Europaudvalget 2005-06
2734 - Økofin Bilag 2
Offentligt
286466_0001.png
1. juni 2006
Supplerende samlenotat vedr. ECOFIN den 7. juni 2006
Dagsordenspunkt 4d:
Generel
omvendt
betalingspligt
for
moms
(bekæmpelse af momssvig) – Kommissionens
meddelelse om strategi for svigsbekæmpelsen på
skatte- og afgiftsområdet
Kommissionens meddelelse forventes behandlet under dette punkt. Meddelelsen
omfatter en række andre aspekter end omvendt betalingspligt for moms og
præsenteres derfor som tillæg til det allerede oversendte samlenotat, hvis tekst
også stadig er gældende.
Resumé: Kommisionen har den 31. maj 2006 udsendt en meddelelse om behovet for at udvikle
en koordineret strategi til forbedring af svigsbekæmpelse på skatte- og afgiftsområdet. Der
forventes bred opbakning til meddelelsen og et videre analysearbejde.
KOM(2006)256
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 31. maj 2006 udsendt en meddelelse om behovet for at
udvikle en koordineret strategi til forbedring af svigsbekæmpelsen. Meddelelsen
omhandler både direkte og indirekte skatter. Meddelelsen anviser ikke en
altfavnende løsning på problemerne, men helt overordnet mener Kommissionen,
at svig kan bekæmpes bedre via en mere effektiv og moderne organisering af
kontrolsystemerne kombineret med et stærkt og ikke mindst hurtigt samarbejde
mellem medlemslandene og evt. OLAF (Kommissionens svigsenhed).
Kommissionen foreslår følgende:
1.
2.
3.
4.
Det administrative samarbejde mellem medlemslandene skal forbedres
En ny fællesskabsbaseret indgangsvinkel til samarbejde med tredjelande
Eventuelt ændringer i det nuværende momssystem (f.eks. øget mulighed for
solidarisk hæftelse, øget omvendt betalingspligt m.m.)
Undersøgelse af andre muligheder.
Ad 1.
Det er Kommissionens opfattelse, at svig mere effektivt kan bekæmpes ved:
effektivisering af det administrative samarbejde,
nye tiltag til samarbejde inden for direkte skatter og opkrævning af disse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
forbedret risikostyring, så medlemslandene hurtigere kan blive informeret om
potentielle risici fra bestemte virksomheder, særlig når disse starter
virksomhed i medlemslandet for første gang,
etablering af et permanent forum for administrativt samarbejde på fælles-
skabsniveau for både indirekte såvel som direkte skatter.
Ad 2.
Kommissionen foreslår en fællesskabsbaseret indgangsvinkel til samarbejdet med
tredjelande. Det nuværende samarbejde er baseret på bilaterale aftaler landene
imellem, hvilket i nogle situationer kan udnyttes af svindlere. Kommissionen
foreslår desuden, at der ved indgåelse af fremtidige aftaler om økonomisk
partnerskab indsættes klausuler om administrativt skattesamarbejde.
Ad 3.
Kommissionen åbner for en debat om mulige ændringer af momsloven.
Overvejelserne går bl.a. på udvidelse af mulighederne for solidarisk hæftelse og
omvendt betalingspligt.
Ad 4.
Andre muligheder som skal undersøges kunne være lettelse af de administrative
byrder for mønstervirksomheder og øge dem for risikovirksomheder, bedre IT-
løsninger evt. en ny fælles database.
Der foreligger et udkast til rådskonklusioner om meddelelsen. Konklusionerne
understreger blandt andet behovet for yderligere handling for at bekæmpe svig og
særligt momssvig og anerkender, at alle mulige forbedringer skal overvejes.
Derudover lægges der op til at nedsætte en arbejdsgruppe på højt niveau, som
blandt andet skal undersøge mulighederne nævnt i meddelelsen, inklusiv mulige
ændringer i momslovgivningen, samt fortsætte analysen – med hjælp fra
Kommissionen – af mulighederne for at anvende omvendt betalingspligt som
redskab til bekæmpelse af momssvig.
Arbejdsgruppen skal afrapportere til Rådet (ECOFIN) på dets sidste møde i 2006,
således Rådet kan give Kommissionen vejledning i det fremtidige arbejde.
Det forventes, at Kommissionens meddelelse vil blive drøftet på mødet i relation
til sagen om omvendt betalingspligt til bekæmpelse af momssvig.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen fra Kommissionen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen fra Kommissionen har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ingen administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervs-
livet.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere været orienteret om meddelelsen fra
Kommission.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter generelt Kommissionens målsætning om at forbedre indsatsen
mod svig. Danmark kan støtte udkastet til rådskonklusioner samt et videre
analysearbejde, og vil tage stilling til konkrete initiativer, når de måtte foreligge.
Andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til Kommissionens meddelelse.