Europaudvalget 2005-06
2745 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453541_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11560/06 (Presse 217)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2745. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
den 18. juli 2006 i Bruxelles
Formand
Juha KORKEAOJA
Finlands landsbrugs- og skovbrugsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9589 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11560/06 (Presse 217)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0002.png
18.VII.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en første udveksling af synspunkter om meddelelsen om reform af
vinsektoren
i Den
Europæiske Union. Rådet blev orienteret om situationen i
landbrugsforhandlingerne i WTO.
11560/06 (Presse 217)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0003.png
18.VII.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 7
VINREFORM................................................................................................................................. 8
WTO-FORHANDLINGER........................................................................................................... 10
FRIVILLIG GRADUERING ........................................................................................................ 11
EVENTUELT ............................................................................................................................... 13
Fiskeripartnerskabsaftale mellem EF og Mauretanien........................................................... 13
Ansjoser i Biscayabugten ..................................................................................................... 13
Fugleinfluenza (H5N1) ........................................................................................................ 14
EF-retningslinjer for statsstøtte ............................................................................................ 14
Tilrettelæggelse af det fremtidige arbejde............................................................................. 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Ligestilling af sortsundersøgelser i Kroatien.....................................................................................................16
Sukkerimport fra AVS-landene og Indien til De Europæiske Fællesskaber .......................................................16
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Retningslinjer for beskæftigelsen .....................................................................................................................16
Fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet - Progress*.............................................................17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11560/06 (Presse 217)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2006
MILJØ
Persistente organiske miljøgifte .......................................................................................................................17
Århuskonventionen*........................................................................................................................................18
Batterier og akkumulatorer* ............................................................................................................................18
UDDANNELSE
EU/Canada - aftale om videregående uddannelse, erhvervsuddannelse og unge for perioden 2006-2013............19
KULTUR
Programmet Kultur 2007* ...............................................................................................................................20
11560/06 (Presse 217)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0005.png
18.VII.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Den Tjekkiske Republik:
Hana HEIDLEROVÁ
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Gert LINDEMANN
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Irland:
Mary COUGHLAN
Italien:
Paolo DE CASTRO
Cypern:
Photis PHOTIOU
Letland:
MārtiĦš ROZE
Litauen:
Gediminas RADZEVICIUS
Luxembourg:
Fernand BODEN
Minister for selvstændige erhverv, små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Vicelandbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug og fiskeri
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Statssekretær for landbrug og fiskeri
Generaldirektør, Ministeriet for Landbrug,
Naturspørgsmål og Fødevarekvalitet
Ungarn:
József GRÁF
Malta:
Francis AGIUS
Nederlandene:
Ate OOSTRA
11560/06 (Presse 217)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0006.png
18.VII.2006
Østrig:
Werner WUTSCHER
Polen:
Andrzej BABUCHOWSKI
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Marija LUKAČIČ
Slovakiet:
Miroslav JUREŇA
Finland:
Juha KORKEAOJA
Ilkka RUSKA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
David MILIBAND
Generalsekretær, Forbundsministeriet for Landbrug og
Skovbrug samt Miljø og Vandforvaltning
Vicestatssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Landbrugs- og skovbrugsminister
Generaldirektør, Landbrugs- og Skovbrugsministeriet
Landbrugsminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Mariann FISCHER BOEL
Joe Borg
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Nihat KABIL
Rumænien:
Mugur CRĂCIUN
Minister for landbrug og skovvæsen
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
11560/06 (Presse 217)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0007.png
18.VII.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Formandskabet forelagde Rådet sit arbejdsprogram for de kommende seks måneder. Forelæggelsen
blev tv-transmitteret og kunne følges via videostreaming (11566/06)
1
.
1
http://ceuweb.belbone.be/index.php?lang=EN&sessionno=
7
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0008.png
18.VII.2006
VINREFORM
Efter at Rådet havde fået forelagt Kommissionens meddelelse (10851/06
+ ADD 1)
og hørt
delegationernes umiddelbare reaktioner på spørgsmålene om de politiske aspekter af reformen af
vinsektoren, opfordrede det Specialkomitéen for Landbrug til at foretage en grundig gennemgang af
alle spørgsmålene og udarbejde en rapport, som Rådet vil behandle på en kommende samling.
Rådet noterede sig kommissær Fischer-Boels forelæggelse af meddelelsen om reformen af
vinsektoren i EU
1
og udvekslede synspunkter
2
på grundlag af følgende spørgsmål:
1)
Deler De på baggrund af den nuværende situation i vinsektoren og nødvendigheden af at
udvide den fælles landbrugspolitik til også at gælde for denne sektor Kommissionens
analyse og synspunkt, hvorefter der er behov for en grundlæggende reform?
Alle delegationerne anerkendte behovet for en reform af den gældende fælles markedsordning for
vinsektoren i betragtning af sektorens nuværende problemer med blandt andet stadig større lagre,
mindre forbrug og voksende import fra tredjelande.
2)
Hvilke af de foranstaltninger, som Kommissionen har foreslået med henblik på en
grundlæggende reform af den fælles markedsordning, udgør de bedste løsninger på
vinsektorens nuværende vanskeligheder?
En lang række af delegationerne støttede de foranstaltninger, der skal forenkle bestemmelserne om
etikettering, som er afpasset til forbrugernes udtrykkelige ønsker og bedre markedsføring. Flere af
de producerende medlemsstater hilste også det nationale budget velkommen, der er opstillet i
meddelelsen med henblik på finansiering af forskellige foranstaltninger. Nogle af disse delegationer
foreslog dog, at medlemsstaterne får mulighed for en mere fleksibel forvaltning af budgettet.
Meddelelsen er et kommissionsinitiativ og er en opfølgning af reformerne af den fælles
landbrugspolitik fra 2003 (den generelle reform af den fælles landbrugspolitik), 2004 (bomuld,
humle, olivenolie, tobak) og 2006 (sukker), der omfattede samtlige hovedsektorer undtagen vin
samt frugt og grøntsager. Kommissionen mener, at den forringede balance mellem udbud og
efterspørgsel i vinsektoren og de stadig større udfordringer på det europæiske og det internationale
vinmarked kræver en reform af sektoren.
1
2
Se Kommissionens pressepakke:
http://ec.europa.eu/agriculture/capreform/wine/index_en.htm for flere enkeltheder.
Alle Rådets medlemmer tog ordet.
8
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2006
I den forbindelse bør den fremtidige ordning sikre bæredygtighed for producenterne, forberede
gnidningsfri integration af Bulgarien og Rumænien og fuldt ud overholde vore internationale
forpligtelser. Den nye politik skal desuden kunne reagere på skiftende omstændigheder med henblik
på:
at øge EU-vinproducenternes konkurrenceevne, styrke EU-kvalitetsvinenes renommé som
verdens bedste, generobre tidligere markeder og erobre nye
at skabe en vinordning, der fungerer ved hjælp af klare, enkle og effektive regler, der giver
balance mellem udbud og efterspørgsel
at skabe en vinordning, der bevarer de bedste traditioner i EU's vinproduktion, styrker det sociale
net i mange landdistrikter og sikrer, at al produktion respekterer miljøet.
EU's nye vinpolitik bør desuden tage behørigt hensyn til offentlighedens stigende engagement i
sundheds- og forbrugerbeskyttelse.
Kommissionen overvejer fire muligheder i meddelelsen (status quo; fuldstændig deregulering af
markedet; reform efter samme linje som reformen af den fælles landbrugspolitik; gennemgribende
reform), og den går klart ind for en gennemgribende reform i enten ét eller to trin.
Kommissionen agter at forelægge forslag til lovgivning i december 2006 eller januar 2007 efter en
indgående drøftelse af de fremlagte idéer.
11560/06 (Presse 217)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0010.png
18.VII.2006
WTO-FORHANDLINGER
Kommissær Fischer-Boel briefede Rådet om den seneste udvikling i landbrugsforhandlingerne i
Verdenshandelsorganisationen (WTO). Rådet besluttede at tage spørgsmålet op på kommende
samlinger.
Kommissær Fischer-Boel gjorde det klart, at Den Europæiske Union ikke havde fremlagt noget nyt
tilbud efter det sidste betingede tilbud om landbrug og markedsadgang for ikke-landbrugsvarer
(NAMA) den 28. oktober 2005.
På samlingen i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17. juli udvekslede
Rådet synspunkter og vedtog følgende konklusioner: "Rådet henviste til sine konklusioner af
12. juni 2006 og besluttede, at der skal afholdes en særlig samling i Rådet og et særligt møde i
Artikel 133-Udvalget, hvis der indkaldes til et WTO-ministermøde i slutningen af juli eller i august
i Genève. Datoen fastsættes af formandskabet i lyset af udviklingen."
På samlingen i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 29. juni i Genève
bekræftede Rådet, at målet er en samlet, afbalanceret og ambitiøs aftale som et helhedsprincip.
1
WTO-ministermødet i Genève gav imidlertid ikke et tilfredsstillende resultat, navnlig på grund af
USA's manglende vilje til at skære ned på deres mest handelsforvridende indenlandske støtte og
deres produktionskoblede støtte.
Der erindres om, at EU forelagde sit sidste - betingede - tilbud om landbrug og NAMA den 28.
oktober 2005.
2
1
2
Jf. Rådets konklusioner af 12. juni, dok. 9947/06, s. 5.
Se http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/05/400 og
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/05/1358 for flere enkeltheder.
10
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0011.png
18.VII.2006
FRIVILLIG GRADUERING
Rådet havde en orienterende debat om forslaget (10014/06
og 11529/06)
om regler for frivillig
graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af
fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse
støtteordninger for landbrugere. Resultatet af denne drøftelse var politiske retningslinjer, så
Specialkomitéen for Landbrug kan komme videre med spørgsmålet med henblik på Rådets formelle
vedtagelse hen imod udgangen af 2006, når Parlamentet har afgivet udtalelse.
Formålet med forslaget er at følge op på konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2005
og give medlemsstaterne mulighed for frivilligt at overføre yderligere beløb på op til et maksimum
på 20% af deres budget til direkte støttebetalinger fra første søjle af den fælles landbrugspolitik til
deres programmer for udvikling af landdistrikter.
På rådssamlingen i dag støttede flere delegationer Kommissionens forslag, men efterlyste en større
fleksibilitet med hensyn til både den valgte sats for frivillig graduering, eventuelt med årlige
justeringer; de støttede endvidere den dato, hvor frivillig graduering bringes i anvendelse, og
muligheden for at anvende forskellige satser for regioner i samme land, idet de udtrykte
betænkelighed med hensyn til den frist på to måneder, inden for hvilken medlemsstaterne skal
meddele Kommissionen, hvilke satser de har valgt for frivillig graduering. Nogle delegationer
gentog, at de ikke ønsker frivillig graduering omfattet af fritagelsen på 5000 EUR - en
minimumsgrænse for anvendelse af tvungen modulering på direkte betalinger. Nogle delegationer
udtrykte betænkelighed med hensyn til potentiel konkurrenceforvridning mellem medlemsstaterne,
navnlig i betragtning af muligheden for national medfinansiering på de midler, der frigives ved
frivillig graduering.
Kommissær Fischer-Boel mindede Rådet om, at det er besluttet at begrænse frivillig graduering til
at omfatte direkte betalinger inden for første søjle - direkte betalinger og markedsudgifter - og
oplyste, at Kommissionen har valgt at tilpasse reglerne for frivillig graduering til de eksisterende
regler for tvungen graduering.
1
På den baggrund understregede hun, at fritagelsen på 5000 EUR, der
anvendes på den tvungne graduering, også finder anvendelse på frivillig graduering såvel som
mindsteudgiftssatserne pr. akse for udvikling af landdistrikter. I den forbindelse gjorde hun det
klart, at regional anvendelse af frivillig graduering vil være en fravigelse af reglerne om tvungen
graduering og vil være meget vanskelig at administrere. Med hensyn til anmodningen om, at det
skal være muligt at foretage en årlig justering af gradueringssatsen påpegede hun, at en ændring af
satserne i den ene eller den anden retning ikke vil være forenelig med forsvarlig finansplanlægning.
Hun foreslog imidlertid, at medlemsstaterne får mulighed for at revidere bestemmelserne om
frivillig graduering i 2008 i forbindelse med, at der foretages et "sundhedstjek" af reformen af den
fælles landbrugspolitik, hvilket også vil omfatte ordningen med tvungen graduering.
1
Fra 2006 og frem vil der blive anvendt en tvungen gradueringssats på 5% for direkte
betalinger overført til udvikling af landdistrikter i henhold til reformen af den fælles
landbrugspolitik fra juni 2003.
11
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2006
Specialkomitéen for Landbrug havde en indledende drøftelse den 10. juli, hvor delegationernes
største betænkeligheder gik på den manglende fleksibilitet i den af Kommissionen foreslåede
ordning for frivillig graduering, med hensyn til både fastsættelsen af gradueringssatserne og
reglerne for anvendelse af midlerne fra frivillig graduering til udvikling af landdistrikterne.
Delegationerne ønskede også større fleksibilitet med mulighed for at indføre specifikke
gradueringssatser i en medlemsstats forskellige regioner og forlængelse af fristerne for meddelelse
af satserne samt en undtagelse fra fritagelsen på mindst 5000 EUR. Anvendelse af midlerne fra
frivillig graduering under udviklingsordningen for landdistrikterne blev også drøftet, idet nogle
delegationer udtrykte modstand mod anmodningen om, at mindsteudgiftssatserne pr. akse for disse
midler skal overholdes.
11560/06 (Presse 217)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0013.png
18.VII.2006
EVENTUELT
Fiskeripartnerskabsaftale mellem EF og Mauretanien
Rådet blev briefet om de fremskridt, der er gjort i forhandlingerne vedrørende
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EF og Mauretanien.
Kommissær Borg forklarede, at han afventer Rådets bekræftelse på, at fiskeripartnerskabsaftalen
mellem EF og Mauretanien kan vedtages hurtigt, så snart der er forelagt et forordningsforslag. Det
vil give Kommissionen mulighed for at opfylde den betingelse, der er afgørende for Mauretanien,
nemlig at aftalen skal begynde at løbe i juli, og at den første betaling skal modtages inden den 23.
december 2006.
Alle de delegationer, der tog ordet, støttede enstemmigt Kommissionen i dens bestræbelser på
hurtigt at nå frem til en afbalanceret fiskeriaftale med Mauretanien og tilsluttede sig brugen af en
særlig fast-track-procedure for at kunne indgå aftalen inden udgangen af 2006.
Den nuværende fiskeriaftale mellem EF og Mauretanien udløber den 31. juli 2006. Den europæiske
fiskerisektor skal søge om private licenser fra den 1. august, hvis forhandlingerne ikke lykkes.
Ansjoser i Biscayabugten
Rådet noterede sig en anmodning (11518/06) fra den franske delegation vedrørende
Kommissionens meddelelse om, at den vil følge udtalelsen fra sin rådgivende gruppe (Den
Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri, STECF)
1
, og lukke ansjosfiskeriet i
Biscayabugten indtil udgangen af 2006.
Den franske delegation sagde, at den går ind for en forsvarlig forvaltning af ansjosbestanden, men
bad Kommissionen om at overveje alternative foranstaltninger til en lukning af fiskeriet. Den
franske delegation foreslog, at der indføres en permanent lukket kasse for at beskytte ungfisk, og at
den samlede tilladte fangstmængde (TAC) på 5000 tons, der blev bevilget Frankrig og Spanien for
2006, genåbnes i efterårssæsonen tillige med endnu en TAC på 2000 tons, da gydesæsonen til den
tid er slut.
1
Se pressemeddelelse:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/06/912&format=HTML&aged=
0&language=EN&guiLanguage=en
13
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2006
Kommissær Borg oplyste, at der ikke er planlagt nogen alternativer til en lukning af ansjosfiskeriet i
Biscayabugten - som træder i kraft den 22. juli -, og han understregede, at TAC'en på 5000 tons
ikke er blevet fuldt udnyttet, hvilket klart tyder på en ringe ansjosbestand. Han erklærede, at der kan
ydes finansiel støtte til fiskere for at omdirigere deres aktiviteter.
I december 2005 besluttede Rådet, at hvis STECF mente, at bestanden af voksne ansjoser i
Biscayabugten var under 28 000 tons i gydesæsonen om foråret, skulle Kommissionen omgående
lukke fiskeriet efter ansjoser i Biscayabugten. STECF har anslået bestanden til 18 640 tons. Der vil
muligvis kunne udbetales finansiel støtte igen i år fra Fiskerifonden (finansielt instrument til
udvikling af fiskeriet, FIUF) til dem, der berøres af lukningen. FIUF-reglerne giver mulighed for at
yde oplægningsstøtte i en periode på i alt seks måneder i løbet af hele programmeringsperioden
2000-2006. Da der blev ydet støtte i mindre end seks måneder efter lukningen i 2005, kan støtten
videreføres i år, forudsat at der ikke ydes støtte i mere end i alt seks måneder i 2005 og 2006
tilsammen. Den samlede tilladte fangstmængde (TAC) for ansjoser i 2005 var 30 000 tons i ICES-
underområde VIII, heraf 90% til Spanien og 10% til Frankrig. I juni 2005 tydede nye
videnskabelige oplysninger fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) på, at det var
nødvendigt at træffe hasteforanstaltninger til beskyttelse og genopretning af bestanden. TAC'en for
2006 er 5 000 tons med mulighed for at revidere den ud fra ny videnskabelig rådgivning. Der måtte
ikke fiskes før den 1. marts 2006. I henhold til en bilateral aftale mellem Spanien og Frankrig -
Arcachon-aftalen - overfører Spanien og Frankrig visse kvoter til hinanden på årsbasis, og den
franske flåde afholder sig fra at fiske efter ansjoser fra den 20. marts til den 31. maj.
Fugleinfluenza (H5N1)
Kommissionen forelagde Rådet en skriftlig opdatering (11759/06) af den seneste udvikling for så
vidt angår identificerede tilfælde af fugleinfluenza af typen H5N1 i verden og i Den Europæiske
Union.
EF-retningslinjer for statsstøtte
Rådet noterede sig en anmodning fra den østrigske delegation (11567/06), der blev støttet af et bredt
flertal af delegationerne, om forslaget til nye regler for EF-retningslinjer for statsstøtte til
landbruget, især begrænsningen af de nuværende muligheder og beløb for statsstøtte.
Delegationerne indrømmede, at statsstøtte hører under Kommissionens kompetenceområde, men
gav udtryk for betænkeligheder ved tendensen i de retningslinjer, Kommissionen har foreslået.
Kommissær Fischer Boel noterede sig delegationernes bemærkninger og vil tage hensyn til deres
betænkeligheder.
11560/06 (Presse 217)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0015.png
18.VII.2006
Tilrettelæggelse af det fremtidige arbejde
Formandskabet oplyste, at den næste samling i Rådet (landbrug og fiskeri) vil finde sted den
18. september 2006 i Bruxelles. Det uformelle landbrugsministermøde afholdes den 24.-26.
september 2006 i Uleåborg (Finland)
1
.
1
Flere oplysninger om dette møde kan findes på:
http://www.eu2006.fi/eu_and_policy_areas/policy_areas/en_GB/agriculture_and_fisheries/
15
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0016.png
18.VII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Ligestilling af sortsundersøgelser i Kroatien
Rådet vedtog en beslutning, der har til formål at anerkende, at officielle sortsundersøgelser i
Kroatien ligestilles med de undersøgelser, der foranstaltes af EU's medlemsstater (10516/06). De
berørte sorter er hvede, byg og majs.
Sukkerimport fra AVS-landene og Indien til De Europæiske Fællesskaber
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af aftalerne i form af brevveksling mellem Det
Europæiske Fællesskab, AVS-landene
1
og Indien om garanterede priser for rørsukker i
leveringsperioden 2005-2006 (10523/06).
De garanterede priser for sukker fra AVS-staterne og Indien fastsættes til 52,37 EUR pr. 100 kg for
råsukker og 64,65 EUR pr. 100 kg for hvidt sukker.
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Retningslinjer for beskæftigelsen
Rådet vedtog en beslutning om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik, der for
2006 opretholder de retningslinjer, der er fastsat i beslutning 2005/600/EF (EUT L 205 af 6.8.2005,
s. 21) (10344/06).
Formålet med retningslinjerne er at nå målene om fuld beskæftigelse, kvalitet i arbejdet,
arbejdsproduktivitet og social samhørighed, hvilket skal komme til udtryk i klare prioriteter: få flere
folk i beskæftigelse, øge arbejdsudbuddet og modernisere de sociale beskyttelsessystemer, forbedre
arbejdstageres og virksomheders omstillingsevne og arbejdsmarkedernes fleksibilitet og øge
investeringen i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og færdigheder.
1
Følgende AVS-lande er omfattet: Barbados, Belize, Republikken Congo, Republikken Côte
d'Ivoire, Republikken Fijiøerne, Den Kooperative Republik Guyana, Jamaica, Republikken
Kenya, Republikken Madagaskar, Republikken Malawi, Republikken Mauritius, Saint
Christopher og Nevis, Republikken Surinam, Kongeriget Swaziland, Den Forenede Republik
Tanzania, Republikken Trinidad og Tobago, Republikken Uganda, Republikken Zambia og
Republikken Zimbabwe.
16
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0017.png
18.VII.2006
Fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet - Progress*
Efter aftalen om EU's finansielle overslag for 2007-2013 vedtog Rådet en fælles holdning med
henblik på vedtagelse af en afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social
solidaritet -
Progress
(6282/06
og 11136/06 ADD 1).
Teksten vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Formålet med programmet er at yde økonomisk støtte til gennemførelsen af EU’s målsætninger
inden for beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik og således bidrage til virkeliggørelse af
målene under Lissabon-strategien inden for disse områder. Programmets aktiviteter er inddelt i fem
forskellige sektioner: beskæftigelse, social beskyttelse og inddragelse, arbejdsvilkår,
forskelligartethed og bekæmpelse af forskelsbehandling og ligestilling mellem mænd og kvinder.
Den fælles holdning fordeler hele det samlede budget mellem programmets forskellige sektioner
1
.
Rådet accepterede Europa-Parlamentets ændring med henblik på at øge midlerne til sektionen social
beskyttelse og inddragelse og til sektionen ligestilling mellem mænd og kvinder, men det øgede
også midlerne til to andre sektioner, nemlig beskæftigelse og arbejdsvilkår. Det er i tråd med
Europa-Parlamentets mål, at alle midlerne fordeles, idet Parlamentet i sine ændringer understreger,
at det er vigtigt med gennemsigtighed i budgetbeslutningsprocessen.
De samlede bevillinger, der er afsat til programmet, beløber sig til 657,59 mio. EUR (i 2004-priser).
For nærmere oplysninger henvises til pressemeddelelse 15201/1/05, s. 12.
MILJØ
Persistente organiske miljøgifte
Rådet vedtog en forordning om tilføjelse af koncentrationsgrænser til bilag IV til forordning (EF)
nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte, der indeholder en liste over stoffer, der er
omfattet af bestemmelserne om affaldshåndtering (10805/06).
Formålet med forordningen er at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod persistente
organiske miljøgifte. Den fastlægger de juridiske rammer for gennemførelsen af
Stockholmkonventionen og protokollen til konventionen af 1979 om grænseoverskridende
luftforurening over store afstande for så vidt angår persistente organiske miljøgifte.
1
Kommissionen havde oprindeligt foreslået en ikke-formålsbestemt reserve på 10 %, som
skulle fordeles mellem de fem sektioner i hele programmets løbetid.
17
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0018.png
18.VII.2006
Århuskonventionen*
Efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet i Forligsudvalget
1
, vedtog Rådet en
forordning om anvendelse af Århus-konventionens bestemmelser om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet på Det Europæiske Fællesskabs institutioner og organer (PE-CONS
3614/1/06 og
10407/06 ADD 1 REV 1).
Den belgiske delegation afholdt sig fra at stemme.
EU's institutioner og organer skal anvende de krav, der fastsættes i Århuskonventionen, navnlig
ved:
at sikre retten til offentlig adgang til miljøoplysninger, som sådanne institutioner eller organer
modtager eller tilvejebringer, og som er i deres besiddelse
at sikre, at miljøoplysninger gradvis stilles til rådighed for og formidles til offentligheden med
henblik på at sikre, at miljøoplysninger i videst muligt omfang systematisk stilles til rådighed for
og formidles til offentligheden
at tage hensyn til udfaldet af offentlighedens deltagelse, når der træffes afgørelse om en plan
eller et program på miljøområdet, og informere offentligheden herom
at give adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet på EU-plan på de betingelser, der
fastsættes i forordningen
at medtage oplysninger om skridt taget i procedurer for overtrædelse af fællesskabslovgivningen
i databaser eller registre.
Batterier og akkumulatorer*
Efter at der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet i Forligsudvalget
2
, vedtog Rådet et
direktiv om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer, samt om ophævelse
af direktiv 91/157/EØF (PE-CONS
3615/4/06 og 10408/06 ADD 1).
De miljøhensyn, der skal tages i forbindelse med batterier og akkumulatorer, er navnlig begrundet i
de materialer, de indeholder. De største miljøpåvirkninger opstår i forbindelse med produktion og
affaldshåndtering. Et af Fællesskabets miljømål er at nedbringe mængden af farlige stoffer i affald.
1
2
Jf. pressemeddelelse
8966/06.
Jf. pressemeddelelse
8625/06.
18
11560/06 (Presse 217)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0019.png
18.VII.2006
Formålet med direktivet er på den baggrund at nå et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau ved
at
forbyde markedsføring af visse batterier og akkumulatorer
fremme indsamling og genvinding af udtjente batterier og akkumulatorer og fastsætte
restriktioner vedrørende deres bortskaffelse for derved at kunne genbruge deres metalindhold
mest muligt.
Med dette direktiv undgås forskelle mellem medlemsstaternes lovgivning, og det sikrer endvidere,
at det indre marked fortsat fungerer tilfredsstillende, og fjerner hindringer for de frie
varebevægelser og konkurrencen i Fællesskabet.
For at forhindre, at batterier og akkumulatorer ender i miljøet, og for at undgå at skabe forvirring
hos forbrugerne over de forskellige affaldshåndteringskrav, der gælder for forskellige batterier,
gælder direktivet for alle batterier og akkumulatorer, der markedsføres i Fællesskabet.
Direktivet ophæver direktiv 91/157/EØF, 91/101/EF og 93/86/EØF og erstatter dem af én enkelt
retsakt.
UDDANNELSE
EU/Canada - aftale om videregående uddannelse, erhvervsuddannelse og unge for perioden
2006-2013
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen af en aftale med Canada med henblik
på oprettelse af et samarbejdsprogram for videregående uddannelse, erhvervsuddannelse og unge
for perioden 2006-2013 (10924/06).
Aftalens overordnede mål er at opnå større gensidig forståelse mellem befolkningerne i EU og
Canada, herunder et bredere kendskab til deres sprog, kulturer og institutioner, og at forbedre
kvaliteten af menneskelige ressourcer ved at fremme gensidig opnåelse af kvalifikationer, der sætter
borgerne i stand til at tage udfordringerne i forbindelse med den globale videnbaserede økonomi op.
Den tidligere aftale, der blev indgået i 2000, forlængede programmet mellem EU og Canada i fem
år og udløb i 2005.
11560/06 (Presse 217)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0020.png
18.VII.2006
KULTUR
Programmet Kultur 2007*
Efter at der blev opnået enighed om EU's finansielle overslag for 2007-2013 vedtog Rådet en fælles
holdning med henblik på vedtagelse af en afgørelse om oprettelse af programmet Kultur 2007, der
har til formål at yde finansiel støtte til den europæiske kultursektor for perioden 2007-2013
(6235/06
og 11116/06 ADD 1).
Kommissionen kunne ikke tilslutte sig visse af ændringerne til dens forslag. Teksten fremsendes til
Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Udkastet til afgørelse har til formål at sikre kontinuiteten fra det nuværende kultur 2000-program og
har følgende hovedformål:
at fremme den tværnationale bevægelighed for personer, der arbejder i kultursektoren
at fremme den tværnationale udbredelse af kunstværker og kunstneriske og kulturelle
frembringelser
at fremme den tværkulturelle dialog.
Programmet omfatter tre aktionsdele:
støtte til kulturelle foranstaltninger (flerårige samarbejdsprojekter, samarbejdsaktioner og
særaktioner)
støtte til organer, der er aktive på kulturområdet på europæisk plan
støtte til analyser samt indsamling og formidling af information og til aktiviteter, der maksimerer
virkningen af projekter inden for europæisk kultursamarbejde og europæisk
kulturpolitikudvikling.
Den fælles holdning omfatter følgende nye elementer, der ikke fandtes i Kommissionens forslag:
Rådet har i forståelse med Kommissionen og Europa-Parlamentet overført støtte til
foranstaltninger til bevarelse af mindesmærker til det foreslåede program "Borgere for Europa"
11560/06 (Presse 217)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453541_0021.png
18.VII.2006
for at gøre det lettere for små aktører at få adgang til programmet har Rådet på linje med Europa-
Parlamentets strategi sænket mindstebeløbet for EF-støtte fra 60 000 EUR til 50 000 EUR og
nedsat det minimale antal aktører fra 4 til 3 i forbindelse med samarbejdsforanstaltninger
Rådet har indført en forvaltningskomitéprocedure for projekter med et samlet EF-bidrag på over
200 000 EUR.
De samlede bevillinger, der er afsat til programmet, beløber sig til 354 mio. EUR (i 2004-priser).
11560/06 (Presse 217)
21
DA