Europaudvalget 2005-06
2711+2712 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
249948_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
21. februar 2006
Internationalt
2006/4050-767
Suppl. samlenotat til brug for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbin-
delser) den 27.
februar 2006
Dagsordenspunkt 11): Fransk initiativ til ændring af Rådets beslutning 2003/454/EF af
13. juni 2003 om ændring af bilag 12 i de fælles konsulære instrukser og bilag 14a i
Den Fælles Håndbog om visumgebyrer (Schengen visumgebyrer)
Revideret notat.
Resumé:
Frankrig har den 30. september 2005 fremsat forslag om ændring af gebyret for udstedelse
af et Schengen-visum fra 35 til 60 euro. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser. Virkningen af gebyrstigningen skal i Danmark ske i sammenhæng med andre æn-
dringer på det konsulære gebyrområde, således at regeringens skatte- og afgiftsstop over-
holdes. Forslaget er omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggender, men
anses som en videreudvikling af Schengen-reglerne. Inden seks måneder træffer Danmark i
henhold til Protokollen om Danmarks stilling afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre den-
ne afgørelse i sin nationale lovgivning.
1. Baggrund
Frankrig har den 30. september 2005 fremsat forslag til ændring af Rådets beslutning
2003/454/EF af 13. juni 2003 om ændring af bilag 12 i de fælles konsulære instrukser og bi-
lag 14a i Den Fælles Håndbog om visumgebyrer.
Forslaget er fremsat under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 789/2001 af 24. april
2001 om at forbeholde Rådet gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestem-
melser og konkrete procedurer i forbindelse med behandling af visumansøgninger samt til
Rådets forordning (EF) nr. 790/2001 af 24. april 2001 om at forbeholde Rådet gennemførel-
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
249948_0002.png
sesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete procedurer i forbindelse
med grænsekontrol og grænseovervågning, der begge er vedtaget med hjemmel i EF-
traktatens afsnit IV, artikel 62.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i hen-
hold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvor-
vidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter
sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige med-
lemsstater.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) og på møde i det blandede udvalg med delta-
gelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 21. februar 2006
blev sagen drøftet,
i hvilken forbindelse der var enighed om at fortsætte drøftelserne på rådsmødet for generelle
anliggender og eksterne forbindelser den 27. februar 2006 og derefter på embedsmandsni-
veau med henblik på forventet vedtagelse af forslaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) i april 2006.
2. Formål og indhold
Den gældende rådsbeslutning 2003/454/EF fastlægger et fælles visumgebyr blandt Schen-
genlandene på 35 euro til dækning af de administrative udgifter i forbindelse med sagsbe-
handlingen af en visumansøgning. Samme rådsbeslutning forudser ændringer i gebyrets
størrelse med jævne mellemrum.
Der findes at være et behov for en væsentlig forhøjelse af det eksisterende visumgebyr hen-
set til, at det ikke dækker de nuværende omkostninger til visumudstedelsen. Dette har sin
baggrund i de større sikkerhedskrav på ambassader og konsulater efter begivenhederne i
New York i september 2001.
Endvidere forventes gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS) ifølge franske un-
dersøgelser at medføre en merudgift i de administrative omkostninger på op til 20 euro pr.
visum.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
249948_0003.png
Visumgebyret foreslås derfor hævet til 60 euro. Det forventes, at stigningen træder i kraft
den 1. januar 2007.
3. Gældende danske ret og forslagets konsekvenser herfor
Efter de gældende regler udgør visumgebyret 35 euro, og en stigning af gebyret medfører
ikke lovændringer.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, der er begrundet i øgede udgifter i forbindelse med visum-
udstedelse.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De
fleste
øvrige medlemsstater forventes at støtte forslaget.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 10. november 2005.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Ændring af de fælles konsulære instrukser og Den Fælles Håndbog kan kun vedtages i fæl-
lesskab, idet der er tale om fælles arbejdsredskaber i forbindelse med visumudstedelse og
grænsekontrol inden for Schengen-samarbejdet.
9. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En tilknytning til rådsbeslutningen på mellemstatsligt grundlag skønnes ikke at have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Overvejelser om den provenumæssige virkning af en tilknytning til rådsbeslutningen på mel-
lemstatsligt grundlag vil skulle ske i sammenhæng med andre ændringer på det konsulære
gebyrområde og således, at regeringens skatte- og afgiftsstop overholdes.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
249948_0004.png
Forslaget skønnes endvidere hverken at have samfundsøkonomiske, miljømæssige eller for-
brugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
10.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen er tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1. – 2.
december 2005 og
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. februar 2006.
Side 4