Europaudvalget 2005-06
2724 - landbrug og fiskeri Bilag 7
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN
Den 28. april 2006
FVM 356
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006
1. Forslag om undtagelsesforanstaltninger til støtte for fjerkræsektoren
Rådet vedtog med enstemmighed forslaget om undtagelsesforanstaltninger til støtte for fjerkræsek-
toren. Til indledning havde Kommissionen afgivet en erklæring om anvendelsestidspunktet og
sammenhængen mellem forbrugerreaktioner og veterinære udbrud. Fra dansk side blev det under-
streget, at man ikke kan acceptere destruktion af fjerkrækød. Endvidere fremhævede man, at anven-
delsen af støtteinstrumentet alene bør ske, hvor der kan påvises en direkte sammenhæng mellem
forbrugerreaktioner og sygdomsudbruddet således, at støtteinstrumentet kun anvendes, når der er
tale om reelle krisesituationer samt at støtten skal være midlertidig og målrettet i en begrænset peri-
ode.
Kommissionen kunne ikke udtale sig om, hvilke foranstaltninger der ville kunne komme på tale,
men vil vurdere de konkrete ansøgninger.
2. Forslag om importordningen for ris
Punktet var ikke på dagsordenen.
3. Bemyndigelse til Kommissionen til at forhandle garanterede priser for rørsukker fra AVS-
landene
Punktet blev vedtaget som a-punkt.
4. Meddelelse om fiskerierhvervets økonomiske situation
Rådet havde en drøftelse af meddelelsen om den økonomiske situation i fiskerisektoren, hvor der
særligt var fokus på spørgsmålet om muligheden for støtte til motorudskiftning, hvilket dog først
skulle drøftes i forbindelse med vedtagelsen af forslaget om Fiskerifonden på rådsmødet i maj 2006.
I sin præsentation af meddelelsen understregede Kommissionen, at det var nødvendigt at se på både
de kort- og langsigtede foranstaltninger, såsom ophugning og tilpasning af fiskerikapaciteten til
fiskeriressourcerne samt at det var vigtigt at sikre et grundlag for en bæredygtig udvikling.
Fra dansk side støttede man en målrettet indsats mod mere brændstofbesparende fiskerier og udvik-
ling af selektive fisketeknikker. Danmark understregede, at en fortsat reduktion af fartøjskapaciteten
i hele EU var nødvendig for at komme overkapaciteten i sektoren til livs og fremhævede i den for-
bindelse, at man i Danmark havde planlagt en ophugningsrunde i konsumfiskeriet på op til 10 % af
kapaciteten for at gøre flåden mere rentabel.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Meddelelse om forenkling og forbedring af den fælles fiskeripolitik
Kommissionen præsenterede kort handlingsplanen og understregede, at det generelt var vigtigt at
sikre RAC’ernes deltagelse i lovgivningsprocessen. Kommissionen ville forsøge at fremme hand-
lingsplanen mest muligt.
Kommissionens handlingsplan blev generelt bakket op af alle medlemsstater, idet man fandt, at
forenkling var et vigtigt led i at forbedre den fælles fiskeripolitik. En del medlemsstater, herunder
Danmark, understregede, at der var behov for at se konkrete fremskridt på området så hurtigt som
overhovedet muligt. Flere medlemsstater lagde stor vægt på at sikre front loading af
TAC/kvoteforhandlingerne, og nævnte derudover bl.a. reduktion af de administrative byrder, ind-
dragelse af RAC’erne i lovgivningsprocessen og hensyntagen til regionale forskelle.
6. Forslag om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen
Rådet havde en drøftelse af forslaget om en forvaltningsplan for rødspætte og tunge i Nordsøen. I
sin præsentation af forslaget forklarede Kommissionen, at det særligt i forhold til den vanskelige
situation for tunge var vigtigt, at der blev vedtaget en forvaltningsplan og at det derfor var nødven-
digt at udfase overfiskeriet af tunge. Det var også helt afgørende at notere sig, at der var en discard
på 80 % af rødspætter i fiskeriet efter tunge med bomtrawl i den sydlige del af Nordsøen, hvilket
man ikke fandt acceptabelt.
Flere lande mente, at forslaget var for ambitiøst, idet man fandt målene for fiskeridødelighed for
høje. Også vedrørende kontrolbestemmelserne mente alle de medlemsstater, der udtalte sig derom,
at disse var for omfattende. For så vidt angik bomtrawl, mente flere medlemsstater, at det var også
nødvendigt at se på effekten af andre redskaber.
Fra dansk side anførte man, at det var nødvendigt at se nærmere på de tekniske bevaringsforanstalt-
ninger – herunder maskestørrelser for at reducere discard af små rødspætter i den sydlige del af
Nordsøen. I relation til fiskeridødeligheden, var Danmark principielt enig med Kommissionen i, at
det var bomtrawlsfiskeri, som man skulle fokusere på i første omgang. For så vidt angik kontrolde-
len, manglede der proportionalitet mellem kontrolindsatsen og formålet med planen. Det var for-
kert, at forvaltningsplanen på visse punkter skulle være mere restriktiv end genopretningsplanen for
torsk.
Formandskabet konkluderede, at forslaget skulle videre drøftes i rådsarbejdsgruppen, og at man
skulle afvente udtalelsen fra Europa-Parlamentet.
7. Forslag om finansieringsforanstaltninger uden for den Europæiske Fiskerifond (EFF)
Punktet var ikke på dagsordenen.
8. Forslag til indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
Marokko
Punktet var ikke på dagsordenen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Forslag om ændring af TAC/kvoteforordningen for så vidt angår blåhvilling og sild
Punktet var ikke på dagsordenen.
10. Ændringsforslag nr. 2 til EU´s budget for 2006
Punktet blev vedtaget som a-punkt.
Under
eventuelt
orienterede Kommissionen om status i WTO-forhandlingerne, hvor man ikke ville
være i stand til at nå den i Hong Kong besluttede deadline 30. april for AMA og NAMA, men at
dette ikke skyldes et manglende ambitionsniveau fra EU´s side. Kommissæren understregede, at der
alene er tale om et midlertidigt tilbageskridt, og at der nu skulle ses fremad. Man arbejdede nu på at
blive enige om egentlige tekster medio juni 2006.
3