Europaudvalget 2005-06
2725 - RIA Bilag 2
Offentligt
Justitsministeriet
Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration
Dato:
Kontor:
INM’s j.nr.
JM’s j.nr.
Dok.:
7. april 2006
Internationalt Kontor
2006/4050-789
2006-3061/1-0018
CDH41119
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i
det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz
den 27.-28. april 2006
Dagsordenspunkt 26): Eksterne relationer: Information fra EU-formandskabet
Nyt notat.
Resumé:
Formandskabet vil orientere om status for implementeringen af strategien om de eksterne
aspekter af samarbejdet inden for retlige og indre anliggender, der blev godkendt af Rådet i
december 2005. Det østrigske EU-formandskab har siden januar 2006 arbejdet med imple-
mentering af strategien, herunder formuleringen af handlingspapirer for det vestlige Balkan
og Afghanistan, afholdelsen af et møde med Rusland samt forberedelsen af en ministerkon-
ference om betydningen af intern sikkerhed i forholdet mellem EU og EU’s naboer. Der er
ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen har aktivt støttet
udviklingen af den eksterne strategi for retlige og indre anliggender og er positiv overfor til-
tag, der kan fremme implementeringen af strategien.
1. Baggrund
Haag-programmet, der blev godkendt af Det Europæiske Råd (DER) i november 2004,
fremhæver udviklingen af en strategi for eksterne relationer på området for retlige og indre
anliggender som vigtig. Det Europæiske Råd anmodede i juni 2005 på baggrund af Haag-
programmet Kommissionen om at udvikle en strategi herom og præsentere den for Rådet
inden udgangen af 2005. Den 12. oktober 2005 vedtog Kommissionen en meddelelse om
den eksterne dimension af retlige og indre anliggender. Rådet (retlige og indre anliggender
samt almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog i december 2005 en strategi
for den eksterne dimension af retlige og indre anliggender.
Bekæmpelse af terrorisme, organiseret kriminalitet, ulovlig indvandring og beskyttelse af
asylansøgere og flygtninge fremhæves i strategien som særlige udfordringer, herunder i
forhold til opbygning af tredjelandes kapacitet til at håndtere problemstillinger på området.
Regionalt samarbejde bør ifølge strategien styrkes for at afspejle udfordringernes grænse-
overskridende karakter, og der peges i den forbindelse navnlig på EU’s umiddelbare naboer.
Herudover fremhæves samarbejdet med USA, det Vestlige Balkan, Rusland, Afghanistan,
Nordafrika og Afrika syd for Sahara.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det østrigske EU-formandskab har siden januar 2006 arbejdet med implementering af stra-
tegien, herunder formuleringen af handlingspapirer for det vestlige Balkan og Afghanistan,
afholdelsen af et møde med Rusland samt forberedelsen af en ministerkonference om be-
tydningen af intern sikkerhed i forholdet mellem EU og EU’s naboer.
2. Formål og indhold
På rådsmødet den 27.-28. april 2006 forventes formandskabet at informere om implemente-
ringen af den eksterne strategi for retlige og indre anliggender.
Den 2. februar 2006 inviterede EU-formandskabet interesserede EU-medlemsstater til at
deltage i formuleringen af handlingspapirer med fokus på samarbejde indenfor retlige og
indre anliggender i forhold til det vestlige Balkan, Afghanistan og Afrika. Afrika er i øvrigt en
central del af opfølgningen på DER-konklusionerne fra december 2005. I forhold til det vest-
lige Balkan er der fokus på et styrket samarbejde i forhold til organiseret kriminalitet, korrup-
tion, ulovlig indvandring og bekæmpelse af terrorisme mellem EU, det vestlige Balkan og
relevante lande omfattet af EU’s naboskabspolitik.
I forhold til Afghanistan er der fokus på en større støtte fra EU’s side i relation til bekæmpel-
se af narkotikafremstilling i og handel dermed fra Afghanistan, herunder transitruter.
Den 4.-5. maj 2006 afholder EU-formandskabet en ministerkonference i Wien om betydnin-
gen af intern sikkerhed i forholdet mellem EU og EU’s naboer. Ud over EU-landene vil der
være deltagelse af EU’s naboer fra øst, sydøst og syd samt USA og Rusland. Konferencen,
der har til hensigt at bidrage til implementeringen af den eksterne RIA-strategi, vil fokusere
på bekæmpelsen af terrorisme, organiseret kriminalitet og korruption samt asyl og migration.
EU-formandskabet lægger op til, at konferencen eventuelt munder ud i en erklæring om sik-
kerhedspartnerskab, der forventes at berøre såvel generelle principper som konkrete mål-
sætninger for samarbejdet indenfor RIA-området.
Den 21.-22. marts 2006 afholdt EU-Rusland Permanent Partnership Council et møde i Mo-
skva. På mødet blev følgende emner drøftet: Vurdering af implementeringen af ”Roadmap”
vedrørende oprettelse af et fælles rum med frihed, sikkerhed og retfærdighed, visa- og tilba-
getagelsesaftaler, dokumentsikkerhed, spørgsmål vedrørende migration, herunder asyl og
samarbejde omkring grænseovergangene, bekæmpelse af terrorisme, bekæmpelse af nar-
kotikafremstilling og handel dermed, bekæmpelse af organiseret kriminalitet og samarbejde
inden for retshåndhævelse samt retsligt samarbejde.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om orientering fra formandskabets side, er spørgsmålet om gældende dansk
ret ikke relevant.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har aktivt støttet udviklingen af den eksterne strategi for retlige og indre anlig-
gender og er positiv over for tiltag, der kan fremme implementeringen af strategien.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er generel støtte til såvel den eksterne strategi som bestræbelserne på at implementere
denne.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
den 6. april 2006, og sagen drøftes den 11. april 2006 i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Formuleringen af en ekstern RIA-strategi er i overensstemmelse med nærheds- og proporti-
onalitetsprincippet, idet der er tale om et initiativ, der skal sikre, at EU i sin eksterne politik på
RIA-området handler sammenhængende og koordineret.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Strategien har ikke samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssi-
ge konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg, Folketingets Retsudvalg
og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, Folketingets Retsud-
valg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
-
3
-