Europaudvalget 2005-06
2732 - RIA Bilag 10
Offentligt
285843_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
1. juni 2006
Internationalt kontor
2006/4050-798
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i
det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz
den 1.-2. juni 2006
Dagsordenspunkt 27): Opfølgning på Hampton Court: Orientering fra Kommissionen
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Der er tale om et nyt punkt, som formandskabet netop har sat på dagsordenen for rådsmø-
det. Kommissionen forventes at orientere om opfølgningen på Hampton Court-initiativet om
en global tilgang til migration og gennemførslen af den samlede migrationsstrategi med fo-
kus på Afrika og Middelhavsområdet, som Det Europæiske Råd (DER) godkendte på sit
møde den 15.-16. december 2005. Kommissionen forventes at have særlig fokus på Spani-
ens og Maltas henvendelser til EU’s grænseagentur, Frontex, hvori der anmodes om assi-
stance til at håndtere den stigende ulovlige indvandring fra Afrika til henholdsvis De Kanari-
ske Øer og Malta. Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen er generelt positiv over for drøftelserne om en global tilgang til migration med
særlig fokus på Afrika.
1. Baggrund
Kommissionen gennemførte i perioden 7.-11. oktober 2005 en teknisk mission til Marokko,
herunder med besøg i de spanske områder Ceuta og Melilla. Kommissionens generelle vur-
dering af situationen er, at både Marokko og EU bliver mødt af stigende indvandringspres fra
Afrika, og at dette pres formentlig vil stige i de kommende år. Det er yderligere vurderingen,
at både Marokko og Spanien har gjort store bestræbelser for at kontrollere situationen, men
at der er et tvingende behov for, at EU øger sin indsats i området.
Som opfølgning herpå og på drøftelserne på det uformelle møde blandt EU's stats- og rege-
ringschefer den 27. oktober 2005 i Hampton Court og drøftelser på rådsmødet for retlige og
indre anliggender den 1. december 2005 vedtog Det Europæiske Råd (DER) den 15.-16.
december 2005 en samlet migrationsstrategi med prioriterede aktioner med fokus på Afrika
og Middelhavsområdet, der indeholder en lang række prioriterede tiltag fra EU’s side på om-
rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
285843_0002.png
På rådsmødet den 27.-28. april 2006
orienterede
Kommissionen om de aktiviteter, der er
iværksat for at gennemføre ovennævnte migrationsstrategi.
På rådsmødet den 1.-2. juni 2006 forventes Kommissionen primært at orientere om den se-
neste situation i Middelhavsområdet, herunder om henvendelser fra Spanien og Malta, der
gennem EU’s grænseagentur Frontex har anmodet om bistand i forbindelse med et stærkt
forøget antal ulovlige indvandrere fra Afrika. Det bemærkes, at formandskabet først den 29.
maj 2006 oplyste, at det er besluttet at sætte punktet på dagsordenen for rådsmødet.
2. Formål og indhold
DER-konklusionerne fra 15.-16. december 2005 indeholder en samlet migrationsstrategi
med fokus på de udfordringer, som den ulovlige og lovlige indvandring fra Afrika og middel-
havsområdet skaber. Strategien fokuserer på tre hovedområder: Det operative samarbejde
mellem medlemsstaterne, dialog og samarbejde med Afrika og samarbejde med nabolande.
Vedrørende samarbejdet med Afrika fokuserer strategien på en regional tilgang til landene
syd for Sahara og på en målrettet indsats over for de enkelte oprindelseslande og nabolan-
dene til flygtninge-producerende lande, herunder Tanzania, hvor der skal gennemføres et
regionalt pilotbeskyttelsesprogram.
Vedrørende samarbejdet med EU's nabolande koncentrerer strategien sig om samarbejdet
med transitlande i Nordafrika - med Marokko, Algeriet og Libyen som de prioriterede lande.
Samarbejdet vil tage udgangspunkt i det allerede etablerede samarbejde med middelhavs-
landene med fokus på udvekslinger af erfaringer samt afholdelse af en konference med del-
tagelse på ministerniveau fra Euromed-landene og EU-landene i 2006.
Vedrørende samarbejdet mellem EU-landene fokuserer strategien på indsamling af efterret-
ninger om ulovlig indvandring samt overvejelser om, hvordan samarbejdet mellem EU-
landene kan forbedres blandt andet gennem Grænsekontrolagenturet (FRONTEX). Endvide-
re er der lagt op til en undersøgelse af den tekniske gennemførlighed af et grænsekontrolsy-
stem, der dækker hele EU´s sydlige søgrænse og Middelhavet, samt muligheden for etable-
ring af eksperthold, der kan yde bistand i tilfælde af masseindstrømning af ulovlige indvan-
drere.
Siden vedtagelsen af DER-konklusionerne er der lavet et omfattende arbejde i EU for at føl-
ge op på strategien, og Kommissionen har taget initiativ til at udarbejde et udkast til en hand-
lingsplan med angivelse af en række aktiviteter til opfølgning af DER-konklusionerne og den
vedlagte strategi.
På baggrund af den seneste tids stigende indvandringspres, primært på De Kanariske Øer
og Malta, har Spanien og Malta gennem EU’s grænseagentur, Frontex, anmodet om bistand
fra medlemslandene.
Det er første gang, at Frontex påtager sig rollen som koordinator for operationer af denne
type. Det fremgår af artikel 2, stk. 2, punkt e) og artikel 8 i forordningen om oprettelse af
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
285843_0003.png
Frontex, at en eller flere medlemsstater, der står i en situation, der kræver øget teknisk og
operativ bistand, kan anmode agenturet om bistand for at kunne opfylde deres forpligtelser
vedrørende kontrol og overvågning af de ydre grænser. Agenturet kan arrangere den nød-
vendige tekniske og operative bistand til den eller de anmodende medlemsstater.
Det bemærkes, at Danmark ikke deltog i vedtagelsen af Rådets beslutning om etablering af
Frontex (Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004 af 26. oktober 2004), idet beslutningen var
omfattet af det danske forbehold for retlige og indre anliggender. Da beslutningen udgjorde
en videreudvikling af Schengen-reglerne, har Danmark imidlertid i medfør af artikel 5 i Proto-
kollen om Danmarks Stilling truffet afgørelse om at gennemføre beslutningen i dansk ret.
Danmark deltager på denne baggrund i Frontex på mellemstatsligt grundlag.
De spanske myndigheder oplyste den 30. maj 2006, at antallet af ankomne illegale indvan-
drere til De Kanariske Øer i 2006 allerede er oversteget 8000 personer. Videre blev oplyst, at
der, alene den 29. maj 2006, ankom 733 illegale indvandrere i 11 både, hvilket er det højeste
antal ankomne indvandrere på én dag.
Ressourcerne, der efterspørges af Spanien og Malta, omfatter blandt andet operationelt ud-
styr såsom patruljeringsskibe og fly, redningshelikoptere og mobile radarer, men også sags-
behandlerkapacitet, herunder til gennemførelse af asylinterviews, kortlægning af rejseruter
og planlægning af hjemsendelser. Der efterspørges desuden information om oprindelseslan-
de og transitlande.
Udover anmodningerne om bistand til medlemslandene har Frontex, Kommissionen og Spa-
nien afholdt møde med ni EU-landes ambassader (UK, Frankrig, Tyskland, Italien, Græken-
land, Portugal, Nederlandene, Østrig og Finland) i Madrid den 29. maj 2006. På mødet blev
en forestående operation ved De Kanariske Øer (Operation Lifeguard) diskuteret med
spansk anmodning om støtte fra de tilstedeværende til grænseovervågningen ved De Kana-
riske Øer. Visse lande gav på mødet tilsagn om støtte i form af fartøjer og/eller eksperter,
men andre lande endnu ikke har taget stilling til dette.
Frontex har videre iværksat en fact-finding mission til De Kanariske Øer den 30. og 31. maj
2006 og til Malta i begyndelsen af juni 2006. Fact-finding missionerne forventes at afklare
det nærmere omfang af behovet for assistance. Når disse fact-finding missioner er afslutte-
de, vil der blive afholdt en konference mellem medlemsstaterne og Frontex for at koordinere
de modtagne tilbud om assistance.
Danmark skal inden henholdsvis den 2. juni 2006 (Spanien) og 9. juni 2006 (Malta) meddele
Frontex, hvorvidt og i hvilket omfang Danmark eventuelt kan bidrage.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen skønnes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Orienteringen vil
ikke have konsekvenser for dansk ret.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
285843_0004.png
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for drøftelserne om en global tilgang til migration med
særlig fokus på Afrika.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at være positive over for det arbejde, der pågår for at sik-
re en opfølgning på Hampton Court og gennemførslen af DER-konklusionerne fra 15.-16.
december 2005 og den vedtagne strategi.
De øvrige medlemslande forventes som udgangspunkt at være positive over for Spaniens og
Maltas henvendelser til Frontex.
6. Høring
Sagen er sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) forud for rådsmødet for retlige og indre anliggender den 1. og 2. juni 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der ikke er tale om en retsakt, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen skønnes ikke i sig selv hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Gennemførelse af konkrete forslag i en eventuel handlingsplan vil dog kunne medføre finan-
sielle konsekvenser, der forudsættes afholdt over EU's budget.
Eventuelle udgifter forbundet med dansk bistand til de anmodende lande, herunder udstatio-
nering af danske eksperter, der ikke i et vist omfang refunderes af Frontex eller de anmod-
ende lande, forudsættes dækket af eksisterende bevillinger.
Sagen skønnes endvidere hverken at have samfundsøkonomiske, miljømæssige eller for-
brugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
285843_0005.png
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen blev
senest
forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik til forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
27.-28.
april 2006
til orientering.
Side 5