Europaudvalget 2005-06
2721 - Transport, tele og energi Bilag 6
Offentligt
267462_0001.png
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
30. marts 2006
121-12
RNo, lokaltlf. 2 33 59
EU- og Luftfartskontoret
Referat af rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 27. marts 2006.
Dagsordenspunkt 1: Forslag til forordning om offentlig personbefor-
dring med jernbane og ad vej, KOM (2005) 319
Rådet havde en længere drøftelse af forslaget, der fastlægger bestemmelser
vedrørende indgåelse af kontrakter om offentlig trafikbetjening, herunder
udbud af offentlig trafikbetjening.
Formandskabet havde stillet to spørgsmål til Rådet:
1. I forbindelse med hvilken form for offentlig trafikbetjening bør det
være muligt at tildele kontrakter og dermed undgå udbud?
Hovedparten af medlemslandene tilkendegav støtte til Kommissio-
nens forslag om, at det skulle være muligt at tildele kontrakter til
offentlig regional trafikbetjening og fjerntrafikbetjening med jern-
bane.
Et betydeligt antal af medlemslandene støttet af Kommissionen gav
endvidere udtryk for, at det skulle være muligt at tildele kontrakter
til al tungere jernbanetrafik inklusiv forstadstrafik og integrerede
netværk.
Enkelte medlemslande ønskede, at det skulle være muligt at tildele
kontrakter til al offentlig trafikbetjening, dvs. jernbanetrafik, bus-
ser, sporvogne, metroer o. lign. Dette modsatte hovedparten af
medlemslandene og Kommissionen sig.
Enkelte medlemslande pegede på, at muligheden for tildeling af
kontrakter uden udbud skulle følges af en gensidighedsklausul, der
vil forhindre operatører med forhandlede kontrakter i samtidig at
deltage i udbud. Kommissionen fandt det nuværende forslag var
afbalanceret på dette punkt.
2. Under hvilke forhold skal eksisterende kontrakter have mulighed
for at fortsætte indtil kontraktens udløbsdato?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
p. 2/4
De fleste medlemslande tilkendegav støtte til, at eksisterende kon-
trakter, der var indgået efter almindeligt udbud, skulle kunne fort-
sætte ind til udløbsdatoen på kontrakten.
Enkelte medlemslande tilkendegav, at det skulle være muligt at
fortsætte kontrakter, der ikke havde været i udbud, og at der skulle
rettes særlig opmærksomhed mod langtidskontrakter.
Formandskabet konkluderede ikke på drøftelsen, men vil arbejde hen imod
en politisk enighed på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 8.-9. juni 2006.
Dagsordenspunkt 2: Forslag til direktiv om kørekort, KOM(2003) 621.
Rådet vedtog som a-punkt sin politiske enighed om et nyt direktiv om kø-
rekort. Direktivet har til formål at øge trafiksikkerheden og mindske mu-
ligheden for forfalskning af kørekort.
Udstedelsen af det nye kørekort vil blive obligatorisk fra 2012 og alle eksi-
sterende kørekort skal udskiftes inden for en 20-årig periode, dvs. 2032.
Dagsordenspunkt 3: Trafiksikkerhed
a) Meddelelse fra Kommissionen: Midtvejsevaluering af Euro-
pæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden: halvering af
antallet af trafikofre inden 2010: en fælles opgave,
KOM(2006) 74
b) Uformelt rådsmøde om trafiksikkerhed (Bregenz 2.-3. marts
2006)
Kommissionen præsenterede sin midtvejsevaluering af handlingsplanen for
trafiksikkerhed. Rådet havde en kort drøftelse og noterede sig Kommissio-
nens præsentation. Rådet noterede sig ligeledes et forslag fra Italien om at
oprette et Europæisk Trafiksikkerhedsagentur.
Formandskabet informerede desuden kort om det uformelle transportmini-
stermøde i Bregenz den 2.-3. marts 2006, hvor man bl.a. drøftede sikre veje
og infrastruktur, sikre køretøjer og fælles trafiksikkerhedskampagner.
Dagsordenspunkt 4: Indre vandveje.
a) Meddelelse fra Kommissionen om fremme af indre vandveje.
b) High-Level møde om navigation ad indre vandveje.(15.-16.
februar i Wien)
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af et fælles europæisk
handlingsprogram om indre vandveje.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
p. 3/4
Formandskabet informerede desuden om high-level mødet om indre van-
devej den 15.-16. februar 2006 i Wien.
Dagsordenspunkt 5: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet for-
ordning om fælles regler for civil luftfartssikkerhed (security) KOM
(2005) 429
Rådet nåede med enstemmighed til fælles tilgang om forslaget til forord-
ning om fælles regler for civil luftfartssikkerhed, idet man afventer Europa-
Parlamentets første læsning.
Forslaget indebærer en forenkling af den eksisterende forordning
2320/2002, der trådte i kraft 1. januar 2003, og som blev vedtaget efter ter-
rorangrebet 11. september 2001.
Med forslaget indføres endvidere bestemmelser for sikkerheden ombord på
fly og håndteringen af sikkerhedskrav fra tredjelande.
Dagsordenspunkt 6: Forslag til forordning om oprettelse af et fællesfo-
retagende, som skal udvikle den nye generation af europæisk lufttra-
fikstyringssystem (SESAR), KOM (2005) 602.
Rådet noterede sig formandskabets statusrapport for forhandlingerne om en
forordning om oprettelse af et fællesforetagende, som skal udvikle en ny
generation af europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR-projektet).
Kommissionens forslag har til formål at oprette et fællesforetagende, som
skal samle forsknings- og udviklingskræfter i Fællesskabet og udvikle den
nye generation af europæisk lufttrafikstyringssystem med henblik på at
etablere en højtudviklet lufttrafikinfrastruktur i EU, som vil muliggøre en
effektiv, sikker og miljøvenlig udvikling inden for lufttransporten.
Dagsordenspunkt 7: Eksterne relationer på luftfartens område.
a) EU-USA relationer: åbent luftfartsområde.
b) EU-Rusland: Overflyvning over Sibiren.
-
Rådsbeslutning om at bemyndige Kommissionen til at for-
handle med Rusland om betaling for overflyvning af Sibiri-
en.
Rådet noterede sig Kommissionens information om forhandlingerne med
USA. Kommissionen oplyste, at man forventer, at USA vedtager den nød-
vendige lovgivning i god tid til, at Rådet i juni kan vedtage den endelige
aftale med USA.
Rådet vedtog desuden en rådsbeslutning, der bemyndiger Kommissionen til
at indlede forhandlinger med Rusland om afvikling af betalingerne for
overflyvning af Sibirien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
p. 4/4
Rådet vedtog endvidere et sæt rådskonklusioner om overflyvningerne over
Sibirien, der vil blive sendt til Rusland af formandskabet. Af rådskonklusi-
onerne fremgår, at Rådet ikke finder, at betalingerne for at overflyve Sibi-
rien er i overensstemmelse med den internationale luftfartskonvention
(Chicago-konventionen), og opfordrer Kommissionen til at forhandle en
aftale med Rusland, der medfører et ophør af betalingerne med udgangen
af 2013.
Dagsordenspunkt 8: Civil navigationssystem Galileo
Kommissionen underrettede Rådet om forhandlingerne med koncessions-
haverne, der bliver ført af Fællesforetagende Galileo. Rådet opfordrede
Kommissionen til at give en grundig redegørelse for tredjelandes involve-
ring med henblik på en drøftelse af dette i juni, samt opfordrede Kommis-
sionen til at fremsende et forslag om de finansielle instrumenter til udvik-
lingen af Galileo.
Dagsordenspunkt 9: Revision af EU’s bæredygtighedsstrategi.
De fleste medlemslande havde indsendt skriftlige bidrag. Yderligere drøf-
telse af udviklingen af EU’s transportpolitik og bidraget til EU’s bæredyg-
tighedsstrategi vil finde sted i forbindelse med Kommissionens bebudede
midtvejsevaluering af hvidbogen om den fælles transportpolitik.