Europaudvalget 2005-06
2736+2737 - almindelige anl.
Offentligt
1453532_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9946/06 (Presse 161)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2736. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Almindelige anliggender
Luxembourg, den 12. juni 2006
Formand
Ursula PLASSNIK
Østrigs forbundsudenrigsminister
*
2737. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(9947/06)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9946/06 (Presse 161)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0002.png
12.VI.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet blev enigt om fælles holdninger til kapitlet om videnskab og forskning i
tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien og Tyrkiet
med henblik på de tiltrædelseskonferencer,
der blev holdt i tilknytning til samlingen.
Rådet godkendte undertegnelsen af en stabiliserings- og associeringsaftale med
Albanien.
Aftalen
blev undertegnet i tilknytning til Rådets samling.
Rådet besluttede at iværksætte en EU-militæroperation til støtte for FN's MONUC under
valgprocessen i
Den Demokratiske Republik Congo
og at forlænge EU's integrerede
retsstatsmission for Irak,
der giver hastende kurser for embedsmænd fra rets-, politi- og
fængselsvæsen, med fire måneder indtil den 31. oktober
Rådet gennemgik udkastet til konklusioner til Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 15.-16.
juni.
Rådet vedtog også retningslinjer for
konsulær beskyttelse af EU-borgere i tredjelande.
9946/06 (Presse 161)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0003.png
12.VI.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD DEN 15.-16. JUNI 2006 .................................... 7
UDVIDELSEN - FORBEREDELSE AF TILTRÆDELSESKONFERENCER................................. 8
EU's AGENTUR FOR GRUNDLÆGGENDE RETTIGHEDER ....................................................... 8
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Afrika - Rådets konklusioner................................................................................................................................... 9
EU-retningslinjerne vedrørende menneskerettighedsforkæmpere -
Rådets konklusioner
..................................... 11
Albanien - Stabiliserings- og associeringsaftalen .................................................................................................. 12
Bosnien-Hercegovina - Samlet gennemgang af EU's aktiviteter -
Rådets konklusioner
....................................... 13
Masseødelæggelsesvåben - EU-bistand til multilaterale organisationer................................................................ 14
Ophobning af og handel med håndvåben .............................................................................................................. 15
De politiske rammer for reform af sikkerhedssektoren -
Rådets konklusioner......................................................
16
Konsulær beskyttelse af EU-borgere i tredjelande ................................................................................................ 17
Årsrapport om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik ..................................................................................... 19
EU-programmet til forebyggelse af voldelige konflikter - Årsrapport .................................................................. 19
Samarbejdsrådet EU-Ukraine ................................................................................................................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9946/06 (Presse 161)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
Den politiske dialog mellem EU og Canada.......................................................................................................... 19
Samarbejde mellem EU og USA om bekæmpelse af piratkopiering og varemærkeforfalskning*........................ 20
Handlingsplanen for den nordlige dimension - Årsrapport ................................................................................... 20
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Congo - EU's militæroperation til støtte for MONUC under valgprocessen ......................................................... 20
Gabon - Aftale om deployering af EUFOR RD CONGO ..................................................................................... 20
Irak - EU's integrerede retsstatsmission................................................................................................................. 20
ESFP-uddannelsesrapport for 2006 ....................................................................................................................... 21
EU's øvelsesprogram for 2007-2011 ..................................................................................................................... 21
EU-militærøvelse MILEX 07/CPX ....................................................................................................................... 21
Formandskabets halvårsrapport om ESFP............................................................................................................. 22
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-strategien for bæredygtig udvikling ................................................................................................................ 22
EU's politikstrategi for 2007.................................................................................................................................. 22
Drøftelserne i andre rådssammensætninger........................................................................................................... 22
EU's katastrofe- og kriseberedskabskapacitet........................................................................................................ 23
SAMHØRIGHEDSPOLITIK
Strukturfonde......................................................................................................................................................... 23
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol .................................................................................................................................................................. 23
ØKONOMI OG FINANS
Eksterne revisorer for nationale centralbanker - Frankrig ..................................................................................... 24
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 24
9946/06 (Presse 161)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0005.png
12.VI.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Estland:
Urmas PAET
Grækenland:
Theodora BAKOYANNIS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS CUYAUBÉ
Frankrig:
Philippe DOUSTE-BALZY
Catherine COLONNA
Irland:
Dermot AHERN
Italien:
Massimo D'ALEMA
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Artis PABRIKS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
Kinga GÖNCZ
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard BOT
Atzo NICOLAÏ
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Hans WINKLER
Polen:
Anna Elzbieta FOTYGA
Portugal:
Diogo FREITAS DO AMARAL
Fernando DE OLIVEIRA NEVES
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål under
udenrigsministeren
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigs- og samarbejdsminister
Udenrigsminister
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Viceministerpræsident, udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Fungerende udenrigsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for Europaspørgsmål
Forbundsudenrigsminister
Statssekretær, Forbundsudenrigsministeriet
Udenrigsminister
Ministro de Estado, udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
9946/06 (Presse 161)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0006.png
12.VI.2006
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Janez LENARČIČ
Slovakiet:
Edouard KUKAN
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Paula LEHTOMÄKI
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Jan ELIASSON
Lars-Olof LINDGREN
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Geoff HOON
Udenrigsminister
Statssekretær, regeringens kontor for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigshandel og udvikling
Vicestatsminister, med ansvar for koordination og sport
Udenrigsminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål
Kommissionen:
Margot WALLSTRÖM
Franco FRATTINI
Olli REHN
Næstformand
Næstformand
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående repræsentant for FUSP
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Ivailo KALFIN
Meglena KUNEVA
Rumænien:
Mihai-Razvan UNGUREANU
Viceministerpræsident og udenrigsminister
Europaminister
Udenrigsminister
9946/06 (Presse 161)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0007.png
12.VI.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD DEN 15.-16. JUNI 2006
Rådet gennemgik et udkast til konklusioner, som formandskabet har udarbejdet med henblik på
mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. juni i Bruxelles.
Der skal drøftes følgende spørgsmål:
Europas fremtid: forfatningstraktaten og EU's udvidelse
EU's politiske dagsorden, herunder sikkerhed, energi, bæredygtig udvikling, uddannelse, miljø
og migration
forbedringer inden for rammerne af de eksisterende traktater: åbenhed, nærhedsprincippet og
komitologi samt effektivisering af og større sammenhæng i udenrigspolitikken.
Det Europæiske Råd skal også fremsætte erklæringer om en række udenrigspolitiske spørgsmål,
især fredsprocessen i Mellemøsten, Afrika, det vestlige Balkan, Irak, Libanon og Iran.
Det Europæiske Råd vil få forelagt en revideret udgave af udkastet til konklusioner den 16. juni
2006.
9946/06 (Presse 161)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0008.png
12.VI.2006
UDVIDELSEN - FORBEREDELSE AF TILTRÆDELSESKONFERENCER
Rådet vedtog EU's fælles holdning med henblik på tiltrædelseskonferencen med Tyrkiet den
12. juni 2006, der vedrører såvel åbning som midlertidig lukning af kapitlet om forskning og
videnskab i tiltrædelsesforhandlingerne.
Rådet vedtog også uden debat EU's fælles holdning med henblik på tiltrædelseskonferencen med
Kroatien samme dag, der vedrører såvel åbning som midlertidig lukning af kapitlet om forskning og
videnskab i tiltrædelsesforhandlingerne.
EU's AGENTUR FOR GRUNDLÆGGENDE RETTIGHEDER
Rådet noterede sig status i drøftelserne med hensyn til et udkast til en forordning om oprettelse af
EU's Agentur for Grundlæggende Rettigheder og et udkast til en afgørelse om agenturets udførelse
af sine opgaver. Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte arbejdet med de
resterende udestående spørgsmål, således at Rådet kan nå til enighed.
9946/06 (Presse 161)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0009.png
12.VI.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Afrika - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Sudan
EU vil arbejde for fuld og hurtig gennemførelse af Darfur-fredsaftalen som forudsætning for, at der
kan skabes varig fred og sikkerhed i Darfur, og for, at de lidelser, som millioner af mennesker i
Darfur udsættes for, kan bringes til ophør. EU opfordrer alle parter til at gennemføre fredsaftalen og
erklærer, at det er rede til at træffe foranstaltninger over for dem, der forhindrer fredsprocessen. EU
vil sammen med andre partnere i det internationale samfund fortsætte med at støtte både den
militære komponent og politikomponenten i Den Afrikanske Unions mission i Sudan (AMIS) med
planlægning og udstyr samt teknisk og finansielt for at hjælpe den med at opfylde sit mandat så
effektivt som muligt. EU vil i den forbindelse også tage hensyn til de nye opgaver, der følger af
fredsaftalen, og behovet for at sikre en gnidningsløs overgang til en FN-ledet operation i Darfur i
overensstemmelse med AU's Freds- og Sikkerhedsråds afgørelser af 15. maj 2006 og i fuldt
samarbejde med den sudanesiske regering. EU er rede til at efterkomme anmodningerne om støtte
til gennemførelsen af fredsaftalen, bl.a. i relation til Darfur-Darfur dialog- og
konsultationsmekanismen. På samme måde vil EU også fortsætte med at gå i spidsen ved at
tilrettelægge konferencen om AMIS den 7. juli i Bruxelles. Denne konference vil blive efterfulgt af
en donorkonference om genopbygning og udvikling af Darfur, som Nederlandene vil afholde i
september.
Rådet opfordrer den sudanske regering og alle parter i Darfur til øjeblikkelig at fjerne eventuelle
bestående hindringer for leveringen af bistand og til at ophøre med at lægge hindringer i vejen for
det humanitære arbejde i og bistanden til AMIS.
Rådet er fortsat dybt bekymret over den destabiliseringsrisiko, som Darfur-krisen indebærer for
Tchad og Den Centralafrikanske Republik, og over beretningerne om stigende usikkerhed i Darfur-
flygtningelejrene i Tchad. EU opfordrer Sudan og Tchad til i fuldt omfang at opfylde forpligtelserne
i henhold til Tripoli-aftalen af 8. februar og til at bringe enhver direkte eller indirekte støtte til
oprørsgrupper i hinandens lande til ophør for derigennem at bidrage til at sikre fred ved deres fælles
grænser.
Rådet minder om, at det støtter sanktioner mod dem, der blokerer fredsprocessen, jf. FN's
Sikkerhedsråds resolution 1591 (2005). Det gentager, at det til fulde støtter de undersøgelser, som
Den Internationale Straffedomstol (ICC) er i gang med at foretage af
menneskerettighedskrænkelserne i Darfur, jf. mandatet i FN's Sikkerhedsråds resolution 1593
(2005), og opfordrer indtrængende alle parter og især den sudanesiske regering til at give ICC deres
fulde samarbejde.
9946/06 (Presse 161)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
EU bekræfter sit tilsagn om at fortsætte med at støtte gennemførelsen af den samlede fredsaftale i
Sudan, bl.a. ved at deltage i Evalueringskommissionen (AEC). EU følger nøje udviklingen i
forhandlingerne mellem den sudanesiske regering og den østlige front, der har til formål at løse de
eksisterende problemer i Østsudan. EU's særlige repræsentant for Sudan vil i forbindelse med alle
disse bestræbelser fortsætte med at spille en vigtig rolle med hensyn til at sikre en samlet og
konsekvent EU-indsats.
Uganda
EU er rede til at bidrage til at bringe Lord's Resistance Army (LRA)'s uacceptable aktiviteter i både
det nordlige Uganda og i subregionen til ophør og til at støtte bestræbelserne på at forbedre
menneskerettighedssituationen i det nordlige Uganda. Rådet opfordrer den ugandiske regering til at
arbejde aktivt for en fredelig løsning på konflikten i det nordlige Uganda i samarbejde med landene
i regionen. Det er vigtigt, at LRA-ledere, der er tiltalt af ICC, hurtigt pågribes og bringes for retten.
Somalia
EU er dybt bekymret over den seneste tids voldelige sammenstød mellem væbnede grupper i og
omkring Mogadishu. Dette er en alvorlig trussel mod en skrøbelig overgang til demokratiske
institutioner. EU hilser de forsonende erklæringer fra de midlertidige forbundsinstitutioner
velkommen, noterer sig erklæringen fra sammenslutningen af islamiske domstole og opfordrer til
lignende tiltag fra andre parter i Mogadishu. Det opfordrer kraftigt alle parter til at indlede en dialog
med sigte på at konsolidere forsoningen i Somalia, både af hensyn til landets stabilitet og til
befolkningens sikkerhed.
EU minder om sit tilsagn om støtte til kapacitetsudvikling inden for Somalias sikkerhedssektor og
opfordrer kraftigt alle parter til nøje at overholde våbenembargoen og undgå yderligere
destabilisering i et land, som allerede er oversvømmet af våben.
EU vil i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 20. marts 2006 fuldt ud støtte Somalias
midlertidige forbundsinstitutioner i deres bestræbelser på dialog, national forsoning, stabil
regeringsførelse samt genopbygning og rehabilitering.
Côte d'Ivoire
Rådet opfordrer parterne til øjeblikkelig at træffe alle nødvendige foranstaltninger med henblik på
sideløbende gennemførelse af afvæbnings- og identifikationsprocessen, der er en forudsætning for
afholdelsen af frie, åbne, retfærdige og gennemsigtige valg inden udgangen af oktober 2006. EU vil
via sin deltagelse i den internationale arbejdsgruppe fortsat give sin fulde støtte til gennemførelsen
af køreplanen under ledelse af premierminister Konan Banny og vil være parat til at presse på for at
få truffet passende foranstaltninger over for dem, der hindrer fredsprocessen. EU vil samtidig nøje
følge udviklingen i Vestafrika. Rådet minder om FN's centrale rolle i Côte d'Ivoire.
9946/06 (Presse 161)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
Den Demokratiske Republik Congo
EU vil fortsætte med at støtte og hjælpe med den meget omfattende politiske overgangsproces og
herunder især støtte afholdelsen af de første demokratiske valg i over 40 år. EU støtter til fulde den
tidsplan for valgene, som den uafhængige valgkommission har udarbejdet, og minder om, at der
ikke er noget alternativ til afholdelsen af valg. EU har støttet valgforberedelserne med betydelige
beløb og sender en valgobservationsmission. Det opfordrer alle politiske kræfter i Den
Demokratiske Republik Congo til at fortsætte med fredelige og demokratiske forandringer i tiden
op til valgene, der starter den 30. juli. Rådet opfordrer alle aktører til at deltage i valgkampen i en
ånd af fred og forsoning og vil kraftigt fordømme alle udtalelser, der anstifter til had og
fremmedhad. EU vil efter anmodning fra FN indsætte den militære operation EUFOR RD Congo,
der skal yde MONUC støtte i visse situationer. Denne præventive styrke, der indsættes i hele
valgperioden, vil omfatte en fremskudt enhed, der udstationeres i Kinshasa, og en styrke, der vil
blive holdt i beredskab. EUFOR RD Congo vil blive baseret på EU's mangeårige engagement i
Congo. Til samme formål vil EU's politimission i Kinshasa (EUPOL Kinshasa) blive styrket. EU vil
fortsætte med at støtte den igangværende reform af sikkerhedssektoren gennem sin mission EUSEC
RD Congo. Alle disse aktiviteter vil blive udført i fuld forståelse med Congos regering. I tiden efter
valgene er EU - ud over sin fortsatte støtte til reformen af sikkerhedssektoren - rede til at deltage i
hurtigtvirkende projekter til støtte for øjeblikkelig genopbygning og rehabilitering, som skal følges
op af en langsigtet indsats for bæredygtig udvikling ud fra principperne om god regeringsførelse og
åbenhed. Den løbende proces for at sikre stabilitet i regionen ved hurtig afholdelse af andet
topmøde under konferencen om De Store Søers område har EU's fulde støtte."
EU-retningslinjerne vedrørende menneskerettighedsforkæmpere -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet udtrykker sin anerkendelse af menneskerettighedsforkæmpernes mod og udtrykker
sin oprigtige beundring for det uvurderlige bidrag, de yder til at skabe øget respekt for
menneskerettighederne verden over. Rådet ser med bekymring på de vedvarende trusler
mod og angreb på menneskerettighedsforkæmpere og fordømmer kraftigt de mord på
menneskerettighedsforkæmpere, som FN's særlige repræsentant vedrørende
menneskerettighedsforkæmpere dokumenterer i sin seneste rapport. Det anmoder alle stater
om at sikre menneskerettighedsforkæmpernes sikkerhed og beskyttelse af deres rettigheder
og henleder navnlig opmærksomheden på de kvindelige menneskerettighedsforkæmperes
situation.
Rådet udtrykker tilfredshed med den første evaluering af gennemførelsen af EU-
retningslinjerne vedrørende menneskerettighedsforkæmpere (bilag II). Rådet udtrykker
anerkendelse af de fremskridt, der er gjort med hensyn til gennemførelse af
retningslinjerne, men understreger, at det er nødvendigt at fortsætte indsatsen for øget
bevidsthed hos alle de relevante EU-aktører på Bruxelles-, hovedstads- og missionsplan
om retningslinjernes eksistens, formål, indhold og operationelle anvendelse. Rådet
anmoder derfor alle relevante aktører i EU om at iværksætte de foranstaltninger, der
anbefales i evalueringen.
2.
9946/06 (Presse 161)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
3.
Rådet, dets medlemsstater og Kommissionen har forpligtet sig til et fortsat tæt samarbejde
med civilsamfundet om fremme af menneskerettigheder og om at skabe øget bevidsthed
om retningslinjernes indhold og formål og at fremme den fulde gennemførelse af dem. I
denne forbindelse vil det nære samarbejde med Europa-Parlamentet også blive fortsat.
Rådet understreger betydningen af FN's særlige repræsentants mandat og andre relevante
særlige procedurer samt den afgørende rolle, den særlige repræsentant spiller med hensyn
til at gennemføre FN's erklæring om menneskerettighedsforkæmpere og forbedre
beskyttelsen af menneskerettighedsforkæmpere i hele verden. Det giver på ny udtryk for
EU's fulde støtte til FN's særlige repræsentant og forpligter sig til et fortsat tæt samarbejde
med denne centrale instans. På baggrund af det netop oprettede Menneskerettighedsråd
understreger Rådet også den betydning, som EU tillægger
menneskerettighedsforkæmpernes og de ikke-statslige organisationers fortsatte adgang og
aktive deltagelse fra starten.
Rådet vil også fremover jævnligt evaluere fremskridtene hen imod retningslinjernes
gennemførelse og de foranstaltninger, der træffes som reaktion på anbefalingerne i denne
første evaluering."
4.
5.
Albanien - Stabiliserings- og associeringsaftalen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen af stabiliserings- og
associeringsaftalen med Albanien og besluttede at anmode om Europa-Parlamentets samstemmende
udtalelse med henblik på aftalens indgåelse (9030/06,
8155/06 og 8164/06).
Formålene med aftalen er:
at støtte Albaniens bestræbelser på at styrke demokratiet og retsstaten
at bidrage til politisk, økonomisk og institutionel stabilitet i Albanien og til stabilisering i
regionen
at skabe rammer for en politisk dialog og således gøre det muligt at udvikle nære politiske
forbindelser mellem parterne
at støtte Albaniens bestræbelser på at udvikle sit økonomiske og internationale samarbejde, også
gennem en tilnærmelse af landets lovgivning til Fællesskabets
at støtte Albaniens bestræbelser på at fuldføre omstillingen til en fungerende markedsøkonomi,
at fremme harmoniske økonomiske forbindelser og gradvis at oprette et frihandelsområde
mellem Fællesskabet og Albanien
9946/06 (Presse 161)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
at fremme det regionale samarbejde på alle områder, der er omfattet af denne aftale.
Rådet vedtog også en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen og indgåelsen af en
interimsaftale om handel med Albanien, indtil stabiliserings- og associeringsaftalen er ratificeret og
træder i kraft (9034/06,
8139/06 og 8154/06).
De to aftaler blev undertegnet i tilknytning til Rådets samling (se pressemeddelelse
10389/06).
Bosnien-Hercegovina - Samlet gennemgang af EU's aktiviteter -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Bosnien-Hercegovina deltager i sin egenskab af potentielt kandidatland i stabiliserings- og
associeringsprocessen (SAP), der udgør rammen for det europæiske perspektiv for landene på det
vestlige Balkan. Bosnien-Hercegovina er for øjeblikket ved at forhandle en stabiliserings- og
associeringsaftale (SAA) med EU. Ud over Europa-Kommissionens aktiviteter og EU-
medlemsstaternes bilaterale initiativer har EU taget en række instrumenter i brug i Bosnien-
Hercegovina inden for rammerne af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og den
europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP): EU's særlige repræsentant (EUSR), en EU-
politimission (EUPM) og en EU-militæroperation (operation Althea). EU's observatørmission
(EUMM) er også fortsat aktiv i Bosnien-Hercegovina. De forskellige EU-aktører koordinerer deres
indsats, og resultaterne af den samlede EU-tilgang med hensyn til sikkerhed, politisk stabilitet og
generel socioøkonomisk udvikling har været betydningsfulde i de seneste år. Den
sammenhængende EU-politik og et klart europæisk perspektiv har i væsentligt omfang bidraget til,
at landet kan overgå fra en stabiliseringsfase til tættere forbindelser med EU.
Rådet har påbegyndt en samlet gennemgang af EU's aktiviteter i Bosnien-Hercegovina, bl.a. ved
parallelt at gennemgå operation Althea og EUPM, hvilket har bidraget til at give et mere komplet
operationelt overblik og en sammenhængende tilgang til ESFP-aktioner som f.eks. støtten til
bekæmpelse af organiseret kriminalitet. Rådet hilste også med tilfredshed den fælles indsats, som
GS/HR og Kommissionen har gjort i arbejdet med den fælles gennemgang, og noterede sig
Kommissionens bidrag.
Rådet gennemgik operation Althea som led i den samlede gennemgang og udtrykte sin tilfredshed
med operationens positive bidrag til et sikkert miljø i Bosnien-Hercegovina. Rådet godkendte
GS/HR's anbefalinger med hensyn til operation Althea og bekræftede, at EUFOR skal opretholde sit
nuværende styrkeniveau og sine nuværende opgaver i de kommende seks måneder. Rådet noterede
sig endvidere, at samarbejdet med NATO fortsat fungerer godt i forbindelse med Berlin plus-
ordningerne. Rådet mente, at tilstedeværelse af en EUFOR-styrke ville være påkrævet også efter
udgangen af 2006.
9946/06 (Presse 161)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
Rådet gennemgik også EUPM og hilste med tilfredshed missionens positive bidrag til etableringen
af holdbare politiforhold under bosnisk-hercegovinsk ejerskab. Rådet anerkendte, at EUPM i tæt
samarbejde med Kommissionen spiller en vigtig rolle for politireformen. Rådet tilsluttede sig
GS/HR's anbefalinger med hensyn til EUPM.
Rådet udtrykte sin tilfredshed med den omfattende støtte, som EU har ydet Bosnien-Hercegovinas
myndigheder i bekæmpelsen af organiseret kriminalitet. EU har inden for de bredere rammer af
reformen af sikkerhedssektoren på det vestlige Balkan ydet et væsentligt bidrag til opbygningen af
lokal kapacitet. Rådet bekræftede atter, at EUPM spiller en ledende rolle i koordineringen af de
politimæssige aspekter i ESFP-bestræbelserne på at bekæmpe organiseret kriminalitet i Bosnien-
Hercegovina. Rådet udtrykte også sin tilfredshed med det øgede samarbejde mellem EUSR,
EUFOR og EUPM i den henseende."
Masseødelæggelsesvåben - EU-bistand til multilaterale organisationer
Støtte til Den Internationale Atomenergiorganisation (IAEA)
Rådet vedtog en aktion om støtte til IAEA's aktiviteter på områderne nuklear sikkerhed og kontrol
(9381/06).
Den fælles aktion, der skal gennemføres inden for rammerne af EU's strategi mod spredning af
masseødelæggelsesvåben, skal gennemføre IAEA-projekter, som sigter mod at styrke:
sikkerheden for og kontrollen med radioaktive materialer
kapaciteten til at afsløre og imødegå ulovlig handel med radioaktive materialer
love og administrative bestemmelser vedrørende gennemførelse af de relevante internationale
instrumenter på områderne nuklear sikkerhed og kontrol.
Projekterne vil blive udviklet i lande i Sydøsteuropa, Centralasien, Kaukasus, Middelhavsområdet,
Mellemøsten og Afrika.
Det finansielle referencegrundlag for gennemførelsen af projekterne er på 7 mio. EUR.
Støtte til gennemførelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution 1540 (2004)
Rådet vedtog en fælles aktion om støtte til gennemførelsen af De Forenede Nationers
Sikkerhedsråds resolution 1540 (2004) inden for rammerne af EU's strategi mod spredning af
masseødelæggelsesvåben (9515/06).
9946/06 (Presse 161)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
Projekterne tager sigte på:
at skabe øget bevidsthed om de krav, der knytter sig til FN's Sikkerhedsråds resolution, og om
vigtigheden af dette ikke-sprednings-instrument
at bidrage til at styrke tredjelandes administrative kapacitet i tre regioner (Asien-Stillehavsom-
rådet, Afrika og Latinamerika-Caribien) med hensyn til at udarbejde nationale rapporter om
gennemførelsen af resolution 1540.
EU's bidrag til gennemførelsen af projekter i disse tre regioner er på 195 000 EUR.
I april 2004 vedtog FN's Sikkerhedsråd resolution 1540, som er det første internationale instrument,
der omhandler masseødelæggelsesvåben og disses fremføringsmidler og dertil knyttet materiel på
en integreret måde. Den indfører bindende forpligtelser med henblik på at forebygge og afskrække
ikke-statslige aktører fra at tilegne sig sådanne våben.
Rapporter om gennemførelse af EU's strategi
Rådet godkendte en situationsrapport om gennemførelsen af strategien mod spredning af
masseødelæggelsesvåben, der dækker EU's aktiviteter i første halvdel af 2006.
Strategien, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i december 2003, kræver, at Rådet holder en
debat om gennemførelsen hvert halve år.
Ophobning af og handel med håndvåben
Rådet godkendte:
første halvårlige rapport om gennemførelse af EU-strategien for bekæmpelse af ulovlig
ophobning af og handel med håndvåben og lette våben, som blev vedtaget af Det Europæiske
Råd i december, og
femte årsrapport vedrørende gennemførelsen af Rådets fælles aktion om EU's bidrag til
bekæmpelse af ophobning og spredning af håndskydevåben og lette våben (10095/06).
9946/06 (Presse 161)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
De politiske rammer for reform af sikkerhedssektoren -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet hilser med tilfredshed udsendelsen af Europa-Kommissionens meddelelse "Koncept
for Det Europæiske Fællesskabs støtte til reformen af sikkerhedssektoren". Dette koncept
supplerer det koncept for ESFP-støtte til reformen af sikkerhedssektoren, der blev vedtaget
i november 2005. Sammen udgør de to koncepter de politiske rammer for EU's
engagement i forbindelse med reformen af sikkerhedssektoren (SSR), idet de understreger,
at det er vigtigt for EU at indtage en overordnet holdning til SSR på tværs af søjlerne, og
erkender, at SSR er en holistisk, langsigtet proces, der går på tværs af sektorerne og
vedrører sikkerhedssystemets generelle funktion som del af styringsreformerne.
Disse politiske EU-rammer for SSR er et vigtigt bidrag til EU's optræden udadtil.
Forebyggelse og løsning af voldelige konflikter og hjælp til svagt funderede stater er en del
af EU's bestræbelser på at imødegå manglende sikkerhed og udrydde fattigdom ved at
styrke god regeringsførelse og retsstatsprincippet i tredjelande og ved at finde løsninger på
eksisterende problemer og således medvirke til at opfylde forpligtelserne i
årtusinderklæringen og i årtusindudviklingsmålene, til at opnå bæredygtig udvikling og
global sikkerhed og til at gennemføre EU's erklæring om udviklingspolitik "Den
europæiske konsensus om udvikling", herunder EU's sikkerhedsmål som de foreligger i
den europæiske sikkerhedsstrategi.
EU's aktion vedrørende SSR bør baseres på følgende principper og tage udgangspunkt i
OECD/DAC's definitioner af SSR:
nationalt/regionalt ejede, deltagerorienterede reformprocesser, der er udformet med
henblik på at styrke god regeringsførelse, demokratiske normer, retsstatsprincippet og
respekt for og fremme af menneskerettighederne i overensstemmelse med internationalt
aftalte normer
opfyldelse af de grundlæggende krav til et velfungerende sikkerhedssystem, herunder
udvikling af et nationalt ejet koncept for sikkerhed, veldefinerede politikker og god
regeringsførelse for sikkerhedsinstitutioner
løsning af de forskellige sikkerhedsmæssige udfordringer, som staterne og deres
befolkninger står over for, på grundlag af en tilgang til skabelse af sikkerhed og adgang
til klage og domstolsprøvelse, der tager kønshensyn og virker på tværs af sektorerne,
samt målretning af tiltagene efter reformbehovene i forskellige nøglesektorer. Dette
omfatter en opdeling af opgaverne mellem de forskellige tjenester og institutioner og
inddragelse af civilsamfundet og andre ikke-statslige styringsstrukturer
2.
3.
9946/06 (Presse 161)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VI.2006
samme standarder for kontrollerbarhed og gennemsigtighed som dem, der gælder i hele
den offentlige sektor, navnlig for så vidt angår bedre styring ved hjælp af mere civilt og
parlamentarisk tilsyn med sikkerhedsprocesserne
politisk dialog med hvert partnerland om menneskerettigheder, udviklings- og
sikkerhedsspørgsmål i synergi med andre instrumenter.
4.
EU råder over et bredt spektrum af civile og militære instrumenter, som kan støtte SSR-
aktiviteterne. Det er altid nødvendigt at foretage en analyse i hvert enkelt tilfælde på basis
af en situationsspecifik tilgang med henblik på at vurdere, om foreslåede aktiviteter bedst
kan udføres via ESFP- eller fællesskabsaktioner eller i en kombination af de to med det
formål at sikre en effektiv og konsekvent optræden udadtil for EU på dette område. Rådet
og Kommissionen sikrer, at der er sammenhæng mellem deres aktiviteter i
overensstemmelse med artikel 3 i TEU.
Rådet er enigt om sammen med Kommissionen at fortsætte arbejdet under det finske
formandskab med henblik på at udarbejde en EU-strategi som bidrag til afvæbning,
demobilisering og reintegration (DDR) som led i en bredere SSR-støtte og i
overensstemmelse med EU's politiske rammer for SSR.
Rådet opfordrer fremtidige formandskaber og Kommissionen til gradvist at omsætte disse
politiske rammer for EU's engagement i SSR til operationelle handlinger, der udføres af
Det Europæiske Fællesskab og inden for rammerne af ESFP, med henblik på at give
effektiv, sammenhængende og bæredygtig støtte til EU's partnerlande og regioner."
5.
6.
Konsulær beskyttelse af EU-borgere i tredjelande
Rådet vedtog retningslinjer for konsulær beskyttelse af EU-borgere i tredjelande, der tager sigte på
at styrke det konsulære samarbejde, især i situationer, hvor der er fare for EU-borgeres sikkerhed i
et tredjeland (10109/2/06
REV 2).
9946/06 (Presse 161)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0018.png
12.VI.2006
Retningslinjerne
1
vedrører hovedsagelig:
Beredskabsplaner
Udarbejdelse af beredskabsplaner, inden der opstår en krise, på grundlag af tidligere erfaringer med
krisestyring og -forebyggelse. Det er nødvendigt, at alle EU's medlemsstaters diplomatiske og
konsulære repræsentationer i et tredjeland deltager heri.
I risikolande, hvor ikke alle medlemsstaterne er repræsenteret, beslutter missionscheferne, hvordan
de vil dele ansvaret for at sikre, at EU-statsborgerne er omfattet af beredskabsplaner.
Ansvarsområderne i tilknytning hertil omfatter koordination med de lokale myndigheder, med
tredjelande og med internationale organisationer.
Udveksling af oplysninger
Konsulære beredskabsplaner skal bygge på relevante oplysninger om EU-borgere, der kan være
berørt. Medlemsstaternes missioner anmoder deres statsborgere - og andre EU-borgere, som de har
ansvaret for - om frivilligt at indgive oplysninger til konsulaterne.
Cheferne for de diplomatiske og konsulære missioner mødes regelmæssigt for at drøfte EU-
borgernes sikkerhedsforhold og effektiviteten af de lokale beredskabsplaner.
EU-repræsentationer i tredjelande udveksler oplysninger om ændringer i den lokale lovgivning, der
har direkte følger for det konsulære arbejde.
Medlemsstaterne tilskyndes til at udveksle ændringer til rejsevejledninger, der er relevante for det
pågældende tredjeland. Oplysningerne bør indeholde en beskrivelse af truslens art og angive, om
den anses for at være relevant for andre EU-medlemsstaters borgere.
Missionerne undersøger muligheden for at etablere kommunikationsnet eller forbedre de
eksisterende net for at sikre permanent kontakt mellem dem.
Beredskabsplanlægning
Alle de EU-medlemsstater, der er repræsenteret i et tredjelands hovedstad, bør udveksle deres
beredskabsplaner og revidere dem med regelmæssige mellemrum. Disse planer bør ikke blot
stemme overens med hinanden, men også med værtslandets planer og med andre vigtige partneres.
1
Retningslinjerne er udarbejdet som led i gennemførelsen af forpligtelsen til gensidig
beskyttelse, der er fastsat i EF-traktaten og i EU-traktaten, og bygger på de to afgørelser, der
blev vedtaget i 1995. I forbindelse med disse retningslinjer sidestilles borgere i lande, der
tiltræder EU, med EU-borgere.
18
9946/06 (Presse 161)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0019.png
12.VI.2006
I tilfælde af evakuering skal de diplomatiske og konsulære missioner samarbejde for at sikre, at de
logistiske ressourcer udnyttes bedst muligt.
Årsrapport om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
Rådet godkendte en årsrapport til forelæggelse for Europa-Parlamentet om de vigtigste aspekter og
de principielle valg inden for EU's fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP), herunder deres
finansielle virkninger for EU's almindelige budget (10314/06).
Rapporten beskriver FUSP-aktiviteter (fælles holdninger, fælles aktioner og
gennemførelsesafgørelser
1
), men henviser også til andre områder, og den ser også på perspektiverne
for indsatsen fremover.
EU-programmet til forebyggelse af voldelige konflikter - Årsrapport
Rådet godkendte en rapport om EU's aktiviteter i forbindelse med forebyggelse af voldelige
konflikter, herunder gennemførelse af EU-programmet til forebyggelse af voldelige konflikter, som
formandskabet skal forelægge for Det Europæiske Råd den 15.-16. juni.
Rapporten afspejler resultaterne siden 2001 og giver en oversigt over udviklingen siden sidste
årsrapport.
Samarbejdsrådet EU-Ukraine
Rådet godkendte EU's holdning med henblik på tiende møde i Samarbejdsrådet EU-Ukraine, som
holdes i Luxembourg i juni 2006 (datoen skal bekræftes).
Den politiske dialog mellem EU og Canada
Rådet godkendte en strømlinet politisk dialog mellem EU og Canada, der skal anvendes fra den
1. januar 2007.
1
De fuldstændige oversigter over FUSP-instrumenter (erklæringer, demarcher, rapporter fra
missionschefer og politiske dialogmøder) er siden 2004 blevet offentliggjort i et særskilt
dokument, der udsendes to gange om året. Oplysningerne for 2005 findes i
7874/06,
som kan
konsulteres på Rådets websted: http://register.consilium.europa.eu.
19
9946/06 (Presse 161)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0020.png
12.VI.2006
Samarbejde mellem EU og USA om bekæmpelse af piratkopiering og
varemærkeforfalskning*
Rådet godkendte EU's og USA's handlingsstrategi for håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder, som vil blive forelagt for topmødet mellem EU og USA i Wien den 21. juni
2006.
Handlingsplanen for den nordlige dimension - Årsrapport
Rådet noterede sig en rapport fra Kommissionen om gennemførelsen af handlingsplanen for den
nordlige dimension i 2005 med henblik på at forelægge den for Det Europæiske Råd i Bruxelles den
15.-16. juni 2006.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Congo - EU's militæroperation til støtte for MONUC under valgprocessen
Rådet vedtog en afgørelse om iværksættelse af en EU-militæroperation til støtte for De Forenede
Nationers mission (MONUC) under valgprocessen i Den Demokratiske Republik Congo (operation
EUFOR RD Congo).
I henhold til denne afgørelse iværksættes EU's militæroperation den 12. juni 2006. Den giver EU's
øverstbefalende for operationen beføjelse til med øjeblikkelig virkning at udstede aktiveringsordren
med henblik på at gennemføre deployeringen af styrkerne og indlede gennemførelsen af missionen.
Den 25. april 2006 vedtog FN's Sikkerhedsråd resolution 1671 (2006), der bemyndigede en
midlertidig deployering af EU-styrker til støtte for MONUC i den periode, hvor der finder valg sted
i Congo.
Gabon - Aftale om deployering af EUFOR RD CONGO
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale med Gabon om status for de
EU-ledede styrker i Den Gabonesiske Republik med henblik på at lette en hurtig deployering af
EUFOR RD Congo (10256/06).
Irak - EU's integrerede retsstatsmission
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring og forlængelse af fælles aktion 2005/190/FUSP om EU's
integrerede retsstatsmission for Irak EUJUST LEX (9255/06).
9946/06 (Presse 161)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0021.png
12.VI.2006
Den nye fælles aktion forlænger missionsmandatet med fire måneder til den 31. oktober 2006
(fælles aktion 2005/190/FUSP udløber den 30. juni 2006) som første fase af den forlængelse på 18
måneder, som Rådet har truffet beslutning om.
EUJUST LEX har til formål at løse presserende problemer i det irakiske strafferetssystem gennem
kurser i forvaltning og kriminalefterforskning med en målgruppe bestående af højtstående
embedsmænd og andre ledere fra rets-, politi- og fængselsvæsen. Den operationelle fase af
missionen startede den 1. juli 2005.
ESFP-uddannelsesrapport for 2006
Rådet noterede sig en rapport om ESFP-relaterede aktiviteter i 2006 og godkendte sine
konklusioner
(10188/06).
Rapporten evaluerer aktiviteter foretaget af de forskellige uddannelsesaktører
1
i perioden maj 2005
til april 2006 og vurderer, i hvilket omfang de konstaterede uddannelsesbehov på ESFP-området er
blevet opfyldt. Den indkredser fremtidige uddannelsesbehov, der vil skulle tages hensyn til i
forbindelse med næste gennemgang af uddannelsesbehovene, og analyserer den samlede
uddannelsesstyring med henblik på forbedring.
EU's øvelsesprogram for 2007-2011
Rådet godkendte EU's øvelsesprogram for 2007-2011. Det aflyste øvelsesspecifikationerne for EU's
krisestyringsøvelse 2006 (CME 06) og besluttede, at der i stedet som et casestudy skal gennemføres
en øvelsesundersøgelse (EST 06) i andet halvår af 2006, hvor der vil blive fokuseret på den
fremskyndede beslutningstagning i forbindelse med en hurtig EU-reaktionsoperation.
EU-militærøvelse MILEX 07/CPX
Rådet godkendte udkastet til øvelsesspecifikationer for EU-militærøvelse MILEX 07/CPX, der vil
fokusere på samspillet mellem EU's operationscenter og et EU-styrkehovedkvarter.
Denne øvelse gennemføres fra 7. til 15. juni 2007 som led i det EU-øvelsesprogram, der blev
godkendt af Rådet godkendte i juni 2005.
1
Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi, Det Europæiske Politiakademi, EF-
projektet vedrørende uddannelse i civile aspekter af krisestyring, det europæiske
diplomatprogram samt medlemsstaterne/de tiltrædende lande med deres nationale institutter
og akademier.
21
9946/06 (Presse 161)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0022.png
12.VI.2006
Formandskabets halvårsrapport om ESFP
Rådet godkendte en rapport fra formandskabet om den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik,
der skal forelægges for Det Europæiske Råd den 15. -16. juni 2006.
Rapporten omfatter alle de ESFP-spørgsmål, der er blevet drøftet i første halvår af 2006, og
indeholder mandatet for det kommende finske formandskab.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-strategien for bæredygtig udvikling
Rådet godkendte revisionen af EU-strategien for bæredygtig udvikling (SDS), så den kan blive
vedtaget på Det Europæiske Råds møde den 15.-16. juni 2006
(10117/06).
Dokumentet indeholder én sammenhængende strategi for, hvorledes EU mere effektivt kan leve op
til sit mangeårige tilsagn om at tage udfordringerne i forbindelse med bæredygtig udvikling op. Det
bekræfter på ny behovet for global solidaritet og anerkender betydningen af at styrke samarbejdet
med partnere uden for EU.
Det overordnede mål for den nye EU SDS er at identificere og udvikle foranstaltninger, der sætter
EU i stand til at opnå vedvarende forbedring af livskvaliteten for både nuværende og kommende
generationer ved skabelse af bæredygtige samfund, der kan forvalte og anvende ressourcerne
effektivt og udnytte økonomiens økologiske og sociale innovationspotentiale for således at sikre
velfærd, miljøbeskyttelse og social samhørighed.
Strategien fokuserer på syv prioriterede indsatsområder: klimaændring og ren energi, bæredygtig
transport, bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion, bevaring og forvaltning af
naturressourcer, folkesundhed, social inklusion, demografi og migration samt globale udfordringer i
forbindelse med fattigdom og udvikling.
EU's politikstrategi for 2007
Rådet noterede sig en rapport om dialogen med Kommissionen om dennes årlige politikstrategi for
2007
(9781/1/06).
Drøftelserne i andre rådssammensætninger
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om drøftelserne i andre rådssammensætninger
(10134/06).
9946/06 (Presse 161)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0023.png
12.VI.2006
EU's katastrofe- og kriseberedskabskapacitet
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om styrkelse af EU's katastrofe- og
kriseberedskabskapacitet, der skal forelægges for Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006.
(10339/06).
Rapporten resumerer opfølgningen af de forskellige initiativer, tidligere formandskaber har
iværksat. Den sammenfatter EU's bestræbelser for at forbedre koordinationen af eksisterende
aktiver, for at yde bistand hurtigt, dér hvor der er behov for den, og for at yde en mere effektiv
konsulær bistand til EU-borgere i tredjelande.
SAMHØRIGHEDSPOLITIK
Strukturfonde
Rådet har efter den 5. maj at være nået til enighed om en pakke af lovgivningsforanstaltninger
vedrørende EU's samhørighedspolitik for 2007-2013
(pressemeddelelse 9039/06)
vedtaget fælles
holdninger vedrørende følgende udkast:
– forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU)
– forordning om Den Europæiske Socialfond (ESF), og
– forordning om oprettelse af en europæiske gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)
De tre forordningsudkast fastlægger opgaverne for EFRU, ESF og EGTS og omfanget af bistanden
med hensyn til konvergens, regional konkurrenceevne og beskæftigelse og europæisk territorialt
samarbejde som fastlagt i udkastet til generel forordning om samhørighedsfonden for 2007-2013.
Teksterne vil nu blive sendt til Europa-Parlamentet med henblik på en andenbehandlingsudtalelse
som led i den fælles beslutningstagning.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol
Rådet godkendte forslaget til Europols budget for 2007.
9946/06 (Presse 161)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453532_0024.png
12.VI.2006
ØKONOMI OG FINANS
Eksterne revisorer for nationale centralbanker - Frankrig
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af Deloitte & Associés og Mazars &
Guerard som lovpligtige revisorer og KPMG S.A. som stedfortrædende revisor for Banque de
France for regnskabsårene 2006 - 2011
(9146/06).
Afgørelsen ændrer afgørelse 1999/70/EF om de nationale centralbankers eksterne revisorer.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af
– Volker HOFF, delstaten Hessens minister for forbunds- og Europaanliggender samt repræsentant
over for Forbundsstaten, som medlem af Regionsudvalget som efterfølger for Jochen RIEBEL
for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2010.
9946/06 (Presse 161)
24
DA