Europaudvalget 2005-06
Det Europæiske Råd 23-24/3-06 Bilag 9
Offentligt
260791_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 24. marts 2006
(OR. en)
7775/06
CONCL 1
FØLGESKRIVELSE
fra:
formandskabet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
DEN 23.-24. MARTS 2006 I BRUXELLES
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd den
23.-24. marts 2006 i Bruxelles.
________________________
7775/06
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0002.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
1.
Forud for mødet gav formanden for Europa-Parlamentet, Josep Borrell, en redegørelse, der
blev efterfulgt af en udveksling af synspunkter.
2.
Det Europæiske Råd havde også en udveksling af synspunkter med Jean-Claude Trichet,
formand for Den Europæiske Centralbank, Ernest-Antoine Seillière, formand for Unice, og
Cándido Méndez Rodriguez, formand for ETUC, i nærværelse af formanden for Europa-
Parlamentet.
3.
Det Europæiske Råd hilste den spanske premierministers meddelelse om terroristgruppen
ETA's bebudelse af en permanent våbenhvile velkommen.
o
o
o
DEN RELANCEREDE LISSABON-STRATEGI FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
4.
På baggrund af erfaringerne med fem års gennemførelse af Lissabon-strategien besluttede Det
Europæiske Råd i marts 2005, at der skulle ske en fundamental relancering. Det besluttede at
sætte fokus på prioriteterne vækst og beskæftigelse i overensstemmelse med strategien for
bæredygtig udvikling ved i højere grad at mobilisere alle egnede nationale midler og
fællesskabsmidler. Det besluttede også at gennemføre en ny styringscyklus på grundlag af
partnerskab og ejerskab.
5.
I Hampton Court gav stats- og regeringscheferne en ny politisk impuls til den relancerede
strategi, især ved at understrege, hvordan vores økonomier og samfund kan moderniseres i en
globaliseret verden på grundlag af europæiske værdier.
7775/06
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0003.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
6.
Endelig var den aftale, der blev opnået på Det Europæiske Råds møde i december 2005 om de
finansielle overslag 2007-2013, et vigtigt skridt fremad i bestræbelserne på at give EU midler
til at gennemføre sine politikker, bl.a. dem, der bidrager til en effektiv gennemførelse af den
fornyede Lissabon-strategi. På den baggrund understreger Det Europæiske Råd, at det er
vigtigt, at den nye interinstitutionelle aftale indgås snarest muligt med henblik på at
gennemføre Det Europæiske Råds aftale fra december 2005, og at de nødvendige retsakter
vedtages hurtigt.
7.
Baggrundssituationen i Europa er kendetegnet ved en skærpet konkurrence udefra, en
aldrende befolkning, højere energipriser og nødvendigheden af at garantere
energisikkerheden. Siden slutningen af 2005 har der været et gradvist økonomisk opsving, og
væksten skønnes at ville nærme sig sit potentiale i 2006. EU forventes at skabe seks millioner
nye job i treårsperioden 2005-2007 og således medvirke til at nedbringe arbejdsløsheden fra
dens højdepunkt på 9% i slutningen af 2004 med ca. ét procentpoint i 2007. En yderligere
nedbringelse af arbejdsløsheden, en større produktivitet og en forøgelse af den potentielle
vækst er dog stadig EU's største udfordringer.
8.
En forberedelse af samfundet på en aldrende befolkning og ambitionen om at høste det fulde
udbytte af globaliseringen bliver de to vigtigste drivkræfter i strukturreformerne. Yderligere
strukturreformer er nødvendige for at øge Europas konkurrenceevne og opretholde væksten
og dermed bidrage til at øge levestandarderne og skabe nye job. Samtidig er hensigtsmæssige
makroøkonomiske politikker nøglen til at kunne høste det fulde udbytte af strukturreformerne
i form af vækst og beskæftigelse. Øget tillid hos erhvervsliv og forbrugere vil bidrage til
varigt at bringe væksten op på dens potentielle niveau. En beslutsom finanspolitisk
konsolidering vil yderligere forbedre betingelserne for flere job og vækst.
9.
Det økonomiske opsving giver gode muligheder for aktivt at gennemføre strukturreformer i
overensstemmelse med de nationale reformprogrammer og for øget finanspolitisk
konsolidering i overensstemmelse med den fornyede stabilitets- og vækstpagt. I den
forbindelse er konkrete mål og tidsplaner et nyttigt redskab til at sætte mere fart i
gennemførelsen af de planlagte reformer og opnå bedre resultater inden for vækst og
beskæftigelse.
7775/06
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0004.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
10.
Det Europæiske Råd hilser Kommissionens meddelelse "Fuld fart fremad" velkommen tillige
med Rådets arbejde og alle medlemsstaternes hurtige udarbejdelse af deres nationale
reformprogrammer på grundlag af de integrerede retningslinjer. De nationale
reformprogrammer er tilpasset medlemsstaternes egne behov og specifikke situationer. Det
hilser også fremskridtene med Fællesskabets Lissabon-program velkommen.
11.
Det Europæiske Råd noterer sig den brede enighed i de nationale reformprogrammer om
hovedudfordringerne. Det noterer sig også, at programmerne indeholder et væld af lovende
politikker, som medlemsstaterne skal orientere hinanden om og lære af. Det Europæiske Råd
noterer sig dog samtidig, at Kommissionen mener, at nogle af programmerne kunne indeholde
mere specifikke mål og tidsplaner, og at de også kunne være mere detaljerede med hensyn til
konkurrence og fjernelse af hindringer for markedsadgang. Der bør medtages flere
oplysninger om budgetaspekterne af de planlagte reformer.
12.
Medlemsstaterne har gjort en reel indsats for at inddrage de nationale parlamenter og
repræsentanter for regionale og lokale myndigheder samt arbejdsmarkedets parter og andre
interessenter fra civilsamfundet i udformningen af de nationale programmer. Det Europæiske
Råd hilser også de initiativer velkommen, som Europa-Parlamentet, Regionsudvalget og Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg har taget med henblik på at øge ejerskabet på
fællesskabsplan. Det tilskynder Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget til at fortsætte deres arbejde og anmoder dem om at aflægge sammenfattende
rapporter til støtte for partnerskabet for vækst og beskæftigelse i begyndelsen af 2008.
13.
De europæiske borgere må inddrages mere aktivt i processen, for at de bedre skal kunne
forstå, hvordan hurtigt og korrekt gennemførte reformer vil bidrage til en større og mere
ligeligt fordelt velstand. Et effektivt fornyet partnerskab for vækst og beskæftigelse vil kræve
et aktivt bidrag og ansvar fra arbejdsmarkedets parter. I den forbindelse vil det fælles flerårige
arbejdsprogram, som de vedtog for nylig, blive et værdifuldt instrument. Det Europæiske Råd
hilser det velkommen, at det finske formandskab vil holde et socialt trepartstopmøde.
7775/06
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0005.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
14.
Det Europæiske Råd anerkender den særlige betydning af styrkede strukturreformer i
medlemsstaterne i euroområdet og understreger nødvendigheden af en effektiv
politikkoordinering inden for dette område, bl.a. som en forudsætning for mere effektivt at
kunne tackle en asymetrisk økonomisk udvikling i den monetære union.
15.
Nu, hvor de nationale reformprogrammer er på plads, er det vigtigt at opretholde momentum
ved at sikre en effektiv, hurtig og omfattende gennemførelse og om nødvendigt en styrkelse af
de foranstaltninger, der er fastsat i de nationale reformprogrammer, i overensstemmelse med
de rammer, procedurer og rapporteringsforpligtelser, som Det Europæiske Råd fastlagde i
marts 2005, og de retningslinjer, der blev vedtaget i juni 2005. Det Europæiske Råd
anmoder derfor medlemsstaterne om at aflægge rapport i efteråret 2006 om de
foranstaltninger, der er truffet for at gennemføre deres nationale reformprogrammer i
henhold til deres prioriteter, under behørig hensyntagen til Kommissionens og Rådets
evaluering i forbindelse med den multilaterale overvågning og de aftalte prioriterede
tiltag, der er nævnt nedenfor, og tage hensyn til de nationale reformprogrammer, når de
udarbejder forslag til deres nationale strategiske referencerammer for samhørighed
opfordrer Rådet, Kommissionen og medlemsstaterne til at tilrettelægge
erfaringsudvekslingen på en praktisk måde og Kommissionen til i sin rapport med
henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007 om fremskridtene hen imod
gennemførelsen af de nationale reformprogrammer at lægge særlig vægt på de
prioriterede tiltag og foreslå eventuelle yderligere foranstaltninger, der måtte være
påkrævede.
16.
Det Europæiske Råd bekræfter, at de integrerede retningslinjer 2005-2008 for vækst og
beskæftigelse fortsat gælder. Inden for denne ramme er det enigt om
specifikke områder for prioriterede tiltag
vedrørende investeringer i viden og
innovation, erhvervspotentiale, især for SMV'er, og beskæftigelse for prioriterede
kategorier (se del I) samt fastlæggelse af en
energipolitik for Europa
(se del II)
foranstaltninger, der skal træffes på alle områder for at
opretholde momentum
under
alle søjler i partnerskabet for vækst og beskæftigelse (se del III).
7775/06
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0006.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
DEL I
SPECIFIKKE OMRÅDER FOR PRIORITEREDE TILTAG
17.
Det Europæiske Råd er enigt om følgende specifikke områder for prioriterede tiltag, der skal
gennemføres inden udgangen af 2007 som led i det fornyede partnerskab for vækst og
beskæftigelse.
a)
Øgede investeringer i viden og innovation
18.
I betragtning af betydningen af FoU for den fremtidige vækst og for løsningerne på mange af
de problemer, som vort samfund står over for i dag, gentager Det Europæiske Råd tilsagnene
fra Barcelona, hilser de fremskridt velkommen, der er gjort med fastsættelse af specifikke
nationale mål, og opfordrer alle medlemsstaterne til at fremme politikker og tiltag, der tager
sigte på at nå det fastsatte samlede 3%-mål inden udgangen af 2010 under hensyntagen til
medlemsstaternes forskellige udgangspunkter (se bilag I). For at skaffe flere og bedre midler
til forskning og innovation bør medlemsstaterne fokusere deres offentlige udgifter mere på
forskning og innovation og fremme FoU i den private sektor, navnlig ved at forbedre deres
udvalg af støtteinstrumenter.
19.
Det Europæiske Råd opfordrer til en hurtig vedtagelse af
syvende rammeprogram
for
forskning og udvikling samt af det nye program for konkurrenceevne og innovation. Det
opfordrer til en hurtig oprettelse af Det Europæiske Forskningsråd på grundlag af kriterier, der
tager sigte på yderligere at højne kvaliteten i Europas bedste forskningsgrupper. Tiltagene i
henhold til forskningsrammeprogrammet bør koordineres bedre med andre europæiske og
nationale tiltag for at fremme offentlig-private partnerskaber, bl.a. mellemstatslige initiativer
som Eureka.
20.
Det Europæiske Råd opfordrer Den Europæiske Investeringsbank til at støtte innovation og
styrke sin indsats inden for FoU gennem en finansieringsfacilitet for risikodeling, der skal
etableres hurtigst muligt. Det Europæiske Råd forventer, at de nye finansielle instrumenter,
der bygger på EIB/EU-samfinansiering i perioden op til 2013, og en inddragelse af den
private sektor vil mobilisere op til 30 mia. EUR i venturekapital og garanterede banklån.
7775/06
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0007.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
21.
Et
dynamisk miljø
bør fremmes ved at skabe attraktive klynger. Medlemsstaterne opfordres
til at skabe ét fælles åbent og konkurrencepræget europæisk arbejdsmarked for forskere, bl.a.
ved at overvinde de sidste hindringer for geografisk og tværsektoriel mobilitet og ved at
forbedre beskæftigelsesmulighederne og arbejdsforholdene for forskere samt ved at tiltrække
unge forskertalenter til forskerjob. Samarbejdet og teknologioverførslen mellem offentlig
forskning og erhvervsliv bør styrkes, både inden for og på tværs af landegrænserne, og der bør
ligeledes skabes vilkår for placering af forskere i erhvervslivet.
22.
Der kan opnås en bred tilgang til innovationspolitik ved at støtte markederne for innovative
varer og tjenesteydelser og topkvalitet i forskningen inden for ny teknologi, herunder
informations- og kommunikationsteknologi (ikt) samt miljøinnovation. Dette ville bl.a.
indebære, at man identificerer den bedste praksis i innovationspolitikkerne, der vil have det
største potentiale for at skabe en reel værditilvækst og øge produktiviteten. Forbindelserne
mellem FoU, innovationssystemer og erhvervsmiljø bør desuden styrkes for at forbedre
effektiviteten i innovationsprocessen og afkorte den tid, det tager for innovationer at modnes
og blive omsat til kommercielle produkter og tjenesteydelser. Det Europæiske Råd efterlyser
på den baggrund en bredt funderet innovationsstrategi for Europa, der omsætter investeringer
i viden til produkter og tjenesteydelser. I den forbindelse noterer Det Europæiske Råd sig
betydningen af Aho-rapporten om skabelse af et innovativt Europa og opfordrer
Kommissionen til at vurdere anbefalingerne deri og det kommende formandskab til at aflægge
situationsrapport inden udgangen af 2006.
23.
Uddannelse og erhvervsuddannelse
er kritiske faktorer i udviklingen af EU's langsigtede
potentiale for såvel konkurrenceevne som social sammenhængskraft. En indsats for
topkvalitet og innovation på alle niveauer inden for uddannelse og erhvervsuddannelse, især
gennem bedre forbindelser mellem højere uddannelse, forskning og virksomheder, er
afgørende. Der må også sættes mere fart i reformerne for at sikre uddannelsessystemer af høj
kvalitet, der er både effektive og retfærdige. Nationale strategier for livslang læring - i
stigende grad bistået på fællesskabsniveau af uddannelsesprogrammer som f.eks. Erasmus og
Leonardo - skal give alle borgere de kompetencer og kvalifikationer, de har brug for. For at
støtte større mobilitet og et effektivt arbejdsmarked må der også gøres fremskridt med en
europæisk referenceramme for kvalifikationer.
7775/06
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0008.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
24.
Investeringer i uddannelse og erhvervsuddannelse
giver et stort udbytte, der klart opvejer
omkostningerne og rækker langt videre end 2010. De skal målrettes mod områder, hvor det
økonomiske udbytte og de sociale resultater er store. Uddannelse og erhvervsuddannelse skal
indtage en central plads på Lissabon-reformdagsordenen, og i den forbindelse bliver
programmet for livslang læring 2007-2013 af afgørende betydning. Det Europæiske Råd
opfordrer medlemsstaterne til i overensstemmelse med deres nationale praksis at lette
universiteternes adgang til supplerende midler, herunder private midler, og fjerne hindringer
for offentlig-private partnerskaber med virksomheder. Det understreger endvidere den
afgørende rolle, som universiteterne og deres forskningspersonale spiller i udbredelsen og
overførslen af forskningsresultater til erhvervslivet og dermed nødvendigheden af at udvikle
de berørte personers lederevner og kompetencer. Det Europæiske Råd ser frem til
Kommissionens rapport om højere uddannelse, der især skal omhandle trekanten uddannelse-
forskning-innovation og forbindelserne mellem universiteterne og erhvervslivet.
25.
Det Europæiske Råd noterer sig betydningen af Kommissionens meddelelse om Det
Europæiske Teknologiske Institut og vil se nærmere på idéerne for sammen med andre tiltag
at forbedre netværksaktivitet og synergier mellem førende forsknings- og innovationssamfund
i Europa. Det Europæiske Råd anerkender, at et europæisk teknologisk institut - baseret på et
netværk i topklasse, der er åbent for alle medlemsstater - bliver et vigtigt skridt i retning af at
udfylde den nuværende kløft mellem højere uddannelse, forskning og innovation sammen
med andre tiltag, der forbedrer netværksaktiviteter og synergier mellem førende forsknings-
og innovationssamfund i Europa. Det Europæiske Forskningsråd bør spille en ledende rolle i
den forbindelse. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at fremsætte et forslag om
de videre skridt inden midten af juni 2006.
7775/06
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0009.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
b)
Frigørelse af erhvervslivets, navnlig SMV'ernes, potentiale
26.
Der er bred enighed om den overordnede betydning af et stærkt og konkurrencedygtigt
industrielt grundlag i Europa og dermed om behovet for et moderne og sammenhængende
koncept for fremstillingsindustrien i EU. Det Europæiske Råd understreger vigtigheden af at
opnå den rette balance mellem horisontale og sektormæssige tilgange og gør opmærksom på,
at det er nødvendigt at forbedre politikkernes konsistens for i større omfang at kunne udnytte
mulige synergier. Det Europæiske Råd opfordrer medlemsstaterne til proaktivt at udvikle
nationale strategier og gennemføre foranstaltninger, der fremmer konkurrenceevne,
innovation og produktivitet, gennem politikker, der tager hensyn til den sociale dimension og
den enkeltes behov i forbindelse med internationaliseringsprocessen og strukturændringerne.
27.
Det Europæiske Råd erkender, at det er af største betydning at skabe et gunstigere
erhvervsmiljø, især for små og mellemstore virksomheder (SMV'er), der udgør rygraden i
Europas økonomi. På fællesskabsplan er der gjort store fremskridt, især takket være
Kommissionens grundige og afbalancerede konsekvensvurderinger af nye forslag og den
styrkede konkurrencedimension heri samt det rullende program for forenkling. For at supplere
dette på nationalt plan opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne til at omsætte,
håndhæve og fuldt ud gennemføre fællesskabslovgivningen, så forbrugere, arbejdstagere og
erhvervsliv kan nyde godt af det indre markeds fordele.
28.
SMV'erne spiller en afgørende rolle for skabelsen af mere vækst og bedre job i Europa. Der
må udformes omfattende politikker til støtte for alle typer SMV'er og lovgivningsmæssige
rammer, der er enkle, gennemsigtige og lette at anvende. "Tænk småt først"-princippet skal
anvendes systematisk og gøres til det ledende princip i al relevant lovgivning på såvel
fællesskabsplan som nationalt plan. Det Europæiske Råd anmoder derfor Kommissionen om
at foreslå specifikke bestemmelser, der skal fremme vækst og udvikling i SMV'er, såsom
længere overgangsperioder, lavere gebyrer, forenklede rapporteringskrav og undtagelser. Det
Europæiske Råd forventer også, at Kommissionen hjælper medlemsstaterne yderligere med at
tilpasse deres politikker for SMV'er og fremmer dialogen med alle interessenter.
7775/06
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0010.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
29.
Kommissionen anmodes om at gå i gang med at måle administrative omkostninger i
forbindelse med EU-bestemmelser på specifikke områder og lægge særlig vægt på SMV'er og
identificere, hvilke omkostninger der følger direkte af EU-lovgivningen, og hvilke der følger
af medlemsstaternes forskellige omsættelse af EU-bestemmelser til national ret. Dette arbejde
skal koordineres med igangværende nationale initiativer. På grundlag heraf anmodes
Kommissionen om at undersøge mulighederne for at fastsætte målelige mål i specifikke
sektorer for nedbringelsen af de administrative byrder og aflægge rapport til Rådet om de
fremskridt, der er gjort, inden udgangen af 2006. Det Europæiske Råd hilser Kommissionens
tilsagn om yderligere at mindske den statistiske byrde for SMV'er velkommen.
30.
Medlemsstaterne bør inden udgangen af 2007 indføre en étstedsordning (one-stop-shop) eller
ordninger med tilsvarende virkning for hurtig og enkel oprettelse af et selskab.
Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger til at reducere gennemsnitstiden for
oprettelse af en virksomhed, især en SMV, væsentligt, og målet skal være at kunne gøre dette
på en uge hvor som helst i EU inden udgangen af 2007. Oprettelsesgebyrerne bør være så lave
som muligt, og ansættelsen af den første medarbejder bør kun indebære henvendelse ét sted i
den offentlige administration.
31.
Europa har brug for flere iværksættere, der har de rette kompetencer til at konkurrere på
markederne. Det Europæiske Råd understreger derfor, at der skal skabes et generelt positivt
iværksætterklima og egnede rammer, der letter og fremmer iværksætterkulturen, og opfordrer
derfor medlemsstaterne til at styrke deres respektive foranstaltninger, bl.a. ved tilbud om
iværksætteruddannelse på det passende uddannelsesniveau. Kommunikation og medier samt
den kreative industri generelt kan også spille en vigtig rolle i indsatsen for at fremme iværk-
sætterkulturen og tilskynde folk til at vælge denne karriere. Desuden bør foranstaltninger, der
skal forbedre erhvervsklimaet for SMV'er og få flere, især kvinder og unge, til at blive
iværksættere, også udtrykkeligt nævnes i de nationale reformprogrammer og i rapporterne.
7775/06
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0011.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
32.
Et fuldt integreret finansmarked og tilstrækkelig adgang til finansiering er afgørende for små
og mellemstore virksomheders vækst. Hvis der ikke gøres noget, vil manglende finansiering
fortsat være en hindring for innovation i SMV'er. På fællesskabsplan skal der stilles midler til
rådighed via de finansielle instrumenter under de kommende fællesskabsprogrammer, navnlig
syvende forskningsrammeprogram og programmet for konkurrenceevne og innovation.
Herudover opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne til at udnytte strukturfondenes
potentiale fuldt ud ved hjælp af traditionelle og nye finansieringsinstrumenter, bl.a. Jeremie.
Desuden fortjener SMV'ernes potentiale med hensyn til intellektuelle ejendomsrettigheder
større opmærksomhed. Endvidere vil SMV'ernes markedsadgang blive forbedret, hvis de får
lettere adgang til markederne for offentlige indkøb og standardisering, og hvis deres
internationalisering støttes.
33.
Det Europæiske Råd hilser det velkomment, at Kommissionen har fuld forståelse for, at man
er nødt til at overveje at ændre gældende statsstøtteregler af relevans for SMV'er og til at
forenkle de administrative procedurer, bl.a. ved at indrømme mere omfattende
gruppefritagelser, og samtidig fortsat tilstræbe mindre og i højere grad målrettet statsstøtte. I
den forbindelse noterer det sig mulighederne for investerings- og beskæftigelsesstøtte på op til
15 mio. EUR for SMV'er uden krav om anmeldelse. Det hilser det også velkomment, at
Kommissionen agter at undersøge muligheden for at fordoble beløbet for de minimis-loftet
under fuld hensyntagen til de igangværende konsultationer og i overensstemmelse med
traktaten og nuværende retspraksis. Mere generelt mener det, at revisionen af statsstøtten
burde fremme et højere investeringsniveau i Europa og gøre Europa attraktivt for fremtidige
investeringer under hensyntagen til de eksterne aspekter af konkurrenceevnen.
c)
Øgede beskæftigelsesmuligheder for prioriterede kategorier
34.
Øget beskæftigelse i Europa er fortsat en af topprioriteterne for reformer. De
arbejdsmarkedsreformer, der er gennemført i de senere år, er begyndt at bære frugt. Et centralt
mål er at øge arbejdsmarkedsdeltagelsen, især for unge, kvinder, ældre arbejdstagere,
handicappede samt lovlige migranter og mindretal. For at nå dette mål bør der arbejdes tæt
sammen med arbejdsmarkedets parter.
7775/06
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0012.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
35.
For at udnytte de forbedrede økonomiske udsigter i Europa til at få skabt flere og bedre job
skal der nu gøres en større indsats for at gennemføre den europæiske beskæftigelsesstrategi og
de tre prioriterede indsatsområder, nemlig at få flere personer i beskæftigelse og beholde dem
på arbejdsmarkedet, at øge arbejdskraftudbuddet og modernisere de sociale
beskyttelsessystemer, at forbedre arbejdstagernes og virksomhedernes omstillingsevne og øge
investeringerne i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og kompetencer. Bedre
tilrettelæggelse af arbejdet, kvalitet i arbejdslivet og en løbende ajourføring af arbejdstagernes
kvalifikationer er faktorer, der bør analyseres med henblik på at øge arbejdsproduktiviteten.
36.
På baggrund af det gradvise økonomiske opsving, der er i gang, er der behov for yderligere
aktive foranstaltninger for at øge den europæiske beskæftigelse med mindst to millioner job
om året frem til 2010 som endnu et skridt hen imod beskæftigelsesmålene i partnerskabet for
vækst og beskæftigelse.
37.
Det Europæiske Råd opfordrer medlemsstaterne til
at udarbejde en livscyklustilgang til arbejde, der fremmer korte ledighedsperioder
arbejdslivet igennem og fører til en stigning i det samlede antal arbejdstimer i
økonomien og til mere effektive investeringer i menneskelig kapital
at foretage et skift i retning af aktive og forebyggende politikker, der tilskynder og
hjælper folk til at finde lønnet beskæftigelse
at fokusere mere på foranstaltninger for lavtkvalificerede og -lønnede, især dem, der
befinder sig i arbejdsmarkedets udkant.
38.
Det haster med at forbedre situationen for unge på arbejdsmarkedet og nedbringe
ungdomsarbejdsløsheden betydeligt. Det Europæiske Råd understreger derfor, at der i
overensstemmelse med det fastsatte mål for 2010 bør gøres en øget indsats for at få antallet af
unge, der forlader skolen tidligt, ned på 10% og sikre, at mindst 85% af alle 22-årige har
gennemført en ungdomsuddannelse. Alle unge, der er gået ud af skolen og er arbejdsløse, bør
tilbydes et job, en læreplads, mere uddannelse eller et andet tiltag, der giver
jobkvalifikationer, inden for seks måneder inden udgangen af 2007 og inden for fire måneder
inden udgangen af 2010.
7775/06
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0013.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
39.
Det Europæiske Råd understreger, at der skal iværksættes strategier for aktiv aldring for at
gøre det mere attraktivt for ældre arbejdstagere at blive længere i arbejde. I den forbindelse
bør man overveje incitamenter til at forlænge arbejdslivet, gradvis tilbagetrækning,
deltidsarbejde, større kvalitet i arbejdet og målrettede incitamenter, der skal sikre, at antallet
af ældre arbejdstagere, der deltager i uddannelse, stiger hurtigere end andelen af den samlede
arbejdsstyrke.
40.
Det Europæiske Råd anerkender, at ligestillingspolitikker er afgørende for økonomisk vækst,
velstand og konkurrenceevne, og understreger, at tiden er inde til at give et bindende tilsagn
på europæisk plan om at gennemføre politikker til fremme af kvinders beskæftigelse og en
bedre balance mellem arbejde og privatliv. Med henblik herpå godkender Det Europæiske
Råd den europæiske ligestillingspagt (se bilag II) og er enigt om, at der skal sikres større
adgang til børnepasning af kvalitet i overensstemmelse med medlemsstaternes egne nationale
mål.
41.
Det Europæiske Råd understreger, at de nationale reformprogrammer mere systematisk skal
indeholde overordnede politiske strategier til forbedring af arbejdstagernes og
virksomhedernes omstillingsevne. I den forbindelse anmoder Det Europæiske Råd
medlemsstaterne om at lægge særlig vægt på hovedudfordringen "flexicurity" (balance
mellem fleksibilitet og sikkerhed): Europa skal udnytte den positive sammenhæng mellem
konkurrenceevne, beskæftigelse og social sikkerhed. Derfor anmodes medlemsstaterne om i
overensstemmelse med deres individuelle arbejdsmarkedsforhold at gennemføre reformer af
arbejdsmarkeds- og socialpolitikkerne med en integreret flexicurity-tilgang, der er tilpasset de
specifikke institutionelle miljøer og tager hensyn til segmenteringen af arbejdsmarkedet.
Kommissionen vil i den forbindelse sammen med medlemsstaterne og arbejdsmarkedets
parter undersøge mulighederne for at udarbejde et sæt fælles principper for flexicurity. Disse
principper kunne tjene som rettesnor for mere åbne og tilpasningsdygtige arbejdsmarkeder og
mere produktive arbejdspladser.
42.
Det noterer sig i den forbindelse også Kommissionens forslag om at oprette en europæisk
globaliseringstilpasningsfond, der er tilgængelig for alle medlemsstater og skal tilbyde
yderligere støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget som følge af større
strukturændringer i verdenshandelsmønstrene, og hjælpe dem med deres omskoling og
jobsøgning, og anmoder Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen om at træffe passende
foranstaltninger, således at fonden kan blive operationel snarest muligt, helst pr. 1. januar
2007.
7775/06
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0014.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
DEL II
EN ENERGIPOLITIK FOR EUROPA
43.
Det Europæiske Råd noterer sig, at Europa står over for en række udfordringer på
energiområdet: den nuværende vanskelige situation på olie- og gasmarkedet, den stigende
importafhængighed og den hidtil begrænsede diversificering, høje og svingende energipriser,
en voksende global energiefterspørgsel, sikkerhedsrisici for såvel producent- og transitlande
som transportruter, de stadig mere truende klimaændringer, langsomme fremskridt med
energieffektivitet og anvendelse af vedvarende energi, behovet for større åbenhed på
energimarkederne og yderligere integrering og sammenkobling af de nationale
energimarkeder, nu hvor liberaliseringen af energimarkedet næsten er fuldført (juli 2007),
samt den begrænsede samordning mellem energiaktørerne, samtidig med at der kræves store
investeringer i energiinfrastrukturer. Det vil have en direkte indvirkning på EU's miljø,
beskæftigelse og vækstpotentiale, hvis disse udfordringer ikke tages op.
44.
På baggrund af disse udfordringer og på grundlag af Kommissionens velformulerede grønbog
"En europæisk strategi for en sikker, konkurrencedygtig og bæredygtig energi" samt bidraget
fra Rådet opfordrer Det Europæiske Råd til, at der arbejdes på en energipolitik for Europa, der
tager sigte på en effektiv fællesskabspolitik, sammenhæng mellem medlemsstaterne og
overensstemmelse mellem foranstaltningerne på de forskellige politikområder samt en
afbalanceret opfyldelse af de tre mål om forsyningssikkerhed, konkurrenceevne og
miljømæssig bæredygtighed.
45.
Det Europæiske Råd understreger, at energipolitikken for at opnå denne overensstemmelse i
både de interne og de eksterne EU-politikker skal opfylde krav fra mange politikområder.
Som led i en vækststrategi og gennem åbne og konkurrenceprægede markeder fremmer den
investering, teknologisk udvikling og inden- og udenrigshandel. Den er stærkt knyttet til
miljøpolitikken og nært forbundet med beskæftigelse, regionalpolitik og især transportpolitik.
Desuden får udenrigs- og udviklingspolitiske aspekter stadig større betydning i arbejdet for at
fremme de energipolitiske målsætninger sammen med andre lande. Derfor efterlyser Det
Europæiske Råd en bedre samordning mellem de relevante rådssammensætninger og
opfordrer Europa-Kommissionen til at tage hensyn til principperne om bedre regulering, når
den forbereder nye tiltag.
7775/06
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0015.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
46.
Denne energipolitik for Europa skal udvikles med tilstrækkelig viden om og forståelse for
medlemsstaternes behov og politikker under hensyntagen til energisektorens strategiske rolle.
Den skal derfor baseres på fælles perspektiver for udbud og efterspørgsel på lang sigt og en
objektiv, gennemsigtig vurdering af fordele og ulemper ved alle energikilder og skal på en
afbalanceret måde bidrage til de tre hovedmålsætninger, nemlig
a)
Forøgelse af forsyningssikkerheden gennem
udvikling af en fælles ekstern politisk tilgang til støtte for de energipolitiske
målsætninger og fremme af energidialoger mellem EU og dets medlemsstater på
den ene side og deres vigtigste partnere på den anden side, uanset om disse er
producent-, transit- eller forbrugerlande, i synergi med relevante internationale
organisationer
intensiveret diversificering med hensyn til såvel eksterne som interne kilder,
leverandører og transportruter, understøttet af investeringer i den nødvendige
infrastruktur, herunder LNG-faciliteter
sikring af fælles operationelle tilgange til krisesituationer i en ånd af solidaritet og
under hensyntagen til subsidiaritetsprincippet
b)
Sikring af de europæiske økonomiers konkurrenceevne og af en økonomisk
overkommelig energiforsyning til gavn for både erhvervsliv og forbrugere i en stabil
retlig ramme gennem
samarbejde med medlemsstaterne om en afslutning af åbningen af det indre
marked for elektricitet og gas for alle forbrugere inden midten af 2007 og samtidig
acceptere de særlige forhold i nogle små og isolerede medlemsstater
en fuldstændig, effektiv og gennemsigtig gennemførelse af lovgivningen om det
indre marked, der også bør spille en vigtig rolle for forsyningssikkerheden
fremme af en tilgang til nabolande, der svarer til tilgangen i det indre
energimarked, og forbedring af samordningen mellem energimyndighederne og af
den rolle, de spiller
7775/06
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0016.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
fremskyndet udbygning af det regionale energisamarbejde inden for EU, samtidig
med at integrationen af regionale markeder i EU's indre marked og
videreudviklingen af dette marked lettes, idet indsatsen navnlig koncentreres om
de lande og regioner, der i vid udstrækning er isoleret fra EU's energimarked
fremme af en hurtig og sammenhængende udvikling af oplagring og infrastruktur,
især af gas- og elektricitetssammenkoblinger med et mål på mindst 10% af
medlemsstaternes installerede produktionskapacitet for så vidt angår elektricitet,
idet finansieringsbehovene hovedsagelig skal dækkes af de berørte virksomheder,
som det blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i Barcelona i 2002
revision af de gældende direktiver og retsregler for at fremskynde de administra-
tive godkendelsesprocedurer for investeringsprojekter og udvikle
lovgivningsmæssige rammer, der i højere grad fremmer sådanne projekter
c)
Fremme af miljømæssig bæredygtighed gennem
styrkelse af EU's lederskab ved at vedtage en ambitiøs og realistisk handlingsplan
for energieffektivitet under hensyn til EU's energibesparelsespotentiale på 20%
inden 2020 som anslået af Kommissionen og under hensyntagen til de
foranstaltninger, som medlemsstaterne allerede har gennemført
styrkelse af EU's lederskab gennem videreudvikling af vedvarende energi i hele
EU (køreplan) på grundlag af en analyse fra Kommissionen af, hvordan de
nuværende mål (2010) kan nås, og hvordan den nuværende indsats på en
omkostningseffektiv måde kan opretholdes på lang sigt, f. eks. ved at overveje at
øge den vedvarende energis andel inden 2015 med et mål på 15%, og ved at
overveje et mål på 8% for biobrændsels andel samt udvikling af en strategi på
mellemlang og lang sigt med henblik på at reducere EU's afhængighed af
energiimport på en måde, der opfylder målene i strategien for vækst og
beskæftigelse
gennemførelse af handlingsplanen for biomasse
7775/06
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0017.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
afslutning af revisionen af EU's emissionshandelsordning som et instrument til at
nå klimaændringsmålene på en omkostningseffektiv måde, der giver investorerne
sikkerhed på mellemlang og lang sigt, og vurdering af forskellige sektorers
potentiale i forbindelse med disse mål som led i udviklingen af en EU-strategi på
mellemlang og lang sigt til bekæmpelse af klimaændringer
passende støtte fra medlemsstaternes og Fællesskabets FUD-instrumenter til
energieffektivitet, bæredygtig energi og lavemissionsteknologi.
47.
Energipolitikken for Europa skal ske ved opfyldelsen af disse hovedmålsætninger:
gennemsigtighed og ikke-forskelsbehandling på markederne
overensstemmelse med konkurrencereglerne
overensstemmelse med forpligtelserne til offentlig tjeneste
fuld respekt for medlemsstaternes suverænitet over primære energikilder og valg af
energimix.
48.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen og den højtstående repræsentant til at arbejde
tæt sammen om det vigtige spørgsmål om eksterne energiforbindelser og give input til en EU-
strategi, der kan drøftes på Det Europæiske Råds næste møde.
49.
Det Europæiske Råd hilser det velkomment, at Kommissionen fra 2007 agter regelmæssigt at
forelægge en strategisk energiredegørelse, der navnlig omhandler de målsætninger og tiltag,
der er nødvendige for en ekstern energipolitik på mellemlang og lang sigt. Medlemsstaterne
kan ved denne lejlighed aflægge rapport om foranstaltninger af europæisk interesse. De
forberedende drøftelser bør finde sted i slutningen af 2006.
50.
Bilag III indeholder en række mulige tiltag, der vil kunne bidrage til ovennævnte
målsætninger. Afgørelserne om nye tiltag bør træffes i synergi med det arbejde, der udføres af
de eksisterende internationale institutioner, fora, mekanismer eller processer. På baggrund
heraf opfordrer Det Europæiske Råd Kommissionen og Rådet til at forberede en række tiltag
med en klar tidsplan, således at der kan vedtages en prioriteret handlingsplan på Det
Europæiske Råds forårsmøde i 2007.
7775/06
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0018.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
51.
På baggrund af de presserende udfordringer, der skal tages op, opfordrer Det Europæiske Råd
Kommissionen til at begynde med følgende foranstaltninger:
forelæggelse af en handlingsplan for energieffektivitet senest i midten af 2006
gennemførelse af handlingsplanen for biomasse
opstilling af en plan for prioriterede sammenkoblinger og lettere gennemførelse af
prioriterede infrastrukturprojekter, der bidrager til diversificering af forsyningerne og
integration af de regionale markeder i EU's indre marked, idet de berørte virksomheder
skal spille en primær rolle
effektivisering af dialogen mellem EU og Rusland, herunder med hensyn til ratifikation
af energichartret og indgåelse af transitprotokollen under Ruslands G8-formandskab
udvikling af en strategi for udbredelse til nabolande af tilgangen i det indre
energimarked
sikring af en passende prioritering af energi i syvende rammeprogram
iværksættelse af analysen af udbuds- og efterspørgselsperspektiverne på lang sigt
skabelse af større åbenhed på energimarkedet, navnlig med hensyn til oplysninger om
gasoplagringskapaciteter og olielagre.
7775/06
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0019.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
DEL III
OPRETHOLDELSE AF MOMENTUM PÅ ALLE OMRÅDER
a)
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser
52.
I øjeblikket har 12 EU-medlemsstater uforholdsmæssigt store underskud, og gælden er på
over 60% af BNP i flere medlemsstater. På den baggrund opfordrer Det Europæiske Råd
medlemsstaterne til at benytte det igangværende økonomiske opsving til at foretage en
finanspolitisk konsolidering i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten. I forbindelse
med det igangværende opsving bør medlemsstaterne gøre hurtige fremskridt hen imod deres
mellemfristede mål, og de medlemsstater, der har uforholdsmæssigt store underskud, bør
gennemføre en mere ambitiøs finanspolitisk konsolidering for at bringe disse underskud til
ophør hurtigst muligt.
53.
Der er behov for yderligere gennemgribende reformer i mange medlemsstater for at gøre
deres velfærdssystemer mere holdbare og imødegå de økonomiske og budgetmæssige følger
af befolkningens aldring. I den forbindelse hilser Det Europæiske Råd rapporten om
konsekvenserne af befolkningens aldring for de offentlige udgifter velkommen og bekræfter
på ny den trestrengede strategi, hvorefter den offentlige gæld skal mindskes,
beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten øges og pensions- og sundhedssystemerne
reformeres. Foranstaltninger, der modvirker tidlig tilbagetrækning fra arbejdsstyrken eller
reducerer pensionsudgifterne, bør fremmes. Desuden opfordrer Det Europæiske Råd
Kommissionen til inden udgangen af 2006 at foretage en generel vurdering af de offentlige
finansers holdbarhed i medlemsstaterne inden for den ramme, der er aftalt i fællesskab, som
Rådet efterfølgende skal drøfte.
54.
Det Europæiske Råd understreger, at det er nødvendigt at sikre større efficiens og effektivitet i
de offentlige udgifter og skatter for at forbedre de offentlige finansers kvalitet og støtte vækst-
og beskæftigelsesfremmende aktiviteter i overensstemmelse med prioriteterne i partnerskabet
for vækst og beskæftigelse.
7775/06
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0020.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
55.
Monetær integration skaber større afsmittende virkninger blandt medlemmerne. Medlemskab
af euroområdet begunstiger i særlig grad en effektiv politiksamordning med henblik på at
sikre budgetdisciplin og fleksibilitet til imødegåelse af asymmetriske chok og på at videreføre
den strukturtilpasning, der er nødvendig som reaktion på forskellige tendenser med hensyn til
konkurrenceevne. I den henseende er yderligere finanspolitisk konsolidering og forstærkede
strukturreformer på markederne for varer, tjenesteydelser, arbejdskraft og fast ejendom af
særlig vigtighed i euroområdets medlemsstater og kræver en effektiv politiksamordning inden
for dette område.
b)
Virkeliggørelse af det indre marked og fremme af investeringer
56.
Udvidelsen og uddybningen af det indre marked er et centralt element i indsatsen for at nå den
fornyede strategis mål. Det Europæiske Råd opfordrer derfor til følgende:
der skal opnås endelig enighed om Reach-pakken inden udgangen af 2006 og - hvis der
kan opnås enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet ved førstebehandlingen - om
den nært tilknyttede forordning om klassificering og mærkning af farlige stoffer og
blandinger
der skal færdiggøres en effektiv retlig ramme i EU og på internationalt plan til
beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
der skal gøres yderligere fremskridt med at forenkle og modernisere moms- og
toldsystemet
et fuldt integreret og velfungerende finansmarked og bedre adgang til finansiering skal
fremmes, især ved gennemførelse af foranstaltningerne i handlingsplanen for finansielle
tjenesteydelser og Kommissionens arbejdsprogram, som er skitseret i hvidbogen om
politikken for finansielle tjenesteydelser (2005-2010), fremskridt med clearing og
afvikling af værdipapirtransaktioner, oprettelse af et fælles betalingsområde i EU,
styrkelse af rammen for grænseoverskridende finanssektortilsyn og krisestyring samt
gensidig anerkendelse af revisionsstandarder med USA.
7775/06
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0021.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
57.
Det Europæiske Råd erindrer om sine konklusioner fra marts 2005 samt konklusionerne fra
Rådet (konkurrenceevne) den 13. marts 2006 og fremhæver, at det indre marked for
tjenesteydelser skal gøres fuldt funktionsdygtigt, samtidig med at den europæiske sociale
model bevares, ved at sikre bred enighed om servicedirektivet. Det Europæiske Råd hilser
Europa-Parlamentets afstemning velkommen og ser frem til Kommissionens ændrede forslag.
Det Europæiske Råd noterer sig, at Kommissionen agter i vid udstrækning at basere det
ændrede forslag på resultatet af Europa-Parlamentets førstebehandling, og udtrykker håb om,
at institutionerne hurtigt vil kunne afslutte lovgivningsprocessen.
58.
Det Europæiske Råd hilser det velkomment, at Kommissionen har fremlagt en meddelelse
om, hvordan overgangsordningerne for fri bevægelighed har fungeret, og noterer sig
evalueringen deri. På den baggrund og i lyset af erfaringerne underretter medlemsstaterne
derfor Kommissionen om deres hensigter i overensstemmelse med de relevante bestemmelser
i tiltrædelsestraktaten fra 2003.
59.
Det Europæiske Råd opfordrer medlemsstaterne til at omsætte, håndhæve og fuldt ud
gennemføre EF-lovgivningen, således at forbrugere, arbejdstagere og erhvervsliv kan nyde
godt af fordelene ved konkurrenceprægede markeder uden grænser.
60.
Det Europæiske Råd minder om Haag-programmet fra november 2004, hvorefter lovlig
migration vil kunne spille en vigtig rolle i en styrkelse af den videnbaserede økonomi i
Europa, fremme af den økonomiske udvikling og dermed i gennemførelsen af partnerskabet
for vækst og beskæftigelse. Det noterer sig Kommissionens politikplan for lovlig migration,
der blev fremlagt i december 2005.
7775/06
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0022.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
61.
Under behørig hensyntagen til subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet og betydningen af
at overholde gældende fællesskabsret understreger Det Europæiske Råd den betydning, det
tillægger bedre regulering på nationalt og europæisk plan som et centralt element i indsatsen
for at nå målene i partnerskabet for vækst og beskæftigelse, og opfordrer kraftigt alle
institutionerne og medlemsstaterne til at opfylde deres respektive tilsagn, bl.a. om at
gennemføre en streng og afbalanceret konsekvensvurdering med måling af
administrationsudgifter, fremlægge det rullende program for forenkling i de prioriterede
sektorer, dvs. affaldssektoren, byggeriet og bilindustrien. Unødvendige bureaukratiske byrder
står i vejen for dynamik på iværksætterområdet og er en kraftig hindring for en mere
innovativ og videnintensiv økonomi. Disse byrder skader især små og mellemstore
virksomheder, der tegner sig for to tredjedele af alle job i Europa.
62.
Det Europæiske Råd hilser det velkomment, at Kommissionen agter at fremlægge en analyse
af de hidtidige fremskridt og af, hvor der skal arbejdes videre for fortsat at gøre fremskridt på
alle områder af bedre regulering, nemlig forenkling, konsekvensvurdering, ophævelser og
tilbagetrækninger, kodificering, sektoranalyse, reduktion af administrative byrder, inddragelse
af erhvervslivet samt små og mellemstore virksomheder (SMV'er). Det Europæiske Råd
minder om, at bedre regulering også er noget, som medlemsstaterne skal gennemføre i deres
nationale lovgivningsarbejde og i omsættelsen af fællesskabsretten til national ret, og
bekræfter på ny sit tilsagn om at gøre fremskridt på alle disse områder.
63.
Det Europæiske Råd anerkender betydningen af en proaktiv konkurrencepolitik, en
regulatorisk ramme, der letter markedsadgang, og en reform af statsstøtte som et centralt
politisk instrument, der skal indføre incitamenter for innovation og allokere produktive
ressourcer effektivt. Det anerkender den vigtige rolle, som konkurrencen spiller i sikringen af
effektive resultater i Europas netværksindustrier. Det opfordrer medlemsstaterne til at træffe
foranstaltninger på disse områder.
7775/06
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0023.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
64.
Det Europæiske Råd anerkender den afgørende betydning for partnerskabet for vækst og
beskæftigelse af en mere produktiv udnyttelse af informations- og
kommunikationsteknologien i erhvervslivet og i administrative organisationer overalt i Den
Europæiske Union. Fokuserede, effektive og integrerede politikker for informations- og
kommunikationsteknologi (ikt) på både europæisk og nationalt plan er vigtige for at kunne nå
strategiens mål om økonomisk vækst og produktivitet. I den forbindelse noterer det sig
betydningen for konkurrenceevnen af en nedsættelse af roamingtaksterne. Det Europæiske
Råd opfordrer derfor Kommissionen og medlemsstaterne til aktivt at gennemføre den nye
i2010-strategi. I betragtning af betydningen af ikt opfordrer Det Europæiske Råd det
kommende formandskab til at vende tilbage til dette spørgsmål inden udgangen af 2006.
65.
Til støtte for virkeliggørelsen og uddybningen af det indre marked skal der gøres en
yderligere indsats for at komme videre med at udvide, forbedre og sammenkoble og sikre
interoperabilitet i den europæiske infrastruktur. Det Europæiske Råd understreger
betydningen af at gennemføre TEN-projekterne inden for transport og energi og af, at
medlemsstaterne og fællesskabsinstitutionerne indfører de rette incitamenter til
infrastrukturinvesteringer.
66.
Det Europæiske Råd hilser EIB-Gruppens bidrag til fremme af vækst og beskæftigelse
velkomment, der på baggrund af den europæiske indsats for vækst med nye finansielle
instrumenter, der kombinerer flerårige EU- og EIB-midler, vil flytte Bankens operationer til
højere værditilvækst og risiko og dermed mobilisere privat kapital for at opnå en betydelig
forøgelse af den finansiering, der er til rådighed for vækstfremmende investeringer i FoU,
SMV'er, infrastruktur og energisikkerhed i Europa.
67.
Det Europæiske Råd opfordrer de relevante aktører til snarest at foretage den nødvendige
opfølgning under hensyntagen til den endelige aftale om de finansielle overslag og under
overholdelse af den aftalte ramme for EIB's kapital (dvs. ingen kapitalforøgelse før 2010 og
selvfinansiering via reserver) og nødvendigheden af at udføre opgaverne i henhold til
traktaten. Det understreger også, at der skal være et tæt samarbejde mellem EIB og
Kommissionen og mellem EIB og EBRD for fuldt ud at udnytte deres katalysatorfunktion
med hensyn til økonomisk vækst og beskæftigelse.
7775/06
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0024.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
68.
Det Europæiske Råd understreger endvidere betydningen af at sikre åbne og konkurrence-
prægede markeder i og uden for Europa. Et ambitiøst og afbalanceret resultat af
forhandlingerne om Doha-udviklingsdagsordenen i WTO kan yde et væsentligt bidrag til den
europæiske vækst.
c)
Større social sammenhængskraft
69.
Den nye strategi for vækst og beskæftigelse danner en ramme, hvor de økonomiske politikker
og beskæftigelses-, arbejdsmarkeds- og socialpolitikkerne gensidigt styrker hinanden og
sikrer, at der gøres parallelle fremskridt med jobskabelse, konkurrenceevne og social
sammenhængskraft i overensstemmelse med de europæiske værdier. For at den europæiske
sociale model kan være bæredygtig, må Europa øge sin indsats for at skabe mere økonomisk
vækst og større beskæftigelse og produktivitet og samtidig øge den sociale inklusion og
sociale beskyttelse i overensstemmelse med målene i den sociale dagsorden.
70.
På forårsmødet i marts 2005 erklærede Det Europæiske Råd i forbindelse med midtvejsrevi-
sionen af strategien, at vækst og beskæftigelse skal tjene den sociale samhørighed. I den
forbindelse hilser Det Europæiske Råd den fælles rapport om social beskyttelse og social
integration og de nye mål og arbejdsmetoder på dette område velkommen og beder
medlemsstaterne om at fremlægge nationale strategier for social beskyttelse og social
inklusion for 2006-2008 senest i september 2006. Kommissionen og Rådet vil med den fælles
rapport underrette Det Europæiske Råd på forårsmødet om fremskridtene inden for social
beskyttelse og social inklusion. Det Europæiske Råd understreger også det potentielle bidrag,
som erhvervslivet kan yde gennem virksomhedernes sociale ansvar, og hilser Kommissionens
seneste meddelelse om dette spørgsmål velkommen.
71.
Det Europæiske Råd understreger, at politikkerne for social beskyttelse og social inklusion
skal koordineres tæt med partnerskabet for vækst og beskæftigelse, både på nationalt og
europæisk plan, for at sikre, at der er et positivt samspil mellem de økonomiske politikker og
beskæftigelses-, arbejdsmarkeds- og socialpolitikkerne, og at social beskyttelse betragtes som
en produktiv faktor.
7775/06
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0025.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
72.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny målet i partnerskabet for vækst og beskæftigelse om, at
der skal tages skridt til en beslutsom indsats for reduktion af fattigdom og social udstødelse
senest i 2010. EU og medlemsstaterne bør føre en politik for social inklusion med en
flerdimensional tilgang, hvor der fokuseres på bestemte målgrupper som f.eks. børn, der lever
i fattigdom. Det Europæiske Råd anmoder medlemsstaterne om at træffe de nødvendige
foranstaltninger til hurtigt at nedbringe børnefattigdommen betydeligt og give alle børn lige
muligheder uanset deres sociale baggrund.
73.
Det Europæiske Råd understreger, at der på baggrund af de demografiske forandringer i Den
Europæiske Union skal sættes ind på at øge beskæftigelsesfrekvensen og gøre det lettere at
forene arbejdsliv og familieliv. For at tackle disse demografiske udfordringer bliver det
nødvendigt at støtte politikker, der gør det muligt at kombinere arbejdslivet med børn og
familieliv, lige muligheder, større solidaritet mellem generationerne, sundhedsfremme, bedre
økonomisk overkommelig pasning af børn og andre omsorgsafhængige personer, livslang
læring og øget beskæftigelse for unge, ældre arbejdstagere og dårligt stillede grupper. Den
Europæiske Socialfond skal spille en vigtig rolle i den forbindelse.
74.
Der må også gøres yderligere fremskridt med hensyn til foranstaltninger for unge, bl.a.
gennemførelse af den europæiske ungdomspagt. Det Europæiske Råd tilskynder
medlemsstaterne til at styrke sammenhængen mellem politikkerne for uddannelse,
erhvervsuddannelse, beskæftigelse, social inklusion og mobilitet, så der udvikles mere
effektive tværsektorielle strategier. Kommissionen og medlemsstaterne anmodes om at
inddrage unge og ungdomsorganisationer i gennemførelsen af den europæiske ungdomspagt.
d)
Miljømæssigt bæredygtig vækst
75.
Ud over at have betydning i sig selv kan miljøpolitikken yde et vigtigt bidrag til vækst og
beskæftigelse og have en positiv indvirkning på vigtige sektorer som folkesundhed og
sundhedsudgifter og social inklusion og sammenhængskraft samt på udformningen af en
energipolitik for Europa, herunder fremme af energisikkerhed og energieffektivitet.
7775/06
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0026.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
76.
Det Europæiske Råd godkender følgende hovedlinjer for en indsats:
større fremme og udbredelse af miljøinnovation og miljøteknologi, bl.a. gennem
handlingsplanen for miljøteknologi og ved at overveje præstationsmål
opfølgning af Montreal-klimahandlingsplanen under FN's rammekonvention om
klimaændringer, hurtig forberedelse af forskellige muligheder for en post-2012-ordning,
der er forenelig med opnåelsen af 2ºC-målet, gennem en konstruktiv og bred dialog om
langsigtet samarbejde og samtidig gennem en proces under Kyoto-protokollen
gennemgang af de miljømæssige strukturindikatorer med henblik på en mere
omfattende og sammenhængende dækning af miljødimensionen i strategien for vækst
og beskæftigelse
en hurtig gennemførelse af EU's mål om at standse tabet af biodiversitet inden 2010,
navnlig ved integration af de nødvendige hensyn i alle Lissabon-dagsordenens relevante
politikker, herunder udarbejdelse af en strukturindikator for biodiversitet, og ved hurtig
forelæggelse og drøftelse af Kommissionens meddelelse om biodiversitet
undersøgelse af, hvilke specifikke tiltag der kan skabe mere bæredygtige forbrugs- og
produktionsmønstre på EU-plan og på verdensplan, herunder udarbejdelse af en EU-
plan vedrørende bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion og fremme af grønne
offentlige indkøb, bl.a. ved at fremme miljøkriterier og præstationsmål, ved snarest
muligt at behandle forslaget til direktiv om fremme af ikke-forurenende
transportkøretøjer og ved at gøre fremskridt med gennemførelsen af en ambitiøs
europæisk politik baseret på forureningsforebyggelse ved kilden
yderligere udforskning af passende positive og negative incitamenter og en reform af
støtteordninger, der har betydelige negative indvirkninger på miljøet og er uforenelige
med en bæredygtig udvikling, med henblik på gradvis at afskaffe dem.
________________________
7775/06
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0027.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
BILAG I
Udgifter til FoU (2004) i % af BNP og medlemsstaternes mål i de nationale
reformprogrammer
Medlemsstat
Belgien
Den Tjekkiske Republik
Danmark
Tyskland
Estland
Grækenland
Spanien
Irland
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
2004
1
1,93
1,28
2,61
2,49
0,91
0,58
1,07
1,20
2,16
1,14
0,37
0,42
0,76
1,78
0,89
0,273
1,77
2,26
0,58
0,78
1,61
0,53
3,51
3,74
1,79
Mål for 2010
eller andre år
2
3,00
2,06
3,00
3,00
1,90
1,50
2,00
2,50% af BNI
3,00
2,50
1,00
1,50
2,00
3,00
1,8
0,75
3,00
3,00
1,65
1,80
3,00
1,80
4,00
4,00
2,50
Bemærkninger
Mål på 1% for offentlig FoU og anslåede private udgifter
på 1,06%
Mål på 1% for offentlig FoU i 2010
Mål for 2013
Med større deltagelse af den private sektor
Mål for 2008.
Mål på 1% for offentlig FoU og tredobling af privat FoU
Mål på 1% for offentlig FoU og uændret privat FoU
Mål for 2014.
_______________________
1
2
Kilde: Eurostat. De fleste tal er foreløbige. Tallene for IT, LU og PT er for 2003.
Kilde: de nationale reformprogrammer sammen med Europa-Kommissionens skøn baseret på
de mål, som PT og SE har oplyst.
7775/06
BILAG I
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0028.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
BILAG II
DEN EUROPÆISKE LIGESTILLINGSPAGT
Under hensyntagen til den køreplan for ligestilling, som Kommissionen har foreslået, og til
nødvendigheden af
at bidrage til opfyldelsen af EU's ambitioner om ligestilling mellem kønnene som omhandlet i
traktaten,
at fjerne forskellene mellem mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og social
beskyttelse og således bidrage til, at den europæiske arbejdsstyrkes produktionspotentiale kan
udnyttes fuldt ud,
at bidrage til at møde de demografiske udfordringer ved at fremme en bedre balance mellem
arbejde og privatliv for mænd og kvinder,
har Det Europæiske Råd vedtaget en europæisk pagt, der skal fremme tiltag i medlemsstaterne og
på EU-plan på følgende områder:
Foranstaltninger til fjernelse af forskellene mellem mænd og kvinder og bekæmpelse af
kønsstereotyper på arbejdsmarkedet
beskæftigelse for kvinder i alle aldersgrupper skal fremmes, og forskellene mellem mænd og
kvinder på beskæftigelsesområdet skal reduceres, bl.a. ved bekæmpelse af alle former for
forskelsbehandling
der skal være lige løn for lige arbejde
kønsstereotyper skal bekæmpes, især i relation til det kønsopdelte arbejdsmarked og inden for
uddannelse
det skal overvejes, hvordan velfærdssystemerne i højere grad kan fremme kvinders
beskæftigelse
kvinders indflydelse og status i det politiske og økonomiske liv og kvinders iværksætter-
muligheder skal styrkes
arbejdsmarkedets parter og virksomhederne skal tilskyndes til at udforme
ligestillingsinitiativer, og ligestillingsplaner på arbejdspladsen skal fremmes
kønsperspektivet skal integreres i alle offentlige aktiviteter.
7775/06
BILAG II
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0029.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
Foranstaltninger til fremme af en bedre balance mellem arbejde og privatliv for alle
de mål om børnepasningsfaciliteter, der blev fastsat af Det Europæiske Råd i Barcelona i
marts 2002, skal nås
tilbuddene om pasningsfaciliteter for andre omsorgsafhængige personer skal forbedres
forældreorlov for både mænd og kvinder skal fremmes.
Foranstaltninger til styrket governance gennem integration af kønsaspektet og bedre overvågning
følgerne for ligestillingen skal tages i betragtning ved konsekvensvurderingen af nye EU-
politikker
kønsopdelte statistikker og indikatorer skal udvikles yderligere
mulighederne som følge af oprettelsen af Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem
Mænd og Kvinder skal udnyttes fuldt ud.
Den europæiske ligestillingspagt og den årlige rapport om ligestilling mellem mænd og kvinder bør
integreres i de fastlagte opfølgningsordninger for partnerskabet for vækst og beskæftigelse under
hensyntagen til den europæiske ungdomspagt og tage sigte på at fremme integration af kønsaspektet
i de foranstaltninger, der træffes efter strategien. Medlemsstaterne tilskyndes til at medtage et
ligestillingsperspektiv, især i forbindelse med retningslinje 18, når de aflægger rapport om
gennemførelsen af deres nationale reformprogrammer vedrørende vækst og beskæftigelse.
Kommissionen og Rådet opfordres til at gøre det samme i den årlige statusrapport om partnerskabet
for vækst og beskæftigelse.
________________________
7775/06
BILAG II
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0030.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
BILAG III
EN ENERGIPOLITIK FOR EUROPA
VEJLEDENDE LISTE OVER TILTAG
De foranstaltninger, der er nævnt nedenfor, vedrører både interne og eksterne aspekter af
energipolitikken og kan bidrage til mere end en af dens tre målsætninger. Tiltagene nævnes uden
stillingtagen til kompetencefordelingen mellem EF og medlemsstaterne.
FORSYNINGSSIKKERHED
Forsyningsstop
1.
Under hensyntagen til medlemsstaternes primære ansvar for deres indenlandske efterspørgsel
og i synergi med gældende ordninger skal det sikres, at der i tilfælde af forsyningskriser
findes effektive afbødende foranstaltninger og koordineringsmekanismer baseret på
solidaritetsprincippet og subsidiaritetsprincippet, f.eks. i form af en fleksibel kombination af
foranstaltningerne i gasforsyningsdirektivet på baggrund af bedre data om
gasoplagringskapacitet og -lagre.
2.
Efterspørgselsstyringen skal øges, navnlig i bolig- og transportsektoren, for at sikre en hur-
tigere efterspørgselsreaktion.
3.
Gas- og olieleverancer skal være mere effektive.
Intensiveret diversificering
4.
Medlemsstaterne bør intensivere deres diversificeringsstrategier og samtidig overveje at
udvikle en fælles tilgang både med hensyn til leverandørlande og transportruter. Nye
gasforsyningsruter bør åbnes, navnlig fra området omkring Det Kaspiske Hav og fra
Nordafrika. Denne diversificering bør ikke begrænses til eksterne kilder, men bør også
omfatte udvikling og udnyttelse af det indenlandske energipotentiale og den indenlandske
energieffektivitet.
7775/06
BILAG III
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0031.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
5.
Færdiggørelsen af netværksinfrastrukturer i øst-vestlig retning, men også langs en nord-syd-
akse, og LNG-faciliteter (flydende naturgas), der bidrager til denne diversificering, bør
fremskyndes, og mere konkurrenceprægede LNG-markeder bør fremmes.
6.
Med forbehold af konkurrencekrav bør langtidskontrakters bidrag anerkendes både ud fra et
efterspørgsels- og et udbudssynspunkt.
Forsyningssikkerhedens eksterne dimension
7.
Der skal tales med én stemme, der skal understøtte de energipolitiske målsætninger i forholdet
til tredjelande, og skabes en bedre samarbejdsstrategi for adgang til energikilder, stabilitet i
transit- og producentlandene og energisikkerhed. I den forbindelse vil den intensiverede
diversificering, der skal tilstræbes, øge EU's manøvremargin i dets forbindelser med
tredjelande.
8.
Energifællesskabstraktaten (med Sydøsteuropa) skal træde i kraft i 2006, og en udvidelse af
medlemskabet eller principperne til nabolande bør overvejes.
9.
Der skal udarbejdes en fælles ramme for etablering af nye partnerskaber med tredjelande,
herunder transitlande, og de eksisterende partnerskaber skal forbedres. Denne ramme skal
tage hensyn til de geopolitiske følger af tredjelandes tilgang til energi. Forbruger-til-
producent-partnerskaber bør suppleres med forbruger-til-forbruger-partnerskaber. Alle fora
bør udnyttes til disse dialoger, der kan føres på regionalt plan (f.eks. i OPEC, Euromed eller
den nordlige dimensions område), hvis dette øger deres effektivitet, herunder til mægling i
tvister, der påvirker udbuddet. Medlemsstaterne bør være tilstrækkeligt repræsenteret i disse
fora, navnlig i IEA.
10.
Synergierne med de internationale organisationer (herunder de internationale finansielle
institutioner) skal udnyttes fuldt ud for at maksimere resultatet af disse dialoger og lette
udviklingslandenes adgang til bæredygtig energi og dertil knyttede teknologier.
7775/06
BILAG III
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0032.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
11.
Energidialogen med Rusland skal revitaliseres og gøres mere åben og effektiv til støtte for
EU's energimålsætninger på baggrund af vor gensidige afhængighed på energiområdet og
dermed også nødvendigheden af et sikkert og forudsigeligt investeringsmiljø for
virksomheder både i EU og Rusland og gensidighed med hensyn til adgang til markeder og
infrastruktur samt ikke-diskriminerende tredjepartsadgang til rørledninger i Rusland, således
at der sikres lige vilkår med hensyn til sikkerhed, herunder nuklear sikkerhed, og
miljøbeskyttelse. Der bør gøres en beslutsom indsats for at afslutte forhandlingerne om
transitprotokollen under energichartret og sikre, at Rusland ratificerer energichartertraktaten.
KONKURRENCEEVNE PÅ MARKEDET OG INVESTERINGER
Fremme af markedsintegration til fordel for erhvervsliv og forbrugere
12.
Den grænseoverskridende regionale udveksling skal forbedres og udbygningen af det
regionale energisamarbejde fremskyndes, samtidig med at integrationen af regionale
energimarkeder i EU's indre marked og videreudviklingen af dette marked lettes, navnlig
gennem hensigtsmæssige sammenkoblinger. Med henblik herpå bør Kommissionen
fremlægge en plan for prioriterede sammenkoblinger inden udgangen af 2006, der fastsætter,
hvilke foranstaltninger der skal træffes i medlemsstaterne og på fællesskabsplan. Disse
foranstaltninger vil også bidrage til at nå målet om et niveau for elektricitetssammenkoblinger
på mindst 10% af den installerede produktionskapacitet som vedtaget af Det Europæiske Råd
i Barcelona i 2002.
13.
Nettene skal fungere som ét net set fra slutbrugerens synspunkt, og dette kan opnås ved at
supplere de tekniske regler, der er nødvendige for grænseoverskridende handel med energi, og
ved at forbedre funktionen af gasmarkedets fleksibilitetsinstrumenter, herunder lagerkapacitet,
adgang til net og håndtering af kapacitetsbegrænsninger på elmarkedet. Det forventes, at
Kommissionen vil behandle spørgsmålet om fuld og gennemsigtig adgang til infrastruktur i
sin 2006-rapport om det indre energimarked.
14.
Der skal ske en fuldstændig, effektiv og gennemsigtig gennemførelse af gældende lovgivning.
Denne gennemførelse skal respektere forpligtelserne til offentlig tjeneste, idet det sikres, at
liberaliseringen også er fordelagtig i form af adgang til økonomisk overkommelig energi.
Denne liberaliseringsproces bør også tage hensyn til medlemsstaternes situation med hensyn
til diversificering af forsyningerne for at undgå for stor afhængighed af eksterne leverandører.
7775/06
BILAG III
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0033.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
15.
Samarbejde og samordning mellem tilsynsmyndigheder og systemoperatører på regionalt plan
skal fremmes, bl.a. gennem en koordineret informationsudveksling på fællesskabsplan, f.eks.
ved at bygge på allerede eksisterende administrative organer såsom Gruppen af Europæiske
Tilsynsmyndigheder for Elektricitet og Gas (ERGEG).
Fremme af en sammenhængende udvikling af infrastrukturen
16.
Investeringsplanlægningsprocedurerne og investeringssamordningen på mellemlang og lang
sigt skal forbedres, især med hensyn til grænseoverskridende sammenkoblinger, gasinfra-
strukturer og LNG-faciliteter samt produktionskapacitet, og der skal skabes et erhvervsklima,
der i højere grad bidrager til langsigtede investeringer gennem øget gennemsigtighed og
informationsudveksling baseret på medlemsstaternes egen planlægning. Dette skal medvirke
til, at gennemførelsen af prioriterede energiinfrastrukturprojekter påbegyndes snarest.
17.
Der skal indføres en afbalanceret ordning for langtidskontrakter, der vil øge konkurrencen på
det indre marked og samtidig sikre investeringsincitamenter.
18.
De gældende direktiver og retsregler skal revideres på baggrund af behovet for i væsentlig
grad at fremskynde de administrative godkendelsesprocedurer og samtidig opretholde miljø-
og sundhedsstandarder, navnlig ved at overveje at sætte tidsfrister for procedurerne.
BÆREDYGTIG ENERGI
Vedvarende energi
19.
Kommissionen skal analysere, hvordan de eksisterende mål (2010) for vedvarende energi kan
nås, og hvordan man omkostningseffektivt kan fremme vedvarende energikilder yderligere
(køreplan) på længere sigt, f.eks. med det mål at øge deres andel til 15% inden 2015, og på
samme måde fremme anvendelsen af biobrændstoffer i transportsektoren ved at øge deres
andel til 8% inden 2015 ledsaget af en konstruktiv dialog med olieindustrien og ved at yde
den størst mulige støtte til forskning inden for og udvikling af andengenerations-
biobrændstoffer. Fastsættelsen af nye mål skal være berettiget på grundlag af en indgående
analyse af yderligere foranstaltningers potentiale og omkostningseffektivitet.
7775/06
BILAG III
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0034.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
20.
Anvendelsen af biomasse skal fremmes med henblik på at diversificere EU's
brændselsforsyningskilder, reducere drivhusgasemissioner og skabe nye indtægts- og
beskæftigelsesmuligheder i landdistrikterne ved at arbejde videre med forslagene i
handlingsplanen for biomasse inden for alle dens tre sektorer, dvs. opvarmning og afkøling,
elektricitet og transport. Dette bør udvikles som led i en langsigtet strategi for bioenergi efter
2010.
21.
De lovgivningsmæssige og administrative hindringer for at begynde at anvende vedvarende
energi skal mindskes ved at give lettere adgang til forsyningsnettet, begrænse bureaukrati og
sikre gennemsigtighed, effektivitet og støttepolitikker.
Energieffektivitet
22.
I betragtning af at EU som anslået af Kommissionen har et energibesparelsespotentiale inden
2020 på 20%, bør Kommissionen foreslå en ambitiøs og realistisk handlingsplan for
energieffektivitet, der skal styrke EU's lederskab, med henblik på vedtagelse i 2006, og
overveje, hvordan tredjelande kan bringes til at gøre fremskridt med hensyn til
energieffektivitet.
23.
Energieffektiviteten skal øges, navnlig i transportsektoren som følge af denne sektors store
betydning på energiområdet, ved hjælp af omkostningseffektive instrumenter, bl.a. frivillige
aftaler og emissionsstandarder.
24.
Der skal sikres fuld gennemførelse af lovgivningen om energimæssig ydeevne i bygninger
samt energieffektivitet i slutanvendelserne og energitjenester.
25.
Kraftværkernes virkningsgrad skal øges væsentligt, navnlig ved yderligere at fremme brugen
af kraft-varme-produktion.
Bidrag til politikken vedrørende klimaændringer
26.
Der skal ydes et bidrag til udvikling af en mellem- og langsigtet EU-strategi for bekæmpelse
af klimaændringer i et perspektiv, der rækker ud over 2012, og de nuværende Kyoto-mål skal
nås.
27.
Revisionen af EU's emissionshandelsordning skal afsluttes hurtigt med henblik på at fremme
dens rolle som et instrument til at nå klimaændringsmålene på en omkostningseffektiv måde
under hensyntagen til dens konsekvenser for energipolitikkens tre målsætninger og for
energimarkederne og medlemsstaternes vækstpotentiale og erhvervsstruktur samt for behovet
for sikkerhed på mellemlang og lang sigt.
7775/06
BILAG III
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0035.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
28.
EU bør i sine energidialoger med tredjelande fremme udviklingen af bæredygtige og effektive
energisystemer og anlægge en mere proaktiv strategi til bekæmpelse af klimaændringer,
fremme af vedvarende energi, lavemissionsteknologier og energieffektivitet og gennemførelse
af Kyoto-protokollens mekanismer.
HORISONTALE OG STØTTENDE FORANSTALTNINGER
Evidensbaseret politikformulering
29.
Der skal udvikles et sæt analytiske redskaber (energimodeller og regionale scenarier samt
indikatorer) og redskaber til overvågning af markeder og lagre, for at EU kan få fælles
perspektiver for udbud og efterspørgsel på lang sigt for EU og dets partnere i synergi med
andre internationale institutioner. Kommissionen opfordres navnlig til hurtigt at gøre
fremskridt med hensyn til, hvordan udbud og efterspørgsel på EU's energimarkeder kan gøres
mere gennemsigtige og forudsigelige, og til at supplere IEA's arbejde, idet dobbeltarbejde dog
skal undgås.
30.
Fordele og ulemper ved de enkelte energikilder for så vidt angår energipolitikkens tre
målsætninger skal vurderes; denne vurdering bør omfatte alle de forskellige kilder, fra
indenlandske vedvarende energikilder til ren kulteknologi, samt kernekraftens fremtidige rolle
i EU for de medlemsstater, der ønsker at gøre brug af denne mulighed.
Forskning, udvikling og demonstration - Teknologisk udvikling
31.
Energi skal prioriteres højere i medlemsstaternes og Fællesskabets forsknings-, udviklings- og
demonstrationsbudgetter, især under syvende rammeprogram, idet der fokuseres på energi-
effektivitet, bæredygtige energier og lavemissionsteknologier, der svarer til de udfordringer,
som EU står over for.
32.
Disse teknologier skal støttes gennem et bredere udvalg af platforme og partnerskaber med
tredjelande, og markedsudbredelsen af de tilvejebragte teknologier skal lettes, bl.a. ved hjælp
af relevante fællesskabsinstrumenter, for at støtte EU's lederskab.
Samordning
33.
For at sikre en sammenhængende gennemførelse af ovennævnte prioriterede indsatsområder
bør der udarbejdes fælles overordnede retningslinjer for energipolitikkens forskellige
komponenter, som de gennemføres af medlemsstaterne, idet der tages behørigt hensyn til
medlemsstaternes karakteristika.
________________________
7775/06
BILAG III
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260791_0036.png
Formandskabets konklusioner - den 23.-24. marts 2006
ERKLÆRING OM BELARUS
Det Europæiske Råd fordømmer de belarussiske myndigheder, som her til morgen har arresteret
fredelige demonstranter, der udøvede deres legitime ret til fri forsamling i protest mod den måde,
præsidentvalget er blevet afholdt på. Det Europæiske Råd beklager, at de belarussiske myndigheder
ikke har opfyldt OSCE-forpligtelserne til demokratiske valg, og anser præsidentvalget den 19. marts
for at være behæftet med grundlæggende fejl. På et kontinent, der er præget af åbne og
demokratiske samfund, er Belarus en trist undtagelse.
Det Europæiske Råd har derfor besluttet at træffe restriktive foranstaltninger over for dem, der er
ansvarlige for overtrædelserne af de internationale valgstandarder, herunder præsident Lukasjenko.
Vi vil fortsat handle i tæt koordinering med vore internationale partnere.
Samtidig hilser Det Europæiske Råd det håb velkommen, som Belarus' demokratiske opposition og
civilsamfund har skabt. Deres modige indsats for at fremme demokratiet under yderst vanskelige
omstændigheder fortjener vor fulde anerkendelse og støtte. Den Europæiske Union gentager sit
tilsagn om at engagere sig i det belarussiske samfund ved i endnu højere grad at støtte
civilsamfundet og demokratiseringen; EU vil endvidere intensivere mellemfolkelige kontakter og
forbedre adgangen til uafhængige informationskilder.
Det Europæiske Råd kræver, at alle tilbageholdte personer løslades omgående. Det tilskynder de
belarussiske myndigheder til ikke at gribe ind over for kommende fredelige protestaktioner. Det
opfordrer indtrængende EU's internationale partnere, især Belarus' andre naboer, til at indtage
samme holdning over for Belarus.
________________________
7775/06
35
DA