Europaudvalget 2005-06
2720 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
9. marts 2006
FVM 344
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2006
___________________________________________________________________
1.
Markedssituationen i og foranstaltninger til støtte for fjerkræsektoren
KOM-dokument foreligger ikke
Forelæggelse
Side 2
2.
Memorandum om gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik efter reformen og om
fremtiden for den fælles landbrugspolitik
KOM-dokument foreligger ikke
Anmodning fra den franske delegation
Side 5
(evt.) Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprin-
delsesbetegnelser for landbrugsprodukter og fødevarer
KOM (2005) 698
Vedtagelse
Side 10
(evt.) Forslag til Rådets forordning om garanterede traditionelle specialiteter for land-
brugsprodukter og fødevarer
KOM (2005) 694
Vedtagelse
Side 10
Revision af EU’s strategi for bæredygtig udvikling
KOM (2005) 658
Orienterende drøftelse
Side 10
3.
4.
5.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 20. marts 2006
1.
Markedssituationen i og foranstaltninger til støtte for fjerkræsektoren
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
På baggrund af den seneste udbredelse af fugleinfluenza inden for EU’s område og den heraf føl-
gende afmatning i efterspørgslen på fjerkrækød forventes Kommissionen give en præsentation af
markedssituationen inden for fjerkræsektoren. Kommissionen vil eventuelt komme ind på, hvilke
løsningsmuligheder der findes i form af støtteforanstaltninger.
Baggrund
Kommissionen vil på det kommende Rådsmøde den 20. marts 2006 præsentere markedssituationen
og eventuelle markedsforanstaltninger til støtte for fjerkræsektoren på baggrund af den seneste ud-
bredelse af fugleinfluenza indenfor EU´s område.
Nærhedsprincippet
Et eventuelt forslag til markedsforanstaltninger til støtte for fjerkræsektoren vil udgøre et led i gen-
nemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Der foreligger ikke noget konkret forslag til foranstaltninger fra Kommissionen.
Fugleinfluenzaen har haft store konsekvenser for fjerkræsektoren. Den gennemsnitlige markedspris
i EU for kyllinger er faldet i forhold til februar 2005 fra 149,16 euro/100 kg til 140,67 euro/100 kg.
Der er dog tale om større prisfald i visse lande, herunder Italien og Frankrig. I Italien er prisen fal-
det fra 141,93 euro/100 kg i februar 2005 til 108,03 euro/100 kg i februar 2006, hvilket svarer til et
fald på 24 pct. Frankrig har oplevet prisfald fra 163,57 euro/100 kg i februar 2005 til 137,54 eu-
ro/100 kg i februar 2006, hvilket vil sige omkring 16 pct.
Forbruget vurderes at være faldet med 20-30 pct. på baggrund af fugleinfluenzaen. Mest markant
har tilbagegangen været i de sydeuropæiske lande; herunder i Italien, hvor der tales om et faldende
forbrug på op mod 70 pct., mens de nordeuropæiske lande, herunder Danmark, kun i mindre grad
direkte har været påvirket af fugleinfluenzasituationen. Den seneste udvikling med udbrud i det
nordlige Tyskland og i Sverige har imidlertid også medført et yderligere fald i forbruget i Danmark
angiveligt omkring 10 pct.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På et ekstraordinært forvaltningskomitémøde den 14. februar 2006 blev eksportrestitutionerne på
hele kyllinger sat op bl.a. som en konsekvens af udbruddene af fugleinfluenza i Grækenland og Ita-
lien. I november 2005 indførte Kommissionen ekstraordinært eksportrestitutioner på kyllinge-
udskæringer for herigennem at øge muligheden for eksport og begrænse udbuddet på EU’s marked.
På det seneste rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 blev der fra Grækenland og Ita-
lien anmodet om nødvendige indgreb for at hjælpe fjerkræsektoren. Grækenland pointerede, at situ-
ationen var forværret. Der var store overskydende mængder i markedet og store tab i alle led i pro-
duktionen af fjerkræ. I den forbindelse fremhævedes behovet for: 1. Kompensation til producenter-
ne, 2. Forbedrede muligheder for ydelse af eksportrestitution, 3. Behovet for målrettede informati-
onskampagner, 4. Behovet for andre typer støtte til producenter.
Kommissionen erkendte den vanskelige situation, og fastslog, at eksportrestitutionsinstrumentet
fortsat ville blive brugt aktivt af Kommissionen. Kommissionen overvejer en informationskampag-
ne og udtalte samtidig, at der efter Kommissionens opfattelse endnu ikke forelå en situation, der
berettigede til at iværksætte undtagelsesforanstaltninger til støtte for markeder, der er ramt af vete-
rinære forholdsregler i markedsordningen for fjerkrækød. Kommissionen anførte endvidere, at den
nuværende markedsordning ikke giver mulighed for at yde støtte til fx privat oplagring eller opkøb
til intervention.
Kommissionen åbnede dog op for at se nærmere på konkrete anmodninger fra medlemslandene, og
udelukkede ikke, at Kommissionen vil forelægge forslag for Rådet, som muliggør eventuelle andre
former for foranstaltninger.
I lyset heraf har Italien indført visse hjælpeforanstaltninger. Disse omfatter suspension af fjerkræ-
producenternes forfaldne og kommende sociale bidrag m.v. frem til udgangen af december 2006,
muligheden for inden for en ramme af 100 mio. euro i nationale midler, at oprette en nødhjælpsfond
for fjerkræsektoren, som skal bruges til at kompensere for tab i forbindelse med ophør af produkti-
onsaktiviteten forårsaget af overproduktion, og bistand til efterfølgende at genetablere fjerkræpro-
duktion.
Frankrig har i samme stil indført hjælpeforanstaltninger. Den franske landbrugsminister har således
annonceret 52 mio. euro i støtte, hvoraf de 30 mio. euro skal gå til virksomheder i sektoren, 20 mio.
euro til producenter og 2 mio. euro til oplysningskampagner rettet mod forbrugerne om sikkerheden
ved at spise fjerkrækød.
Hjemmelsgrundlag
Der er i artikel 14 i Rådets forordning (EØF) nr. 2777/75 om den fælles markedsordning for fjer-
krækød hjemmel til, at Kommissionen efter anmodning fra det berørte medlemsland og efter fore-
læggelse for forvaltningskomitéen, kan vedtage undtagelsesforanstaltninger til støtte for markeder,
der er ramt af veterinære forholdsregler, beregnet på at bekæmpe udbredelsen af sygdomme. Dette
vil typisk være gennem støtteopkøb til destruktion. Efter den nyligt vedtagne forordning (EF) nr.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0004.png
1913/2005, som bl.a. ændrede artikel 14 i forordning (EØF) nr. 2777/75, skal Fællesskabet deltage i
finansieringen af sådanne foranstaltninger med 50 % af de af medlemsstaten afholdte udgifter.
Denne bestemmelse kan kun anvendes i områder af EU, hvor der allerede er indført veterinære re-
striktioner i form af flytteforbud o.lign.
Kommissionen har understreget, at den ovennævnte artikel 14 i forordning (EØF) nr. 2777/75 ikke
kan anvendes til præventive foranstaltninger. Der er ikke i markedsordningen for fjerkræ hjemmel
til at indføre andre foranstaltninger såsom privat oplagring og intervention mv. (som det f.eks. er
muligt i markedsordningen for oksekød). Det eneste redskab til at påvirke markedssituationen er
eksportrestitutioner.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, idet der ikke foreligger et forslag.
Konsekvenser
Forslagets konsekvenser kan først vurderes, når det foreligger.
Høring
§ 2-udvalget (landbrug) er blevet hørt ved skriftlig høring.
Landbrugsraadet bemærker, at også den danske slagtekyllingesektor (både slagterier og primærpro-
ducenter) er berørt af den faldende efterspørgsel i primært de sydeuropæiske lande. Påvirkningen er
sket gennem det prispres, som de sydeuropæiske produkter, der ikke har kunnet afsættes regionalt,
har udøvet på de nordeuropæiske markeder. Således er noteringen for slagtekyllinger i Danmark op
til jul reduceret med op mod 10 pct. På baggrund af markedssituationen noterer Landbrugsraadet sig
med tilfredshed, at Kommissionen anvender de markedsinstrumenter, som de har til deres rådighed;
det vil primært sige ydelse af eksportrestitutioner.
Landbrugsraadet har forståelse for, at en række EU-lande i lyset af de voldsomme markedskonse-
kvenser søger at hjælpe deres nationale sektor. Landbrugsraadet må imidlertid samtidig understrege
behovet for, at nationale hjælpeforanstaltninger holder sig inden for rammerne af EUs statsstøtte-
regler. Ikke mindst set i lyset af, at de markedsmæssige konsekvenser er grænseoverskridende, må
det sikres, at nationale støtteprogrammer ikke har konkurrenceforvridende elementer. Eventuel støt-
te til eksempelvis midlertidig reduktion af produktionskapaciteten bør ske på fællesskabsniveau.
Det Danske Fjerkræraad finder beskrivelsen i det fremsendte notat dækkende for den alvorlige situ-
ation, som både den danske og europæiske fjerkræbranche befinder sig i øjeblikket. Man vedlægger
høringssvaret kopi af korrespondance imellem avec (den europæiske fjerkræorganisation) og kom-
missær Fischer-Boel.
Regeringens foreløbige generelle holdning
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0005.png
Det er regeringens generelle holdning, at det i særlige tilfælde, under hensyntagen til markedssitua-
tionen og produktionen i en konkret sektor, eventuelt kan være nødvendigt midlertidigt at indføre
støtteforanstaltninger.
Endvidere er det regeringens holdning, at økonomisk kompensation i forbindelse med veterinære
problemer som udgangspunkt bør finde sted inden for de veterinære regelsæt.
For så vidt angår statsstøtteanmodninger bør Kommissionen sikre sig, at medlemsstaterne holder sig
inden for rammerne af de gældende statsstøtte- og konkurrenceregler.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ved tidligere rådsmøder har både Italien, Grækenland og Frankrig ønsket foranstaltninger til støtte
for fjerkræsektoren, hvortil der gennemgående var opbakning fra en række medlemslande. Forslag
fra Kommissionens side af enhver art til støtte af fjerkræsektoren må formodes at blive modtaget
positivt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Memorandum om gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik efter reformen
og om fremtiden for den fælles landbrugspolitik
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Frankrig forventes at præsentere et memorandum, hvor der bl.a. peges på, at den fælles land-
brugspolitik efter den seneste reform grundlæggende er karakteriseret ved at være stabil og under
budgetmæssig kontrol, i overensstemmelse med internationale regler (WTO), i stigende grad præget
af hensynet til miljøet, den stigende betydning af landdistriktspolitikken og i stand til at støtte udvik-
lingen af nonfood produktionen. I forlængelse heraf peger Frankrig på en række ønsker til ændrin-
ger i den fælles landbrugspolitik i form af bl.a. risiko- og krisestyringsinstrumenter, samt forenklin-
ger i forvaltningen.
Baggrund
Frankrig forventes at præsentere et memorandum, hvor der peges på en række ønsker til ændringer i
den fælles landbrugspolitik samt forenklinger i forvaltningen.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2006 efter fransk
anmodning.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Formål og indhold
Efter fransk opfattelse er den fælles landbrugspolitik efter den seneste reform grundlæggende karak-
teriseret ved at være stabil og under budgetmæssig kontrol, i overensstemmelse med internationale
regler (WTO) med hensyn til fair konkurrence, i stigende grad præget af hensynet til miljøet, speci-
elt på baggrund af reglerne om krydsoverensstemmelse og den stigende betydning af landdistrikts-
politikken og i stand til at støtte udviklingen af nonfood produktionen. Der er imidlertid efter fransk
opfattelse behov for, at EU styrker den fælles landbrugsstrategi med fokus på tre grundholdninger:
1. EU må betragte landbruget som et instrument med hensyn til politisk og økonomisk uaf-
hængighed. Den europæiske landbrugsmodel kræver tilstrækkelig og passende toldbeskyt-
telse i forhold til konkurrerende lande, som ikke lever op til de miljø- og sundhedsmæssige
standarder, som gælder i EU.
2. EU skal tage hensyn til de mange samfundsmæssige forventninger, der er til landbruget og
søge at imødekomme disse.
3. Den fælles landbrugspolitik skal fortsat være centrum for det politiske projekt for fællesska-
bet med fælles politik og integration.
Frankrig stiller derfor forslag om nye initiativer i relation til den fælles landbrugspolitik, der har til
formål at stabilisere landbrugernes indkomster. Selvom afkoblingen af støtten har betydet, at land-
brugsstøtten er stabil, vil den budgetmæssige svækkelse i forvaltningen af de interne markeder og
tilpasningen af det interne prisniveau til verdensmarkedet betyde en stigende usikkerhed med hen-
syn til de interne priser og dermed landmændenes indtægter.
De nye initiativer er:
1. Det nuværende arrangement med ”de minimis” for statsstøtte skal udvikles til at have en hø-
jere tærskelværdi.
2. Forbedre de nuværende ”Safeguard clauses” i markedsordningerne, så de i større grad kan
beskytte de interne markeder og dermed forbedre stabiliteten. Der foreslås en europæisk
overvågningsenhed for landbrug og handel, der skal holde øje med sociale og sundheds-
mæssige forhold, som kan føre til konkurrenceforvridning.
3. Oprette et EU finansieret forsikringssystem til støtte for landmænd, så de i stigende grad kan
tage ansvar for klimatiske, økonomiske og sundhedsmæssige forhold. Private forsikrings-
ordninger foreslås suppleret med en fællesskabsstøttet fond, som kan træde til ved store
landbrugskatastrofer, som der ikke kan tegnes forsikring for på det private marked.
4. Udvide anvendelse og fleksibilitet af det nuværende system med støtte til ”de socialt dårligst
stillede personer”.
5. Etablere sektorspecifikke instrumenter ikke kun til administration af kriser, men også til at
undgå sådanne, finansieret gennem en fælles fond (ved 1 procentpoint modulation), blandt
andet med det formål at sikre landmændenes indkomst.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0007.png
6. Administrere de eksportrestitutioner, der er tilladt i henhold til WTO’s regler, proaktivt og
optimalt.
Hertil kommer en række forenklinger, der skal lette landmændenes administrative byrder:
1. Forenkling af den fælles landbrugspolitik på linie med enkeltbetalingsordningen skal fort-
sætte.
2. Producentorganisationernes rolle skal styrkes.
3. Enkeltbetalingsordningen skal forenkles gennem anvendelse af moderne teknik (bl.a. remote
sensing).
4. Administrationen af reglerne om krydsoverensstemmelse skal tage højde for lokale forhold.
5. Udviklingen af det nye landdistriktsprogram for 2007-2013 skal fortsætte bl.a. med en høje-
re grad af subsidiaritet med hensyn til definitioner og ændringer af de nationale programmer.
Frankrig lægger afslutningsvis op til, at europæisk landbrug får en vision for fremtiden, der er ambi-
tiøs og i overensstemmelse med udfordringen i forhold til den globale befolkningstilvækst, udfor-
dringen med hensyn til naturressourcer og den globale opvarmning samt mulighederne i udviklin-
gen på nonfood området med hensyn til produktion af råvarer. Denne udvikling vil ifølge det fran-
ske memorandum understrege landbrugets centrale rolle i den økonomiske og sociale udvikling.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Det franske memorandum har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark, ligesom det ikke har nogen budgetmæssige konsekvenser for EU eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet har generelt bemærket, at man kan tilslutte sig den franske tilgang til problemstil-
lingerne, nemlig at der med 2003-reformen og beslutningerne om den finansielle ramme for 2007-
2013 er skabt en vigtig ramme for landbrugspolitikken frem til 2013. Endvidere kan man ligeledes
tilslutte sig det franske synspunkt om, at der er behov for at konsolidere den valgte landbrugsstrate-
gi med udgangspunkt i bestemte grundholdninger, hvoraf man i særlig grad lægger vægt på, at
landbrugspolitikken bevares som en fælles politik samt på, at den europæiske landbrugsmodel nød-
vendiggør en passende toldbeskyttelse. Landbrugsraadet vurderer, at de franske overvejelser fører
til, at der foreslås nye tiltag på to områder, nemlig 1) foranstaltninger som under øget markedsorien-
tering kan medvirke til at stabilisere indkomsterne i landbruget og 2) forenklinger som kan lette
byrderne ved forvaltningen af landbrugspolitikken.
For så vidt angår stabilisering af indkomsterne støtter Landbrugsraadet, at det også fremover skal
være et vigtigt mål for landbrugspolitikken at bidrage til stabilisering af landbrugsindkomsterne.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0008.png
Det er imidlertid Landbrugsraadets klare opfattelse, at dette må ske inden for rammerne af den nu-
værende fælles politik. Med andre ord må det ske gennem en aktiv anvendelse af foranstaltninger i
markedsordningerne, som er forenelige med internationale handelsregler. Vigtigt er i denne sam-
menhæng, at EU gennem WTO-forhandlingerne sikrer en passende importbeskyttelse, og at ek-
sportstøttemulighederne udnyttes gennem optimal forvaltning af eksportstøtten. Landbrugsraadet
kan ikke udelukke, at udviklingen i WTO-forhandlingerne vil gøre det relevant at overveje nye sta-
biliserende tiltag. For nærværende kan Landbrugsraadet dog ikke støtte, at den fælles politik supple-
res med nye foranstaltninger af typen forsikrings- eller udligningsordninger med offentlig støtte.
Det hænger sammen med, at Landbrugsraadet finder at sådanne ordninger er både administrativt
tunge og kostbare i forhold til nytteværdien. Endvidere ser Landbrugsraadet en betydelig fare for, at
deres anvendelse vil resultere i konkurrenceforvridning mellem lande og/eller producenter. Man
mener, at det er afgørende, at man undgår øget konkurrenceforvridning. Netop af den årsag er man
imod den fra fransk side foreslåede lempelse af reglerne for national krisestøtte kendt som ”de mi-
nimis” støtte.
For så vidt angår forenkling af landbrugspolitikken, kan man fra Landbrugsraadets side generelt
støtte de franske forslag om forenkling af landbrugspolitikken. Omkring administrative forenklinger
lægger man vægt på, at der fra fransk side fokuseres på, at landmændenes administrative byrder
skal lettes. Hvad angår krydsoverensstemmelse, fremhæver Landbrugsraadet behovet for, at kom-
pleksiteten i ordningen mindskes væsentligt gennem en reduktion i antallet af bestemmelser, som er
omfattet af ordningen. Forslaget om øget fleksibilitet i anvendelsen af landdistriktsprogrammet kan
Landbrugsraadet støtte, idet det dog samtidig må sikres, at det ikke kan føre til konkurrenceforvrid-
ning.
Endelig støtter Landbrugsraadet den af Frankrig skitserede fremtidsvision for europæisk landbrug.
LO har i deres høringssvar stillet sig tvivlende overfor det franske udspil og er bekymret for, at det
vil føre til øget protektionisme som sikrer, at Frankrig og måske også resten af EU fortsat kan give
landbrugsstøtte til egne landmænd, og samtidig holde varer fra 3. landene ude. LO finder, at Dan-
mark hør melde klart ud, at en diskussion om justeringer af den fælles landbrugspolitik ikke skal
have et protektionistisk formål og at Danmark derfor er skeptisk overfor behovet for at justere de
nuværende ’safeguard clauses’ i en retning, så indgreb overfor handelen gøres nemmere. Danmark
bør også være skeptisk overfor ændringer af administrationen af eksportrestitutioner i en retning, så
dette instrument anvendes i højere grad. Man finder, at Danmark bør understrege, at man ikke deler
udgangspunktet - den franske opfattelse af, at landbruget er et instrument til sikring af politisk og
økonomisk uafhængighed, og at Danmark bør lægge vægt på udvikling af et åbent og regelstyret
internationalt handelssystem. Det er heller ikke Danmarks opfattelse, at toldbeskyttelse er det mest
oplagte instrument til at fremme miljø- og sundhedsmæssige standarder udenfor EU. Danmark har i
årevis vendt sig kraftigt mod EU-initiativer, der kan opfattes om grøn protektionisme. Den slags
finder man hverken fremmer miljøsagen eller respekten for det internationale handelssystem.
For så vidt angår de nye initiativer, har LO følgende bemærkninger:
ad 1) LO er generelt bekymret for, at der indføres højere tærskelværdier for ”de minimis”.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ad 2) Safeguard clauses er kun for at beskytte egne markeder, for som skrevet er det ikke noget pro-
blem, hvis EU vil betale det, som det koster at producere efter EU standarder.
ad 3) LO kan kun støtte et forsikringssystem, hvis landbruget og industrien selv skal finansiere den-
ne fond. LO går ikke ind for særstatus til landbrug og industri, når LO’s medlemmer selv skal fi-
nansiere en sådan forsikringsordning via medlemskab af en arbejdsløshedskasse. LO kan derfor
ikke acceptere selve forslaget, men idéen er god på andre præmisser, f.eks. at EU starter den op som
en garanti-ordning, indtil erhvervet selv har indbetalt nok til at de kan finansiere den.
ad 4) LO er usikker på hvad dette indebærer. Betyder det støtte til urentable landbrug, kan LO ikke
acceptere det. Er hensigten derimod, at systemet således bliver en socialfond, hvor den enkelte
landmand producerer til sig selv og ikke andet, så kan LO tilslutte sig det nye initiativ.
ad 5) Se punkt 3
For så vidt angår forenklingerne, har LO følgende bemærkninger:
ad 1) LO støtter en forenkling af de administrative byrder, men det må ikke medføre en øget støtte
totalt set.
ad 2) LO kan støtte en styrket rolle til producentorganisationerne, hvis der er tale om økonomisk
støtte til igangsættelse af projekter. Giver projekterne overskud skal pengene tilbagebetales. LO er
bekymret for, om det kan resultere i spekulation i støttekroner og anbefaler derfor at ordningen ned-
lægges, hvis for mange projekter ikke giver overskud.
ad 5) LO finder dette problematisk, da det tyder på en øget støtte og ikke en afkobling af støtte
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at der skal ske en yderligere markedsorientering og liberali-
sering af den fælles landbrugspolitik i EU og en gradvis afvikling af den direkte støtte til landbrugs-
sektoren. Det er endvidere regeringens holdning, at statsstøtte skal begrænses mest muligt. Dan-
mark finder derfor ikke behov for lempelser i de minimis-reglerne, idet man dog kan acceptere præ-
ciseringer i de gældende rammebestemmelser. Fra dansk side støtter man generelt tiltag til forenk-
ling af de administrative procedurer og instrumenter i den fælles landbrugspolitik med henblik på at
lette de administrative byrder for landmændene.
Regeringen forholder sig positivt til en drøftelse af en vision for EU’s landbrugspolitik i lyset af en
kommende WTO-aftale og i forhold til de forandringer og tilpasninger, som den fælles landbrugs-
politik generelt har undergået med den øgede markedsorientering.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det franske memorandum har hverken været præsenteret eller drøftet i EU-regi. Fra fransk side
forventes støtte fra en gruppe af medlemslande, som Frankrig har drøftet udspillet med i slutningen
af februar 2006. Der er formentlig tale om de samme lande, som i forbindelse med WTO-
forhandlingerne i efteråret 2005 støttede Frankrig i en mere tilbageholdende WTO-kurs.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0010.png
Det franske memorandum har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3.
Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og
oprindelsesbetegnelser for landbrugsprodukter og fødevarer
KOM (2005) 698
Sagen hører under Familie- og Forbrugerministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra
Familie- og Forbrugerministeriet.
4.
Forslag til Rådets forordning om garanterede traditionelle specialiteter for
landbrugsprodukter og fødevarer
KOM (2005) 694
Sagen hører under Familie- og Forbrugerministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra
Familie- og Forbrugerministeriet.
5.
Revision af EU’s strategi for bæredygtig udvikling
KOM (2005) 658
Revideret genoptryk af pkt. 2 i Miljøministeriets samlenotat fremsendt forud for rådsmødet (miljø)
den 9. marts 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
EU’s strategi for bæredygtig udvikling vedrører EU’s miljø-, social- og økonomiske politik og byg-
ger på eksisterende strategier og tiltag med fokus på at skabe sammenhæng mellem det brede spek-
trum af emner, som falder under bæredygtig udvikling. Af Kommissionens meddelelse fremgår det,
at den reviderede strategi ikke vil erstatte EU’s eksisterende strategi for bæredygtig udvikling (fra
2001) men er et tiltag til at videreudvikle og øge hastigheden af den hidtidige indsats, som er på-
krævet i forhold til at standse ikke-bæredygtige trends. De forestående udfordringer må løses i et
samarbejde mellem myndigheder og civilsamfund, og EU må samarbejde internationalt.
Kommissionens meddelelse om den reviderede strategi identificerer 6 nøgle-indsatsområder (klima-
forandringer og renere energiformer, offentlig sundhed, social eksklusion, demografi og migratio-
ner, forvaltning af naturressourcer, bæredygtig transport, global fattigdom og udvikling), som kræ-
ver styrket prioritering og handling på højeste politiske fællesskabsniveau for at imødegå de største
udfordringer, der knyttet til at opnå bæredygtig udvikling.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0011.png
Disse målsætninger vil Kommissionen forfølge gennem fremskridtsrapporter og debatter mellem
Det Europæiske Råd og Parlamentet mindst hvert andet år og en ny revision af bæredygtigheds-
strategien i 2009. Herudover foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne reviderer deres nationale
bæredygtighedsstrategier inden udgangen af 2006 i lyset af EU's strategi. I forlængelse heraf fore-
slår Kommissionen også, at medlemslandene gennemfører et peer review af de nationale strategier
med henblik på erfaringsudveksling mellem medlemslandene om politik, der virker, og som vil være
mulig at implementere på tværs af nationalstaterne.
Baggrund
EU’s strategi for bæredygtig udvikling (EU-SDS) blev vedtaget på topmødet i Göteborg i juni 2001.
Med bæredygtighedsstrategien tilføjede Det Europæiske Råd en miljømæssig dimension til EU's
Lissabon-strategi. I 2002 blev bæredygtighedsstrategien tilføjet en ekstern dimension i form af en
række globale politikker og forpligtelser, som indgik i EU’s bidrag til Verdenstopmødet for Bære-
dygtig Udvikling i Johannesburg.
Jf. beslutningen fra Det Europæiske Råds møde i Göteborg 2001 skal EU’s bæredygtighedsstrategi
revideres i forbindelse med tiltrædelse af hver ny EU-kommission. Det var således planlagt, at den
videre proces mht. at revidere EU’s strategi for bæredygtige udvikling skulle drøftes på forårstop-
mødet 2005 baseret på oplæg fra Kommissionen. Processen blev imidlertid forsinket, og først i de-
cember 2005 forelagde Kommissionen forslaget til en revideret strategi. Det Østrigske formandskab
planlægger at forberede Det Europæiske Råds stillingtagen til den reviderede strategi på topmødet i
juni 2006.
Fra juli til oktober 2004 satte Kommissionen en offentlig høring i værk om synspunkter på EU's
strategi for bæredygtig udvikling, de opnåede resultater og fremtidige behov med henblik på at ind-
samle input til revisionen. I marts 2005 udgav Kommissionen en sammenfatning af høringen. Over-
ordnet blev strategien kritiseret for at mangle tydeligt fokus, klar ansvarsfordeling og arbejdsdeling,
ejerskab og bredere støtte, internationalt perspektiv, konkret opfølgning samt specifikke målsætnin-
ger og tidsfrister.
I juni 2005 vedtog Det Europæiske Råd en deklaration med vejledende principper for bæredygtig
udvikling. Formålet med deklarationen var at understøtte arbejdet med revisionen af strategien for
bæredygtig udvikling. Deklarationen gengiver den brede og langsigtede vision for bæredygtig ud-
vikling, identificerer de vigtigste målsætninger for EU's politik og initiativer og beskriver, hvordan
EU vil opnå disse mål. Deklarationen er vedlagt i strategiens bilag (Working Document).
På sit møde d. 16.-17. december 2005 tog Det Europæiske Råd præsentationen af Kommissionens
meddelelse om den reviderede strategi til efterretning. Det Europæiske Råd ser frem til d. 6. juni
2006 at kunne vedtage en ambitiøs og sammenfattende strategi, som omfatter mål, indikatorer og en
effektiv opfølgningsmekanisme, der integrerer den interne og eksterne dimension samt bygger på en
positiv, langsigtet vision med henblik på at samle EU’s prioriteringer og mål for bæredygtig udvik-
ling i en klar, sammenhængende strategi, der er let at kommunikere til borgerne.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0012.png
Formandskabet har etableret en Friends of the Presidency-gruppe med en repræsentant for hver
medlemsstat. Gruppens formål er at strømline rådets arbejde og drøftelser af bæredygtig udvikling i
første omgang ved at forberede spørgsmål til de enkelte rådsformationer med henblik på politisk
drøftelse i løbet af foråret. Formandskabet og Friends of the Presidency-gruppen vil på baggrund af
drøftelserne i rådet udarbejde oplæg om den reviderede strategi til det Europæiske Råd den 16. juni
2006.
EU’s reviderede strategi for bæredygtig udvikling skal drøftes i flere rådsformationer.
Formandskabet har formuleret en række spørgsmål til brug ved drøftelserne af strategien. Spørgs-
målene er bredt formulerede og forventes at danne grundlag for drøftelser i en række rådsformatio-
ner. Spørgsmålene skal i første omgang danne grundlag for drøftelserne ved det kommende råds-
møde (miljø) den 9. marts 2006 og ved rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2006.
Spørgsmålene vedrører vurdering af, om Rådet i de enkelte rådsformationer finder, at målene, akti-
onerne og de politiske instrumenter, som foreslås i bæredygtighedsstrategien, er tilstrækkelige. Der
spørges desuden til, hvordan Rådet finder, at resultater bliver mest synlige og målelige i forbindelse
med implementeringen af strategien samt, hvad der bør gøres for at styrke synergien og sammen-
hængen mellem politikker og processer, herunder Lissabon-dagsordenen. Endelig spørges der om,
hvordan der sikres sammenhæng mellem EU’s indenrigspolitik og EU’s internationale forpligtelser,
og hvordan dette kan bidrage til en bæredygtig udvikling på både EU og globalt niveau med ud-
gangspunkt i de enkelte rådsformationers politikområde.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2006 med
henblik på politisk drøftelse.
Nærhedsprincippet
Da der ikke er tale om lovgivningsforslag, er spørgsmålet om overholdelse af nærhedsprincippet
ikke relevant.
Formål og indhold
Meddelelsen om den reviderede strategi sigter på at bringe EU-institutioner, medlemslande, er-
hvervsliv og borgere samt deres respektive organisationer sammen om nye og innovative løsninger
inden for en klar vision og politisk ramme for bæredygtig udvikling.
Formålet med meddelelsen om den reviderede strategi er at:
- skabe overblik og grundlag for at pege på nøgleindsatsområder, som kræver prioritering på hø-
jeste politiske fællesskabsniveau med henblik på at øge hastigheden og kvaliteten af beslutninger
samt igangsætte handling på alle niveauer.
- foreslå, at den eksterne dimension af bæredygtig udvikling (f.eks. det globale ressourceforbrug
og international udvikling) indtænkes i de interne politiske beslutninger, og at påvirkningerne af de
europæiske politiske beslutninger i forhold til den globale bæredygtige udvikling vurderes mere
sammenhængende.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- foreslå metoder til at måle fremdrift og jævnlig evaluering af prioriteringer med henblik på at
skabe større sammenhæng mellem strategier på hhv. medlemsstats- og EU-niveau.
- anbefale en løbende og vedholdende dialog med borgere, organisationer, virksomhedsledere,
regionale og lokale interesseorganisationer, NGO’er samt universiteter og vidensinstitutioner – som
er engagerede og forpligtede i forhold til at skabe ændringer.
Meddelelsen identificerer 6 nøgleindsatsområder med tilknyttede ”key actions”. Det betyder ikke, at
arbejdet på andre områder inden for bæredygtig udvikling nedprioriteres. Meddelelsens tilhørende
Working Document indeholder en oversigt over de vigtigste eksisterende mål, tidsfrister, beslutnin-
ger og indsatser samt en henvisning til eksisterende og planlagte initiativer.
De 6 nøgleindsatsområder og tilknyttede ”key actions” er følgende:
Klimaforandringer og renere energiformer
Kommissionen annoncerer konkrete initiativer vedrørende:
- målsætninger for reduktion af drivhusgasser efter 2012,
- udviklingen af det europæiske klimaforandringsprogram og kvotehandelen,
- udviklingen af EU's energipolitik herunder for styrkelse af vedvarende energi bl.a. i forlængelse
af det uformelle topmøde på Hampton Court i oktober 2005.
- en kommende handlingsplan for energibesparelser.
Offentlig sundhed
Kommissionen foreslår:
- en styrkelse af nationale handlingsplaner for håndtering af trusler mod sundheden (f.eks. influ-
enzaepidemier),
- en EU-strategi for HIV/AIDS og styrket implementering af EU’s program til bekæmpelse af
HIV/AIDS, tuberkulose og malaria i udviklingslandene samt styrket forskning i sammenhæng mel-
lem miljøfaktorer og sundhedspåvirkning.
Social eksklusion, demografi og migrationer
Kommissionen vil:
- fremlægge en meddelelse om demografiske udfordringer jf. bl.a. det uformelle topmøde på
Hampton Court i oktober 2005.
- vil fortsætte bestræbelser på at styrke integration sammen med medlemsstater.
- Kommissionen foreslår et europæisk år for bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion.
- I 2006 udarbejde en roadmap for ligestilling mellem kønnene
Forvaltning af naturressourcer
Kommissionen vil:
- foreslå et direktiv om offentlige grønne indkøb af miljøvenlige køretøjer,
- fremme eco-innovation, og indenfor 7. rammeprogram for forskning sikre midler til udvikling af
forskning og teknologi på vigtige områder, herunder vedrørende brint og brændselsceller
- udarbejde en handlingsplan til fremme af bæredygtig produktion og forbrug samt
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0014.png
- sikre tilstrækkelig finansiering af Natura 2000-netværket og forbedre integration af hensyn til
biodiversitet i interne og eksterne beslutninger med henblik på at standse tabet af biologisk mang-
foldighed.
Bæredygtig transport
Kommissionen vil:
- lægge op til politisk debat i 2006 om at gøre alternativer til vejtransport mere attraktive og
- fortsat fremme redskaber til at reducere miljøbelastningen fra biler.
Global fattigdom og udvikling
- Kommissionen opfordrer EU og medlemsstaterne til at leve op til målsætningen om at bruge
0,7% af BNP på bistand samt at søge bedre koordinering af bistandspolitikken
- EU vil arbejde for at styrke den internationale miljøforvaltning bl.a. ved at skabe en FN organi-
sation for miljø.
Meddelelsens kapitel 3 indeholder en oversigt over nødvendige indsatser for at opnå de ønskede
resultater (dvs. implementering af strategien). Dette kapitel indeholder 3 hovedindsatser under over-
skrifterne 1) mere effektiv opfølgning 2) bedre politisk beslutningsproces og 3) aktørinddragelse og
gentagelse af succes’er.
Af forslag med umiddelbar betydning for medlemsstaterne foreslår Kommissionen, at de nationale
strategier for bæredygtig udvikling revideres senest inden udgangen af 2006. Kommissionen fore-
slår endvidere, at medlemsstaterne gennemgår et begrænset peer review (a light peer review proces)
af de reviderede nationale strategier, som særligt fokuserer på gode eksempler på politik og praksis,
der kan implementeres i alle medlemslande. Det første pilot-peer review kan gennemføres med del-
tagelse af frivillige medlemslande i 2006 under vejledning af formandskabet og med assistance fra
Kommissionen. Endeligt opfordres medlemslande, der ikke på forhånd har et råd eller en kommis-
sion for bæredygtig udvikling, om at nedsætte sådan et råd med henblik på at stimulere debatten på
et oplyst grundlag.
Baggrunden for disse forslag er at sikre større erfaringsudveksling om de respektive nationale stra-
tegier for bæredygtig udvikling samt at sikre større synergi mellem EU's og medlemslandenes nati-
onale strategier for bæredygtig udvikling.
I meddelelsen peger Kommissionen på, at nogle af de mest succesfulde virksomheder er dem, som
tager ansvar for bæredygtig udvikling, spiller en rolle i forhold til bedre livskvalitet, samt investerer
i ny teknologi, processer og produkter. Kommissionen opfordrer virksomhedsledere til at gå foran
og i dialog med politiske ledere med henblik på at foreslå ambitiøse virksomhedstiltag, som går
længere end lovgivningens minimumsstandarder og krav.
Landbrug og fiskeri
For så vidt angår områderne landbrug og fiskeri, har det østrigske formandskab i forbindelse med
forberedelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2006 fremhævet, at reformerne af den
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0015.png
fælles landbrugspolitik har medført en udvikling af landbrugspolitikken, og herved understreget
landbrugets multifunktionelle rolle, konkurrencedygtighed samt bæredygtige karakter. Formand-
skabet nævner landbrugsreformen fra 2003, hvor målet var at sikre såvel økonomisk som miljø-
mæssig bæredygtighed for EU’s landbrug i det lange løb ved at afkoble landbrugsstøtten fra pro-
duktionen (enkeltbetalingsordningen) og gøre støtten betinget af overholdelse af regler om miljø,
fødevaresikkerhed, dyresundhed og dyrevelfærdsstandarder (krydsoverensstemmelse).
Formandskabet fremhæver desuden, at landdistriktspolitikken spiller en stadig større rolle for bære-
dygtighed i EU’s fælles landbrugspolitik. De nye lovgivningsmæssige rammer for landdistriktspoli-
tikken for perioden 2007-2013 sikrer en større sammenhæng mellem flere politikområder som be-
skrevet i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i henholdsvis Lissabon og Göteborg. I tillæg til
fremme af konkurrencedygtighed og livskvaliteten i landdistrikterne, fokuserer landdistriktspolitik-
ken særligt på forbedring af miljøet gennem støtte til arealforvaltning.
Formandskabet henviser desuden til drøftelserne i rådet (landbrug og fiskeri) i januar og februar
2006 om biomasse og biobrændsel. Vedvarende energiformer kan efter Formandskabets opfattelse
bidrage til den fremtidige energipolitik i EU såvel som til beskæftigelse i landdistrikterne.
Endeligt nævner det østrigske formandskab implementeringen af de rammer efter reformen af den
fælles fiskeripolitik, som har som mål at tilføre sektoren en højere grad af bæredygtighed.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.
Gældende dansk ret
Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling blev offentliggjort i juni 2002. Danmarks
nationale strategi for bæredygtig udvikling skal, i følge Planloven, revideres senest i 2006. Der er
således overensstemmelse mellem Planlovens bestemmelser og Kommissionens forslag om, at med-
lemslandene skal revidere deres nationale strategier for bæredygtig udvikling inden udgangen af
2006.
Konsekvenser
Forslagets økonomiske konsekvenser: Kommissionens meddelelse forventes ikke at medføre direk-
te ekstra statsfinansielle-, kommunaløkonomiske- og samfundsøkonomiske konsekvenser, idet
meddelelsen er en ramme, som bygger på eksisterende mål og tiltag. Hvis meddelelsen fører til nye
forslag til direktiver el. lign., vil de eventuelle økonomiske konsekvenser skulle undersøges.
Forslaget vurderes endvidere ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveau: Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Den ende-
lige reviderede strategi kan få positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet, hvis det lykkes at
skabe konsensus på højeste politiske fællesskabsniveau om de identificerede nøgleindsatsområder –
og hvis den politiske konsensus udmønter sig i beslutninger og handlinger, så der sker en reel im-
plementering af de eksisterende mål og indsatser.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Høring
Sagen blev drøftet i EU specialudvalget for miljø den 8. februar 2006.
Dansk Industri henviste til deres høringssvar om forslaget.
Dansk Landbrug spurgte til omtalen i dansk holdning om øget anvendelse af biomasse, om der deri
skulle forstås, at regeringen ville ændre sin målsætning for anvendelse af biomasse til energiformål.
NOAH foreslog en opblødning af dansk holdning, således at rev. af bæredygtig udvikling skal være
mulighed for at revidere målsætningen i det omfang der ligger nye data, for eksempel på klima om-
rådet. Man forbryder sig mod den nyeste viden om sammenhængene mellem koncentrationen af
drivhusgasser i atmosfæren og de forventede temperaturstigninger ved ikke at justere klima-
målsætningen i bæredygtighedsstrategien. NOAH mente, at det er problematisk, at behovet for en 1
% reduktion årligt i drivhusgasemissionen med 1990 som basisår, som nævnes specifikt i Bæredyg-
tighedsstrategien fra 2001, ikke medtages.
Greenpeace mente, at der var vigtigt, at forholde sig til 2. periode i Kyoto protokollen, og anså den
danske holdning for at være for "slatten".
Udkast til meddelelsen er sendt til høring hos en bred kreds samt alle kommuner, amter og ministe-
rier. Miljøstyrelsen har modtaget i alt 39 høringssvar, hvoraf 18 myndigheder og organisationer
oplyser, at de ikke har bemærkninger til meddelelsen. Godkendt Teknologisk Service, GTS, samt
Socialministeriet oplyser, at de støtter meddelelsen uden yderligere bemærkninger.
Svarene har især berørt følgende punkter:
Forholdet til Lissabon-strategien.
Hovedparten af høringsparterne, som berører denne problematik, er af den opfattelse, at bæredyg-
tighed fortsat skal stå i centrum for EUs strategier. CO-industri, Det Økologiske Råd og Lolland
Kommune er af den opfattelse, at bæredygtig udvikling bør stå ved magt, selvom man i de seneste
år har set en tendens til alene at fokusere på de økonomiske konklusioner fra Lissabon-topmødet.
En revideret strategi for bæredygtig udvikling bør ikke bare bygge videre på Lissabon-målsætninger
og anbefalede arbejdsmetoder, men udbygge disse ved at løfte og fokusere på de miljømæssige ud-
fordringer.
DI påpeger, at det virker besynderligt, at EU vælger, at have to strategiske paraplyer med den risiko,
der er for, at de enten er delvist modstridende eller udtryk for dobbeltarbejde. DI mener, Lissabon-
strategien skal fungere som den strategiske paraply for EU's fortsatte udvikling.
Meddelelsen mangler konkrete målsætninger
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Europæiske Råd efterspørger i sine konklusioner fra juni 2005 en sammenhængende strategi
med ambitiøse mål, som kan kommunikeres simpelt og effektivt til borgerne. 92-gruppen, Dan-
marks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd og NOAH mener ikke, at meddelelsen lever op
til disse ambitioner. Disse høringsparter samt WWF og FDB påpeger alle, at Kommissionens med-
delelse om EU’s reviderede strategi for bæredygtig udvikling lider under en udbredt mangel på
konkrete målsætninger, milepæle, tidsrammer og egentlige indikatorer. Der stilles spørgsmål ved,
om 2001 målsætningerne reelt har et liv, hvis de ikke bliver integreret i Rådets endelige konklusion.
Dialog
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Land- og Strandjagt, Odsherred Miljøråd, CO-industri,
3F samt Rødovre Kommune påpeger alle væsentligheden af dialog mellem Kommissionen, borgere,
organisationer, myndigheder, virksomheder, arbejdsgivere og medarbejdere for at fremme forståel-
sen for bæredygtig udvikling og indsatserne herfor. Der er behov for at gøre indsatsen nærværende,
og en aktiv inddragelse og opmærksomhed i befolkningen og alle politiske institutioner er helt afgø-
rende for strategiens legitimitet og effekt. Strategiens betydning og relevans for borgerne fortjener
at blive fremhævet. NOAH og Københavns Kommune peger på relevansen af Lokal Agenda 21-
perspektivet i denne sammenhæng.
Økonomiske instrumenter
Danmarks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd og FDB understreger vigtigheden af med-
delelsens virkemidler vedr. grøn skattereform og grøn offentlig indkøbspolitik samt yderligere be-
hov for stramninger heraf. Danmarks Naturfredningsforening støtter at bruge økonomiske instru-
menter, som skaber incitament til forandring og internaliserer miljømæssige og sociale omkostnin-
ger, særligt ved at fjerne eller reformere subsidier, der er miljømæssigt eller socialt uhensigtsmæs-
sige.
WWF mener, at der i afsnittet om globale udfordringer kunne indsættes konkrete mål for udfasnin-
gen af eksportsubsidier og undersøge afkoblingen af landbrugssubsidierne. DI mener også, at EU
bør harmonisere miljøafgifterne og udfase de miljøskadelige subsidier. DONG er enig i formålet
med at etablere et bredere internationalt aftalegrundlag. Det Økologiske Råd mener, at det er afgø-
rende, at der ved en kommende traktatændring indføres flertalsafstemning om fælles miljøafgifter.
Cardiff-processen
92-gruppen og WWF peger på behovet for, at Cardiff-processen revitaliseres, og at den eksterne
dimension medtænkes i denne sammenhæng. Hverken WWF eller 92-gruppen ser alternativer til
denne proces og dens fokus på de store økonomiske sektorer samt ambitionen om at bygge den
fremtidige økonomiske udvikling på en måde, der tænker miljøet ind fra starten.
Konsekvensvurderinger
FDB og Dansk Landbrug finder det positivt med fokus på konsekvensanalyse som et redskab for
mere sammenhængende politikker og en mere effektiv inddragelse af miljøanliggender i andre poli-
tikområder.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
92-gruppen finder, at konsekvensanalyser er et utilstrækkeligt instrument bl.a. til at afkoble den
økonomiske vækst fra miljøbelastningen. NOAH kan ikke støtte konsekvensanalyser som led i stra-
tegien eller som en central del af den nationale politikformulering, så længe der hersker tvivl om
hvorvidt disse analyser bidrager resultatorienteret til bæredygtig udvikling.
Miljøeffektive teknologier
NOAH, DI, Dansk Landbrug, DONG, International Transport Danmark og HTSI finder alle, at mil-
jøeffektive teknologier er en vigtig dynamo for styrket implementering af bæredygtighedsstrategien.
DI mener, at innovation og teknologiudvikling er en vigtig mulighed for at kunne forene ønsket om
et godt og sundt miljø uden at gå på kompromis med ambitionen om vækst.
Dansk Landbrug støtter meddelelsens konkrete initiativer, som Kommissionen har eller vil iværk-
sætte for at styrke anvendelsen af vedvarende energi - herunder initiativer om biomasse og bio-
brændsler. Danmark har know-how og en teknologiudvikling på disse områder, som Dansk Land-
brug ønsker fremmet og udnyttet.
International Transport Danmark og HTSI berører fremme af udbredelsen af de nyeste køretøjstek-
nologier samt udviklingen af alternative brændstoffer til dieselolie (og benzin). DONG er enig i, at
der bør satses yderligere på gennemførelse af energieffektiviseringer, øget anvendelse af vedvaren-
de energi samt introduktion af nye drivmidler i transportsektoren.
International handel
Danmarks Naturfredningsforening mener, at Danmark bør arbejde for, at det i Rådets endelige kon-
klusioner om strategien kommer til at fremgå klart, at EU vil leve op til forpligtelserne fra WTO’s
ministerkonference i Doha om dels at placere udviklingslandenes behov og interesser i hjertet (!) af
forhandlingerne, dels at søge at skabe et fair og markedsorienteret handelssystem gennem funda-
mental reform af handlen med landbrugsvarer. WWF er enig i dette synspunkt og peger på, at tek-
sten omkring handel bør strammes op og gøres mere konkret især i forhold til hvad EU specifikt vil
gøre. Fx kunne man indsætte konkrete mål om, at EU vil ”frontloade” udfasningen af eksportsubsi-
dier og undersøge afkoblingen af landbrugssubsidierne og EU’s brug af den grønne box’s effekt på
de globale markeder og ulandene.
DI mener, at det er skuffende, at strategien udelukkende forholder sig til fattigdomsproblematikken
og ikke adresserer handelspolitik selvstændigt. Der skal fokus på vækst i udviklingslandene frem
for global omfordeling. Derfor bør strategien betone behovet for økonomisk vækst og erhvervsud-
vikling i udviklingslandene samt disse landes integration i den globale økonomi.
Klima
92-gruppen mener, at 2 graders-målsætningen bør indarbejdes og udmøntes i Rådets endelige kon-
klusioner om strategien. I forlængelse af behovet for en 1 % reduktion årligt i drivhusgasemissionen
med 1990 som basisår, der nævnes i bæredygtighedsstrategien fra 2001, kræver NOAH som mini-
mum en dansk holdning om et EU-mål på minimumreduktioner på 30% i 2020 og 80% i 2050.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0019.png
Meddelelsen referer til, at Rådet i marts 2005 bekræftede EU-målsætningen om at begrænse den
globale temperaturstigning til højst 2
C
i forhold til før-industriel tid, og at koncentrationsniveauer
på under 550 ppm CO
2
derfor skulle være vejledende for globale begrænsnings- og reduktionsbe-
stræbelser. Både NOAH og DMI påpeger, at videnskabelige resultater viser, at det er usandsynligt,
at temperaturstigningen kan begrænses til 2
C,
hvis atmosfærens koncentration af drivhusgasser
stiger til 550 ppm, mens en koncentration, som stabiliseres på højst 450 ppm, giver en medium
sandsynlighed for, at temperaturstigningen begrænses til 2C. Det betyder, at det er langt sværere at
nå målet end teksten giver indtryk af.
Biodiversitet
Dansk Landbrug er enig i, at beskyttelsen af sårbar natur og biodiversitet er en vigtig opgave i for-
bindelse med forvaltningen af naturressourcer og påskønner, hvis der fra EU og medlemsstaternes
side sikres nødvendige midler til bevarelse af naturtyper og biodiversitet.
Nepenthes henviser til, at EU’s Miljøministre i juni 2004 opfordrede Kommissionen til at inddrage
anbefalingerne fra Malahide i sit videre arbejde med biodiversitet. Nepenthes mener således, at det
er vigtigt, at det bliver en del af EU’s strategi for bæredygtig udvikling at følge nøje op på anbefa-
lingerne fra Malahide. Desuden bør Kommissionens kommende meddelelse om, hvordan tabet af
biologisk mangfoldighed kan standses nævnes.
Arbejdsmiljø
3 F og CO-industri mener, at arbejdsmiljø bør indarbejdes i en revideret strategi som et vigtigt ele-
ment i at opnå en mere bæredygtig udvikling. Strategien afspejler en manglende erkendelse af den
store rolle, som arbejdsmiljøet spiller for den offentlige sundhed i alle verdens nationer.
Sagen har endvidere været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug), der ikke har haft yderligere at
bemærke.
Kommissionens meddelelse vil blive drøftet i rådsformationerne miljø, landbrug, transport, GA-
ERC, ECOFIN, konkurrenceevne samt beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttel-
se i løbet af foråret. Der vil ikke blive vedtaget konklusioner i de enkelte rådsformationer. For-
mandskabet og Friends of the Presidency planlægger på baggrund af drøftelserne i rådet at udarbej-
de oplæg om den reviderede strategi, som efter behandling i GAERC i juni skal forelægges det Eu-
ropæiske Råd den 16. juni 2006.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark anerkender, at EU allerede i dag har mange ambitiøse målsætninger, som fortsat sav-
ner implementering. Derfor bakker Danmark op om strategiens ambition om at levere resultater og
at styrke opfølgningen frem for at opstille en række nye mål.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark ser frem til at kunne vedtage en ambitiøs og sammenfattende strategi, som omfatter
mål, indikatorer og en effektiv opfølgningsmekanisme, der integrerer den interne og den eksterne
dimension samt bygger på en positiv langsigtet vision med henblik på at samle EU’s mål og priori-
teringer for en bæredygtig udvikling i en klar, sammenhængende strategi, der er let at kommunikere
til borgerne, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2005.
Danmark støtter Kommissionens positive og mobiliserende vision og vil aktivt deltage i arbej-
det for at styrke bæredygtig udvikling indenfor rammerne af Lissabon-strategien og bæredygtig-
hedsstrategien.
Danmark finder de foreslåede nøgleindsatsområder og key issues relevante, idet arbejdet på
disse områder bør tilrettelægges, således at synergier mellem områderne udnyttes, samtidig med at
dobbeltarbejde i forhold til Lissabon-strategien minimeres.
Danmark ser en stor værdi i at skabe nye samarbejdsflader med borgere, organisationer, virk-
somhedsledere, regionale og lokale interesseorganisationer, NGO’er samt universiteter og vidensin-
stitutioner – som er engagerede, nytænkende og forpligtede i forhold til at skabe ændringer.
Danmark anerkender, at et samlet overblik skaber grundlag for at pege på nøgleindsatsområder,
som kræver prioritering på højeste politiske fællesskabsniveau med henblik på at øge hastigheden
og kvaliteten af beslutninger samt igangsætte handling på alle niveauer.
Danmark noterer med tilfredshed, at Kommissionen i meddelelsen nævner EU’s globale forplig-
telser på udviklings-, miljø- og handelsområdet. En bæredygtig udvikling i Europa er tæt forbundet
med udviklingen i andre dele af verden ikke mindst de nye vækstøkonomier og Afrika.
Danmark deler Kommissionens synspunkt om, at bæredygtig udvikling er afgørende for euro-
pæernes livskvalitet. Strategien er således et godt eksempel på, at EU-politik er relevant for borger-
ne – og denne betydning fortjener at blive fremhævet ikke mindst i lyset af den igangværende debat
om EU’s fremtid
Danmark lægger stor vægt på, at der anvendes omkostningseffektive midler til at nå bæredygtig
udvikling
Mere specifikt:
Danmark støtter øget anvendelse af biomasse i EU til energiformål baseret på fleksibilitet i ef-
terlevelsen af målsætninger, der sikrer mulighed for en miljømæssig og omkostningseffektiv indsats
i de enkelte lande. Danmark lægger indtil videre afgørende vægt på at der ikke opstilles bindende
delmålsætninger for elproduktion, varmeproduktion og transportbrændstof og vil ikke kunne accep-
tere at blive pålagt nationale samlede målsætninger, som Danmark ikke allerede opfylder.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255344_0021.png
finder Danmark, at der kan være behov for kritisk at gennemgå og eventuelt justere de indikato-
rer, som Kommissionen agter at lægge til grund for den fremskridtrapport der ifølge meddelelsen
udarbejdes hvert andet år.
Mere specifikt, for så vidt angår landbrugspolitikken, kan Danmark tilslutte sig det østrigske for-
mandskabs bemærkninger vedrørende udviklingen af den fælles landbrugspolitik samt den stadig
større rolle, som landdistriktspolitikken spiller for bæredygtighed i den fælles landbrugspolitik, idet
landdistriktspolitikken fokuserer på bæredygtig vækst, udvikling og innovation under hensyn til
Göteborg og Lissabon-målsætningerne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater har i forbindelse med forberedelse af rådsmødet (miljø) den 9. marts 2006
fremlagt skriftlige svar på de tre spørgsmål, som formandskabet har formuleret til de forskellige
rådsformationer.
Det fremgår heraf, at de fleste lande generelt støtter Kommissionens udspil til revision af bæredyg-
tighedsstrategien. De fleste lande støtter også de udvalgte kerneindsatsområder. Visse lande peger
på, at meddelelsen ikke i tilstrækkelig grad afspejler alle tre dimensioner af bæredygtig udvikling,
og nogle lande finder ikke at EU’s eksterne relationer og forpligtelser er tilstrækkeligt dækket.
Visse lande mener at strategien i højere grad bør indeholde operative og kvantitative målsætninger
og tidsfrister. Flere lande har givet udtryk for, at målsætningerne i bilaget til Kommissionens med-
delelse bør indarbejdes i selve strategien. Mange lande peger på, at det er vigtigt at udnytte synergi
mellem de forskellige indsatsområder og i forhold til andre processer. Alle lande peger på relatio-
nerne til Lissabon-processen og til Cardiff processen om miljøintegration.
Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Miljøministeren har forelagt bæredygtighedsstrategien for Folketingets Europaudvalg den 3. marts
2006, jf. samlenotat oversendt til udvalget den 24. februar 2006.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for miljø og planlægning.
21