Europaudvalget 2005-06
2751 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i
Rådet (Konkurrenceevne – det indre marked, industri, forskning)
den 25. september 2006
Punkt 1:
Innovationspolitik og Konkurrenceevne
-
Information fra Formandskabet
-
Præsentation fra Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
KOM (2006) 502 final
s. 2
14. september 2006
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fist.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok-id
700
478362
Forskningspolitiske Center
Rasmus Anker-Møller
Telefon
Telefax
E-post
3544 6367
3544 6201
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 1:
Innovationspolitik og Konkurrenceevne
-
Information fra Formandskabet
-
Præsentation fra Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
KOM (2006) 502 final
1.
Resumé
Kommissionen har vedtaget en meddelelse om innovation, som præsenteres på
Rådsmødet. I meddelelsen formulerer Kommissionen behovet for en bredt
funderet innovationsstrategi for Europa.
Det er Kommissionens hensigt, at innovationsstrategien fokuserer på to
overordnede målsætninger:
Styrkelse af rammebetingelser for innovation
Initiativ for prioritering af førende markeder
Kommissionen peger herudover på 10 konkrete initiativer, der som del af
Lissabon-strategien bør nyde høj politisk prioritet med henblik på at opfylde
disse målsætninger.
2.
Baggrund
Med udgangspunkt i det uformelle møde i Rådet (Konkurrenceevne) i juli og
Aho-rapporten (januar 2006) fra en ekspertgruppe om forskning, udvikling og
innovation nedsat af Kommissionen, har Kommissionen vedtaget en meddelelse
om innovation.
Formandskabet vil informere om de videre skridt, og der forventes en udveksling
af synspunkter. Målet for formandskabet er, at der kan opnås tilslutning til
anbefalinger fra DER om det fremtidige arbejde med innovation i EU.
Der er lagt op til drøftelser af indholdet af en europæisk innovationspolitik på det
uformelle topmøde den 20. oktober, DER i december samt i
Konkurrenceevnerådet.
3.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke gjort rede for dette.
5.
Formål og indhold
I meddelelsen formulerer Kommissionen behovet for en bredt funderet
innovationsstrategi for Europa, som det er skitseret i Aho-rapporten (januar
2006).
Det er afgørende, at alle relevante aktører, såsom erhvervslivet, offentlige
myndigheder på både nationalt og regionalt niveau, interesseorganisationer og
forbrugerne, bliver involveret. Det er ydermere afgørende, at en
innovationsstrategi for Europa omfatter alle former for innovation, dvs.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
304856_0003.png
teknologisk innovation, organisatorisk innovation, innovation i serviceindustrien
mm.
Målsætninger
Det er Kommissionens hensigt, at innovationsstrategien fokuserer på to
overordnede målsætninger:
Styrkelse af rammebetingelser for innovation
Den første målsætning er, at innovation skal have en mere fremtrædende plads i
Europa. Dette betyder, at rammebetingelserne for innovation skal forbedres,
samtidig med at innovation i højere grad skal vægtes som en vigtig værdi i
fællesskabet. Kommissionen foreslår, at følgende rammebetingelser fremhæves
som væsentlige indsatsområder:
At styrke uddannelse som et kerneområde i understøttelsen af innovation
At udnytte det Indre markeds potentiale, ikke mindst i forhold til
innovation i servicesektoren
At sikre stabile reguleringsforhold og en tilstrækkelig beskyttelse af
immaterielle rettigheder
At fremme samarbejdet mellem erhvervsliv og forskningsinstitutioner
At styrke både europæiske og nationale investeringer i
innovationsfremmende initiativer
At udvikle den offentlige sektors bidrag til innovation igennem offentlige
udbud
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Initiativ for prioritering af førende markeder
For det andet konstaterer Kommissionen, at forbedrede rammevilkår ikke er
tilstrækkeligt, hvis EU skal kunne konkurrere på innovation. Det er nødvendigt,
at EU kan tilbyde relevante markeder for kreative og innovative virksomheders
varer og serviceydelser.
Kommissionen foreslår, at der lanceres et nyt initiativ om førende markeder, der
er målrettet mod at fremme udviklingen og markedsføringen af nye innovative
produkter og serviceydelser inden for lovende prioriterede markeder, såsom
miljø- og energi, sikkerhed og forsvar, rumteknologi, transport og sundhed.
Sådanne innovationsorienterede markeder kan generere en selvforstærkende
dynamik, der via øget efterspørgsel skaber bedre incitamenter for innovative
forløbere.
Kommissionens konkrete initiativer
I forlængelse af ovenstående, identificerer Kommissionen 10 initiativer.
Medlemslandene opfordres til at identificere og håndtere forhindringer i
medlemslandenes uddannelsessystemer for et innovationsorienteret EU.
Et Europæisk Institut for Teknologi (EIT) bør etableres. Kommissionen
forventer at præsentere et forslag i oktober 2006, og at EIT er operationelt i
2009.
Medlemslandene og fællesskabet skal fortsat arbejde hen imod at skabe et
fælles, åbent og konkurrencedygtigt arbejdsmarked for forskere.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen vil inden udgangen af 2006 vedtage en meddelelse med
fokus på at styrke innovationsprocessen ved at fremme samarbejdet mellem
interessenter både lokalt, regionalt og tværnationalt, herunder fokus på
videnoverførset fra forskningsinstitutioner til erhvervsliv
EU’s samhørighedspolitik for 2001-2013 bør understøtte regional
innovation.
Før udgangen af 2006 vil et nyt regelsæt for statsstøtte til forskning,
udvikling og innovation blive vedtaget af Kommissionen.
Før udgangen af 2006 vil Kommissionen præsentere en ny patentstrategi og
i løbet af 2007 forberede en mere omfattende IPR strategi.
Kommissionen vil fortsætte arbejdet med at sikre, at det lovmæssige
grundlag er fremmende for udviklingen af digitale produkter, services og
forretningsmodeller.
I 2007 vil Kommissionen teste en strategi for at understøtte opbygningen af
innovationsorienterede førende markeder.
Kommissionen vil publicere og distribuere en håndbog om, hvordan præ-
kommercielle og kommercielle udbud kan stimulere innovation.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Kommissionen forventer, at disse initiativer som del af Lissabon-strategien bør
nyde høj politisk prioritet.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der forligger ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Dette vil blive vurderet nærmere.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
En senere implementering af en strategi og konkrete initiativer vil kunne have
konsekvenser for statsfinanserne. Dette vil blive vurderet i den videre proces. Det
vurderes, at der i hovedsagen vil blive tale om Europæiske aktiviteter med
eventuelle konsekvenser for EU-budgettet.
9.
Høring
Sagen behandles i skriftlig procedure i EF-Specialudvalget for forskning samt
EF-specialudvalget for konkurrenceevne og vækst..
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser velkommen, at det finske formandskab har sat fokus på
udviklingen af en samlet innovationspolitik i EU. Dette falder fint i tråd med de
rammer og initiativer, der indgår i regeringens globaliseringsstrategi.
En innovationspolitik i EU kan være med til at sikre, at danske virksomheder får
bedre muligheder for at trække på den samlede videnbase, som findes i EU.
Regeringen finder, at Kommissionens meddelelse om en europæisk
innovationsstrategi danner et godt grundlag for drøftelserne om innovation i
Europa.
4
8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter en bredt baseret tilgang til innovation, som både dækker
udviklingen af nye teknologier, services og processer samt
virksomhedsudvikling.
Det er væsentligt at sikre, at de generelle rammebetingelser fungerer på en sådan
måde, at de er med til at fremme markeds- og forskningsdreven innovation for
offentlige institutioner og private virksomheder, herunder de små- og
mellemstore virksomheder. Det gælder bl.a. rammevilkårene for IPR, statsstøtte-
og konkurrencereglerne, udbudsreglerne, standardisering og rammerne for
adgang til kapital.
Europæiske initiativer på innovationsområdet må ske i tæt koordination med 7.
rammeprogram for forskning og udvikling samt Rammeprogrammet for
konkurrenceevne og innovation (CIP).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være bred enighed om at støtte et nyt bredt baseret
perspektiv på europæisk innovationspolitik, som fremsat af det finske
formandskab. Det forventes, at der på DER og på mødet i Konkurrenceevnerådet
i december vil være tilslutning til en række innovationspolitiske anbefalinger,
som kan danne grundlag for de fortsatte drøftelser under de kommende
formandskaber.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
5