Europaudvalget 2005-06
2743+2744 - almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
294889_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
7. juli 2006
Internationalt kontor
Sagsbeh.:
Fil-navn:
PCT
0707 – Ulovlig indvan-
dring
Bidrag til samlenotat til brug for Rådet for generelle anliggender og eksterne relatio-
ner den 17.-18. juli 2006
Dagsordenspunkt 12): Ulovlig indvandring
Nyt notat
Resumé:
Den stigende ulovlige indvandring fra Afrika til EU, herunder til De Kanariske Øer og Malta,
er højt på den politiske dagsorden i EU og vil blive drøftet på rådsmødet den 17.-18. juli
2006. Sagen ventes ligeledes rejst i Rådet for retlige og indre anliggender den 24. juli 2006.
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er ge-
nerelt positiv over for drøftelserne om bekæmpelse af den ulovlige indvandring fra Afrika til
EU med henblik på at overveje og tilvejebringe både kortsigtede og langsigtede mulige løs-
ninger.
1. Baggrund
Spørgsmålet om bekæmpelse af den stigende ulovlige indvandring fra Afrika til EU, herunder
til De Kanariske Øer og Malta, er højt på den politiske dagsorden i EU.
I Haag-programmet vedtaget af Det Europæiske Råd (DER) den 5. november 2004 blev
håndtering af migrationsstrømme, herunder bl.a. fælles grænsekontrol, bekæmpelse af ulov-
lig indvandring og fælles visumpolitik, fremhævet som et område, hvor der er behov for en
styrket indsats.
Den 15.-16. december 2005 godkendte DER en samlet migrationsstrategi med fokus på Af-
rika og Middelhavslandene med angivelse af en række prioriterede områder for fælles hand-
linger, herunder en styrkelse af grænsekontrollen og et udbygget samarbejde med de afri-
kanske lande.
Den 10.-11. juli 2006 afholdes en ministerkonferencen om migration og udvikling i Rabat,
Marokko, hvor både medlemslandenes udenrigsministerier og ministerier med ansvar for
asyl og indvandring i vidt omfang ventes at være repræsenteret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294889_0002.png
Opfølgningen af Haag-programmet og migrationsstrategien sker primært inden for Rådet for
retlige og indre anliggender, der på mødet den 24. juli 2006 forventes at behandle en række
spørgsmål vedrørende den ulovlige indvandring.
På mødet i GAERC den 17.-18. juli 2006 forventes en kort debat om behovet for at bekæm-
pe den ulovlige indvandring til EU, herunder en orientering fra Kommissionen og formand-
skabet om udfaldet af ministerkonferencen i Rabat.
2. Formål og indhold
Der er allerede iværksat en lang række initiativer med henblik på at følge op på Haag-
programmet og migrationsstrategien i forhold til bekæmpelse af den ulovlige indvandring
med fokus på Afrika og Middelhavsområdet. Dette sker bl.a. gennem EU’s grænseagentur
Frontex og gennem dialog med oprindelses- og transitlande. Der arbejdes i øvrigt fra EU’s
side på at gennemføre et regionalt beskyttelsesprogram i Tanzania.
Den 10.-11. juli 2006 afholdes en ministerkonferencen om migration og udvikling i Rabat,
Marokko. Konferencen er et spansk, fransk, marokkansk initiativ, der har til formål at skabe
enighed om konkrete tiltag til bedre at håndtere migrationsstrømme og bekæmpe ulovlig ind-
vandring. Ved konferencen forventes der at blive opnået enighed om en handlingsplan samt
en politisk erklæring. Handlingsplanen indeholder en række positive tiltag i forhold til be-
kæmpelse af ulovlig indvandring, herunder etablering af systemer, der sikrer effektiv tilbag-
etagelse af ulovlige indvandrere. Det forventes, at de fleste delegationer vil deltage med re-
præsentanter fra såvel udenrigsministerier som indenrigsministerier samt andre ministerier
med ansvar for asyl og migrationsspørgsmål.
Malta og Spanien har gennem EU’s grænseagentur, Frontex, anmodet medlemslandene om
bistand til at håndtere den aktuelle situation. Malta har taget imod et dansk tilbud om assi-
stance gennem udstationering af en medarbejder fra Rigspolitiet i en afgrænset periode bl.a.
for at medvirke til fastlæggelse af rejseruter.
Malta har løbende opfordret EU til at prioritere indsatsen i forhold til bekæmpelse af ulovlig
indvandring yderligere, og som en opfølgning på ministerkonferencen i Rabat har Malta an-
modet om at punktet ligeledes drøftes i GAERC.
Det bemærkes, at retsakter på området med hjemmel i TEF afsnit IV vil være omfattet af det
danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet om lovgivningsmæssige konsekvenser er ikke relevant.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294889_0003.png
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for drøftelserne om bekæmpelse af den ulovlige indvan-
dring fra Afrika til EU med henblik på at overveje og tilvejebringe både kortsigtede og lang-
sigtede mulige løsninger.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande er generelt positive over for det arbejde, der pågår for at sikre en
effektiv bekæmpelse af ulovlig indvandring.
6. Høring
Sagen er udsendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssam-
arbejdet (SPAIS) forud for mødet i GAERC.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en orientering og en drøftelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sa-
gen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbru-
gerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Udvalget har dog tidli-
gere forud for rådsmøder for retlige og indre anliggender været forelagt en række problem-
stillinger om bekæmpelse af den ulovlige indvandring.
Side 3