Europaudvalget 2005-06
2740 - Miljø Bilag 8
Offentligt
293849_0001.png
NOTAT
J.nr. D 651-0009
Ref. EHT
EUK
REDEGØRELSE TIL FOLKETINGET OM
RÅDSMØDE(MILJØ) DEN 27. JUNI 2006
Ad punkt 1 - Forslag til direktiv om vurdering og håndtering af oversvømmelse
risici.
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om en fælles holdning. Rådet ind-
satte bestemmelser om, at medlemsstaterne kan beslutte at anvende fare- og risikokort
for oversvømmelser, der er udarbejdet inden den 22. december 2010, hvis disse giver
samme indformationsniveau som krævet af direktivet. Tilsvarende kan medlemsstater-
ne beslutte at anvende risikostyringsplaner for oversvømmelser, der er udarbejdet in-
den samme dato, forudsat at disse svarer til direktivets krav.
Ad punkt 2 - Kommissionens forslag til Rådets og Parlamentets direktiv om luft-
kvalitet og renere luft for Europa.
Rådet havde en politisk drøftelse. Danmark støttede Kommissionens forslag om en
grænseværdi for PM 2,5 i 2010 og foreslog en bindende reduktionsforpligtelse fra 2010
på 10-15 % i 2020 afløst af differentierede reduktionsforpligtelser for de enkelte med-
lemslande ved revisionen i 2013. Sverige støttede det danske krav. Frankrig støttede
kravet om bindende reduktionsprocent fra 2010 på 10 %. Danmark understregede
sammenhængen mellem luftkvalitetsdirektivet og ny ambitiøs regulering af emissioner-
ne herunder de nye EURO 5 normer, hvor en accept af den foreslåede NO
x
-værdi for-
udsatte, at man allerede nu fastlagde en trin 2-værdi (EURO 6).
Kommissionen (Verheugen) redegjorde for Kommissionens begrundelse for ikke at
kunne melde EURO 6 ud sammen med EURO 5. Dels ville teknologien først være til
stede i 2013, dels var der ikke foretage en konsekvensvurdering og Kommissionen
måtte sikre de mest miljøvenlige biler til en pris, forbrugerne ville betale. Danmark afvi-
ste Kommissionen begrundelse under henvisning til at USA og Japan var langt foran
Europa og at der var behov for at fremme teknologiudviklingen af hensyn til konkurren-
ceevnen og luftkvaliteten. Fremhævede at store dele af den europæiske bilindustri ikke
var afvisende over for en trin 2 værdi. En lang række medlemslande udtalte sig på linie
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med Danmark.
En gruppe lande støttede formandskabets forslag, men ønskede større fleksibilitet i
gennemførelsen af direktivet. En anden gruppe lande herunder UK, Tyskland og Italien
støttede formandskabets forslag og advarede mod yderligere fleksibilitet. En tredje
gruppe lande herunder Polen støttede et hollandsk forslag om ikke at fastsætte græn-
seværdier, men alene målværdier og indføre større fleksibilitet i gennemførelsen af
direktivet. Et enkelt medlemsland tilkendegav, at man ikke kunne acceptere formand-
skabets forslag til generel indstilling.
Formanden konkluderede, at der var kvalificeret flertal for formandskabets forslag til
generel indstilling. Kommissionen tog forbehold i afventning af Europaparlamentets
første læsning. Kommissionen fastholdt sit forslag om en grænseværdi for PM 2,5 i
2010 og afviste yderligere fleksibilitet i gennemførelsen af direktivet.
Ad punkt 3 Kommissionens meddelelse: Fremme af bæredygtig ressourceudnyt-
telse: En temastrategi for affaldsforebyggelse og -genanvendelse samt rådskon-
klusioner.
Rådet vedtog formandskabets forslag til konklusioner. Danmark tilkendegav, at man
ikke fandt, at konklusionerne tilstrækkeligt klart tilkendegav, at medlemsstaterne skal
have mulighed for at regulere transport af affald til forbrænding.Det var afgørende for
Danmark, at sikre dansk forbrændingskapacitet til dansk affald.
Danmark afgav sammen med Chekkiet, Ungarn, Luxembourg, Polen, Slovakiet og
Romanien en erklæring, hvori man efterlyser muligheder for medlemsstaterne for at
anvende nærheds- og selvforsyningsprincippet til at støtte og fremme national affalds-
behandlingsplanlægning herunder nationale nyttiggørelsesprogrammer eller mål, der
bidrager til at undgå uønsket transport af affald.
Danmark afgav sammen med Sverige en erklæring, hvori det understreges, at forøget
handel i EU af visse produkter (f.eks. drikkevaredåser og brugte køretøjer) forøger be-
hovet for samarbejde mellem medlemsstaterne om indsamlings- og oparbejdsningssy-
stemer og opfordrer Kommissionen til at undersøge sådant samarbejde i forbindelse
med 7. miljøhandlingsprogram.
Ad punkt 4 Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-parlamentet om en
temastrategi for bymiljøet
Rådet vedtog formandskabets forslag til konklusioner.
Ad punkt 5 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det finan-
sielle instrument for miljøet (Life+).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet vedtog forslaget med kvalificeret flertal. Spanien, Italien og Belgien afgav en
erklæring sammen med en række andre delegationer om, at de 40% allokeret til natur
og biodiveritet var for lidt.
Ad punkt 6 GMO
Kommissionen redegjorde for de iværksatte tiltag med henblik på at øge transparensen
og den videnskabelige konsistens i godkendelsesproceduren og risikovurderingen og
den øgede inddragelse af medlemsstaterne i beslutningsprocessen.
En lang række medlemslande herunder Danmark understregede forsigtighedsprincip-
pet grundlæggende rolle i risikovurderingen og godkendelsen af GMO’er. Enkelte lande
støttede Kommissionens og EFSA’s nuværende praksis i anvendelsen af forsigtig-
hedsprincippet. En lang række medlemslande herunder Danmark hilste Kommissio-
nens nye tiltag vedrørende transparens og medlemslandenes øgede inddragelse vel-
komment.
Danmark efterlyste en mere fremadrettet diskussion om udvikling af GMO-området i en
mere samfundsgavnlig retning herunder i forhold til udviklingslandene. Formandskabet
opsummerede debatten ved at notere, at hele godkendelsesordningen bygger på for-
sigtighedsprincippet og at EFSA’s rapporter allerede i dag offentliggøres på internettet.
Kommissionen ville på baggrund af de endelige rapporter om erfaringerne med udsæt-
ningsdirektivet og fødevare- foderforordningen tage stilling til den videre vej på GMO-
området.
Ad punkt 7 Biomasse/Biobrændstof
Rådet havde en drøftelse. Der var generel interesse og tilfredshed med at miljømini-
strene også fik lejlighed til at drøfte dette herunder den klare sammenhæng mellem
øget anvendelse af vedvarende energi og klima. Danmark opfordrede de kommende
formandskaber til at overvejer miljøministrenes bidrag til det Det Europæiske Råd
marts 2007. Formanden noterede sig på vegne af de kommende formandskaber denne
ide.
3