Europaudvalget 2005-06
2733 - Beskæftigelse m.v. Bilag 6
Offentligt
288704_0001.png
Notat
Folketingets Europaudvalg
ldj
kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg
JIC
Rådsmødet den 1. juni 2006: Beskæftigelse og socialpolitik
Resumé
Punkterne til vedtagelse på social – og ligestillingsområdet blev vedtaget
uden problemer. Bordrunde på bæredygtighedsstrategien. Det videre arbej-
de med sociale tjenesteydelser blev videregivet til Social Protection Com-
mittee. På beskæftigelsesområdet blev der heller ikke denne gang opnået
enighed i arbejdstidssagen trods lange forhandlinger. Opt out-spørgsmålet
deler fortsat Rådet i to lejre. Til gengæld synes det nu at være alment er-
kendt, at det bør overlades til det enkelte medlemsland, om direktivet skal
fortolkes i forhold til pr. lønmodtager eller pr. kontrakt. De øvrige punkter
på beskæftigelsesområdet blev vedtaget/taget til efterretning uden videre
debat, og der var alene enkelte - forbeholdne - indlæg vedr. forslaget om
overførsel af supplerende pensioner, som synes at have lange udsigter.
Fra behandlingen af de enkelte punkter kan følgende fremhæves:
Pkt. 3 - EU's strategi for bæredygtig udvikling (politisk debat og godkendel-
se af fælles holdning fra Social Protection Committee)
Særlig interessant var det at konstatere, at flere lande udover Danmark poin-
terede behovet for under den åbne koordinationsmetode at fokusere på børns
sociale problemer med henblik på at bryde med den negative sociale arv.
Danmark opfordrede endvidere til, at man fokuserede på de sociale aspekter
af handel med kvinder.
Pkt. 4 - Meddelelse om sociale services - præsentation af Kommissionen og
mundtlig præsentation af holdning fra Social Protection Committee
Kommissær Spidla oplyste, at man ikke ville udelukke nødvendigheden af
lovgivningstiltag på området men konkluderede, at det videre arbejde nu og
her skulle håndteres i SPC.
Danmark påpegede vigtigheden af, at man i det kommende arbejde forholdt
sig til en foranderlig verden, hvor grænserne mellem offentlig og privat op-
blødes, og hvor mangfoldighed og frit valg på udbudssiden er et karakteri-
stika. Derfor skulle en definition af sociale tjenesteydelser af generel inte-
resse kunne håndtere, at der er tre forskellige leverandørtyper, som arbejder
side om side: De offentlige, de frivillige organisationer og de private aktø-
rer.
Pkt. 7 - Det europæiske ligestillingsagentur - politisk enighed
Forslaget blev vedtaget med enstemmighed, mens Kommissionen erklærede
at man ikke kunne acceptere forslaget pga. bestyrelseskonstruktionen.
7. juni 2006
Sag nr. 7113-0012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288704_0002.png
Punkt 9: Flexicurity – godkendelse af fælles EMCO- og SPC-bidrag
Kommissionen oplyste, at man anså fællesbidraget for en "strømpil" for det
videre arbejde frem mod forslag til fælles principper for flexicurity med ud-
gangen af 2007. Kommissæren understregede, at den relancerede Lissabon-
strategi var tæt knyttet til flexicurity-tankegangen, og man opfordrede med-
lemslandene til at indtænke dette i forbindelse med udarbejdelsen af de
kommende nationale reformprogrammer.
Punkt 10: Forslag om supplerende pensionsrettigheder - statusrapport
Blandt de få lande, der benyttede lejligheden til at komme med indlæg under
dette punkt, understregede Sverige og Danmark vigtigheden af at respektere
eksisterende ordninger i de enkelte medlemslande og arbejdsmarkedets par-
ters rolle i udbredelsen og administrationen af pensionsordningerne. Ind-
læggene bekræftede i det hele taget, at forslaget giver anledning til bekym-
ring i mange lande, og at der fortsat udestår et stort arbejde med at afklare
betydningen af mange tekniske termer og rækkevidden af de enkelte be-
stemmelser. Kommissionen anerkendte, at der var tale om et følsomt og
vanskeligt område og understregede, at man gik efter praktiske løsninger,
som skal afspejle virkeligheden og ikke medfører overgreb i forhold til eksi-
sterende ordninger.
Punkt 13: Arbejdstidsdirektivet - politisk enighed
Drøftelsen af arbejdstidsdirektivet blev indledt under frokosten, hvor lande-
ne i vidt omfang afgav principielle indlæg med vægt på deres velkendte øn-
sker og forbehold. Det fik formanden og Kommissionen til at erindre om
konsekvenserne af status quo med vægt på de uløste problemer i forhold til
SIMAP/Jaeger-dommene.
I selve Rådet forsøgte formandskabet i to forsøg at bygge bro mellem de to
lejre i opt out-spørgsmålet, ligesom Kommissionen udarbejdede en erklæ-
ring om muligheden for at kunne stille forslag om opt-out'ens ophør. Da
formanden tæt på midnat bad alle landene om at forholde sig til formand-
skabets afsluttende forslag, stod det imidlertid klart, at der ikke kunne blive
tale om noget kompromis. Formanden overgav derefter sagen til det kom-
mende finske formandskab.
For Danmark var det et vigtigt udfald af forløbet, at det nu synes at være
alment erkendt, at det bør overlades til det enkelte medlemsland, hvorvidt
direktivet fortolkes i forhold til pr. lønmodtager eller pr. kontrakt. Fra i før-
ste omgang at have taget formuleringen fra december tilbage igen, indgik
der i formandskabets sidste forslag til tekst ikke længere nogen betragt-
ningstekst herom. Danmark kunne derfor støtte forslaget.
s. 2/2