Europaudvalget 2005-06
2751 - konkurrenceevne Bilag 6
Offentligt
307886_0001.png
27. september 2006
Eksp.nr. 403335
/kro-dep
Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 25. september 2006
1. Direktivforslag om nominelle mængder for færdigpakkede pro-
dukter
Drøftelserne på rådsmødet var indledningsvis præget af, at der på den ene
side var en række lande, som ikke var helt tilfredse med formandskabets
kompromisforslag, som de gerne så indeholdt flere produkter. Ud over
hvidt sukker og mælk var der tale om pasta, smør samt flere kaffetyper.
Overgangsperioden blev også nævnt generelt af enkelte af disse lande. På
den anden side var der en lang række lande, som under henvisning til for-
hold som forenkling af lovgivningen og bedre reguleringsaspektet støtte-
de Kommissionens forslag og formandskabets kompromisforslag.
Der kunne dog efter drøftelserne konstateres, at der ikke var nogle med-
lemsstater, der i længden ønskede undtagelser for visse produkter. På
grundlag heraf var der mulighed for at opnå politisk enighed om en kom-
promistekst fremlagt af formandskabet, hvorefter medlemsstater, der na-
tionalt havde regulering af pakkestørrelser for mælk, smør, tørret pasta og
kaffe, kunne opretholde denne regulering i en periode på maksimum 3�½
år. For hvidt sukker blev perioden sat til 4�½ år. Samtidig blev der vedta-
get en fælles erklæring fra Kommissionen og Rådet om, at medlemssta-
ter, der gør brug af udfasningsperioden, ikke med henvisning til deres re-
gulering må afvise, forbyde eller pålægge restriktioner over for produkter,
der er lovligt markedsført i en anden medlemsstat.
2. Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
oprettelse af et EF-handlingsprogram inden for forbrugerbeskyttel-
sespolitik
Formandskabet oplyste indledningsvis, at formålet med behandlingen af
forbrugerprogrammet ved dagens rådsmøde var at opnå politiske enighed
i Rådet om formandskabets kompromisforslag. Formandskabet oplyste
endvidere, at der i Europa-Parlamentet nu var den fornødne støtte til for-
mandskabets kompromisforslag. Formandskabet nævnte herefter, at
Danmark havde hævet sit generelle parlamentariske forbehold, samt at
Portugal også havde hævet sit undersøgelsesforbehold i relation til de i
bilaget nævnte aktioner. Portugal tog i den forbindelse ordet og oplyste,
at Portugal vil afgive en erklæring i tilknytning til forslagets bilag, hvori
Portugal vil beklage, at der ikke i bilaget er peget på mere specifikke pro-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
jekter, der kan komme medlemsstaternes forbrugerorganisationer til gode.
Ingen medlemsstater tog i øvrigt ordet.
Kommissionen takkede først og fremmet Rådet og Formandskabet for
indsatsen i forhold til at opnå en aftale med Europa-Parlamentet. Kom-
missionen var meget tilfreds med, at Rådet og Parlamentet havde kun-
net nå frem til enighed om en fælles holdning i 2. læsning, og således vil
programmet formentlig kunne blive endelig vedtaget inden udgangen af
2006. Kommissæren nævnte herefter, at det samlede vedtagne forbruger-
budget er blevet reduceret med 30 % i forhold til Kommissionens for-
handlingsudspil, og at Kommissionen derfor nu er nødsaget til at priorite-
re de bevilligede midler, således at forbrugerne vil få mest mulig forbru-
gerbeskyttelse for penge. Kommissæren fremhævede også, at Kommissi-
onen fremover vil foreslå, at der prioriteres midler til opbygningen af for-
brugerorganisationer i de nye medlemsstater.
Formandskabet konstaterede herefter afslutningsvist, at der i Rådet var
enstemmig politisk enighed om formandskabets kompromisforslag.
3. Indre Markedspolitikken - revision af Indre Markedsstrategien og
15. resultattavlen for Det Indre Marked
Formandskabet havde forud for rådsmødet udfærdiget et spørgeskema,
som indeholdt fire spørgsmål til brug for rådsmødedrøftelsen. En række
af de nye medlemsstater fremhævede bl.a. det vigtige i at få gennemført
de fire grundlæggende rettigheder (varer, tjenesteydelser, kapital og per-
soner) - navnlig med fokus på personmobiliteten og servicesektoren. En
række lande fremhævede, at det var vigtigt at se på, hvordan EU kunne
tilpasse Det Indre Marked til en global verden/marked. Flere medlemssta-
ter - nogle i relation til det globale aspekt - fremhævede behovet for lø-
bende at se på og evt. revidere den eksisterende indre markeds-
lovgivning. Flere fremhævede også behovet for at skabe et indre marked i
relation til en række konkrete sektorer som energi, transport og den finan-
sielle sektor.
Under drøftelsen blev der også peget på behovet for at skabe en bedre
kommunikation/information af fordelene ved det indre marked i forhold
til forbrugere og virksomheder, og etableringen af et bedre samarbejde
mellem medlemsstaterne - SOLVIT-netværket og IMI blev bl.a. fremhæ-
vet som gode eksempler af nogle af disse medlemsstater. Derudover blev
bedre regulering og bedre implementering af indre markeds-lovgivningen
nævnt.
Kommissionen tilkendegav på basis af drøftelsen, at de havde noteret sig
alle synspunkter, og at de ud fra disse og alle de høringssvar, som de el-
lers havde modtaget, ville arbejde videre med at udvikle en ny politik for
det indre marked.