Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
2718+2719 - almindelige anl. Bilag 1, UPN Alm.del Bilag 60
Offentligt
255349_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 6. marts 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 20.-21. marts 2006
Samlenotat
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006
- Udkast til konklusioner
2. (Evt.) Finansielle perspektiver - Ny inter-institutionel aftale (IIA)
3. WTO/DDA
4. Det vestlige Balkan
5. Mellemøsten
6. Iran
7. Irak
8. Sudan
9. Eventuelt
(side 2)
(side 4)
(side 5)
(side 7)
(side 9)
(side 11)
(side 13)
(side 15)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0002.png
2
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006
- Udkast til konklusioner
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet vil præsentere et konklusionsudkast for mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. marts
2006. Forårstopmødets hovedemne er Lissabon-strategien med afsæt i Kommissionens Fremskridtsrapport
samt prioriterede tiltag såsom øgede investeringer i viden og innovation; frigørelse af erhvervspotentiale, særligt
for små og mellemstore virksomheder; og bedre beskæftigelsesmuligheder for prioriterede kategorier. Desuden
vil spørgsmålet om en ny energipolitik for Europa blive genstand for drøftelse.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Eu-
ropæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet vil i forbindelse med møder i Coreper II den 8. og 16. marts præsentere et
udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006.
Hovedemnet for topmødet er
Lissabon-strategien
med afsæt i
Kommissionens Fremskridtsrap-
port,
hvortil kommer
-
det fornyede partnerskab for vækst og beskæftigelse
herunder
konteksten
i form af den nye
governance cyklus, de finansielle perspektiver for 2007-2013, en aldrende befolknings-
sammensætning og global konkurrence, en gryende økonomisk opgang m.v.
-
samt
implementeringen af den relancerede strategi
særligt med henblik på de nationale reform-
programmer.
-
fastholdelse af dynamikken over hele linjen
herunder sunde og bæredygtige offentlige finanser,
fuldførelse af det indre marked og investeringsfremme, styrkelse af den sociale samhø-
righed og miljømæssig bæredygtig vækst, foruden
-
prioriterede tiltag
såsom øgede investeringer i viden og innovation, etablering af et Euro-
pæisk Institut for Teknologi (EIT), frigørelse af erhvervslivets, særligt små og mellem-
store virksomheders, potentiale, bedre regulering, bedre beskæftigelsesmuligheder for
prioriterede kategorier, såsom unge, kvinder, ældre og etniske minoriteter, samt voksen-
og efteruddannelse. Desuden vil spørgsmålet om
-
en ny energipolitik for Europa
blive genstand for drøftelse, foruden
-
en europæisk pagt for kønnenes ligestilling.
Hertil kommer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
-
aktuelle udenrigs- og sikkerhedspolitiske emner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet forventes at drøfte dagsor-
densemnerne for Det Europæiske Råd enten på sin plenarsamling den 13.-16. marts eller på
mini-plenarsamlingen den 22.-23. marts 2006.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
Lissabon-strategien drøftes løbende i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien, hvor en bred
kreds af interesseorganisationer og ministerier er repræsenteret, og hvor Udenrigsministeriet
er formand.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt tilslutte sig det foreliggende udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabet kunne notere bred støtte til dagsordensudkastet, og der forventes tilsvarende
støtte til konklusionsudkastet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. februar 2006. Formandskabets
udkast til konklusioner blev oversendt til Europaudvalget den 6. marts 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0004.png
4
2. (Evt.) Finansielle perspektiver - Ny inter-institutionel aftale (IIA)
Sagen forelægges for Europaudvalget af finansministeren den 10. marts 2006. Der
henvises til notat fremsendt m.h.p. mødet i Europaudvalget den 10. marts 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0005.png
5
3. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Med WTO på dagsordenen vil Rådet få lejlighed til at drøfte resultaterne fra WTO G6-mødet i London
den 10.-12. marts samt EU’s strategi for de videre forhandlinger i Runden. Endvidere synes Frankrig ikke
at have ændret holdning til ønsket fra oktober 2005 om WTO som fast b-punkt, hvorfor WTO under alle
omstændigheder måtte antages at være på dagsordenen.
2. Baggrund
Arbejdet i WTO er kommet i gang igen efter ministerkonferencen i Hongkong med de før-
ste møder i Trade Negotiations Committee, WTO’s Generelle Råd og de ni forhandlings-
grupper. Samtidig hermed er der en betydelig bilateral aktivitet såvel mellem forhandlerne i
som uden for Genève, dels i form af rejser og besøg på politisk niveau, dels gennem Senior
Officials-møder, specielt i G6-konfiguration (EU, USA, Brasilien, Indien, Australien, Japan –
lejlighedsvist udvidet med Malaysia, Egypten, Canada og Norge).
På det overordnede plan lader der til at være en god stemning. Alle er tilsyneladende enige
om nødvendigheden af at gøre fremskridt i overensstemmelse med beslutningerne i Hong-
kong. Ligeledes er der bred enighed om at arbejde med sigte på den forudskikkede april-
deadline, idet perspektivet for inden for denne frist at opnå enighed om modaliteter på land-
brug og NAMA dog karakteriseres som vanskeligt.
Selv om landbrugsområdet fortsat spiller en central rolle i forhandlingerne, synes der at være
generelt voksende forståelse for behovet for samtidige fremskridt på alle emner for at sikre
balance i Runden. Der er således ikke længere det samme ensidige pres på EU for indrøm-
melser på markedsadgang for landbrugsvarer, som det især op til Hongkong var tilfældet.
I den nærmeste fremtid vil særligt G6-mødet i London 10.-12. marts være vigtigt. Hvis ikke
der kommer et positivt politisk signal ved denne lejlighed, vil det yderligere vanskeliggøre
målet om at overholde Hongkong-erklæringens tidsfrister m.h.p. at afslutte Doha-runden i
år.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes at informere om resultaterne fra G6-mødet samt skitsere forventnin-
gerne til de videre forhandlinger i Runden, specifikt i relation til de kommende frister for at
opnå enighed om modaliteter på landbrug og NAMA den 30. april.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Organisationer og NGO’er har løbende drøftelser indenfor rammerne af Beach Club-
samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionen arbejder fortsat på, at det endelige resultat af forhandlingerne i Doha-
Runden bliver så detaljeret og på alle områder substantielt som muligt. Denne linie støttes
fra dansk side. Det er således væsentligt for Danmark, at EU fortsat efter Hongkong-mødet
påtager sig et hovedansvar og spiller en ledende og konstruktiv rolle i at drive forhandlinger-
ne fremad, herunder særligt med sigte på at tilgodese de fattigste landes interesser og integra-
tion i verdensøkonomien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til at arbejde for opnåelsen af et substantielt resultat i Runden.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, herunder senest
forud for rådsmøder (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. og 29.
juli, 10.-11. oktober 2004, 7. november, 21.–22. november, 12.-13 december 2005 og 30.-31.
januar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0007.png
7
4. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på opfølgning af
drøftelserne på det uformelle udenrigsministermøde i Salzburg den 10.-11. marts, forfatningsreformer i Bosni-
en-Hercegovina og folkeafstemningen i Montenegro.
2. Baggrund
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
på opfølgning af drøftelserne på det uformelle udenrigsministermøde i Salzburg den 10.-11.
marts, herunder med udenrigsministrene fra det Vestlige Balkan, der er inviteret til at deltage
i en Vestbalkan-konference med EU’s udenrigsministre. Derudover forventes kort drøftelse
af det igangværende arbejde med at ændre Bosnien-Hercegovinas forfatning. Endelig ventes
forberedelserne af folkeafstemningen i Montenegro den 21. maj kort berørt.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være
på opfølgning af drøftelserne på det uformelle udenrigsministermøde i Salzburg den 10.-11.
marts, forfatningsreformer i Bosnien-Hercegovina og folkeafstemningen i Montenegro.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 27. februar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0009.png
9
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten især i lyset af de igangværende forhandlinger om en ny
palæstinensisk regeringsdannelse.
2. Baggrund
Den mellemøstlige fredsproces er i øjeblikket præget af status quo. I de palæstinensiske selv-
styreområder afventes dannelsen af en ny regering og dennes program efter afholdelsen af
valget til det Palæstinensiske Lovgivende Råd (PLC) den 25. januar 2006, hvor kandidater
med tilknytning til Hamas vandt et absolut flertal af mandaterne. I Israel fortsætter valgkam-
pen op til valget til Knesset den 28. marts 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten på baggrund af resultatet af det afholdte
valg til PLC. I forlængelse af de udtrykte forventninger i rådskonklusionerne af 30.-31. januar
2006 og drøftelsen den 28. februar 2006 forventes Rådet at fortsætte drøftelsen af EU’s
fremtidige samarbejde med det palæstinensiske selvstyre i lyset af forhandlingerne om ny
regeringsdannelse og et regeringsprogram.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne med at
fremme fredsprocessen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. februar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0011.png
11
6. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en generel Iran-drøftelse med fokus på udviklingen i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram, herunder senest på mødet den 27. februar 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) vedtog den 24. september
2005 en resolution om det iranske atomprogram, som bl.a. fastslog, at Iran ikke har efterle-
vet sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten, samt at Irans hemmeligholdelse af atomak-
tiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA falder inden for Sikkerhedsrådets kompe-
tence. Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-resolutioner aktiviteter un-
der det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. EU-trioen (Tyskland, Frankrig og UK,
bistået af Den Høje Repræsentant), som i henhold til en rådsbeslutning fra efteråret 2004
havde forhandlet med Iran om atomspørgsmålet på vegne af EU, meddelte herefter, at man
betragtede det iranske skridt som en afvisning af EU-Iran-forhandlingsprocessen. Fuld
iransk berigelsessuspension havde været et centralt element i den aftale mellem Iran og EU
(Paris-aftalen), som havde udgjort grundlaget for disse drøftelser.
På denne baggrund vedtog IAEA’s Styrelsesråd den 4. februar 2006 en resolution, ifølge
hvilken sagen om Irans atomprogram formelt rapporteredes til FN’s Sikkerhedsråd. Behand-
lingen i Sikkerhedsrådet blev dog udskudt til efter, at sagen igen havde været behandlet i IA-
EA’s Styrelsesråd på et møde den 6. marts 2006. I forbindelse med rådsdrøftelsen den 27.
februar 2006 vedtoges konklusioner, der bl.a. udtrykte støtte til inddragelsen af FN’s Sikker-
hedsråd i sagen samt fortsat opbakning til en diplomatisk løsning.
På rådsmødet den 20.-21. marts 2006 ventes en generel statusdrøftelse med fokus på den
seneste udvikling i sagen om det iranske atomprogram, herunder EU’s linje i forbindelse
med behandlingen i FN’s Sikkerhedsråd. Andre Iran-spørgsmål vil evt. kunne blive rejst un-
der drøftelsen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for dansk lovgivning.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s resolutioner og påbud, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Inddragelse af FN’s Sikkerhedsråd på nuværende tidspunkt sker
for at styrke den diplomatiske indsats og IAEA’s befatning med sagen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. februar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0013.png
13
7. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det ventes, at rådet vil drøfte udviklingen i den politiske proces i Irak, herunder dannelsen af en irakisk
regering. Der forventes for indeværende ikke vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU’s samlede engagement i Irak er under udbygning. Der er i efteråret 2005 undertegnet en
fælles erklæring om gennemførelse af en politisk dialog mellem EU og Irak samt fremsat
forslag om etablering af et EU-Kommissionskontor i Bagdad i første halvdel af 2006. Be-
slutning vedr. oprettelsen af EU-kontoret implementeres forventeligt inden for den nærme-
ste fremtid. Desuden er EU fortsat engageret i Iraks genopbygning, herunder retssikkerhed
og respekt for menneskerettigheder via EUJUST LEX-retsstatsmissionen. EU håber samti-
dig at kunne udvide og styrke forholdet til Irak i takt med, at den irakiske politiske proces
skrider frem, herunder via indgåelse en handels- og samarbejdeaftale.
Af rådskonklusionerne fra 27.-28. februar 2006 fremgår, at EU i lyset af den seneste tids bøl-
ge af sekterisk vold i kølvandet på bombningen af al-Askari moskeen i Samarra støtter FN
og den Arabiske Liga i deres bestræbelser på at fremme forsoning og samarbejde mhp. den
fremtidige dannelse af en inklusiv og bredt funderet irakisk regering. Moske-bombningen og
den sekteriske vold har medvirket til, at tidsfristen for regeringsdannelsen er blevet over-
skredet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med den politiske dialog mellem EU og Irak er at øge EU’s engagement i Irak,
herunder at støtte op om den igangværende politiske proces mod et sikkert, stabilt, samlet og
demokratisk Irak, hvor menneske- og politiske rettigheder holdes i hævd. EU/Irak-dialogen
skal endvidere underbygge de politiske fremskridt i Irak som er fastsat under FN Sikkerheds-
rådsresolution 1546.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt et styrket EU-engagement, herunder videreførelsen af
den politiske dialog mellem EU og Irak. Danmark er tilfreds med den forventeligt snarlige
implementering af beslutningen om at oprette et EU-Kommissionskontor i Bagdad. Dansk
synspunkt, at EU fortsat bør yde støtte til Irak for at sikre opretholdelse af retssikkerhed og
respekt for menneskerettigheder samt at EU forlænger og udvider mandatet for EUJUST
LEX-missionen på baggrund af anmodningen fra de irakiske myndigheder. Man støtter end-
videre fra dansk side, at EU indgår en handels- og samarbejdsaftale med Irak.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om udbygningen af EU’s engagement fsva. Irak, herunder etab-
leringen af et EU-Kommissionskontor i Bagdad, en forlængelse af EUJUST LEX-
retsstatsmissionen samt indgåelsen af en handels- og samarbejdsaftale med Irak.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27.-28. februar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255349_0015.png
15
8. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en drøftelse af situation i Sudan med fokus på Darfur, herunder EU’s
fortsatte engagement og støtte til den Afrikanske Unions indsats, samt overvejelser om en
mulig FN overtagelse af AU’s mission i området.
2. Baggrund
Situationen i Darfur er fortsat spændt. Uroligheder på grænsen til Tchad truer med at udvide
konflikten, trods nyligt indgået bilateral aftale mellem landene. De AU-ledede Darfur freds-
forhandlinger pågår fortsat i Nigerias hovedstad Abuja, men går kun langsomt frem. Den
Afrikanske Union vedtog 12. januar 2005 en principbeslutning om overdragelse til FN af AU
styrken i Darfur AMIS (African Union Mission in Sudan), da AU ikke i længden mener at
kunne fastholde engagementet. AU ventes at træffe endelig beslutning på ministerniveau
inden udgangen af marts. FN’s Sikkerhedsråd har efterfølgende anmodet FN sekretariatet
om at påbegynde planlægning af en mulig FN overtagelse. Samtidig drøftes mulighederne for
øget støtte til AU’s mission i overgangsfasen, herunder fra FN, EU og NATO. EU og EU’s
medlemslande har siden juni 2004 ydet omfattende støtte til AU’s indsats, finansielt over
fredsfaciliteten, samt logistisk, planlægningsmæssigt og med personel især på politiområdet.
EU’s særlige udsending, udpeget i 2005, har desuden støttet fredsforhandlingerne. NATO
støtter med transport, træning og logistik. Sudans regering har udtalt sig kritisk om en mulig
FN-overtagelse, og på det seneste skærpet retorikken i en antivestlig retning. Dette var del-
vist ventet som led i et politisk forsøg på at undgå et øget internationalt pres og begrænse en
kommende FN styrke i Darfur.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af den aktuelle situation, gennemførelse af fredsprocessen samt en mulig FN over-
tagelse af AU’s mission og EU’s fortsatte engagement ventes at stå centralt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, fokuse-
re på, hvorledes EU aktivt kan deltage i bestræbelserne på at fremme fredsprocessen og fast-
holde presset på parterne i Darfur, samt sikre at AU modtager den nødvendige støtte frem
mod en mulig FN overtagelse af AU’s mission.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur. Der
er generelt opbakning til et tæt samarbejdet med andre internationale organisationer om støt-
te til AU’s indsats samt til en FN overtagelse af AU’s mission i området.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for
forud rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21. november 2005.