Europaudvalget 2005-06
2745 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
6. juli 2006
FVM 376
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006
____________________________________________________________________
1.
Formandskabets arbejdsprogram.
KOM-dokument foreligger ikke
Fremlæggelse
Side 3
2.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: ”Mod en bæredygtig
Europæisk vinsektor”.
KOM (2006) 319
Fremlæggelse ved Kommissionen og indledende udveksling af synspunkter
Side 6
Forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som
fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles
landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordnin-
ger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005.
KOM (2006) 241
Orienterende debat
Side 10
(Evt.) WTO – landbrugsforhandlinger
KOM-dokument foreligger ikke
Anmodning fra den franske delegation, som støttes af Grækenland, Spanien, Cypern,
Ungarn, Østrig og Polen.
Side 13
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistriktsudvikling (ELFUL).
KOM (2006) 237
Vedtagelse (formentlig a-punkt)
Side 20
1
3.
4.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Forslag til Rådets forordning (EF) om opsigelse af aftalen mellem Det Europæiske
Økonomiske Fællesskab og regeringen for Folkerepublikken Angola om fiskeri ud for
Angola og om fravigelse af forordning (EF) nr. 2792/1999.
KOM (2005) 677
Vedtagelse (formentlig a-punkt)
Side 22
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 18. juli 2006
1.
Formandskabets arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Det forventes, at Finland under sit formandskab i anden halvdel af 2006 overordnet vil fortsætte
arbejdet med forenkling og forbedring af lovgivningen på landbrugs- og fiskeriområdet. På
landbrugsområdet forventes formandskabet at tage hul på drøftelserne angående reformerne af
markedsordningerne for vin, bananer samt frugt og grønt. På fiskeriområdet vil fokus være på
udviklingen af et bæredygtigt fiskeri gennem vedtagelse af en række forslag om
bevarelsesforanstaltninger, øget fiskerikontrol, kontroludøvelse og inspektion samt
partnerskabsaftaler om fiskeri med tredjelande.
Baggrund
Finland vil på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006 præsentere programmet for sit
formandskab i andet halvår af 2006 vedrørende fødevarer, landbrug og fiskeri.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Arbejdsprogrammet er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske program for
2004-2006 (udarbejdet af Irland, Nederlandene, Luxembourg, Storbritannien, Østrig og Finland)
samt det operationelle arbejdsprogram for 2006 (udarbejdet af Østrig og Finland). Finland forventes
således at videreføre det afgående østrigske formandskabs hovedprioritet, som er at sikre
kontinuiteten i forhold til konsolideringen af reformerne af den fælles landbrugs- og fiskeripolitik
og at fortsætte reformerne af de udestående sektorer.
Det finske formandskab har tilrettelagt ét rådsmøde om måneden af 1-2 dages varighed. Hertil
kommer et uformelt rådsmøde i Oulu, Finland, den 24.-26. september 2006, med titlen ”The
European Model of Agriculture and the challenges ahead”.
Landbrug
På landbrugsområdet vil formandskabet fortsætte arbejdet med at konsolidere CAP-reformen med
særlig vægt på behovet for at reflektere over CAP’ens udfordringer i de kommende år, navnlig i
lyset af Lissabon-strategien. Stabilitet er et hovedbudskab i forbindelse med denne konsolidering,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
idet der peges på behovet for at skabe sikkerhed for planlægningen i landbruget. I den forbindelse
vil der blive fokuseret på, hvorledes CAP-reformen bidrager til jobskabelse og vækst i en mere
konkurrencedygtig og markedsorienteret landbrugspolitik, der støtter innovation og udvikling og
fremmer miljøbeskyttelse.
På det internationale plan vil formandskabet bestræbe sig på at videreføre forhandlingerne i WTO,
med udgangspunkt i oplægget til aftalen på WTO-ministermødet i Hong Kong i december 2005.
Det må forventes, at der løbende vil blive orienteret om status for disse forhandlinger.
Det finske formandskab forventes at behandle forslag vedrørende reformer af en række
markedsordninger for landbrugsvarer, herunder den fælles markedsordning for vin, den fælles
markedsordning for bananer og den fælles markedsordning for frugt og grønt.
Endvidere forventes det finske formandskab at fortsætte behandlingen af forslaget om frivillig
graduering, forslag om økologisk produktion, forenkling af CAP’en, revision af støtteordningen for
energiafgrøder, forslag om grænseværdier for GMO-såsæd, rapport og evt. forslag om den
fremtidige ordning for markedsføring af landbrugsvarer inden for og uden for EU, samt reform af
EU-lovgivningen om markedsføringen af plantebeskyttelsesmidler.
Fiskeri
På fiskeriområdet vil det finske formandskab lægge vægt på udviklingen af et bæredygtigt fiskeri
gennem vedtagelse af en række forslag om bevarelsesforanstaltninger, øget fiskerikontrol,
kontroludøvelse og inspektion samt partnerskabsaftaler om fiskeri med tredjelande. Det finske
formandskab lægger stor vægt på at sikre en så tidlig og hurtig vedtagelse af de forskellige
TAC/kvoteforslag som muligt.
Af forslag, der forventes behandlet eller vedtaget under finsk formandskab, kan navnlig nævnes:
Forslag om TAC/kvoter for 2007, TAC/kvoter for dybhavsarter for 2007 og 2008 samt
TAC/kvoter for visse pelagiske arter for 2007.
Forvaltnings- og genopretningsplaner navnlig vedrørende genopretning af ålebestande,
forvaltningsplan for rødspætte og tunge i Nordsøen og genopretningsplan for torsk i den østlige
del af Østersøen.
Forslag til tekniske bestemmelser for Middelhavet samt rapport om discard.
For så vidt angår fiskeriaftaler med tredjelande, forventes der forhandlinger om en fiskeriaftale med
Norge, forslag om en fiskeripartnerskabsaftale med Grønland samt forhandlinger om en
fiskeripartnerskabsaftale med Rusland.
Vedrørende fiskerifonden og statsstøtte vil Kommissionen sandsynligvis fremsætte et forslag til
forordning om tilpasning af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 i forhold til en bruttotonnage-
reserve som opfølgning på vedtagelsen af forordningen om Den Europæiske Fiskerifond i juni 2006
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt eventuelt et forslag om en forlængelse af forordning (EF) nr. 639/2004 om regioner i den
yderste periferi også som følge af kompromiset om Den Europæiske Fiskerifond. Kommissionen
forventes derudover at vedtage nye retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren med henblik på
tilpasning til den nye Europæiske Fiskerifond fra 1. januar 2007.
For så vidt angår markedsordningen for fiskerivarer forventes Kommissionen at fremlægge rapport
om markedsordningen for fiskerivarer som optakt til drøftelserne om en egentlig ændring af
markedsordningen. Endvidere forventes forslag til forordning om ændring af finansiering af
markedsordningen som opfølgning på vedtagelse af de finansielle perspektiver for 2007-2013 og
endeligt forventer man forslag til forordning om orienteringspriser for 2007.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om programmet.
Konsekvenser
Præsentationen af programmet har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Programmet tager i et vist omfang sigte på at højne beskyttelsesniveauet.
Høring
§2-udvalget (landbrug) og §5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt om programmet og havde ikke
bemærkninger hertil.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at man fra dansk side vil tage de finske prioriteter for
arbejdet til efterretning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af programmet til efterretning.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0006.png
2.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: ”Mod en
bæredygtig Europæisk vinsektor”
KOM(2006) 319
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse, hvori den opstiller fire mulige modeller til en reform af
den fælles markedsordning for vin. De fire modeller er: 1) Status quo med mindre tilpasninger, 2)
en gennemgribende reform, 3) en reform med afkoblet støtte og 4) en reform med fuld liberalise-
ring. I meddelelsen peger Kommissionen på, at kun model 2 (en gennemgribende reform) findes at
være egnet til efter en overgangsperiode at opnå balance mellem udbud og efterspørgsel, og der-
med skabe grobund for en bæredygtig produktion af vin i EU. De øvrige reformmodeller kan enten
ikke løse de strukturelle problemer inden for vinsektoren eller forventes at skabe for store proble-
mer for såvel producenterne som de vinproducerende regioner. Meddelelsen har efter sin natur
ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Baggrund
Kommissionen har den 22. juni 2006 fremsendt en meddelelse til Rådet og Europa Parlamentet med
titlen ”Mod en bæredygtig europæisk vinsektor”.
Meddelelsen skal ses i forlængelse af de gennemførte reformer af den fælles landbrugspolitik i
2003, 2004 og 2005, som har omfattet alle de store landbrugssektorer, bortset fra vin samt frugt og
grønsager.
Forværringen af balancen mellem udbud og efterspørgsel af vin i Fællesskabet, samt den stigende
import af vin fra tredjelande, har medført et stadigt stigende krav om, at området skal reformeres,
for at opnå bæredygtighed i overensstemmelse med de vedtagne fællesskabspolitikker for bæredyg-
tig udvikling, som vedtaget på det Europæiske Råds møde i Gøteborg i 2001.
Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006
med henblik på drøftelse.
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til retsakter for en reform af markedsordningen for
vin i slutningen af året.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse om fremtidige reformmuligheder og ikke om forslag til konkrete rets-
akter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0007.png
Formålet med meddelelsen er at påbegynde drøftelserne i Rådet af en kommende reform af mar-
kedsordningen for vin. I den forbindelse præsenteres de fire muligheder for en reform, som er resul-
tatet af en analyse foretaget i Kommissionen. Meddelelsen skal danne grundlag for senere fremlæg-
gelse af forslag til retsakter om ændring af den fælles markedsordning for vin. Reformen af vinsek-
toren skal ses som fortsættelse af de reformer, som er gennemført over de seneste år i markedsord-
ningerne for de væsentlige landbrugsprodukter. En reform er herudover blevet nødvendiggjort af
den stigende uligevægt mellem udbud og efterspørgsel i de seneste år, samtidig med at konkurren-
cen fra importen af vin fra tredjelande har været stigende.
I meddelelsen opstilles fire modeller for en fremtidig reform:
1) Status quo med mindre tilpasninger,
2) En gennemgribende reform,
3) Reform med afkoblet støtte og
4) Reform med fuld liberalisering.
ad.
1. Denne model opretholder stort set de nuværende instrumenter i markedsordningen.
Ifølge Kommissionen vil modellen ikke kunne løse de strukturmæssige problemer, som eksisterer i
dag.
ad. 2.
Med denne model søges det, på kort såvel som på langt sigt, at få løst de eksisterende mar-
kedsproblemer. Modellen indebærer en gennemgribende ændring af de eksisterende instrumenter,
herunder fastholdelse af forbuddet mod nyplantning samt fastholdelse af nedlæggelsespræmierne.
Såfremt støtten til disse formål kan reduceres, overføres budgetreduktionen til nationale rammebe-
løb eller til landdistriktsordningen. På det markedsmæssige område foretages der en række ændrin-
ger, såsom fjernelse af alle former for støtte til destillation, ligesom støtten til privat oplagring og til
vinmost afskaffes. Krisedestillation afskaffes eller erstattes af en alternativ sikkerhedsmekanisme
ved anvendelse af nationale rammebeløb. Endelig afskaffes eksportrestitutionerne i henhold til EU’s
forpligtelser i WTO.
De ovenfor omtalte nationale rammebeløb kan benyttes af de enkelte medlemsstater til at finansiere
foranstaltninger som for eksempel kriseforanstaltninger i tilfælde af naturkatastrofer, samt ordnin-
ger for omstrukturering og/eller omstilling af vindyrkningsarealer. Medlemslandene vil skulle fore-
lægge og få godkendt deres programmer for anvendelsen af rammebeløbene for Kommissionen med
henblik på at undgå konkurrenceforvridning.
Med hensyn til kvalitetspolitikken vil denne blive gjort klarere og mere gennemskuelig. EU-
reglerne vil blive tilpasset de internationale regelsæt, især TRIPS aftalen, ligesom reglerne for be-
skyttede geografiske betegnelser og beskyttede oprindelsesbetegnelser vil blive underlagt de hori-
sontale regler.
Reglerne for godkendelse af nye og ændringer af eksisterende vinfremstillingsmetoder foreslås af
Kommissionen overført fra rådsregi til kommissionsregi, ligesom OIV’s regler for vinfremstilling
anerkendes og inkorporeres i EU regelsættet. Desuden foreslås forbuddet mod fremstilling af vin på
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0008.png
basis af importeret most og sammenblanding med EU vin ophævet. Tilsætning af sukker til vin fo-
reslås forbudt. Hvis vinen kræver en tilsætning, bør der anvendes vinmost. Mærkningspolitikken vil
også blive reformeret, gennem ens regler for alle vine og anvendelse af de horisontale regler, samt
en række tiltag, som gør mærkningen mere fleksibel.
Endelig foreslås i denne model, at det sikres, at reformen forbedrer de miljømæssige konsekvenser
af vindyrkning og vinproduktion, og et vigtigt mål vil være at gøre den reformerede vinordning i
bedre overensstemmelse med WTO-reglerne, gennem fjernelse af de nuværende handelshindrende
interventionsforanstaltninger.
ad. 3.
Denne model består hovedsagelig af en afkobling af støtten til vinproduktion, og overførsel af
hele budgettet til enkeltbetalingsordningen, hvorved den omfatter alle de kendte instrumenter, så-
som krydsoverensstemmelse, graduering og finansiel disciplin. Under denne model vil forbuddet
mod nyplantning blive forlænget ud over 2010, som det nuværende forbud omfatter, nedlæggelses-
præmierne ved endeligt ophør vil blive afskaffet, og midlerne til omstrukturering vil blive overført
til budgettet for enkeltbetalingsordningen. Alle markedsforanstaltningerne, herunder støtte til vin-
most, vil blive afskaffet, og midlerne overført til budgettet for enkeltbetalingsordningen. For så vidt
angår kvalitetspolitik, geografiske betegnelser, vinfremstillingsmetoder og mærkning, vil disse blive
behandlet som i model 2.
Ifølge Kommissionen er problemet med denne model imidlertid, at der ikke er en åbenbar rimelig
metode til at fastlægge fordelingen af enkeltbetalingsstøtten. Der vil ikke som ved sukkerreformen
kun være tale om ét produkt, men om flere typer af vin (rød, hvid og andre vine /bordvin, kvalitets-
vin samt med og uden oprindelsesbetegnelse), hvorfor Kommissionen finder, at der vil være en stor
risiko for overkompensation til producenter af kvalitetsvine.
ad.4.
Valget af denne model vil indebære, at alle markedsforanstaltninger afskaffes umiddelbart, og
det samlede budget overføres til søjle II (landdistriktspolitikken).
Implementeringen af denne model forventes at få en stor negativ indflydelse på markedet, med
voldsomme reaktioner på de vinproducerende regioners økonomi.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke har administrative konsekvenser for
erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Høring
§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrugraadet meddelte på møde den 4. juli 2006, at man støtter en gennemgribende reform af
vinsektoren, idet sektoren er en af de sidste områder, der endnu ikke er blevet reformeret.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at en reform af vinsektoren bør fokusere på en øget mar-
kedsorientering og liberalisering af ordningen. Regeringen finder det væsentligt, at reformen af
vinordningen er i tråd med tidligere reformer af markedsordninger for landbrugsvarer samt, at ud-
giftsloftet fra Det Europæiske Råd i Bruxelles 2002 vedrørende perioden 2007 – 13 respekteres som
i landbrugsreformen af 29. september 2003, herunder udgiftsneutralitet såvel for forslaget som hel-
hed som i forbindelse med overførsler af midler fra landbrugspolitikkens søjle I til søjle II.
Endvidere skal en reform overholde de forpligtelser, der følger af internationale aftaler, herunder
inden for WTO.
Endelig bør en kommende reform fokusere på mærkbar forenkling af hele EU-regelsættet, herunder
særligt af reglerne for mærkning og oprindelsesbetegnelser.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at flere af de store vinproducerende lande stiller sig kritiske over for meddelelsen,
idet der sættes spørgsmålstegn ved, om de af Kommissionens fremlagte modeller kan løse sektorens
problemer, ligesom disse lande må forventes at udtrykke modstand mod, at store arealer med vin-
produktion vil blive nedlagt som følge af reformen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0010.png
3.
Forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte
betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles
regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fast-
læggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning
(EF) nr. 1290/2005
KOM (2006) 241
Revideret genoptryk af grundnotat af 30. juni 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
I forslaget til regler for frivillig graduering (graduering) foreslås det bl.a., at den frivillige gradue-
ring alene skal gælde ”direkte betalinger”, at medlemslandene én gang for alle årene 2007-2012
skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig graduering, og at de frivil-
ligt graduerede midler også skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-
midler pr. akse i landdistriktsprogrammet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 241 af 24. maj 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning
om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003
om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr.
1290/2005. Forslaget er modtaget på dansk den 29. juni 2006.
På Det Europæiske Råd (DER) i december 2005 blev de finansielle perspektiver for perioden 2007-
2013 fastlagt. Tildelingen til det nye landdistriktsudviklingsinstrument vil være på 69,75 mia. € før
den obligatoriske graduering, der sker i medfør af midtvejsreformen af den fælles landbrugspolitik
fra 2003
1
. Af aftaleteksten fremgår det, at de enkelte medlemsstater herudover frivilligt kan fast-
lægge yderligere graduering på op til 20 pct. af de markedsrelaterede udgifter og de direkte betalin-
ger, og dermed kan overføre yderligere midler til deres landdistriktsprogram. Det fremgår af DER-
konklusionerne (punkt 62), at de beløb, der overføres til støtte for landdistriktsudviklingsforanstalt-
ninger i henhold til sådanne ordninger, ikke underkastes de regler for medlemsstaternes samfinan-
siering og minimumsudgifter for hver af akserne, der er fastlagt i forordningen om udvikling af
landdistrikterne.
Rådet skal på forslag fra Kommissionen fastlægge reglerne for denne frivillige graduering.
1
Graduering: Overførsel af midler fra direkte støtte (del af søjle I) til støtte til landdistriktsudvikling (søjle II).
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0011.png
Forslag til Rådets forordning om fastlæggelse af regler for frivillig graduering er fremsat med
hjemmel i TEF, artikel 37, og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Sagen er sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006 med henblik på
orienterende debat.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at fastlægge de nærmere regler for muligheden for anvendelse
af frivillig graduering, som aftalt på Det Europæiske Råd (DER) i december 2005.
Kommissionen har i forhold til aftalen fra Det Europæisk Råd (DER-aftalen) valgt at fortolke afta-
len således, at den frivillige graduering begrænses til alene at gælde ”direkte betalinger” i overens-
stemmelse med artikel 2(d) i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003, og dermed udelukke markeds-
relaterede udgifter (eksportstøtte m.v.), idet disse udgifter støtter det samlede europæiske marked og
ikke det enkelte medlemsland.
Kommissionen foreslår også, at der tilsvarende den eksisterende obligatoriske graduering skal fast-
lægges en nedre grænse, således at der ikke kan ske graduering af de første 5.000 € i støtte til den
enkelte landmand.
Videre foreslås det, at medlemslandene én gang for alle årene 2007-2012 skal meddele Kommissio-
nen de årlige procentsatser for eventuel frivillig graduering senest to måneder efter ikrafttræden af
forordningen. Disse procentsatser kan i løbet af perioden være progressive, men ikke degressive.
Kommissionen foreslår desuden, at de frivilligt graduerede midler skal indgå i landdistrikts-
programmet som de øvrige midler heri og dermed være underlagt reglerne i Rådets forordning (EF)
nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne.
Medlemsstaterne gives frihed til at undlade at medfinansiere frivilligt graduerede midler. Det er
dermed muligt for medlemsstaterne i modsætning til DER-aftalen at vælge at supplere med national
medfinansiering i overensstemmelse med reglerne i landdistriktsforordningen.
Modsat hvad der fremgår af DER-aftalen, foreslår Kommissionen, at de frivilligt graduerede midler
skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktspro-
grammet.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0012.png
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have indflydelse på Danmarks udbetalinger eller bidragsstørrelse, heller
ikke selvom andre medlemslande skulle vælge at benytte sig af instrumentet.
Høring
§ 2- udvalget (landbrug) er blevet hørt om forslaget.
I § 2-udvalget (landbrug) har Landbrugsraadet givet udtryk for, at graduering alene er acceptabel,
hvis den er obligatorisk og gennemføres efter samme regler i medlemslandene. Frivillig graduering
er efter Landbrugsraadets opfattelse derfor ikke acceptabel. Landbrugsraadet noterer sig DER-
beslutningen, og støtter på den baggrund Kommissionens forslag, idet det vil indebære, at en even-
tuel anvendelse af ordningen i videst muligt udstrækning kommer til at ske i overensstemmelse med
de eksisterende regler for graduering og landdistriktsudvikling.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) har i § 2-udvalget (landbrug) givet udtryk for, at man hilser
forslaget velkommen og fuldt ud støtter ambitionen om på sigt at skabe en bedre balance mellem
landbrugspolitikkens to søjler. I fraværet af en hurtig harmoniseret omlægning af landbrugsstøtten i
EU, finder DN det afgørende, at de enkelte EU-lande får mulighed for at overføre op til 20 % af de
direkte betalinger til landdistrikterne. DN finder det problematisk, at medlemslandene ifølge forsla-
get to måneder efter forordningens ikrafttræden skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser
for eventuel frivillig graduering for perioden 2007-12. DN ønsker, at medlemsstaterne senere i pro-
gramperioden kan beslutte sig for at anvende ordningen, hvilket bl.a. begrundes med, at Danmarks
internationale natur- og miljøforpligtelser (EU’s vandramme- og habitatdirektiv) er uafklarede fi-
nansieringsmæssigt.
På mødet i § 2-udvalget den 4. juli 2006 henviste Landbrugsraadet til sine tidligere høringssvar og
understregede, at man var meget imod graduering, der ikke er obligatorisk, idet en frivillig gradue-
ring vil indebære en risiko for underminering af den fælles landbrugspolitik. Derudover anførte
Landbrugsraadet, at man ikke ønsker, at muligheden for frivillig graduering anvendes i Danmark.
Danmarks Naturfredningsforening gentog sine synspunkter fra den tidligere høring.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man fra dansk side støtter forslaget til gennem-
førelse af frivillig graduering, idet man overordnet har accepteret, at instrumentet indføres på EU-
plan. Det skal dog sikres, at den øgede landdistriktsstøtte i visse lande skaber mindst mulig konkur-
renceforvridning mellem de europæiske landmænd.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget gennemfører aftalen fra DER i december 2005, hvorfor der må forventes at være kvalifi-
ceret flertal for forslaget, hvori Danmark indgår.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0013.png
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er den 22. juni 2006 fremsendt notat om nærhedsprincippet til Folketingets Europaudvalg. Der
er den 30. juni 2006 fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til ori-
entering.
4.
WTO - landbrugsforhandlinger
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat af 9. juni 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen forventes at give en redegørelse for status for forhandlingerne under Doha Udvik-
lingsrunden i forhold til landbrugsområdet på baggrund af netop afholdt møde i Geneve, hvor der
var tilslutning til, at generaldirektøren for WTO, Pascal Lamy, agerer som facilitator med henblik
på at skabe grundlag for modaliteter.
Baggrund
Det forventes, at Kommissionen på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006
vil give en statusredegørelse for handelsforhandlingerne under Doha Udviklingsrunden i forhold til
landbrugsområdet.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en statusredegørelse.
Formål og indhold
WTO-forhandlingerne om landbrug blev i henhold til artikel 20 i landbrugsaftalen fra Uruguay-
Runden indledt i 2000. På WTO-ministerkonferencen i Doha i november 2001 blev retningslinjer
for de fortsatte forhandlinger fastlagt. Doha-beslutningens køreplan for landbrugsforhandlingerne
kunne imidlertid ikke overholdes, og på WTO-ministerkonferencen i Cancún i september 2003
vurderede formanden for konferencen, at kløften mellem de udmeldte positioner var meget stor.
Forhandlinger på landbrugsområdet blev derfor ikke indledt, inden de samlede forhandlinger blev
afbrudt.
Den 1. august 2004 lykkedes det for repræsentanter fra de 147 medlemslande i WTO’s
generelle råd at enes om et kompromis om rammerne for de videre forhandlinger. Kompromisset
har form af en rammeaftale, hvori de overordnede målsætninger for nye forpligtelser inden for
landbrugsforhandlingerne er opdelt på tre hovedområder (intern støtte, eksportstøtte og markedsad-
gang). Såvel overordnet som i forhold til hvert af hovedområderne skal der tages særlige hensyn til
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0014.png
udviklingslandene - herunder især de mindst udviklede og fødevareimport-afhængige udviklings-
lande. Rammeaftalen skulle udfyldes med detaljerede bestemmelser inden ministerkonferencen i
Hong Kong i december 2005.
I oktober 2005 fremsatte bla. EU, USA og G20-gruppen forhandlingsudspil, der dækkede centrale
emner på de tre hovedområder - intern støtte, eksportstøtte og markedsadgang.
På WTO- ministerkonferencen i Hong Kong den 13. til 18. december 2005 enedes de nu 149 med-
lemslande om ministererklæringen af 18. december 2005. Teksten er et skridt på vejen mod indgå-
else af en ny WTO-aftale, som der sigtes mod i 2006. Ministererklæringen lægger bla. en overor-
dentlig stram køreplan for enighed om præcise vilkår (modaliteter) for en ny WTO-aftale på land-
brugs- og industriområdet og efterfølgende udmøntning i konkrete nationale forpligtelser (”schedu-
les”). Det var forudsat, at modaliteterne skulle være aftalt senest 30. april og schedules inden 31.
juli 2006. Da fristen den 30. april 2006 imidlertid ikke kunne overholdes, er den næste vigtige dato
nu den 31. juli 2006, hvor der sigtes mod enighed om modaliteterne. Dermed skal en ny WTO-
aftale (herunder ”schedules”) kunne være indgået inden udgangen af 2006.
Ultimo juni 2006 har der været afholdt en række forhandlinger i Geneve med henblik på udfærdi-
gelse af elementer af modaliteterne, hvilket ikke viste sig muligt. På et afsluttende møde den 1. juli
anmodede medlemslandene generaldirektøren for WTO, Pascal Lamy, om at foretage intensive og
omfattende konsultationer med henblik på at skabe grundlag for modaliteter. Grundlaget for denne
proces vil være det udkast til mulige modaliteter, som er udarbejdet af formændene for henholdsvis
landbrugsområdet og NAMA (ikke-landbrugsvarer).
Opdelt på de tre hovedområder kan hhv. EU’s udspil og resultatet i Hong Kong opsummeres som
følger - idet dog skal bemærkes, at justeringer i udspillet fortsat kan forekomme:
- Markedsadgang
Med afsæt i G20 landegruppens model foreslår EU fire bånd til inddeling af toldsatser og et toldloft
på 100%. Progressivitet i toldreduktionen opnås ved, at toldlinier, der falder i lavere bånd, reduceres
med en lavere sats og toldlinier i højere bånd med en højere sats. Øverste bånd foreslås at omfatte
told >90% og en dertil hørende toldreduktion på 60%. I det nederste bånd lægges op til toldredukti-
on på gennemsnitlig 35%. Bag dette gennemsnit ligger en fleksibilitet i form af 20-45% toldreduk-
tion. Formlen indebærer for EU’s vedkommende en reduktion i den gennemsnitlige told på ca. 46%.
I EU’s tilbud indgår endvidere, at op til 8% af toldlinierne kan benævnes følsomme, idet rammeaf-
talen lægger op til, at et antal produkter kan udmeldes som følsomme mhp. en mere skånsom told-
reduktion. EU bekræfter, at også følsomme produkter skal omfattes af øget markedsadgang. For
udviklingslande foreslås fordelagtig behandling ved afgrænsning af båndene (øget med 1/3) og told-
reduktionerne (reduceret med 2/3).
Under markedsadgang henvises i Hong Kong erklæringen til de fremskridt, der er opnået vedr.
AVE (eller Ad Valorem Ækvivalenter - konvertering af faste toldsatser til procenttoldsatser). Der er
opnået enighed om, at reduktion af toldsatser skal ske ved at inddele disse i 4 bånd, mens enighed
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0015.png
udestår for så vidt angår inddelingen af de enkelte bånd samt reduktioner i båndene, herunder særli-
ge reduktionssatser for udviklingslande. Der skal endvidere opnås enighed om behandlingen af føl-
somme produkter.
Udviklingslande vil have mulighed for at udpege ”Special Products” ud fra kriterier for forsynings-
sikkerhed samt levevilkår og udvikling af landdistrikter. Ligeledes skal udviklingslandene have ret
til en særlig sikkerhedsmekanisme (SSM) baseret på importmængder og priser. For så vidt angår
øvrige særlige vilkår for udviklingslande (SDT) inkl. tropiske produkter og præferenceudhuling
henviser ministererklæringen til Rammeaftalen.
- Eksportstøtte
EU anfører i sit udspil, at slutdatoen for udfasning er et led i en samlet aftale baseret på parallelitet,
dvs. samtidig udfasning af tilsvarende ordninger hos andre lande, som fx USA’s eksportkreditter.
Endvidere lægges op til ”front-loading”, dvs. en væsentlig grad af udfasning umiddelbart fra en ny
aftales ikrafttræden.
På eksportstøtte er det med Hong Kong erklæringen aftalt, at der skal ske en parallel afvikling af
alle former for eksportstøtte inden udgangen af 2013. Det skal ske progressivt og parallelt, og inde-
bære en substantiel reduktion i implementeringsperiodens første halvdel. For så vidt angår de for-
skellige former for eksportstøtte (eksportkreditter og lign., eksporterende statshandelsselskaber og
fødevarehjælp), skal disciplinerne herom aftales senest den 30. april 2006. Den aftalte slutdato
(2013) for afvikling af eksportstøtten skal bekræftes, når disse modaliteter foreligger. I den forbin-
delse skal der også tages hensyn til konsekvenser for de mindst udviklede lande og netto fødevare-
importerende udviklingslande.
I relation til fødevarehjælp etableres en ”safe box” til ægte (såkaldt ’bona fide’) fødevarehjælp, så-
ledes at reglerne ikke hæmmer hjælp i krisesituationer, mens markedsforvridning skal elimineres.
- Intern støtte
I rammeaftalen lægges op til progressivitet, således at medlemmer med et højt niveau af handels-
forvridende intern støtte reducerer mest. EU foreslår etablering af tre bånd med EU i det højeste,
hvilket skal indebære 70% reduktion i de gældende lofter for Gul Boks/AMS støtte (den mest han-
delsforvridende interne støtte). Den såkaldte de minimis støtte (handelsforvridende støtte, som un-
der den nuværende WTO-aftale er begrænset til 5% af produktionsværdien) foreslås nedbragt til
1%.
På handelsforvridende intern støtte er der med Hong Kong erklæringen opnået enighed om, at der
skal aftales 3 bånd, inden for hvilke de enkelte lande skal placeres med henblik på reduktion af de-
res AMS-støtte (dvs. Gul Boks). Ligeledes 3 bånd skal aftales for landenes reduktion i deres samle-
de handelsforvridende interne støtte (Gul Boks + de minimis støtte + Blå Boks). Reduktionsforplig-
tigelsen er højest i det højeste bånd og lavest i det laveste bånd. Det medlem, der har det højeste
niveau af handelsforvridende intern støtte (EU) placeres i det højeste bånd, de to lande med det an-
det og tredje højeste niveau (Japan og USA) placeres i det mellemste bånd, mens alle andre lande
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0016.png
inkl. udviklingslande placeres i det laveste bånd. Det er samtidig aftalt, at udviklede lande i det la-
veste bånd med høje niveauer af handelsforvridende støtte (fx Norge) skal gøre en yderligere ind-
sats i AMS reduktion.
Ifølge aftalen gennemføres den generelle reduktion af al handelsforvridende intern støtte, også selv-
om summen af de enkelte reduktioner i Gul Boks, de minimis samt Blå Boks ville være mindre end
den generelle reduktion.
Udviklingslande uden Gul Boks støtte undtages fra reduktioner i de minimis støtte samt reduktion i
den generelle handelsforvridende interne støtte.
- Andre emner
EU lægger endelig op til etablering af et register for Geografiske Indikationer med udvidelse af
dækningsområdet til andre produkter end vin og spiritus.
I Hong Kong erklæringen tages status til efterretning i relation til etableringen af et multilateralt
register for vin og spiritus og det fremgår, at disse forhandlinger skal intensiveres.
EU understreger, at tilbuddet fra oktober er betinget af parallelle fremskridt i forhandlinger om
markedsadgang for øvrige produkter (NAMA – Non Agricultural Market Access) og tjenesteydel-
ser.
I Hong Kong erklæringen linkes områderne NAMA (ikke-landbrugsvarer) og landbrug.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Kommissionens statusredegørelse har ingen konsekvenser.
Høring
Sagen har tidligere været forelagt §2-udvalget (landbrug).
Danmarks Naturfredningsforening anførte på mødet i §2-udvalget (Landbrug) den 9. juni 2004 ved-
rørende WTO, at man gerne så et udspil fra EU’s side med en fast dato for afviklingen af eksportre-
stitutioner. Danmarks Naturfredningsforening henviste til udmeldingen fra britisk side om en afvik-
ling af eksportrestitutioner inden 2010. Det ville endvidere være nødvendigt at indgå i forhandlinger
om en væsentlig reduktion eller afskaffelse af støtten under blå boks. For så vidt angik støtte under
grøn boks var det vigtigt at se på omfanget samt den nærmere definition af støtten. Markedsadgang
var ligeledes et af de punkter, hvor EU ville være nødt til at bevæge sig. Det var generelt vigtigt, at
EU sikrede fremdrift i forhandlingerne.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0017.png
Landbrugsraadet har i høringssvar af 7. oktober 2004 udtalt sin støtte til den nuværende forhand-
lingsproces med udgangspunkt i rammeaftalen. Det gælder især vedrørende intern støtte, medens
Landbrugsraadet i forhold til eksportstøtte ønsker strammere vilkår for parallelitet, en forenkling af
bindingerne på eksportrestitutioner og 2015 som tidligste frist for fuld afvikling af eksportstøtte.
Med hensyn til markedsadgang argumenterer rådet for en beskyttelse, der modsvarer omkostninger
ved særkrav i EU. Med hensyn til markedsadgang anbefales vedrørende toldkvoter bedre forvalt-
ning og reduceret told inden for kvoterne frem for udvidelse af disse. I forhold til udviklingslandene
anbefaler Landbrugsraadet en målrettet differentiering, og Geografisk Indikationer ønskes holdt ude
af forhandlingerne.
FødevareIndustrien har i høringssvar af 7. oktober 2004 og 19. november 2004 anerkendt rammeaf-
talen som et godt grundlag for et balanceret og fremadrettet forhandlingsresultat. Fødevareindustri-
en peger på erhvervets offensive interesser som begrundelse for, at man støtter en progressiv linie i
forhold til landbrugsforhandlingerne. Det gælder vedrørende intern støtte, hvor FødevareIndustrien
gerne ser reformer/afkobling, der kan fremme snarlig og parallel afvikling af eksportstøtte, og især
kan muliggøre mindre toldbeskyttelse. FødevareIndustrien peger i den forbindelse på øget behov
blandt medlemmerne for at kunne importere og forarbejde råvarer fra 3. lande, dvs. behov for bedre
gensidig markedsadgang. I forhold til særlige vilkår for ulande anbefaler FødevareIndustrien klarere
kriterier for hvilke lande, der begunstiges og en sektorvurdering af markedsvirkninger af begunsti-
gelser. Fødevareindustrien advarer endvidere imod, at Geografisk Indikationer gøres til et kardinal-
punkt til eventuel skade for landbrugsforhandlingerne.
Verdensnaturfonden (WWF) har i høringssvar af 19. november 2004 fremhævet betydningen af
regelbunden international samhandel som redskab til opnåelse af bæredygtig udvikling. WWF un-
derstreger prioriteringen af udviklingslandenes interesser med henvisning til den betydning land-
brugssektoren spiller for fødevaresikkerhed og økonomisk udvikling. Konkret vægter WWF en
snarlig og samtidig udfasning af forskellige former for eksportstøtte. Endvidere anbefaler WWF
skrappere kriterier for Grøn Boks med særlig vægt på miljø, dyrevelfærd og landdistriktsudvikling,
og at den afkoblede støtte fra EU’s landbrugsreform ikke omfattes af Grøn Boks. Endelig foreslår
WWF vedrørende markedsadgang, at udpegning af følsomme produkter alene skal tage sigte på
varetagelse af miljø, natur og udvikling af marginaliserede landdistrikter i EU.
Særligt affødt af et nyt EU-udspil og diskussionen i EU om Kommissionens mandat tilføjede Land-
brugsraadet på mødet i §2-udvalget (landbrug) den 12. oktober 2005, at det var væsentligt at sikre,
at der bliver bakket op om den linie, der var udstukket af landbrugskommissæren. Endvidere fandt
rådet det væsentligt at sikre, at Kommissionen kan gå til forhandlingerne i Hong Kong i december
2005 med et åbent forhandlingsmandat, idet der i sidste ende ville være tale om et kompromisfor-
slag. Danmarks Naturfredningsforening tilføjede på mødet i §2-udvalget (landbrug) den 12. oktober
2005, for så vidt angik de følsomme produkter, at man var betænkelig ved, om man ville ende med
en meget lang liste over varer, som medlemsstaterne anså for følsomme.
På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 8. november 2005 fremførte Danmarks Naturfredningsfor-
ening med henvisning til det nye udspil fra EU af 28. oktober 2005, at man fandt det utilfredsstil-
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0018.png
lende, at op til 8% af toldlinjerne kan benævnes følsomme produkter. Med bare 1% af toldlinjerne
ville man kunne dække de særligt følsomme produkter, hvilket også G20-landene og USA kan til-
slutte sig. Danmarks Naturfredningsforening ønskede videre en substantiel reduktion i eksportstøtte
fra starten af en implementeringsperiode. Man fandt desuden, at den af EU foreslåede 70% redukti-
on i loftet for gul boks er utilstrækkelig. Endvidere fandt man, at EU's målsætning vedrørende geo-
grafiske indikationer er uheldig. Endelig efterlystes analyser af grøn boks med henblik på at få af-
dækket eventuelle handelsforvridende aspekter, samt analyser af det amerikanske udspil.
Landbrugsraadet understregede på mødet i §2-udvalget (landbrug) den 8. november 2005, at ek-
sportstøtte, fødevarehjælp og eksportkreditter burde behandles ens, og udtrykte ønske om, at krave-
ne i forhold til USA fastholdtes, herunder kravene til reduktion af de minimis støtte og discipline-
ring af anticyklisk støtte. Landbrugsraadet går ind for en lineær aftrapning af eksportstøtten over en
længere periode – også ud over de foreslåede 5 år. Det blev endvidere understreget, at der er et be-
hov for følsomme produkter og anførte, at følsomhed af fjerkræ og svinekød for Danmark må ses i
sammenhæng med beskæftigelsen i Danmark og høje krav til dyrevelfærd. For så vidt angår geogra-
fiske indikationer blev det påpeget, at de burde forhandles i et andet regi.
På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 6. december 2005 udtalte Landbrugsraadet, at man vurdere-
de, at bomuldsproblematikken kunne blokere for resultater, som det var sket i Cancùn. EU var gået
så langt som det var muligt i forhandlingerne. For så vidt angår ulandene blev det fremført, at det
primært er USA og andre store lande, der har problemer med at opfylde ulandenes krav. Fsva op-
lægget fra Lamy, måtte det være en forudsætning, at EU også kan få noget på service og industri i
WTO-forhandlingerne. Mht. følsomme produkter fandt Landbrugsraadet, at en liste over produkter,
der faldt under 1. periode, ikke burde være for officiel, da det kunne ødelægge EU’s forhandlingssi-
tuation. Landbrugsraadet ønskede endvidere en præcisering af følsomme produkter, herunder at det
ifølge rammeaftalen skal være muligt for landene selv at udpege, hvilke produkter, der er følsom-
me.Aftalen i Hong Kong skal have et langsigtet mål – der skal ske en udfasning af eksportstøtten,
toldreduktioner og den interne produktionsstøtte skal nedjusteres med 70 procent, hvilket EU alle-
rede har gjort. Landbrugsraadet vil gerne have som mål, at EU fastholder et multifunktionelt land-
brug, da kæmpe brug som i f.eks. Brasilien ikke kan være et mål i sig selv. Endelig bør geografiske
indikationer ifølge Landbrugsraadet ikke opprioriteres, idet det vil blive alt for dyrt.
Danmarks Naturfredningsforening fandt, at man kan risikere, at Hong Kong ikke kan ”levere”,
hvilket bl.a. skyldes USA’s tilgang til forhandlingerne. Det anførtes videre, at oplægget fra Lamy
lægger op til fiasko i Hong Kong og at man måske kunne opnå noget på service siden. Danmarks
Naturfredningsforening efterlyste oplysninger om konsekvenser af forslaget om, at 8% af toldlinjer-
ne kan benævnes følsomme produkter. Det vigtigste er, at antallet af følsomme produkter begræn-
ses. Det anførtes, at det ikke er logisk, at det absolut skal være 8 procent og at det risikeres, at man
lander mellem de 8 procent og den ene procent, som foreslået af G20 landene og USA, hvilket ikke
vil være klædeligt for forhandlingerne. Det blev beklaget, at der i EU’s oplæg ikke står noget om
den grønne boks. Danmarks Naturfredningsforening er endvidere af den overbevisning, at en 70
procents reduktion af den interne støtte (gul boks) på ingen måde er nok. Danmarks Naturfrednings-
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0019.png
forening ser gerne, at Hong Kong bliver til noget reelt og anførte endelig, at Frankrig bør isoleres så
meget som muligt i forhandlingerne.
Sagen har på ny været forelagt § 2-udvalget (landbrug) den 6. juni 2006, og udvalget havde ingen
yderligere bemærkninger.
På §2-udvalget (landbrug) den 4. juli 2006 meddelte Landbrugsraadet, at man fandt det naturligt, at
forhandlingsparterne først ville give ind til sidst. Efter Landbrugsraadets opfattelse havde EU givet
sig i forhandlingerne, og mente at det nu primært var USA, der måtte reflektere over sin egen posi-
tion – særligt for så vidt angår indrømmelser i relation til gul og blå boks. Landbrugsraadet anførte,
at såfremt der ikke kunne opnås en fælles aftale ville det sandsynlige scenarie blive bilaterale afta-
ler, og fandt dette særdeles uhensigtsmæssgt. Landbrugsraadet understregede på den baggrund be-
tydningen af, at der opnås en ny multilateral WTO-aftale.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side henholder man sig til Folketingets vedtagelser senest af 23. maj 2006 (V79 under
F34) samt det forhandlingsoplæg om WTO, som Folketingets Europaudvalg tiltrådte den 7. oktober
1999.
Endvidere vil man fra dansk side bekræfte, at grundlaget for EU's videre forhandlinger i WTO er
det forhandlingsmandat, Rådet vedtog i oktober 1999 og bekræftede i senere konklusioner herunder
forud for Doha, Ministererklæringen i november 2001.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Foranstaltet af Frankrig har 13 EU-lande i et fælles memorandum af 7. oktober 2005 og igen af 9.
marts 2006 overfor landbrugskommissæren udtrykt bekymring ved EU’s forhandlingslinie. Der
peges specielt på omfanget af de indrømmelser, som EU tilbyder, og i den forbindelse behovet for
en balanceret aftale, der kan rummes inden for 2003-reformen. Særligt fremhæves koncessioner på
markedsadgang, risiko for utilstrækkelig parallelisme under eksportstøtte og manglende fremskridt
vedrørende Geografiske Indikationer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. juni 2006, jf. samlenotat over-
sendt den 9. juni 2006 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juni 2006.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. december 2005, jf. samlenotat
oversendt den 1. december 2005 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. de-
cember 2005 og den 14. oktober 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 23.-24. oktober 2005, jf. supplerende samlenotat af 13. oktober 2005. Sagen er endvide-
re blevet forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. oktober 2004 og 18. juni 2004, jf. aktuelt notat
af 7. oktober 2004 og 10. juni 2004 forud for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) den 18. oktober
2004 og 21.-22. juni 2004.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0020.png
Harbinsons udspil til modaliteter på landbrugsområdet har været forelagt Folketingets Europaud-
valg den 18. juli 2003, jf. aktuelt af 11. juli 2003, den 3. april 2003, 14. marts 2003 og 18. februar
2003, jf. aktuelt notat af 28. marts 2003, 7. marts 2003 og 18. februar 2003. EU´s forslag til modali-
teter i forhandlingerne i WTO på landbrugsområdet blev forelagt Folketingets Europaudvalg den
24. januar 2003, jf. aktuelt notat af 17. januar 2003. Sagen har været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg den 7. oktober 1999 i forbindelse med rådsmødet (generelle anlig-
gender) den 11.-12. oktober 1999.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om
støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistriktsudvikling (ELFUL)
KOM (2006) 237
Nyt notat.
Resumé
Forslaget om ændring af landdistriktsforordningen vedrører en teknisk gennemførelse af konklusi-
onerne fra Det Europæiske Råd (DER) i december 2005 vedrørende 1) en specifik fritagelse til Por-
tugal fra kravet om national medfinansiering af en ramme på 320 mio. euro, 2) en beregningsme-
kanisme for maksimal overførsel fra fonde, der støtter samhørigheden, til regioner omfattet af kon-
vergensmålet samt 3) en justering af beregningsmekanismen for Polen som følge af den polske zlo-
tys værdi. Ingen af de tre elementer vedrører Danmark.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 237 af 24. maj 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistriktsudvikling (ELFUL). Forslaget er over-
sendt til Rådet den 31. maj 2006. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
På Det Europæiske Råd (DER) i december 2005 blev de finansielle perspektiver for perioden 2007-
2013 fastlagt. Der blev i DER-konklusionerne, punkt 40, fastlagt niveauer for maksimal overførsel
fra fonde, der støtter samhørigheden for at bidrage til målene om, at samhørighedsfinansieringen på
passende vis koncentreres om de mindst udviklede regioner og medlemsstater. For at tage hensyn til
den polske zlotys værdi i referenceperioden vil resultatet af anvendelsen af loftet for Polen blive
multipliceret med en koefficient på 1,04 for perioden (2007-2009) op til revisionen i 2010. Endvide-
re blev det i DER-konklusionerne, punkt 63, fastlagt, at en særtildeling til Portugal på 320 mio. euro
til landdistriktsudvikling, ikke omfattes af kravet om national medfinansiering på grund af særlige
vanskeligheder i det portugisiske landbrug.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag til Rådets forordning om ændring af landdistriktsforordningen er fremsat med hjemmel i
TEF, artikel 37 og 299, stk. 2, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Eu-
ropa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at det beløb på 320 mio. €, der i forbindelse med DER blev fordelt til Por-
tugal efter særlige situationer og behov baseret på objektive kriterier, fritages fra kravet om national
medfinansiering, som det ellers fremgår af forordning 1698/2005, art. 70, stk. 3 og 4.
Kommissionen foreslår videre en særlig beregningsmekanisme, der regulerer den maksimale over-
førsel fra fonde, der støtter samhørigheden til regioner, som er omfattet af konvergensmålet.
Endelig indeholder forslaget en beregningsmekanisme, der tager hensyn til den polske zlotys værdi
i referenceperioden, således at anvendelsen af loftet for Polen vil blive multipliceret med en koeffi-
cient på 1,04 for perioden (2007-2009) op til revisionen i 2010.
Alle tre elementer i Kommissionens forslag vurderes at være i fuld overensstemmelse med DER-
konklusionerne og vedrører ikke Danmark.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have indflydelse på Danmarks udbetalinger eller bidragsstørrelse, lige-
som forslaget ikke forventes at have lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
§ 2- udvalget (landbrug) er blevet hørt. Landbrugsraadet meddelte, at man kunne støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget er en teknisk gennemførelse af elementer af DER-konklusionerne fra december 2005
(punkt 40 og 63), og Regeringens foreløbige generelle holdning er derfor, at man støtter Kommissi-
onens forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil kunne opnås kvalificeret flertal for forslaget, hvori Danmark indgår.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294469_0022.png
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6.
Forslag til Rådets forordning (EF) om opsigelse af aftalen mellem Det Europæi-
ske Økonomiske Fællesskab og regeringen for Folkerepublikken Angola om fi-
skeri ud for Angola og om fravigelse af forordning (EF) nr. 2792/1999
KOM (2005) 677
Nyt notat.
Resumé
Forslaget vedrører en opsigelse af EU’s fiskeriaftale med Angola. For at lette omstillingen for
fartøjer, som udelukkende eller hovedsageligt har opereret under aftalen i de angolanske farvande
og således er yderst afhængige af fiskeri i disse farvande, foreslås det at fravige visse regler i
forordning (EF) nr. 2792/1999 (FIUF). Det foreslås således for de omtalte fartøjer at fravige den
nuværende pligt til at tilbagebetale offentlig støtte for oplægning eller til fornyelse (nybygning),
modernisering eller udrustning, for så vidt angår de fartøjer, der måtte beslutte at skifte over til
angolansk flag. Endvidere foreslås det at fravige pligten til at bevise uafbrudt aktivitet året inden de
slettes fra EU-fortegnelsen over fiskerfartøjer, for så vidt angår de fiskerfartøjer, der måtte vælge
støtte for endeligt ophør (ophugning).
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 677 af 21. december 2005 fremsendt forslag om opsigelse af
aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og regeringen for Folkerepublikken
Angola om fiskeri ud for Angola og om fravigelse af forordning (EF) nr. 2792/1999.
Forslaget er fremsat med hjemmel TEF artikel 36 og 37, sammenholdt med artikel 300, stk. 3, første
afsnit, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Aftalen mellem EU og Angola om fiskeri ud for Angola blev undertegnet den 1. februar 1989. Den
sidste protokol til aftalen, som for perioden 3. august 2002 til 2. august 2004 fastsatte de
fiskerimuligheder for demersale, pelagiske og tunfiskearter og den finansielle godtgørelse, der er
omhandlet i aftalen, er ikke blevet fornyet, idet de to parter ikke har kunnet blive enige om
hovedprincipperne i en ny protokol.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen underrettede i juni måned Angola om, at forhandlingerne var brudt sammen, og at
det blev anset for nødvendigt formelt at opsige fiskeriaftalen.
Fællesskabet bør underrette Angola om opsigelsen senest den 31. oktober 2007, for at opsigelsen
kan træde i kraft den 1. februar 2008.
Det anføres, at en række EF-fiskerifartøjer, der fører spansk flag, udelukkende eller hovedsageligt
har opereret under aftalen i de angolanske farvande og således er yderst afhængige af fiskeri i disse
farvande. Ved udløbet af den sidste protokol var disse fartøjer berettiget til støtte til midlertidig
oplægning i en periode på seks måneder. Inden for rammerne af en omstillingsplan, som Spanien
udarbejdede og som Kommissionen gav sin tilslutning til den 18. juli 2005, blev disse fartøjer
berettiget til yderligere seks måneders oplægningsstøtte.
For at lette gennemførelsen af denne omstillingsplan er det Kommissionens opfattelse, at de EF-
fiskerifartøjer, der er omfattet af planen og som følge af opsigelsen ophører med deres aktiviter
under aftalen, bør fritages for visse bestemmelser i forordning (EF) nr. 2792/1999 om de nærmere
regler og betingelser for Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet (FIUF).
Det foreslås således for de omtalte fartøjer at fravige den nuværende pligt til at tilbagebetale
offentlig støtte for oplægningsstøtte eller til fornyelse (nybygning), modernisering eller udrustning,
for så vidt angår de fartøjer, der måtte beslutte at skifte over til angolansk flag.
Endvidere foreslås det at fravige pligten til at bevise uafbrudt aktivitet året inden de slettes fra EU-
fortegnelsen over fiskerfartøjer, for så vidt angår de fiskerfartøjer, der måtte vælge støtte for
endeligt ophør (ophugning).
Det vil sige, at der er tale om en fravigelse af artikel 10, stk. 3, litra b), nr. ii), eller stk. 4, i
forordning (EF) nr. 2792/1999, eller punkt 1.1, litra a) i bilag III til nævnte forordning.
Alene fartøjer, som er omfattet af omstillingsplanen, vil blive omfattet af den foreslåede undtagelse
om ikke at skulle tilbagebetale FIUF-støtte for nybygning, modernisering og midlertidig oplægning.
Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag. Ifølge dette skal kapaciteten for hvert fartøj, som
anvender undtagelsesbestemmelsen om tilbagebetaling af støtte for fornyelse, modernisering og
udrustning betragtes som en ”afgang” med offentlig støtte i henhold til reglerne i art. 11, stk. 3, i
forordning (EF) nr. 2371/2002. Det indebærer, at man sidestiller de fartøjer, som omfattes af den
pågældende undtagelsesbestemmelse, med udtagning af fiskerikapaciteten med offentlig støtte.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har den 16. maj 2006 afgivet udtalelse om forslaget, hvori det godkender
Kommissionens forslag.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ud over
indvirkningerne på EU-budgettet.
De årlige betalinger fra EU under den sidste protokol beløb sig til 15,5 mio. EUR (ca. 117,5 mio.
DKK). Dette beløb vil med aftalens ophør ikke længere skulle betales. Da Danmarks andel til EU’s
budget udgør ca. 2 %, vil besparelsen udgøre ca. 310.000 EUR (ca. 2,35 mio. kr.)
For så vidt angår de foreslåede undtagelser medfører disse ikke yderligere udgifter for EU-
budgettet, da alle FIUF-midler er overdraget til medlemsstaterne (nationale konvolutter).
Fravigelsen af kravet om tilbagebetaling påvirker alene den nationale konvolut.
Høring
§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan acceptere kompromisforslaget. Man forholder sig generelt kritisk til fravigelse af de
generelle tilbagebetalingsregler, men vurderer i det konkrete tilfælde, at der er tale om en klart
afgrænset, yderst begrænset fravigelse (omfatter ifølge Kommissionen maksimalt 19 fartøjer), som
har konkret sammenhæng med opsigelsen af aftalen, og som sidestiller de fartøjer, som omfattes af
den pågældende undtagelsesbestemmelse, med udtagning af fiskerikapaciteten med offentlig støtte,
og som ikke får indflydelse på EU’s budget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget eller et kompromisforslag forventes at kunne opnå kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
24