Europaudvalget 2005-06
2735 - Transport, tele og energi Bilag 8
Offentligt
290686_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
13. juni 2006
121-13
EU- og Luftfartskontoret
Michael E. K. Hansen
Telefon 33 92 33 58
[email protected]
Referat af Rådsmødet (transport, telekom og energi) den 8. og 9.
juni 2006
Dagsordenspunkt 1: Internationale relationer på energiområdet.
a.
Eksterne energirelationer og forsyningssikkerhed
Rådet fik en mundtlig orientering fra Kommissionens side om det fælles bidrag
fra Den Høje Repræsentant (Solana) og Kommissionen om den eksterne ener-
gipolitik, der er på dagsordenen for Det Europæiske Råd i juni.
b.
Indgåelse af Energitraktaten
Kommissionen orienterede om status for ratifikation og ikrafttrædelse af trak-
taten. Der er nu så mange lande, der har ratificeret, at traktaten vil træde i
kraft pr. 1. juli 2006.
c.
EU-OPEC
Formandskabet orienterede om et EU-OPEC ministermøde (EU var repræsen-
teret ved Kommissionen, det østrigske formandskab og det kommende finske
formandskab), som havde fundet sted d. 7. juni. Næste EU-OPEC ministermø-
de bliver i juni 2007 i Wien.
d.
EU-Rusland
Rådet fik en orientering fra Kommissionen om status for EU-Rusland dialogen.
Kommissionen oplyste, at den i løbet af juli 2006 ville præsentere rådet for et
udkast til forhandlingsmandat til brug for forhandling om en energipartner-
skabsaftale med Rusland.
Dagsordenspunkt 2: Det indre marked for energi.
Rådet havde en bordrunde, hvorefter man vedtog de fremlagte konklusioner.
Rådets drøftelser var især centreret om udviklingen af de regionale markeder
som led i gennemførelsen af det indre energimarked. Fra medlemsstaternes
side var der generelt enighed om, at udviklingen af regionale energimarkeder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290686_0002.png
kunne være med til at fremme et integreret europæisk marked. Der blev orien-
teret om de hovedsageligt gode erfaringer fra de forskellige regionale samar-
bejder, herunder især det nordiske.
Flere lande, herunder Danmark, brugte endvidere lejligheden til at understrege
behovet for en mere effektiv implementering af det eksisterende regelsæt for
det indre marked for energi. Danmark fik således støtte i påpegningen af beho-
vet for en mere effektiv adskillelse af transmissionsnettene fra de konkurrence-
udsatte dele af energisektoren. Fra dansk side fremhævedes ejerskabsmæssig
adskillelse, som man havde indført det i Danmark, som den optimale løsning.
Side 2/4
Dagsordenspunkt 3 a: Meddelelse fra Kommissionen til Europa-
Parlamentet og Rådet om en Biomassehandlingsplan.
KOM(2005)628.
Rådet vedtog de fremlagte konklusioner. Kommissionen annoncerede, at man
mod slutningen af 2006 ville fremsætte et forslag til direktiv om biomasse an-
vendt til opvarmning og nedkøling. Der ville desuden komme en rapport som
evaluerer biobrændstofdirektivet og medlemsstaternes fremskridt i henhold til
målene i dette.
Dagsordenspunkt 3 b: Energieffektivitet: Høring om Kommissio-
nens grønbog om energieffektivitet. KOM (2005) 265 endelig.
Rådet fik en orientering fra Kommissionen om resultatet af den offentlige hø-
ring om grønbogen om energieffektivitet samt om status for forhandlingerne
om en aftale med USA’s regering og Det Europæiske Fællesskab om koordine-
ringen af energieffektive mærkningsprogrammer for kontorudstyr.
Dagsordenspunkt 9: Forslag til forordning om offentlig personbe-
fordring med jernbane og ad vej, KOM (2005) 319.
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget efter en længere debat. Et væ-
sentligt overordnet element er, at kontrakter kan tildeles på to måder: dvs. en-
ten ved udbud eller ved direkte tildeling.
Hovedelementerne i det kompromisforslag, man enedes om, består derudover
af følgende:
De kompetente myndigheder kan beslutte direkte kontrakttildeling til
al tung jernbanetrafik, herunder (sub)urban jernbane. Medlemslande-
ne har mulighed for at lade forordningen finde anvendelse på offentlig
passagertransport på indre vandveje.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290686_0003.png
Side 3/4
Myndigheder kan indrømme direkte tildeling til små og mellemstore
virksomheder, når kontrakterne ligger under én af følgende grænser,
dvs. kontraktværdier mindre end 1,7 mio. euro (knap 13 mio. kr.), eller
kørsel mindre end 500.000 vognkm.
Myndigheder er forpligtet til at give information og bevæggrunde for
deres beslutninger ved direkte kontrakttildeling, dvs. øget gennemsig-
tighed.
Kontraktlængden for direkte tildelte kontrakter på jernbane er på max.
10 år.
Hvis mere end halvdelen af et selskabs underskrevne kontrakter ikke er
i overensstemmelse med forordningen kan kompetente myndigheder
afvise denne operatør fra at byde på udbudte opgaver.
Der vil være en ikrafttrædelse på 3 år fra offentliggørelsen i EU-Tidende
og en overgangsperiode på 12 år, hvilket giver den offentlige passager-
transport sektor i alt 15 år til at tilpasse sig de nye regler.
I alt 5 lande undlod at stemme, dvs. Tjekkiet, Ungarn, Grækenland, Luxem-
bourg og Malta.
Dagsordenspunkt 10: Meddelelse fra Kommissionen: Midtvejseva-
luering af Europæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden: hal-
vering af antallet af trafikofre inden 2010: en fælles opgave,
KOM(2006) 74.
Rådet vedtog et sæt Rådskonklusioner om trafiksikkerhed, der bl.a. er baseret
på resultaterne af dels det uformelle ministerrådsmøde i Bregenz den 2. og 3.
marts 2006, dels drøftelsen på sidste Rådsmøde (transport, telekom og energi)
den 27. marts 2006.
Dagsordenspunkt 11: Forslag til rådsbeslutning om indgåelse på Det
Europæiske Fællesskabs vegne af protokollen til Alpekonventionen
vedrørende transport. KOM (2001) 18.
Rådet gennemgik Kommissionens forslag til beslutning om transportprotokol-
len til Alpe-konventionen og besluttede at udskyde vedtagelsen til et senere
tidspunkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290686_0004.png
Dagsordenspunkt 12: Civil navigationssystem Galileo.
Rådet noterede sig Kommissionens afrapportering om fremgang i forhandlin-
gerne om Galileo koncessionskontrakten.
Kommissionen oplyste bl.a., at den i 2007 vil præsentere en sammenfatning,
der forklarer risikodelingen over hele koncessionsperioden på 20 år. Kommis-
sionen vil præsentere et forslag om de finansielle instrumenter, der er nødven-
dige for udviklingen af Galileo.
Side 4/4
Dagsordenspunkt 13: Forslag til forordning om oprettelse af et fæl-
lesforetagende, som skal udvikle den nye generation af europæisk
lufttrafikstyringssystem (SESAR), KOM (2005) 602.
Rådet enedes om general tilgang til forslaget til forordning om oprettelse af et
fællesforetagende, som skal udvikle lufttrafikstyringssystemet SESAR.
Dagsordenspunkt 14: Eksterne relationer på luftfartens område.
Rådet noterede sig Kommissionens afrapportering om status i forhandlingerne
mellem dels EU og USA om en luftfartsaftale, dels EU og Rusland om sibiriske
overflyvninger.
For så vidt angår sidstnævnte sag – sibiriske overflyvninger – mindede Rådet
om dets konklusioner fra mødet den 27. marts 2006 (transport) og understre-
gede betydningen af, at man når frem til en aftale så hurtigt som muligt og un-
der alle omstændigheder inden Rusland optages i WTO.