Europaudvalget 2005-06
2739 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453531_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10302/06 (Presse 178)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2739. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
den 19. juni 2006 i Luxembourg
Formand
Josef PRÖLL
Østrigs forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9589 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10302/06 (Presse 178)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0002.png
19.VI.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en forordning om en
europæisk fiskerifond (EFF) 2007-2013
med en samlet
finansieringsramme på 3,85 mia. EUR.
Rådet afholdt en offentlig debat om
dyrevelfærd.
10302/06 (Presse 178)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0003.png
19.VI.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SKOVE ................................................................................................................................................ 7
WTO-FORHANDLINGER ................................................................................................................. 9
UDVIKLING AF LANDDISTRIKTERNE ...................................................................................... 10
DYREVELFÆRD.............................................................................................................................. 11
SLAGTEKYLLINGER ..................................................................................................................... 13
EVENTUELT .................................................................................................................................... 14
Europæiske landbrugeres fremtid på landet ............................................................................. 14
FN's Skovforum........................................................................................................................ 14
Aviær influenza H5N1.............................................................................................................. 14
FN's verdenserklæring om dyrevelfærd.................................................................................... 14
Sukker....................................................................................................................................... 15
Fjerkræ og æg ........................................................................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Den Europæiske Fiskerifond (EFF)....................................................................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10302/06 (Presse 178)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VI.2006
LANDBRUG
Alpekonventionen - Protokol om landbrug i bjergområder ................................................................................... 20
Handelsnormer for fjerkrækød .............................................................................................................................. 20
Handelsnormer for æg * ........................................................................................................................................ 20
Hør og hamp .......................................................................................................................................................... 21
Retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT) -
Rådets
konklusioner
.......................................................................................................................................................... 21
UDVIKLING AF LANDDISTRIKTERNE
Bulgarien og Rumænien - pakke om tilpasning af udviklingen af landdistrikterne - EU's udvidelse ................... 22
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - Typegodkendelsessystem........................................................................................................... 23
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Japan - Fjernsynskamerasystemer................................................................................................. 23
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 23
10302/06 (Presse 178)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0005.png
19.VI.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Den Tjekkiske Republik:
Jan MLÁDEK
Danmark:
Lene ESPERSEN
Anders MIKKELSEN
Tyskland:
Gert LINDEMANN
Estland:
Ester TUIKSOO
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Irland:
Mary COUGHLAN
Italien:
Paolo DE CASTRO
Giampaolo PATTA
Cypern:
Fotis FOTIOU
Letland:
MārtiĦš ROZE
Litauen:
Jonas KONDROTAS
Luxembourg:
Fernand BODEN
Minister for selvstændige erhverv, små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Landbrugsminister
Justitsminister
Statssekretær, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug og fiskeri
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Statssekretær for sundhedsspørgsmål
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet,
statssekretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Miljøminister og minister for landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Octavie MODERT
Ungarn:
József GRÁF
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Cees VEERMAN
10302/06 (Presse 178)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0006.png
19.VI.2006
Østrig:
Josef PRÖLL
Andrä RUPPRECHTER
Polen:
Andrzej LEPPER
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Marija LUKAČIČ
Slovakiet:
Juraj NOCIAR
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
David MILIBAND
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Generaldirektør, Forbundsministeriet for Landbrug og
Skovbrug samt Miljø og Vandforvaltning
Vicepremier, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister, med ansvar for forbrugerspørgsmål
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Mariann FISCHER BOEL
Joe Borg
Markos KYPRIANOU
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Roussi IVANOV
Rumænien:
Mugur CRĂCIUN
Missionschef
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
10302/06 (Presse 178)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0007.png
19.VI.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SKOVE
Rådet noterede sig kommissær Mariann Fischer Boels forelæggelse af en meddelelse
(10448/06)
om en EU-handlingsplan for skovbruget og havde en første drøftelse om spørgsmålet. Kommissær
Mariann FISCHER BOEL bemærkede navnlig, at der for øjeblikket er 15 mio. skovejere, og at
3,4 mio. job direkte eller indirekte har forbindelse til skovforvaltning. Den finske delegation
erklærede, at den agter at fremlægge konklusioner om dette spørgsmål under sit kommende
formandskab.
Generelt kunne langt de fleste delegationer støtte de målsætninger og nøgleaktioner, der foreslås i
meddelelsen. Nogle delegationer fremhævede behovet for at støtte en mere udbredt anvendelse af
træ som kilde til fornyelig energi og understregede skovenes multifunktionelle rolle.
Meddelelsen blev vedtaget efter Rådets anmodning
1
til Kommissionen om at forelægge en EU-
handlingsplan for skovbruget i 2006 og på grundlag af en resolution vedtaget af Rådet i 1998 om
strategien for skovbruget i EU.
Den femårige handlingsplan (2007-2011) består af et sæt af atten nøgleaktioner, som
Kommissionen foreslår gennemført sammen med medlemsstaterne, og som er struktureret omkring
fire målsætninger:
forbedring af konkurrenceevnen på længere sigt ved at tilskynde til forskning, fremme af
udveksling af erfaringer, anvendelse af skovbiomasse til energiformål og forbedring af
samarbejde og uddannelse
forbedring og beskyttelse af miljøet ved at forbedre EU's opfyldelse af internationale krav
(Kyoto-protokollen) samt oprettelse af et europæisk skovovervågningsprogram, der skal erstatte
den nugældende overvågningsordning Forest Focus, der udløber i 2006
bidrag til livskvaliteten, især ved samarbejde med lokalsamfundene i forbindelse med
planlægning, oprettelse, forvaltning og udnyttelse af skov i byområder og bynære områder
1
Rådets konklusioner vedrørende EU-handlingsplanen for skovbruget, 2662. samling i Rådet
(landbrug og fiskeri) den 30.-31. maj 2005.
7
10302/06 (Presse 178)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0008.png
19.VI.2006
fremme af samordning og kommunikation ved at styrke Den Stående Skovbrugskomités rolle
med et årligt arbejdsprogram, fælles møder mellem medlemmerne af Den Stående
Skovbrugskomité og af Den Rådgivende Gruppe for Skovbrug og Korkproduktion
1
samt med
andre rådgivende organer, som f.eks. Det Rådgivende Udvalg for Fællesskabets Politik
vedrørende Træ- og Papirindustrien
2
, og tilskyndelse til anvendelse af træ og andre
skovprodukter fra bæredygtigt forvaltede skove.
En midtvejsvurdering vil finde sted i 2009, og den endelige vurdering vil blive foretaget i 2012.
Handlingsplanen fastlægger også yderligere aktioner, som medlemsstaterne i overensstemmelse
med deres særlige vilkår og prioriteter kan gennemføre med støtte fra eksisterende
fællesskabsinstrumenter, dog vil nationale instrumenter måske også være nødvendige for
gennemførelsen.
1
2
Afgørelse 2004/391/EF (EUT L 120 af 24.4.2004, s. 50).
Afgørelse 97/837/EF (EUT L 346 af 17.12.1997, s. 95).
8
10302/06 (Presse 178)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0009.png
19.VI.2006
WTO-FORHANDLINGER
Rådet blev orienteret af kommissær Mariann Fischer-Boel og drøftede den seneste situation og
fremtidsudsigterne for forhandlingerne i Verdenshandelsorganisationen. Formandskabet bekræftede
konkluderende Rådets støtte til Kommissionen i dens bestræbelser på at forhandle sig frem til en
omfattende, velafbalanceret og ambitiøs WTO-aftale i overensstemmelse med det mandat, den har
fået fra Rådet, noterede sig Rådets konklusioner af 12. juni og understregede behovet for enighed.
Rådet vedtog sine konklusioner om WTO-forhandlingerne
1
på samlingen (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 12. juni.
Der erindres om, at EU forelagde sit seneste - betingede tilbud vedrørende landbrug og NAMA den
28. oktober 2005
2
.
1
2
Se
http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/gena/90011.pdf
Med henblik på nærmere detaljer vedrørende dette tilbud se:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/05/400
og
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/05/1358
9
10302/06 (Presse 178)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0010.png
19.VI.2006
UDVIKLING AF LANDDISTRIKTERNE
Rådet vedtog med kvalificeret flertal, idet den cypriotiske delegation stemte imod, en afgørelse om
fastsættelse af beløbet for Fællesskabets støtte (69,75 mia. EUR) til landdistriktsudvikling for
perioden 2007-2013, dets årlige fordeling og det minimumsbeløb, der er forbeholdt regioner, som er
omfattet af konvergensmålet (27,699 mia. EUR)
(10016/06).
Rådet vedtog også at føre til protokols,
at den nøgle, som Kommissionen har foreslået til fordeling af de resterende
landdistriktsudviklingsmidler, er godkendt af Rådet.
10302/06 (Presse 178)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0011.png
19.VI.2006
DYREVELFÆRD
Rådet drøftede Kommissionens meddelelse om dyrevelfærd
(5734/06+ADD1).
Rådet noterede sig
også formandskabets konklusioner, der er et resumé af de vigtigste af de spørgsmål, der blev drøftet
på en konference om dyrevelfærd, der blev afholdt i Bruxelles den 30. marts 2006. På denne
konference behandlede repræsentanter for medlemsstaterne, for de europæiske institutioner,
internationale parter og en lang række interessenter, der repræsenterede hele fødekæden,
meddelelsen, der hovedsagelig omhandler dyrevelfærd for dyr til fødevareproduktion. Debatten
blev transmitteret til offentligheden.
I formandskabets konklusioner understreges især betydningen af at etablere et europæisk netværk af
videnskabelige institutter og laboratorier, der er ansvarlige for dyrevelfærdsspørgsmål,
nødvendigheden af en konsekvensanalyse og behovet for lovgivning, der skal være baseret på
resultaterne af solide videnskabelige undersøgelser, som påviser nødvendighed og
gennemførlighed. Objektive og målelige dyrevelfærdsindikatorer betragtes også som en høj
prioritet. Det er også tanken, at Kommissionen skal undersøge, hvilke muligheder der er for en
mærkningsordning for dyrevelfærd i EU. Endelig støtter man i konklusionerne gensidig
anerkendelse af dyrevelfærd i hele verden på grundlag af multilaterale normer.
I meddelelsen skitseres Kommissionens planer med hensyn til fremtidige dyrevelfærdsinitiativer.
Den 20. februar havde Rådet en første drøftelse af meddelelsen på grundlag af et spørgeskema
(se 6083/06).
Under drøftelsen gjorde de fleste delegationer klart opmærksom på, at det er
nødvendigt at se på de socioøkonomiske virkninger for producenterne og forbrugerne, inden man
ændrer de eksisterende minimumskrav; flere medlemsstater var enige om, at der er behov for et
solidt videnskabeligt grundlag med henblik på ajourføring af de eksisterende minimumskrav; flere
delegationer gik ind for en oplysningskampagne, der skal informere landbrugere, forhandlere og
forbrugere om Fællesskabets nuværende dyrevelfærdsregler og deres anvendelse.
10302/06 (Presse 178)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VI.2006
På samlingen i Rådet den 23. januar forelagde kommissær Markos Kyprianou EF-handlingsplanen
for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010) og oplyste, at den
er et forsøg på at opgradere dyrevelfærd på grundlag af videnskabelige standarder
har til formål at give borgerne bedre information
støtter initiativer vedrørende dyrevelfærd i internationale fora som f.eks. WTO
er et forsøg på at opstille indikatorer og referencepunkter for at bestemme niveauet for
dyrevelfærd
fremmer forskning i denne sektor.
10302/06 (Presse 178)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0013.png
19.VI.2006
SLAGTEKYLLINGER
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet
(10287/06)
om et forslag til direktiv (se
9606/05+ADD1)
om minimumsforskrifter til beskyttelse af slagtekyllinger samt de bemærkninger,
som flere delegationer fremsatte på dette stadium, og som især vedrørte gennemførelsesperioden,
spørgsmålet vedrørende indsamling af data før fastsættelse af en øvre obligatorisk grænse, behovet
for en rapport om de påtænkte foranstaltningers socioøkonomiske indvirkninger på sektoren samt
spørgsmålet om sanktioner. Rådet noterede sig, at den foreslåede arbejdsplan fik støtte fra et flertal
af delegationerne, og gav De Faste Repræsentanters Komité mandat til på grundlag heraf at
fortsætte arbejdet på et hensigtsmæssigt plan, således at det kan afsluttes under det finske
formandskab.
Formandskabets vigtigste forslag (10287/06) består stort set i at udvide forslagets
anvendelsesområde til også at omfatte økologiske og fritgående kyllinger/frilandskyllinger samt
overveje muligheden af at opstille en øvre obligatorisk grænse - der skal bestemmes nærmere - for
belægningsgraden, som Kommissionen skal fremlægge efter en periode, hvori der skal indsamles
data på nationalt plan om harmoniserede velfærdsstandarder (dødelighed, belægningsgrad,
trædepudelæsioner, osv.). Denne øvre grænse skal finde anvendelse sammen med øgede
velfærdskrav. Den oprindelige minimumgrænse på 30 kg/m
2
levende vægt for belægningsgraden
bibeholdes.
Forslaget blev forelagt af kommissær Markos Kyprianou på Rådets samling i juli 2005
(se
10817/05)
. Siden da har Veterinærekspertgruppen holdt flere møder under det britiske og det
østrigske formandskab, og den seneste rapport blev forelagt for De Faste Repræsentanters Komité
(Coreper) den 7. juni 2006. Specialkomitéen for Landbrug har også drøftet de socioøkonomiske
aspekter af forslaget
(
7522/06
).
I direktivforslaget opereres der med en grundlæggende belægningsgrad på 30 kg levende vægt
pr. m
2
samt en række minimumskrav til sikring af dyrevelfærd. Landbrugerne skal sikre passende
adgang til strøelse, vandforsyning og foder samt passende ventilation. Bygningerne skal have et vist
lys, og der skal være tilsyn mindst to gange dagligt. Alvorligt tilskadekomne kyllinger og kyllinger
med tegn på ringe sundhedstilstand skal behandles eller straks aflives. Disse minimumstandarder
suppleres med detaljerede registreringskrav vedrørende bl.a. temperaturer i huset, medicinering og
dyrlægebehandling og dødelighed. Bedrifter, der opfylder højere velfærdsbetingelser, kan have en
belægningsgrad på op til 38 kg/m
2
levende vægt, såfremt det ved tilsyn ved slagtning fortsat
fremgår, at dyrene ikke har lidt under særlige velfærdsproblemer. Europa-Parlamentet afgav sin
udtalelse den 14. februar 2006.
10302/06 (Presse 178)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0014.png
19.VI.2006
EVENTUELT
Europæiske landbrugeres fremtid på landet
Rådet noterede sig formandskabets konklusioner
(10479/06)
om europæiske landbrugeres fremtid
på landet - efter en drøftelse om disse spørgsmål på et uformelt ministermøde i Krems (Østrig, den
28.-30. maj 2006).
FN's Skovforum
Rådet noterede sig den skriftlige dokumentation
(9949/06),
som det østrigske formandskab havde
tilvejebragt, vedrørende sjette samling i FN's Skovforum.
Aviær influenza H5N1
Kommissær Maros Kyprianou gav Rådet en skriftlig ajourføring om den seneste udvikling
vedrørende de fastslåede tilfælde af aviær influenza H5N1 i verden og i EU. For øjeblikket er der
fundet H5N1-virus i vilde fugle i tretten medlemsstater (Grækenland, Slovenien, Italien, Østrig,
Ungarn, Slovakiet, Tyskland, Frankrig, Sverige, Danmark, Polen, Den Tjekkiske Republik og Det
Forenede Kongerige) samt i erhvervsflokke i fem medlemsstater (Frankrig, Sverige, Tyskland,
Danmark og Ungarn). Den 9. juni gav Ungarn Kommissionen meddelelse om et muligt tilfælde af
aviær influenza H5N1 i en erhvervsdrivende bedrift i det sydlige Ungarn (Bacs-Kiskun) og oplyste,
at 2 300 avlsgæs var blevet slået ned. I alt 400 000 stykker fjerkræ er slået ned og destrueret.
Rumænien har meldt om 130 bekræftede udbrud i atten distrikter siden medio maj. Et forslag om at
udvide importforbuddet for rumænsk levende fjerkræ og fjerkræprodukter til hele landet er blevet
godkendt af Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, da den meget patogene
H5N1-virus hurtigt har bredt sig i Rumænien, siden den aviære influenza begyndte at dukke op igen
medio maj. Foranstaltningerne vil blive taget op til fornyet overvejelse i juli 2006.
FN's verdenserklæring om dyrevelfærd
Rådet noterede sig den skriftlige dokumentation
(10472/06),
som var tilvejebragt af den tjekkiske
delegation vedrørende udkastet til en verdenserklæring om dyrevelfærd. Erklæringens formål er på
verdensplan at anerkende dyr som følende væsener, der føler smerte og stress. Dyrevelfærd bør
derfor anerkendes som del af den sociale udvikling i verdens nationer. Erklæringen er et middel til
at forbedre dyrs levevilkår i alle lande generelt. Udkastet til verdenserklæringen om dyrevelfærd
skal drøftes med henblik på mellemstatslig enighed om teksten til erklæringen, således at den senere
kan forelægges for FN's Økonomiske og Sociale Råd (Ecosoc) på mødet i New York i juli 2007.
10302/06 (Presse 178)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0015.png
19.VI.2006
Sukker
Den lettiske delegation henledte Rådets og Kommissionens opmærksomhed på problemerne som
følge af den forordning, der blev vedtaget af Kommissionen den 8. juni 2006
1
om detaljerede
gennemførelsesbestemmelser for Rådets forordning (EF) nr. 320/2006 af 20. februar 2006
2
om en
midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fællesskabet
(se 10520/06).
Kommissionsforordningen, der gælder fra den 1. juli 2006, vil ifølge den lettiske delegation
pålægge virksomheder, der som følge af reformen i sukkersektoren vil ophøre med
sukkerproduktion, helt usædvanlige forpligtelser, der kan tvinge dem til at ophøre med
sukkerproduktion, uden at de kan deltage i omstruktureringsordningen; blandt disse forpligtelser
fastsættes det i forordningen, at betalingen af hver rate (en første rate på 40% og en anden på
60%) af omstruktureringsstøtten - på 730 EUR pr. ton i produktionsårene 2006/2007 og
2007/2008 - skal gøres betinget af sikkerhedsstillelse af et beløb svarende til 120% af den
pågældende rate
i henhold til artikel 12, stk. 2, give en fejlagtig fortolkning af artikel 3, stk. 2, i Rådets forordning
(EF) nr. 320/2006 vedrørende den omstruktureringsstøtte, der skal gives med hensyn til det
produktionsår, for hvilket der gives afkald på kvoterne. Den lettiske delegation påpegede især, at
omstruktureringsstøtten skal gives med hensyn til det produktionsår, for hvilket der gives afkald
på kvoterne, uanset om der findes finansielle midler i omstruktureringsfonden eller ej.
Den lettiske delegation anmodede derfor om, at Kommissionen og Rådet tager de nødvendige skridt
til at sikre, at gennemførelsesbestemmelserne i forordningen om omstruktureringsordningen er helt i
overensstemmelse med de indgåede aftaler.
Den nederlandske delegation udtrykte forståelse for den lettiske anmodning og bad Kommissionen
vise større fleksibilitet ved at tage hensyn til den lettiske delegations ønske. Den nederlandske
delegation holdt ganske vist på, at det er nødvendigt at have en passende sikkerhed for at garantere,
at modtageren af omstruktureringsstøtten opfylder alle betingelser, men bemærkede, at kravet er så
strengt, at nogle virksomheder umuligt kan opfylde det.
1
2
Endnu ikke offentliggjort i EU-Tidende.
EUT L 58 af 28.2.2006, s. 42.
15
10302/06 (Presse 178)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0016.png
19.VI.2006
Kommissær Mariann Fischer-Boel oplyste, at sikkerhedsstillelsen svarende til 120% af én af de to
rater (40% først og 60% senere) skulle være et incitament for virksomhederne og tilskynde til, at de
omstrukturerer deres aktiviteter på grundlag af en virksomhedsplan på den mest effektive måde, og
sikre, at pengene bruges korrekt. Med hensyn til spørgsmålet vedrørende tilbagetrækning eller
udsættelse af en omstruktureringsansøgning (artikel 12) bemærkede hun, at ydelse af
omstruktureringsstøtte er afhængig af, at der gives afkald på kvoten.
Fjerkræ og æg
Den franske, græske og italienske delegation, der blev støttet af et stort flertal af delegationerne,
anmodede Kommissionen om at udvide anvendelsesområdet for Rådets nugældende forordning
(EF) nr. 679/2006, således at undtagelsesforanstaltningerne til støtte for markedet i fjerkræ- og
ægsektoren kan anvendes på de efterfølgende produktionsled i fjerkræ- og ægindustrien - slagterier
og lagerbygninger - som er ramt af svigtende forbrugertillid, og om ikke at begrænse denne støtte til
ægproducenter og fjerkræavlere; de foreslog samfinansiering af støtten for at fjerne overskuddet på
markedet og dække omkostningerne ved oplagring af fjerkrækød og destruktion af lagrene (jf.
10646/06 og 10647/06).
Disse delegationer anmodede også om, at finansieringen af de nuværende
foranstaltninger til kompensation til producenter som følge af forstyrrelserne på det europæiske
marked for fjerkræ og æg, som udløb i april, forlænges indtil udgangen af juli måned.
Kommissær Mariann Fischer Boel oplyste for så vidt angår udvidelsen af anvendelsesområdet for
Rådets forordning (EF) nr. 679/2006, at hendes tjenestegrene i øjeblikket er ved at foretage en
analyse af markedssituationen, og at der på mødet den 21. juni i Forvaltningskomitéen for
Fjerkrækød og Æg vil blive præsenteret et forslag til en forordning. Hun gjorde det dog klart, at
man i første omgang bør tage sig af problemerne i sektorens første led frem for dens sidste led. Hun
benægtede ikke, at industrien i øjeblikket opbygger lagre af fjerkrækød, men mente ikke, at dette
berettiger til markedsstøtte.
Hun understregede også, at industrien bør udnytte de gode eksportmuligheder og de øgede
eksportrestitutioner, der ydes i denne sektor
1
, til hurtigt at skaffe sig af med overskuddet. Endelig
noterede hun, at da der ikke er nogen alvorlig forstyrrelse af markedet, er der ikke nogen grund til at
forlænge perioden for godtgørelse af de tab, producenterne har lidt. Hun udtalte dog, at hendes
tjenestegrene var rede til at se på medlemsstaternes forskellige anmodninger.
1
På forvaltningskomitéens møde den 17. maj blev eksportrestitutionerne hævet med
5 EUR/100 kg for hele slagtekyllinger og for kyllingeudskæringer. Jf.:
http://ec.europa.eu/agriculture/minco/manco/poultry/760.pdf
16
10302/06 (Presse 178)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0017.png
19.VI.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Den Europæiske Fiskerifond (EFF)
På grundlag af et formandskabskompromis, som Kommissionen tilsluttede sig
(jf. 10529/06 +
ADD 1 + ADD 2)
nåede Rådet vedtog med kvalificeret flertal, idet den belgiske og polske
delegation undlod at stemme, til politisk enighed om forslaget til en forordning om en europæisk
fiskerifond. Forhandlingerne om EFF var gået i stå to gange i juni 2005 og i maj 2006. Retsakten vil
nu blive gennemgået af jurist-lingvisterne. Med vedtagelsen får fiskerne og aktørerne i
fiskerisektoren en stabil finansiel ramme for perioden 2007-2013. Gennemførelsesforordningerne
forventes drøftet fra juli til oktober 2006, så bestemmelserne kan iværksættes så hurtigt som muligt.
De vigtigste ændringer i aftalen om EFF går ud på følgende:
Forordningens anvendelsesområde (artikel 1): Fællesskabets støtte udvides til også at omfatte
indlandsfiskeriet og fiskeriområderne.
Det er nu også fondens mål (artikel 4) at fremme en bæredygtig udvikling af indlandsfiskeriet.
Bevillingerne til EFF er blevet nedsat fra 4,96 mia. EUR til omkring 3,85 mia. EUR som følge af
enigheden om udkastet til de finansielle overslag.
Udvidelse af anvendelsesområdet for prioriteret opgave 1: anvendelsesområdet for støtte fra
fonden (artikel 21) udvides til også at omfatte offentlig støtte som led i rednings- og
omstruktureringsplaner til kriseramte virksomheder, jf. Fællesskabets rammebestemmelser på
området; anvendelsesområdet omfatter desuden offentlig støtte til midlertidigt ophør med
fiskerivirksomhed til fiskere og ejere af fiskerfartøjer for et tidsrum på højst seks måneder inden
for perioden 2007-2013 i tilfælde af naturkatastrofer, lukning af fiskeriet besluttet af
medlemsstaterne af hensyn til folkesundheden eller en anden usædvanlig begivenhed, der ikke
skyldes ressourcebevarende foranstaltninger.
10302/06 (Presse 178)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VI.2006
Investeringer om bord på fiskerfartøjer og selektivitet dækker muligheden for finansiering af
udskiftning af maskiner (artikel 24), forudsat at det ikke øger fiskerikapaciteten: Fonden kan
bidrage til finansiering af udskiftning af fiskerfartøjers maskiner - hvilket ikke var fastsat i det
oprindelige udkast til forordning - hvis de nye maskiner har samme effekt som eller lavere effekt
end de gamle, for fiskerfartøjer, der er beskæftiget med kystfiskeri af mindre omfang (12 m eller
derunder), eller hvis de nye maskiner har mindst 20% lavere effekt end de gamle, for fartøjer
med en længde på mellem 12 og 24 m, eller hvis de har mindst 20% lavere effekt end de gamle,
og fartøjerne er omfattet af rednings- og omstruktureringsplaner, er mindre brændstofkrævende
og har en længde på over 24 m; det oprindelige udkast til forordning indeholdt kun vejledende
tal for finansieringen af miljøvenligt udstyr og fangstredskaber.
Støtte til unge fiskere (artikel 26): Fonden kan yde individuelle præmier til fiskere under 40 år,
som kan godtgøre, at de har arbejdet mindst fem år som fiskere eller har en tilsvarende
erhvervsuddannelse, og som for første gang erhverver et fiskerfartøj med en længde på under 24
m, som er mellem fem og tredive år gammelt. Præmien må ikke overstige 15% af
omkostningerne til erhvervelsen af fartøjet eller overstige 50 000 EUR. Denne foranstaltning er
ny, idet det oprindelige udkast kun omfattede støtte til uddannelsesforanstaltninger og
uddannelsestiltag for unge fiskere.
Investeringsstøtte under prioriteret opgave 2 (artikel 28: akvakultur, indlandsfiskeri,
forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter): investeringsstøtten er nu
udvidet til også at gælde for mellemstore virksomheder - i stedet for som i forslaget kun
mikrovirksomheder og små virksomheder - og virksomheder med færre end 750 ansatte eller
med en omsætning på under 200 mio. EUR. Fjernområderne og de fjerntliggende græske øer er
undtaget fra disse krav.
Støtteintensitet (se bilaget): Fællesskabets finansielle deltagelse er slået sammen med den
pågældende medlemsstats offentlige deltagelse, hvilket forenkler skemaet over støtteintensiteten
og øger det samlede offentlige bidrag.
Balance mellem tilgang/afgang fra flåden: en fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen gør
det muligt at føre 4% (mod tidligere 3%) af den tonnage, der svarer til flådeafgangen siden 1.
januar 2007, tilbage til flåden i referenceperioden 2003-2006. Medlemsstaterne vil dog kun
kunne tildele denne tonnage med henblik på at forbedre sikkerheden, hygiejnen,
arbejdsforholdene og produktkvaliteten om bord på fartøjerne. Mindre fartøjer skal prioriteres
højest.
Offentlig støtte til fiskerfartøjer i den yderste periferi tillades indtil den 31. december 2006 (et
år).
10302/06 (Presse 178)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VI.2006
EFF, der er oprettet for perioden 2007-2013, skal bidrage til den nødvendige reduktion af
fiskerikapaciteten. Fonden skal også medvirke til at omstrukturere sektoren ved hjælp af
socioøkonomiske foranstaltninger med henblik på at begrænse konsekvenserne af nedgangen i
fiskeriaktiviteterne.
Kommissionen forelagde forslaget den 14. juli 2004.
Fonden skal intervenere på fem prioriterede opgaver:
– Prioriteret opgave 1: foranstaltninger med henblik på tilpasning af fællesskabsfiskerflåden, som
f.eks. støtte til ejere af fiskerfartøjer, der midlertidigt ophører med deres fiskerivirksomhed inden
for rammerne af genopretningsplaner; investeringer om bord på fiskerfartøjer, kystfiskeri af
mindre omfang.
– Prioriteret opgave 2: akvakultur, indlandsfiskeri, forarbejdning og afsætning: foranstaltninger til
produktive investeringer i akvakultur, miljøvenlige akvakulturforanstaltninger, kompensation til
bløddyrsopdrættere for midlertidigt ophør med høst af opdrættede bløddyr, hvis dette skyldes
hensynet til folkesundheden, støtte til investeringer i faciliteter til indlandsfiskeri.
– Prioriteret opgave 3: foranstaltninger af fælles interesse: støtte til kollektive aktioner.
– Prioriteret opgave 4: bæredygtig udvikling af fiskeriområder med fokus på områder med lav
befolkningstæthed, fiskeri i nedgang eller små fiskersamfund.
– Prioriteret område 5: teknisk bistand (evalueringer, rapporter fra eksperter, undersøgelser osv.).
Fonden vil kunne råde over 3,85 mia. EUR, såfremt der opnås enighed mellem de tre institutioner
om de finansielle overslag. Europa-Parlamentet afgav udtalelse den 6. juli 2005.
10302/06 (Presse 178)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0020.png
19.VI.2006
LANDBRUG
Alpekonventionen - Protokol om landbrug i bjergområder
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af protokollen til Alpekonventionen vedrørende landbrug i
bjergområder, som tager sigte på at fremme et miljøvenligt landbrug i Alpeområdet
(10052/06).
Handelsnormer for fjerkrækød
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1906/90 om handelsnormer for
fjerkrækød
(9434/06).
Forordning (EØF) nr. 1906/90, der indeholder flere henvisninger til Fællesskabets
veterinærlovgivning, ændres navnlig for at tilpasse henvisningerne til de tilsvarende bestemmelser i
de nye hygiejnebestemmelser samt andre henvisninger, der ikke længere er korrekte.
Forordningen træder i kraft på syvendedagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende.
Handelsnormer for æg *
Rådet vedtog en forordning om vilkårene for forhandling i Fællesskabet af æg, der er produceret i
Fællesskabet eller importeret fra tredjelande
(9433/06, 10282/06 ADD 1).
Medlemsstaterne har ved forskellige former for salg direkte fra producenten til den endelige
forbruger mulighed for at undtage små mængder af æg fra denne forordnings krav.
Der skelnes i forordningen mellem to kvalitetsklasser af æg: Klasse A, friske æg bestemt til direkte
konsum, og klasse B, æg bestemt til anvendelse i fødevareindustrien eller i nonfoodindustrien.
Medlemsstaterne udpeger kontrolorganer til at kontrollere, at forordningen overholdes og til at
fastsætte regler om sanktioner for overtrædelser.
Forordningen finder anvendelse fra den 1. juli 2007 og ophæver forordning (EØF) nr. 1907/90.
10302/06 (Presse 178)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.VI.2006
Hør og hamp
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1673/2000,
for så vidt angår forarbejdningsstøtten for hør og hamp bestemt til fiberproduktion, og forordning
(EF) nr. 1782/2003, for så vidt angår hamp, der er omfattet af enkeltbetalingsordningen
(9870/06).
Den tjekkiske delegation undlod at stemme.
Formålet med forordningen er at forlænge forarbejdningsstøtten indtil udgangen af produktionsåret
2007/2008 for korte hørfibre og hampefibre (90 EUR pr. ton) og for lange hørfibre (160 EUR pr.
ton for 2006/2007 og 2007/2008 og 200 EUR fra og med 2008/2009).
Forordningen forlænger også en supplerende overgangsstøtte (fra 50 EUR pr. ha til 120 EUR pr. ha
afhængigt af regionen) i visse regioner i Nederlandene, Belgien og Frankrig indtil produktionsåret
2007/2008 med henblik på fortsat at muliggøre den gradvise tilpasning af
landbrugsbedriftstrukturerne til de nye markedsvilkår.
Den inddrager også dyrkning af hamp til andre industrielle anvendelser i enkeltbetalingsordningen
og hamp, der dyrkes til fiberproduktion.
Forordningen finder anvendelse fra ikrafttrædelsesdagen (1. juli 2006), bortset fra artikel 2
(produktion af hamp), som finder anvendelse fra 1. januar 2007.
Retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT) -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
2.
SOM GENTAGER EU's stærke engagement i en bæredygtig forvaltning af verdens skove;
SOM BEMÆRKER, at der er behov for et aktionsorienteret samarbejde mellem landene
og for effektiv deltagelse fra interessenternes side for at opnå en bæredygtig
skovforvaltning, og at der også er behov for samarbejde om at bekæmpe ulovlig skovhugst,
den dermed forbundne handel og korruption;
10302/06 (Presse 178)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0022.png
19.VI.2006
3.
SOM ERINDRER OM EU-handlingsplanen for retshåndhævelse, god forvaltningspraksis
og handel på skovbrugsområdet (FLEGT) og den nylige vedtagelse af Rådets forordning
1
om indførelse af en FLEGT-licensordning for import af træ til Det Europæiske Fællesskab;
SOM ANERKENDER den store betydning af de regionale FLEG-processer
(retshåndhævelse og god forvaltningspraksis på skovbrugsområdet), som Verdensbanken
har været med til at gennemføre, for løsningen af det komplekse og påtrængende problem
med ulovlig skovhugst, den dermed forbundne handel og korruption i skovsektoren;
NOTERER SIG MED TILFREDSHED resultatet af den FLEG-ministerkonference, der
blev afholdt mellem Europa og Nordasien (ENA) den 22.-25. november 2005 i
Skt. Petersborg med næsten 300 deltagere fra 48 lande, der repræsenterede regeringer, den
private sektor, civilsamfundet og internationale organisationer;
TILSLUTTER SIG ministererklæringen fra Skt. Petersborg om retshåndhævelse og god
forvaltningspraksis på skovbrugsområdet samt den vejledende liste over tiltag, der er
knyttet som bilag til erklæringen."
4.
5.
6.
UDVIKLING AF LANDDISTRIKTERNE
Bulgarien og Rumænien - pakke om tilpasning af udviklingen af landdistrikterne - EU's
udvidelse
Rådet vedtog en pakke om tilpasning af udviklingen af landdistrikterne med henblik på Bulgariens
og Rumæniens tiltrædelse af EU. Pakken består af:
en forordning om tilpasning af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af
landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL)
(9248/06).
Ved forordning (EF) nr. 1698/2005
2
blev der indført almindelige
bestemmelser for EF-støtte til udvikling af landdistrikterne for programmeringsperioden
2007-2013, og der blev fastsat højt prioriterede mål og foranstaltninger for udvikling af
landdistrikterne. Disse bestemmelser og foranstaltninger bør tilpasses, så de kan
gennemføres i Bulgarien og Rumænien fra disse landes tiltrædelse af Den Europæiske
Union, og
to afgørelser om tilpasning af akten om Republikken Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelsesvilkår for så vidt angår udvikling af landdistrikterne
(9605/06 og 9608/06).
1
2
EUT L 347 af 30.12.2005, s. 1.
EUT L 277 af 21.10.2005, s. 1.
22
10302/06 (Presse 178)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453531_0023.png
19.VI.2006
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - Typegodkendelsessystem
Rådet vedtog en fælles indstilling med henblik på vedtagelse af en afgørelse om Fællesskabets
tiltrædelse af FN's Økonomiske Kommission for Europas regulativ nr. 107 vedrørende ensartede
bestemmelser for godkendelse af køretøjer i klasse M
2
og M
3
hvad angår den generelle konstruktion
(7884/1/06).
Udkastet til afgørelse vil blive forelagt for Europa-Parlamentet, så det kan give sit
samtykke.
Hovedformålet med FN's Økonomiske Kommission for Europas regulativ er at fastsætte
harmoniserede tekniske forskrifter for at undgå, at der opstår tekniske hindringer for samhandelen
med motorkøretøjer mellem de kontraherende parter, samtidig med, at der sikres et højt sikkerheds-
og miljøbeskyttelsesniveau.
Afgørelsen vil sætte Kommissionen i stand til at stemme for udkastene til forskrifter på et
kommende møde i Verdensforummet for Harmonisering af Køretøjsforskrifter.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Japan - Fjernsynskamerasystemer
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2042/2000 om indførelse af en
endelig antidumpingtold på importen af fjernsynskamerasystemer med oprindelse i Japan
(9736/06).
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
– et svar på genfremsat begæring nr. 23/c/01/06, idet den svenske delegation dog stemte imod
(8873/06),
– et svar på genfremsat begæring nr. 24/c/01/06
(9525/06).
10302/06 (Presse 178)
23
DA