Europaudvalget 2005-06
2736+2737 - almindelige anl. Bilag 7
Offentligt
288120_0001.png
Bidrag til samlenotat for Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-
13. juni 2006
Forslag til Rådets forordning om etablering af et førtiltrædelsesinstrument
(”Førtiltrædelsesinstrumentet”), KOM-dokument nr. (2004) 627 af 29.9.2004, final)
Nyt notat
1. Resumé
Førtiltrædelsesinsstrumentet tilsigter at etablere ét instrument for førtiltrædelsesbistand med
henblik på fra 1. januar 2007 at afløse en række nuværende bistandsinstrumenter. Den
væsentligste nyskabelse ved forslaget er, at kandidatlande og potentielle kandidatlande samles
under ét bistandsinstrument med det primære formål at forberede landene på medlemskab, om
end der inden for instrumentet fastholdes en klar adskillelse mellem de to landegrupper.
2. Baggrund
Kommissionens forslag til Rådsforordning (rammeforordning) tilsigter at etablere ét instrument
for førtiltrædelsesbistand (Instrument for Pre-Accession Assistance - IPA), som et af de af
Kommissionen foreslåede nye instrumenter for ekstern bistand under de finansielle
perspektiver 2007-2013 (KOM(2004)626 final)). Det overordnede mål er en ny og forenklet
politisk og administrativ struktur for Fællesskabets bistands- og samarbejdsprogrammer.
Rammeforordningen forudses at finde anvendelse fra 1. januar 2007 og vil da afløse en række
nuværende bistandsinstrumenter, herunder PHARE (instrumentet for bistand til Central- og
Østeuropa), forordningen vedrørende Tyrkiet, og CARDS (instrumentet for bistand til vestlige
Balkan, der under alle forhold udløber d. 31. december 2006). Rammeforordningen vil skulle
suppleres med gennemførelsesbestemmelser.
Forslaget indgår i pakken af fire nye instrumenter på det eksterne område, som Kommissionen
har foreslået i forbindelse med de finansielle perspektiver 2007-2013. De afløser det nuværende
store antal ad hoc-prægede geografiske og tematiske instrumenter, som EU har trukket på i
forbindelse med udførelsen af de eksterne indsatser. Udover Førtiltrædelsesinstrumentet drejer
det sig om 1) EU’s naboskabs- og partnerskabsinstrumentet, 2) Stabilitetsinstrumentet og 3)
Bistand og økonomisk samarbejde i forhold til tredje lande.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEF art 181 (a), der indebærer vedtagelse af Rådet ved enstemmighed
efter samstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en fælles indsats på EU-plan, der langt overstiger, hvad de enkelte lande ville
kunne have gennemført alene, vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
5. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288120_0002.png
Forslagets væsentligste nyskabelse er, at kandidatlande (som udgangspunkt Tyrkiet, Kroatien og
FYROM/Makedonien) og potentielle kandidatlande, dvs. de øvrige Vestbalkan-lande med et af
EU gentagne gange bekræftet medlemskabsperspektiv - Serbien og Montenegro, Bosnien-
Hercegovina, og Albanien - samles under ét bistandsinstrument. Inden for instrumentet
fastholdes dog en klar adskillelse mellem de to landegrupper. Et potentielt kandidatland kan
kun opnå kandidatstatus ved en Rådsbeslutning.
Under den overordnede målsætning om forberedelse af kommende EU-medlemskab er
indsatsområderne for både kandidatlande og potentielle kandidatlande følgende: Styrke
demokratiet, retssikkerheden, reformer af den offentlige administration, økonomiske reformer,
respekt for menneskerettigheder og mindretalsrettigheder, civilsamfundet, forsoning, støtte til
regionalt og grænseoverskridende samarbejde. Hertil kommer specifikt for kandidatlande
vedtagelse og implementering af EU’s fælles lov- og regelsæt samt forberedelse af deltagelse i
EU’s fælles landbrugspolitik og samhørighedspolitik. For potentielle kandidatlande omfattes
specifikt bistand til gradvis tilpasning til EU’s fælles lov- og regelsæt samt social, økonomisk og
territorial udvikling, herunder fx infrastruktur.
Førtiltrædelsesinstrumentet opererer med 5 komponenter ved planlægning og gennemførelse:
1. Overgangsbistand og institutionsopbygning, der omfatter opfyldelse af de
tiltrædelsesrelaterede kriterier nævnt ovenfor generelt. Koordinationen og
sammenhængen mellem alle bistandskomponenterne er en del af denne komponent.
2. Regionalt og grænseoverskridende samarbejde. Denne komponent støtter
grænseoverskridende aktiviteter mellem hhv. modtagerlande indbyrdes samt
modtagerlande og medlemsstater, men også modtagerlandenes deltagelse i internationale
og interregionale programmer omfattende både medlemsstater og tredje lande styret af
andre instrumenter (f.eks. Nabo- og Partnerskabsinstrumentet).
3. Regional udvikling (forberedelse til deltagelse i samhørighedspolitikken). Målet med
denne bistand er, at modtagerlandene tilnærmer sig struktur- og
landområdeudviklingsfondenes (rural development funds) praksis mest muligt.
4. Udvikling af menneskelige ressourcer. Målet med denne komponent er særligt at
forberede kandidatlandene til deltagelse i den europæiske socialfond, som er en del af
den EU’s beskæftigelsesstrategi, under EU’s samhørighedspolitik.
5. Udvikling af landområder til forberedelse af landbrugsudvikling og
landområdeudvikling, hvor målet særligt er at forberede kandidatlandene til
gennemførelsen af EU’s fælles landbrugspolitik og hertil knyttede politikker.
Kandidatlandene vil kunne modtage bistand under alle komponenterne. De potentielle
kandidatlande vil modtage bistand under komponent 1.Begge landegrupper vil dog også kunne
modtage bistand under komponent 2 og dermed mulighed for deltagelse i grænseoverskridende
og regionalt samarbejde, også i samarbejde under det nye Nabo- og Partnerskabsinstrument.
Kommissionen etablerer flerårige vejledende rammeaftaler med fordeling af midler efter
komponent og modtagerland, eller tema hvor relevant, som skal gennemgås årligt.
Kommissionen informerer Europa-Parlamentet og Rådet herom. For kandidatlande baseres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288120_0003.png
bistanden særlig på Tiltrædelsespartnerskaberne, mens den for potentielle kandidatlande særligt
baseres på de med landene etablerede Europæiske Partnerskaber.
Modtagerlandet er forpligtet til at overholde fundamentale principper om demokrati,
retssikkerhed, menneskerettigheder, mindretalsrettigheder. Respekteres disse principper ikke,
eller lever et modtagerland ikke op til forpligtelserne indeholdt i det relevante Partnerskab, eller
gør det ikke fremskridt med opfyldelse af tiltrædelseskriterierne, kan Rådet ved kvalificeret
flertal på forslag fra Kommissionen træffe passende skridt vedrørende bistanden.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Førtiltrædelsesinstrumentet har sammen med de øvrige elementer i pakken af nye instrumenter
på det eksterne område været genstand for flere drøftelser i Europa-Parlamentets
Udenrigsudvalg. Sagen forventes på dagsordenen for plenarsamlingen i juni.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Der er alene statsfinansielle konsekvenser som følge af udgifterne på EU's budget. I forlængelse
af den samlede aftale om EU's budget 2007-13 forventes en samlet økonomisk ramme på
10.213 mio. euro (2004-priser) for perioden 2007-13. Den danske bidragsandel til EU udgør
knap 2 % heraf, svarende til knap 1,5 mia. kr. over perioden.
9. Høring
Forslaget har ikke været sendt i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter oprettelsen af et førtiltrædelsesinstrument, der samler de eksisterende
førtiltrædelsesinstrumenter under ét instrument for både kandidatlande og potentielle
kandidatlande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed mellem medlemsstaterne. Der er dog stadig tvivl om, hvorvidt der vil blive
udskilt et særskilt tværgående Menneskerettighedsinstrument dækkende alle de eksterne
finansielle instrumenter, hvilket kan støttes fra dansk side.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Førtiltrædelsesinstrumentet har ikke tidligere været forelagt FEU, men selve pakken om de
finansielle perspektiver har været forelagt FEU gentagne gange og den 9. juni 2005 til
forhandlingsoplæg.