Europaudvalget 2005-06
2739 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
288105_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
8. juni 2006
Dyrevelfærdskontoret
2005-5410-0028
CAG40593
Bidrag til samlenotat for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juni 2006.
Vedrørende: Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om en EF-
handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010) (KOM (2006)
13 endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé
Kommissionens handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010), der blev præ-
senteret for medlemslandene på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006, indehol-
der en nærmere redegørelse for Kommissionens politiske målsætninger på dyrevelfærdsområdet
i de kommende år. Herudover indeholder handlingsplanen en oversigt over de konkrete initiati-
ver, som Kommissionen agter at fremlægge til opfyldelse af handlingsplanens politiske målsæt-
ninger. På rådsmødet den 20. februar 2006 drøftede Rådet på grundlag af et spørgeskema ud-
arbejdet af det østrigske formandskab en række spørgsmål i relation til handlingsplanen. Hand-
lingsplanen har endvidere været behandlet på en international dyrevelfærdskonference i Bru-
xelles den 30. marts 2006, som var arrangeret af det østrigske formandskab i samarbejde med
Kommissionen. På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juni 2006 forventes det østrigske
formandskab at sætte handlingsplanen på dagsordenen for rådsmødet med henblik på endnu en
politisk drøftelse. Det er også muligt, at Rådet vil blive præsenteret for et udkast til en række
konklusioner om handlingsplanen. Udkastet til konklusioner vil formentlig blive forelagt i form
af formandskabskonklusioner, idet en række delegationer har givet udtryk for, at de ikke kan
tilslutte sig, at Rådet på denne måde ”godkender” handlingsplanen.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december 2004 opfordrede Sverige Kommissi-
onen til at udarbejde en handlingsplan for EU-samarbejdet om dyrevelfærd i de kommende år.
Kommissionen lovede ved denne lejlighed, at den ville udarbejde en europæisk handlingsplan
for dyrevelfærd. Handlingsplanen forventedes at være færdig i slutningen af 2005, hvor den
ville blive forelagt Europa-Parlamentet og Rådet i form af en meddelelse fra Kommissionen.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. december 2005 orienterede Kommissionen om
status for udarbejdelse af handlingsplanen. Handlingsplanen var blevet forsinket som følge af
en række tekniske problemer internt i Kommissionen. Kommissionen forventede imidlertid, at
handlingsplanen ville kunne præsenteres for medlemslandene og Europa-Parlamentet i begyn-
delsen af 2006, når den var blevet formelt godkendt i Kommissionen.
Handlingsplanen blev den 23. januar 2006 formelt vedtaget i Kommissionen, og senere samme
dag havde Kommissionen lejlighed til på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006
at præsentere den for medlemslandene.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 drøftede Rådet på grundlag af et
spørgeskema udarbejdet af det østrigske formandskab en række spørgsmål i relation til hand-
lingsplanen.
Et flertal af delegationerne understregede i den forbindelse behovet for at vurdere den socio-
økonomiske virkning for producenter og forbrugere forud for enhver ændring af de nuværende
minimumskrav. Flere delegationer var endvidere enige om, at der er behov for et solidt viden-
skabeligt grundlag for en ajourføring af de nuværende minimumskrav. Flere delegationer var
således bekymrede for, at der vil kunne mistes markedsandele til tredjelande, hvis kravene
skærpes, medmindre tilsvarende velfærdsregler gøres obligatoriske for EU's handelspartnere
gennem WTO-forhandlinger. Flere delegationer gik endvidere ind for en oplysningskampagne
for at informere landbrugere, detailhandlere og forbrugere bedre om dyrevelfærdsreglerne og
anvendelsen deraf. Flere delegationer støttede også indførelsen af en mærkningsordning for at
forbedre informationen af offentligheden. Nogle delegationer foreslog, at der indføres bench-
marks for at informere offentligheden bedre om de forskellige dyrevelfærdsregler.
Kommissær Kyprianou hilste delegationernes bemærkninger velkommen. Kommissæren under-
stregede, at nye dyrevelfærdsregler vil kunne medføre besparelser ved at forbedre dyre-
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288105_0003.png
sundhedsbetingelserne, og at dyrevelfærdsreglernes indvirkning på stigningen i produktionsom-
kostningerne er begrænset. Endvidere meddelte Kommissæren, at han vil forelægge et forslag
om forbud mod import af katte- og hundeskind inden udløbet af det østrigske formandskab og et
forslag om dyrs velfærd under transport inden udløbet af sit mandat.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juni 2006 forventes det østrigske formandskab at
sætte handlingsplanen på dagsordenen for rådsmødet med henblik på endnu en politisk drøftel-
se. Det er også muligt, at Rådet vil blive præsenteret for et udkast til en række konklusioner om
handlingsplanen. Udkastet til konklusioner vil formentlig blive forelagt i form af formandskabs-
konklusioner, idet en række delegationer har givet udtryk for, at de ikke kan tilslutte sig, at
Rådet på denne måde ”godkender” handlingsplanen.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
4.1. Indledning
Ifølge handlingsplanen er Kommissionens primære mål med planen:
-
-
-
-
at lægge en mere klart defineret kurs for Fællesskabets indsats for at beskytte dyr og
dyrs velfærd de kommende år,
fortsat at fremme høje dyrevelfærdsnormer i EU og på internationalt plan,
at sikre en mere effektiv koordinering af de eksisterende ressourcer og at afdække de
fremtidige behov,
at støtte ny udvikling inden for forskning i dyrevelfærd og at fortsætte indsatsen for at
fremme anvendelsen af princippet om begrænsning, forfining og erstatning (med alter-
native metoder) af dyreforsøg og
at sikre en mere konsekvent og koordineret indsats til beskyttelse af dyr og dyrs velfærd
på tværs af Kommissionens politikområder, idet der også skal tages hensyn til aspekter
såsom de socioøkonomiske virkninger af nye foranstaltninger.
-
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår endvidere af handlingsplanen, at ovenstående mål er fastsat på baggrund af de
erfaringer, Kommissionen har med at planlægge, forberede og forhandle diverse dyrevelfærds-
initiativer, såvel internt i Kommissionen som med medlemslandene, de forskellige EU-
institutioner og det stadig større antal aktører og internationale organisationer, der deltager i
drøftelserne på dette område.
Kommissionen har bl.a. med disse mål for øje fastlagt fem hovedindsatsområder. Efter Kom-
missionens opfattelse kan områderne ikke ses som enkeltstående områder, idet der er en klar
sammenhæng mellem områderne, hvilket dog også indebærer, at der er behov for en koordine-
ret helhedsstrategi. Kommissionen anser endvidere perioden 2006-2010 for en passende tids-
ramme for de foreslåede initiativer, som vil blive fulgt af såvel løbende overvågning og evalue-
ring af resultaterne samt den nødvendige opfølgning efter 2010, når denne den første del af
EF-handlingsplanen er gennemført.
4.2. Nærmere om de fem hovedindsatsområder
4.2.1. Højnelse af de nuværende minimumsnormer for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
Det første indsatsområde, Kommissionen har identificeret, er, at der i tråd med nye videnska-
belige data og socioøkonomiske vurderinger bør ske en højnelse af de nuværende minimums-
normer for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd. Arbejdet vil kunne omfatte udarbejdelse af speci-
fikke minimumsnormer for arter eller aspekter, der ikke er omfattet af EU-lovgivningen i dag.
Der vil blive lagt særlig vægt på at udforme EU-bestemmelser, der sikrer en effektiv håndhæ-
velse, og som tillige er i tråd med de internationale handelsregler.
Efter Kommissionens opfattelse skal Fællesskabets dyrevelfærdspolitikker være baseret på den
bedste videnskabelige dokumentation, der er til rådighed, ligesom de skal tage hensyn til civil-
samfundets ønsker, socioøkonomiske konsekvenser og forholdet til internationale handelspart-
nere og organisationer.
4.2.2.
Fremme af ny forskning i dyrebeskyttelse og dyrevelfærd til støtte for den fastlagte
politik samt anvendelse af princippet om begrænsning, forfining og erstatning
(”reduction”, ”refinement”, ”replacement”)
Kommissionen har om dette andet indsatsområde anført, at der i overensstemmelse med EF-
traktatens protokol om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd vil blive taget fuldt hensyn til dyrs vel-
færd ved fastlæggelsen og gennemførelsen af den fastlagte politik, ligesom der skal sættes
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
yderligere fart i arbejdet med at udvikle, validere, implementere og overvåge alternativer til
dyreforsøg. Kommissionen fremhæver desuden, at der vil bliver lagt vægt på at få efterkom-
met erklæringen om begrænsning, forfining og erstatning af dyreforsøg, som blev vedtaget i
Bruxelles den 7. november 2005, og på etableringen af et handlingsprogram til gennemførelse
af denne målsætning.
Der skal ifølge Kommissionen endvidere sikres en mere omfattende udveksling af synspunkter
og ekspertise, og Fællesskabet vil løbende bidrage til udviklingen af dyrevelfærd som et viden-
skabeligt område gennem finansiering af forskning, fremme af dialog m.m.
Kommissionen foreslår i den forbindelse – og for at befordre forvaltning, højnelse og formid-
ling af dyrevelfærdsnormer og gennemførelse af relevante socioøkonomiske undersøgelser og
konsekvensanalyser – bl.a., at der oprettes et europæisk center eller laboratorium for dyrebe-
skyttelse og dyrevelfærd og validering af alternative forsøgsmetoder. Det europæiske center
eller laboratoriet kan efter Kommissionens opfattelse tildeles en mængde opgaver i forbindelse
med udmøntningen af handlingsplanen, herunder også opgaver fra andre indsatsområder.
4.2.3.
Indførelse af standardindikatorer for dyrevelfærd, herunder en hierarkisk klassifi-
cering af de anvendte velfærdsnormer (fra minimumsnormer til højere normer)
med henblik på at fremme af udviklingen af produktions- og opdrætsmetoder, der
i højere grad tilgodeser dyrenes velfærd, og at lette anvendelsen af disse i EU og på
internationalt plan
For så vidt angår det tredje indsatsområde har Kommissionen anført, at der vil blive gjort en
indsats for at indføre specifikke og målelige standardindikatorer for dyrevelfærd i gældende og
fremtidig fællesskabslovgivning. Der skal tillige foretages en hierarkisk klassificering af indi-
katorerne (fra minimumsnormer til højere normer) med henblik på at fremme udviklingen af
produktions- og opdrætsmetoder, der i højere grad tilgodeser dyrenes velfærd. Der vil endvi-
dere blive udviklet et særligt markedsførings- og informationssystem, som i EU-regi skal
fremme anvendelsen af sådanne højere velfærdsnormer i EU og på verdensplan. Endelig vil
Kommissionen også undersøge mulighederne for en EU-mærkning på dette grundlag.
Kommissionen nævner i øvrigt dette indsatsområde som et område, hvor et europæisk center
eller laboratorium for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd også kan tænkes at få en betydelig rolle
som koordinator i forbindelse med en eventuel standardisering af de nævnte dyrevelfærdsindi-
katorer.
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2.4. Gennemførelse af initiativer, der sikrer, at brugere og andre personer, der håndte-
rer dyr, og befolkningen generelt i højere grad inddrages og informeres om gæl-
dende normer for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd, og at de fuldt ud forstår deres
rolle i forbindelse med fremme af dyrs beskyttelse og velfærd
Kommissionen har om dette fjerde indsatsområde anført, at det f.eks. for så vidt angår land-
brugsdyr vil kunne omfatte etablering af et samarbejde med detailhandlere og producenter om
at bidrage til at øge forbrugernes tillid og kendskab til landbrugernes praksis og dermed for-
brugernes muligheder for at træffe informerede købsbeslutninger, ligesom der vil kunne arbej-
des på at udvikle fælles initiativer på dyrevelfærdsområdet, som kan lette udvekslingen af op-
lysninger og anvendelsen af bedste praksis (best practice).
4.2.5.
Fortsat støtte til og iværksættelse af nye internationale initiativer, der skaber øget
bevidsthed og konsensus om dyrevelfærd
Det femte og sidste indsatsområde, som Kommissionen har identificeret er, at der blandt andet
skal samarbejdes med udviklingslandene om at undersøge muligheder for handel baseret på
dyrevenlige produktionssystemer. Fællesskabet bør også arbejde aktivt på at identificere græn-
seoverskridende problemer vedrørende velfærden for selskabsdyr, opdrættede dyr, vildtlevende
eller andre dyr, ligesom der bør udvikles en mekanisme, der gør det muligt at takle sådanne
problemer hurtigere, mere effektivt og mere konsekvent.
4.3. Oversigt over konkrete initiativer
Kommissionens handlingsplan indeholder en oversigt over planlagte foranstaltninger vedrøren-
de dyrebeskyttelse og dyrevelfærd. Kommissionen opregner således 28 konkrete initiativer. 21
af disse 28 initiativer er ifølge Kommissionens oversigt initiativer, der allerede er iværksat, er
bebudet iværksat eller skal iværksættes i henhold til specifikke fællesskabsbestemmelser.
Blandt disse kan bl.a. nævnes et initiativ til etablering af et europæisk partnerskab mellem
Kommissionen og industrien til fremme af alternativer til dyreforsøg, udarbejdelse til forslag
til foranstaltning som svar på befolkningens holdning til handelen med katte- og hundeskind og
produkter heraf, udarbejdelsen af et forslag fra Kommissionen om brug af satellitnavigations-
systemer i køretøjer som led i beskyttelsen af dyr under transport (herunder teknisk bistand fra
Kommissionens Fælles Forskningscenter) og udvikling af et system for realtidsovervågning af
dyrs velfærd under transport.
For så vidt angår nye initiativer, der ikke allerede er iværksat, bebudet iværksat eller skal
iværksættes som følge af fællesskabsbestemmelser kan bl.a. nævnes forberedelse af oprettelsen
af et europæisk center/laboratorium for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd og validering af alter-
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
native forsøgsmetoder, planlægning af den mulige etablering af en særlig informationsplatform
for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd samt udformning af lovgivning om validering af driftssy-
stemer, der anvender højere velfærdsnormer end de minimumsnormer, der er fastsat i de gæl-
dende forskrifter.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Handlingsplanen
er
sendt til Europa-Parlamentet,
der i løbet af efteråret forventes at komme
med en udtalelse om handlingsplanen.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Handlingsplanen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser.
I det omfang de initiativer, som Kommissionen omtaler
i handlingsplanen,
udmøntes i konkre-
te EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre lovgivningsmæssige konsekvenser, som det
ikke på nuværende tidspunkt er muligt at angive nærmere. Der vil imidlertid i forbindelse med
Kommissionens fremlæggelse af de enkelte initiativer – i det omfang initiativet er af en sådan
karakter, at der skal udarbejdes grundnotat herom – blive redegjort for gældende dansk ret på
området.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Handlingsplanen vil ikke i sig selv have statsfinansielle/økonomiske konsekvenser eller konse-
kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
I det omfang de initiativer, som Kommissionen
omtaler i handlingsplanen,
udmøntes i konkre-
te EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre statsfinansielle/økonomiske konsekvenser,
som det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at angive nærmere.
8. Høring
Handlingsplanen
har været
sendt i høring hos: Danmarks JordbrugsForskning (Forskningscen-
ter Foulum), Foreningen af Politimestre i Danmark, Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Det
Veterinære Sundhedsråd, Rådet for Dyreforsøg, Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr, Den
Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL), Fødevareøkonomisk Institut (KVL), Danmarks
Rederiforening, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Pelsdyr-
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
avlerforening, Dansk Transport og Logistik, Danske Slagterier, Danske Speditører, Det Dan-
ske Fjerkræraad, Fagligt Fælles Forbund (3 F), Foreningen af Danske Svinekonsulenter, HTS
Interesseorganisation, Kødbranchens Fællesråd, Kødgeder i Danmark, Landbrugsraadet,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af Danske Svineproducenter,
Landsforeningen for Dansk Fåreavl, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsudvalget for
Heste, Landsudvalget for Svin, SamMark, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverfor-
eninger (SALA), Slagteriernes Forskningsinstitut, Alle Dyrs Ret, Alternativfondet, Den Dan-
ske Dyrlægeforening, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja, Dyre-
værnsorganisationernes Samarbejdsudvalg (DoSu), Gruppen for Dyrevelfærd, Hesteinternatet
af 1999, Inges Kattehjem, Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn, Landsforeningen Komitéen
mod Dyreforsøg, Landsforeningen til oplysning om af afskaffelse af vivisektion i Danmark
(LOAV), Nordisk Samfund til Bekæmpelse af Misbrug af Dyr og WSPA Danmark.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra Rigspolitichefen, Foreningen af Politimestre i
Danmark, Politidirektøren i København, Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære
Sundhedsråd, Dyreforsøgstilsynet (på vegne af Rådet for Dyreforsøg), Den Kgl. Veterinær- og
Landbohøjskole (KVL), Danmarks Rederiforening, Landbrugsraadet (tillige på vegne af Dansk
Akvakultur, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug, Dansk Pelsdyravlerforening Danske Slagterier,
Det Danske Fjerkræraad, Kødbranchens Fællesråd, Landsforeningen for Dansk Fåreavl,
Landsudvalget for Heste, Landsudvalget for Svin og Mejeriforeningen), SamMark, Den Danske
Dyrlægeforening, Dyrenes Beskyttelse, Dyrefondet, Dyreværnsforeningernes Samarbejdsudvalg
(DoSu), Gruppen for Dyrevelfærd, Hesteinternatet af 1999, Landsforeningen Forsøgsdyrenes
Værn og Landsforeningen til oplysning om af afskaffelse af vivisektion i Danmark (LOAV).
Rigspolitichefen, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politidirektøren i København, Dy-
reværnsrådet
og
Det Veterinære Sundhedsråd
har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
handlingsplanen.
Det Dyreetiske Råd
hilser Kommissionens handlingsplan velkommen. Det er efter Rådets opfat-
telse en god idé, at der lægges en samlet plan, som kan give et overblik og danne grundlag for
en prioritering af den videre indsats på området. Endvidere bemærker Rådet, at det fremgår af
handlingsplanen, at der i forbindelse med initiativer til at sikre dyrevelfærden – ud over den
videnskabelige dokumentation vedrørende dyrenes reaktioner – skal tages hensyn til civilsam-
fundets ønsker, socioøkonomiske konsekvenser og forholdet til internationale handelspartnere
og organisationer. Rådet har forståelse for, at disse aspekter skal tages i betragtning. Det be-
tyder imidlertid efter Rådets opfattelse, at realiseringen af handlingsplanens målsætninger er
helt afhængig af, hvordan disse forskellige hensyn i praksis vil blive afvejet. Det kan f.eks. væ-
re af afgørende betydning, hvordan man vælger at vægte forbrugerønsker om billige fødevarer
og tilhørende handelspolitiske overvejelser. Rådet finder det i den forbindelse meget positivt, at
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der i handlingsplanen og de dertil hørende initiativer sættes fokus på detailhandel, mærkning
og forbrugeransvar. Dermed bliver det muligt mere åbent at forholde sig til de økonomiske
kræfter, som i høj grad synes at bestemme, hvad der er muligt i forhold til at realisere målsæt-
ninger om øget dyrevelfærd for landbrugets dyr.
Dyreforsøgstilsynet (på vegne af Rådet for Dyreforsøg)
er enig i, at ”de tre R’r” er vigtige
principper, og at de bør inddrages i så vidt omfang som muligt i fastlæggelsen af EU’s politik
på dyreforsøgsområdet. Da det imidlertid må forudses, at dyreforsøg fortsat vil være nødvendi-
ge i en årrække fremover, bør der efter tilsynets opfattelse ikke alene fokuseres på spørgsmålet
om alternativer til dyreforsøg (replacement). Udviklingen af mindre belastende dyreforsøgsmo-
deller (refinement) og af modeller, hvor der anvendes færre dyr (reduction) bør tillige gives en
høj prioritet. Dyreforsøgstilsynet finder på den baggrund, at handlingsplanen, selv om den
nævner ”refinement” og ”reduction”, fokuserer for ensidigt på ”replacement”.
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL)
finder ligeledes, at handlingsplanen fokuserer
for ensidigt på ”replacement”. Efter KVL’s opfattelse er der allerede stor fokus på dette områ-
de, og Kommissionens handlingsplan vil således næppe ændre ret meget. Herudover bemærker
KVL, at der er et stort behov for forskning i, hvorledes man objektivt kan måle husdyrenes vel-
færdstilstand. Udviklingen af pålidelige metoder til at vurdere dyrevelfærd vil ikke alene kunne
bruges af praktiserende dyrlæger i forbindelse med deres lovfæstede ansvar for at påpege dår-
lig dyrevelfærd, men også af Fødevarestyrelsens medarbejdere i forbindelse med stikprøveun-
dersøgelser og kontrol med dyrevelfærd i produktionsbesætningerne. Efter KVL’s opfattelse kan
udviklingen af disse metoder bedst gennemføres i et samarbejde mellem forskere inden for eto-
logi, velfærd, epidemiologi og retsmedicin, hvorfor disse fagområder specifikt bør nævnes i
handlingsplanen. Endelig bemærker KVL, at det vil være meget positivt, hvis hele handlings-
planen bliver gennemført.
Danmarks Rederiforening
finder, at handlingsplanen rummer mange fremadrettede elementer,
f.eks. indførelse af en mærkningsordning, undersøgelse af indikatorer for god transport af dyr
m.v. Efter foreningens opfattelse er det største problem dog lige nu – set fra skibsfartens side –
en manglende effektiv håndhævelse af reglerne i forbindelse med transport af dyr til søs og
mere ensartede regler for indretning og operation af skibe til søtransport af dyr. Det er således
ifølge foreningen i dag reelt kun Danmark og Storbritannien, som effektivt håndhæver reglerne
i EU, hvilket gør markedsvilkårene vanskelige for kvalitetsoperatører. Danmarks Rederifor-
ening finder på den baggrund, at arbejdet med effektiv håndhævelse af eksisterende regler i
EU, f.eks. på skibsfartsområdet, bør have en mere fremtrædende rolle i handlingsplanen.
Landbrugsraadet
(tillige på vegne af Dansk Akvakultur, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug, Dansk
Pelsdyravlerforening, Danske Slagterier, Det Danske Fjerkræraad, Kødbranchens Fællesråd,
-
9
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288105_0010.png
Landsforeningen for Dansk Fåreavl, Landsudvalget for Heste, Landsudvalget for Svin (nu
Dansk Svineproduktion) og Mejeriforeningen) finder det positivt, at Kommissionen har valgt at
fremlægge en handlingsplan på dyrevelfærdsområdet. Efter Landbrugsraadets opfattelse vil det
således være et væsentligt fremskridt for dyrenes velfærd, hvis Kommissionen formår at sikre
en ensartet høj standard for dyrevelfærd i hele EU. En overordnet strategisk plan med de
kommende års aktiviteter og tiltag giver ligeledes en større gennemskuelighed omkring arbejdet
de kommende år, hvilket fremmer muligheden for et konstruktivt arbejde for alle parter.
For så vidt angår indsatsområde 1 om højnelse af de nuværende minimumsnormer finder Land-
brugsraadet, at det bør være et klart mål i handlingsplanen, at der ved hjælp af harmoniserede
bestemmelser sikres ens produktionsbetingelser i alle medlemslandene, og at det sikres, at be-
stemmelserne reelt bliver implementeret i alle medlemslande, og det på ensartet måde, inden
Kommissionen iværksætter nye initiativer. Landbrugsraadet finder endvidere, at det er en helt
central forudsætning for en hensigtsmæssig regulering af området, at nye tiltag er baseret på
videnskabelige data, samtidig med at man sørger for at inddrage socioøkonomiske vurderinger.
Herudover bemærker Landbrugsraadet, at alle erfaringer viser, at den vigtigste faktor for god
dyrevelfærd er management, og at der derfor bør fokuseres herpå gennem krav til uddannelse
og rådgivning. Dette er af væsentlig større betydning end den detailregulering af produktions-
systemer, som er kendetegnende for de fleste områder, hvorfor der bør være mindre detailregu-
lering i fremtiden. Landbrugsraadet har endvidere noteret sig, at det i handlingsplanen er an-
ført, at den økologiske produktion arbejder ud fra en målsætning om en høj standard, hvorfor
den bør benyttes som pejlemærke for den højeste standard for dyrevelfærd. Ifølge Landbrugs-
raadet finder der imidlertid også dyrevelfærdsproblemer i økologisk produktion, hvorfor det
ikke er hensigtsmæssigt at udnævne en produktionsform til facitliste for højest mulig standard,
da der er flere forskellige måder at opnå en høj dyrevelfærd på.
Landbrugsraadet finder Kommissionens initiativer til styrkelse af forskningsområdet (indsats-
område 2) for væsentlig og støtter initiativerne om en større koordinering af de nuværende res-
sourcer og sikring af det fremtidige ressourcebehov på området. Med hensyn til forslaget om
oprettelse af et europæisk center for dyrevelfærd, bør det efter Landbrugsraadets opfattelse
overvejes, om ikke EU burde være mere visionær i retning af et globalt center, der kan bidrage
til den internationale håndtering af de problemer, der er i relation til dyrevelfærd og hermed
underbygge arbejdet i OIE
1
og i relation til eventuelle bilaterale aftaler.
For så vidt angår indsatsområderne 3 og 4 bemærker Landbrugsraadet, at tidligere erfaringer
entydigt peger på, at øget information af forbrugerne om produktionsforhold, bl.a. ved mærk-
ning, alene er relevant i forhold til en ganske begrænset andel af produktionen og markedet.
1
Office International des Epizooties (OIE) (Den Internationale Organisation for Dyresundhed).
-
10
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derfor kan og må informations- og mærkningsstrategi ikke stå alene i forhold til sikring af er-
hvervets fremtidige konkurrenceevne i forhold til tredjelande, hvor der produceres med væsent-
lig ringere dyrevelfærd. Det er endvidere efter Landbrugsraadets opfattelse helt afgørende, at
en mærkningsordning baseres på fælles objektive kriterier, som er baseret på en dokumenteret
viden om dyrevelfærdsmæssige forhold. Ligeledes anses det for helt afgørende, at det er en
EU-ordning, hvor der kan være fælles produktdefinitioner for alle lande, f.eks. i stil med æg-
området, eller hvor virksomheder kan få godkendt egne produktkategorier til markedsføring
med bedre dyrevelfærd. EU kan stille en mærkningsordning til rådighed, men det er helt afgø-
rende, at udviklingen af produkter med højere standarder er markedsdrevet, og ikke nationalt
eller EU-styret.
Endelig finder Landbrugsraadet for så vidt angår indsatsområde 5, at EU har meget høje stan-
darder for dyrevelfærd i forhold til tredjelande, hvilket på mange områder har sat den europæ-
iske produktion under pres. Landbrugsraadet anser det derfor for at være det højest prioritere-
de område, at Kommissionen opruster på det internationale arbejde i forbindelse med handel
med produkter fra tredjelande. Landbrugsraadet er i den forbindelse enig med Kommissionen i,
at OIE er det forum, hvor der kan opnås global anerkendelse af dyrevelfærd, og derfor bør
arbejdet i denne organisation prioriteres højt, ligesom Kommissionen herudover bør fortsætte
de bilaterale forhandlinger med tredjelande.
SamMark
finder, at der skal gælde de samme regler på hele EU-området. Organisationen kan
endvidere kun bifalde, at man også søger at højne dyrevelfærden internationalt. Endvidere fin-
der SamMark, at det er vigtigt, at det sikres, at den opfølgende undersøgelse af forbrugernes
holdning, som Kommissionen har planlagt skal finde sted i 2006, sker på baggrund af et re-
præsentativt udsnit af forbrugerne og ikke alene baseres på et spørgeskema på Internettet, som
alle kan besvare.
Den Danske Dyrlægeforening
hilser Kommissionens handlingsplan velkommen.
Dyrenes Beskyttelse
hilser det velkomment, at dyrevelfærd formelt anerkendes som en hjørne-
sten i EU's officielle politik. Efter Dyrenes Beskyttelses opfattelse er det endvidere positivt, at
der i handlingsplanen lægges op til en opstramning af de gældende minimumskrav for dyrevel-
færd, og at der skal fastsættes minimumskrav for de dyrearter, der ikke er dækket af nuværende
lovgivning. Dyrenes Beskyttelse finder det i den forbindelse helt afgørende, at reglerne på om-
rådet fortsat fastsættes i form af minimumsdirektiver, idet Danmark på denne måde bevarer
muligheden for at beholde eller indføre skærpede regler for dyrevelfærd. Minimumsregler skal
fungere som en løftestang og ikke en sovepude, og derfor støtter Dyrenes Beskyttelse et vel-
-
11
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
færdsmærke, hvis der er tale om reel velfærdsproduktion, der går markant længere end de na-
tionale minimumsregler.
Efter Dyrenes Beskyttelses opfattelse er det derimod helt uacceptabelt og lidt af et paradoks, at
handlingsplanen slet ikke nævner de lange dyretransporter, som er et af de store velfærdspro-
blemer, som er opstået som følge af EU's indre marked og fjernelsen af de veterinære grænser.
Efter Dyrenes Beskyttelses opfattelse indebærer dyretransporterne så mange velfærdsproble-
mer, at EU's handlingsplan for dyrevelfærd er nødt til at forholde sig til transporterne for at
være troværdig. Det er således bydende nødvendigt, at handlingsplanen suppleres med konkre-
te initiativer på dyretransportområdet, og Dyrenes Beskyttelse opfordrer til, at den officielle
danske holdning om maksimum otte timers transport indføres i handlingsplanen.
For så vidt angår konkrete initiativer finder Dyrenes Beskyttelse, at handlingsplanen desværre
bærer meget præg af hensigtserklæringer frem for konkrete initiativer, og hovedparten af de
planlagte foranstaltninger vedrørende dyrebeskyttelse og dyrevelfærd er initiativer, som allere-
de er bestemt af gældende direktiver og forordninger. Der er derfor efter foreningens opfattelse
behov for at erstatte hensigtserklæringerne med konkrete initiativer, der medfører bedre dyre-
velfærd. Foruden dyretransporterne er det ifølge Dyrenes Beskyttelse også nødvendigt at få
stoppet produktionen af foie gras og lyst kalvekød i EU, og at få indført et EU-forbud mod im-
port af katte- og hundeskind.
Dyrenes Beskyttelse finder endvidere for så vidt angår dyreforsøgsområdet, at det cen-
ter/laboratorium for dyrevelfærd, som er foreslået oprettet i handlingsplanen, passende kan
placeres i Danmark, da der her i landet er den fornødne faglige kapacitet og den politiske op-
bakning omkring centerets arbejde. Dyrenes Beskyttelse finder det endvidere positivt, at Kom-
missionen i handlingsplanen fokuserer meget på dyreforsøg og alternativer til dyreforsøg. Efter
Dyrenes Beskyttelses opfattelse er det imidlertid nødvendigt at udvide strategien til også at in-
kludere et behovskriterium, således at der skal være et dokumenteret samfundsmæssigt behov
for det produkt, som kemikaliet eller stoffet skal anvendes til, som betingelse for at gennemføre
et dyreforsøg.
Dyrefondet
hilser Kommissionens handlingsplan, herunder ikke mindst oversigten over de kon-
krete initiativer, som Kommissionen agter at fremlægge til opfyldelse af de politiske målsætnin-
ger, samt tidsplanen for den forventede vedtagelse af de enkelte initiativer, velkommen. Dyre-
fondet finder det imidlertid yderst beklageligt, at et totalt stop af dyretransporter over lange
afstande ikke er medtaget i handlingsplanen. Efter Dyrefondets opfattelse bør et forbud mod de
urimelige og unødvendige dyretransporter over 8 timer (500 kilometer) derfor medtages i hand-
-
12
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lingsplanen. Dyrefondet henviser i den forbindelse til, at Kommissionen allerede har vedtaget
at fjerne eksportstøtten til eksport af levende dyr til bl.a. Mellemøsten.
Dyreværnsforeningernes Samarbejdsudvalg (DoSu)
finder det særdeles positivt, at dyrevel-
færd har fået en mere fremtrædende plads i Kommissionens arbejde. Det er dog samtidig orga-
nisationens opfattelse, at handlingsplanen næppe kan nå sine politiske målsætninger, uden at
de enkelte initiativer følges op af konkrete tiltag og de nødvendige økonomiske ressourcer.
Gruppen for Dyrevelfærd
hilser Kommissionens handlingsplan velkommen. Efter organisatio-
nens opfattelse er der behov for, at EU hurtigst muligt sætter ind med lovgivning, der kan for-
hindre, at dyr lider på grund af økonomiske, religiøse, kulturelle, vanebundne synspunkter og
aktiviteter, herunder f.eks. forbud mod at transportere slagtedyr længere end til nærmeste slag-
teri, rituelle slagtninger, halekupering, tvangsfodring (foie gras), arrangerede kampe mellem
dyr og mennesker (tyrefægtning), arrangerede kampe mellem dyr, dyr i cirkus samt næbtrim-
ning. For så vidt angår forsøgsdyr finder Gruppen for Dyrevelfærd, at handlingsplanen kan
være en hjælp. Dette kræver dog efter organisationens opfattelse, at der i handlingsplanen stil-
les krav til medlemslandene om, at de skal erstatte forsøg med dyr med andre alternativer. For
så vidt angår indførelse af en EU-mærkningsordning og forbrugeradfærd bemærker Gruppen
for Dyrevelfærd, at mærkning alene ikke medfører dyrevelfærd. Et mærke bør derfor indeholde
fotografier af de forhold, hvorunder dyrene lever og dør. Hvis ikke mærket ikke kommer til at
indeholde ærlige og fyldestgørende informationer omkring dyrenes leveforhold, herunder må-
den hvorpå de er blevet transporteret og slagtet, vil det være vildledende. Omvendt vil et mær-
ke indeholdende alle disse informationer efter organisationens opfattelse måske blive for kom-
plekst for forbrugerne. Gruppen for Dyrevelfærd finder på den baggrund ikke, at forbrugerne
skal bære det fulde ansvar for dyrevelfærd.
Hesteinternatet af 1999
hilser Kommissionens handlingsplan velkommen og bifalder især
handlingsplanens intentioner om, at fællesskabets dyrevelfærdspolitikker skal være baseret på
den bedste videnskabelige dokumentation, der er til rådighed. Det er dog i forbindelse efter
foreningens opfattelse vigtigt at sikre, at forskningen er af tilstrækkelig høj kvalitet, og der bør
i den forbindelse navnlig fokuseres på grundforskningen, som kan samle eksisterende viden til
forståelse. Foreningen kræver endvidere, at der i EU-regi bliver taget initiativ til et forbud mod
rituelle slagtninger (påbudt mærkning af importeret kød fra dyr, der er rituelt slagtet), forbud
mod at eksportere levende slagtedyr over grænserne, forbud mod pelsindustri (er ifølge for-
eningen forbudt i England, Wales, Skotland og Nordirland), forbud mod import af og handel
med katte- og hundeskind, forbud mod brug af forsøgsdyr (kosmetik- og medicinalindustri,
etc.), forbud mod anvendelse af dyr i pornoindustrien (det bør ifølge foreningen fastslås, at
sodomi er ulovligt), forbud mod handel med levende dyr på markedspladser, forbud mod at
medbringe levende dyr til kommerciel brug ved by- og markedsfester (f.eks. ”levende karrusel-
-
13
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288105_0014.png
ler”, hvor ponyer bruges til at gå rundt og rundt), forbud mod foie gras, forbud mod import af
uld fra får, der har været udsat for mulesing
2
, forbud mod at plukke fjer og dun fra levende
fugle til pude og dyneindustrien, forbud mod dyr i cirkus (især store rovdyr, elefanter og aber),
forbud mod kulturel betinget misbrug af dyr, f. eks. tyrefægtning, hunde- og hanekampe, for-
bud mod import og handel med eksotiske dyr. Der er desuden behov for, at der sker en effektiv
kontrol og håndhævelse af reglerne. Endelig henleder foreningen for så vidt angår Kommissio-
nens overvejelser om udarbejdelse af specifikke minimumsregler for arter eller aspekter, der
ikke er omfattet af EU-lovgivningen i dag, opmærksomheden på æsler.
Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn
finder det påfaldende, at mange af listens initiativer er
udtryk for i forvejen planlagte revisioner af eksisterende lovgivning, men allerede i det omfang,
at handlingsplanen fungerer som en køreplan i den sammenhæng, må det efter foreningens op-
fattelse betragtes som nyttig. Efter foreningens opfattelse er det i den forbindelse imidlertid
vigtigt at notere sig, at Kommissionen nu også overvejer at foreslå detaljeret lovgivning for
arter, som der ikke i øjeblikket er lovgivet specifikt om.
Ifølge Forsøgsdyrenes Værn vil den foreslåede mærkningsordning komme til at afhænge af kva-
liteten af de kriterier, systemet skal bygge på. Principielt er forslaget i høj grad værd at satse
på, da det åbner nye perspektiver i retning af dyrevelfærd og forbrugervalg, samtidig med at
det giver landbrugserhvervet – nationalt og internationalt – en mulighed for at konkurrere på
kvalitet, der er baseret på videnskabelige og alment anerkendte kriterier.
For så vidt angår dyreforsøg bemærker foreningen, at den med allerstørste interesse imødeser
revisionen af dyreforsøgsdirektivet samt implementeringen i EU af de retningslinjer for for-
søgsdyrs pasning og de forhold, de opbevares under, som er færdiggjort i september 2004 in-
den for rammerne af Europarådets dyreforsøgskonvention. Herudover gør foreningen opmærk-
som på, at med hensyn til handlingsplanens initiativer vedrørende et partnerskab mellem
Kommissionen og industrien om alternativer til dyreforsøg, har der i ECVAM-regi igennem
længere tid foregået en del på dette område i EU. Foreningen finder på den baggrund, at et
nyt initiativ på dette punkt kun giver mening i det omfang, at der er tale om en styrkelse af det
eksisterende samarbejde.
For så vidt angår forberedelse af et europæisk center for dyrevelfærd finder Forsøgsdyrenes
Værn, at man bør tænke sig grundigt om. ECVAM’s indsats gavner ikke blot dyr og brugen af
de alternative metoder, som institutionen leverer i kraft af slidsom videnskab, kvalitetsforbedrer
samtidig beskyttelsen af mennesker og miljø. Validering af alternative metoder er frem for alt
en uafhængig proces, hvis eneste hensyntagen gælder kvalitet og pålidelighed. Foreningen fin-
2
Meget tæt klipning af dyret.
-
14
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der på den baggrund ikke, at det vil være en fordel at flytte ECVAM fysisk eller administrativt.
Endelig bemærker Forsøgsdyrenes Værn om et eventuelt centers opgaver, at der især er brug
for aktiviteter som oplysning om, hvad EU gør for dyr via lovgivning og i øvrigt. Det samme
gælder information, som kan fremme offentlighedens forståelse af og respekt for EU-
lovgivningen.
Landsforeningen til oplysning om afskaffelse af vivisektion i Danmark (LOAV)
betragter
handlingsplanen som et absolut minimum og bedre end ingenting.
Handlingsplanen har endvidere været drøftet på et møde den 1. februar 2006 i Den Nationale
Komité vedrørende landbrugsdyr, der består af repræsentanter fra Dyreværnsrådet, Det Dyre-
etiske Råd, Fødevarestyrelsen, Danmarks JordbrugsForskning (Foulum), Den Kgl. Veterinær-
og Landbohøjskole (KVL), Landbrugsraadet, Landsudvalget for Svin (nu Dansk Svineprodukti-
on) Kødbranchens Fællesråd, Det Danske Fjerkræraad, Danske Slagterier, Dansk Kvæg, Slag-
teriernes Forskningsinstitut, Den Danske Dyrlægeforening, Dyrenes Beskyttelse, Dansk Pels-
dyravlerforening, Landsforeningen for Dansk Fåreavl, Søfartsstyrelsen, Dansk Transport og
Logistik og Danmarks Rederiforening.
Komitéen hilste på mødet Kommissionens handlingsplan velkommen. Der var blandt komiteens
medlemmer endvidere generel enighed om, at handlingsplan bør fokusere mere på transport af
dyr.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser overordnet set initiativet til en europæisk handlingsplan på dyrevelfærdsom-
rådet velkommen.
Efter regeringens opfattelse er det positivt, at Kommissionen vil fokusere på en generel højnel-
se af minimumsnormerne for dyrevelfærden i EU (indsatsområde 1).
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at eksisterende regler til enhver tid er baseret på
de nyeste videnskabelige forskningsresultater. Kun på den måde sikres det, at reglerne er både
nødvendige og rigtige set ud fra en dyrevelfærdsmæssig synsvinkel.
Regeringen kan endvidere støtte, at der i EU-regi udarbejdes regler for dyrearter, som indtil
nu ikke har været omfattet af fællesskabslovgivningen. Det afgørende i denne sammenhæng bør
imidlertid være, at der er behov for sådanne regler. Det vil som oftest være tilfældet, hvor der
-
15
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er tale om en intensiv form for landbrug, idet risikoen for velfærdsproblemer erfaringsmæssigt
er størst hos produktionsdyrene.
Efter regeringens opfattelse bør fokus inden for dette indsatsområde således især være rettet
mod produktionsdyrene.
Ved siden af udarbejdelsen af ny fællesskabslovgivning er det efter regeringens opfattelse sam-
tidig yderst vigtigt at fokusere på, at den eksisterende lovgivning bliver håndhævet, og at hånd-
hævelsen sker på en ensartet måde i alle EU’s medlemslande.
Regeringen finder det endvidere positivt, at Kommissionen vil
arbejde for fremme af ny forsk-
ning, herunder i alternativer til dyreforsøg (indsatsområde 2).
Ligeledes kan initiativet om indførelse af standardindikatorer for dyrevelfærd (indsatsområde
3) på sigt
efter regeringens opfattelse
påvirke dyrevelfærden positivt ved, at producenterne
vælger produktionsformer, der i højere grad tilgodeser dyrenes velfærd.
Regeringen kan endvidere støtte iværksættelsen af informationsinitiativer for EU’s befolknin-
ger og personer, der håndterer dyr (indsatsområde 4), samt iværksættelsen af nye internationa-
le initiativer for at skabe øget bevidsthed om dyrevelfærd (indsatsområde 5), idet øget fokus på
dyrebeskyttelse og dyrevelfærd vil kunne påvirke lovgivningsprocessen i EU – og dermed fast-
læggelsen af nye normer og standarder for dyrevelfærd – i positiv retning.
For så vidt angår oversigten over de konkrete initiativer, som Kommissionen opregner i hand-
lingen, må regeringen dog konstatere, at 21 af de 28 konkrete tiltag, er initiativer, som enten
allerede er iværksat, er bebudet iværksat, eller skal iværksættes i henhold til specifikke fælles-
skabsbestemmelser.
Handlingsplanens initiativer kan dermed ikke udelukkende tilskrives Kommissionen som helt
nye tiltag, men synes primært at have karakter af en opsamling af de initiativer, som Kommis-
sionen allerede har planlagt.
Herudover giver oversigten over de konkrete initiativer efter regeringens opfattelse anledning
til følgende mere specifikke bemærkninger:
-
16
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288105_0017.png
Regeringen har i en række sammenhænge tilkendegivet sin holdning til reglerne om transport
af dyr, ligesom også Folketinget og dets udvalg har behandlet spørgsmålet ved flere lejligheder
og herunder pålagt regeringen at arbejde for ændringer af reglerne på specifikke områder.
Den 22. december 2004 vedtog et flertal af EU’s medlemslande et forslag til en ny forordning
om beskyttelse af dyr under transport
3
, der skal anvendes fra den 5. januar 2007. Danmark
stemte som det eneste medlemsland imod. Årsagen hertil var, at man fra dansk side bl.a.
fandt, at de to områder, som et flertal af medlemslandene havde besluttet ikke skulle ændres
med den nye forordning (”transporttid” og arealkrav”), er de to områder, hvor forbedringer
ville have haft en endog særdeles stor indflydelse på beskyttelsesniveauet i forbindelse med
reglerne om transport af dyr. Herudover fandt Danmark ikke, at forordningsforslaget var at
betragte som udelukkende dyrevelfærdsmæssige forbedringer sammenlignet med det eksiste-
rende direktiv.
Fra dansk side må det fortsat anses at være af væsentlig betydning for dyrevelfærden ved trans-
port af dyr, at beskyttelsesniveauet i de EU-retlige regler hæves, og at der sikres en bedre og
mere effektiv kontrol ved overholdelsen af reglerne ved grænseoverskridende transporter.
På den baggrund havde Danmark gerne set, at transport af dyr var blevet et af de områder,
som Kommissionen i de kommende år, særligt ville fokusere på.
Handlingsplanen indeholder imidlertid på nuværende tidspunkt kun et enkelt konkret initiativ
på området transport af dyr. Ifølge oversigten over konkrete initiativer vil Kommissionen såle-
des i 2007 fremlægge et forslag om brug af satellitnavigationssystemer i køretøjer som led i
beskyttelsen af dyr under transport og udvikling af et system for realtidsovervågning af dyrs
velfærd under transport.
Fra dansk side
har
man under de politiske drøftelser
af handlingsplanen
arbejdet for, at hand-
lingsplanen kommer til at indeholde flere initiativer på transportområdet.
Det skal i den forbindelse nævnes, at efter regeringens opfattelse var det mest interessante ud-
bytte af den dyrevelfærdskonference, som det østrigske formandskab i samarbejde med Kom-
missionen afholdt i Bruxelles den 30. marts 2006, at man fra Kommissionens side bekræftede
3
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed for-
budne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EØF og forordning (EF) nr. 1255/97.
-
17
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288105_0018.png
det af Kommissær Kyprianous på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 oplyste
om, at Kommissionen arbejder på et initiativ på området transport af dyr.
Hvad der er langt mere positivt er, at Danmark har noteret sig, at et af de andre konkrete initi-
ativer, som Kommissionen agter at fremlægge allerede i år, er et ”forslag til foranstaltning
som svar på befolkningens holdning til handelen med katte- og hundeskind og produkter her-
af”.
I Danmark har man gennemført et indførselsforbud på nationalt plan (lov nr. 390 af 28. maj
2003 om forbud mod erhvervsmæssig indførsel og produktion af samt handel med skind og
skindprodukter fra hunde og katte). Loven trådte i kraft 1. oktober 2003.
Det er imidlertid fortsat opfattelsen fra dansk side, at et forbud på EU-plan mod erhvervsmæs-
sig indførsel og produktion af samt handel med skind og skindprodukter fra hunde og katte vil
være at foretrække.
Baggrunden herfor er bl.a., at told- og skattemyndighederne i f.eks. Danmark efter de almin-
delige regler herom foretager kontrol af varer, der kommer til Danmark fra tredjelande. En
tilsvarende kontrol foretages i sagens natur ikke, når der er tale om indførsel til Danmark fra et
andet EU-land.
Både Sverige og Danmark har på den baggrund også flere gange opfordret Kommissionen til at
undersøge, hvorvidt det er muligt at gennemføre et importforbud af katte- og hundeskind på
EU-plan – og begge gange er Sverige og Danmark blevet støttet af adskillige andre lande.
Da medlemslandene sidste gang havde lejlighed til at drøfte problemstillingen på rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 30. maj 2005, lovede Kommissionen at vende tilbage med en oriente-
ring om dens vurdering af mulighederne for at indføre et importforbud på EU-plan af katte- og
hundeskind.
Det bemærkes, at det ikke fremgår af handlingsplanen, hvad Kommissionens initiativ på dette
punkt nærmere vil komme til at indeholde. Regeringen vil derfor
fortsat
søge dette nærmere
afklaret. Det kan således tænkes, at Kommissionen i stedet for et importforbud på EU-plan
overvejer f.eks. at indføre en pligt for erhvervsdrivende til at gøre forbrugerne opmærksomme
på, at skindet hidrører fra hund eller kat. En sådan mindre indgribende løsning vil imidlertid
efter regeringens opfattelse ikke være tilstrækkelig til at tilgodese de dyreetiske hensyn, der
ligger til grund for forslaget om indførelse af et fælleseuropæisk importforbud.
-
18
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288105_0019.png
På området dyreforsøg og anvendelsen af princippet om de såkaldte 3 R’er (reduction (for-
mindskelse af antallet af anvendte forsøgsdyr), refinement (videreudvikling af dyreforsøgsmo-
dellerne, så belastningen bliver mindre for forsøgsdyrene) og replacement (udvikling af alter-
native metoder til dyreforsøg)), der også er en del af indsatsområde nr. 2, ser regeringen frem
til etablering af tiltag, der kan fremme det partnerskab mellem Kommissionen og industrien til
fremme af alternativer til dyreforsøg, som blev vedtaget i Bruxelles i november måned 2005.
Med Kommissionens initiativ kan det arbejde for fremme af alternative metoder, som allerede
foregår i andre sammenhænge, f.eks. hos Det Europæiske Center for Validering af Alternative
Metoder (ECVAM) og i European Consensus Platform for 3R Alternatives to Animal Experi-
mentation (ECOPA), forhåbentlig styrkes yderligere.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Handlingsplanen blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 uden
at der foregik en egentlig drøftelse af handlingsplanens indhold eller blev fremsat mange be-
mærkninger fra medlemslandene.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 drøftede Rådet på grundlag af et
spørgeskema udarbejdet af det østrigske formandskab at drøfte en række spørgsmål i relation
til handlingsplanen. Et flertal af delegationerne understregede i den forbindelse behovet for at
vurdere den socio-økonomiske virkning for producenter og forbrugere forud for enhver ændring
af de nuværende minimumskrav. Flere delegationer var endvidere enige om, at der er behov
for et solidt videnskabeligt grundlag for en ajourføring af de nuværende minimumskrav. Flere
delegationer var således bekymrede for, at der vil kunne mistes markedsandele til tredjelande,
hvis kravene skærpes, medmindre tilsvarende velfærdsregler gøres obligatoriske for EU's han-
delspartnere gennem WTO-forhandlinger. Flere delegationer gik endvidere ind for en oplys-
ningskampagne for at informere landbrugere, detailhandlere og forbrugere bedre om dyrevel-
færdsreglerne og anvendelsen deraf; flere delegationer støttede også indførelsen af mærkning
for at forbedre informationen af offentligheden. Nogle delegationer foreslog, at der indføres
benchmarks for at informere offentligheden bedre om de forskellige dyrevelfærdsregler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har
senest
været forelagt Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg
forud for den
politiske drøftelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006.
-
19
-