Europaudvalget 2005-06
2743+2744 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
294476_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 6. juli 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 17.-18. juli 2006
Samlenotat
1. Formandskabets arbejdsprogram
2. (Evt.) WTO/DDA
3. Sudan
4. Den Demokratiske Republik Congo (DR Congo)
5. Det vestlige Balkan
6. Mellemøsten
7. Iran
8. (Evt.) Irak
9. Eksterne finansielle instrumenter
10. Oprettelse af et instrument for nukleart sikkerhedssamarbejde
(støtte til tredjelande)
11. Forslag til intern aftale om finansiering af Den 10. Europæiske
Udviklingsfond
12. Eventuelt
(side 2)
(side 4)
(side 6)
(side 8)
(side 10)
(side 12)
(side 14)
(side 16)
(side 19)
(side 23)
(side 27)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0002.png
2
1. Formandskabets arbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Finland har ikke fremlagt et selvstændigt formandskabsprogram, men et fælles med Østrig præsenteret i de-
cember 2005. Vanhanen fremlagde den 21. juni 2006 de finske formandskabsprioriteter for Riksdagen, den
5. juli 2006 forelægges prioriteterne i Europa-Parlamentet og den 17. juli 2006 fremlægges prioriteterne på
rådsmødet. De overordnede prioriteter for det finske formandskab ventes at blive: 1) EU's fremtid, herunder
forfatningstraktaten og udvidelsen, 2) styrkelse af EU’s konkurrenceevne, 3) styrkelse af EU's udenrigspoli-
tik, 4) forbedret samarbejde på det indre og retlige område og 5) en mere åben og effektiv beslutningsproces.
Regeringen finder overordnet, at den finske formandskabsdagsorden er i god overensstemmelse med danske
europapolitiske prioriteter.
2. Baggrund
Finland har ikke fremlagt et selvstændigt formandskabsprogram, jfr. beslutning på Det Eu-
ropæiske Råd i Sevilla i juni 2002 om, at Rådets to kommende formandskaber i december
fremlægger et fælles arbejdsprogram for det kommende år. Det fælles østrigsk-finske ar-
bejdsprogram for 2006 blev fremlagt på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne for-
bindelser) den 12.-13. december 2005, og programmet var til åben debat i januar. I arbejds-
programmet fremhæves følgende prioritetsområder i 2006: 1) vækst og beskæftigelse, 2) bæ-
redygtig udvikling, 3) RIA, 4) den fortsatte udvidelse samt 5) EU’s rolle i verden. Herudover
fremhæves tænkepausen vedrørende EU’s fremtid og beslutningen på topmødet i juni 2006
om det videre forløb herfor.
Statsminister Vanhanen fremlagde den 21. juni 2006 de finske formandskabsprioriteter for
Riksdagen. Den 5. juli 2006 forelagdes prioriteterne i Europa-Parlamentet og den 17. juli
fremlægges prioriteterne på rådsmødet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
De overordnede prioriteter for det finske formandskab ventes at blive: 1) EU's fremtid, her-
under forfatningstraktaten og udvidelsen, 2) styrkelse af EU’s konkurrenceevne, 3) styrkelse
af EU's udenrigspolitik, 4) forbedret samarbejde på det indre og retlige område og 5) en me-
re åben og effektiv beslutningsproces.
Fra finsk side lægges vægt på, at EU opnår konkrete og for borgerne konstaterbare resulta-
ter, ikke mindst i den uafklarede periode efter de franske og hollandske folkeafstemninger
om forfatningstraktaten. EU’s merværdi er således et nøgleord for det finske formandskab.
Som særlige prioriteter ser Finland i den sammenhæng styrkelse af EU’s konkurrenceevne og
innovation, energipolitik, forstærket retligt samarbejde, samt udbygning af EU’s eksterne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
relationer, ikke mindst med Rusland. Der planlægges et uformelt topmøde i oktober med
fokus på innovation og eksterne aspekter af EU’s energipolitik. Energipolitikken får generelt
en fremtrædende placering. På Det Europæiske Råd i december forventes det finske for-
mandskab at forestå en generel debat om udvidelsesstrategien.
På det eksterne område vil Finland fortætte arbejdet med en generel styrkelse af EU’s uden-
rigspolitiske ageren. I Østrigs og Finlands fælles arbejdsprogram for 2006 blev både Rusland
og Det vestlige Balkan prioriteret, men det forventes, at Finland i højere grad vil søge at flyt-
te fokus mod øst, og herunder fokusere på den Nordlige Dimension. Desuden betegnes Iran
som en permanent usikkerhedsfaktor, ligesom Irak og den mellemøstlige fredsproces forven-
tes at komme til at fylde meget under formandskabet. Der er endvidere planer om at styrke
den interkulturelle dialog, og der vil være en række topmøder på det eksterne område, her-
under ASEM6 den 10.-11. september 2006.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Statsminister Vanhanen vil den 5. juli 2006 præsentere det finske formandskabs prioriteter i
Europa-Parlamentet med efterfølgende debat.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Overvejelser om gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Punktet har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Der vil blive taget konkret stilling i forbindelse med fremlæggelse af enkelte forslag.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder overordnet, at den finske formandskabsdagsorden er i god overensstem-
melse med danske europapolitiske prioriteter.
Regeringen vil kunne tage formandskabets præsentation til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte i Rådet til præsentationen af formandskabets prioriteter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0004.png
4
2. (Evt.) WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
WTO/DDA er sat på dagsordenen som et muligt punkt. Hvorvidt sagen vil komme til drøftelse på
rådsmødet, vil afhænge af den kommende udvikling i forhandlingerne. Afholdelsen af det ekstraordinære
rådsmøde den 29. juni samt efterfølgende G6 møde har ikke i skrivende stund ført til fremskridt. Fokus er
nu på, hvorledes der kan skabes mulighed for det nødvendige gennembrud ultimo juli.
2. Baggrund
Trods afholdelsen af et ekstraordinært rådsmøde i Genève den 29. juni 2006, der teknisk set
ikke er afsluttet endnu, med efterfølgende G6- og green room møder er det ikke indtil videre
lykkedes at skabe fremdrift i WTO-forhandlingerne. Disse er stadig fastlåst i forhandlings-
trekanten mellem USA, der skal bevæge sig på den interne landbrugsstøtte, EU, der er pres-
set på markedsadgang på landbrugsområdet og G20 på industritoldsatsområdet (NAMA).
Bilaterale møder mellem bl.a. Kommissionen og USA og Brasilien samt møde i G-6 kredsen
har vist, at der - i modsætning til forventningerne - p.t. ikke er amerikansk bevægelsesmulig-
hed på intern støtte i landbrugssektoren.
Dermed bliver det ikke muligt for de to andre grupperinger EU og G-20 at bevæge sig, da en
forudsætning for fremskridt i forhandlingerne er, at alle kan sige, at man har givet yderligere
indrømmelser, fordi man samtidig har modtaget koncessioner fra de andre parter. Samtidig-
heden i bevægelserne er det afgørende koreografiske element i forhandlingerne.
Fokus er derfor nu på, hvorledes man kan samle tråden, så en ny mødefrekvens ultimo juli
kan lede til det nødvendige gennembrud i forhandlingerne. Så længe EU internt kan holde
sammen omkring den af kommissær Mandelson annoncerede mulighed for bevægelse på
markedsadgang for landbrugsprodukter, ligger EU komfortabelt i forhandlingerne og er ikke
under pres.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådsmødet vil sandsynligvis have til formål at gøre status og udstikke retningslinier til
Kommissionen m.h.p. de efterfølgende forhandlinger frem mod en forhåbentlig enighed om
modaliteter – men uden at dette indebærer grundlæggende ændring af mandatet fra 1999 og
efterfølgende rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-
Runden, da dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes
det, at såfremt de globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en
samlet aftale, der nedsætter told- og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler
for samhandel, vil det få positive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes pri-
mært forventningerne til øget samhandel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæfti-
gelse, lavere forbrugspriser mm.
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Dels
vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet. Dette vil dog muligvis
modvirkes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning for forde-
lingen af udgifterne til EU’s landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af ek-
sportrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Organisationer og NGO’er har løbende drøftelser indenfor rammerne af Beach Club-
samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for, at Kommissionen bidrager til at sikre et resultat i Doha-Runden, som
bliver så detaljeret og substantielt som muligt. Det er således væsentligt for Danmark, at EU
spiller en ledende og konstruktiv rolle i at drive forhandlingerne fremad, herunder særligt
med sigte på at tilgodese de fattigste landes interesser og integration i verdensøkonomien.
Fra dansk side vil der på grundlag af vedtagelsen fra forespørgselsdebatten om WTO-
forhandlingerne den 23. maj især blive arbejdet for at sikre, at EU´s mandat under de rigtige
omstændigheder på alle områder strækkes til det yderste m.h.p. at sikre et positivt resultat.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til at arbejde for opnåelsen af et substantielt resultat i Runden.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, herunder senest
forud for rådsmøder (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. og 29.
juli, 10.-11. oktober 2004, 7. november, 21.-22. november, 12.-13. december 2005, 30.-31.
januar, 20.-21. marts, 10.-11. april 2006, den 12.-13. juni og den 29. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0006.png
6
3. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan ventes at fokusere på situationen i Darfur, herunder støtte til gennemførelse af
fredsaftalen af 5. maj 2006 samt til AU’s mission i området og den planlagte FN overtagelse heraf. Centra-
le dele af Sudans regering modsætter sig en FN ledet operation i Darfur. Det lykkedes ikke at få en accept
på AU topmødet i Gambia primo juli. AU har midlertidigt besluttet at styrke AMIS inden for mandatet.
FN’s generalsekretær ventes medio juli at præsentere optioner for en FN operation.
2. Baggrund
Situationen i Sudan er fortsat primært præget af den spændte situation i Darfur, herunder
gennemførelse af fredsaftalen fra 5. maj 2006. Aftalen er skrøbelig, og det anses for vigtigt
hurtigt at sikre dens gennemførelse, og støtte dem, der har vist mod til at indgå de nødven-
dige kompromiser. Samtidig må sikkerheden i Darfur genoprettes, også i Tchad, og spoilere
af fredaftalen isoleres. EU vedtog i maj 2006 en fælles aktion, der følger op på de individuel-
le sanktioner mod fire navngivne sudanesere vedtaget i FN’s sikkerhedsråd 25. april med
Danmark som medforslagsstiller. Planlægningen af en kommende FN operation i Darfur er
forsinket grundet sudanesisk modstand. AU fastholder sin beslutning om overdragelse til FN
og har intensiveret presset på Sudans regering. Det lykkedes dog ikke at få Sudans regerings
accept på AU topmødet 1.-2. juli. FN udsendte i maj en forundersøgelsesmission til områ-
det, og Generalsekretæren ventes medio juli at fremlægge optioner for en FN operation. Sik-
kerhedsrådet besluttede i maj at imødekomme afrikansk ønske om at bevare missionens afri-
kanske karakter også efter en FN overtagelse. En hurtig styrkelse af AU anses for vigtig for
at undgå yderligere eskalering, og en konference herom afholdes i Bruxelles 18. juli 2006. EU
har for nylig bevilget yderligere 50 mio. euro over Fredsfaciliteten og søger at sikre fuld ud-
sendelse af personelbidrag. Danmark har tre rådgivere ved de civile del af EU’s støtteopera-
tion. NATO har styrket sin støtte til transport og træning. I det østlige Sudan har oprørsbe-
vægelserne i fællesskab indledt forhandlinger med regeringen med deltagelse af Eritrea. Gen-
nemførelse af fredsaftalen med det sydlige Sudan skrider frem om end forsinket.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Drøftelse af den aktuelle situation i Darfur-regionen, herunder EU støtte til gennemførelse
af fredsaftalen samt til en mulig FN overtagelse af AU’s mission ventes at stå centralt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, fokuse-
re på at sikre, at EU fortsat aktivt bidrager til bestræbelserne på at fremme fredsprocessen og
fastholde presset på parterne i Darfur, samt støtte en hurtig FN overtagelse af AU’s mission.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur. Der
er generelt opbakning til et tæt samarbejde med andre internationale organisationer om støt-
te til AU’s indsats samt til en FN overtagelse af AU’s mission i området.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. maj 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0008.png
8
4. Den Demokratiske Republik Congo (DR Congo)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes på rådsmødet en orientering om situationen i DR Congo forud for valget den 30. juli 2006.
2. Baggrund
Der er planlagt præsident- og parlamentsvalg i DR Congo den 30. juli 2006. På anmodning
fra FN i december 2005 bidrager EU med en militærstyrke på 2.000 soldater med henblik på
at sikre stabilitet i landet i perioden omkring valget. Styrken skal bistå FN’s fredsbevarende
tropper i DR Congo (MONUC med 17.900 mand) med at sikre en fortsat forbedring af sik-
kerhedssituationen, hvilket er en vigtig forudsætning for gennemførelse af valget.
Foruden et militært bidrag vil der blive tale om en midlertidig udvidelse af den eksisterende
ESDP-politimission i DR Congo. Danmark bidrager med en politimand til den midlertidige
udvidelse af politimissionen.
EU har desuden en valgobservationsmission i DR Congo bestående af såvel langtids- som
korttidsobservatører. Det forventes, at der på selve valgdagen vil være omkring 250 observa-
tører til at observere valget. Der vil især blive fokuseret på observation af sammentællingen
af stemmer.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet ventes der en orientering om den politiske og sikkerhedsmæssige situation i
DR Congo forud for valget den 30. juli 2006. Orienteringen vil formentlig berøre såvel EU's
militære bidrag til støtte for den eksisterende fredsbevarende FN-operation i landet
(MONUC) som den igangværende EU valgobservationsmission.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet om dansk ret er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Spørgsmålet om statsfinanserne m.m. er ikke relevant
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter bestræbelserne - såvel i FN som i EU regi - på at skabe en fredelig og de-
mokratisk udvikling i DR Congo. I overensstemmelse med forsvarsforbeholdet deltager
Danmark ikke i EU’s militære bidrag til DR Congo.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til EU's tiltag for at støtte demokratiseringsprocessen og
aktuelt til gennemførelsen af valg i DR Congo.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11 april 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0010.png
10
5. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på en drøftelse
om Kosovo, herunder også EU’s fremtidige rolle. Derudover ventes en kort drøftelse om Montenegro.
2. Baggrund
FN’s særlige statusforhandler, Martti Ahtisaari, ventes at redegøre for statusprocessen på
baggrund af Ahtisaaris orientering af Sikkerhedsrådet medio juli.
Udvidelseskommissær Rehn og Høje Repræsentant Solana ventes at fremlægge et fælles op-
læg om EU’s fremtidige rolle og bidrag i Kosovo. Oplægget ventes at bygge videre på det
fælles papir om EU’s fremtidige rolle i Kosovo, som Rådet drøftede den 12. december 2005.
Der er international enighed om, at der vil være behov for en international civil og militær
tilstedeværelse i en tid efter statusløsningen i Kosovo. Omfanget af og mandatet for denne
vil afhænge af statusløsningen, og er derfor endnu uklar. Det står dog klart, at EU vil få en
markant rolle i den internationale civile tilstedeværelse i Kosovo efter en statusløsning. EU
forbereder i øjeblikket - under dansk ledelse - et kommende ESDP-engagement i Kosovo
inden for politi og retsvæsen. Missionen ventes at blive EU’s største og mest omfattende
ESDP-mission til dato. Samtidig ventes Kommissionens igangværende indsats inden for
Stabiliserings- og Associeringsprocessen (SAP) fortsat, ligesom Kommissionen ventes at
fortsætte dele af den økonomiske kapacitetsopbygning og udvikling, som pt. varetages gen-
nem UNMIK’s søjle IV (EU-søjlen).
De forskellige indsatsområder åbner mulighed for, at EU kan spille en mere sammenhæn-
gende rolle i Kosovo, baseret på et samspil mellem alle EU’s instrumenter. Forudsætningen
vil dog være tæt samarbejde og koordination mellem alle EU-aktører og andre internationale
organisationer.
EU anerkendte den 12. juni 2006 Montenegros valg af uafhængighed den 21. maj 2006. Her-
efter har hovedparten af EU-landene bilateralt anerkendt Montenegro (dansk anerkendelse
den 15. juni 2006). Serbien anerkendte Montenegros selvstændighed den 15. juni 2006. I
henhold til forfatningsgrundlaget for Statsunionen mellem Serbien og Montenegro er Serbi-
en successorstat, hvorfor der i EU vil skulle vedtages et nyt forhandlingsmandat til Kommis-
sionen til forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale med Montenegro.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Rådskonklusionerne
ventes at fokusere på statusprocessen i Kosovo, hvor der ventes udtrykt støtte til Ahtisaaris
håndtering af processen og på EU’s fremtidige rolle i Kosovo. Derudover ventes EU’s for-
hold til Montenegro, herunder Montenegros deltagelse i stabiliserings- og associeringspro-
cessen, berørt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 12.-13. juni 2006. Seneste fælles oplæg fra Rådssekretariatet og
Kommissionen om EU’s fremtidige rolle i Kosovo blev forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
12.-13. december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0012.png
12
6. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte den aktuelle tilspidsede situation i Mellemøsten.
2. Baggrund
Det palæstinensiske selvstyre befinder sig fortsat i en økonomisk og politisk krise. Med et
mandat fra Rådet og Kvartetten arbejder Kommissionen videre med etableringen af en mid-
lertidig international mekanisme til kanalisering af bistand direkte til den palæstinensiske be-
folkning. Den aktuelle situation i Mellemøsten er under tilspidsning som følge af et palæsti-
nensisk angreb og kidnapning af en israelsk soldat efterfulgt af den israelske invasion af Gaza
den 27. juni 2006 og arrestationen af palæstinensiske politikere som led i bestræbelserne på
at presse palæstinenserne til at sikre løsladelsen af den tilfangetagne israelske soldat. Invasio-
nen overskygger umiddelbart den positive udvikling der ligger i, at der er opnået enighed
mellem Hamas og Fatah om det såkaldte fangedokument, som indeholder en indirekte aner-
kendelse af Israel. Udviklingen i den nærmeste fremtid må betegnes som meget uforudsige-
lig.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte den aktuelle tilspidsede situation i Mellemøsten og EU’s mulighe-
der for at fremme en politisk proces mod en forhandlet løsning med udgangspunkt i Køre-
planen for Fred og med en to-stats-løsning som det endelige mål. Kommissionen forventes
endvidere at give en orientering om status for arbejdet med etablering af den nye finansie-
ringsmekanisme.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne med at
fremme fredsprocessen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0014.png
14
7. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes på rådsmødet en drøftelse af Iran med fokus på udviklingen i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) vedtog den 24. september
2005 en resolution om det iranske atomprogram, som bl.a. fastslog, at Iran ikke har efterle-
vet sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten, samt at Irans hemmeligholdelse af atomak-
tiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA rejser spørgsmål, som falder inden for Sik-
kerhedsrådets kompetence. Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-
resolutioner aktiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. EU-trioen
(Tyskland, Frankrig og UK, bistået af Den Høje Repræsentant) meddelte herefter, at man
betragtede det iranske skridt som en afvisning af EU-Iran-forhandlingsprocessen. Primo
februar 2006 besluttede IAEA’s Styrelsesråd formelt at rapportere sagen til Sikkerhedsrådet.
Den 29. marts 2006 vedtog Sikkerhedsrådet en erklæring, som bl.a. udtrykker alvorlig be-
kymring over de iranske atomaktiviteter samt opfordrer Iran til at efterleve IAEA’s resoluti-
oner, herunder genetablere fuld suspension af landets berigelsesaktiviteter.
Rådet har løbende drøftet sagen om det iranske atomprogram, herunder senest på rådsmø-
det den 12.-13. juni 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På det kommende rådsmøde ventes en generel statusdrøftelse med fokus på den seneste ud-
vikling i sagen. Centralt i drøftelsen vil være status for Irans reaktion på det forslag, som EU
Høje Repræsentant Javier Solana, på vegne af EU med støtte fra USA, Kina og Rusland,
præsenterede i Teheran den 6. juni 2006. Der foreligger endnu ingen officiel samlet iransk
reaktion på forslaget, men Javier Solana forventes for indeværende at have gennemført end-
nu et møde om forslaget med repræsentanter for den iranske regering inden Rådsmødet.
Forslaget indeholder en række for Iran attraktive elementer, herunder mulighed for samar-
bejde om civil nuklear teknologi, men forslaget er bl.a. betinget af suspension af iranske
uranberigelsesrelaterede aktiviteter. Med støtte fra Rusland, USA og Kina er det forhåbnin-
gen, at EU’s forslag vil kunne bibringe forhandlingerne om det iranske atomprogram ny dy-
namik og dermed bidrage til en diplomatisk løsning. Andre Iran-spørgsmål, herunder men-
neskerettighedssituationen, vil eventuelt ligeledes blive rejst under drøftelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske
atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af iranske
uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Regeringen håber, at Iran vil reage-
re konstruktivt på EU’s forslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0016.png
16
8. (Evt.) Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den irakiske regering har anmodet om et nyt partnerskab for Irak, kaldet Iraq Compact. FN er blevet
anmodet om at være ledende i konsultationerne om udformningen af Compacten. EU er som en af de største
donorer inviteret med til konsultationerne om spørgsmålet. Det kan ikke udelukkes, at der vil være en drøf-
telse af Irak Compact samt EU’s stillingtagen til modellen, egen rolle og andre relevante aspekter.
2. Baggrund
EU’s samlede engagement i Irak er under udbygning. Der er i efteråret 2005 undertegnet en
fælles erklæring om gennemførelse af en politisk dialog mellem EU og Irak. Beslutningen
vedr. oprettelsen af et EU-Kommissionskontor i Bagdad er under implementering. Desuden
er EU fortsat engageret i Iraks genopbygning, herunder retssikkerhed og respekt for menne-
skerettigheder via EUJUST LEX-retsstatsmissionen, hvis mandat medio april d.å. blev udvi-
det og forlænget med yderligere 18 måneder (1. juli 2006 – 31. december 2007). På rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 20.-21. marts 2006 besluttede Rå-
det at bemyndige Europa-Kommissionen til at åbne forhandlinger om en handels- og sam-
arbejdsaftale med Irak.
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 15.-16. maj 2006 ved-
tog Rådet rådskonklusioner, der bød forhandlingsgennembruddet i den politiske proces,
herunder udpegelsen af en præsident, en ny designeret premierminister og en parlaments-
formand, velkommen. Rådskonklusionerne gentog endvidere EU’s håb om en snarlig dan-
nelse af en bred samlingsregering samt bekræftede EU’s fortsatte engagement i Irak.
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. juni 2006 blev
der vedtaget rådskonklusioner, hvoraf det bl.a. fremgår, at rådet hilser dannelsen af en ny
irakisk samlingsregering velkommen. Konklusionerne gentager EU’s fordømmelse af terror-
handlinger og vold og opfordrer til sekterisk forsoning. Desuden nævnes EU’s vilje til at
samarbejde med den nye irakiske regering og den irakiske befolkning i bestræbelserne på at
tilvejebringe sikkerhed, fred og udvikling. Endvidere bemærkes EU’s håb om hurtigt at indgå
i en politisk dialog med den ny regering.
Af konklusionerne fremgår det, at EU har til hensigt at støtte Irak inden for følgende områ-
der:
Demokrati og god regeringsførelse, fx via støtte til national forsoning og revision af
forfatningen i samarbejde med FN.
Bidrage til etableringen af en retsstat hvor respekten for menneskerettigheder opret-
holdes, bl.a. via forlængelsen af mandatet for EUJUST LEX-retsstatsmissionen.
Støtte til nationale og regionale myndigheder fsva. tilvejebringelse af basale offentlige
goder og generel beskæftigelsesmuligheder.
Støtte til Iraks økonomiske udvikling bl.a. ved at opstarte forhandlinger om indgåel-
sen af en handels- og samarbejdsaftale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Støtte til udviklingen af et effektivt og transparent administrationsapparat.
Udvidelse af EU’s tilstedeværelse i Irak via den snarlige udpegelse af en leder af EU-
kommissionskontoret i Bagdad.
Rådet godkendte endvidere forlængelsen af mandatet for head of mission for EUJUST LEX.
Der foregår nu på irakisk initiativ konsultationer vedrørende etableringen af en Irak Com-
pact, der er en aftale mellem Iraks regering og internationale donorer. Modellen er kendt fra
Afghanistan og indebærer en gensidig aftale mellem Compactens medlemmer og regeringen,
hvor regeringen forpligter sig til gennemførelse af reformer og tiltag, medens donorer for-
pligter sig til at støtte deres gennemførelse. Iraks regering har bedt FN om at lede konsulta-
tionerne vedr. Compacten, hvilket FN’s generalsekretær har accepteret. EU står som en af de
største donorer og forventes nært inddraget i processen. Der er for nærværende ikke tale om
at finde yderligere midler end de allerede besluttede tiltag og programmer.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af situationen i Irak, herunder eventuel én drøftelse af konsultati-
onerne vedrørende etableringen af en Irak Compact.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt et styrket EU-engagement, herunder videreførelsen af
den politiske dialog mellem EU og Irak. Danmark er tilfreds med den igangværende imple-
mentering af beslutningen om at oprette et EU-Kommissionskontor i Bagdad. Danmark
finder, at EU fortsat bør yde støtte til Irak for at sikre opretholdelse af retssikkerhed og re-
spekt for menneskerettigheder. Danmark støtter, at EU aktivt engagerer sig i konsultationer-
ne om etableringen af en Iraq Compact og finder, at der på arbejdes på en central placering
for EU i den videre proces. Engagementet skal ske i overensstemmelse med den irakiske
regerings ønsker mhp. at sikre en stærk forankring lokal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er støtte til det nuværende EU-engagement i Irak. Der er en generel positiv indstilling til
den irakiske regerings initiativ vedr. Compacten, men da det præcise indhold og mekanismer
til gennemførelsen fortsat ikke er definerede, vil flere lande givet forbeholde sig endelig stil-
lingtagen, indtil disse spørgsmål er afklarede.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0019.png
19
9. Eksterne finansielle instrumenter
KOM (2004) 629 final.
Dok. nr. 125/06 DEVGEN
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at Rådet som led i udmøntning af de finansielle perspektiver for EU for 2007-2013 kan
vedtage fælles holdninger om et forordningsforslag om et finansieringsinstrument for udviklingssamarbejde på
geografisk basis og et forordningsforslag om samarbejde på tematisk basis. Som led i en forståelse om den
videre procedure mellem Rådets formandskab, Europakommissionen og Europa-Parlamentet vil der være tale
om en opsplitning af det tidligere fremlagte forordningsforslag om et samlet instrument for udviklingssamar-
bejde og økonomisk samarbejde. Et element i forståelsen om den videre fremgangsmåde med Europa-
Parlamentet er, at Europakommissionen har fremlagt forslag om en forordning om demokrati og menneske-
rettigheder samt, at der skal udarbejdes et forordningsforslag om økonomisk samarbejde med industrialiserede
lande. Europa-Parlamentet fortsætter behandlingen af de øvrige eksterne finansielle instrumenter: instru-
mentet for førtiltrædelse, stabilitetsinstrumentet og naboskabsinstrumentet. Førtiltrædelsesinstrumentet vil
blive vedtaget som a-punkt i Rådet, samtidig med vedtagelse af de fælles holdninger om forordningsforslaget
om udviklingssamarbejde på geografisk basis og om forordningsforslaget om samarbejde på tematisk basis.
Det samme vil gælde for de fælles holdninger om stabilitetsinstrumentet og naboskabsinstrumentet, såfremt
samtlige sprogversioner foreligger til mødet i Rådet efter endt jurist/lingvist behandling.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde i 2004 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et
finansieringsinstrument for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde. Forslaget var et
af de finansielle instrumenter for Fællesskabets eksterne assistance under EU-budgettets part
4 om eksterne relationer som led i udmøntning af de finansielle perspektiver for EU fra 2007
og frem. Som en del af den foreslåede forenkling af samarbejdsinstrumenter på det eksterne
område under EU-budgettets part 4 blev det foreslået, at forordningen som et af seks in-
strumenter skulle være grundlag for Fællesskabets udviklingssamarbejde og for økonomisk,
finansielt og teknisk samarbejde med tredjelande. Kommissionen fremlagde her ud over for-
slag om et førtiltrædelsesinstrument, om et naboskabsinstrument samt om et stabilitetsin-
strument. Den legale basis for humanitær bistand og for makrofinansiel bistand blev foreslå-
et opretholdt efter de gældende retningslinier. Der er siden fremsat forslag om et instrument
for nukleare projekter.
Baggrunden herfor var ønsket om forenkling og effektivisering af de gældende regler. En
lang række forordninger blev foreslået ophævet som konsekvens af den nye brede forord-
ning om udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde. Bl.a. forordningerne om indsatsen
mod fattigdomsrelaterede sygdomme (HIV/AIDS, tuberkulose og malaria), om reproduktiv
sundhed, om miljøaspektet i udviklingssamarbejdet, om tropiske skove, om menneskeret-
tigheder og demokrati, om ligestilling, om decentraliseret samarbejde, om samarbejdet med
NGO’er, om fødevarebistand, om udviklingssamarbejdet med Sydafrika, om samarbejdet
med udviklingslandene i Asien og Latinamerika (ALA), om hjemstedsfordrevne i Latiname-
rika og Asien samt om rehabilitering og genopbygning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Europa-Parlamentet vedtog den 18. maj 2006 en udtalelse om forslaget til forordningen om
udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde. Udtalelsen afviste Kommissionens forslag
og fremsatte en række ændringsforslag. Herunder ønsket om opdeling i flere forordninger.
Trialogforhandlinger har siden banet vejen for den opnåede forståelse om den videre pro-
cedure og fremlæggelse af foslag tilnye forordningstekster.
Der fremlægges separate instrumenter for menneskerettigheder og demokrati, og for tema-
tisk samarbejde. Da disse emner – herunder også migration, miljø, civilsamfund m.fl. - op-
rindelig var tænkt dækket ved fælles programmer under udviklingsinstrumentet og nabo-
skabsinstrumentet, vil der i konsekvens af kompromis’et skulle foretages justeringer af nabo-
skabsinstrumentet og dettes finansielle referencebeløb.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget til en forordning om udviklingssamarbejde på geografisk basis forventes baseret på
TEF art. 179. Forslaget om en forordning om samarbejde på tematisk basis forudses baseret
på TEF art. 179 og art. 181 a. Forslagene behandles i fælles beslutningstagen mellem Euro-
pa-Parlamentet og Rådet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Der er tale om et forslag om etablering
af finansieringsinstrumenter for Fællesskabets udviklingssamarbejde, der kun kan behandles
på EU-niveau.
5. Formål og indhold
Det geografisk baserede udviklingsinstrument forudses at omfatte bistanden til udviklings-
samarbejde i Latin Amerika, Asien, Central Asien, dele af Mellemøsten og Sydafrika. Hoved-
parten af bistanden skal ydes gennem det geografiske instrument og konkretiseres gennem
lande- og regionale strategier, der relateres til modtagernes fattigdomsstrategier – eller lig-
nende strategier. Det tematiske instrument skal støtte indsatser, der ikke kan støttes gennem
lande- og regionalstrategier. Det kan f.eks. være bidrag til den globale fond for HIV/AIDS,
der ikke kan finansieres fra landeallokeringer, og det kan være bidrag direkte til NGOer, der
ikke kan indgå i en landestrategi omfattet af en regeringsaftale. Kriteriet for valg af tematiske
områder er således ikke, hvor højt de er prioriteret, men hvorledes områderne kan støttes.
Miljø vil f.eks. både blive støttet gennem det geografiske instrument som led i landestrategier
og gennem det tematiske instrument som bidrag til mere globale indsatser. Det tematisk ba-
serede instrument forventes at omfatte seks områder: (1) investering i mennesker (bl.a. ind-
sats mod HIV/AIDS, malaria og tuberkulose, reproduktiv og seksuel sundhed, ligestilling
mellem kønnene, uddannelse, kultur, beskæftigelse og børn og unge), (2) miljøspørgsmål, (3)
samarbejde med ikke statslige organisationer (NGO) og lokale myndigheder, (4) fødevare-
sikkerhed, (5) migration og udvikling samt (6) strukturtilpasningsstøtte til AVS-lande (udvik-
lingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet), der er omfattet af sukkerprotokollen i Coto-
nou-aftalen.
Den geografiske udviklingsbistand til AVS-landene vil fortsat være reguleret under Cotonou-
aftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0021.png
21
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelser om de to nye instrumenter forventes at foreligge i løbet af
efteråret.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget. I
forlængelse af den samlede aftale om EU’s budget for 2007-20013 forventedes en samlet
økonomisk ramme for instrumentet for udviklingsbistand og økonomisk samarbejde på
15.103 mio. euro (2004 priser) for perioden 2007- 2013 svarende til 17.053 mio. euro i lø-
bende priser. I forbindelse med kompromisaftalen mellem Rådet, Europakommissionen og
Europa-Parlamentet har Kommissionen fremsendt et revideret forslag til fordeling af bud-
gettet under den eksterne ramme med hensyntagen til de nye instrumenter. For instrumentet
for udviklingssamarbejde på geografisk basis er foreslået en samlet økonomisk ramme på
10.057 mio. euro (løbende priser) for perioden 2007-2013. For instrumentet for samarbejde
på tematisk baggrund er foreslået en økonomisk ramme på 6.840 mio. euro (løbende priser)
for perioden 2007-2013. Den danske bidragsandel til EU budgettet udgør 2% svarende til
en statslig udgift på henholdsvis ca.1.500 mio. kr. og 1.020 mio. kr. (kurs 745,72) for perio-
den 2007-2013. Kommissionens reviderede forslag til fordeling af budgettet har endnu ikke
været drøftet i Rådet. Forslaget skønnes ikke at have konsekvenser for miljøet eller beskyttel-
sesniveauet.
9. Høring
De oprindelige forordningsforslag om de finansielle instrumenter blev sendt til udtalelse hos
flere NGO’er efter fremlæggelsen i 2004.
Den danske EU-NGO platform
har givet udtryk for følgende:
”Mht. instrumenterne har vi en væsentlig indvending.
Vi synes ikke, at det er hensigtsmæssigt, at der er ét instrument for udviklingssamarbejde og
økonomisk samarbejde i øvrigt, da det er to vidt forskellige målgrupper. Vi synes, der bør
være to separate instrumenter: et for udviklingssamarbejde og et for økonomisk samarbejde i
øvrigt. Vi mener, at instrumentet for udviklingssamarbejde skal være klart forankret i Artikel
179 i EU traktaten. En yderligere fordel ved at have et separat instrument for udviklingssam-
arbejde ville være, at man også kunne inkludere samarbejdet med AVS-landene under Co-
tonou-aftalen.
Vi har noteret os, at EU-parlamentet har den samme indvending, hvilket senest er kommet
til udtryk i januar i forbindelse med diskussionen af Mitchell-rapporten i udviklingskomite-
en.”
Røde Kors
har gennem EU-platformen tilkendegivet, at det er problematisk, at der ikke
længere er nogen reference til menneskerettigheder. Hvert instrument har retningsliner, men
det er ikke klart hvilke sektorer og geografiske områder, der er omfattet. Det skal være et
krav at disse skal være meget specifikke både mht. sektor og geografi for derigennem at sik-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
re, at der stadig bruges penge på fattigdomsreduktion og ikke kun på sikkerhed og terroris-
me. Der gøres i høringssvaret opmærksom på at Europa-Parlamentet fremover får en svage-
re rolle ift. hvor og hvordan EU skal støtte. Det kan gøre det svært for NGO'er at få indfly-
delse på prioriteterne, da det er svært at lobbye overfor Kommissionen.
Mellemfolkeligt Samvirke
har oplyst at have drøftet forslagene sammen med partnere i
netværket Eurostep. Resultatet af drøftelserne er udmøntet i et notat, der er fremsendt som
MS's svar i høringen. Notatet har titlen ” Briefing on the Draft Regulation on Development
Co-operation and Economic Co-operation. A blank cheque for the European Commission?
(September 2004)”.
Det anføres i notatet, at Eurosteps bemærkninger er baseret på et foreløbigt udkast til for-
ordningsforslaget. Eurostep opfordrer Europa-Parlamentet til at forkaste forordningsforsla-
get. Eurostep anfører, at hovedproblemerne er, at der ikke længere vil være en identificerbar
EU udviklingspolitik. At forordningsforslagene vil gøre indgreb i Europa- Parlamentets
magt. At forordningsforslagene strider mod EU forfatningstraktaten og underminerer dens
troværdighed. At forordningsforslagene bringer bestræbelserne på at forstærke Europas bi-
drag til opfyldelse af årtusindemålsætningen (MDG) i fare.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på en forenkling af de finansielle instrumenter. Regeringen er indstil-
let på som led i de finansielle perspektiver at medvirke til vedtagelse af retsgrundlag for den
del af Fællesskabets udviklingssamarbejde, der finansieres over budgettet. Der er endnu ikke
taget stilling til alle de enkelte budgetposter i forslagene.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Proceduren for de nye instrumenter for udviklingsbistand har på et foreløbigt grundlag op-
nået generel støtte fra medlemslandene.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaud-
valg har modtaget et grundnotat af 3. november 2004 om Kommissionens forslag til de eks-
terne relationer under Dagsorden 2007. Heri indgik et notat om instrumentet for udviklings-
samarbejde og økonomisk samarbejde.
Det bemærkes, at de andre af Kommissionen fremsatte forslag til nye eksterne instrumenter
- førtiltrædelsesinstrumentet, naboskabsinstrumentet og stabilitetsinstrumentet - blev forelagt
Folketingets Europaudvalg den 9. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0023.png
23
10. Oprettelse af et instrument for nukleart sikkerhedssamarbejde (støtte til tredje-
lande)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet fremlagde i november 2005 efter aftale med Kommissionen forslag til rådsforordning om en fornyelse af
EU’s indsats inden for det nukleare område, der giver mulighed for økonomisk og praktisk støtte til tredje-
lande. Forslaget skal samle de hidtidige ordninger for støtte til tredjelande inden for det nukleare område i én
samlet mekanisme og derved erstatte de hidtidige støtteordninger, der udløber med udgangen af 2006.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 29. september 2004 forslag til Rådets forordning om oprettel-
se af et stabilitetsinstrument (KOM(2004) 630), som bl.a. omfattede nuklear sikkerhed. Ef-
terfølgende besluttede Rådet med Kommissionens samtykke at udskille de dele, der omfatte-
de nuklear sikkerhed, fra forslaget til stabilitetsinstrument i et selvstændigt forslag til nukleart
støtteinstrument. Forslaget fremlagdes i Rådsregi den 7. november 2005 og blev oversendt
til Parlamentet den 12. maj 2006 (dokument 2006/0802 (CNS) 9037/06).
Forslaget udgør en videreførelse af eksisterende aktiviteter inden for nogle nye rammer i an-
ledning af, at de eksisterende rammer for aktiviteterne ophører med udgangen af 2006.
Forslaget gør det muligt for fællesskabet at bistå tredjelande med udvikling og gennemførelse
af blandt andet nukleare safeguards, hvilket vil bidrage til at sikre mod spredning af nukleart
materiale og dertil knyttet teknologi til ufredelige formål.
Forslaget skal ses i sammenhæng med oprettelse af dels stabilitetsinstrumentet, dels tilsva-
rende støtteinstrumenter i forhold til kandidatlande og mulige kandidatlande, oprettelse af
naboskabs- og partnerskabsprogrammer, samarbejde omkring udvikling og økonomi i andre
tredjelande, samt stabilitetsfremme i øvrigt.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-traktatens art. 203. Forslaget skal vedtages med
enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke omtalt i forslaget til nukleart støtteinstrument. Nærhedsprincip-
pet er imidlertid omtalt i forslaget til stabilitetsinstrument, som forslaget til nukleart støttein-
strument oprindelig var en del af, jf. ovenfor. Heri angiver Kommissionen (betragtning 23),
at ”[p]å grund af behovet for en samordnet multilateral indsats på de områder, der er fastlagt
i denne forordning, og i betragtning af de heri fastlagte foranstaltningers omfang og globale
virkninger kan målene for den planlagte handling ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af med-
lemsstaterne, hvis de handler alene. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i over-
ensstemmelse med subsidiaritetsprincippet som omhandlet i artikel 5 i traktaten om oprettel-
se af Det Europæiske Fællesskab.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Det er regeringens holdning, at støtte til 3. lande på det nukleare område med henblik på at
øge sikkerheden primært bør varetages gennem en fælles EU-indsats. Regeringen finder på
det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Formålet er at samle de hidtidige ordninger for støtte til tredjelande indenfor det nukleare
område i én samlet mekanisme. Det er hensigten, at mekanismen skal erstatte de hidtidige
støtteordninger til Østeuropa og de tidligere Sovjetstater (PHARE og TACIS), der udløber
med udgangen af 2006.
Forslaget åbner mulighed for, at der kan ydes økonomisk og praktisk støtte til følgende:
Fremme af en effektiv sikkerhedskultur, især ved vedholdende støtte til nukleare tilsyns-
myndigheder og forstærkning af rammerne for disse, sikrere design, drift og vedligehol-
delse af [eksisterende] atomkraftværker og andre nukleare anlæg, sikker transport, be-
handling og deponering af nukleart brændsel og radioaktivt affald, samt udvikling og
gennemførelse af effektive strategier for dekommissionering af eksisterende anlæg og op-
rensning af lokaliteter, hvor der tidligere har været nukleare anlæg.
Fremme af effektive rammer, procedurer og systemer til sikring af tilstrækkelig beskyttel-
se mod stråling fra og sikker deponering af radioaktive stoffer, især radioaktive kilder.
Oprettelse af de nødvendige rammer til indførelse af sikkert bogholderi og kontrol med
fissile materialer (”Safeguards”), etablering og forbedring af fysisk beskyttelse af fissile
materialer, samt eksportkontrolmekanismer i forhold til materialer med flere anvendel-
sesmuligheder.
Indførelse af effektivt nukleart beredskab, beredskabsplanlægning, beskyttelse af befolk-
ningen og foranstaltninger til oprensning efter uheld.
Foranstaltninger til fremme af internationalt samarbejde, inklusiv udveksling af informa-
tioner og risiko- og trusselsvurderinger.
Gennemførelse og overvågning af tredjelandes overholdelse af internationale traktater og
aftaler og udvikling af effektiver internationale politikker og praksis i overensstemmelse
med disse.
Dette er områder, der allerede i dag støttes via de nuværende mekanismer i EU-regi.
Støtte i henhold til denne mekanisme skal normalt ske i overensstemmelse med flerårige
strategiplaner for tredjelandet eller flere tredjelande samlet. Disse planer skal udfærdiges i
dialog med de berørte lande og vurderes af en komité, der skal oprettes efter reglerne i for-
slagets paragraf 20.
Ved særligt trængende behov for hurtig indsats kan Kommissionen dog give en særlig bevil-
ling til støtte til projekter, der endnu ikke er medtaget i en flerårig strategiplan. Hvis beløbet
til gennemførelse af projektet overstiger 5 mio. euro, skal projektet forinden forlægges oven-
nævnte komité.
Paragraf 20 fastlægger de nærmere regler for komiteen, som består af repræsentanter for
medlemsstaterne under formandskab af Kommissionens repræsentant. Komitéens holdnin-
ger fastlægges med kvalificeret flertal (over 2/3 stemmevægte og over �½ af medlemsstater-
ne). Hvis Komitéen ikke er enig i Kommissionens forslag, forelægges sagen for Rådet, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
træffer beslutning med kvalificeret flertal. Komiteens dagsordener og afgørelser m.v. skal
indberettes til Europa-Parlamentet.
Etablering og drift af safeguards systemer og opbygning af en kultur til kontrol af nukleart
materiale kan være både omkostningskrævende såvel som teknisk og organisatorisk vanske-
ligt. Sådanne projekter kan med fordel gennemføres af multinationale organisationer.
Langt hovedparten af midlerne er forudsat anvendt til støtte for dekommissionering af eller
oprydning efter farlige anlæg og sikring af radioaktivt affald i tredjelande. I meget begrænset
omfang er der mulighed for at anvende midler i forbindelse med ikke-idriftværende anlæg.
Der vil her alene kunne blive tale om meget begrænset bistand fokuseret på især rådgivning
og sikkerhedsanalyser mv. med henblik på øget sikkerhed.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til beslutningsproceduren, jf. Euratom-traktatens
artikel 203. Der forventes afstemning om forslaget i Parlamentets udenrigsudvalg 6. novem-
ber 2006 og afstemning om forslaget i Parlamentets plenum den 11. december 2006.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er ikke udstedt danske regler på området, og forslaget medfører heller ikke et behov
herfor.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Der er alene statsfinansielle konsekvenser som følge af udgifterne på EU’s budget. I forlæn-
gelse af den samlede aftale om EU’s budget 2007-13 har Kommissionen nu foreslået en re-
duceret ramme på 464 mio. EUR (2004-priser), svarende til 524 mio. EUR i budgetperio-
dens priser.
Den danske bidragsandel til EU udgør knap 2 % heraf svarende til 75-80 mio. DKK over
perioden.
9. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for det nuværende forslag. Det findes positivt, at EU
fortsat anvender midler til støtte for dekommissionering af farlige anlæg og sikring af radio-
aktivt affald i tredjelande, hvor den nuværende TACIS budgetramme udløber med udgangen
af 2006.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget støttes generelt af alle medlemsstater, idet dog et land ikke kan støtte, at forslaget
omfatter ikke-idriftværende anlæg.
De øvrige landes argument for at fastholde muligheden for at bruge støtte til ikke-
idriftværende anlæg er blandt andet, at en eventuel støtte vil være af en størrelsesorden, som
på ingen måde økonomisk kan påvirke en beslutning om etablering af nye værker, idet det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
tværtimod med støttemuligheden gøres muligt at bruge midler til for eksempel udarbejdelse
af sikkerhedsanalyser og lignende, der på så tidligt et tidspunkt som muligt kan påvirke be-
slutningstagere til enten ikke at bygge et anlæg eller at bygge et væsentligt sikrere anlæg end
ellers planlagt. Alternativet ville være på et senere tidspunkt at støtte dekommissionering
eller sikkerhedsforbedringer af de pågældende anlæg, hvilket vil være langt dyrere og dermed
bevirke en ineffektiv udnyttelse af de til rådighed stående midler.
Der er desuden fremsat ønske om at begrænse indsatsen til de nukleare installationer og ak-
tiviteter, der har sandsynlighed for at have signifikante effekter på EU medlemsstaterne. Det
er de øvrige medlemsstaters holdning, at dette vil kunne hindre fortsat støtte til Northern
Dimension Environmental Partnership (oprydning i Rusland), fortsat dekommissionering af
Tjernobylværket og evt. dekommissionering af mere fjerntliggende nukleare anlæg som f.eks.
Metsamor 2 i Armenien.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaud-
valg har dog tidligere modtaget et grundnotat om sagen af 23. januar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294476_0027.png
27
11. Forslag til intern aftale om finansiering af Den 10. Europæiske Udviklingsfond
SEK (2006) 371 final af 17.3.2006.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage Kommissionens forslag om en intern aftale mellem medlems-landenes
repræsentanter forsamlet i Rådet om finansieringen af bistandssamarbejdet med AVS-landene under den
reviderede Cotonou-aftale samt om finansiering af bistanden til de oversøiske lande og territorier (OLT),
hvormed også oprettes Den 10. Europæiske Udviklingsfond (EUF 10). Aftalen forudses underskrevet
under mødet i Rådet.
2. Baggrund
I forbindelse med revisionen af Cotonou-aftalen om udviklingssamarbejdet mellem AVS-
landene (78 udviklingslande i Afrika, Karibien og Stillehavsområdet) og EU, der blev under-
skrevet i Luxembourg den 25. juni 2005, blev der ikke indgået aftale om et beløb for EU’s
bistand til AVS-landene. Baggrunden herfor var de igangværende forhandlinger om de finan-
sielle perspektiver for EU og spørgsmålet om en eventuel indbudgettering på EU’s budget af
bistanden til AVS-landene. Bistanden til AVS-landene og til de oversøiske lande og territori-
er (OLT) er hidtil blevet finansieret gennem Den Europæiske Udviklingsfond med bidrag fra
medlemslandene, hvis størrelse har været fastlagt i aftalerne om oprettelse af de respektive
europæiske udviklingsfonde. De oversøiske lande og territorier er de områder – herunder
Grønland – der er associerede med EU og nævnt i bilag II til Traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab. På mødet i Det Europæiske Råd i december måned 2005 opnåedes
der enighed om fra EU’s side at tilbyde AVS-landene 22.682 millioner euro til finansiering af
bistandssamarbejdet i perioden 2008-2013 og om at oprette en 10. Europæisk Udviklings-
fond (EUF 10). Der opnåedes samtidig enighed om en finansieringsnøgle for EU-
medlemslandenes bidrag til EUF 10. Danmarks bidragsandel blev fastsat til 2%.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er baseret på Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I forslaget til den interne aftale om oprettelse af Den 10. Europæiske Udviklingsfond indgår
forslag om et samlet beløb på 22.682 millioner euro for perioden 2008-2013. 21.966 millio-
ner euro afsættes til AVS-landene. 286 millioner euro til de oversøiske lande og territorier
(OLT) og 430 millioner euro som administrationsbeløb til Kommissionen. Medlemslandenes
bidrag (inklusive bidrag fra Rumænien og Bulgarien) er fastsat efter den nøgle, der blev ved-
taget af Det Europæiske Råd i december 2005. Danmarks forventede bidrag er på denne
baggrund fastsat til 453, 640 millioner euro i 2008-2013. Aftalen træder først i kraft efter
EU-medlemslandenes ratifikation af aftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Punktet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Danmarks bidrag til Den 10. Europæiske Udviklingsfond, der i forslaget er fastsat til 453,
640 millioner euro i 2008-2013, afholdes, som i forbindelse med tidligere europæiske udvik-
lingsfonde, inden for rammerne af den samlede danske bevilling til udviklingslandene. For-
slaget har ikke konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget afspejler resultatet af revisionen af Cotonou-aftalen og Det Europæiske Råds be-
slutninger i december 2005. Regeringen kan tilslutte sig forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande må forventes at stille sig positivt til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. april 2006.