Europaudvalget 2005-06
2743+2744 - almindelige anl.
Offentligt
1453537_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11574/06 (Presse 218)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2743. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
den 17. juli 2006 i Bruxelles
Formand
Erkki TUOMIOJA
Finlands udenrigsminister
*
2744. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(11575/06 Presse 219).
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11574/06 (Presse 218)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0002.png
17.VII.2006
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner, der understregede behovet for at sikre sammenhæng i EU's politikker
vedrørende
migrationsspørgsmål,
og så med tilfredshed på resultaterne af ministerkonferencen
mellem EU og Afrika, der blev afholdt den 10. og 11. juli i Rabat.
Det godkendte en aftale mellem medlemsstaterne om finansiering af Fællesskabets bistand under
den 10. Europæiske Udviklingsfond til udviklingssamarbejde med gruppen af stater i
Afrika,
Vestindien og Stillehavet
og EU's oversøiske lande og territorier. I henhold til aftalen er der afsat
et beløb på 22 682 mio. EUR for perioden 2008-2013.
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af et instrument til finansiering af bistanden til
EU-
kandidatlande
og potentielle kandidatlande, hvorefter der er afsat et samlet beløb på
11 468 mio. EUR for perioden 2007-2013.
Det vedtog ligeledes en afgørelse, der giver mulighed for øget kontrol fra Europa-Parlamentets side
med
gennemførelsen af visse former for EU-retsakter
inden for rammerne af udvalgsprocedurer
med deltagelse af Parlamentet, Rådet og Kommissionen.
11574/06 (Presse 218)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0003.png
17.VII.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS PRIORITETER.......................................................................................... 7
MIGRATION ................................................................................................................................. 8
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
FN's Generalforsamling - EU-prioriteter ............................................................................................................9
FN-dialogen på højt plan om international migration og udvikling......................................................................9
Marokko - Euro-Middelhavsaftalen - Fremme af de demokratiske principper .....................................................9
Topmødet mellem EU og Kina ..........................................................................................................................9
Topmødet mellem EU og Republikken Korea ..................................................................................................10
Sjette Asien-Europa-møde ...............................................................................................................................10
EU-strategi for Stillehavsområdet -
Rådets konklusioner
..................................................................................10
Rusland - Tacis-programmet - Revisionsrettens beretning -
Rådets konklusioner
..............................................14
Partnerskab med Grønland...............................................................................................................................16
UDVIDELSE
Instrument til førtiltrædelsesbistand * ..............................................................................................................17
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EF-partnerskabsaftalen - oversøiske lande og territorier - finansiel bistand *............................................18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11574/06 (Presse 218)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen*...........................19
Drøftelserne i de forskellige rådssammensætninger ..........................................................................................20
ØKONOMI OG FINANS
Budgetforslag for 2007* ..................................................................................................................................20
TRANSPORT
Luftfartsaftaler - Maldiverne og Uruguay.........................................................................................................20
11574/06 (Presse 218)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0005.png
17.VII.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Estland:
Urmas PAET
Grækenland:
Theodora BAKOYANNIS
Yannis VALINAKIS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS CUYAUBÉ
Frankrig:
Philippe DOUSTE-BLAZY
Catherine COLONNA
Irland:
Dermot AHERN
Italien:
Famiano CRUCIANELLI
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Normans PENKE
Litauen:
Oskaras JUSYS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Kinga GÔNCZ
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard BOT
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Polen:
Anna Elzbieta FOTYGA
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål under
udenrigsministeren
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigs- og samarbejdsminister
Udenrigsminister
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Vicestatssekretær, Udenrigsministeriet
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Vicestatssekretær for Europaspørgsmål
11574/06 (Presse 218)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0006.png
17.VII.2006
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Slovakiet:
Ján KUBIŠ
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Paula LEHTOMÄKI
Sverige:
Jan ELIASSON
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigshandel og udvikling
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Kommissionen:
Benita FERRERO-WALDNER
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Ivailo KALFIN
Meglena KUNEVA
Rumænien:
Mihai-Răzvan UNGUREANU
Viceministerpræsident og udenrigsminister
Europaminister
Udenrigsminister
11574/06 (Presse 218)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0007.png
17.VII.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS PRIORITETER
Rådet noterede sig de prioriteter, som det finske formandskab havde opstillet for sit formandskab,
der varer indtil årets udgang, og havde en udveksling af synspunkter.
11574/06 (Presse 218)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0008.png
17.VII.2006
MIGRATION
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet anerkender den voksende betydning, som migrationsrelaterede spørgsmål har som en
integrerende del af EU's eksterne forbindelser inden for rammerne af en afbalanceret og samlet
tilgang til migration. Rådet bekræfter, at der skal sikres sammenhæng i EU's politikker på området,
navnlig for så vidt angår migration og udvikling. "Udvikling af den samlede migrationsstrategi:
prioriterede aktioner med fokus på Afrika og Middelhavsområdet", der blev vedtaget i december
2005, er en grundlæggende prioritet for EU. Rådet anerkender ligeledes betydningen af andre
migrationsruter, navnlig gennem de regioner, der ligger umiddelbart øst og sydøst for EU.
Rådet udtrykker tilfredshed med resultatet af den euro-afrikanske ministerkonference om migration
og udvikling, der blev afholdt den 10.-11. juli 2006 i Rabat, og bekræfter sin vilje til at indgå i et
nært partnerskab mellem Europa og Afrika og deltage i en effektiv opfølgning. Rådet noterer sig
også, at der findes migrationsruter, og at de er indbyrdes forbundne, og opfordrer til at fortsætte
arbejdet, blandt andet vedrørende de østafrikanske migrationsruter.
Rådet udtrykker bekymring over de stadig mere omfattende illegale migrationsstrømme over
Middelhavet og Atlanterhavet og understreger, at det er nødvendigt at tackle alle aspekter af denne
situation, der navnlig er alvorlig langs søgrænserne, ved hjælp af konkrete foranstaltninger på kort,
mellemlang og lang sigt, herunder operativt samarbejde til søs med henblik på at få opbygget en
passende overvågningskapacitet ved søgrænserne.
Rådet understreger også betydningen af en effektiv forberedelse af den euro-afrikanske
ministerkonference om migration og udvikling, som Libyen har tilbudt at afholde i Tripoli, som et
bidrag til en fælles strategi og til det andet topmøde mellem EU og Afrika i Lissabon, der skal
afholdes snarest muligt.
Rådet bekræfter, at der er behov for en afbalanceret og samlet tilgang til migration og udvikling i
forbindelserne med tredjelande. Det udtrykker tilfredshed med, at FN vil organisere en dialog på
højt plan om international migration og udvikling. EU hilser Kommissionens meddelelse, der vil
være et nyttigt bidrag til EU's holdning i dialogen på højt plan, velkommen. EU vil deltage aktivt i
dialogen på højt plan og forelægge FN's generalsekretær EU's holdning som et bidrag til
forberedelsen heraf."
11574/06 (Presse 218)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0009.png
17.VII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
FN's Generalforsamling - EU's prioriteter
Rådet godkendte EU's prioriteter for FN's 61. Generalforsamling, der afholdes i New York fra den
12. september 2006 (11380/06).
EU's højeste prioritet er sammen med sine FN-partnere at arbejde på at opnå konsensus om
gennemførelsen af resultaterne af verdenstopmødet i 2005.
FN-dialogen på højt plan om international migration og udvikling
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i forbindelse med FN-dialogen på højt plan om
international migration og udvikling, der finder sted den 14.-15. september 2006 i New York (se
også s. 8).
Marokko - Euro-Middelhavs-aftalen - Fremme af de demokratiske principper
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af et udkast til afgørelse truffet af Associeringsrådet EU-
Marokko om oprettelse af et underudvalg for menneskerettigheder, demokratisering og god
regeringsførelse i henhold til associeringsaftalen mellem EU og Marokko (9473/06).
Associeringsrådet EU-Marokko har allerede nedsat seks bilaterale underudvalg til gennemførelse og
styrkelse af samarbejdet mellem parterne.
Topmødet mellem EU og Kina
Rådet noterede sig, hvor langt man er kommet i forberedelserne af niende topmøde mellem EU og
Kina, der finder sted den 9. september 2006 i Helsingfors.
11574/06 (Presse 218)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
Topmødet mellem EU og Republikken Korea
Rådet noterede sig, hvor langt man er kommet i forberedelserne af tredje topmøde mellem EU og
Republikken Korea, der finder sted den 9. september 2006 i Helsingfors.
Sjette Asien-Europa-møde
Rådet noterede sig, hvor langt man er kommet i forberedelserne af sjette Asien-Europa-møde
(ASEM), der finder sted den 10.-11. september 2006 i Helsingfors, og som vil markere tiåret for
ASEM-processen.
ASEM-dialogen omhandler politiske, økonomiske og kulturelle spørgsmål med henblik på at styrke
forbindelserne mellem de to regioner baseret på gensidig respekt og et ligeværdigt partnerskab.
ASEM-processen omfatter EU's 25 medlemsstater, Europa-Kommissionen, de ti lande i
Sammenslutningen af Stater i Sydøstasien (ASEAN) samt Kina, Japan og Republikken Korea.
EU-strategi for Stillehavsområdet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Den Europæiske Union minder om sit langvarige samarbejde med AVS-landene i
Stillehavsområdet inden for rammerne af AVS-EU-partnerskabsaftalen og bekræfter på ny
sin vilje til at styrke partnerskabet mellem Den Europæiske Union og Stillehavsområdet.
Rådet minder endvidere om de eksisterende EU-aftaler med Stillehavsområdet og de nære
bånd, der findes til nogle medlemsstater i kraft af Frankrigs oversøiske territorier Fransk
Polynesien, Ny Kaledonien, Wallis og Futunaøerne og Det Forenede Kongeriges
oversøiske territorium Pitcairn.
2.
11574/06 (Presse 218)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
3.
Rådet bekræfter på ny sin vilje til at samarbejde med Stillehavsområdet om at støtte
fattigdomsbekæmpelse og opfylde årtusindudviklingsmålene ved bl.a. at drøfte spørgsmål
som regeringsførelse, stabilitet, regional og økonomisk integration og miljømæssig
sårbarhed. I denne forbindelse erkender Rådet også, at landene er konfronteret med mange
andre udfordringer, såsom udvikling af menneskelige ressourcer og arbejdsløshed,
sundhedsproblemer, især seksuel og reproduktiv sundhed og de rettigheder, der er fastsat i
Kairo-programmet fra den internationale konference om befolkning og udvikling,
bekæmpelse af hiv/aids samt transport.
Rådet udtrykker tilfredshed med Kommissionens meddelelse "EU's forbindelser med
Stillehavsøerne - strategi for et styrket partnerskab" og er enigt om at koncentrere sig om
følgende områder:
styrkelse af de politiske forbindelser mellem EU og AVS-Stillehavslandene, f.eks.
gennem øget dialog med Stillehavsøernes Forum
tackling af de socioøkonomiske og miljømæssige udfordringer gennem et mere
effektivt, bedre koordineret og mere målrettet udviklingssamarbejde med vægt på
bæredygtig udvikling og bæredygtig udnyttelse af naturressourcer.
4.
5.
Rådet bekræfter på ny, at indsatsen bør følge erklæringen "Den europæiske konsensus om
udvikling", som fastlægger mål og principper for Fællesskabets udviklingssamarbejde og
fremhæver betydningen af sammenhæng i udviklingspolitikken under hensyn til landenes
egne behov, strategier, prioriteter og aktiver.
Styrkede politiske forbindelser
6.
Rådet fremhæver sit ønske om at udvide den politiske dialog om spørgsmål af fælles
interesse med Stillehavslandene og -området, herunder om demokrati, god regeringsførelse
og menneskerettigheder, fred og sikkerhed samt regional og økonomisk integration.
I erkendelse af, at demokrati og god regeringsførelse bygger på troværdige, effektive
institutioner, vil EU specielt støtte god regeringsførelse og bekæmpelse af korruption. Den
positive rolle, som parlamenter og civilsamfundet, især ngo'er, spiller, anses for vigtig i
denne forbindelse.
7.
11574/06 (Presse 218)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
8.
Fremme og beskyttelse af menneskerettigheder, særlig kvinders og børns rettigheder, og
grundlæggende frihedsrettigheder, respekt for retsstaten og tilskyndelse til udvikling af
pluralistisk deltagelsesdemokrati i Stillehavsområdet er anerkendte mål, der vil blive
fremmet som forudsætninger for stabilitet og vækst.
Politisk samarbejde vil også omfatte særlig bistand til skrøbelige stater og til post-konflikt-
genopbygning i overensstemmelse med De Forenede Nationer og tilskyndelse til yderligere
initiativer som valgovervågning og særlige missioner til løsning af politiske spørgsmål.
9.
Regionalt samarbejde og regional integration
10.
Regionalt samarbejde er særlig vigtigt i Stillehavsområdet for at kunne tackle de
udfordringer, udviklingen stiller. Rådet fremhæver i denne forbindelse de små østaters
unikke identitet og sårbarhed og betydningen af at respektere de små nationers særlige
behov og påpeger Stillehavsområdets enestående kulturelle mangfoldighed.
Det regionale samarbejde bør derfor intensiveres yderligere ved at opfordre de eksisterende
regionale organisationer, navnlig Stillehavsøernes Forum, til at gennemføre
Stillehavsplanen og støtte centrale agenturer under De Regionale Stillehavsorganisationers
Råd, såsom Stillehavssamfundets Sekretariat, og også ved at bygge på synergi og
samarbejde med OLT i området.
Rådet fremhæver endvidere på ny potentialet for regional økonomisk integration og
handel, herunder samarbejde med OLT, der betragtes som fordelagtig for alle parter. Den
økonomiske partnerskabsaftale (ØPA) vil få forrang som udviklingsinstrument i
samarbejdet for at fremme en smidig og gradvis integration af området i den globale
økonomi og fremme en holdbar økonomisk udvikling. Rådet bekræfter i denne forbindelse
på ny sin vilje til at få afsluttet ØPA-forhandlingerne i tide til, at aftalen kan træde i kraft
den 1. januar 2008. Rådet understreger betydningen af, at ØPA er kompatibel med
lignende ordninger mellem Stillehavslandene og ligesindede partnere i området.
11.
12.
11574/06 (Presse 218)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
13.
Rådet konstaterer, at handelsforbindelser med og mellem Stillehavslandene er vigtige for,
at velfærd og sikkerhed i området kan fremme vækst og beskæftigelse. Rådet anerkender i
denne forbindelse det betydelige bidrag fra Den Europæiske Investeringsbank og Den
Asiatiske Udviklingsbank til udvikling af den private sektor og opfordrer disse
organisationer til at øge indsatsen i området med de nuværende mandater. Endvidere
anerkender Rådet også værdien af teknisk bistand til handelsfremme.
Mere effektivt og målrettet udviklingssamarbejde
14.
Rådet understreger, at EU må gøre sig mere synlig i området, bl.a. ved at styrke EU's
repræsentation og kontakterne mellem EU og Stillehavsområdet. Da medlemsstaterne kun
er repræsenteret i ringe omfang i Stillehavsområdet, bør Kommissionens forslag om en
fælles EU-aktion videreudvikles, f.eks. idéen om "Europahuset".
Rådet indser nødvendigheden af at støtte området i dets bestræbelser på at nå
årtusindudviklingsmålene som en overordnet målsætning, især fattigdomsbekæmpelsen.
Der bør i denne forbindelse lægges særlig vægt på Papua Ny Guinea, Salomonøerne og
Timor-Leste, der er de tre lande, der har det laveste BNP pr. indbygger i Stillehavsområdet
og de dårligst stillede og fattigste samfundsgrupper blandt landene i området.
Rådet noterer sig de særlige udfordringer, som en sund bæredygtig udvikling i
Stillehavsområdet og sårbarheden over for naturkatastrofer frembyder. EU, som ønsker at
støtte bæredygtig udvikling i Stillehavsområdet, vil hjælpe landene med at beskytte deres
biodiversitet, herunder håndtere klimaændringer og stigende vandstande samt faldende
fiskebestande og koralblegning.
Rådet understreger endvidere, at det er rede til at støtte Stillehavslandene med fysisk
planlægning, jordforvaltning og forvaltning af naturressourcer, bekæmpelse af
jordforringelse, ulovlig skovhugst og skovrydning og med en økologisk og bæredygtig
udnyttelse af vedvarende energikilder og havenes og kystområdernes umådelige
ressourcer, herunder bedre forvaltning af forurening og affaldshåndtering.
15.
16.
17.
11574/06 (Presse 218)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
18.
Rådet fremhæver endvidere, at katastroferisikoen skal begrænses, herunder gennem
varslingssystemet for tsunamier i Stillehavet og aftalen mellem Frankrig, Australien og
New Zealand.
Rådet understreger betydningen af, at politikkerne fuldt ud støtter
årtusindudviklingsmålene og principperne i Paris-erklæringen om bistandseffektivitet fra
marts 2005. Rådet erkender vigtigheden af at arbejde tæt sammen med alle andre
donorlande, der er aktive i området, samt med multilaterale institutioner såsom FN-
institutioner, Den Asiatiske Udviklingsbank og Verdensbanken for at forbedre
donorlandenes koordinering og harmonisering med modtagerlandenes systemer. I denne
forbindelse bør de nuværende forbindelser med Australien og New Zealand styrkes
yderligere.
19.
Opfølgning
20.
Rådet opfordrer alle parter til at følge disse konklusioner op på en effektiv måde. Rådet vil
udnytte de nuværende mekanismer til at overvåge og revurdere fremskridtene med
gennemførelsen i samråd med Stillehavspartnerne. Kommissionen anmodes om at aflægge
beretning om fremskridt inden for rammerne af Fællesskabets kompetence. Bidrag fra EU's
missionschefer i området er velkomne."
Rusland - Tacis-programmet - Revisionsrettens beretning -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om Revisionsrettens særberetning nr. 2/2006 om resultaterne af
de projekter, der finansieres under Tacis-programmet i Den Russiske Føderation:
"Rådet
1.
hilser særberetning nr. 2/2006 om resultaterne af de projekter, der finansieres under Tacis i
Den Russiske Føderation, velkommen. Det påskønner Revisionsrettens rettidige og
tilbundsgående revision.
erindrer om, at Den Europæiske Union har bevilget over 7 000 mio. EUR til Tacis mellem
1991 og 2006, og at Den Russiske Føderation har været langt det største modtagerland, idet
Rusland har modtaget ca. 200 mio. EUR årligt.
2.
11574/06 (Presse 218)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
3.
noterer sig med bekymring revisionens hovedkonklusion, nemlig at effektiviteten af de
anvendte Tacis-midler i Den Russiske Føderation har været lav. Rådet beklager, at målene
i en række af de reviderede projekter ikke er nået, og at projekterne kun i få tilfælde er
blevet erklæret for holdbare. Det beklager endvidere, at der har manglet en reel dialog
mellem Kommissionen og de russiske myndigheder, og at der af den grund også mangler
en følelse af ejerskab hos den russiske part. I betragtning af programmets omfang og
varighed kan revisionsresultaterne kun betragtes som skuffende.
godkender Revisionsrettens henstillinger til Kommissionen om:
at basere planlægningen af sine programmer for bistand til tredjelande i Den
Russiske Føderation på en reel dialog med de relevante russiske myndigheder
kun at finansiere projekter, hvor der er opstillet klare og fælles mål
at foretage en realistisk vurdering af bæredygtighedspotentialet i projekternes
planlægningsfase
at sikre efterfølgende vurdering eller evaluering af afsluttede projekter
at tilvejebringe oplysninger til offentligheden om projekterne og resultaterne heraf
at fremme anvendelse og gennemførelse af institutionsopbyggende partnerskabs-
programmer yderligere.
4.
5.
udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen har erkendt de svagheder, Revisionsretten har
påpeget, og at den agter at tage ved lære af gennemførelsen af Tacis-programmet ved at
anvende det fremtidige europæiske naboskabs- og partnerskabsinstrument (ENPI) til støtte
for gennemførelsen af køreplaner for de fælles rum, der er truffet aftale om mellem Den
Europæiske Union og Den Russiske Føderation.
bifalder forbedringerne efter reformen af EU’s eksterne bistand, navnlig uddelegeringen af
projektstyringen til Kommissionens delegation i Moskva. Rådet hilser endvidere den aftale
velkommen, der for nylig blev indgået med Den Russiske Føderation om samfinansiering
af instituttet for europæiske studier i Moskva; det opfordrer Kommissionen til at
videreudvikle samfinansiering som et redskab til fremtidig bistand til Den Russiske
Føderation.
6.
11574/06 (Presse 218)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.VII.2006
7.
understreger, at målrettet fællesskabsbistand stadig kan spille en vigtig rolle med henblik
på at fremme udviklingen af samarbejdet mellem EU og Rusland. Rådet erindrer i den
forbindelse om, at gennemførelsen af køreplaner for de fire fælles rum er en nøgleprioritet
for Den Europæiske Union. Det glæder sig over, at Kommissionen i den nye
programperiode agter at indlede en mere omfattende dialog med Den Russiske Føderation
for at fastlægge, hvordan finansielt samarbejde kan anvendes som drivkraft for denne
fælles politiske dagsorden for EU og Rusland og således sikre Rusland fuldstændigt
ejerskab af projekter, der finansieres under ENPI.
opfordrer Kommissionen til:
at fortsætte bestræbelserne på at etablere en produktiv dialog med Den Russiske
Føderations myndigheder
at fortsætte arbejdet med at forbedre definitionen, vurderingen, navnlig vedrørende
holdbarhed, og den efterfølgende evaluering af projekter
at skabe offentlig bevågenhed i Den Russiske Føderation om aktiviteterne under
Tacis og de fremtidige ENPI-programmer.
8.
9.
glæder sig over det samarbejde, Revisionsretten har etableret med det overordnede russiske
revisionsorgan. Det ser frem til det fælles kommuniké om Tacis-resultaterne i Den
Russiske Føderation."
Partnerskab med Grønland
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af et nyt partnerskab med Grønland og Danmark for
perioden 2007-2013 (9802/06).
Partnerskabet sigter mod at udvide og styrke forbindelserne med Grønland og bidrage til en
bæredygtig udvikling af Grønland, navnlig på følgende områder: uddannelse, mineralressourcer,
energi, turisme og kultur, forskning og fødevaresikkerhed.
Der blev undertegnet en fælleserklæring om etablering af et partnerskab mellem EU og Grønland
den 27. juni 2006 (jf. pressemeddelelse
10928/06).
11574/06 (Presse 218)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0017.png
17.VII.2006
UDVIDELSE
Instrument til førtiltrædelsesbistand *
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af et instrument til førtiltrædelsesbistand (IPA) for
perioden 2007-2013, der tager sigte på at hjælpe kandidatlandene og de potentielle kandidatlande
med at tilnærme sig EU med medlemskab som et potentielt endemål (9894/1/06,
10245/06).
Det finansielle ramme for dette instrument er fastsat til 11 468 mio. EUR.
Forordningen træder i stedet for de eksisterende finansielle førtiltrædelsesinstrumenter, navnlig
Phare
1
, SAPARD
2
, ISPA
3
, førtiltrædelsesinstrumentet for Tyrkiet og CARDS
4
. Den vil blive
understøttet af gennemførelsesbestemmelser, der definerer indsatsområderne nærmere.
Modtagerlandene opdeles i to kategorier efter deres status enten som kandidatlande (Kroatien,
Tyrkiet og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien) eller som potentielle kandidatlande
(Albanien, Bosnien-Hercegovina, Montenegro og Serbien, herunder Kosovo).
Bistanden vil blive ydet på følgende områder:
styrkelse af demokratiske institutioner samt retsstaten
fremme og beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder og øget
respekt for mindretalsrettigheder, fremme af ligestilling mellem kønnene og ikke-diskrimination
1
2
3
4
Phare-programmet finder anvendelse på de tiltrædende lande og kandidatlandene og
omfatter hovedsagelig foranstaltninger til institutionsopbygning samt foranstaltninger, der
skal fremme den økonomiske og sociale samhørighed og det grænseoverskridende
samarbejde.
SAPARD-programmet (særligt tiltrædelsesprogram vedrørende landbrug og udvikling af
landdistrikter) vedrører problemerne med strukturtilpasning i landbruget og landdistrikterne
i ansøgerlandene i Central- og Østeuropa i perioden 2000-2006. (Rådets forordning nr.
1268/1999 af 21. juni 1999).
ISPA (strukturpolitisk førtiltrædelsesinstrument) tager sigte på at løse de miljø- og
transportinfrastrukturprioriteter, der er omhandlet i tiltrædelsespartnerskaberne med
kandidatlandene. (Rådets forordning nr. 1267/1999 af 21. juni 1999).
CARDS-programmet (fællesskabsbistand til genopbygning, udvikling og stabilisering) tager
sigte på at støtte deltagelse af landene i det vestlige Balkan i stabiliserings- og
associeringsprocessen. (Rådets forordning (EF) nr. 2666/2000 af 5. december 2000).
17
11574/06 (Presse 218)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0018.png
17.VII.2006
reform af offentlig administration, herunder indførelse af et system, som gør det muligt at
decentralisere bistandsforvaltningen til modtagerlandet efter reglerne i forordning (EF)
nr. 1605/2002
økonomisk reform
udvikling af civilsamfundet
social inddragelse
forsoning, tillidsskabende foranstaltninger og genopbygning
regionalt og grænseoverskridende samarbejde.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EF-partnerskabsaftalen - oversøiske lande og territorier - finansiel bistand *
Rådet godkendte en intern aftale om:
finansiering af Fællesskabets bistand i henhold til den flerårige finansielle ramme for
perioden 2008-2013 i overensstemmelse med AVS-EF-partnerskabsaftalen (Cotonou-
aftalen)
finansiel bistand til EU's oversøiske lande og territorier (OLT)
(8944/06 og 10648/2/06).
Aftalen blev undertegnet af repræsentanter for EU's medlemsstater i tilknytning til Rådets samling.
Ved denne aftale oprettes 10. Europæiske Udviklingsfond (EUF) med et beløb på op til
22 682 mio. EUR, der tilvejebringes af medlemsstaterne, hvoraf 21 966 mio. tildeles til gruppen af
stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet, hovedsagelig til finansiering af nationale og regionale
vejledende programmer, 286 mio. til OLT og 430 mio. til Europa-Kommissionen til udgifter til
programmering og gennemførelse af EUF.
11574/06 (Presse 218)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0019.png
17.VII.2006
Aftalen træder i kraft, efter at alle 25 medlemsstater har ratificeret den.
Repræsentanterne for medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, vedtog ligeledes en afgørelse, der giver
mulighed for, at visse bestemmelser i den interne aftale kan anvendes midlertidigt, indtil aftalen
træder i kraft, for at sikre rettidig gennemførelse af 10. EUF, så snart midlerne er disponible
(10847/06).
(Jf. pressemeddelelse
10270/06).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen*
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen, med henblik på at indføre en ny procedure,
nemlig forskriftsproceduren med kontrol. Denne procedure giver lovgiveren mulighed for at
modsætte sig vedtagelsen af "kvasi-lovgivningsmæssige" gennemførelsesforanstaltninger til en
retsakt, der er vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure, hvis denne finder, at udkastet
indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basisretsakten, eller at
udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold eller ikke overholder
subsidiaritetsprincippet eller proportionalitetsprincippet (11287/06
og 11472/06).
Afgørelsen giver en afbalanceret løsning på Europa-Parlamentets anmodning om forbedret kontrol
med gennemførelsen af retsakter vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure. Den sikrer
ligeledes, at Parlamentet modtager bedre oplysninger om udvalgenes arbejde.
Afgørelsen ændrer afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen; ved denne afgørelse fastlagdes et
begrænset antal procedurer for udøvelsen af disse beføjelser.
Rådet vedtog også en erklæring fra de tre institutioner med en liste over 25 gældende retsakter, der
straks skal tilpasses i overensstemmelse med den nye forskriftsprocedure med kontrol (10871/06).
11574/06 (Presse 218)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453537_0020.png
17.VII.2006
Drøftelserne i de forskellige rådssammensætninger
Rådet noterede sig formandskabets rapport om drøftelserne i de forskellige rådssammensætninger
(11401/06).
ØKONOMI OG FINANS
Budgetforslag for 2007*
Rådet godkendte under førstebehandlingen forslaget til EU's almindelige budget for 2007 efter at
være nået til enighed med kvalificeret flertal den 14. juli på grundlag af 11277/06 FIN 315 +
ADD 1 og 11278/06 FIN 316 + ADD 1 + ADD 2, ledsaget af Rådets erklæringer, jf. 11673/06.
TRANSPORT
Luftfartsaftaler - Maldiverne og Uruguay
Rådet vedtog afgørelser om godkendelse af undertegnelse og foreløbig anvendelse af aftaler om
lufttrafik mellem EU og Maldiverne og mellem EU og Uruguay.
Aftalerne er resultatet af forhandlinger i henhold til et mandat, der giver Kommissionen mulighed
for at forhandle med et hvilket som helst tredjeland med henblik på at bringe medlemsstaternes
bilaterale luftfartsaftaler i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
11574/06 (Presse 218)
20
DA