortsætte den
politiske dialog med Irak. Endvidere fremgår det, at EU håber at kunne udvide og styrke
forholdet til Irak i takt med at den irakiske politiske proces skrider frem, herunder ved ind-
gåelse af kontraktuelle relationer, bl.a. en handels- og samarbejdeaftale.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med den politiske dialog mellem EU og Irak er at øge EU’s engagement i Irak,
herunder at støtte op om den igangværende politiske proces mod et sikkert, stabilt, samlet og
demokratisk Irak, hvor menneske- og politiske rettigheder holdes i hævd. EU/Irak-dialogen
skal endvidere underbygge de politiske fremskridt i Irak som er fastsat under FN Sikkerheds-
rådsresolution 1546.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt et styrket EU-engagement, herunder videreførelsen af
den politiske dialog mellem EU og Irak. Det er endvidere dansk ønske, at EU snarest opret-
ter et repræsentationskontor i Bagdad, at EU yder støtte til Irak for at sikre opretholdelse af
retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder samt at EU forlænger og udvider mandatet
for EUJUST LEX-missionen på baggrund af anmodningen fra de irakiske myndigheder.
Slutteligt støtter man fra dansk side, at EU indgår en handels- og samarbejdsaftale med Irak.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for et stærkere EU engagement på Irak. Der er
imidlertid forskellige opfattelser af, hvor hurtigt dette kan finde sted. Der er ligeledes uenig-
hed om, hvorvidt EU kan etablere et kontor i Bagdad på nuværende tidspunkt henset til sik-
kerhedssituationen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0019.png
19
7. (Evt.) Den Demokratiske Republik Congo
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte mulighederne for at iværksætte en militær reservestyrke til DR Congo med henblik på
at sikre stabilitet under afviklingen af landets parlaments- og præsidentvalg fra slutningen af april 2006.
FN’s departement for fredsbevarende operationer (DKPO) har anmodet EU om at indsætte denne styrke. I
lyset af forsvarsforbeholdet vil Danmark ikke at kunne deltage i de militære dele af en eventuel mission.
2. Baggrund
FN’s afdeling for fredsbevarende operationer (DKPO) anmodede i slutningen af december
2005 om, at EU skal være rede til at udsende en militær styrke til DR Congo, for - i samar-
bejde med FN’s fredsbevarende mission i DR Congo (MONUC) og den congolesiske hær -
at kunne bidrage til at sikre stabilitet under afviklingen af landets parlaments- og præsident-
valg fra slutningen af april 2006. De nærmere modaliteter for den mulige EU-operation er
endnu ikke fastlagt, men der vil muligvis blive tale om at anvende én eller flere af EU’s nyligt
etablerede kampgrupper, der kan udsendes med kort varsel og i en begrænset periode (120
dage). Det vil i givet fald være første gang, at EU-kampgrupper tages i anvendelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om den Europæiske Union (TEU) artikel 14 (Fælles Aktion), artikel 25, artikel 26
og artikel 28 (3).
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en foreløbig drøftelse af mulighederne for at iværksætte en militær reservestyrke
til DR Congo, herunder de nærmere modaliteter for denne styrke. En egentlig beslutning om
en eventuel fælles aktion forventes først ved et senere Rådsmøde.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En eventuel iværksættelse af EU-reservestyrke vil ikke have konsekvenser for gældende
dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I lyset af forsvarsforbeholdet vil Danmark ikke kunne deltage i de militære dele af en eventu-
el mission. Fra dansk side agter man således heller ikke at bidrage til drøftelserne under
rådsmødet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning i EU-kredsen til at imødekomme FN’s anmodning, om end der fort-
sat hersker nogen uenighed om en eventuel missions nærmere modaliteter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0021.png
21
8. Reaktioner i den muslimske verden på publikationer i europæiske medier
(tegningesagen)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes på dansk initiativ at drøfte status for udviklingen i tegningesagen, herunder EU’s rolle.
2. Baggrund
Der pågår i EU-regi en række tiltag som reaktion på den seneste udvikling i tegningesagen.
EU-landene har udtrykt bred støtte til og solidaritet med Danmark samt de øvrige EU-lande,
som har været ramt. Det østrigske EU-formandskab har i erklæringer bl.a. fordømt angrebe-
ne på diplomatiske repræsentationer. EU’s Høje Repræsentant Solana har den 7. februar
2006 sammen med FN’s Generalsekretær samt Generalsekretæren for Den Islamiske Konfe-
renceorganisation (OIC) udsendt en fælles erklæring i sagen. Solana vil gennemføre en rund-
rejse til Mellemøsten de kommende dage med henblik på at sikre kontakt og dialog.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forudses på rådsmødet en generel drøftelse af den seneste udvikling i tegningesagen.
Danmark ventes at orientere om status for sagen og de danske initiativer. EU’s Høje Repræ-
sentant Solana forventes desuden at rapportere fra sin rundrejse. Fokus for drøftelsen ventes
at blive på fremadrettede tiltag med henblik på at sikre en styrket dialog med de muslimske
lande, herunder gennem EU.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en fortsat aktiv rolle for EU i løsningen af den aktuelle situation. En bred
diplomatisk indsats er afgørende for at få nedbragt krisen og styrket dialogen. Her kan EU
yde et væsentligt bidrag, eksempelvis gennem Den Høje Repræsentant.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred støtte fra de øvrige lande til EU’s fortsatte bestræbelser på at bringe sagen
nærmere en løsning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0023.png
23
9. Rådets fælles action om forlængelse af mandatet for Den Europæiske Unions
særlige repræsentant i De Store Søers Område i Afrika
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets forventes at vedtage forlængelse af mandatet for Den Europæiske Unions særlige repræsentant i De
Store Søers Område for en periode af 12 måneder indtil den 28. februar 2007.
2. Baggrund
Mandatet for Den Europæiske Unions særlige repræsentant i De Store Søers Område i Afri-
ka, som fastlagt i fælles aktion 2003/869/FUSP af 8. december 2003 om ændring og forlæn-
gelse af mandatet for Den Europæiske Unions særlige i De Store Søers Område i Afrika,
udløber den 28. februar 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 14, artikel 18, stk. 5, og artikel 23, stk. 2.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Aldo Ajellos mandat som Den Europæiske Unions særlige repræsentant for De Store Søers
Område i Afrika forlænges til den 28. februar 2007. Mandatet bygger på EU’s politik for
freds- og overgangsprocessen i De Store Søers Område i Afrika. Målet er at yde aktiv og
effektivt EU-bidrag til afslutningen af overgangsprocessen i Den Demokratiske Republik
Congo og til den politiske og økonomiske udvikling i Burundi, Rwanda og Uganda. Den
regionale dimension af udviklingen i disse lande vil få særlig opmærksomhed.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er for et fortsat aktivt EU engagement i løsningen af konflikterne i De Store Sø-
ers Område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilslutning til forslaget fra de øvrige medlemmer af EU.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
248641_0025.png
25
10. Forslag fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger med partnerne i Middelhavsområdet om en tvistbilæggelses-
ordning vedrørende handelsbestemmelser
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har stillet et forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger med partnerne i Middelhavsområdet om en tvistbilæggelsesordning vedrørende handelsbestem-
melser.
2. Baggrund
Kommissionen har stillet forslag til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger med partnerne i Middelhavsområdet om en tvistbilæggelsesordning vedrøren-
de handelsbestemmelser.
EU’s forhandlingsmandat til forhandlingerne med EuroMed-landene om en tvistbilæggelses-
ordning vedrørende handelsbestemmelser ønskes vedtaget snarest muligt.
De fleste af de eksisterende associeringsaftaler med Middelhavspartnerne indeholder be-
stemmelser om undgåelse/afgørelse af tvister, som er baseret på traditionelt diplomati. Flere
nyere frihandels- og associeringsaftaler, som Det Europæiske Fællesskab og dets medlems-
stater har indgået med Mexico, Chile og Syrien, foreskriver imidlertid yderligere udviklede
procedurer for tvistbilæggelse for så vidt angår kapitlerne om handel. I disse skitseres en me-
re klar, forudseelig og effektiv tvistbilæggelsesordning med strømlinede procedurer og effek-
tive bestemmelser om overholdelsen som tager hensyn til EF’s erfaringer med både multila-
teral og bilateral bilæggelse af handelstvister.
De vigtigste elementer for tvistbilæggelse i disse aftaler er også blevet benyttet som model
for bestemmelserne om tvistbilæggelse i de tekstudkast, der er til forhandling med Mercosur
og samarbejdsrådet for Golfstaterne. I overensstemmelse med denne udvikling foreslås det,
at der iværksættes forhandlinger med Middelhavspartnerne om en mere struktureret og ef-
fektiv ordning for bilæggelse af handelstvister. Ordningen vil blive baseret på den tvistbilæg-
gelsesordning, der er omhandlet i de nyeste aftaler, som Fællesskabet og dets medlemsstater
har indgået, og skal være i overensstemmelse med WTO’s principper. Fastlæggelse af sådan-
ne regler for tvistbilæggelse indgår også som en specifik foranstaltning i de fleste handlings-
planer som led i EU’s naboskabspolitik og vil blive indføjet i de planer, der er til drøftelse.
3. Hjemmelsgrundlag
TEU art. 133.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
5. Formål og indhold
Formålet er at give Kommissionen mandat til at indlede forhandlinger med Middelhavslan-
dene med henblik på at etablere en tvistbilæggelsesmekanisme, der fastlægger effektive og
stringente regelsæt til løsning af handelstvister.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt udbygningen af handelssamarbejdet med Middelhavslandene.
Etableringen af en effektiv tvistbilæggelsesmekanisme, i overensstemmelse med WTO’s re-
gelsæt, vil styrke en mere gnidningsløs samhandel. Regeringens holdning til forslaget er der-
for positiv.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er overvejende opbakning og tilslutning til Kommissionens forslag til forhandlingsman-
dat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.