Europaudvalget 2005-06
2714 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453512_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6705/06 (Presse 55)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2714. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
den 10. marts 2006 i Bruxelles
Formand
Ursula HAUBNER
Østrigs forbundsminister for social sikkerhed,
generationsspørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Martin BARTENSTEIN
Østrigs forbundsminister for økonomi og arbejde
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6705/06 (Presse 55)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0002.png
10.III.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet (EPSCO) vedtog sit bidrag til
Det Europæiske Råds forårsmøde.
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af et direktiv (omarbejdet udgave) om
gennemførelse af princippet om
ligebehandling af mænd og kvinder
i forbindelse med beskæf-
tigelse og erhverv.
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 1408/71 om anvendelse af de
sociale
sikringsordninger
på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer,
der flytter inden for Fællesskabet, og af Rådets forordning (EØF) nr. 574/72 om regler til gennem-
førelse af forordning (EØF) nr. 1408/71 ("Diverse ændringer 2004").
Rådet nåede frem til en generel indstilling til et udkast til forordning om ændring af forordning
(EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af
sociale sikringsordninger
på arbejdstagere og deres familie-
medlemmer, der flytter inden for Fællesskabet ("Diverse ændringer 2005").
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om
lægemidler til
pædiatrisk brug
og om ændring af forordning 1768/92 og 726/2004 og direktiv 2001/83/EF.
Rådet vedtog et direktiv om forlængelse af fristen for medlemsstaternes gennemførelse af direktiv
2004/39/EF om
markeder for finansielle instrumenter
i national ret med 9 måneder indtil den
31. januar 2007.
6705/06 (Presse 55)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0003.png
10.III.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE.............................................. 7
Centrale budskaber ..................................................................................................................... 7
Fælles rapporter om beskæftigelse, social sikring og social integration .................................. 11
Fælles udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse og Udvalget for Økonomisk Politik...... 13
Kommissionens statusrapport om de nationale reformprogrammer, 2006............................... 13
Kommissionens rapport om ligestilling mellem mænd og kvinder, 2006................................ 14
FORBEREDELSE AF DET SOCIALE TREPARTSMØDE............................................................ 15
2006-ARBEJDSPROGRAMMET FOR HENHOLDSVIS BESKÆFTIGELSESUDVALGET
OG UDVALGET FOR SOCIAL BESKYTTELSE .......................................................................... 16
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER.................................................... 17
OVERGANGSORDNINGER I TILTRÆDELSESTRAKTATEN AF 2003 ................................... 18
Eventuelt ............................................................................................................................................ 19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
Ligebehandling af mænd og kvinder* ................................................................................................................... 20
Sociale sikringsordninger ...................................................................................................................................... 20
SUNDHED
Lægemidler til pædiatrisk brug*............................................................................................................................ 21
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6705/06 (Presse 55)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2006
EKSTERNE FORBINDELSER
Støtte til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien - Restriktive
foranstaltninger...................................................................................................................................................... 22
Den Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien - Indefrysning af midler ........ 22
ØKONOMI OG FINANS
Markedet for finansielle instrumenter - Forlængelse af frister* ............................................................................ 23
6705/06 (Presse 55)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0005.png
10.III.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Peter VANVELTHOVEN
Den Tjekkiske Republik:
ÿestmír SAJDA
Beskæftigelsesminister
Vicearbejds- og vicesocialminister, Kontoret for
Spørgsmål vedrørende Den Europæiske Union og
Internationale Forbindelser
Beskæftigelsesminister
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
arbejde, medlem af Forbundsdagen
Socialminister
Minister for beskæftigelse og social sikring
Arbejds- og socialminister
Viceminister med ansvar for beskæftigelse, arbejde og
unges integration på arbejdsmarkedet
Social- og familieminister
Viceminister, Irlands Ministerium for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for
arbejdsspørgsmål, herunder erhvervsuddannelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og minister for social sikring
Socialminister
Social- og arbejdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og beskæftigelsesminister
Statssekretær for ældrespørgsmål og lokal sundhedspleje,
Ministeriet for Sundhed, Ældrespørgsmål og Lokal
Sundhedspleje
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for social sikkerhed,
generationsspørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Minister for Landbrug og Socialpolitik
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Gerd ANDRES
Estland:
Jaak AAB
Grækenland:
Savas TSITOURIDIS
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Frankrig:
Gérard LARCHER
Irland:
Seamus BRENNAN
Tony KILLEEN
Italien:
Alessandro PIGNATTI
Cypern:
Christos TALIADOROS
Letland:
Dagnija STAĖE
Litauen:
Vilija BLINKEVIČIŪTö
Luxembourg:
Georges FRIDEN
Ungarn:
Gábor CSIZMÁR
Malta:
Helen D'AMATO
Nederlandene:
Henk van HOOF
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Ursula HAUBNER
Polen:
Krzysztof MICHAŁKIEWICZ
6705/06 (Presse 55)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0006.png
10.III.2006
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
Slovenien:
Janez DROBNIČ
Slovakiet:
Miroslav BEBLAVÝ
Finland:
Tarja FILATOV
Tuula HAATAINEN
Sverige:
Hans KARLSSON
Det Forenede Kongerige:
James PLASKITT
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Arbejds-, familie- og socialminister
Statssekretær, Ministeriet for Arbejds-, Social- og
Familiespørgsmål
Arbejdsminister
Social- og sundhedsminister
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for
arbejdsmarkedsspørgsmål
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Medlem
Endvidere deltog:
Tom MULHERIN
Maarten CAMPS
Formand for Det Europæiske Udvalg for Social
Beskyttelse
Formand for Beskæftigelsesudvalget
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Emilia MASLAROVA
Rumænien:
Gheorghe BARBU
Arbejds- og socialminister
Minister for arbejde, social solidaritet og familiespørgsmål
6705/06 (Presse 55)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0007.png
10.III.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Centrale budskaber
Rådet havde en bred orienterende debat med henblik på at definere sit bidrag
(centrale budskaber)
til Det Europæiske Råds forårsmøde på områderne beskæftigelse, socialpolitik og ligestilling.
Debatten byggede på følgende dokumenter:
Kommissionens årlige 2006-situationsrapport om nationale reformprogrammer:
"Fuld
fart fremad" (5745/06)
Udkast til fælles rapport fra Kommissionen og Rådet om beskæftigelsen
Udkast til fælles rapport fra Kommissionen og Rådet om social sikring og social
integration
Fælles udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse og Udvalget for Økonomisk Politik
om Kommissionens meddelelse "Man arbejder bedre, når man samarbejder: End ny
ramme for den åbne koordinationsmetode for politikkerne vedrørende social sikring og
social integration i EU"
Rapport fra Kommissionen om ligestilling mellem mænd og kvinder, 2006
(5888/06).
Debatten omfattede følgende spørgsmål
(6803/06):
Kommissionens vurdering af, at der er forsinkelser i gennemførelsen på visse områder i
beskæftigelsespolitikken
Hvordan kan arbejdsmarkedsparterne deltage mere effektivt i styrkelsen af Lissabon-
processen
Fremskridt siden Lissabon-strategien blev revideret, i henseende til social beskyttelse og
social integration; behov for en ekstra indsats i den forbindelse.
Ved debattens afslutning vedtog Rådet følgende
centrale budskaber,
som skal afspejles i
konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde:
6705/06 (Presse 55)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2006
"Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) forelægger følgende centrale
budskaber for Det Europæiske Råds forårsmøde.
Generelle konklusioner
1.
Den relancerede Lissabon-strategi udgør rammen for en europæisk vækst- og jobstrategi,
hvor økonomisk politik og beskæftigelses- og socialpolitik styrker hinanden gensidigt. Den
integrerede strategi bør
sikre, at EU sideløbende udvikler sig, for så vidt angår
jobskabelse, konkurrenceevne og social samhørighed, i overensstemmelse med
europæiske værdier.
Hvis den europæiske sociale model skal være bæredygtig, skal
Europa øge sine bestræbelser på at skabe mere økonomisk vækst, øget beskæftigelse og
produktivitet, samtidig med at social inddragelse og social sikring udbygges.
Kommissionens årlige situationsrapport viser, at det er
væsentligt at sætte fuld fart
fremad i gennemførelsen af Lissabon-strategien.
Medlemsstaterne bør være mere
ambitiøse, når det drejer sig om at nå målene i den europæiske beskæftigelsesstrategi: fuld
beskæftigelse, produktivitet og kvalitet på arbejdspladsen og social og territorial
samhørighed.
Forvaltningspraksis og sociale partnerskaber er af afgørende betydning
for effektivt at gennemføre beskæftigelses- og socialpolitikken.
2.
Fuld fart fremad i gennemførelsen af den europæiske beskæftigelsesstrategi
3.
Alle aktører bør gøre en indsats for en effektiv gennemførelse nu.
Mere ambitiøse
politikker bør føre til en betydelig forøget økonomisk vækst og til en
beskæftigelsesfrekvens på et godt stykke over den nuværende på 63,3% i retning af målet
om en beskæftigelsesfrekvens på 70% inden udgangen af 2010. På baggrund af de
reformer, som medlemsstaterne har gennemført, og som nu begynder at bære frugt, og i
betragtning af Europas forbedrede økonomiske udsigter, har den europæiske økonomi
potentiale til at tage et stort skridt fremad og skabe
flere og bedre job.
Den europæiske beskæftigelsesstrategi og de tre prioriterede indsatsområder bidrager til at
forbedre Europas beskæftigelsesresultater:
at få flere personer i beskæftigelse og beholde dem på arbejdsmarkedet, øge
arbejdskraftudbuddet og modernisere de sociale sikringsordninger
at forbedre arbejdstagernes og virksomhedernes omstillingsevne
at øge investeringen i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og større
færdigheder.
5.
For at sikre en mere målrettet videreførelse af Lissabon-strategien bør medlemsstaterne
tage følgende strategiske politiske signaler i betragtning:
4.
6705/06 (Presse 55)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2006
5.1. På baggrund af den demografiske udvikling
bør politikker omfatte en
livscyklustilgang til arbejde,
som fremmer hurtige arbejdsskift arbejdslivet igennem
og også fører til en stigning i det samlede antal arbejdstimer i økonomien.
5.2
Inden for denne livscyklustilgang tilskyndes medlemsstaterne til at foretage et skift i
retning af aktive og forebyggende politikker. Det er afgørende at øge synergieffekten
imellem disse aktive politikker og de sociale sikringsordninger for at
tilskynde folk
til og hjælpe dem med at finde lønnet beskæftigelse.
Både incitamenter og
sanktioner bør fortsat spille en vigtig rolle.
Der bør fortsat være fokus på
arbejdskraftudbuddet og målgrupper,
som f.eks.:
De unge:
det haster med at forbedre unge menneskers situation på arbejdsmarkedet og
drastisk at nedbringe ungdomsarbejdsløsheden, også i tråd med ungdomspagten.
Kvinder:
i den foreslåede ligestillingspagt fremhæves det, at det er afgørende i højere
grad at få kvinderne ud på arbejdsmarkedet og fremme ligestilling mellem kvinder og
mænd.
Ældre arbejdstagere:
strategier for aktiv aldring bør videreføres.
Handicappede:
beskæftigelsesmulighederne bør øges.
Indvandrere og minoriteter:
der er behov for en omfattende indsats for så vidt angår
bekæmpelse af forskelsbehandling og integrering på arbejdsmarkedet.
5.3. Som svar på globaliseringen og for at lette overgangen til en videnbaseret økonomi,
bør der fokuseres mere på foranstaltninger for lavtkvalificerede og -lønnede,
især dem, der befinder sig i udkanten af arbejdsmarkedet,
for at gøre en forskel,
for så vidt angår flere og bedre job. Både udbuds- og efterspørgselsforanstaltninger
er afgørende, bl.a. skal det kunne betale sig at arbejde.
5.4.
Udvikling af menneskelig kapital er væsentlig.
For at nå et gennembrud bør der
lægges vægt på de rette (økonomiske) incitamenter til uddannelse og livslang læring
og på effektivisering af investering i menneskelig kapital. Der bør afsættes
EU-midler til væsentligt at støtte disse øgede bestræbelser.
6705/06 (Presse 55)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2006
5.5. Der er endnu ikke systematisk blevet udviklet omfattende politiske strategier for at
øge arbejdstageres og virksomheders omstillingsevne, herunder
arbejdskraftmobilitet, i de nationale reformprogrammer.
Medlemsstaterne bør satse
på fleksibilitet kombineret med jobsikkerhed og undgå segmentering af
arbejdsmarkedet for at opfylde behovet hos virksomheder og arbejdstagere.
I
den forbindelse vil Kommissionen sammen med medlemsstaterne og
arbejdsmarkedets parter undersøge muligheden for at udarbejde et sæt fælles
principper for fleksibilitet og tryghed i ansættelsen. Disse principper kunne tjene som
rettesnor for at opnå mere åbne og tilpasningsdygtige arbejdsmarkeder og mere
attraktive og produktive arbejdspladser.
De næste trin i den europæiske beskæftigelsesstrategi
6.
Da tiden nu er kommet til, at de skal gennemføres,
bør de integrerede retningslinjer,
herunder de benchmarks og mål, man er enedes om, forblive uændrede.
Alle aktører,
herunder arbejdsmarkedets parter, bør fuldt ud påtage sig deres ansvar for så vidt angår
Lissabon-strategien. I den forbindelse er det væsentligt med bredere ejerskab og aktiv
deltagelse fra arbejdsmarkedsparternes side.
I overensstemmelse med disse centrale budskaber er de politikområder, der er medtaget i
Aktion 3 (At
indstille sig på
globaliseringen
og befolkningsældningen)
i den årlige
situationsrapport, væsentlige for at forbedre arbejdsmarkedsresultaterne. De foreslåede
specifikke foranstaltninger bør imidlertid drøftes yderligere.
I 2007 vil vurderingen af medlemsstaternes arbejdsmarkedsresultater udgøre et sundt
grundlag for at fastholde reformtempoet og kan om nødvendigt føre til landespecifikke
henstillinger.
I den forbindelse vil bilaterale kontakter mellem Kommissionen og
medlemsstaterne være gavnlige og medvirke til at forbedre forvaltningen af strategien.
7.
8.
Lissabon-strategien og den åbne koordinationsmetode i forbindelse med politikkerne for social
sikring og integration
9.
Stillet over for nye udfordringer er det væsentligt at modernisere de sociale
sikringssystemer for at gennemføre social retfærdighed for kvinder og mænd og fremme
alles aktive deltagelse i samfundslivet. For at nå dette mål bør medlemsstaterne tage
hensyn til følgende strategiske politiske budskaber:
9.1. Den udfordring at sikre, at den åbne koordinationsmetode og den relancerede
Lissabon-proces gensidigt styrker hinanden, er afgørende set i lyset af,
hvordan
veludformede socialsikringspolitikker kan bidrage til målene om vækst og job.
Anerkendelse af, at de
sociale mål udgør en væsentlig del af Lissabon-strategien,
og at målene om vækst og job har til formål at øge social samhørighed, er afgørende
for fuld mobilisering af det partnerskab for reform, som fortsat udgør en væsentlig
forudsætning for, at den bliver en succes. De fælles mål for den strømlinede åbne
koordinationsmetode, som man er enedes om, kommer til at danne udgangspunkt for
medlemsstaternes reaktion på disse udfordringer.
6705/06 (Presse 55)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2006
9.2. Den strømlinede koordinationsmetode vil tilskynde medlemsstaterne til
at tænke
mere strategisk, når de indkredser og håndterer de udfordringer, som deres
sociale beskyttelsessystemer står over for,
og vil derfor være mere effektiv til at
fremme bedre politisk beslutningstagning. Den vil også bidrage til, at medlemsstater
og EU-borgere får øjnene op for, at modernisering af social sikring og fremme af
social integration bør prioriteres højt på EU-plan. Den vil derfor fremme
indarbejdning i nationale reformprogrammer af politikker, der har til formål at øge
social samhørighed og derved styrke sammenhængen i reformprogrammerne,
samtidig med at den enighed, der ligger til grund for programmernes gennemførelse,
styrkes.
9.3. Styrkelse af social samhørighed er en grundlæggende målsætning i EU, og vækst og
beskæftigelse er midler til at opnå større social samhørighed. Det er stadigvæk et
centralt prioriteret område i Lissabon-strategien
at yde en målrettet indsats for at
udrydde fattigdom, især børnefattigdom,
og social udstødelse inden 2010. Den
fælles rapport om social sikring og social integration 2006 indeholder yderligere
oplysninger om, hvordan dette opnås.
9.4. På linje med de overordnede principper i Lissabon-strategien bør medlemsstaterne
rette den strømlinede koordinationsmetode mod at nå målene. Sammen med
Kommissionen bør medlemsstaterne især lægge vægt på overvågnings- og
politikevalueringsforanstaltninger. Medlemsstaterne tilskyndes til
i deres
reformprogrammer at prioritere det bidrag, hvormed den åbne
koordinationsmetode inden for social sikring og social integration kan bidrage
til gennemførelsen af Lissabon-strategien.
9.5. Medlemsstaterne bør gøre en yderligere indsats for at
tage de udfordringer op, som
globaliseringen og den demografiske udvikling indebærer,
også i lyset af de
seneste fremskrivninger af den aldrende befolknings konsekvenser for de offentlige
udgifter, herunder ved at tage dermed forbundne udfordringer op på områderne
pension, sundheds- og langtidspleje og bedre balance mellem arbejds- og familieliv."
Fælles rapporter om beskæftigelse, social sikring og social integration
Rådet vedtog:
Kommissionens og Rådets fælles rapport om beskæftigelse (2006)
(6759/06)
Kommissionens og Rådets fælles rapport om social beskyttelse og social
integration 2006
(6800/06)
6705/06 (Presse 55)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0012.png
10.III.2006
Disse to rapporter, der vil blive forelagt på Det Europæiske Råds forårsmøde, gør status over
de fremskridt, der er gjort, og det arbejde, der endnu skal gøres for at nå Lissabon-strategiens
mål for vækst og job.
Den fælles beskæftigelsesrapport er et af bidragene til Det Europæiske Råds konklusioner,
som beskæftigelsesretningslinjerne 2006 vil skulle bygge på
1
. I denne rapport evalueres de
beskæftigelsespolitiske dele af de nationale reformprogrammer, idet følgende spørgsmål tages
op:
Opfyldelse af målene
Gennemførelse af de prioriterede tiltag:
– Få flere personer i beskæftigelse og beholde dem på arbejdsmarkedet, øge
arbejdskraftudbuddet og modernisere de sociale beskyttelsessystemer
– Forbedring af arbejdstageres og virksomheders omstillingsevne
– Forøgelse af investeringerne i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og større
færdigheder.
1
I traktatens afsnit "Beskæftigelse" hedder det i artikel 125, at medlemsstaterne og
Fællesskabet arbejder på at udvikle en samordnet strategi for beskæftigelse med henblik på
at nå de fastsatte mål. Den fælles rapport om beskæftigelsen, henstillingerne til
medlemsstaterne og de årlige beskæftigelsesretningslinjer indgår alle i den europæiske
beskæftigelsesstrategi, som Det Europæiske Råd lancerede i Luxembourg i november 1997.
Den årlige procedure for beskæftigelsesstrategien er fastlagt i traktatens artikel 128: På
grundlag af en
fælles årsrapport fra Rådet og Kommissionen
overvejer Det Europæiske Råd
hvert år beskæftigelsessituationen i Fællesskabet og vedtager konklusioner herom. På
grundlag af disse konklusioner fastlægger Rådet hvert år
retningslinjer,
som
medlemsstaterne skal tage hensyn til i deres egne beskæftigelsespolitikker. Hver
medlemsstat forelægger Rådet og Kommissionen en
årsrapport
om de vigtigste
foranstaltninger, den har truffet på baggrund af disse retningslinjer. På grundlag heraf
foretager Rådet hvert år en gennemgang af gennemførelsen af medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker, og det kan rette
henstillinger
til medlemsstaterne. På grundlag af
resultaterne af denne gennemgang forelægger Rådet og Kommissionen endvidere Det
Europæiske Råd en
fælles årsrapport
om beskæftigelsessituationen i Fællesskabet. Siden
1997 er den europæiske beskæftigelsesstrategi blevet styrket af initiativer, som Det
Europæiske Råd har taget på diverse forårsmøder. På nuværende tidspunkt er
beskæftigelsesstrategien bygget op omkring tre generelle mål inden for rammerne af en
treårig cyklus: fuld beskæftigelse, produktivitet, social samhørighed og et rummeligt
arbejdsmarked.
12
6705/06 (Presse 55)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2006
Den fælles rapport om social sikring og social integration bygger på rapporter, som
medlemsstaterne har forelagt Kommissionen som led i den "åbne koordinationsmetode", og
omfatter områderne social integration, pensioner samt sundhedspleje og langtidspleje. Den tager fat
på følgende emner:
Generelle spørgsmål vedrørende politikker for social sikring og social integration
De vigtigste udfordringer inden for de forskellige arbejdsområder i forbindelse med den
åbne koordinationsmetode.
Fælles udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse og Udvalget for Økonomisk Politik
Rådet godkendte den fælles udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse og Udvalget for
Økonomisk Politik om Kommissionens meddelelse:
"Man arbejder bedre, når man samarbejder:
En ny ramme for den åbne koordinationsmetode for politikkerne vedrørende social sikring og social
integration i EU" (6801/06).
Udtalelsen opstiller nye mål og arbejdsmetoder (en ny strømlinet ramme) for åben koordination på
områderne social integration, pension, sundhed og langtidspleje som et bidrag til underbygning af
den sociale dimension i Lissabon-strategien.
Rådet noterede sig desuden:
Kommissionens statusrapport om de nationale reformprogrammer, 2006
I rapportens del I,
"Det nye partnerskab for vækst og beskæftigelse",
evalueres processen med at
udarbejde nationale reformprogrammer, og der sættes fokus på en række nøgleinitiativer, der skal
godkendes af Det Europæiske Råd, herunder afgrænsning af fire politikområder, som skal have
særlig opmærksomhed i 2006 og 2007: investering i viden og innovation, markedsadgang og
konkurrence navnlig for SMV'er, flere og bedre job i en kontekst af globalisering og ændrede
demografiske forhold, energipolitik
(5745/06).
I del II,
"Oplysninger om de enkelte lande",
gives der en detaljeret vurdering af de nationale
reformprogrammer med fremhævelse af deres stærke sider og områder, hvor der er behov for, at
medlemsstaterne reviderer og opdaterer dem.
Kommissionens statusrapport om de nationale reformprogrammer skal indgå i konklusionerne fra
Det Europæiske Råds forårsmøde.
6705/06 (Presse 55)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0014.png
10.III.2006
Kommissionens rapport om ligestilling mellem mænd og kvinder, 2006
1
Rapporten giver et overblik over udviklingen i ligestillingen mellem kønnene i EU i 2005
(5888/06).
Den skitserer ligeledes fire store udfordringer og politiske prioriteter for fremtiden:
udnyttelse af det bidrag, som ligestillingspolitikken kan yde til den europæiske strategi
for vækst og beskæftigelse
forening af arbejdslivet og privatlivet på en effektiv måde
understøttelse af ligestillingen mellem kvinder og mænd med effektive institutionelle
mekanismer og
integrering af ligestillingsaspektet i EU's forbindelser udadtil.
Rapporten opfordrer Det Europæiske Råd til at anmode medlemsstaterne om at gøre status over
deres ligestillingspolitik og på ny bekræfte deres engagement i integrering af kønsaspektet på alle
politiske områder i samarbejde med arbejdsmarkedsparterne og civilsamfundet.
1
Forelagt af Kommissionen efter ønske fra Det Europæiske Råd i marts 2003
(se 8410/03,
punkt 47).
14
6705/06 (Presse 55)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0015.png
10.III.2006
FORBEREDELSE AF DET SOCIALE TREPARTSMØDE
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde udvekslede Rådet også synspunkter
om forberedelsen af det sociale trepartsmøde for vækst og beskæftigelse, der skal afholdes den
23. marts i Bruxelles forud for Det Europæiske Råds forårsmøde.
Hovedemnet på dagsordenen for mødet i år er gennemførelse af den relancerede Lissabon-strategi
for vækst og beskæftigelse. En del af de indsatsområder, der foreslås i Kommissionens årlige
situationsrapport:
"Fuld fart fremad",
kræver et aktivt bidrag fra arbejdsmarkedets parter.
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, der blev indført ved afgørelse
2003/174/EF
1
, har til formål at sikre kontinuitet i den sociale dialog mellem Rådet, Kommissionen
og arbejdsmarkedets parter på højeste niveau.
Trojkaen (formandskabet og de to kommende formandskaber) af stats- og regeringschefer,
ministrene med ansvar for beskæftigelse, Kommissionens formand, kommissæren med ansvar for
sociale anliggender og arbejdsmarkedsforhold samt arbejdsmarkedsparternes delegationer mødes
inden hvert forårsmøde i Det Europæiske Råd for at drøfte de forskellige elementer i den
relancerede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse.
1
EFT L 70 af 14.3.2003, s. 31.
15
6705/06 (Presse 55)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0016.png
10.III.2006
2006-ARBEJDSPROGRAMMET FOR HENHOLDSVIS BESKÆFTIGELSESUDVALGET
OG UDVALGET FOR SOCIAL BESKYTTELSE
Formanden for henholdsvis Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse orienterede
Rådet om udvalgenes arbejdsprogram for 2006.
6705/06 (Presse 55)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0017.png
10.III.2006
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse nåede Rådet frem til en generel indstilling til et udkast
til forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1408/71
1
om anvendelse af de sociale
sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der
flytter inden for Fællesskabet (diverse ændringer 2005)
(6310/06).
Formålet med udkastet til forordning er at ajourføre forordning (EØF) nr. 1408/71 og bilagene dertil
for at tage hensyn til de ændringer, der er sket i den retlige situation i medlemsstaterne, og dermed
sikre en korrekt koordinering af de nationale sociale sikringsordninger på fællesskabsplan.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 42 og 308 - Rådet skal træffe afgørelse med enstemmighed
efter den fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
1
Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på
arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden
for Fællesskabet (EFT L 149 af 5.7.1971, s. 2) senest ændret ved forordning (EF)
nr. 647/2005 (EUT L 117 af 4.5.2005, s. 1).
17
6705/06 (Presse 55)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0018.png
10.III.2006
OVERGANGSORDNINGER I TILTRÆDELSESTRAKTATEN AF 2003
Rådet blev af Kommissionen orienteret om rapporten om funktionsmåden for de
overgangsordninger, der blev fastsat i tiltrædelsestraktaten af 2003 (perioden den 1. maj 2004-30.
april 2006)
(6377/06).
I overensstemmelse med de overgangsordninger for fri bevægelighed for personer, der er indeholdt
i bilaget til tiltrædelsestraktaten af 2003, kan anvendelsen af en del af EU-lovgivningen om
arbejdskraftens frie bevægelighed i det udvidede EU opsættes i en periode på højst 7 år. Disse
overgangsordninger gælder for alle de nye medlemsstater bortset fra Malta og Cypern.
Overgangsperioden er inddelt i tre faser. Den første fase startede den 1. maj 2004 og afsluttes den
30. april 2006. Inden udløbet af denne fase skal Rådet på grundlag af en rapport fra Kommissionen
undersøge, hvorledes overgangsordningerne fungerer.
Senest to år efter tiltrædelsesdatoen skal de 15 gamle medlemsstater give Kommissionen
meddelelse om, hvad de agter at gøre med hensyn til anden fase af overgangsordningerne.
Fællesskabslovgivningen om fri bevægelighed for arbejdstagere vil finde anvendelse fra den
1. maj 2006, hvis Kommissionen ikke modtager en sådan meddelelse.
I rapporten opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til nøje at overveje, om de fortsat har behov
for disse restriktioner.
I dag har en række medlemsstater meddelt Rådet, at de har til hensigt at indføre fri bevægelighed
for arbejdstagere fra den 1. maj 2006.
6705/06 (Presse 55)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0019.png
10.III.2006
Eventuelt
Rådet blev af Kommissionen orienteret om:
– en meddelelse fra Kommissionen om dens
"køreplan"
for ligestilling mellem mænd og
kvinder
(7034/06)
– et forslag til forordning om oprettelse af en europæisk globaliseringsfond.
Rådet blev af formandskabet orienteret om resultatet af følgende konferencer:
– "Medlemsstaternes fælles aktion til bekæmpelse af skadelige traditionelle skikke"
den 25. januar 2006 i Bruxelles
(5675/06)
– "Demografiske udfordringer - familier har behov for partnerskaber" den
2.-4. februar 2006 i Wien
(5676/06)
– "Innovationer inden for arbejdsmarkedspolitikker: nye udfordringer i
globaliseringstider" (den 16.-17. februar 2006 i Wien)
(6993/06).
6705/06 (Presse 55)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0020.png
10.III.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
Ligebehandling af mænd og kvinder*
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af et direktiv (omarbejdet udgave) om
gennemførelse af princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse
og erhverv
(15623/05, 6602/06 ADD1).
Formålet med direktivet, om samler syv eksisterende direktiver vedrørende lige muligheder og
ligebehandling i ét enkelt direktiv, er at gøre fællesskabslovgivningen mere letlæselig og
lettilgængelig, at mindske retsusikkerheden ved at indarbejde Domstolens relevante retspraksis og
øge klarheden
Forslaget sigter mod at samle følgende eksisterende direktiver i ét enkelt instrument:
direktiv 75/117/EØF om lige løn
direktiv 86/378/EØF, som ændret ved direktiv 96/97, om ligebehandling af mænd og kvinder
inden for de erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger
direktiv 76/207/EØF, som ændret ved direktiv 2002/73, om ligebehandling af mænd og kvinder
for så vidt angår adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse, forfremmelse samt arbejdsvilkår
direktiv 97/80/EF, som ændret ved direktiv 98/52/EF, om bevisbyrden i forbindelse med
forskelsbehandling på grundlag af køn.
Rådets fælles holdning vil blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet som led i den
fælles beslutningsprocedure.
Sociale sikringsordninger
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 1408/71 om anvendelse af sociale
sikkerhedsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer,
der flytter inden for Fællesskabet, og af Rådets forordning (EØF) nr. 574/72 om regler til
gennemførelse af forordning (EØF) nr. 1408/71 (diverse ændringer 2004).
(PE-CONS 3664/05).
6705/06 (Presse 55)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0021.png
10.III.2006
Formålet med forordningen er at ajourføre disse fællesskabsforordninger for at tage hensyn til
ændringer, der er foretaget i de nationale lovgivninger, især i lovgivningen i de nye medlemsstater
siden afslutningen af tiltrædelsesforhandlingerne. Forslaget har også til formål at fuldende
forenklingen af procedurerne for tilkendelse af sygehjælp i udlandet, som blev indført ved
forordning (EF) nr. 631/2004, idet de forenklede procedurer udvides til at omfatte bestemmelserne
om tilkendelse af ydelser i anledning af arbejdsulykker og erhvervssygdomme i forordning nr.
1408/71 og 574/72.
SUNDHED
Lægemidler til pædiatrisk brug*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en forordning
om lægemidler til pædiatrisk brug og om ændring af forordning 1768/92 og 726/2004 og direktiv
2001/83/EF (15763/05,
6603/06 ADD1).
Den polske delegation stemte imod.
Denne forordning har til formål at lette udviklingen og adgangen til lægemidler til børn, at sikre, at
de underkastes forskning af høj kvalitet og godkendes behørigt til anvendelse hos børn, og at
forbedre den tilgængelige information. Disse målsætninger bør nås uden at udsætte børn for
unødvendige kliniske forsøg.
Med forordningen indføres der et system af forpligtelser, belønninger og incitamenter. Den vigtigste
forpligtelse er, at der skal forelægges en pædiatrisk undersøgelsesplan som led i proceduren for at
opnå markedsføringstilladelse, mens incitamenterne gives gennem forlængede enerettigheder og
indførelsen af en ny type markedsføringstilladelse for generiske lægemidler,
"markedsføringstilladelsen til pædiatrisk brug".
Den nedsætter også et videnskabeligt udvalg, Det Pædiatriske Udvalg, under Det Europæiske
Lægemiddelagentur, der skal være uafhængigt af lægemiddelindustrien, og som først og fremmest
bør være ansvarligt for videnskabelig vurdering og godkendelse af de pædiatriske
undersøgelsesplaner og for ordningen med dispensationer og udsættelser.
Rådets fælles holdning vil blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet som led i den
fælles beslutningsprocedure.
6705/06 (Presse 55)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0022.png
10.III.2006
EKSTERNE FORBINDELSER
Støtte til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien -
Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse med tolv måneder af anvendelsen af
foranstaltninger til støtte for den effektive gennemførelse af mandatet til Det Internationale
Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien (ICTY)
(6146/06).
Med disse foranstaltninger forbydes indrejse i eller transit gennem medlemsstaternes område for
personer, som er involveret i aktiviteter, der hjælper personer tiltalt af ICTY til fortsat at unddrage
sig retsforfølgning, eller som på anden vis handler på en måde, som kan hindre tribunalets effektive
gennemførelse af sit mandat. Denne liste, der i første omgang blev udarbejdet i april 2003 og senest
er ændret i januar 2005
1
, omfatter i alt 36 personer, som forbydes indrejse i EU.
Den Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien -
Indefrysning af midler
Rådet vedtog en afgørelse om at fjerne Milan Lukic fra listen over personer, hvis aktiver blev
indefrosset af EU i henhold til fælles holdning 2004/694/FUSP, da han er blevet varetægtsfængslet
af Den Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien (ICTY)
(6778/06).
Listen over de personer, hvis midler er indefrosset, omfatter fortsat syv navne: Vlastimir Djordjevic,
Goran Hadzic, Radovan Karadzic, Ratko Mladic, Zdravko Tolimir, Dragan Zelenovic og Stojan
Zupljanin.
Ved fælles holdning 2004/694/FUSP indefryses alle midler og økonomiske ressourcer, der tilhører
de fysiske personer, mod hvem ICTY har rejst tiltale for krigsforbrydelser, men som ikke er
varetægtsfængslet, hvorved den gennemfører FN's Sikkerhedsråds resolution 1503(2003). Den
opfordrer medlemsstaterne til at intensivere samarbejdet med ICTY og yde den al fornøden bistand.
1
EUT L 29 af 2.2.2005, s. 50.
22
6705/06 (Presse 55)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453512_0023.png
10.III.2006
ØKONOMI OG FINANS
Markedet for finansielle instrumenter - Forlængelse af frister*
Rådet vedtog et direktiv om forlængelse af gennemførelses- og anvendelsesfristen for direktiv
2004/39/EF om markedet for finansielle instrumenter
(3678/05 og 6559/06 ADD1).
Direktiv 2004/39/EF indfører fælles reguleringsmæssige krav til investeringsselskaber, uanset hvor
i Fællesskabet disse har fået tilladelse, og til den måde, regulerede markeder og andre
handelssystemer fungerer på
(EFT L 145 af 30.4.2004).
Det nye direktiv forlænger fristen fra den 30. april 2006 til den 31. januar 2007 for
medlemsstaternes gennemførelse af direktiv 2004/39/EF i national lovgivning, for at en række af
direktivets bestemmelser kan suppleres med gennemførelsesforanstaltninger, som vedtages af
Kommissionen i løbet af medlemsstaternes gennemførelsesperiode.
Anvendelsesfristen for direktiv 2004/39/EF forlænges også med ni måneder og finder nu
anvendelse fra den 1. november 2007, så investeringsselskaber har god tid til at opfylde kravene.
Med vedtagelsen af det nye direktiv godkendte Rådet alle Europa-Parlamentets
førstebehandlingsændringer efter proceduren med fælles beslutningstagning.
6705/06 (Presse 55)
23
DA