Europaudvalget 2005-06
2750 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
6. september 2006
FVM
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006
____________________________________________________________________
1.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Mod en bæredygtig
Europæisk vinsektor.
KOM (2006) 319
Orienterende debat
Side 3
(evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93,
(EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.
KOM-dokument foreligger ikke.
Fremlæggelse ved Kommissionen/udveksling af synspunkter
Side 7
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1788/2003 om en afgift
på mælk og mejeriprodukter
KOM (2006) 330
Vedtagelse (formentlig a-punkt)
Side 10
Forslag til rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 51/2006 og (EF) nr.
2270/2004 for så vidt angår fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande
KOM (2006) 461
Vedtagelse (formentlig a-punkt)
Side 12
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring af plantebe-
skyttelsesmidler
KOM (2006) 388
Orientering fra Kommissionen
Side 15
Pesticider
(a) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske
1
2.
3.
4.
5.
6.
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Temastrategi for bæredyg-
tig anvendelse af pesticider
KOM (2006) 372
Orientering fra Kommissionen
Side 15
(b) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en ramme for Fællesska-
bets indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider
KOM (2006) 373
Orientering fra Kommissionen
Side 15
7.
(evt.) Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2001/18/EF af rapsprodukterne (Brassica napus L., linje Ms8, Rf3 og
Ms8xRf3), der er genetisk modificeret med henblik på tolerance over for herbicidet
ammoniumglufosinat (R).
KOM dokument foreligger ikke
Vedtagelse
Side 15
2
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 18. september 2006
1.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Mod en
bæredygtig Europæisk vinsektor
KOM(2006) 319
Revideret genoptryk af grundnotat af 11. juli 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse, hvori den opstiller fire mulige modeller til en reform af
den fælles markedsordning for vin. De fire modeller er: 1) Status quo med mindre tilpasninger, 2)
en gennemgribende reform, 3) en reform med afkoblet støtte og 4) en reform med fuld liberalise-
ring. I meddelelsen peger Kommissionen på, at kun model 2 (en gennemgribende reform) findes at
være egnet til efter en overgangsperiode at opnå balance mellem udbud og efterspørgsel, og der-
med skabe grobund for en bæredygtig produktion af vin i EU. De øvrige reformmodeller kan enten
ikke løse de strukturelle problemer inden for vinsektoren eller forventes at skabe for store proble-
mer for såvel producenterne som de vinproducerende regioner. Meddelelsen har efter sin natur
ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Baggrund
Kommissionen har den 22. juni 2006 fremsendt en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet med
titlen ”Mod en bæredygtig europæisk vinsektor”.
Meddelelsen skal ses i forlængelse af de gennemførte reformer af den fælles landbrugspolitik i
2003, 2004 og 2006, som har omfattet alle de store landbrugssektorer, bortset fra vin samt frugt og
grønsager.
Forværringen af balancen mellem udbud og efterspørgsel af vin i Fællesskabet, samt den stigende
import af vin fra tredjelande, har medført et stadigt stigende krav om, at området skal reformeres,
for at opnå bæredygtighed i overensstemmelse med de vedtagne fællesskabspolitikker for bæredyg-
tig udvikling, som vedtaget på det Europæiske Råds møde i Gøteborg i 2001.
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til retsakter for en reform af markedsordningen for
vin i slutningen af året.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 med
henblik på orienterende drøftelse.
3
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0004.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse om fremtidige reformmuligheder og ikke om forslag til konkrete rets-
akter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at påbegynde drøftelserne i Rådet af en kommende reform af mar-
kedsordningen for vin. I den forbindelse præsenteres de fire muligheder for en reform, som er resul-
tatet af en analyse foretaget i Kommissionen. Meddelelsen skal danne grundlag for senere fremlæg-
gelse af forslag til retsakter om ændring af den fælles markedsordning for vin. Reformen af vinsek-
toren skal ses som fortsættelse af de reformer, som er gennemført over de seneste år i markedsord-
ningerne for de væsentlige landbrugsprodukter. En reform er herudover blevet nødvendiggjort af
den stigende uligevægt mellem udbud og efterspørgsel i de seneste år, samtidig med at konkurren-
cen fra importen af vin fra tredjelande har været stigende.
I meddelelsen opstilles fire modeller for en fremtidig reform:
1) Status quo med mindre tilpasninger,
2) En gennemgribende reform,
3) Reform med afkoblet støtte og
4) Reform med fuld liberalisering.
ad. 1.
Denne model opretholder stort set de nuværende instrumenter i markedsordningen.
Ifølge Kommissionen vil modellen ikke kunne løse de strukturmæssige problemer, som eksisterer i
dag.
ad. 2.
Med denne model søges det, på kort såvel som på langt sigt, at få løst de eksisterende mar-
kedsproblemer. Modellen indebærer en gennemgribende ændring af de eksisterende instrumenter,
herunder forbuddet mod nyplantninger samt nedlæggelsespræmier, idet disse foranstaltninger fore-
slås afviklet straks eller efter en overgangsperiode. Såfremt støtten til disse formål kan reduceres,
overføres budgetreduktionen dels til nationale rammebeløb (konvolutter) og dels til landdistrikts-
ordningen. På det markedsmæssige område foretages der en række ændringer, såsom fjernelse af
alle former for støtte til destillation, ligesom støtten til privat oplagring og til vinmost afskaffes.
Disse ordninger erstattes af en alternativ sikkerhedsmekanisme ved anvendelse af nationale ramme-
beløb til iværksættelse af foranstaltninger ud fra egne behov. Endelig afskaffes eksportrestitutioner-
ne.
De ovenfor omtalte nationale rammebeløb kan benyttes af de enkelte medlemsstater til at finansiere
foranstaltninger som for eksempel kriseforanstaltninger i tilfælde af naturkatastrofer, samt ordnin-
ger for omstrukturering og/eller omstilling af vindyrkningsarealer. Medlemslandene vil skulle fore-
lægge og få godkendt deres programmer for anvendelsen af rammebeløbene for Kommissionen med
henblik på at undgå konkurrenceforvridning.
4
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0005.png
Med hensyn til kvalitetspolitikken vil denne blive gjort klarere og mere gennemskuelig. EU-
reglerne vil blive tilpasset de internationale regelsæt, især TRIPS aftalen, ligesom reglerne for be-
skyttede geografiske betegnelser og beskyttede oprindelsesbetegnelser vil blive underlagt de hori-
sontale regler.
Reglerne for godkendelse af nye vinfremstillingsmetoder - og ændringer af de eksisterende - fore-
slås af Kommissionen overført fra rådsregi til
kommissionsregi, ligesom OIV’s regler for vinfrem-
stilling bør anerkendes og inkorporeres i EU regelsættet. Desuden foreslås forbuddet
mod fremstilling af vin på basis af importeret most og sammenblanding med EU vin ophævet. Til-
sætning af sukker til vin foreslås forbudt. Hvis vinen kræver en tilsætning, bør der anvendes vin-
most. Mærkningspolitikken vil også blive reformeret, gennem ens regler for alle vine og anvendelse
af de horisontale regler, samt en række tiltag, som gør mærkningen mere fleksibel.
De fleste af ovennævnte ændringer vil medvirke til at øge konkurrenceevnen, mens forbuddet mod
sukkertilsætning vil sænke produktionen.
Endelig foreslås i denne model, at det sikres, at reformen forbedrer de miljømæssige konsekvenser
af vindyrkning og vinproduktion, og et vigtigt mål vil være at gøre den reformerede
vinordning i bedre overensstemmelse med WTO-reglerne, herunder at støtteforanstaltninger, som
kan henføres til den grønne boks, vil blive foretrukket.
ad. 3.
Denne model består af en afkobling af al støtte til vinproduktion, og overførsel af hele
budgettet til enkeltbetalingsordningen, hvorved den omfatter alle de kendte instrumenter, såsom
krydsoverensstemmelse, graduering og finansiel disciplin. Under denne model vil forbuddet mod
nyplantning blive forlænget ud over 2010, som det nuværende forbud omfatter, nedlæggelsespræ-
mierne ved endeligt ophør vil blive afskaffet, og midlerne til omstrukturering vil blive overført til
budgettet for enkeltbetalingsordningen. Alle markedsforanstaltningerne, herunder støtte til vinmost,
vil blive afskaffet, og midlerne overført til budgettet for enkeltbetalingsordningen. For så vidt angår
kvalitetspolitik, geografiske betegnelser, vinfremstillingsmetoder og mærkning, vil disse blive be-
handlet som i model 2.
Ifølge Kommissionen er problemet med denne model imidlertid, at der ikke er en åbenbar rimelig
metode til at fastlægge fordelingen af enkeltbetalingsstøtten. Der vil ikke som ved sukkerreformen
kun være tale om ét produkt, men om flere typer af vin (rød, hvid og andre vine /bordvin, kvalitets-
vin samt med og uden oprindelsesbetegnelse), hvorfor Kommissionen finder, at der vil være en stor
risiko for overkompensation til producenter af kvalitetsvine.
ad. 4.
Valget af denne model vil indebære, at alle markedsforanstaltninger afskaffes umiddelbart,
og at det samlede budget overføres til søjle II (landdistriktspolitikken).
En fuld implementering af denne model forventes at ville få en stor negativ indflydelse på marke-
det, med voldsomme reaktioner på de vinproducerende regioners økonomi.
5
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0006.png
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke har administrative konsekvenser for
erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Høring
§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.
Landbrugsraadet meddelte på møde den 4. juli 2006, at man støtter en gennemgribende reform af
vinsektoren, idet sektoren er et af de sidste områder, der endnu ikke er blevet reformeret.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at en reform af vinsektoren bør fokusere på en øget mar-
kedsorientering og liberalisering af ordningen. Regeringen finder det væsentligt, at reformen af
vinordningen er i tråd med tidligere reformer af markedsordninger for landbrugsvarer samt, at ud-
giftsloftet fra Det Europæiske Råd i Bruxelles 2002 vedrørende perioden 2007
13 respekteres som
i landbrugsreformen af 29. september 2003, herunder udgiftsneutralitet i forbindelse med overførs-
ler af midler fra landbrugspolitikkens søjle I til søjle II. Regeringen finder det endvidere væsentligt,
at forslaget er budgetneutralt.
Endvidere skal en reform overholde de forpligtelser, der følger af internationale aftaler, herunder
inden for WTO.
Endelig bør en kommende reform fokusere på mærkbar forenkling af hele EU-regelsættet, herunder
særligt af reglerne for mærkning og oprindelsesbetegnelser, hvorved konkurrenceevnen kan forbed-
res.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene generel enighed om behovet for en reform af markedsordningen for
vin.
Der spores en tendens blandt flertallet af medlemslande til at støtte en gennemgribende reformmo-
del 2 med enkelte elementer af afkobling, ved at ryddede arealer skal indgå i enkeltbetalingsordnin-
gen. Endvidere synes der at være en generel tilslutning til en reformmodel i 2 trin, hvor der i en
kortere periode kan ydes støtte til rydning, således at planen om ophør af støtte til destillation, op-
lagring m.m. ikke får så store umiddelbare konsekvenser for sektoren. Om der bliver tale om støtte
til rydning af 400.000 ha, som foreslået af Kommissionen, eller et mindre areal, er stadig usikkert.
6
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0007.png
Der er ikke tvivl om, at det skal være et betydeligt areal, hvis det skal få en mærkbar betydning for
lagrene af overskudsvin, som ellers forventes at stige betydeligt i de kommende år.
Et mindre antal lande ønsker en reform, som indebærer en større grad af afkobling af støtten, som
beskrevet i reformmodel 3.
En gruppe af lande, heriblandt de største vinproducerende lande, synes at være betænkelige ved
omfattende rydning som et dominerende tiltag. De ønsker i stedet større fokus på støtte til markeds-
føring, samt fremme af kvalitet og konkurrenceevne, langsommere ændringer samt nationale kon-
volutter, så der kan tages hensyn til særlige lokale behov og fortsat (begrænset) mulighed for krise-
destillation.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 14. juli 2006 i forbindelse med fore-
læggelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006, jf. samlenotat oversendt den 6. juli
2006.
Der er oversendt grundnotat den 11. juli 2006.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.
(evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr.
404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge forslag om reform af den fælles markedsordning for bana-
ner. Det forventes, at Kommissionen i sit forslag vil vælge en reformmodel, som i vidt omfang over-
fører den udligningsstøtte, der i dag gives til bananer, til POSEI-ordningen for de ydre regioner i
Fællesskabet.
Baggrund
Kommissionen forventes den 14. september 2006 at fremlægge forslag om ændring af den fælles
markedsordning for bananer.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalifice-
ret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
7
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
Forslaget forventes sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006
med henblik på præsentation.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
anses for at være tilgodeset.
Formål og indhold
Den nuværende fælles markedsordning for bananer indeholder fem afsnit: I. Handelsnormer; II.
Producentorganisationer; III. Støtteordning; IV. Ordning for samhandel med tredjelande og V. Al-
mindelige bestemmelser. Det forventes, at Kommissionens forslag særligt vil vedrøre afsnittet om
støtte til banansektoren, hvor der ydes en årlig udligningsstøtte, som er lig med forskellen mellem
den gennemsnitlige markedspris for bananer i EU og en gennemsnitlig målsat indkomst på 640,30 €
per ton. Støtten er mængdemæssigt begrænset til 867.500 tons fordelt på produktionsregionerne.
I forhold til afsnit IV Ordning for samhandel med tredjelande, blev der med Rådets forordning (EF)
nr. 1964/2005 af 29. november 2005 om toldsats for bananer, fra 2006 fastsat en enhedstoldsats for
import af bananer til EU, som udgør 176 € per ton, hvortil
kommer et toldkontingent for bananer
med oprindelse i AVS-landene på 775.000 tons, hvor toldsatsen er nul.
Kommissionen har i foråret 2006 fremlagt en konsekvensanalyse om de interne aspekter af den fæl-
les markedsordning for bananer. I denne analyse indgår fire mulige reformscenarier, som er: 1. Sta-
tus quo; 2. Memorandum 3. Afkobling; og 4. POSEI.
I et status quo scenarie antages producenterne at fortsætte med at modtage en indkomststøtte i form
af den nuværende udligningsstøtte for en markedsført mængde bananer op til 867.500 tons. Støtten
vil dermed fortsat være undtaget fra den afkoblede enkeltbetalingsstøtte, men kravene under kryds-
overensstemmelse og finansiel disciplin vil være gældende. I de ydre regioner, hvor 99 procent af
bananerne i EU produceres, vil modulation ikke blive anvendt. Fællesskabsproduktionen forventes
at fortsætte i de mest konkurrencedygtige områder, medens den fortsat vil falde i de egne, hvor pro-
duktionen afsættes til priser under fællesskabsgennemsnittet.
Et andet scenarie er baseret på ideerne i et memorandum, som fire af de bananproducerende lande,
Spanien, Frankrig, Portugal og Cypern, fremlagde efteråret 2005. Modellen er baseret på, at hvert
bananproducerende medlemsland får en budgetkonvolut, svarende til den støtte som blev udbetalt i
år 2000, hvor budgetudgifterne til udligningsstøtten var størst (302 mio. €). Medlemslandene kan
herefter anvende budgetkonvolutten på forskellige måder såsom: indkomststøtte til traditionelle
bananproducenter, støtte til oprettelse af bedrifter og koblet støtte. Dette scenarie vil indebære for-
skellige støtteformer i forskellige medlemslande. Ligesom budgetomkostningerne vil overstige de
gennemsnitlige udgifter til bananer gennem de seneste år.
8
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
I det tredje scenarie foretages en afkobling af støtten i banansektoren efter samme model som ved
reformen af den fælles landbrugspolitik i 2003. De enkelte producenter vil det første år modtage et
antal betalingsrettigheder med tilhørende støtte per hektar beregnet på basis af udligningsstøtten.
Spanien, Frankrig og Portugal har valgt ikke at anvende enkeltbetalingsordningen på de Kanariske
Øer, Madeira og de franske oversøiske departementer. Vælges modellen med afkobling, vil mulig-
heden for at fravælge enkeltbetalingssystemet i de ydre regioner ikke kunne opretholdes for bana-
ner. Indførelse af enkeltbetalingssystemet for bananer vil derfor medføre, at administrationerne i
disse regioner - udelukkende for bananer - skal implementere de systemer for håndtering og kontrol
som ligger i enkeltbetalingsordningen. Den afkoblede støtte forventes at medføre produktionsind-
skrænkninger i de ydre områder, hvor netop bananproduktionen er en vigtig aktivitet. Ligesom det i
analysen anføres, at resultatet vil være højere støtteniveauer pr. hektar (8.800 EUR/ha) til banan-
producenterne sammenlignet med enkeltbetalingerne til andre producenter, som har haft andre pro-
duktioner.
I det fjerde scenarie antages det, at et rimeligt budget overføres til POSEI programmerne, som inde-
holder foranstaltninger til at sikre en fortsættelse og udvikling af de lokale landbrugsproduktioner i
de ydre regioner, under hensyntagen til deres individuelle vanskeligheder. Inden for loftet for PO-
SEI-finansieringsplanerne, kan de producerende medlemsstater gennemføre særlige foranstaltninger
til støtte for bananproducenterne i de enkelte områder, herunder et system med udligningsstøtte som
ligner det nuværende system. De områder af EU, hvor der produceres bananer, som ikke er omfattet
af POSEI-ordninger, er Malta, Kreta og Algarve, som samlet producerer ca 1 procent. I disse områ-
der antages støtten til banansektoren at blive integreret i enkeltbetalingsordningen.
Integreringen af bananer i de regionale programmer vil forstærke sammenhængen i strategierne for
støtte til landbruget i de ydre regioner, ligesom fleksibiliteten i fastsættelsen af støtteformerne og
den decentrale administration vil forbedre mulighederne for at tage hensyn til de enkelte produkti-
onsområders karakteristika. Integreringen vil samtidig medføre en væsentlig forøgelse af den finan-
sielle konvolut til POSEI-programmerne. Budgetstabiliteten sikres gennem de årlige finansierings-
planer for de regionale programmer.
Det forventes, at Kommissionen i sit forslag til reform af banasektoren vil lægge sig tæt op ad det
ovenfor beskrevne scenarie, hvor den nuværende støtte til banansektoren integreres i POSEI-
ordningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
En vurdering af konsekvenserne af forslaget vil blive foretaget, når det foreligger.
Høring
§2 -udvalget (landbrug) vil blive hørt.
9
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0010.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Man er fra dansk side positiv overfor en reform af den fælles markedsordning for bananer, som fo-
kuserer på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen, som det er sket under de sene-
ste reformer af markedsordninger under den fælles landbrugspolitik, dog under hensyntagen til ba-
nanproduktionens betydning i særligt de ydre regioner af EU.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstaters holdning til det forventede forslag kendes endnu ikke.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1788/2003 om
en afgift på mælk og mejeriprodukter
KOM (2006) 330
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 om afgif-
ten på mælk og mejeriprodukter. Kommissionen foreslår, at medlemsstaternes indbetaling af mæl-
keafgiften udskydes fra slutningen af et regnskabsår til starten af det følgende regnskabsår for der-
ved at forbedre budgetudkastene og gøre budgetstyringen mere fleksibel. Desuden foreslås, at de
nye medlemsstater ekstraordinært gives mulighed for at overføre ubrugte kvoter fra direkte salg fra
bedrifter til levering på mejerier for kvoteåret 2005/2006.
Baggrund
Kommissionen har den 23. juni 2006 fremsat forslag til forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1788/2003 af 29. september 2003 om afgiften på mælk og mejeriprodukter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september
2006 formentlig som a-punkt.
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer mindre justeringer af eksisterende ordninger under den fælles landbrugspolitik,
hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
10
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
Formål og indhold
Ændringsforslaget indeholder to elementer. For det første foreslår Kommissionen, at medlemssta-
terne fremover indbetaler mælkeafgiften i starten af regnskabsåret for Den Europæiske Garantifond
for Landbruget (der løber fra den 16. oktober år N
15. oktober år N+1) for derved at forbedre
budgetudkastet og gøre budgetstyringen mere fleksibel. Der skal i den forbindelse foretages en æn-
dring af Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 således, at medlemsstaterne betaler afgiften i perio-
den mellem den 16. oktober og den 30. november hvert år, i stedet for inden den 1. oktober, som det
er tilfældet under de nuværende regler. Indbetaling af afgiften udskydes dermed mellem 2 og 8 uger
fra slutningen af et regnskabsår til starten af det følgende regnskabsår.
Den anden ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 omhandler en ekstraordinær mulighed
for de nye medlemsstater (Tjekkiet, Estland, Cypern, Letland, Litauen, Ungarn, Polen, Slovenien og
Slovakiet) til at overføre ubrugte kvoter fra direkte salg fra bedrifter til levering på mejerier for kvo-
teåret 2005/2006. Behovet for overførsel er opstået bl.a. som følge af, at der er sket omstrukturerin-
ger på mælke- og mejeriområdet i de nye medlemsstater efter optagelsen i EU, hvorved behovet for
kvoter under direkte salg er mindsket. Derudover har producenterne i vid udstrækning fravalgt at
søge om individuelle referencemængder til direkte salg som følge af de strammere hygiejneregler.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser for Danmark. Danmark
kan opnå en statsfinansiel fordel ved, at Danmark - i fald der måtte komme en dansk overskridelse
af mælkekvoten - i princippet kan beholde mælkeafgiften frem til 30. november i stedet for - som
nu - frem til den 1. oktober. Dog vil en eventuel rentefordel være af yderst begrænset omfang,
Forslaget betyder omvendt, at afgiftsindtægten på EU’s
budget generelt forskydes med et år, således
at en indtægt i 2006 på 306 mio. EUR bortfalder. Denne forskydning indebærer isoleret set en mod-
svarende fremrykket betaling fra medlemsstaterne. Baseret på en forudsætning om overskud på
EU’s samlede budget vedr.
2006 vil konsekvensen konkret være, at overskuddet vedr. 2006, som
modregnes i medlemsstaternes betaling for 2007, bliver mindre, og at dansk nettobidrag til EU i
2007 dermed isoleret set øges svarende til ca. 2 pct. af indtægtsfaldet.
De nye medlemsstater kan overføre ubrugte kvoter fra direkte salg fra bedrifter til levering på meje-
rier for kvoteåret 2005/2006. Det vil medføre en mindre betaling af tillægsafgift fra de medlemssta-
ter, der benytter sig af muligheden, og som overskred deres nationale mælkekvote i kvoteåret
2005/2006. Det drejer sig aktuelt kun om Polen. Kommissionen har beregnet, at afgiftsprovenuet
for 2005/2006 mindskes for 2007-budgettet med 30,6 millioner EUR.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervet og berører ikke beskyttelsesniveauet.
11
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0012.png
Høring
§ 2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.
Mejeriforeningen og Dansk Kvæg finder det hensigtsmæssigt at gennemføre forskydningen af ind-
betalingen af superafgiften og har derfor ingen indsigelser mod forslaget som sådant. Da den sam-
lede kvoteoverskridelse erfaringsmæssigt svinger en del år for år, skal det dog henstilles, at Kom-
missionen ikke opbygger en budgetmæssig afhængighed af forventede årlige kvoteoverskridelser.
Vedrørende overførslen af kvotemængder fra direkte salg til levering på mejerier i de nye medlems-
lande, har Mejeriforeningen og Dansk Kvæg ingen indvendinger, men opfordrer Kommissionen til
at arbejde for at sikre, at superafgiften også i de nye medlemslande inddrives hos de leverandører,
som giver anledning til de eventuelle nationale kvoteoverskridelser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget, som indebærer en forbedring af budgetoverslagene og
en mindre justering af det eksisterende regelsæt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 51/2006 og
(EF) nr. 2270/2004 for så vidt angår fiskerimuligheder og dertil knyttede betin-
gelser for visse fiskebestande
KOM (2006) 461
Nyt notat.
Resumé
Forslaget indeholder en række ændringer af den eksisterende TAC/kvoteforordning og
TAC/kvoteforordningen for dybhavsarter som følge af en række internationale aftaler samt behovet
for tekniske afklaringer. Disse omfatter bl.a. implementering af fiskeriaftalen mellem EU og Island
for 2006, en aftale mellem EU og Norge om fiskeri efter skolæst i Skagerrak samt ændringer vedr.
tildeling af ekstra havdage i Nordsøen og redskabskategorier.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 461 endelig af 24. august 2006 fremsendt ovennævnte forslag.
Forslaget er oversendt til Rådet den 25. august 2006.
12
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0013.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 20 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik og artikel 8 i Rådets
forordning (EF) nr. 423/2004 om forvaltning til genopretning af torskebestande og kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-
deset.
Formål og indhold
Forslaget indeholder en række ændringer af den eksisterende TAC/kvoteforordning som følge af
beslutninger på grundlag af internationale aftaler samt behovet for visse tekniske afklaringer. End-
videre indeholder forslaget en ændring af den eksisterende TAC/kvoteforordning for dybhavsarter
som følge af en aftale indgået mellem EU og Norge.
Ændringer i TAC/kvoteforordningen (EF) 51/2006
Der indføres et forbud mod fiskeri, opbevaring, omladning og landing af brugde og store hvide haj i
alle EF-farvande og farvande uden for EF som følge af internationale forpligtelser til at bevare og
beskytte disse arter, jf. bl.a. konventionen om den biologiske mangfoldighed
og FAO’s internatio-
nale handlingsplan for bevarelse af og forvaltning af hajer.
Forslaget implementerer endvidere den fiskeriaftale, som EU og Island indgik for 2006 den 20. fe-
bruar 2006, hvor EU får adgang til at fiske 3.000 tons rødfisk i islandsk farvand i perioden juli til
december. Som modydelse overfører EU til Island de 16.170 tons lodde i grønlandsk farvand, som
EU disponerer over i medfør af EU’s fiskeriaftale med Grønland.
Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) har i 2006 ændret sin henstil-
ling om fartøjer, der udøver ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, således at fartøjer, der for-
modes at fiske i strid med de i NEAFC vedtagne henstillinger bl.a. skal underkastes inspektion og
forbydes at lande eller omlade i havn. Denne ændring implementeres i TAC/kvoteforordningen.
Endvidere har Polen som følge af en kvote for sild i område I og II fået tildelt en licens til dette fi-
skeri samt en licens til fiskeri efter demersale arter i norske farvande.
Desuden indeholder forslaget en række tekniske ændringer af bilag I, II, III og IV. Disse omfatter
væsentligst:
i) en præcisering af definitionen af ”dage til stede i et område” i bilag IIA punkt 3.
13
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0014.png
ii) en ændring af tabel 1 i bilag IIA, der er en oversigt over det maksimale antal dage, som et fartøj
må være til stede i et område, opdelt efter fiskeredskab. Denne medfører, at der bliver mulighed for
at få tildelt 12 ekstra dage pr. år for fartøjer, der kombinerer anvendelsen af trawl med et sorterings-
vindue på 140 mm med et system for automatisk suspension af fiskerilicenser. Herudover samles
alle garnredskaber, inkl. toggergarn, i én redskabskategori.
iii) en ændring af bestemmelserne for anvendelse af mere end én redskabsgruppe (Bilag I punkt
17.2).
Det bliver nu ikke længere tilladt at skifte fra et redskab til et andet, hvis det samlede antal dage, der
på skiftetidspunktet er tilbragt til havs med et hvilket som helst af de oplyste redskaber, svarer til
eller overstiger det antal dage, som er fastsat i tabel I for det redskab, der skiftes til i det pågældende
område.
Ændringer i TAC/kvoteforordningen for dybhavsarter (EF) 2270/2004
EU og Norge indgik i januar 2006 en aftale om fiskeriet efter skolæst i Skagerrak, herunder norske
farvande (område III), hvor dette begrænses til den gennemsnitlige fangst i perioden 1996-2003.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konse-
kvenser.
For så vidt angår den ændring, at det ikke længere skal være tilladt at skifte fra et redskab til et an-
det, vil konsekvensen af denne ændring for visse fartøjer være, at de ikke vil kunne skifte tilbage til
den redskabsgruppe, der giver det laveste antal dage uagtet, at fartøjet hverken har medbragt dette
redskab i det maksimale antal tilladte dage eller har udnyttet de samlede tildelte dage for alle red-
skabsgrupper. Dette kan være problematisk, specielt da denne forudsætning ikke har været kendt på
tidspunktet, hvor fartøjets ejer har truffet sit redskabsvalg.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt den 4. september 2006.
Danmarks Fiskeriforening anførte generelt, at når ændringer for indeværende år gennemføres sent
på året, må man drøfte muligheden for, at disse gennemføres med tilbagevirkende kraft. Desuden
hilste man ændringen vedr. samling af garnredskaber i én kategori velkommen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal.
14
Rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/9-06
303035_0015.png
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler
KOM (2006) 388
Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.
6.
Pesticider:
(a) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæi-
ske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Temastrategi for
bæredygtig anvendelse af pesticider
KOM (2006) 372
(b) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en ramme for Fæl-
lesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider
KOM (2006) 373
Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.
7.
(evt.) Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af rapsprodukterne (Brassica
napus L., linje Ms8, Rf3 og Ms8xRf3), der er genetisk modificeret med henblik
på tolerance over for herbicidet ammoniumglufosinat (R).
KOM dokument foreligger ikke
Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.
15