Europaudvalget 2006-07, Finansudvalget 2006-07
2741 - økofin Bilag 5, FIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
309694_0001.png
Notat
Notat i opfølgning på møde i Folketingets Europaudvalg den 30.
juni 2006 vedr. EIB’s nye eksterne lånemandat 2007-2013
I opfølgning på Europaudvalgsmødet den 30. juni 2006 sendes hermed et notat om Den Eu-
ropæiske Investeringsbanks (EIB) informationspolitik, EIB’s prioritering af projekter, herunder
energi og miljø, samt relationen mellem EIB og Den Europæiske Bank for Genopbygning og
udvikling (EBRD).
EIB’s informationspolitik
3. oktober 2006
EIB lægger vægt på gennemsigtighed og informationsdeling i forbindelse med
bankens aktivitet, og EIB’s ledelse arbejder løbende på at forbedre bankens in-
formationspraksis. Den 28. marts d.å. godkendte EIB’s bestyrelse den nye ”Public
Disclosure Policy”
1
, hvori bankens principper og regler for offentliggørelse af
information står beskrevet. Den nye informationsstrategi er udarbejdet efter of-
fentlig konsultation med diverse parter, herunder interesseorganisationer, tænket-
anke, NGO’er mv. Politikken er baseret på samme principper for offentliggørelse
af information som EU og medlemsstaternes lovgivning samt international ac-
cepteret praksis. Banken har i sin offentliggørelsesstrategi forsøgt at adressere
kravet fra offentligheden om åbenhed. I praksis benytter banken sin hjemmeside
og sine publikationer til at øge åbenhed og transparens om institutionen. Desuden
har den løbende dialog med tredje parter, herunder NGO’er mv.
Et overordnet princip i den nye ”disclosure”-politik er at holde balancen mellem
gennemsigtighed, herunder udlevering af så megen information som muligt i
forhold til offentligheden og behovet for en vis grad af fortrolighed vedr. bankens
forretninger, hvilket er nødvendigt i forhold til bl.a. beskyttelse af personlige
oplysninger, kommerciel fortrolighed overfor kunder mv. Regeringen støtter den
nye offentliggørelsespolitik, herunder vigtigheden af gennemsigtighed, og finder
ovenstående balance mellem gennemsigtighed og forpligtelsen til at respektere
god bankskik passende.
EIB’s prioritering af projekter
EIB’s opgave er først og fremmest at prioritere og understøtte EU’s politiske mål
i sin udlånsaktivitet, for herigennem at bidrage til merværdiskabelse.
2
Bankens
overordnede kriterier i forhold til projektudvælgelse er.: 1) bidrag til økonomisk
og social sammenhæng i EU; 2) implementering af Innovation 2010 initiativet
1
2
http://www.eib.org/Attachments/strategies/public_disclosure_policy_en.pdf
EIB’s prioritering af projekter i perioden 2006-2008 er beskrevet i dokumentet ”Corporate Operational Plan 2006-2008,
som findes på http://bei.eu.int/Attachments/strategies/cop_en.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
309694_0002.png
2
(i2i)
3
; 3) udvikling af TEN
4
, herunder forbedring af EU’s infrastruktur; 4) støtte til
EU’s udviklings- og samarbejdspolitik i partnerlande; 5) miljøbeskyttelse og -
forbedring, herunder vedvarende energi samt 6) støtte til små- og mellemstore
virksomheder.
Bankens prioritering af miljø og energi
Området for miljø og energi er én hovedprioritet i bankens udlånsstrategi både
inden og uden for EU’s grænser. EIB finansierer projekter, der har til formål at
beskytte og forbedre miljøet. Under forudsætning af økonomisk, teknisk og finan-
siel effektivitet støtter banken projekter, der fokuserer på bl.a.: adressering af
klimaændring, energieffektivitet, vedvarende energi, bioenergi samt fremme af
holdbar brug af naturressourcer og ”waste management”, herunder spildevand,
genbrug mv.
EIB har i maj 2006 sammen med fire andre multilaterale institutioner
5
lanceret
”European Principles for the Environment” (EPE). Initiativet bygger på EU’s
principper, praksis og standarder på miljøområdet og har til formål at der via insti-
tutionernes aktivitet både globalt og i alle sektorer generelt sikres miljøbeskyttelse
samt fremme af holdbar udvikling.
EIB’s udlånsaktivitet stiger på miljøområdet. Det forventes, at banken opfylder sit
mål om et udlånsniveau i denne sektor på 30-35 pct. af samlede individuelle udlån
i EU i 2006 og frem mod 2008.
EIB’s samarbejde med EBRD
I Rådet(ECOFIN)’s arbejde med fornyelsen af EIB’s eksterne lånemandat
6
er
EIB’s samarbejde og koordinering med øvrige internationale finansielle institu-
tioner (IFI’er), herunder primært EBRD et vigtigt spørgsmål. EBRD finansierer
projekter til støtte for transitionsprocessen i Central- og Østeuropa, herunder
fokus på at lette overgangen til åbne markedsorienterede økonomier samt fremme
af privat initiativ og foretagsomhed i operationslandene - de Central- og Øs-
teuropæiske lande, herunder den tidligere Sovjetunion. Denne region forventes
prioriteret højt i EIB’s udlån til 3. lande i perioden 2007-2013, hvilket understøtter
et behov for styrket samarbejde mellem de to institutioner.
For at adressere dette behov har Kommissionen, EIB og EBRD intention om at
styrke rammen for operationelt samarbejde via en trepartsaftale, som formelt
ventes udmøntet i en MOU (Memorandum of Understanding). MOU’en ventes
tiltrådt, når ECOFIN indgår endelig aftale om det eksterne lånemandat. Formålet
med aftalen er bl.a. at udnytte de enkelte institutioners ekspertise, kapacitet og
EIB’s bidrag til Lissabon-strategien er udmøntet i ”i2i”, hvorigennem banken finansierer projekter vedr. forskning, udvi-
kling, uddannelse indenfor IT-sektoren mv.
4
Trans-European Networks
5
De øvrige fire institutioner er CEB (Council of Europe Development Bank), EBRD, NEFCO (Nordic Environment
Financement Corporation) og NIB (Nordic Investment Bank)
3
6
Jf. samlenotat forud for ECOFIN den 11. juli samt 10. oktober 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
komparative fordele, således at succesfuld og effektiv projektimplementering real-
iseres til gavn for partnerlandene i regionen.
Det forventes, at aftalen overordnet vil bygge på følgende:
1. Medfinansiering som en generel regel: EBRD og EIB tilbyder - via gen-
sidigt partnerskab - hinanden medfinansiering i forhold til projekter i
sektorer og lande, som dækkes af det eksterne lånemandat.
2. Udveksling af information: De tre parter skal så hurtigt som muligt
udveksle information vedr. projekter for herigennem at undgå duplikation
i forhold til bl.a. landestrategier, dataindsamling, overvågning og
evaluering.
3. Kapacitets- og institutionsopbygning: Især Kommissionen skal yde
teknisk assistance i forbindelse med projektforberedelse.
4. Projektforberedelse og -forhandling: Tæt samarbejde mellem EIB og
EBRD i projektforberedelsen og effektiv udnyttelse af institutionernes
netværk i modtagerlandene.
5. ”Additionality”: I fælles projekter skal de to banker sikre at deres udlån
supplerer frem for erstatter privat sektorfinansiering.
En styregruppe med repræsentanter på højt niveau fra hver af de tre institutioner,
skal overvåge samarbejdet, herunder implementeringen af MOU’en.