Europaudvalget 2005-06
2722+2723 - almindelige anl.
Offentligt
1453524_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9831/06 (Presse 154)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2734. samling i Rådet
Økonomi og finans
den 7. juni 2006 i Luxembourg
Formand
Karl-Heinz Grasser
Østrigs forbundsfinansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6219/6715 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9831/06 (Presse 154)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0002.png
7.VI.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede Kommissionens beretninger og Den Europæiske Centralbanks rapport om de
fremskridt, som
Litauen og Slovenien
har gjort med at opfylde konvergenskriterierne i relation til
den økonomiske og monetære union. Beretningerne og rapporten samt et forslag om at lade
Slovenien
anvende euroen som officiel valuta
fra den 1. januar 2007 vil blive forelagt stats- og
regeringscheferne på en samling i Rådet i tilknytning til Det Europæiske Råd den 15.-16. juni.
Rådet nåede til enighed om at forlænge momsordningerne for
e-handelstjenesteydelser
fra
tredjelande og om at fortsætte arbejdet med de øvrige elementer i pakken af
momsforanstaltninger
med henblik på at nå til samlet enighed inden årets udgang.
Det godkendte endvidere en række nye krav til
bankers og investeringsselskabers kapitalgrundlag,
der sigter på at sikre den finansielle stabilitet og styrke tilliden til det finansielle system.
9831/06 (Presse 154)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0003.png
7.VI.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSE AF EUROOMRÅDET - BERETNINGER OG RAPPORT OM LITAUEN OG
SLOVENIEN.................................................................................................................................. 7
BRIEFING OM EUROGRUPPEN.................................................................................................. 8
BESKATNING............................................................................................................................... 9
Moms - leveringssted, forenklede forpligtelser for erhvervslivet, e-handel ............................. 9
Bekæmpelse af skatteunddragelse ........................................................................................ 10
Fælles konsolideret selskabsskattegrundlag.......................................................................... 11
Adfærdskodeks vedrørende skadelig skattekonkurrence ....................................................... 11
DIALOG MED USA OM ØKONOMISKE SPØRGSMÅL .......................................................... 12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 12
Statistikker........................................................................................................................... 12
The International Accounting Standards Board (IASB) ........................................................ 12
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 12
Den Europæiske Investeringsbank........................................................................................ 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Kravene til bankers og investeringsselskabers kapitalgrundlag*........................................................................14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9831/06 (Presse 154)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2006
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU's observatørmission i Aceh (Indonesien) ....................................................................................................14
Sikkerhedspolitik for personale, der er udstationeret uden for EU.....................................................................15
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................15
9831/06 (Presse 154)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0005.png
7.VI.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Hervé JAMAR
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš PROUZA
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Tommaso PADOA-SCHIOPPA
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIĥŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Jaroslaw PIETRAS
Portugal:
Emanuel AUGUSTO SANTOS
Slovenien:
Andrej BAJUK
Statssekretær for finanspolitisk modernisering og
bekæmpelse af skattesvig under finansministeren
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og Finansminister
Finansminister
Finansminister
Fungerende premierminister og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Finansminister
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær under ministeren, med ansvar for
budgetspørgsmål
Finansminister
9831/06 (Presse 154)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0006.png
7.VI.2006
Slovakiet:
Vladimír TVAROŠKA
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
László KOVÁCS
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Lucas PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Rumænien:
Sebastian VLĂDESCU
Finansminister
Minister for offentlige finanser
9831/06 (Presse 154)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0007.png
7.VI.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSE AF EUROOMRÅDET - BERETNINGER OG RAPPORT OM LITAUEN OG
SLOVENIEN
Rådet havde en orienterende drøftelse om
Kommissionens beretninger og Den Europæiske Centralbanks rapport om Sloveniens og
Litauens opfyldelse af konvergenskriterierne og deres forpligtelser i forbindelse med den
økonomiske og monetære union
et forslag om at optage Slovenien i Euroområdet fra den 1. januar 2007.
Formandskabet vil orientere stats- og regeringscheferne om resultaterne af Rådets drøftelse på en
samling i tilknytning til Det Europæiske Råds møde den 15.-16. juni.
Kommissionen bemærker i sine beretninger, at
– Slovenien har nået en høj grad af vedvarende konvergens. Forslaget om en rådsbeslutning vil
gøre det muligt for Slovenien at anvende euroen som sin officielle valuta ved at ophæve landets
dispensation fra den 1. januar 2007
– Litauen har gjort store fremskridt med at opnå en høj grad af vedvarende konvergens ved at
opfylde kriterierne vedrørende offentlige finanser, valutakursstabilitet og langfristede rentesatser,
men opfylder endnu ikke kriteriet vedrørende prisstabilitet. Kommissionen bemærker, at det
tolvmåneders inflationsgennemsnit i Litauen har ligget over referenceværdien
1
siden april 2005
og sandsynligvis vil fortsætte med at gøre det de kommende måneder.
Kommissionen og Den Europæiske Centralbank skal i overensstemmelse med traktatens
artikel 122, stk. 2, forelægge deres toårige konvergensberetning i oktober. Sloveniens og Litauens
anmodning om en tidligere vurdering har til formål at give dem tilstrækkelig tid til at forberede
indførelsen af euroen den 1. januar 2007, hvis der træffes afgørelse herom.
1
Referenceværdien beregnes som et gennemsnit af inflationsraten i de tre lande, der har klaret
sig bedst plus 1,5 procentpoint.
7
9831/06 (Presse 154)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0008.png
7.VI.2006
Forslaget om at give Slovenien mulighed for at deltage i Euroområdet, der ligeledes er baseret på
artikel 122, stk. 2, kræver, at Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og efter drøftelse i Rådet i
dets sammensætning af stats- og regeringscheferne træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Tolv af EU's 25 medlemsstater anvender på nuværende tidspunkt euroen som deres officielle valuta:
Belgien, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Nederlandene,
Portugal, Østrig og Finland. Eurosedlerne og -mønterne blev indført i alle tolv lande den
1. januar 2002.
Med Kommissionens forslag bliver Slovenien af de ti medlemsstater, der blev medlem af EU den
1. maj 2004, den første til at deltage i Euroområdet.
BRIEFING OM EUROGRUPPEN
Rådet blev af Eurogruppens formand orienteret om Eurogruppens møde den 6. juni.
9831/06 (Presse 154)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0009.png
7.VI.2006
BESKATNING
Moms - leveringssted, forenklede forpligtelser for erhvervslivet, e-handel
Rådet vedtog at forlænge merværdiafgiftssystemet for e-handel fra den 1. juli til den 31. decem-
ber 2006 og at fortsætte arbejdet med de øvrige elementer i pakken af momsforanstaltninger med
henblik på at nå til samlet enighed inden årets udgang.
Ifølge e-handelsordningerne
1
skal der pålægges moms på levering af radio- og tv-sprednings-
tjenester og visse elektronisk leverede tjenesteydelser fra tredjelande. Et direktiv om forlængelse af
disse ordninger vil blive vedtaget på en kommende rådssamling, når teksten er endeligt udformet.
De øvrige elementer i pakken, der sigter på at forenkle momsordningerne for erhvervslivet efter en
nærmere fastlagt tidsplan, er følgende:
et forslag til direktiv om leveringsstedet for tjenesteydelser hvad angår momsbetaling
et udkast til konklusioner om forslag til to direktiver og en forordning om forenkling af
de grænseoverskridende momsforpligtelser og tilbagebetalingsprocedurer for
virksomhederne
et forslag til direktiv om forlængelse af momsordningerne for e-handel.
Formålet med forslaget om leveringsstedet
2
er at ændre momsbeskatningsstedet for tjenesteydelser
fra det sted, hvor leverandøren er etableret, til det sted, hvor kunden er etableret.
Formålet med forslagene om forenkling er at indføre en étstedsordning med henblik på at forenkle
virksomhedernes momsregistrering og -angivelse i medlemsstater, hvor de ikke er etablerede
3
, samt
reglerne for tilbagebetaling af moms til sådanne virksomheder
4
og at forbedre det administrative
samarbejde om moms for at forebygge svig
5
.
Med étstedsordningen får virksomheder, der opererer i medlemsstater, hvor de ikke er registrerede,
mulighed for at opfylde et enkelt sæt regler i deres hjemland med hensyn til registrering, angivelse
og tilbagebetaling. Hjemlandet videresender således oplysningerne til de andre involverede
medlemsstater, hvis momssatser og -tilsyn finder anvendelse, og som opkræver momsen direkte.
1
2
3
4
5
Findes i direktiv 2002/38/EF.
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF.
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF.
Som indeholdt i direktiv 77/388/EØF.
Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1798/2003.
9
9831/06 (Presse 154)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2006
Bekæmpelse af skatteunddragelse
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
– hilser fremlæggelsen af Kommissionens meddelelse til Rådet om behovet for at udarbejde en
strategi til bekæmpelse af skattesvig velkommen og noterer sig Kommissionens mundtlige
rapport om det tekniske arbejde, der er udført med hensyn til anvendelse af en "reverse charge"-
mekanisme på momsområdet
– understreger, at der er behov for en yderligere indsats for aktivt at bekæmpe svig og mere
specifikt momssvig
– erkender, at enhver mulighed for forbedring bør overvejes, og minder om de gode erfaringer,
medlemsstaterne allerede har gjort med at anvende "reverse charge" på afgrænsede områder; i
lyset af den tekniske gruppes resultater er der således behov for yderligere analyse af en mere
udbredt anvendelse af "reverse charge"
– vil
undersøge alle de spørgsmål, der rejser sig på baggrund af meddelelsen om svig,
herunder mulige retlige ændringer af momssystemet
mere specifikt og bistået af Kommissionen arbejde videre med analysen af anvendelsen
af "reverse charge" som en mekanisme til håndtering af momssvig
forberede de elementer, som Rådet vil betragte som nødvendige komponenter i en
global strategi for bekæmpelse af svig
vende tilbage til spørgsmålet senest på sidste samling i 2006, således at der kan
udstikkes retningslinjer til Kommissionen for det videre arbejde."
Formandskabet afgav en erklæring, hvori den anmodede Kommissionen om hurtigst muligt at
forelægge et forslag til et direktiv, der giver medlemsstaterne mulighed for at anvende en "reverse
charge"-mekanisme på indenlandske business-to-business ydelser, hvor fakturabeløbet overstiger
5 000 EUR.
9831/06 (Presse 154)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2006
Fælles konsolideret selskabsskattegrundlag
Rådet noterede sig en rapport fra Kommissionen om det arbejde, der er foregået i en teknisk
arbejdsgruppe, og fik forelagt en meddelelse om eventuel fastsættelse af et fælles konsolideret
skattegrundlag for hele EU med sigte på at forenkle ordninger vedrørende direkte skat for
erhvervslivet. Rådet udvekslede synspunkter herom.
Et fælles konsolideret skattegrundlag ville give selskaber, der er etableret i mere en én medlemsstat,
mulighed for at beregne koncernens skattepligtige indkomst efter et enkelt sæt regler. Idéen blev
drøftet på et uformelt ministermøde i september 2004 i Scheveningen og igen den 7.-8. april 2006 i
Wien.
På grundlag af den brede støtte, der i Scheveningen var til at indlede det tekniske arbejde, nedsatte
Kommissionen en arbejdsgruppe, der skulle bistå den med at udarbejde et lovgivningsforslag om et
fælles konsolideret skattegrundlag.
Adfærdskodeks vedrørende skadelig skattekonkurrence
Rådet noterede sig en rapport fra en gruppe af nationale eksperter, der er ansvarlige for
gennemførelsen af medlemsstaternes adfærdskodeks. Efter en kort drøftelse vedtog det følgende
konklusioner:
"Rådet
hilser med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen
(erhvervsbeskatning) har gjort under det østrigske formandskab, således som de fremgår af
gruppens rapport
( 9655/06 FISC 73)
anmoder gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af rollback og
aflægge rapport til Rådet inden afslutningen af det finske formandskab."
9831/06 (Presse 154)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0012.png
7.VI.2006
DIALOG MED USA OM ØKONOMISKE SPØRGSMÅL
Rådet blev af Kommissionen orienteret om EU's dialog og samarbejde med USA om økonomiske
spørgsmål som optakt til topmødet mellem EU og USA den 21. juni i Wien og havde en kort
udveksling af synspunkter.
Kommissionens orientering dækkede både det økonomiske samarbejde og den uformelle dialog om
regulering af finansmarkederne.
EVENTUELT
Statistikker
Rådet noterede sig et oplæg fra den nederlandske delegation om forenkling af EU's statistikker og
behovet for at mindske den administrative byrde, erhvervslivet er pålagt på grund af statistikkrav.
Det vender tilbage til dette spørgsmål på samlingen den 7. november som led i drøftelserne om
initiativet om bedre regulering.
The International Accounting Standards Board (IASB)
Rådet drøftede kort oprettelsen af the International Accounting Standards Board (IASB), og hvilke
mulige ordninger der skal efterfølge den nuværende finansieringsordning, der udløber ved
udgangen af 2007.
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Den Europæiske Investeringsbank
Ministrene mødtes med formanden for Den Europæiske Investeringsbank i forbindelse med EIB's
årsmøde.
9831/06 (Presse 154)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.VI.2006
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene følgende emner:
globaliseringen og behovet for at fuldføre EU's indre marked: opfølgning af drøftelserne på det
uformelle ministermøde den 7.-8. april i Wien
finansiering af terrorisme: oplæg fra EU's antiterrorkoordinator, Gijs de Vries, om fremskridt
inden for terrorbekæmpelse
kontrol med forvaltningen af EU's midler: udveksling af synspunkter med Revisionsrettens
formand, Hubert Weber, om den revisionserklæring med forbehold, der til stadighed afgives om
forvaltningen af midler, samt om Kommissionens handlingsplan for at opnå en erklæring uden
forbehold
moms og postmarkederne: udveksling af synspunkter om den aktuelle situation inden for
momspligtige posttjenester og frimærker.
9831/06 (Presse 154)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0014.png
7.VI.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Kravene til bankers og investeringsselskabers kapitalgrundlag*
Rådet vedtog to direktiver, der tager sigte på at indføre nye krav til bankers og
investeringsselskabers kapitalgrundlag, idet alle Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer
blev accepteret
(3669/05, 3670/05 og 9714/06 ADD 1).
De nye krav skal bidrage til finansiel stabilitet og styrke tilliden til det finansielle system ved at
fremme øget risikostyring i de finansielle institutioner. Som del af EU's handlingsplan for
finansielle tjenesteydelser tager de også sigte på at styrke den europæiske økonomis
konkurrenceevne ved at nedbringe virksomhedernes kapitalomkostninger.
(Flere oplysninger findes i pressemeddelelse 10156/06).
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU's observatørmission i Aceh (Indonesien)
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring og forlængelse af fælles aktion 2005/643/FUSP om Den
Europæiske Unions observatørmission i Aceh (Indonesien)
(9363/06).
Med den nye fælles aktion forlænges missionens mandat med en periode på tre måneder indtil den
15. september 2006. Både den indonesiske regering og Acehs Befrielsesbevægelse har
tilkendegivet, at de støtter en sådan forlængelse af mandatet.
Det finansielle referencegrundlag til dækning af udgifterne i forbindelse med missionen udgør for
perioden fra den 16. juni til den 15. september 300 000 EUR.
Observatørmissionen i Aceh blev oprettet den 15. september 2005 for at overvåge gennemførelsen
af flere aspekter af fredsaftalen i det aftalememorandum, der blev undertegnet den 15. august 2005
af den indonesiske regering og Acehs Befrielsesbevægelse.
9831/06 (Presse 154)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453524_0015.png
7.VI.2006
Rådet vedtog desuden en afgørelse om forlængelse af aftalen mellem EU og Indonesiens regering
om opgaver, status, privilegier og immuniteter for observatørmissionen i Aceh og dens personale i
samme periode
(9118/06).
Sikkerhedspolitik for personale, der er udstationeret uden for EU
Rådet godkendte en sikkerhedspolitik for personale, der er udstationeret uden for EU som led i
civile eller militære operationer i medfør af EU-traktaten. I politikken fastlægges grundlæggende
foranstaltninger, roller og ansvarsområder samt grundlæggende opgaver for så vidt angår
personalesikkerhed i forbindelse med sådanne udstationeringer
(9490/06).
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
– et svar på den skrivelse, som Den Europæiske Ombudsmand havde sendt til Rådet vedrørende
opfølgning af klage 1487/2005/GG
(7664/06)
– et svar på genfremsat begæring fra David Cronin (15/c/02/06), idet den danske, finske og
svenske delegation stemte imod
(7568/06).
9831/06 (Presse 154)
15
DA