Europaudvalget 2005-06
2752 - RIA Bilag 3
Offentligt
307353_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
25. september 2006
Internationalt kontor
2006/4050-855
Bidrag til supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
og møde i det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af
Schweiz den 5.-6. oktober 2006
Dagsordenspunkt 22): Moldova – Visumfacilitering og tilbagetagelse
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Rådet forventes at tage Kommissionens oplysninger i spørgsmålet om Fællesskabets visum-
faciliteringsstrategi i forhold til Moldova til efterretning. På baggrund af Kommissionens vur-
dering forventes Rådet at drøfte, om Kommissionen bør opfordres til at fremlægge forhand-
lingsmandater vedrørende en visumlempelsesaftale og en tilbagetagelsesaftale mellem Fæl-
lesskabet og Moldova. Rådets drøftelser og eventuelle beslutning har ingen lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af forbeholdet ik-
ke i en eventuel kommende beslutning om vedtagelse af forhandlingsmandater til Kommissi-
onen. Regeringen tager Rådets drøftelser og eventuelle beslutning til efterretning.
1. Baggrund
Fællesskabet har allerede undertegnet en visumlempelsesaftale og en tilbagetagelsesaftale
med Rusland og forhandler med Ukraine om indgåelse af tilsvarende aftaler. Herudover for-
ventes Rådet inden kort tid at vedtage forhandlingsmandater til Kommissionen vedrørende
visumlempelsesaftaler og tilbagetagelsesaftaler mellem Fællesskabet og
henholdsvis
Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,
Bosnien-Hercegovina, Serbien og Montene-
gro. Endvidere forventes vedtaget et forhandlingsmandat vedrørende en visumlempelsesaf-
tale med Albanien, der allerede har indgået en tilbagetagelsesaftale med Fællesskabet.
Visse lande har opfordret til, at der indgås tilsvarende aftaler med Moldova.
En eventuel kommende beslutning om vedtagelse af forhandlingsmandater til Kommissionen skal træffes helt eller
delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, fin-
der derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307353_0002.png
Et eventuelt kommende forhandlingsmandat til Kommissionen om at indlede forhandlinger
med Moldova om aftaler om henholdsvis visumlempelse og tilbagetagelse ventes fremsat
med hjemmel i EF-traktatens
afsnit IV, artikel 62, nr. 2, litra b, nr. ii, og
artikel 63, nr. 1, litra
b, sammenholdt med artikel 300, stk. 1.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Tidligere indgåede visumlempelses- og tilbagetagelsesaftaler har indeholdt en erklæring om,
at Danmark og det pågældende tredjelande bør indgå tilsvarende bilaterale aftaler.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006
besluttede Rådet, at Kommis-
sionen skulle indlede konsultationer med medlemslandene vedrørende muligheden for at
påbegynde forhandlinger om en visumlempelsesaftale og tilbagetagelsesaftale mellem Fæl-
lesskabet og Moldova.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006 ventes Rådet at tage
Kommissionens oplysninger til efterretning og at drøfte muligheden for at opfordre Kommis-
sionen til at fremlægge udkast til et forhandlingsmandat vedrørende spørgsmålet om en vi-
sumlempelsesaftale og en tilbagetagelsesaftale mellem Fællesskabet og Moldova.
2. Formål og indhold
Formålet er at drøfte, om Kommissionen bør opfordres til at fremkomme med sin vurdering
af situationen i Moldova i forhold til Fællesskabets visumfaciliteringsstrategi. På baggrund af
Kommissionens vurdering forventes Rådet
at drøfte muligheden for at opfordre Kommissio-
nen
til at fremlægge forhandlingsmandater vedrørende en visumlempelsesaftale og en tilba-
getagelsesaftale mellem Moldova og Fællesskabet.
Under de hidtidige drøftelser vedrørende en eventuel visumlempelsesaftale mellem Fælles-
skabet og Moldova har enkelte medlemslande anført, at Moldova er partner i forhold til Den
Europæiske Naboskabspolitik; at Fællesskabet allerede har undertegnet en visumlempel-
sesaftale med Rusland, og at sådan aftale også er under forhandling med Ukraine; at Mol-
dova har indført visumfrihed for EU-borgere; og at Moldova har gjort fremskridt i forhold til
dokumentsikkerhed. Herudover vil der være en risiko for en markant forskelsbehandling af
moldovere med russisk pas og moldovere med moldovisk pas, idet alene førstnævnte vil væ-
re fritaget fra EU’s forhøjede visumgebyrer.
En visumlempelsesaftale skal knyttes til en tilbagetagelsesaftale, hvorfor Rådets eventuelle
beslutning vedrørende en visumlempelsesaftale også skal omfatte en tilbagetagelsesaftale.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307353_0003.png
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager Rådets drøftelser og eventuelle beslutning til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Officielle tilkendegivelser om de andre medlemslandes holdning er ikke Integrationsministe-
riet bekendt.
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Moldova om visumlempelse og til-
bagetagelse via fællesskabsaftaler. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådets drøftelser og eventuelle beslutning har ingen statsfinansielle konsekvenser, sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, administrative, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelses-
mæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli
2006.
Side 3