Europaudvalget 2005-06
2721 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453516_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7454/06 (Presse 82)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2721. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 27. marts 2006
Formand
Hubert GORBACH
Østrigs vicekansler og forbundsminister for transport,
innovation og teknologi
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9776 / 6319
Fa x: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
7454/06 (Presse 82)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0002.png
27.III.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle med Den Russiske
Føderation med henblik på at løse spørgsmålet om
betalinger for overflyvning af Sibirien.
Det
vedtog også konklusioner om samme spørgsmål.
Rådet nåede til politisk enighed om direktivet om
kørekort
og vedtog et direktiv om afgifter på
tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
(Eurovignet).
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet desuden til enighed om
en generel indstilling vedrørende et forslag til forordning om
fælles bestemmelser om sikkerhed
inden for civil luftfart.
7454/06 (Presse 82)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0003.png
27.III.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LAND TRANSPORT ..................................................................................................................... 7
Offentlig personbefordring med jernbane og ad vej (forsyningspligt) ..................................... 7
Trafiksikkerhed.................................................................................................................... 10
Indre vandveje ..................................................................................................................... 12
LUFTFART .................................................................................................................................. 14
Fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart .................................................... 14
Det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR) ............................................................... 15
Eksterne forbindelser ........................................................................................................... 16
HORISONTALE SPØRGSMÅL .................................................................................................. 18
Det globale satellitnavigationssystem (GNSS) ..................................................................... 18
Revision af EU-strategien for bæredygtig udvikling (EU-SDS)............................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7454/06 (Presse 82)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
EVENTUELT ............................................................................................................................... 21
Civil luftfart ......................................................................................................................... 21
Forslag til direktiv om adgang til markedet for havnetjenester.............................................. 21
Bedre sikring af forsyningskæden ........................................................................................ 21
Fremme af renere vejtransportkøretøjer................................................................................ 21
Sortliste over luftfartsselskaber ............................................................................................ 21
Motorveje til søs .................................................................................................................. 22
Krigsforsikringsordning for luftfarten .................................................................................. 22
Den Russiske Føderations takstpolitik i forbindelse med international
jernbanegodstransport .......................................................................................................... 22
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Kørekort..........................................................................................................................................................23
Eurovignet*.....................................................................................................................................................23
Luftfartsaftaler med tredjelande .......................................................................................................................24
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina - farvefjernsynsmodtagere................................................................................................24
7454/06 (Presse 82)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0005.png
27.III.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Renaat LANDUYT
Den Tjekkiske Republik:
Milan ŠIMONOVSKÝ
Danmark:
Flemming HANSEN
Tyskland:
Wolfgang TIEFENSEE
Estland:
Edgar SAVISAAR
Grækenland:
Mihail-Georgios LIAPIS
Spanien:
Don Fernando PALAO
Frankrig:
Christian MASSET
Irland:
Pat the Cope GALLAGHER
Minister for mobilitet
Trafikminister
Trafik- og energiminister
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byplanlægning
Økonomi- og kommunikationsminister
Trafik- og kommunikationsminister
Generalsekretær for transport i Ministeriet for
Infrastruktur og Transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Ministeriet for Kommunikation, Den Marine
Sektor og Naturressourcer, med særligt ansvar for marine
ressourcer
Minister for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Stedfortrædende fast repræsentant
Trafik- og kommunikationsminister
Miljøminister og trafikminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for byudvikling og veje
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicekansler og forbundsminister for transport, innovation
og teknologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for transport, innova-
tion og teknologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for transport, innova-
tion og teknologi
Minister for transport og byggeri
Italien:
Pietro LUNARDI
Cypern:
Haris THRASSOU
Letland:
Lelde LICE-LICITE
Litauen:
Petras Povilas ČöSNA
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Egon DIENES-OEHM
Malta:
Jesmond MUGLIETT
Censu GALEA
Nederlandene:
Henne SCHUWER
Østrig:
Hubert GORBACH
Helmut KUKACKA
Eduard MAINONI
Polen:
Jerzy POLACZEK
7454/06 (Presse 82)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0006.png
27.III.2006
Portugal:
Ana Paula VITORINO
Slovenien:
Janez BO�½IČ
Slovakiet:
Pavol PROKOPOVIČ
Finland:
Susanna HUOVINEN
Sverige:
Ulrica MESSING
Det Forenede Kongerige:
Stephen LADYMAN
Statssekretær for transport
Trafikminister
Minister for transport, postvæsen og telekommunikatio
Trafik- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation og regional politik
Vicetrafikminister
Kommissionen:
Jacques BARROT
Næstformand
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Peter MUTAFCHIEV
Rumænien:
Septimiu BUZASU
Trafikminister
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Anlægsarbejder
og Turisme
7454/06 (Presse 82)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0007.png
27.III.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LAND TRANSPORT
Offentlig personbefordring med jernbane og ad vej (forsyningspligt)
Rådet havde en orienterende drøftelse om et revideret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om offentlig personbefordring med jernbane og ad vej og noterede sig formandskabets
statusrapport.
Formålet med den foreslåede forordning er at skabe en ny lovgivningsmæssig ramme for det stadigt
mere åbne og konkurrenceprægede fællesskabsmarked for offentlig personbefordring med jernbane
og ad vej. Den fastsætter, på hvilke vilkår de kompetente myndigheder kan yde
transportvirksomhederne kompensation for deres omkostninger i forbindelse med opfyldelse af
forsyningspligten og/eller til gengæld give eneret på offentlig personbefordring. Hvis det
godkendes, vil det træde i stede for den nugældende ramme, som stammer fra 1969, senest ændret i
1991
1
.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at undersøge forslaget yderligere på baggrund af
Rådets orienterende drøftelse med henblik på at opnå politisk enighed på samlingen i Rådet
(transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni.
For at strukturere den orienterende drøftelse har formandskabet udarbejdet et spørgeskema, der
sætter fokus på følgende spørgsmål:
1)
hvilke transporttjenester kan de kompetente myndigheder indgå underhåndsaftaler med
I lyset af den erklæring, Rådet optog i sin protokol af 5. december 2005, var delegationerne enige i,
at det skal være muligt at indgå kontrakter om regional trafikbetjening og fjerntrafikbetjening med
jernbane ved underhåndsaftaler som foreslået i udkastet til forordning.
Et stort antal delegationer, som blev støttet af Kommissionen, var enige om, at det bør være muligt
at udvide underhåndsaftaler til at omfatte al jernbanetrafik, herunder også forstadstrafik og
integrerede jernbanenet.
Nogle delegationer var for, mens andre delegationer, bl.a. også Kommissionen, forkastede
muligheden for at udvide underhåndsaftaler til at omfatte alle kontrakter om offentlig
personbefordring med den begrundelse, at det ville være en alvorlig udhulning af den foreslåede
forordning.
1
Forordning (EØF) nr. 1191/69 om medlemsstaternes fremgangsmåde med hensyn til de med
begrebet offentlig tjeneste forbundne forpligtelser inden for sektoren for transporter med
jernbane, ad landeveje og sejlbare vandveje (EFT L 156 af 28.6.1969, s. 1), senest ændret
ved forordning (EØF) nr. 1893/91 (EFT L 169 af 29.6.1991, s. 1).
7
7454/06 (Presse 82)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
7454/06 (Presse 82)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
Et begrænset antal delegationer kunne støtte tanken om, at medlemsstaterne får tilladelse til at
træffe foranstaltninger mod transportvirksomheder, der har indgået en underhåndsaftale andetsteds,
og som ønsker at deltage i et offentligt udbud.
2)
behovet for at tillade, at nuværende kontrakter fortsætter, indtil de udløber, især hvad angår
den måde, hvorpå disse kontrakter er tildelt, og disses løbetid
Mange delegationer kunne gå med til, at kontrakter om offentlig tjeneste, der er indgået på grundlag
af en retfærdig udbudsprocedure, kan fortsætte indtil de udløber.
Flere delegationer foreslog desuden, at det tillades, at kontrakter, som ikke har været i udbud, kan
fortsætte, indtil de udløber, idet nogle af delegationerne dog anførte, at der skal findes en løsning
for langtidskontrakter.
7454/06 (Presse 82)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
a)
Trafiksikkerhed
Midtvejsstatus for det europæiske handlingsprogram for trafiksikkerheden (offentlig
debat)
Kommissionen fremlagde resultaterne af den midtvejsstatus for det europæiske handlingsprogram
for trafiksikkerheden, "Halvering af antallet af trafikofre inden 2010" (6793/06), som blev
præsenteret i 2003. Rådet udvekslede synspunkter om spørgsmålet og har til hensigt at vedtage
konklusioner om trafiksikkerhed på samlingen den 8.-9. juni 2006.
Den Europæiske Union har siden 2001 haft held med at sætte trafiksikkerheden højt på den
politiske dagsorden i medlemsstaterne med det fælles mål (der blev foreslået i 2001 og ajourført
efter udvidelsen i 2004) at halvere antallet af trafikofre inden 2010.
Kommissionens tal viser, at der i 2001 blev dræbt 50 000 mennesker i de nuværende EU-lande. I
2005 var antallet af trafikdræbte 41 600, dvs. et fald på 17,5% over fem år. I det nuværende tempo
kan der forventes 32 500 trafikdræbte i Den Europæiske Union i 2010, hvilket fortsat er over målet
om højst 25 000.
Kommissionen er af den opfattelse, at der skal gøres en større indsats på nationalt og europæisk
plan for at nå dette mål. Den har planer om at fremsætte forslag til ny lovgivning under
midtvejsrevisionen af Kommissionens hvidbog om transportpolitik (der forventes i april 2006), som
navnlig vil vedrøre grænseoverskridende retsforfølgning af trafiksyndere, påbud om, at lastvogne
skal udstyres med sidespejl, som eliminerer den døde vinkel, og påbud om kørelys.
Rådet noterede sig den italienske delegations forslag om, at der oprettes et europæisk agentur for
vejsikkerhed.
b)
Uformelt ministermøde om trafiksikkerhed
Formandskabet orienterede Rådet om det uformelle ministermøde om trafiksikkerhed, der fandt sted
den 2.-3. marts 2006 i Bregenz.
Det uformelle ministermøde satte fokus på følgende emner:
trafiksikkerhed og dertil knyttede infrastrukturforanstaltninger
sikre køretøjer, med henvisning til moderne køretøjsteknologi og e-sikkerhed (med
køreundervisning på et center for trafiksikkerhed)
oplysningskampagner i EU.
7454/06 (Presse 82)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
Formandskabet, medlemsstaterne og Kommissionen besluttede at lancere en ensartet
trafiksikkerhedskampagne i 2007 med reklametavler langs de største landeveje og ved tankstationer
på motorveje med alkohol og træthed bag rattet som mulige temaer. Kommissionen meddelte, at
den overvejer at indføre en europæisk trafiksikkerhedsdag.
7454/06 (Presse 82)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
a)
Indre vandveje
Meddelelse fra Kommissionen om fremme af transport ad indre vandveje
Rådet noterede sig et integreret EU-handlingsprogram for transport ad indre vandveje med titlen
"Naiades", som Kommissionen har forelagt (5583/06).
I sin meddelelse opstiller Kommissionen et handlingsprogram, der fokuserer på fem strategiske
områder med anbefalinger af konkrete foranstaltninger i perioden 2006-2013, som den finder er af
grundlæggende betydning for den videre udvikling af sektoren transport ad indre vandveje:
markeder (udnyttelse af nye markedsmuligheder, fremme iværksættervirksomhed og forbedring
af administration og regulering)
flåde (forbedring af den logistiske effektivitet og indlandsskibsfartens præstationer med hensyn
til miljø- og sikkerhed)
jobskabelse og fagkundskaber (tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft og investering i
humankapital)
image (forbedring af sektorens image) og
infrastruktur (forbedring af multimodale net gennem iværksættelse af en europæisk
udviklingsplan).
Kommissionens meddelelse indeholder også overvejelser om moderniseringen af
indlandsskibsfartens institutionelle struktur i Europa. Denne struktur er ret fragmenteret, fordi en
række institutioner (Det Europæiske Fællesskab, Donaukommissionen, Centralkommissionen for
Sejlads på Rhinen og De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa) har ansvaret for
dette område.
Rådet opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at straks at indlede gennemgangen af
handlingsprogrammet, så Rådet kan vedtage konklusioner om fremme af transport ad indre
vandveje på samlingen den 8.-9. juni. Resultaterne af mødet på højt niveau i Wien kommer også til
at give et vigtigt input til disse konklusioner (se
nedenfor).
7454/06 (Presse 82)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
b)
Møde på højt niveau om sejlads ad indre vandveje
Formandskabet orienterede Rådet om det møde på højt niveau om sejlads ad indre vandveje, der
fandt sted den 14.-15. februar 2006 i Wien med deltagelse af medlemsstaterne, lande uden for EU
samt Kommissionen og erhvervslivet. Fremme af transport ad indre vandveje prioriteres højt af det
østrigske formandskab og en række medlemsstater. Mødet mundede ud i et "resultatdokument",
hvori det fremhæves, at sejlads ad indre vandveje har stor betydning som en kommercielt attraktiv
og miljøkompatibel transportform.
7454/06 (Presse 82)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0014.png
27.III.2006
LUFTFART
Fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart
Rådet vedtog med enstemmighed i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse en
generel indstilling vedrørende et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles
bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart.
Forslaget skal træde i stedet for forordning (EF) nr. 2320/2002 om fælles bestemmelser om
sikkerhed inden for civil luftfart (EFT
L 355 af 30.12.2002, s. 1),
der blev vedtaget i kølvandet på
terrorangrebene den 11. september 2001, og som har været i kraft siden januar 2003. Kommissionen
forelagde et forslag til revision af disse bestemmelser i september 2005 (12588/05).
Formålet med den nye forordning er at affatte retsreglerne klarere og at forenkle og harmonisere
dem yderligere for generelt at øge sikkerheden inden for civil luftfart. Den fastsætter fælles
bestemmelser om beskyttelse af civil luftfart mod ulovlige handlinger. Den tilvejebringer desuden
grundlaget for en ensartet fortolkning af bilag 17 til Chicago-konventionen af 1944 angående
international civil luftfart.
Den nye forordning udvider bl.a. Kommissionens kompetence til også at omfatte
sikkerhedsforanstaltninger under flyvningen. Den tager endvidere højde for tilfælde, hvor et
tredjeland ønsker, at der i forbindelse med flyvninger fra lufthavne inden for Fællesskabet anvendes
andre sikkerhedsforanstaltninger end dem, der er fastsat i fællesskabslovgivningen.
7454/06 (Presse 82)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
Det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR)
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om en forordning om oprettelse af et
fællesforetagende til udvikling af en ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem
(SESAR = single European sky air traffic management and research). Rådet opfordrede De Faste
Repræsentanters Komité til at forberede sagen, så det kan nå frem til en generel indstilling på
samlingen i juni.
Formålet med forslaget til forordning er at oprette et fællesforetagende, som kan sikre, at projektet
er sammenhængende, samtidig med at det fremmer partnerskabet mellem Fællesskabet og de andre
institutioner og organisationer af offentlig eller privat art.
SESAR er den teknologiske del af initiativet vedrørende det fælles europæiske luftrum, der blev
lanceret i 2004 med henblik på at reformere organisationen af flyvekontrollen. Det vil indføre nye
kommunikations-, kontrol- og edb-teknologier mellem kontroltårn og fly, som skal optimere
flyveledernes og piloternes arbejde. SESAR tager sigte på at øge sikkerheden og miljøpræstationen
inden for luftfarten og sikre, at Europa fortsat fører an på luftfartsmarkedet på verdensplan.
Kommissionen vedtog sin meddelelse og forslaget til forordning i november 2005 (15143/05).
7454/06 (Presse 82)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
a)
Eksterne forbindelser
Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om den seneste udvikling i forhandlingerne mellem
EU og USA om en luftfartsaftale.
Rådet udtrykte i december 2005 (14636/1/05,
s. 42)
tilfredshed med de store fremskridt i
forhandlingerne om en luftfartsaftale mellem EU og USA. Det afventer fortsat resultaterne af de
interne procedurer i USA's regering, som skal føre til ændrede regler om udenlandsk kontrol med
amerikanske luftfartsselskaber, der af EU opfattes som et vigtigt element i det udkast til aftale, der
blev forhandlet med USA i november 2005.
Kommissionen bekræftede, at USA's regering fortsat har til hensigt at overholde sin egen tidsplan,
så reglerne kan færdiggøres inden udgangen af april. Rådet vil i så fald kunne træffe sin vigtigste
politiske afgørelse med hensyn til, om udkastet til aftale kan accepteres på samlingen i Rådet
(transport, telekommunikation og energi) i juni.
b)
EU-Rusland - Overflyvning af Sibirien -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle med Den Russiske
Føderation med henblik på at løse spørgsmålet om betalinger for overflyvning af Sibirien. Det
vedtog desuden følgende konklusioner, som Rådets formand skal forelægge for sin russiske
modpart:
"Rådet for Den Europæiske Union
– fremhæver betydningen af at udvikle konstruktive forbindelser mellem EU og Rusland på
transportområdet til gavn for begge parter
– beklager, at spørgsmålet om betalinger for overflyvning af Sibirien fortsat er en hindring for
udviklingen af sådanne forbindelser
– gentager sin stærke bekymring over ordningen med EF-luftfartselskabers betalinger for
overflyvning af Sibirien, dvs. for retten til at overflyve russisk territorium; finder, at denne
praksis ikke er i overensstemmelse med Ruslands forpligtelser i henhold til Chicago-
konventionen, navnlig artikel 15 heri
– bekræfter bl.a. sine konklusioner af 27.-28. juni 2005, hvori det understregede, at det er en
prioritet, at der sikres en tilfredsstillende løsning på udfasningen af disse betalinger
– finder, at en sådan løsning er en forudsætning for Ruslands tiltrædelse af WTO
7454/06 (Presse 82)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
– erindrer om den russiske regerings tilsagn herom fra maj 2004
– bemyndiger Kommissionen til at forhandle en aftale med den russiske regering, der sikrer
fuldstændig afskaffelse af betalingerne senest den 31. december 2013
gradvis nedsættelse af betalingerne i overgangsperioden fra 2006 og frem
ophør af de bindende kommercielle aftaler vedrørende overflyvning af Den Russiske
Føderations territorium senest i 2013
gradvis fjernelse af begrænsningerne for overflyvning af russisk territorium mellem
Europa og Asien og fuldstændig eliminering af alle ikke-tekniske begrænsninger senest
i 2013.
– finder, at en sådan aftale har forrang frem for de relevante bestemmelser i bilaterale
luftfartsaftaler, herunder tilknyttede dokumenter, mellem medlemsstaterne og Den Russiske
Føderation
– udtrykker ønske om sammen med Den Russiske Føderation at undersøge mulighederne for at
videreudvikle samarbejdet på transportområdet på grundlag af en tilfredsstillende løsning på
overflyvningsspørgsmålet."
EU's luftfartsselskaber skal betale store pengebeløb til den russiske part for retten til at overflyve
Sibirien. Disse overflyvningsafgifter beror på "kommercielle aftaler" mellem EU's luftfartsselskaber
og den russiske part, men disse aftaler er i praksis blevet obligatoriske med de bilaterale
luftfartsaftaler mellem medlemsstaterne og Den Russiske Føderation.
7454/06 (Presse 82)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0018.png
27.III.2006
HORISONTALE SPØRGSMÅL
Det globale satellitnavigationssystem (GNSS)
Kommissionen orienterede Rådet om forhandlingerne med koncessionshaveren til det globale
satellitnavigationssystem under ledelse af fællesforetagendet Galileo.
Den første forhandlingsrunde mellem fællesforetagendet Galileo og det sammensluttede konsortium
blev afsluttet den 17. februar med undertegnelsen af en principaftale. Den anden forhandlingsrunde
blev indledt den 20. februar og er fortsat i gang.
Forhandlingerne er koncentreret om ni hovedspørgsmål: konstruktionsmæssige risici,
ydelsesmæssige risici, risici i forbindelse med gennemførelsen, risici vedrørende
budgetoverskridelse, risici i forbindelse med indtægter, risici i forbindelse med anvendelsen,
risikodækning af projektet, godtgørelse i forbindelse med afslutning og tilførsel af midler.
Rådet understregede, at det er nødvendigt med en afbalanceret risikodeling mellem den private og
den offentlige sektor. Det bad Kommissionen forelægge oplysninger om det videre forløb med
hensyn til tredjelandes deltagelse i Galileo, så spørgsmålet kan drøftes mere indgående på
samlingen i Rådet (transport, telekommunikation og energi) i juni.
Rådet opfordrede desuden Kommissionen til at vurdere resultaterne af forhandlingerne med
koncessionshaveren og forelægge forslag til det finansielle instrument, der er nødvendigt for at
udvikle Galileo.
7454/06 (Presse 82)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
Revision af EU-strategien for bæredygtig udvikling (EU-SDS)
Rådet havde en orienterende debat om udfordringerne i forbindelse med bæredygtig udvikling på
transportområdet på grundlag af de spørgsmål, som Rådet har foreslået at drøfte i alle berørte
rådssammensætninger.
I juni 2005 vedtog Det Europæiske Råd en erklæring om de styrende principper for bæredygtig
udvikling. I december 2005 noterede Det Europæiske Råd sig fremlæggelsen af Kommissionens
meddelelse om en revideret EU-strategi for bæredygtig udvikling for de kommende fem år.
Kommissionens SDS-revisionspakke består af:
en meddelelse, hvori der foreslås seks prioritetsområder, inddragelse af den eksterne dimension i
den interne politikskabelse samt en effektiv kontrolprocedure og opfølgningsproces
styrende principper for bæredygtig udvikling vedtaget i juni 2005 af Det Europæiske Råd
mål, politikker og aktioner
en meddelelse fra Kommissionen vedtaget i februar 2005, hvor man gør status over
fremskridtene og foreslår fremtidige retningslinjer.
Ministrene understregede i deres indlæg og i de skriftlige bidrag, der var indgivet på forhånd, hvor
vigtigt det er med en sammenhængende EU-strategi for bæredygtig udvikling, og fandt i den
forbindelse, at Kommissionens pakke udgør et nyttigt grundlag for Rådets drøftelser om en
bæredygtig transportpolitik. Drøftelserne skal sikre, at de europæiske transportsystemer kan opfylde
samfundets økonomiske og sociale behov og samtidig begrænse deres uønskede virkninger på
økonomien, samfundet og miljøet. Der vil blive afholdt yderligere drøftelser om de fremtidige
retningslinjer for en europæisk transportpolitik og dens bidrag til EU-strategien for bæredygtig
udvikling i forbindelse med midtvejsrevisionen af hvidbogen fra 2001 om "Den europæiske
transportpolitik frem til 2010 – De svære valg", som Kommissionen forventes at vedtage i nær
fremtid.
Rådet understregede desuden med henblik på at nå frem til en konkret politik for bæredygtig
udvikling, at det er nødvendigt med en horisontal tilgang og yderligere at forstærke
synergieffekterne og sammenhængen på tværs af Fællesskabets politikker og processer. Det blev i
den forbindelse fremhævet, at strategien for bæredygtig udvikling og Lissabon-strategien hænger
uløseligt sammen, eftersom begge strategier vedrører de langsigtede udfordringer, som EU står over
for.
7454/06 (Presse 82)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
Endelig erkendte Rådet på baggrund af transportens globale karakter betydningen af en tæt
sammenkædning mellem EU's interne politikker og internationale forpligtelser. EU's
transportpolitik skal omfatte de miljømæssige og sociale mål, der er aftalt internationalt.
Fællesskabet og medlemsstaterne skal endvidere sikre, at der tages behørigt hensyn til bæredygtig
udvikling i de internationale transportorganisationer som f.eks. Den Internationale
Søfartsorganisation og Organisationen for International Civil Luftfart.
Resultaterne af denne debat og af de orienterende debatter, som skal finde sted i de forskellige
rådssammensætninger, der er direkte berørt af strategien for bæredygtig udvikling, skal indgå i det
udkast til en revideret strategi for bæredygtig udvikling, som Det Europæiske Råd forventes at
vedtage på mødet i juni 2006.
Rådet (miljø) havde en orienterende debat om dette spørgsmål den 9. marts (6762/06) og Rådet
(landbrug) den 20. marts 2006 (7049/06).
7454/06 (Presse 82)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0021.png
27.III.2006
EVENTUELT
Civil luftfart
Rådet noterede sig formandskabets orientering om den konference mellem generaldirektørerne for
civil luftfart om en global strategi for luftfartssikkerhed, der blev afholdt den 20.-22. marts 2006 i
Montreal (7639/06).
Forslag til direktiv om adgang til markedet for havnetjenester
Rådet noterede sig, at Kommissionen har trukket sit lovgivningsforslag om adgang til markedet for
havnetjenester tilbage (13681/04, 7565/06). Kommissionen oplyste, at den agter at indlede en debat
med samtlige interessenter efter vedtagelsen af midtvejsrevisionen af hvidbogen om
transportpolitik, der forventes vedtaget i april.
Bedre sikring af forsyningskæden
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger vedrørende dens meddelelse om bedre sikring af
forsyningskæden og om det ledsagende forslag til forordning (6935/06). Hensigten med den
foreslåede forordning er at forbedre sikringen af forsyningskæden for i højere grad at beskytte al
europæisk godstransport mod eventuelle terrorangreb.
Fremme af renere vejtransportkøretøjer
Rådet noterede sig oplysningerne om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om fremme af renere vejtransportkøretøjer (5130/06). Formålet med dette forslag er at
formindske de forurenende emissioner i transportsektoren og medvirke til at skabe et marked for
renere køretøjer. Det drøftes for tiden i Miljøgruppen og vil senere blive vedtaget af Rådet (miljø).
Sortliste over luftfartsselskaber
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om opstilling af en "sortliste" over luftfartsselskaber
med driftsforbud i Fællesskabet (EUT L 84 af 23.3.2006, s. 14) efter vedtagelsen af forordning (EF)
nr. 2111/2005 i december 2005 (jf. pressemeddelelse 15360/05).
7454/06 (Presse 82)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.III.2006
Motorveje til søs
Rådet noterede sig den slovenske delegations orientering om opfølgningen af den
ministerkonference om motorveje til søs, der blev afholdt den 24. januar 2006 i Ljubljana
(7668/06).
Krigsforsikringsordning for luftfarten
Rådet noterede sig Luxembourgs orientering om dette lands særlige situation med hensyn til en
krigsforsikringsordning for luftfarten.
Den Russiske Føderations takstpolitik i forbindelse med international
jernbanegodstransport
Rådet noterede sig den lettiske delegations orientering om Den Russiske Føderations takstpolitik i
forbindelse med international jernbanegodstransport.
***
*
Kommissionen orienterede om situationen med hensyn til medlemsstaternes forberedelser på at
indføre
digitale fartskrivere,
som det bliver obligatorisk at anvende i nye køretøjer fra maj 2006.
Kommissionen opfordrede medlemsstaterne til at sikre, at der i god tid er førerkort til rådighed, så
eventuelle forvridninger af vejgodstransporterhvervet undgås.
7454/06 (Presse 82)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0023.png
27.III.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Kørekort
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om kørekort, der har til formål at forbedre
borgernes frie bevægelighed ved at sikre gensidig anerkendelse af kørekort i medlemsstaterne.
Det Forenede Kongerige agter at undlade at stemme, når direktivet vedtages.
Efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet, forventes direktivet at blive vedtaget ved
andenbehandlingen uden yderligere ændringer.
Direktivudkastet tager sigte på at forbedre færdselssikkerheden ved fastsættelse af mindstekrav for
lægeundersøgelser af erhvervschauffører og for køreprøvesagkyndiges kvalifikationer og
efteruddannelse.
Det tager også sigte på at reducere risikoen for forfalskninger ved brug af en plastikkortmodel og
valgfri brug af en mikrochip, når blot det ikke griber ind i almindeligt tilgængelige data.
Udstedelsen af nye kørekort er obligatorisk fra 2012, eftersom det nye direktiv finder anvendelse to
år efter dets ikrafttræden, hvorefter medlemsstaterne har fire år til at efterkomme dets
bestemmelser. Direktivudkastet kræver også, at alle kørekort, der udstedes eller er i omløb, skal
opfylde alle direktivets krav senest 20 år efter anvendelsesdatoen (dvs. i 2032).
Jf. pressemeddelelse 7794/06.
Eurovignet*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal et direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på
tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer (eurovignet), idet det godkendte alle
Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer (PE-CONS
3682/05, 6992/06 ADD 1 REV 1).
7454/06 (Presse 82)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453516_0024.png
27.III.2006
Den portugisiske og den maltesiske delegation stemte imod, og den estiske, finske og græske
delegation undlod at stemme.
Direktivet indeholder regler for beregning af vejafgifter og brugsafgifter for brug af veje på det
transeuropæiske vejnet
Jf. pressemeddelelse 7793/06.
Luftfartsaftaler med tredjelande
Rådet vedtog afgørelser om godkendelse af undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftaler om
lufttrafik mellem EU og Albanien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Marokko,
Australien, Rumænien, Moldova og Serbien og Montenegro.
De syv aftaler er resultatet af forhandlinger i henhold til et mandat, der giver Kommissionen
mulighed for at forhandle med et hvilket som helst tredjeland med henblik på at bringe
medlemsstaternes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler i overensstemmelse med
fællesskabslovgivningen.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina - farvefjernsynsmodtagere
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1531/2002 om indførelse af en
endelig antidumpingtold på import af farvefjernsynsmodtagere med oprindelse i bl.a. Kina
(7129/06).
7454/06 (Presse 82)
24
DA