Europaudvalget 2005-06
2718+2719 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
255427_0001.png
Samlenotat rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 20.-21.
marts 2006.
Dagsordenspunkt 9: Formandskabsprogrammering
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forslag om en forenkling af Rådets programmeringscyklus, således at den nuværende ordning med årlige
operative programmer og treårige strategiske programmer erstattes med et enstrenget system baseret på 18
måneders programmer.
2. Baggrund
Formandskabet har i samarbejde med Rådssekretariatet fremsat forslag vedrørende en
forenkling af programmeringen af Rådets arbejde, således at den nuværende ordning med årlige
operative programmer og treårige strategiske programmer erstattes med et enstrenget system
baseret på 18 måneders programmer, som udarbejdes af de tre kommende formandskaber i
fællesskab og i tæt samarbejde med Kommissionen. For så vidt angår den strategiske del
inddrages endvidere de følgende tre formandskaber.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På Det Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002 blev det besluttet, at Rådets to kommende
formandskaber hver december fremlægger et fælles operationelt arbejdsprogram for Rådets
arbejde det kommende år, samt at Rådet hver tredje år skal udarbejde et strategisk program
med henblik på at fastlægge de overordnede politiske retningslinjer for Rådets arbejde.
Ud fra et ønske om at forenkle og strømline Rådets arbejde har formandskabet forslået, at de to
programmer samkøres, således at der fra 2007 alene opereres med et 18 måneders program
med en operationel del udarbejdet af de kommende tre formandskaber i fællesskab i tæt
samarbejde med Kommissionen. For så vidt angår den strategiske del inddrages endvidere de
følgende tre formandskaber. Det er tanken, at Rådet skal endossere arbejdsprogrammet men
ikke formelt godkende dette.
Formålet med ændringen er således at sikre bedre sammenhæng mellem de oprationelle og
strategiske dele af Rådets arbejde, idet det har vist sig i praksis, at de treårige strategiske
programmer ikke har været særligt anvendelige i forbindelse med den operationelle planlægning
og gennemførelse af EU’s arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
9. Høring
Sagen skal ikke i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man umiddelbart støtte forslaget, da der er tale om en forenkling af
programmeringscyklusen med en fornuftig balance mellem de operative og strategiske
elementer, hvilket vil sikre bedre synergi end de to hidtige programmer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte blandt medlemsstaterne til den ændrede formandskabs-
programmering, herunder fra de tre kommende formandskaber i 2007 og første halvår af 2008
Tyskland, Portugal og Slovenien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2