Europaudvalget 2005-06
2720 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
255174_0001.png
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Den 8. marts 2006
SAMLENOTAT
Rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 20. marts 2006
Sager på Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders område
3
Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og
oprindelsesbetegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler.
KOM (2005) 698
Vedtagelse
side 2
4
Forslag til Rådets forordning om landbrugsprodukter og levnedsmidler som
garanterede traditionelle specialiteter
KOM (2005) 694
Vedtagelse
side 6
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE
(Landbrug og Fiskeri) den 20. marts 2006
3
Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og
oprindelsesbetegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler.
KOM (2005) 698
Grundnotat oversendt Folketingets Europaudvalg den 22. februar 2006. Nye afsnit er markeret med
en streg i margenen.
Resumé
Kommissionen foreslår en videreførelse af ordningen om beskyttelse af geografiske betegnelser og
oprindelsesbetegnelser efter medtagelse af ændringer, som primært skal sikre overholdelse af
WTO-forpligtelser; en klarere ansvarsfordeling mellem Kommission og medlemslande samt en for-
øgelse af ordningens troværdighed gennem opstramning af medlemslandenes kontrolforpligtelser
samt gennem obligatorisk anvendelse af enten det fælles logo eller en reference til ordningen i
mærkningen af produkter, som markedsføres under ordningen. Herudover tydeliggøres detaljer
vedrørende ansøgningerne og disses offentliggørelse, og det foreslås, at alene forholdene i fælles-
skabet skal tages i betragtning ved afgørelse af, om en betegnelse er blevet en artsbetegnelse.
Forslaget vurderes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU.
Forslaget forventes vedtaget på Rådsmødet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2005) 698 endelig/4 af 20. januar 2006 fremsendt forslag til Rådets
forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser for landbrugspro-
dukter og levnedsmidler. Der foreligger efter forhandlingerne et kompromisforslag i Rådet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 20. marts 2006 med hen-
blik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om revision af en eksisterende retsakt.
Det er regeringens vurdering, at forslaget som følge heraf er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0003.png
Formål og indhold
Der foreslås en videreførelse af forordning (EØF) nr. 2081/92 om beskyttelse af geografiske beteg-
nelser og oprindelsesbetegnelser i en ny forordning efter indføjelse af en række ændringer. Forord-
ningen fastslår under hvilke betingelser, man kan forbeholde anvendelsen af betegnelser, som knyt-
ter sig til afgrænsede geografiske områder, for landbrugsprodukter og levnedsmidler.
Forordningen sondrer mellem beskyttede oprindelsesbetegnelser (BOB) og beskyttede geografiske
betegnelser (BGB). Det er en forudsætning, at kvalitet eller karakteristika for BOB er knyttet til det
geografiske område og dets geografiske miljø, medens kvalitet, omdømme eller andre karakteristika
skal tilskrives den geografiske oprindelse for så vidt angår BGB.
Artsbetegnelser kan ikke beskyttes under ordningen. Det foreslås nu, at der ved afgørelse af, om en
betegnelse er blevet en artsbetegnelse, alene skal ses på forholdene i fællesskabet.
Kommissionen ønsker med forslaget at tydeliggøre hvilke informationer, der skal offentliggøres
forud for påbegyndelsen af fristen for afgivelse af indvendinger mod en ansøgt beskyttelse. Derud-
over ønsker Kommissionen at præcisere en ansvarsfordeling mellem medlemslandenes myndighe-
der og Kommissionens tjenestegrene med henblik på at henlægge en større del af den administrative
byrde uden for tjenestegrenene.
Medlemslandenes myndigheder forudses således at forestå den egentlige sagsbehandling, herunder
at sørge for offentliggørelse af ansøgninger samt behandling af indsigelser fra påtaleberettigede med
hjemsted i medlemslandet forud for fremsendelse af ansøgningen til Kommissionen. Kommissionen
kan så nøjes med at forholde sig til et resumé af ansøgningen samt til at påse, at sagsbehandlingen
sker på lige vilkår i alle medlemslande.
Efter offentliggørelse af resuméet i EU-tidende gives påtaleberettigede med hjemsted uden for det
medlemsland, hvori ansøgningen er indgivet, herunder fra tredjelande, mulighed for at fremsætte
indsigelser mod beskyttelsen. Såfremt indsigelser i efterfølgende drøftelser ikke medfører enighed
om den foreslåede beskyttelse af en betegnelse, træffes beslutning i en forskriftskomite. Kommissi-
onen har her ønsket forvaltningsprocedure, og der er endnu ikke taget endelig stilling til kompro-
misforslaget på dette punkt.
Forslaget indeholder justeringer af rettigheder for ansøgere og for påtaleberettigede fra tredjelande,
således at disse ligestilles med fællesskabets borgere, og således at kritikken fra WTO i en panelsag
om emnet afgjort i april 2005 imødegås.
Med henblik på at øge ordningernes troværdighed ønsker Kommissionen at styrke kontrolbestem-
melserne, primært ved at medlemslandene skal udpege et eller flere kompetente organer, som an-
svarlige for implementering af kontrolsystemet. Den generelle kontrol af, at rettighedshavere under
ordningen ikke krænkes, er myndighedernes ansvar, medens kontrollen af, at rettighedshavere under
ordningen opfylder betingelserne i specifikationen, kan overlades til private kontrolorganer. Sidst-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0004.png
nævnte sker som hidtil på rettighedshavers foranledning og regning. Det specificeres nu, at private
kontrolorganer skal være akkrediterede.
Derudover søges ordningens troværdighed understøttet ved, at det gøres obligatorisk at anføre enten
”beskyttet oprindelsesbetegnelse/BOB” eller ”beskyttet geografisk betegnelse/ BGB” eller det dertil
hørende logo på produkter, hvis betegnelse er beskyttet under ordningen.
Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal kunne opkræve betaling for behandling af ansøg-
ninger og indsigelser.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge 15. marts 2006.
Gældende dansk ret
Der er til den eksisterende forordning fastsat bestemmelser om kompetent organ samt om sanktio-
ner for overtrædelse i bekendtgørelse nr. 951 af 10. december 1993. Der skal foretages ændringer af
bekendtgørelsen, såfremt forslaget vedtages i den foreliggende form.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Forsla-
get medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De økonomiske og finansielle konsekvenser for myndigheder vil afhænge af, hvor mange ansøg-
ninger, der indkommer i Danmark, og hvor mange indsigelser, der kommer mod disse. Forslaget
giver mulighed for, at myndighederne kan afkræve betaling af virksomhederne for administration af
ordningen. Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for EU’s budget. Udgifterne vil skulle af-
holdes inden for Fødevarestyrelsens rammer.
Høring
F
orslaget
har været i høring hos en høringskreds af interesseorganisationer og myndigheder i hen-
hold til fødevarelovens § 3, jfr. artikel 9 i Fødevareforordningen 178/2002/EF. Forslaget har desu-
den været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Mejeriforeningen er principielt imod en sådan ordning i EU-regi. Foreningen finder, at der ikke blot
skal ses på forholdene i Fællesskabet, når det vurderes, om en betegnelse er blevet en artsbetegnel-
se, og at kravet om opstilling af en liste over artsbetegnelser bør opretholdes.
Mejeriforeningen finder endvidere, at bestemmelserne vedrørende medlemslandenes behandling af
ansøgninger kan medføre en lemfældig og uensartet sagsbehandling i medlemslandene.
Indførelse af en fast 5 års overgangsperiode ses at være højst uheldig ud fra en betragtning om, at
Kommissionen kan være indstillet på at ”rulle tiden tilbage” og inddrage etablerede rettigheder.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0005.png
Mejeriforeningen finder kravet om obligatorisk mærkning overflødigt. Endvidere ses muligheden
for at anvende fællesskabets symboler på produkter fra tredjelande i praksis at ville medføre vild-
ledning.
FødevareIndustrien er modstander af ordningen ud fra betragtninger om, en sådan beskyttelse virker
hæmmende for den fri konkurrence og svækker incitamentet til innovation og produktudvikling.
FødevareIndustrien ser med bekymring på den markante stigning i antallet af beskyttede betegnelser
og advarer mod øget protektionisme.
FødevareIndustrien finder rollefordelingen mellem Kommission og medlemslande under sagsbe-
handlingen uheldig og forudser en øget risiko for usaglig varetagelse af nationale interesser.
Mejeriforeningen og FødevareIndustrien udtalte på mødet i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-
underudvalg den 1. marts 2006 sympati for Regeringens opfordring til Kommissionen om at iværk-
sætte overvejelser om andre metoder, eksempelvis varemærkelovgivningen, til at opnå beskyttelse
af betegnelser. Udvalget gentog i øvrigt synspunkterne som angivet i høringssvarene, og udtrykte
desuden bekymring for konsekvenserne af en udbredelse af ordningen til 3. lande.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at en videreførelse af fællesskabets ordning om beskyttelse af geogra-
fiske betegnelser ikke bør medføre forøgelse af medlemslandenes omkostninger ved administration
samt kontrol af ordningen. Ved etablering af den eksisterende ordning i 1992 stemte Danmark imod
ud fra en betragtning om, at det ikke var en fællesskabsopgave at beskæftige sig med markedsføring
af udvalgte produkter. Regeringen finder, at Kommissionen bør iværksætte overvejelser om andre
metoder, eksempelvis varemærkelovgivningen, for at opnå beskyttelse af betegnelser.
Orientering om andre landes positioner
Systemer med kvalitetsmærkning og med fremhævelse af geografisk oprindelse er udbredt og velset
i den sydlige del af fællesskabet. Også de nye medlemslande er positivt stemt og venter sig meget af
ordningen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde
(Landbrug og Fiskeri) den 23. januar 2006 jfr. samlenotat oversendt til udvalget den 13. januar 2006
samt ved grundnotat oversendt den 22. februar 2006.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0006.png
4
Forslag til Rådets forordning om landbrugsprodukter og levnedsmidler som
garanterede traditionelle specialiteter
KOM (2005) 694
Grundnotat oversendt Folketingets Europaudvalg den 22. februar 2006. Nye afsnit er markeret med
en streg i margenen.
Resumé
Kommissionen foreslår en ophævelse af den eksisterende ordning om specificitetsattestering med
henblik på videreførelse af ordningen under betegnelsen garanterede traditionelle specialiteter.
Der foreslås en klarere ansvarsfordeling mellem Kommission og medlemslande samt en opstram-
ning af medlemslandenes kontrolforpligtelser. Anvendelse af logo for ordningen eller en specifik
ordlyd foreslås gjort obligatorisk at anvende, såfremt man i mærkningen på et produkt vil referere
til ordningen, og der foreslås tydeliggjort detaljer vedrørende ansøgningerne og disses offentliggø-
relse. Forslaget vurderes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU.
Forslaget forventes vedtaget på Rådsmødet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2005) 694 af 23. december 2005 offentliggjort forslag til Rådets for-
ordning om landbrugsprodukter og levnedsmidler som garanterede traditionelle specialiteter. Den
danske udgave af forslaget er dateret af Rådet den 18. januar 2006. Efter forhandlingerne af forsla-
get er der udarbejdet et kompromisforslag i Rådet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 20. marts 2006 med hen-
blik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om revision af en eksisterende retsakt.
Det er regeringens vurdering, at forslaget som følge heraf er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Formål og indhold
Der foreslås en ophævelse af den nuværende ordning om specificitetsattestering af landbrugspro-
dukter og levnedsmidler, idet ordningen dog foreslås videreført under et andet navn og i en udbyg-
get form. Betegnelsen specificitetsattestering opgives til fordel for betegnelsen garanteret traditionel
specialitet, som ses at være mere velegnet til at identificere produkterne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0007.png
Som i den eksisterende ordning er det hensigten, at betegnelser for landbrugsprodukter og levneds-
midler, som er fremstillet af traditionelle råvarer; som har en traditionel sammensætning eller en
produktions- og/eller forarbejdningsmåde, som er knyttet til den traditionelle produktions- og/eller
forarbejdningsform, kan optages i et register og beskyttes mod anvendelse på sammenlignelige pro-
dukter.
Beskyttelsen kan omfatte enhver anvendelse af betegnelsen, eller den kan begrænses til anvendelse
af betegnelsen sammen med det fælles logo eller en reference til beskyttelsesordningen, således at
betegnelsen i sig selv fortsat kan anvendes på produkter, som ikke opfylder de specifikationer, som
ligger til grund for beskyttelsen. Beskyttelsens omfang afhænger af, hvad der er ansøgt om.
Forslaget indeholder, ud over en række bestemmelser, som vedrører adgangen til ordningen for
produkter fra tredjelande samt adgangen til indsigelser fra tredjelande mod ansøgninger under ord-
ningen, en række præciseringer og uddybninger af den eksisterende ordning, herunder en udbygning
af kontrolbestemmelserne.
Kommissionen foreslår nu at definere ”traditionel” som havende været markedsført i Fællesskabet i
en periode, som indebærer overdragelse mellem generationer, dog mindst i 25 år, og der opstilles
mere specifikke bestemmelser for, hvad en ansøgning skal indeholde.
Kommissionen foreslår en præcisering af ansvarsfordelingen mellem medlemslandenes myndighe-
der og Kommissionens tjenestegrene med henblik på at henlægge en større del af den administrative
byrde til medlemslandene. Der medtages dog en bestemmelse om, at Kommissionen skal vurdere de
indstillinger vedrørende ansøgningerne, som medlemslandene fremover pålægges at udarbejde, med
henblik på at sikre ensartethed i sagsbehandlingen.
Medlemslandene skal i forbindelse med sagsbehandlingen etablere en national indsigelsesprocedu-
re, som omfatter en passende offentliggørelse af ansøgningen og sikrer en passende periode til at
gøre indsigelser gældende. Såfremt der er tale om ansøgninger om ændringer af en specifikation til
en allerede beskyttet betegnelse, skal myndighederne påse, at alle, som producerer i henhold til spe-
cifikationen, bliver gjort bekendt med ansøgningen. Alle indsigelser fra parter i det medlemsland,
hvori ansøgningen indgives, skal håndteres i denne proces, da det kun er parter fra andre medlems-
lande samt fra tredjelande, som kan afgive indsigelser efter Kommissionens offentliggørelse af an-
søgningen i EU-Tidende.
Det specificeres i forslaget hvilke typer indvendinger, der kan fremføres. Såfremt indsigelser i efter-
følgende drøftelser ikke medfører enighed om den foreslåede beskyttelse af en betegnelse, træffes
beslutning efter forskriftsprocedure. Kommissionen har her ønsket at anvende en forvaltningspro-
cedure, og en endelig stillingtagen til dette element i kompromisforslaget udestår.
Ifølge forslaget skal det gøres obligatorisk for produkter fra Fællesskabet at anvende det fælles logo
eller betegnelsen ”garanteret traditionel specialitet” eller forkortelsen GTS, såfremt man på mærk-
ningen af et produkt ønsker at henvise til ordningen. Produkter fra tredjelande skal ikke være under-
lagt samme krav.
Kommissionen ønsker at styrke kontrolbestemmelserne, hvilket blandt andet giver sig udslag i, at
medlemslandene nu skal udpege en eller flere myndigheder, som er ansvarlig for implementering af
kontrollen under ordningen. Den generelle kontrol af, at rettighedshavere under ordningen ikke
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0008.png
krænkes, er myndighedernes ansvar, medens kontrollen af, at rettighedshavere under ordningen
opfylder betingelserne i specifikationen, kan overlades til private kontrolorganer. Sidstnævnte skal
som hidtil ske på rettighedshavers foranledning og regning. Det specificeres nu, at private kontrol-
organer skal være akkrediterede.
Endelig foreslår Kommissionen, at medlemslandene skal kunne opkræve betaling for behandling af
ansøgninger og indsigelser.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge 15. marts 2006.
Gældende dansk ret
Der er til den eksisterende ordning fastsat bestemmelser om kompetent organ samt om sanktioner
for overtrædelse i bekendtgørelse nr. 951 af 10. december 1993. Der skal foretages ændringer af
bekendtgørelsen, såfremt forslaget vedtages i den foreliggende form.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De økonomiske og finansielle konsekvenser for myndigheder vil afhænge af, hvor mange ansøg-
ninger, der indkommer i Danmark, og hvor mange indsigelser, der kommer mod disse. Forslaget
giver mulighed for, at myndighederne kan afkræve betaling af virksomhederne for administration af
ordningen. Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for EU’s budget. Udgifterne vil skulle af-
holdes inden for Fødevarestyrelsens rammer.
Høring
Forslaget har været i høring hos en høringskreds af interesseorganisationer og myndigheder i hen-
hold til fødevarelovens § 3, jfr. artikel 9 i Fødevareforordningen 178/2002/EF. Forslaget har desu-
den været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Mejeriforeningen frygter, at man med ændringsforslaget søger at lukke et hul mellem den nuværen-
de specificitetsforordning og forordningen om beskyttelse af beskyttede geografiske betegnelser.
Formålet forekommer ikke at være klart, og konsekvenserne ses ikke at kunne overskues.
Mejeriforeningen ønsker ikke et EU-system for beskyttede betegnelser, da et sådant begrænser mu-
lighederne for producenter og eksportører, og foreningen stiller sig derfor afvisende overfor forsla-
get.
Mejeriforeningen ønsker en præcisering af det antal år, et produkt skal have været markedsført, sna-
rere end den mindre præcise angivelse en generation.
Foreningen undrer sig endvidere over den snævre definition af sammenslutninger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255174_0009.png
Endelig finder Mejeriforeningen, at registreringsproceduren forekommer noget lemfældig, og at det
er svært at danne sig et indtryk af, hvad der skal registreres, før de detaljer, som skal fastsættes i
gennemførelsesproceduren, er fastlagt. Der synes at være lagt op til, at alle betegnelser, som ikke
mødes med indsigelser, vil blive beskyttet.
Mejeriforeningen udtalte på mødet i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg den 1.
marts 2006 sympati for Regeringens opfordring til Kommissionen om at iværksætte overvejelser
om andre metoder, eksempelvis varemærkelovgivningen, til at opnå beskyttelse af betegnelser. Ud-
valget gentog i øvrigt synspunkterne som angivet i høringssvarene, og udtrykte desuden bekymring
for konsekvenserne af en udbredelse af ordningen til 3. lande.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at en videreførelse af fællesskabets ordning om beskyttelse af specifi-
citetsattestering blot under et andet navn ikke bør medføre forøgelse af medlemslandenes omkost-
ninger ved administration samt kontrol af ordningen. Ved etablering af den eksisterende ordning i
1992 stemte Danmark imod ud fra en betragtning om, at det ikke var en fællesskabsopgave at be-
skæftige sig med markedsføring af udvalgte produkter. Regeringen finder, at Kommissionen bør
iværksætte overvejelser om andre metoder, eksempelvis varemærkelovgivningen, for at opnå be-
skyttelse af betegnelser.
Orientering om andre landes positioner
Specielt i den sydlige del af fællesskabet er der tradition for særlige mærkningsordninger for føde-
varer. Ordningens beskedne succes hidtil skyldes angiveligt primært, at der har været for mange
uafklarede spørgsmål i forordningsteksterne samt den omstændighed, at det ikke har stået helt klart,
i hvilket omfang man skulle delagtiggøre andre i produktionsmetoder og recepter. Der skulle dog
være en lang række ansøgninger klar til fremsendelse, og også de nye medlemslande venter sig en
del af ordningen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde
(Landbrug og Fiskeri) den 23. januar 2006 jfr. samlenotat oversendt til udvalget den 13. januar 2006
samt ved grundnotat oversendt den 22. februar 2006.
9